Media kort: april 2003

KORT NIEUWS

  • Een nieuwe reeks Cash & Carlo start weer op maandag 21 april bij Yorin. De opnamen zijn inmiddels begonnen. Er is wel het één en ander veranderd aan de spelshow. De kandidaten die uiteindelijk mee mogen doen en aan het rad mogen draaien kunnen nu als ze in één keer op de honderd komen 1000 euro in plaats van 500 euro winnen. Kom je bij de tweede keer draaien nog een keer op de honderd dan win je 10000 euro. De show is inmiddels ook gekoppeld aan de “Lucky Day” loterij.
  • Weekblad Story heeft ten onrechte foto’s geplaatst van Paul de Leeuw die in zijn huis rondliep met zijn zoontje Kas. De bewuste afbeeldingen waren door een fotograaf van buiten gemaakt en door de ramen van de woning ‘geschoten’. De Raad voor de Journalistiek vindt dat ontoelaatbaar, bleek dinsdag. (anp)
  • Verslaggever Arnold Karskens heeft heel wat oorlogen gezien, maar die in Irak behoorde voor hem tot de gevaarlijkste. Vooral de zeer zware bombardementen op Bagdad maakten het werk in de Iraakse hoofdstad riskant. Toch was het volgens Karskens de risico’s waard om tijdens de oorlog in de Iraakse hoofdstad te bivakkeren. De journalist keerde dinsdag terug in Nederland. Karskens is de enige Nederlandse verslaggever die vanaf het begin van de oorlog onafgebroken in Bagdad is geweest. Hij werkte voor Nieuwe Revu, Barend & Van Dorp en SBS6.
  • De VRT is gestart met een eigen nieuwssite op internet. Vanaf nu tot de verkiezingen van 18 mei brengt de site vooral binnenlands nieuws en meer bepaald verkiezings- nieuws. Na de verkiezingen zal de site algemeen nieuws brengen. Op de site zijn veel beeld- en geluidsfragmenten te vinden. Die zijn vooral bedoeld voor mensen met een breedband-internetaansluiting. Mensen met smal- band kunnen wel de geluidsfragmenten meepikken en aangepast beeld. Er is ook een tekstversie zonder beeld of klank. De nieuwe site is te vinden op www.vrtnieuws.net.
  • Het Nederlandse tv-bedrijf Eyeworks heeft het ‘format’ voor het programma De 10 van … verkocht aan zenders in Frankrijk, Australië en Portugal. Eerder kocht de Duitse televisie het programma al aan.
  • De NOS moet geld en zendtijd gaan verdelen over de omroepen ‘op basis van een onderscheidende identiteit en een daarop gebaseerd aantoonbaar verschillend programma-aanbod’, vindt de Raad voor Cultuur. Politisering van het cultuurbeleid heeft geleid tot ‘ongewenst gedetailleerde’ regels en een ‘omvangrijke’ bureaucratie, schrijft de Raad in zijn vooradvies ‘Cultuur, meer dan ooit’ voor de Cultuurnota 2005-2008. Hierin krijgt de publieke omroep er flink van langs. Die heeft vrijwel niets waargemaakt van de zelfgeformuleerde doelstellingen op grond waarvan zij in 2000 van de overheid voor tien jaar een uitzendmachtiging kreeg, de zogenoemde concessie.
  • Radio Nederland Wereldomroep heeft een nieuw reorganisatieplan gepresenteerd, waarbij minder arbeidsplaatsen sneuvelen.Een eerder voorstel zorgde in januari voor beroering bij het personeel en de vakbonden, onder meer omdat er tientallen arbeidsplaatsen zouden vervallen. Nu spreekt het omroepbedrijf over zeventien arbeidsplaatsen. Er wordt drieënhalf miljoen euro bezuinigd. De besparingen worden onder meer bereikt door een vermindering van de Nederlandstalige radio-uitzendingen overdag naar Europa. Verder stopt de Wereldomroep met het televisieprogramma Studio NL, dat wordt uitgezonden via de Nederlands-Vlaamse satellietzender BVN. (Adformatie)
  • De commerciële zenders behaalden in week 15 opgeteld een marktaandeel van 46 procent, de publieke omroepen hadden een gezamenlijk marktaandeel van 40 procent. RTL4 was de grootste zender met 18 procent marktaandeel, Yorin behaalde 6 procent, RTL5 4. SBS6 scoorde 10 procent, Net5 5 en V8 3. Best bekeken programma was Ajax-AC Milan afgelopen dinsdag. De Champions League wedstrijd trok 3,304 miljoen kijkers. Het NOS Journaal van 20.00 uur op zondag werd bekeken door ruim 3,2 miljoen mensen. Baantjer (RTL4) hield ruim 2,6 miljoen mensen thuis, Kopspijkers had 2,356 miljoen kijkers. De vrijdagaflevering van GTST trok ruim 2 miljoen kijkers. (Adformatie)
  • Broadcast Magazine testte Digitennes opzetkastje-met-antenne, dat ontvangst van digitale tv mogelijk maakt. Snel zappen was er niet bij: overgaan van Nederland 1 naar 2 kostte ruim een seconde. In een straal van 2 meter rond de tv was geen ontvangst mogelijk, maar het kabeltje is niet langer en dus moest de tv verplaatst worden. Digitenne-directeur De Groot liet weten dat de kwaliteit nog wordt verbeterd voor de lancering op 23 april in Amsterdam eo. (Villamedia)
  • De 21 meest populaire televisiezenders zijn samen met een erotiekkanaal en de betaalzender Canal + vanaf volgende week woensdag met een kleine antenne te ontvangen. Digitenne biedt de zenders, samen met 16 radiostations, voor slechts 8,95 per maand aan en daarmee is het een concurrent voor kabelbedrijven als UPC en Multikabel.
  • De journaals van de grote Amerikaanse omroepen trekken sinds het begin van de oorlog in Irak nauwelijks meer kijkers dan normaal. De cijfers van CBS en ABC waren zelfs lager. Tijdens de eerste Golfoorlog en na de WTC-aanslag werden de journaals nog wel massaal bekeken. Nonstop-nieuwsstations zoals CNN en MSNBC worden wel spectaculair beter bekeken. MSNBC groeide zelfs van 300 duizend naar 1,4 miljoen kijkers. Het zeer patriottische nieuwsstation Fox News trekt sinds het begin van de oorlog drie maal zoveel belangstelling. (Essent)
  • Fun-X is gestart met etheruitzendingen in Amsterdam via de 96,1 MHz. De Amsterdamse redactie is druk bezig met het opzetten van live-programma’s, een dagelijkse jongerentalkshow en een talent-radioshow. FunX bericht dat de ontvangst nog niet overal in de regio Amsterdam optimaal is.
  • De Nederlandse kampioenschappen schaatsen zijn zeker nog tot en met 2006 te zien bij de NOS. De Koninklijke Nederlandsche Schaatsenrijders Bond (KNSB) en de NOS hebben dat in een contract vastgelegd, meldde het televisieconcern maandag. De NOS kan via haar radio- en tv-programma’s rechtstreeks aandacht blijven besteden aan schaatsevenementen zoals de NK’s allround, afstanden, sprint, marathonschaatsen, short track en kunstrijden. Eerder dit jaar sloot de NOS al een contract met de Internationale Schaatsbond (ISU) over de World Cup-wedstrijden. Die zijn ook tot en met 2006 te zien bij de NOS. (ANP)
  • Het Britse mm02 heeft zijn Nederlandse dochter O2 verkocht. Dit betekent dat de oude naam Telfort weer uit de mottenballen wordt gehaald. De in Naarden gevestigde investeerder Greenfield Capital Partners legt 25 miljoen euro in contanten neer voor het mobiele belbedrijf, zo hebben de partijen maandagochtend bekendgemaakt. Dit is een stuk minder dan de bedragen die eerder circuleerden. Mmo2 hield namelijk in een eerder stadium nog rekening met minimaal 100 miljoen.
  • Reporters sans Frontières (RSF), de organisatie die waakt over de persvrijheid en de deontologie van journalisten, is bezorgd over de gewapende escorte waarmee sommige CNN-teams in Irak reizen. RSF waarschuwt dat het om een gevaarlijk precedent gaat dat de veiligheid van andere journalisten in gevaar kan brengen. In de stad Tikrit had een begeleider van het CNN-team het vuur geopend nadat de reportersploeg zelf was beschoten. De verwarring tussen soldaten en reporters dreigt zo nog toe te nemen, zegt RSF. (VRTtxt)
  • Het NOS Journaal en RTL5 zenden dinsdagochtend om 10.00 uur integraal het vonnis uit dat over Volkert van der G. wordt geveld. Dat laten woordvoerders van de omroepen maandag weten. Het vonnis wordt in de extra beveiligde rechtszaal in Amsterdam-Osdorp voorgelezen. Zowel de NOS als RTL5 krijgen de beelden van het vonnis met vijf minuten vertraging beschikbaar. Dit gebeurt om privacygevoelige informatie eruit te kunnen halen. (ANP)
  • Het Nederlandse publiek heeft Adrenaline, de nieuwe actiefilm met actrice Georgina Verbaan, het afgelopen weekeinde zo goed als links laten liggen. Niet meer dan zeshonderd mensen bezochten de film. Dat liet distributeur A-Film maandag weten. Ter vergelijking: de best bezochte film van dit moment, de James Bond-parodie Johnny English, trok in vier dagen tijd 88.000 bezoekers. Adrenaline van regisseur Roel Reiné vertelt het verhaal van een groep Zuid-Afrikaanse waaghalzen die spectaculaire stunts uitvoeren. De film kostte 750.000 euro.
  • De redactie van NRC Handelsblad heeft vandaag met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur onmiddellijke overhandiging geëist van de nog geheime berekeningen van het Centraal Planbureau (CPB), die gebruikt zijn in de vorige week vastgelopen formatiebesprekingen tussen CDA en PvdA. Een eerste verzoek tot inzage is door minister-president Balkenende afgewezen.
  • Op 5 mei a.s. starten de nieuwe programma’s van Radio 10 FM. De werkdag begint voortaan met “Tom en Dave in de Morgen!” Gepresenteerd door Radio 10 FM-iconen Tom Mulder en Dave Donkervoort. Bart van Leeuwen presenteert van 10:00 tot 13:00 uur de allergrootste classics. Peter Holland blijft op de vertrouwde uren te horen op Radio 10 FM. De nieuwe gangmaker in de avondspits is Ferry Maat. Tussen 16:00 en 19:00 uur draait hij de grootste hits uit de jaren ’70, ’80 en ’90. Bij Jos van Heerden komen vervolgens tot 23:00 uur de All Time Favorites van Radio 10 FM luisteraars voorbij. In het weekend presenteert Radio 10 FM een opvallend nieuw programma: De top 10 van … waarbij deejay Pieter Vorage op zondagmorgen vanaf 11 uur bekende namen uit de media, de politiek en de culturele wereld naar de favoriete hits uit zijn of haar jeugd vraagt. (10FM)
  • Het tolken bij de NOS-journaaluitzendingen op Nederland 3 gebeurt lang niet altijd even goed. Dat is de conclusie van een onderzoek van het Verwey-Jonker Instituut en het Dovenschap, beide in Utrecht. De tekortkomingen wreken zich vooral op de momenten dat de tolken interviews of emotionele zaken voor de doven in ons land moeten omzetten. Niet iedere tolk weet dan de juiste gebaren en mimiek te treffen. De onderzoekers pleiten dan ook voor een speciale opleiding voor alle journaaltolken, zodat de juiste en zelfde vaardigheden door iedereen worden aangeleerd.
  • Opnieuw zit het Jan Lenferink niet mee. Eerder werd de stekker getrokken uit zijn talkshow Louter Lenferink, nu dreigt RUR van het scherm te verdwijnen. RUR zou op eerste Paasdag voor het laatst te zien zijn. Jan Lenferink zegt woest te zijn over de gang van zaken, omdat zijn programma op de zondag beter scoort dan dat van Willibrord Frequin. Hij vindt het natuurlijk erg jammer als RUR zou verdwijnen, zeker ook omdat hij een nieuw programma-idee heeft ontwikkeld dat aan RUR gekoppeld is: een afterparty van RUR. Dit houdt in dat Jan na de uitzending van RUR met een van de drie gasten blijft zitten om door te praten. Dat gesprek, de afterparty, zou dan maandag uitgezonden kunnen worden op de dag na R UR. Dit lijkt op wat Oprah Winfrey soms doet. Na de uitzending draaien de camera’s vaak langer door als Oprah met haar gasten en publiek nog langer door wil discussiëren. Een woordvoerder van SBS6 laat weten dat er van tevoren afgesproken is om dit seizoen een bepaald aantal afleveringen aan te kopen en uit te zenden. Dit aantal is na de paaszondag bereikt. SBS wil niet bevestigen dat ze stopt met RUR, maar ook niet vertellen of ze doorgaat. Over Jans nieuwe ‘afterparty’ programma zegt de woordvoerder dat dit in goed overleg is afgeketst. (RTL Boulevard)
  • Op 17 april zal BBC Radio 1 worden toegevoegd aan het radiopakket van UPC-abonnees in Friesland. Deze radiozender wordt doorgegeven op frequentie 102,6. Toevoeging van BBC Radio 1 gebeurt op basis van het advies van de Programmaraad Friesland. Hiermee is het advies van de Programmaraad Friesland volledig opgevolgd.
  • Met ingang van 17 april 2003 kunnen abonnees van Casema in Amerongen, Maarn, Renswoude, Rhenen, Scherpenzeel, Veenendaal, Wijk bij Duurstede en Woudenberg op frequentie 96,0 MHz luisteren naar de Wereldomroep (Net 1). Op advies van de Programmaraad Utrecht Zuidoost komt de Wereldomroep in de plaats van BBC World Service (96,0 MHz). De Wereldomroep wordt in mono doorgegeven.
  • De gemeente wil 105.000 euro bezuinigen op Omroep Amersfoort, maar deze hoopt het ook zonder de subsidie te kunnen redden. Als de bezuinigingsplannen van de gemeente Amersfoort doorgaan, raakt Omroep Amersfoort maar liefts 15 procent van de jaarlijkse inkomsten van zeven ton kwijt.
  • De Iraakse veiligheidsdienst plande in maart een aanslag op journalisten van de Amerikaanse zender CNN. Dat heeft een medewerker van CNN, Eason Jordan, vrijdag bekendgemaakt. Twee Iraakse veiligheidsagenten zouden opdracht hebben gekregen om een hotel in brand te steken waar een CNN-ploeg bivakkeerde. Dat hotel bevond zich in de stad Arbil, in het Koerdische deel van Irak. Het Iraakse plan mislukte toen de Koerdische politie de twee in de kraag vatte.
  • Ruud de Wild is vrijdag 11 april tien jaar op de radio te horen. Het jubileum wordt vrijdagmiddag gevierd met een feestelijke aflevering van het programma ruuddewild.nl. De presentator blikt met vrienden en collega’s terug op het afgelopen decennium. Ruud de Wild begon zijn radiocarrìere in 1993 met het nachtprogramma ‘Radio 53N8’ van de commerciële zender Radio 538. De presentator, die meermalen verkozen werd tot populairste dj van Nederland, stapte in 1998 over naar de publieke jongerenomroep BNN. Voor deze omroep presenteert De Wild naast het naar hem vernoemde radioprogramma ook het televisieprogramma ‘Top of the Pops’.
  • P. Hoogendoorn, directeur Televisie van Veronica, heeft zijn excuses aangeboden voor het feit dat de mensen van een van zijn TV-ploegen zich ten onrechte hebben uitgegeven als medewerkers van de Wereldomroep. Een van de medewerkers van de Veronicaploeg onthulde zijn ‘vermomming’ in een interview met Nieuwe Revu. NVJ-Secretaris Yvonne Dankfort vroeg Veronica daarop om opheldering, hetgeen ze per ommegaande kreeg, gevolgd door een spijtbetuiging en de belofte het nooit weer te doen. (Villa)
  • RTL4 heeft behoorlijk wat klachten ontvangen van kijkers die de herhaling van de soap ‘The Bold & The Beautiful’ bij het ontbijt missen. Sinds deze week wordt de serie niet anger uitgezonden omstreeks 8 uur, maar pas om 12 uur. De soap heeft plaats moeten maken voor het thuiswinkelprogramma ‘RTL Shop’. Sinds ‘The Bold’ ‘s middags te zien is, is het aantal kijkers met 30% gedaald. Voor wie de soap toch nog bij zijn ontbijt wil zien, rest voorlopig niets anders dan de voorgaande avond gewoon de videorecorder aan te zetten. (Essent)
  • UPC mag de huidige gedeelde programmering van RTV Noord-Holland en AT5 in Amsterdam en omgeving handhaven tot september 2003. Dit blijkt uit de uitspraak van het Commissariaat voor de Media. Vanaf 1 september 2003, wanneer het jaarlijkse advies van de Algemene Programmaraad wordt ingevoerd en het televisiepakket zal wijzigen, gaat UPC RTV Noord-Holland in de hele provincie doorgeven als regionale must-carry zender. UPC Nederland ziet zich, net als de Algemene Programmaraad, met deze uitspraak gesteund in haar mening dat er tussentijds geen aparte frequentie hoeft te worden vrijgemaakt voor doorgifte van RTV Noord-Holland. ‘RTV Noord-Holland e n Salto(AT5) hebben door het min of meer op het laatste moment afblazen van de voorgenomen fusie en het vervolgens in overleg blijven omtrent het gebruik van één kanaal voor de uitzending van beide programma’s, in hoge mate bijgedragen aan de thans ontstane, voor UPC knellende situatie’, aldus het Commissariaat voor de Media. (Adformatie)
  • De bemiddelingsactie van de Consumentenbond voor mensen die door UPC onterecht zijn afgesloten, heeft zo’n driehonderd reacties opgeleverd. Het aantal klachten over UPC noemt de bond ‘zorgwekkend’. “Maar we hebben veel mensen kunnen helpen, dus kennelijk hebben ze er wel baat bij”, vertelt Pauline van den Brandhof van de Consumentenbond. De bond lanceerde op 24 maart een actie waarbij leden zich konden melden die onduidelijk hoge of onjuiste rekeningen van UPC hadden ontvangen. Doordat zij het kabelbedrijf moeilijk konden bereiken werd een aantal mensen afgesloten van televisie-, internet- of telefoonaansluiting.
  • KPMG, de huisaccountant van het Amerikaanse UnitedGlobalCom (UGC), heeft zijn aanhoudende zorgen geuit over de continuiteit van het bedrijf. Dat blijkt uit het jaarverslag 2002 van KPMG dat is ingediend bij de Securities and Exchange Commission. KPMG is in het bijzonder bezorgd over het belangrijkste onderdeel van UGC, kabelbedrijf United Pan-Europe Communications (UPC), dat in grote financiele problemen verkeert. Dochter UPC valt momenteel zowel in de VS als in Nederland onder bescherming van de faillissementswetgeving
  • Weerman Jan Versteegt gaat ondanks het faillissement van het weercentrum van hem en zijn vrouw in Sellingen door met het verzorgen van weerbulletins voor de radio. Dat heeft de weerman donderdag laten weten. Versteegt verzorgt de weerbulletins voor onder meer Radio 2 en verschillende regionale omroepen, waaronder Radio Gelderland. Volgens de weerman staat het faillissement compleet los van zijn werkzaamheden voor de radio. Versteegt doet zijn praatjes niet vanuit het weercentrum, maar vanuit zijn woning in het Groningse Bourtange. Het faillissement van het weercentrum is aangevraagd door de twee beheerders. Het tweetal had al enkele maanden geen loon meer ontvangen, aldus de curator woensdag.
  • Kabelexploitant UPC beschuldigt zijn nieuwe concurrent Digitenne ervan te goedkope abonnementen aan te bieden voor zijn pakket televisiekanalen. Digitenne begint over twee weken digitale uitzendingen van 25 televisiekanalen via de ether, voor negen euro per maand. UPC eist in een brief aan Digitenne inzage in de boekhouding.
  • RTV Utrecht is de aanhoudende storingen van het televisiesignaal zo zat, dat de omroep kabelbedrijf Casema dreigt met een schadeclaim van miljoenen euro’s. Volgens omroepdirecteur P. van der Lugt worden de storingen veroorzaakt door dit bedrijf veroorzaakt. De omroep wil dat de problemen nog deze week worden verholpen. Honderden kijkers hebben geklaagd over de slechte beelden van de regionale omroep. Van der Lugt stelt dat de aanhoudende slechte kwaliteit de kijkcijfers zeer nadelig beinvloedt.RTV Utrecht heeft Casema – de kabelaar heeft een wettelijke plicht de omroepprogramma’s storingsvrij door te geven – een ultimatum gesteld: uiterlijk deze week moet het euvel zijn verholpen. Anders wordt de schadeclaim ingediend. Van der Lugt: ,,Als goede programma’s niet worden bekeken omdat het beeld stoort, betekent dit dat al onze inspanningen gedurende een half jaar voor niets zijn geweest.’’ RTV Utrecht heeft een jaarbudget van acht miljoen euro.
  • Sinds het begin van de oorlog in Irak zijn wereldwijd miljoenen mensen naar de website van de Amerikaanse nieuwszender CNN gesurft. Op 20 maart, de eerste conflictdag, registreerde CNN.com 236 miljoen “hits”. Alleen op 12 september 2001, de dag na de terreuraanslagen op het World Trade Center in New York, waren er meer bezoekers op de site, 337 miljoen. Ook de Arabische website van CNN, CNNArabic.com, is populair. In de eerste dagen van het conflict nam het dagelijkse aantal “pageviews” er toe met 60 procent. CNN heeft ook sites in het Duits, Italiaans, Japans, Koreaans, Portugees en Spaans. (VRT)
  • Sacha de Boer wordt de opvolgster van Henny Stoel als presentatrice van het achtuurbulletin van het NOS Journaal. Dat meldde hoofdredacteur Hans Laroes woensdag. De woensdag 36 jaar geworden De Boer neemt half juli het presentatiestokje van Stoel over. De Boer presenteert op dit moment nog de overige journaalbulletins. Laroes noemt De Boer een overtuigende journalistieke vakvrouw en hoopt dat zij zich binnen het achtuurjournaal verder zal ontwikkelen. De nieuwslezeres zelf vindt de aandacht voor haar benoeming een beetje overdreven en ziet het meer als een roosterwijziging. Ze werkt nu zeven jaar voor het Journaal en beschouwt de verandering niet zozeer als een promotie, maar ,,een leuke doorschuiving”.
  • Het exclusiviteitscontract van showmaster Ron Brandsteder bij RTL4 wordt niet verlengd. Dat hebben beide partijen ,,in goed overleg” besloten, zo gaf een RTL-woordvoerster dinsdag prijs. Brandsteder is bijna sinds de start van de uitzendingen van RTL in 1989 te zien bij deze zender. Momenteel is hij nog te aanschouwen met het programma ‘Laat ze maar lachen’. Als die serie op 26 april is afgelopen, stopt het contract bij RTL4. De presentator blijft wel onder contract bij tv-producent Endemol. Volgens een woordvoerder van dat bedrijf zal Brandsteder in de toekomst beslist nog wel op tv te zien zijn met eigen programma’s. Waar dat zal zijn kan hij nog niet zeggen. Hij sluit zelfs niet uit dat Brandsteder wel weer eens zal terugkomen bij RTL4, maar dan niet op structurele basis.
  • De arabische nieuwszender Al Jazeera vraagt op zijn beperkte Engelstalige website om financiële steun zodat zijn uitgebreide .info-website opnieuw online kan gaan. In de oproep om geld over te maken, meldt Al Jazeera dat de site zoveel bezoekers trekt dat de servers overbelast raken. De arabische nieuwszender wil met behulp van sponsors nieuwe servers aanschaffen. De websites van Al Jazeera werden de afgelopen weken geteisterd door hackers.(AG)
  • Yorin FM begint vandaag een landelijke campagne om de luisteraars nog eens extra te wijzen op de ‘unieke propositie’. Directeur Yorin FM, Mark Berendsen: ‘Het feit dat wij deel uitmaken van de grootste commerciële mediagroep van Nederland zorgt ervoor dat wij middenin de entertainmentwereld staan. Wij kunnen de luisteraars exclusieve nieuwtjes bieden, makkelijk medewerking krijgen van een ruim scala aan presentatoren en BN’ers en samen met belangrijke partners grote events en unieke acties op touw zetten. Dit geeft ons een bijzondere positie in het Nederlandse radiolandschap.’ Yorin FM zet onder andere tv, buitenreclame en bussen en taxi’s (beplakte wieldoppen met het Yorin FM-logo) in. Daarnaast is de campagne ook zichtbaar in Grand Café’s en worden viltjes en freecards. (Adformatie)
  • Het dagelijkse entertainmentprogramma ‘Shownieuws’ is een succes, zo claimt SBS6. Het programma zou in de doelgroep 20- tot 49-jarigen al beter scoren dan concurrent ‘RTL Boulevard’. ‘Shownieuws’ profiteert vooral van het doorkijkeffect na ‘Hart van Nederland’. Sinds 10 maart is het dagelijkse blokje shownieuws in ‘Hart van Nederland’ omgevormd tot een apart programma. Vanaf komende week is ‘Shownieuws’ ook elke maandag om 19.25 uur te zien. Het programma besteedt dan veel aandacht aan shownieuws uit het weekend. (Essent)
  • De Engelse tv-zender ITV heeft een waarschuwing gekregen van toezichthouder ITC. De soaps die ITV in prime time uitzendt, trekken zo veel kijkers dat de mediadiversiteit teloor dreigt te gaan. The Guardian schrijft over de ITC-waarschuwing aan ITV. De informele aanklacht bleek uit het gisteren gepresenteerde jaarverslag van toezichthouder ITC. ITV-programma’s Coronation Street en Emmerdale nemen per week 10 uur zendtijd in beslag op werkdagen tussen half zeven en tien uur ‘s avonds. Dat is te veel olgens de Engelse toezichthouder om ITV-kijkers nog een gezonde blik op de wereld te geven. (ANP)
  • Sky Radio biedt mee in alle beschikbare FM-pakketten bij de komende verdeling van etherfrequenties voor commerciële radiozenders. Dat leert een rondgang langs enkele commerciële radiobedrijven dinsdag. Ook andere bedrijven zijn in de race voor meerdere zenders.
  • De Eredivisie NV heeft de voetbalclubs dringend aangeraden nog deze maand individueel met Canal+ te onderhandelen over de live-rechten van de thuiswedstrijden. Dat meldt De Telegraaf. Het contract met de betaalzender loopt nog tot midden 2004, maar volgens de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) zijn de gemaakte afspraken aan het einde van het huidige seizoen niet langer (rechts)geldig. De Eredivisie NV als Canal+ proberen met nieuwe onderhandelingen per club de aangescherpte maatregelen van de NMa te ontduiken.  (Adformatie)
  • Volgens officieuze bronnen neemt Carel Kuyl, programmaleider van NPS-tv, voorlopig de honneurs waar bij Nova. Nova-hoofdredacteur Rik Rensen vertrekt definitef bij deze dagelijkse actualiteitenrubriek (Ned. 3). Hij zou op non-actief zijn gesteld. Rensen wil naar verluidt de maatregel voor de kantonrechter aanvechten. Een NPS-woordvoerder kan het bericht ‘bevestigen noch ontkennen’. Rensen onthoudt zich ook van commentaar. De Nova-medewerkers zijn gisteren over het vertrek van Rensen ingelicht (Adformatie)
  • Kink FM en Radio Veronica hebben nog kansen om uiteindelijk via de ether uit te kunnen zenden. Dat zei Jan Hoogesteijn, directeur van beide stations, op Business Nieuws Radio. Vorige week besloot Veronica om niet mee te doen aan de frequentieverdeling. Voor het bedrijf was het bieden op een frequentie niet verantwoord. Hoogesteijn: ´Ik denk dat een groot aantal partijen die wel geboden heeft van een koude kermis thuiskomen en dat er wellicht UMTS-achtige praktijken zullen ontstaan binnen nu en een jaar. Veronica heeft dat op tijd in de gaten gekregen.´ Vooral Kink FM had een grote kans om een etherfrequentie te bemachtigen, maar de bedragen voor het bieden op een frequentie zijn voor Veronica te hoog, meent Hoogesteijn. Het bedrijf wil nu met een partij in zee gaan die wel een etherfrequentie toebedeeld krijgt, om daar het programma van Kink FM of Radio Veronica op uit te zenden (Adformatie)
  • Joop van den Ende overweegt terug te keren als tv-producent. Zaterdag zei hij in de actualiteitenrubriek ‘NOVA’: “Lange tijd moest ik er niet meer aan denken, maar de laatste maanden denk ik: over twee jaar mag ik weer.” Van den Ende raakte drie jaar geleden overspannen en richtte zich daarna op zijn theaterproductiebedrijf. Nu begint het echter weer te kriebelen: “Ik zie dat de Nederlandse comedy’s erg achterblijven.” Bij zijn vertrek bij Endemol is afgesproken dat Van den Ende pas in 2005 weer televisie mag maken. (Essent)
  • Sky Radio heeft voor 4 nieuwe radiostations een zendvergunning aangevraagd bij het Commissariaat voor de Media: Sky News, Sky Wave, Sky Europe en De Gouwe Ouwe Zender. Uit concurrentie-overwegingen wil Sky niets over de aanvraag zeggen. (Villamedia)
  • HMG zet zijn plannen voor een eigen programmablad door. Aan het einde van de zomer moet de tv-gids verschijnen. Het blad komt in een oplage van ‘enkele honderdduizenden’ op de markt, aldus het Algemeen Dagblad. Audax is minderheidsaandeelhouder en zal de exploitatie en distributie voor zijn rekening nemen. Over de uitwisseling van programmagegevens zijn contracten gesloten met SBS en het Veronica-blad. Met de NOS is nog geen overeenkomst, maar HMG-directeur Dick van der Graaf verwacht weinig moeilijkheden. Voor een ‘redelijke prijs’ wil HMG de gegevens kopen. De NOS moet van haar kant gaan betalen voor de gegevens van de drie HMG-zenders. Omdat de programmabladen van de publieke omroepen een gezamenlijke oplage van 3,5 miljoen hebben tegenover de enkele honderdduizenden van HMG, moet de NOS meer betalen dan zij ontvangt, aldus Van der Graaf. De oude overeenkomst waarbij de publieke omroep de gegevens van de commerciële zenders gratis ontving, loopt per 1 september af. De rechter heeft recent bepaald dat de programmagegevens vrij moeten komen, maar dat er wel voor betaald dient te worden. (Adformatie)
  • NOG GEEN OPLOSSING VOOR PROBLEMEN ONTVANGST RADIO WEST

    Zendermaatschappij Nozema en het ministerie van Economische Zaken beraden zich nog op het verzoek van Radio TV West voor steunzenders op plekken waar de radio-ontvangst onvoldoende is. Sinds de door de overheid opgelegde frequentie- wijziging, afgelopen maandag, komen onder andere uit het centrum van Den Haag klachten over slechte ontvangst van Radio West op 89.3 FM. De oorzaak van de slechte ontvangst is dat de uitzendingen van Radio West sinds afgelopen maandag worden verspreid vanaf een zendmast in Rotterdam en niet meer vanuit Den Haag. Begin deze week hoopte Radio TV West-directeur Jeroen Soer dat Nozema en het ministerie voor het eind van de week toestemming zouden verlenen voor het plaatsen van steunzenders

    KORT NIEUWS

    • Aanstaande zondag om twaalf uur ‘s nachts stopt Vloh Fm, de lokale omroep van Haarlemmermeer, met uitzenden via de ether. Dit weekend zal er nog een uitzending worden gemaakt. Luisteraars kunnen een afscheidsstunt tegemoet zien. De kabelkrant blijft voorlopig nog te zien en ook op de kabel blijft VLOH-radio nog even.
    • Alle Radio 3FM-programma’s van de VPRO krijgen vanaf 16 mei dezelfde naam: ‘3voor12’. Dat gebeurt om een maximale media-integratie te realiseren met de gelijknamige website 3voor12.nl en de nieuwe zender 3voor12 TV, zo zegt de VPRO. Het programma ‘Het Lek’ wordt omgedoopt in ‘3voor12 FM’, ‘Club Lek’ krijgt als nieuwe naam ‘Club 3voor12’ en ‘Elementaal’ gaat straks ‘3voor12 BPM’ heten. De naamswijzigingen gaan in op 16 mei om 23.57 uur. Dan start ook de nieuwe alternatieve muziekzender 3voor12 TV, te zien via internet en digitale kabel-tv. (Essent)
    • Nozema heeft FM-antennes geplaatst op de mast van het KPN-gebouw in Utrecht. Deze antennes worden binnenkort ingezet in het kader van het zero-base-
    • UDC, organisator van events zoals Impulz, 4-Elements, Dance Valley & HQ heeft een bod gedaan op twee FM-frequenties. Het betreft een bod op de pakketten van zowel de geclausuleerde- als de ongeclausuleerde kavels. UDC heeft de aanvraag in samenwerking met een Engelse partner gedaan. UDC is gevestigd in Purmerend en telt 35 werknemers. Naast evenementen maken een platenmaatschappij, een uitgeverij en een internetbedrijf deel uit van de activiteiten. De nu bekendgemaakte radioplannen maken deel uit van de meerjarige groeistrategie van UDC. (Adformatie)
    • Het Amerikaanse wenskaartenconcern Hallmark wil in Nederland drie keer per jaar eigen televisie brengen. Hallmark Nederland onderhandelt over zendtijd met de commerciële zenders RTL en SBS. Onder de noemer Hallmark Hall of Fame wil het bedrijf films uitzenden op Valentijnsdag, Moederdag en tijdens de kerstdagen. ,,De ingekochte zendtijd van twee uur per keer moet Hallmarks bekendheid in Nederland vergroten”, vertelt directeur Bas Huurman van de Europese divisie, waartoe ook Hallmark Nederland hoort. De eerste schreden op Neerlands televisiebodem zijn al gezet. De aanbieders van digitale televisie UPC, Casema, Canal Digitaal en Mediakable hebben het zogeheten Hallmark Channel opgenomen in hun pakketten van betaal-tv. Dit kanaal biedt abonnees wereldwijd 24 uur per dag films, series en andere tv-producties.
    • De tv-gids van het jeugdblok Z@ppelin (Nederland 3) gaat Z@pp&Zo heten. Dat brachten uitgeverij Sanoma en de Publieke Omroep vrijdag naar buiten. Het tweewekelijkse tijdschrift is vanaf 25 april beschikbaar. Het blad is bedoeld voor jongens en meisjes van acht tot en met twaalf jaar en heeft een klein formaat. Z@pp&Zo krijgt een ‘spoorboekje’ waarin de kinderprogramma’s van publieke en commerciële zenders tot 19.00 uur zijn vermeld. Daarnaast brengt het blad reportages en artikelen over onderwerpen die kinderen interesseren. In iedere editie vervullen twee kinderen de rol van gast-hoofdredacteur.
    • KPN sleept Tele2 voor de rechter, omdat het concern vindt dat de concurrent in een tv-commercial door een misplaatste vergelijking ten onrechte gesuggereerd zou hebben goedkopere beltarieven te bieden. Volgens een KPN-woordvoerder heeft Tele2 geen eerlijke prijsvergelijking gemaakt door de eigen voordelige tarieven naast de basistarieven van KPN te zetten. ‘Tele2 had juist een vergelijking moeten maken met onze voordeelnummers’, meent de zegsman. ‘Een harde prijsvergelijking is op zich prima. Maar dan moet je het wel eerlijk doen.’ Het telecomconcern eist vanmiddag in een kort geding dat Tele2 de reclameboodschap rectificeert via een advertentie in de dagbladen, schrijft De Telegraaf. Het is zeker niet de eerste keer dat KPN en Tele2 elkaar in de rechtzaal treffen. Vorig jaar won KPN al eens een zaak over misleidende reclame. (Adformatie)
    • Essent Kabelcom tracht de Arabische nieuwszender Al-Jazeera in het digitale TV Home- pakket op te nemen. De zender wordt niet opgenomen in het algemene televisie-pakket. Van opname in het normale pakket kan alleen sprake zijn wanneer de vraag ernaar erg groot is. Daarvan is volgens een woordvoerder van Essent Kabelcom geen sprake. Nog minder dan één procent van de 1,8 miljoen kijkers die hun tv hebben aangesloten op de Essent-kabel, heeft een verzoek voor Al-Jazeera bij Kabelcom ingediend. TV Home is een extra pakket van Essent Kabelcom. Voor ontvangst is een decoder nodig.
    • Het personeel van Radio/TV West is verbijsterd over het vertrek van directeur Jeroen Soer. Twee dagen na de invoering van de nieuwe programmering op Radio West sloeg het nieuws over het vertrek van Soer in als een bom. “Dit komt als een totale verrassing”, aldus Frank van Egmond, voorzitter van de Ondernemingsraad. “Hij haakt af terwijl het veranderingsproces bij RTV West nog niet voltooid is.” Uiterlijk per 1 augustus wordt Soer directeur Radio en Televisie bij de VARA. (HC)
    • Hans Smit (41) gaat per 1 juni aan de slag als presentator van het NOS Journaal. De huidige presentator van het Jeugdjournaal gaat zowel de ochtend- als avondbulletins verzorgen. Dat maakte de NOS donderdag bekend. Door de benoeming van Smit bestaat het team Journaalpresentatoren nu uit elf personen. Smit werkte ruim zes jaar bij het Jeugdjournaal. Daarvoor werkte hij onder meer bij het Radio 1 Journaal. Hij maakt momenteel ook radioprogramma’s voor de VARA en KRO en blijft dat ook in de toekomst doen. (ANP)
    • De Iraëlische kabelmaatschappijen hebben de Britse nieuwszender BBC World van hun netwerk gehaald. Officieel is dat omdat ze het met de Britse zender niet meer eens raakten over de voorwaarden voor een contractverlenging. De BBC-berichtgeving zou in Israël beschouwd worden als bijzonder kritisch. Veel Israëli’s, en vooral ook de regering-Sharon, vinden BBC World te eenzijdig pro-Palestijns. Bij een van de kabelmaatschappijen heeft het Duitse persagentschap DPA officieus vernomen dat de instructie om BBC World van de kabel te halen “van bovenaf” was gekomen. (VRT)
    • De Vereniging Veronica gaat een onafhankelijk onderzoeksbureau opdracht geven de problemen bij het mediabedrijf te bekijken. Dat is de uitkomst van een ‘informatieve bijeenkomst’ die Veronica dinsdagavond hield. De bonden worden uitgenodigd om hun visie te geven op de onderzoeksopdracht. De Verenigingsraad zegt het bestuur en de directie te steunen in het door hen gevoerde beleid.Op de agenda stond onder meer de stand van zaken van het bedrijf in haar totaliteit en de vakbonden. De Verenigingsraad heeft geconstateerd dat de bonden en de directie van Veronica inhoudelijk niet of nauwelijks van mening verschillen over de problemen bij de omroep. De directie heeft de Verenigingsraad medegedeeld nog steeds open te staan voor gesprekken met de bonden. (Adformatie)
    • Kabelbedrijf UPC gaat de schade die het heeft opgelopen bij de diefstal van ,,duizenden” kabelmodems verhalen op de daders. Er loopt nog een intern- en politieonderzoek. Als dat is afgerond, dient UPC via een civielrechtelijke procedure een schadeclaim in.
    • In februari werden zes mensen, waaronder medewerkers van het kabelbedrijf, gearresteerd voor het stelen van kabelmodems uit het magazijn van UPC. Het is niet precies bekend hoeveel er zijn gestolen. Een woordvoerder van het bedrijf spreekt van ,,zeker enkele duizenden”. Daarmee werd illegaal op het internet van het kabelnetwerk aangesloten. (ANP)
    • Drie van vier vertrouwelijke stukken over de verhuizing van RTV Drenthe moeten openbaar worden gemaakt. Dat besliste de voorzieningenrechter in Assen deze week. Een aantal inwoners van Drenthe had dat gevraagd, met een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur. GS van Drenthe waren tegen openbaarmaking vanwege de vertrouwelijkheid van de bedrijfsgegevens, maar de rechter vond dat daarvan geen sprake was, de stukken bevatten alleen financiële gegevens. Eén stuk blijft geheim, dat gaat over toekomstige investeringen in apparatuur. Openbaarmaking zou inzicht geven in het voor deze investeringen beschikbare udget van RTV Drenthe. (Villamedia)
    • 90% van alle Nederlandse huishoudens kijkt naar kabel-tv, maar het aantal geregistreerde schotelbezitters is gestegen tot ongeveer 500.000, ofwel 7,2% van de huishoudens.
    • Bronnen in ‘Hilversum’ berichten dat Rik Rensen is vertrokken bij de actualiteiten- rubriek Nova. Een opvolger zou ook al bekend zijn: Ton F. van Dijk. Van Dijk is momenteel nog Netmanager voor Nederland 1. Het vertrek van Rensen volgt op een turbulent jaar bij de actualiteitenrubriek Nova. Het nieuwe format van Nova zorgde voor het vertrek van de bestaande presentatoren waaronder Kees Driehuis en Paul Witteman. Nieuwe gezichten bij Nova hielden het ook niet lang uit. Felix Rottenberg en Matthijs van Nieuwkerk konden zich niet vinden in het beleid van Rensen en vertrokken ook. Momenteel wordt Nova gepresenteerd door Jeroen Pauw en Clairy Polak.(hvb)
    • Een freelance cameraman van de Britse zender BBC is woensdag om het leven gekomen in Noord-Irak. Hij stapte op een landmijn toen hij zijn auto verliet, aldus de BBC. De 52-jarige Kaveh Golestan, een Iraniër, was op pad met drie anderen, onder wie presentator Jim Muir. Van de overlevenden raakte alleen de producent gewond aan zijn voet.(ANP)
    • Cees Vis en Ruurd Bierman nemen zitting in de raad van bestuur van de Publieke Omroep. De raad van toezicht heeft woensdagmorgen ingestemd met de voordracht van de twee. Staatssecretaris Van Leeuwen moet formeel nog de benoeming goedkeuren. Eerder was al bekend geworden dat Harm Bruins Slot, secretaris-generaal op het ministerie van OCW, voorzitter van de raad van bestuur wordt. Hij volgt Gerrit Jan Wolffensperger op. Bierman is nu nog directeur van NOS Radio en Televisie. Vis is lid van de raad van bestuur van uitgeefconcern PCM. Daarvoor was hij onder meer directeur van de STER. (ANP/Publieke Omroep)
    • Jeroen Soer (47) wordt de nieuwe directeur van de VARA. De huidige directeur van regionale omroep RTV West treedt uiterlijk 1 augustus aan. Dat maakte de VARA woensdag bekend. Soer volgt Ton van Brussel op. Die vertrok in augustus, omdat hij vond dat binnen het publieke bestel te veel sprake was van bureaucratie. De ex-hoofdredacteur van het Leidsch Dagblad werkte ruim een jaar als VARA-leidinggevende.
    • De arabische nieuwszender Al Jazeera werd vorige week het meest gezocht op de zoekmachine van Lycos. Dat meldt het persbureau Associated Press. Met ‘Al Jazeera’ of vergelijkbare spelling van de naam werd drie keer vaker gezocht dan met het trefwoord ‘sex’ meldt het persbureau. Of de site van de arabische nieuwszender ook gevonden werd is niet waarschijnlijk, omdat hij door hackers voortdurend uit de lucht wordt gehaald. (Automatisering Gids)

    VEEL GEGADIGDEN VOOR COMMERCIELE RADIOFREQUENTIES

    In totaal hebben 61 aanvragers aanvragen voor een commerciële radiofrequentie ingediend bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. Voor landelijke geclausuleerde FM hebben 14 aanvragers en voor landelijke ongeclausuleerde FM hebben 7 aanvragers zich gemeld. Voor de middengolf bestaat bij 9 aanvragers belangstelling. Meerdere van deze aanvragers hebben belangstelling getoond voor zowel landelijk FM geclausuleerd als ongeclausuleerd. Ook is een aantal van hen geïnteresseerd in de middengolf. Voor niet-landelijke FM hebben zich 40 aanvragers aangediend.  Vrijdag sloot de termijn voor het indienen van een aanvraag voor commerciële radiofrequenties. Een onafhankelijke adviescommissie voert de beoordeling van de vergunningaanvragen uit. Deze commissie brengt uiterlijk op 23 mei 2003 een advies uit aan de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. Deze zal vervolgens, na b eoordeling van het advies, een voordracht doen aan de staatssecretaris van Economische Zaken die uiteindelijk de vergunningen verleent.  De commissie die de vergelijkende toets uitvoert bestaat uit de heer prof. mr H. Franken, hoogleraar informatierecht te Leiden, mevrouw mr. F.G. van Diepen-Oost, onder andere voormalig lid van gedeputeerde staten in Noord-Holland en de heer prof. mr. P.F. van der Heijden, rector magnificus aan de universiteit van Amsterdam. Zij worden ondersteund door een eigen secretariaat. (Nl.media.radio/Herbert Visser)

    GER VAN DONGEN (NCRV) OVERLEDEN

    Programmamaker Ger van Dongen (59) is zaterdag plotseling overleden. Dat heeft zijn familie dinsdag bekendgemaakt. Van Dongen werkte ruim 26 jaar bij de NCRV. Hij begon zijn carrière bij de radio, later volgde televisie. Van Dongen was tot aan zijn overlijden werkzaam als eindredacteur van het documentaireprogramma Dokument. Van Dongen zou dit najaar afscheid nemen van de NCRV. (ANP)

    KORT NIEUWS

    • Digitenne, het digitale televisiepakket dat via de ether gaat uitzenden, start 23 april officieel met haar diensten in het gebied rond Amsterdam, Almere, Haarlem en Alphen ad Rijn. Ook is het programma-pakket wat de dienst gaat aanbieden bekend gemaakt:
    • Met de slogan ‘Verrassend vertrouwd op 105.8 kabel’ is vandaag een nieuw commercieel radiostation van start met uitzendingen via de Achterhoekse kabel. Onder de naam Cantus FM biedt dit nieuwe radiostation de Achterhoekse luisteraars “een gezellig, vrolijk en informatief programma met als hoofdmoot: muziek en regionale informatie”. Cantus FM richt zich op de doelgroep 29 tot en met 59 jaar, maar de programmamakers zijn ervan overtuigd, met het gekozen format, een breed (luister)publiek te trekken. De programmering van Cantus FM zal voornamelijk bestaan uit gevarieerde muziek aangevuld met landelijk, internationaal en regionaal nieuws door middel van nieuwsbulletins op de hele en halve uren en korte informatieve blokken met regionale informatie. Meer informatie over dit nieuwe radiostation is te vinden op de website www.cantus.nl.
    • Marcel Gelauff (45) is benoemd tot adjunct-hoofdredacteur van het NOS Journaal. Gelauff is momenteel chef van de parlementaire redactie bij RTL Nieuws. De hoofdredactie van het NOS-journaal is met de komst van de nieuwe adjunct- hoofdredacteur compleet en bestaat verder uit Hans Laroes (hoofdredacteur), Bernadette Slotboom (plaatsvervangend hoofdredacteur) en René Went (adjunct-hoofdredacteur). Gelauff begon in 1980 zijn journalistieke loopbaan bij de Leidse Courant. Via de Gooi- en Eemlander kwam hij in 1992 bij RTL Nieuws terecht. (ANP)
    • Het legendarische komiekengezelschap Farce Majeure gaat deze zomer weer optreden. Ted de Braak, Jan Fillekers, Henk van der Horst en Fred Benavente staan van 25 tot en met 28 juni voor het eerst sinds 1986 weer samen op het podium, meldt Mojo Concerts dinsdag.
    • Muziekzender The Box komt met Buck Battle, een ‘beursspel’ waarin de deelnemers in de huid kruipen van een platenproducer.Deze kan met Bucks-aandelen van clips aan- en verkopen via internet en sms. De ‘Bucko’ (Buck Battle speler) verdient Bucks als de door hem of haar aangekochte artiest in The Box Clipchart stijgt. Hij of zij verliest Bucks als een artiest of band uit de interactieve chart wegzakt. Wie zich als beste manifesteert als producer kan prijzen winnen. The Box geeft ieder half jaar een hoofdprijs weg. Wie mee wil doen kan zich via de site van The Box inschrijven of rechtstreeks via buckbattle.nl. Hoofdsponsor Trust stelt onder meer randapparatuur en een clinic met Jos Verstappen ter beschikking. (Adformatie)
    • Kabelbedrijf UPC Nederland start vandaag met een serie van vijf filmpjes op het UPC Infokanaal (het mozaïekkanaal op tv) om de voorlichting richting klanten te verbeteren. Onderwerpen zijn onder andere het aansluiten van de televisie, hulp bij storingen, wat te doen bij verhuizing en wie bepaalt er wat er op de televisie komt. Gelijktijdig verschijnen zes nieuwe brochures. De filmpjes zullen een paar keer per uur op het UPC Infokanaal worden uitgezonden. De voorlichtingsfilms en brochures passen binnen het streven van UPC Nederland naar een verdere verbetering van de dienstverlening aan haar klanten. Centraal staan daarbij een betere bereikbaarheid van de call centers, een sneller antwoord op vragen van klanten en een snellere installatie van haar producten. (Adformatie)
    • Darter Raymond van Barneveld gaat eenmalig een gastrol spelen in Goede Tijden, Slechte Tijden,meldt het AD. Het initiatief kwam van een aantal acteurs uit de soap.De aflevering met ‘Barney’ wordt op 4 juni uitgezonden. (NOStt)
    • Presentatrice Selma van Dijk sluit zich aan bij het presentatieteam van het SBS6- programma Hart van Nederland.Vanaf 1 mei is zij bij deze regiorubriek te zien.Tot dusver is zij vooral bekend als een van de gezichten van de regiorubriek van RTL5 (‘5 in het Land’),die gestopt is. Verder trekt ze samen met haar vader, pianist Louis van Dijk,door het land voor muziekoptredens.(NOS tt)
    • In Groningen en Drenthe is vanaf één juli geen Veronica meer met de kabel te ontvangen. In Amsterdam en omgeving gaat vrijwel zeker hetzelfde gebeuren. Hierdoor raakt Veronica zeker 700.000 kabelaansluitingen kwijt. Om het allemaal nog erger te maken, Nickelodeon/ Kindernet stoppen ook de samenwerking met de zender. Dit alles maakt de toekomst van de televisie zender Veronica behoorlijk onzeker.
    • De Lokale Omroep Voorst houdt de komende weken een luisteronderzoek onder 750 Voorsternaren. De radiostichting wil graag weten hoeveel mensen er naar de uitzendingen luisteren en wat ze vinden van de uitgezonden programma’s. Het is de derde keer in haar vijftienjarig bestaan dat de LOV de mening van de luisteraars
    • Op Konininginnedag is Alphen Stad FM, de lokale omroep van Alphen a/d Rijn, officieel begonnen met haar uitzendingen. Alphen Stad FM is te ontvangen via de 105,4 MHz. Jarenlang heeft Alphen a/d Rijn zonder lokale omroep gezeten. De vorige ‘bewoner’ van de 105,4 MHz, de LOA, moest haar uitzendingen staken door financiele problemen.
    • Omroepbedrijf HMG centraliseert de programmaleiding. Tv-directeur Leo van der Goot doet nu het programmabeleid van alle HMG-stations, -presentatoren en -acteurs. Programmaleiders zijn David Schaling (RTL4), Erland Galjaard (Yorin), Jaap Hofman (RTL 5 en tevens plv. tv-directeur), programmacoördinatoren zijn Peter Biemans, Heleen Harmsen, Rik Luijcx, Brian Ruyg, Boudewijn van Schaik en Anita Vehrs. Stationmanager is Wim ter Laak, die promotie, vormgeving en continuïteit van alle stations verzorgt.(Villamedia)
    • Mister Casema, Henk de Goede, vertrekt na 20 jaar bij kabelexploitant Casema. Hij was acht jaar directeur, maar gaat niet mee naar de nieuwe aandeelhouders. Jos Molenkamp van Multikabel in Alkmaar volgt hem op. “De Goede blijft aan Casema verbonden als adviseur van de aandeelhouders en de RvC.”
    • De doorgifte van de tv-zender Veronica loopt, in elk geval in de regio groot-Amsterdam, ernstig gevaar. Dat melden ingewijden in de tv-branche, vooruitlopend op het advies van de Amsterdamse Programmaraad (APR) aan kabelaar UPC, komende donderdag. Enkele weken geleden werd al een conceptadvies uitgebracht, en dat zou negatief geweest zijn. Het advies, dat doorgaans door het kabelbedrijf wordt overgenomen, betreft opname in het zenderpakket vanaf september. Een delegatie van Veronica zou op basis van het conceptadvies nog lobby-activiteiten hebben ondernomen. Noch bij de APR, noch bij UPC noch bij Veronica zelf wil men op de berichten reageren. Een definitief negatief advies betekent dat Veronica vanaf september in zo’n 400.000 huishoudens niet meer te zien is. Maar het zou ook gevolgen kunnen hebben voor de (MTV-)zenders waarmee Veronica nu een kanaal deelt: Kindernet en Nickelodeon. Dan Ligtvoet van MTV zegt ‘al langer om zich heen te kijken’ voor wat betreft een mogelijke samenwerking met een derde partij. Ondertussen lijkt SBS nog altijd de meest waarschijnlijke overname-kandidaat voor het kwakkelende Veronica. (Adformatie)
    • De commerciële tv-zenders kwamen in week 17 opgeteld uit op 46 procent, de publieke omroepen scoorden gezamenlijk 39 procent. RTL4 behaalde een gemiddeld kijktijdaandeel van 18 procent, RTL5 4 en Yorin 6 procent. SBS6 kwam uit op 9 procent, Net5 5 en V8 4 procent. AC Milan-Ajax was het best bekeken programma met 3,23 miljoen kijkers. Kopspijkers trok 2,954 miljoen kijkers en Studio Sport (zondag 19.00 uur) 2,859 miljoen. Het Journaal (Zondag 20.00 uur) werd bekeken door ruim 2,1 mensen, op de voet gevolgd door GTST (maandag). (Bron: SKO). (Adformatie)
    • Radio Rijnmond heeft gefaald als rampenzender toen op 16 januari 2003 een gifwolk boven Vlaardingen dreef. Volgens een rapport over het incident hadden regionale autoriteiten Radio Rijnmond moeten waarschuwen, maar is dat ten onrechte niet gebeurd. Rijnmond bleef daarom ondanks het alarm door sirenes nonstopmuziek uitzenden in plaats van waarschuwende boodschappen. En toen de burgemeester van Vlaardingen zijn bevolking wilde toespreken was het antwoord van de dienstdoende technicus ‘natuurlijk, na het volgende plaatje.’ (Essent)

    KONINGINNENACH/DAG: HOFSTAD MET EVENEMENTENFREQUENTIE

    Hofstad zendt op KoninginneNach & Dag uit via een evenementenfrequentie. Op 29 en 30 april zal Hofstad Radio uitgebreid stilstaan bij het “oranjefeest” in Den Haag. Hofstad zal in de ether uitzenden op 106.6 FM, naast de gebruikelijke kabelfrequenties. Op 29 april komen vanaf 16.00 uur de uitzendingen rechtstreeks vanuit de Hathor aan de Maliestraat in het centrum van Den Haag, met live reportages uit de stad en ‘s avonds een live optreden van de Pasadena dream band Als speciale gastpresentatoren zijn te horen Kas van Iersel (o.a. voice – over van RTL boulevard), en de voorman van de Socialistische partij Jan Marijnissen, die zijn favoriete platen laat horen.

    KORT NIEUWS

    • EuroNews, de pan-Europese nieuwszender, is volledig in handen van 19 van 21 partciperende Europese publieke omroepen. Het consortium van Europese publieke omroepen SECEMIE (waaronder RAI, RTBF, France 2, TVE), die tot dusver 51% van EuroNews in handen had, heeft gisteren de overige aandelen overgenomen van het Britse persburo ITN.
    • Zo’n dertigduizend kabelabonnees in Den Haag en omstreken krijgen vanaf 1 janauri te maken met storingen op het televisienet. Dat zegt kabelexploitant Casema. Er dreigen vooral problemen voor de ontvangst van RTL4, dit als gevolg van de bouw van zenders voor digitale televisie. Casema werkt aan een oplossing.
    • De lokale overheid moet meer invloed krijgen op de verdeling van radiofrequenties. Daarvoor pleit J. Wijsmuller van de Haagse Stadspartij. Door de nieuwe verdeling van radiozenders die voor 1 juni moet zijn vol- tooid, zou de pluriformiteit in het geding komen. Hij wil van het col- lege van B en W weten waarom de gemeente Den Haag vergele- ken met andere grote steden een zeer beperkt aantal publieke radio- zenders kent. (HC)
    • Twee inwoners van Almere die een actie voeren tegen kabelexploitant UPC hebben op hun website al meer dan 3500 reacties gekregen. Op de site kan met een fikse korting een schotelantenne worden besteld. De actie, die zich vooral richt tegen het besluit van UPC om Discovery uit het standaardpakket te halen, begon een maand geleden als grap onder het mom ‘Baas over eigen beeldbuis’. De twee hadden op 200 bestellingen gerekend maar die verwachting is inmiddels dus ruimschoots overtroffen. (Volkskrant/Essent)
    • Het achtergrondmagazine ‘Reporter’ van de KRO verhuist terug naar Nederland 1. Het maandelijkse magazine zit nu nog op 3, waar het afwisselend met ‘Zembla’ wordt uitgezonden. Ook het meezingprogramma ‘Het gevoel van…’ verhuist naar Nederland 1. De verhuizingen lopen alvast vooruit op de zenderwisseling tussen AVRO en EO in september 2004. Directeur Ton Verlind van de KRO zegt in de Volkskrant bovendien dat programma’s waarmee de omroep zich kan profileren op het thuisnet thuishoren. (Essent)
    • Bas Kock, journalist bij BN De Stem, heeft dit jaar het Gouden Pennetje gewonnen. Hij krijgt de onderscheiding voor een verhaal over de reconstructie van de Bredase koffermoord, maakte initiatiefnemer het Genootschap van Hoofdredcteuren vrijdag bekend. De Gouden Tape ging naar Martine Tromp van TV West. Zij zond drie onderwerpen in die deel uitmaken van de 12-delige serie ‘Buiten Beeld’, over mensen en kwesties die ons beeld van een gezonde, nieuwe samenleving verstoren. De prijzen zijn bedoeld als aanmoediging voor jonge schrijvende journalisten en televisiemakers. De winnaars werden vrijdag in Amsterdam gehuldigd en krijgen een geldbedrag van 3500 euro. (ANP)
    • De niet-ledengebonden omroeporganisaties, zoals de Publieke Omroep, NOS Radio en Televisie en de NPS, vallen voortaan onder het mediacontract van de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD). Het betekent dat betreffende omroeporganisaties voortaan van de voordelige RVD-tarieven gebruik kunnen maken. De RVD is ‘grootverbruiker’ van advertentieruimte en betaalt daarom voordelige tarieven, aldus publieke omroepblad De Spreekbuis. De dienst staat toe dat de organisaties onder het mediacontract vallen, omdat zij een wettelijke taak verrichten. Dat is ook de reden dat de ledenomroepen niet onder het contract vallen. Het mediacontract is er voor instanties die hun budget rechtstreeks van het ministerie ontvangen, zoals zorginstellingen, politie en onderwijsinstellingen. Sinds de fiscalisering is dit ook voor de publieke omroep het geval. (Adformatie)
    • Filmkanaal CineNova heeft nieuwe filmdeals afgesloten met onder meer de filmstudio’s Metro-Goldwyn-Mayer en 20th Century Fox. CineNova heeft onder meer al contracten met Sony Pictures Entertainment en Buena Vista International Television en verschillende independents. Door de overeenkomst met MGM kan CineNova bijvoorbeeld beschikken over de nieuwste James Bond film ‘Die Another Day’. De titels van 20th Century Fox zijn vanaf deze maand te zien op CineNova, waaronder ‘X-Men’ en ‘Me, Myself and Irene’. (Adformatie)
    • Het kabinet heeft vrijdag besloten dat de drempel voor nieuwe landelijke omroepen omlaag gaat. Om in 2005 een nieuwe licentie te krijgen hoeven ze niet langer 300.000 leden te hebben, maar 150.000. Dit is van belang voor de jongerenomroep BNN. Staatssecretaris Van Leeuwen gaf eind vorig jaar al aan dat omroepen de grootste moeite hebben om jongeren aan zich te binden. Daarom wilde hij de lat lager gaan leggen. (ANP)
    • W.B. Kranendonk (47) wordt per 1 augustus de nieuwe hoofdredacteur van het Reformatorisch Dagblad. Hij volgt C.S.L. Janse op, die komende zomer met de vut gaat. Dat heeft het christelijke dagblad vrijdag meegedeeld. Kranendonk werkt sinds 1992 bij de krant. Hij begon er als buitenlandredacteur, werd vervolgens hoofd van de binnenlandredactie en is sinds 1997 adjunct- hoofdredacteur. De nieuwe adjunct wordt G.W.S. Mulder (29). Hij komt uit de onderwijswereld. (ANP)
    • Algemeen directeur Ben Groenendijk van Radio en TV Rijnmond gaat weg. Hij wordt de nieuwe directeur van de RVU Educatieve Omroep, zo maakte Rijnmond vrijdag bekend. Groenendijk begon 1 april 1997 als hoofdredacteur/directeur bij Radio Rijnmond, als opvolger van de naar het NOS Journaal vertrokken Nico Haasbroek. Groenendijk was afkomstig van het overlegorgaan van de regionale omroepen in Nederland ROOS. Toen Radio Rijnmond fuseerde met TV Rijnmond werd Groenendijk per 1 januari 2000 algemeen directeur van beide zenders.
    • Met ingang van september krijgen de drie publieke tv-netten een nieuwe vormgeving. De nieuwe bumpers, leaders en logo’s zijn nodig omdat de AVRO en EO van thuisnet gaan wisselen en de zenderprofielen worden aangescherpt. In de nieuwe filmpjes staat de kijker centraal. Ook de gemeenschappelijke waarden van de publieke omroep komen in de layout van de zenders naar voren. In de derde week van mei beslissen de omroepen welk bureau de opdracht voor het restylen van Nederland 1, 2 en 3 krijgt, zo meldt het omroepblad Spreekbuis. (Essent)
    • Dagtelevisie op de publieke netten ziet er per 1 september 2003 waarschijnlijk anders uit. Volgens Kees Dijk, hoofd Mediabeleid en Programmacoördinatie van Publieke Omroep, zijn de coördinatiecommissie Televisie en de netredacties van Nederland 1,2 en 3, druk bezig met de voorbereiding van een nieuwe indeling voor overdag. Nederland 1 zou de herhaalzender moeten worden, Nederland 2 de zender voor evenementen en de journaalcarrousel en Nederland 3 zou programma’s van Z@ppelin moeten gaan uitzenden. Het plan is inmiddels voorgelegd aan de netredacties. (Spreekbuis)
    • KRO en NCRV zijn van plan om samen een nieuwe dramaserie te ontwikkelen en te produceren voor Nederland 1. Vanaf september 2005 zou de serie te zien moeten zijn. De reeks gaat in eerste instantie 26 afleveringen duren. Beide omroepen blijven nog wat vaag over het programma: de serie gaat zich richten op een groot kijkerspubliek, wordt op primetime uitgezonden en toont maatschappelijke ontwikkelingen. Ook AVRO, BNN en TROS werken al een tijdje aan gezamenlijke dramaserie, die vanaf 2004 te zien is op Nederland 2. (Essent)
    • Voor het eerst zijn BBC1 en ITV hun topposities kwijt in de top-10 van satelliet- en kabelkanelen. Digitale tv-kanalen als Sky One, MTV en Sky Sports doen het beter. De Britse overheid hoopt dat het volk in 2010 alleen nog maar digitaal kijkt en luistert. (Villamedia)
    • Dertig Spaanse voetbalclubs, uit de Primera en Segunda Division, dreigen de start van de komende competitie te vertragen wanneer ze geen overeenstemming bereiken over de tv-rechten. De huidige overeenkomsten eindigen aan het einde van dit seizoen.Enkele clubs, waaronder Barcelona en Real Madrid, hebben al lucratieve individuele afspraken gemaakt.Dertig clubs willen de overige rechten collectief verkopen, maar eisen dan wel betere aanbiedingen van geïnteresseerde zendgemachtigden. “Deze groep heeft duidelijk gemaakt dat ze de start van de competitie wil verlammen indien er geen acceptabel bod is gedaan”,stelde de overkoepelende organisatie LFP in een communiqué. (NOSTT)

     

    VERNIEUWD VERONICA VERLANGT NAAR ZOMERSLAAP

    Tv-zender Veronica, die half maart een totaal nieuwe programmering kreeg, gaat het zendschema vanaf 28 april alweer omgooien. Zo krijgt het dagelijkse programma ‘V-HQ’ een wekelijkse frequentie. Het programma ‘Nightclub’ van Menno Buch wordt tien minuten korter. Dat bleek donderdag uit het zomerschema van de omroep, die nog steeds kampt met sterk tegenvallende kijkcijfers. De meeste tv-stations schroeven traditioneel hun activiteiten tijdens de zomermaanden terug, maar nieuwe zenders proberen in die periode juist te scoren. Veronica doet dat niet.

    DONNER HAALT BELSPELLETJES VAN HET SCHERM

    Minister Donner van Justitie heeft aangekondigd dat de belspelletjes op tv onder de Wet op de Kansspelen vallen. Daarmee komt voor veel zenders volgend jaar een eind aan het innen van lucratieve beltikken bij de consument, meldt het weekblad Adformatie donderdag. De wet treedt naar verwachting begin volgend jaar in werking. Doordat de belspelletjes in de vorm van een quizvraag worden gepresenteerd, vallen ze tot op heden niet onder de Wet op de kansspelen. Uit de brief van Donner blijkt dat in de toekomst een vergunning nodig is om de belspelletjes uit te kunnen zenden. In zo’n vergunning worden de belkosten, de inleg en het uit te keren prijzengeld aan banden gelegd. Ook komt er een leeftijdsgrens om mee te doen, al is deze nog niet bepaald.  Dit betekent een zware klap voor HMG. Op RTL4 en Yorin verschijnt buiten prime-time een veelheid aan belspelletjes. Volgens HMG-woordvoerster Jacqueline Hekkers had de branche eerder al met het ministerie een overeenstemming bereikt over zelfregulering. ‘Daar houden wij ons keurig aan. Maar onlangs kregen we ineens te horen dat het toch via regelgeving moet. Het waarom is voor ons een raadsel. De koerswijziging is onverwacht en in strijd met de lijn die recent nog door justitie werd gevolgd.’

    KORT NIEUWS

    • Media Groep Limburg (MGL), uitgever van Dagblad De Limburger en het Limburgs Dagblad, schrapt veertig arbeidsplaatsen. Dat bracht MGL donderdag naar buiten. Gedwongen ontslagen sluit de uitgever niet uit.
    • Journalist Margreet Hendriks heeft donderdag de Prijs voor de Nieuwsbladjournalistiek gewonnen. Dat meldde de landelijke organisatie van lokale nieuwsmedia (NNP). Hendriks kreeg de onderscheiding voor haar artikel ‘Wie is verantwoordelijk voor de dood van Najaat?’ in de Leusder Krant van 6 februari 2002. De jury omschreef het winnende artikel als het ,,ongelooflijke verhaal van inschikkelijke ouders die wanhopig hulp zoeken voor hun doodzieke kind en die zich aan alle regels en instructies van onbekwame hulpverleners houden, totdat het voor hun kind te laat is”. Volgens de jury is het verhaal een voorbeeldig feitelijke reconstructie die nergens te emotioneel wordt
    • AOL Time Warner heeft in het eerste kwartaal van 2003 396 miljoen dollar verdiend. Vorig jaar moest het boegbeeld van de fusie tussen oude en nieuwe economie een verlies van 54,2 miljard rapporteren als gevolg van afschrijvingen op goodwill die tijdens de internethype was geboekt. De omzet kwam uit op een kleine 10 miljard euro, een stijging van 6,3 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2002.
    • De gemeente Alkmaar heeft bij de politie aangifte gedaan tegen SBS6-presentator Pieter Storms. Volgens de gemeente verstoorde Storms dinsdag met een cameraploeg de vergadering van het college van burgemeester en wethouders. Storms kan voor deze lokaalvredebreuk een maximale gevangenisstraf van drie maanden of een geldboete krijgen. De ‘Breekijzer’-presentator nam het dinsdag opnieuw op voor een ambtenaar die in januari 2002 door de gemeente Alkmaar werd ontslagen omdat hij geld en goederen zou hebben gestolen. (Essent)
    • Digitenne, het digitale netwerk dat sinds deze week 25 tv- en 16 radiozenders doorgeeft, heeft ruzie over auteursrechten van buitenlandse publieke zenders. Tot er duidelijkheid is over de kwestie geeft Digitenne geen buitenlandse publieke zenders door. Via een bodemprocedure wordt uitgezocht of Digitenne aan auteursrechtelijke organisaties zoals Cedar, Norma en Cena toestemming moet vragen voor doorgifte. Ook moet de rechter beslissen of de belangenorganisaties zelf de hoogte van de vergoeding kunnen bepalen. (Adformatie)
    • Woensdag 23 april heeft het Agentschap Telecom toegeslagen in Drenthe. Het ziet er naar uit dat de actie ‘etherflits’ nu echt is begonnen. Woensdag deed het Agentschap bij meer dan 5 vrije radiozenders een inval. Naast de invallen in Drenthe, zijn ook andere piratenzenders uit andere delen van het Noord-Oosten in handen gevallen van het Agentschap Telecom. Op Dinsdag 22 April, werd de uit Burgum afkomstige etherpiraat Delta FM uit de lucht gehaald. Ook zijn er weer enkele dwangsommen verbeurd verklaart. De zender Starsky uit Vroomshoop heeft voor de derde keer sinds het begin van de actie Etherflits een dwangsom verbeurd zien gaan. Hij staat nu op een gedeelde eerste plaats, samen met de Tijdbreker uit Enschede. Maar de Starsky kennende zal hij gewoon door gaan. Ook is het vandaag bekend geworden dat de Palingboer uit Almelo naast zijn inbeslagname van afgelopen Zondag, 20 April, ook zijn dwangsom verbeurd heeft zien gaan. www.etherpiraten.com

    PROGRAMMADIRECTEUR YORIN VERTREKT

    Programmadirecteur Kees Gerritsen van tv-zender Yorin gaat weg bij de Holland Media Groep (HMG). Dat zei een HMG-woordvoerster (RTL4/5 en Yorin) woensdag. Gerritsen werkte in totaal 25 jaar voor Yorin (vroeger: Veronica). Eerst in het publieke bestel en sinds 1995 bij HMG. Eveneens sinds 1995 functioneerde hij als programmadirecteur. Gedurende die periode haalde hij onder meer het succesprogramma ‘Big Brother’ binnen. Toen het station nog Veronica heette was het nog een serieuze speler in het medialandschap. Programma’s als ‘Seks voor de Buch’, ‘De Regenjas’, wedstrijden van het Nederlands elftal en ‘TV Woonmagazine’ maakten de tongen los bij ‘The young one’. Onder leiding van Gerritsen wijzigde het HMG-station van naam. Dat was noodzakelijk omdat de vereniging Veronica (VOO) zich uit de HMG terugtrok. Gerritsen en diverse bureaus kwamen eerst met de naam ME op de proppen, maar dat mocht niet van de rechter omdat die te veel zou lijken op de naam van een kledingconcern.

    ZILVEREN NIPKOWSCHIJF VOOR KOPSPIJKERS

    De Zilveren Nipkowschijf gaat dit jaar naar het VARA-programma Kopspijkers, zo meldde de organisatie woensdag. De schijf is de jaarlijkse prijs van tv-critici voor het beste programma. Kopspijkers is bekroond vanwege de satirische elementen en de voortdurende vernieuwingen, waarmee de makers aangeven niet op hun lauweren te rusten. ,,In een land waarin de tv-humor dungezaaid is, steekt het programma met kop en schouders boven de concurrentie uit”, staat in het juryrapport. De Nipkowschijf werd verleden jaar door Barend en Van Dorp gewonnen en in 2001 door het geschiedenisprogramma Andere Tijden. De Zilveren Reissmicrofoon voor het beste radioprogramma gaat naar de dagelijkse NPS-rubriek Kunststof (Radio 1). Die uitzending bevat nieuws en meningen over cultuur en media. De winnaars krijgen de onderscheidingen op 22 mei in Hilversum

    KORT NIEUWS

    • Na diverse keren uitstel is woensdag dan het nieuwe digitale tv-netwerk Digitenne van start gegaan. Inwoners van onder meer Amsterdam, Haarlem, Almere en Hilversum kunnen voor zo’n 9 euro per maand een Digitenne- abonnement nemen, waarbij ze via de ether 25 televisiezenders en 16 radiokanalen kunnen ontvangen. Helemaal vlekkeloos werkt de digitale ethertelevisie nog niet: wil je zappen dan moet je ruim een seconde wachten omdat de decoder het videosignaal moet binnenhalen en comprimeren. (Essent)
    • De tv-programma’s ‘Willem Wever’ (NCRV) en ‘Jota’ (Teleac/NOT) zijn genomineerd voor de Eureka!prijs 2003 in de categorie ‘Beste media-uiting op het gebied van kennis en wetenschap’. De prijs is een initiatief van de Stichting Weten in samenwerking met de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). De andere kanshebber in de categorie is het maandblad Natuur & Techniek. Aan de prijs is een bedrag van 7500 euro gekoppeld. De winnaar wordt bekendgemaakt op woensdag 14 mei. (Adformatie)
    • Mediaconcern AOL verkoopt zijn 50-procentsbelang in kabelzender Comedy Central voor 1,2 miljard dollar aan concurrent Viacom. De andere helft van Comedy Central was al in handen van Viacom, dat onder meer eigenaar is van MTV en Nickelodeon. Comedy Central, onder meer de thuisbasis van de animatieserie Southpark, wordt volledig geïntegreerd in MTV Networks. De zender heeft in de VS 82 miljoen kabelaansluitingen. (Essent)
    • De NCRV komt 31 mei met een speciale ‘Kindergids’ gemaakt door zes kinderen van 11 tot 13 jaar. De kinderen doen hiervoor interviews, schrijven tv-recensies en gaan op reportage. Met de special wil de NCRV aan ouders de medialeefwereld van hun kinderen laten zien. Ook de kinderen zelf zijn natuurlijk de doelgroep. De jeugdige lezersdoelgroep lijkt een heuse trend te worden in medialand: vorige week kwam de kinderkrant ‘Kidsweek’ uit en 1 mei start de jeugdtelevisiegids Z@pp&Zo. (essent)
    • Kabelexploitant UPC heeft in Flevoland de zender Discovery Channel van de kabel gehaald. De zender kan sinds kort alleen nog via een abonnement op UPC Digital worden ontvangen. UPC voorspelt dat spoedig overal in Nederland betaalde pakketten op de kabel verschijnen. In Zeewolde, Almere en Dronten is door kijkers woedend gereageerd op het verdwijnen van Discovery Channel van de kabel. Lokale politici worden bestookt met klaagzangen. Vorig jaar verdwenen in Flevoland de zenders National Geographic en Eurosport al van het scherm.
    • United Pan-Europe Communications (UPC) nv lanceert breedband internetdiensten in Bratislava, Slowakije, aldus UPC woensdag. Financiele details zijn niet bekendgemaakt. Chello, de breedband-dienst van UPC, is de eerste breedband internetservice in Slowakije, aldus UPC. Chello biedt momenteel breedband aan in 9 Europese landen en heeft meer dan 700.000 klanten, aldus UPC. (NUnl)
    • De Amsterdamse ondernemer Pierre Karsten biedt mee op een FM-frequentie voor nieuws en beconcurreert daarmee Business Nieuws Radio: “Dat heeft met 0,2% een marktaandeel van niets. (-) Wij zullen een nieuwe, jonge doelgroep triggeren door de combinatie sport, nieuws en muziek. Een doelgroep die afhaakt bij Radio 1, maar adverteerders meer aanspreekt dan 50+’ers”. (Villamedia)

    LUISTERCIJFERS FEBRUARI-MAART: DIEPTEPUNT VOOR YORINFM

    Vandaag heeft onderzoeksbureau Intomart de luistercijfers bekendgemaakt van de periode februari-maart 2003. Sky Radio is de best beluisterde zender met een marktaandeel van 12.4 procent (gelijk). Radio 2 zag haar marktaandeel fors dalen naar 10.8 procent (- 1.6 %) maar blijft wel de tweede zender van Nederland, gevolgt door Radio 538 met een marktaandeel van 10.1 procent (+ 0.3 %). Yorin FM zakte met 0,5 procent naar een dieptepunt van 2,8 % marktaandeel.De gemiddelde luistertijd per dag bedraagt in het tijdvak 07.00 – 24.00 uur, 3 uur en 8 minuten, dit is 3 minuten korter dan in de vorige periode.

     jan/feb (in %) feb/maart (in%)
    01 Sky Radio 12.4 12.4
    -- Radio 2  12.4 10.8
    03 Radio 538  9.8 10.1
    04 Radio 3 FM 9.2 9.6
    05 Radio 1 9.0 9.5
    06 Radio 10 FM 6.6 6.6
    07 Noordzee FM 5.3 5.7
    09 Classic fM 3.2 3.1
    08 YorinFM 3.3 2.8
    10 Radio 4  1.7 1.6
    11 Arrow Classic R. 1.6 1.6
    12 747AM 0.9 0.9
    13  KinkFM 0.4 0.4
    14  Radio Nationaal 1.0 1.1
    -- Business Nieuws Radio 0.2 0.2
    - Regio Radio 14.7 15.0
    - CRN Commercieel Radio 2.6 2.7

    KORT NIEUWS

    • De programmaraad van Cogas Kabel, bestaande uit de gemeenten Almelo, Hardenberg, Wierden, Tubbergen, Dinkelland, Oldenzaal, Hof van Twente en Twente Rand heeft besloten om Armenia television per 1 september door te geven ten koste van het kunststation Arte. Vooral de vertegenwoordigers die niet uit Almelo komen, waren fel tegen dit voorstel. Veel meer steun was er voor Animal Planet. De raad ging daar bijna unaniem mee akkoord. Animal Planet komt op de plek van de Duitse publiekzender WDR III. De leden van de programmaraad besloten ook om van muziekzender te isselen. Een voorstel om TMF in te ruilen voor MTV kon rekenen op een brede steun. (o.a. Tubantia)
    • Sinds dinsdag 22 april zendt de Westlandse Omroep Stichting (WOS) weer uit vanaf haar eigen zendlokatie in Naaldwijk op de 88,4 MHz. Sinds eind maart maakte de WOS tijdelijk gebruik van de oude zendinstallatie van Radio West die voorheen uitzond op de 88.4 MHz. Radio West is per 31 maart te beluisteren op de 89.3 MHz. De WOS zal in de loop van dit jaar nogmaals van frequentie veranderen. De defintieve frequentie van de WOS wordt 87.6 MHz.
    • De Iraanse journalist Sina Motallebi van de website www.rooznegar.com is zondag in Iran gearresteerd. Dat meldt Reporters Without Borders dinsdag. De organisatie heeft om zijn vrijlating gevraagd. Volgens Robert Ménard van Reporters Without Borders is het de tweede keer dat er dit jaar iemand is gearresteerd omdat hij een website leidt. Volgens Ménard valt de arrestatie samen met de verschijning van een rapport van de Verenigde Naties over de mensenrechten in Iran. ,,Wat er ook in het rapport staat, het wordt tijd dat het regime in Iran ter verantwoording wordt geroepen.”
    • Dagblad de Volkskrant komt na de zomer met een regio-editie Utrecht die speciaal voor de lezers in dat gebied wordt ingevouwen in de reguliere krant. Dat vertelde adjunct-hoofdredacteur F. Kalshoven van de Volkskrant dinsdag. De hoofdredactie van de Volkskrant kreeg onlangs toestemming voor het project van uitgeefconcern PCM, dat de krant uitgeeft. De proef duurt een jaar en houdt in dat het speciale katern elke zaterdag wordt toegevoegd aan de Volkskrant. ,,Als het een heel groot succes wordt, dan willen we dit ook in andere regio’s gaan doen”, aldus Kalshoven. (ANP)
    • Vanaf aanstaande maandag 28 april zal elke ochtend tussen 06.00 en 10.000 uur ‘Eddo in de Ochtend’ te horen zijn op YorinFM. Freddie Gonzalez en Olav Mol verhuizen hierdoor naar de middag tussen 14.00-16.00 om het programma ‘De Snelste DJ’s’ voor hun rekening nemen.
    • De vrije radiozender Mayhem FM uit het Westland/Zuid-Holland is maandag 22 april om 21.00 uur uit de lucht gehaald. De zender stond op een flat in de gemeente Poeldijk. Meer bij de pagina over vrije radio.
    • De NOS hoeft totdat de College van Beroep voor het Bedrijfsleven zich heeft uitgesproken geen programmagegevens aan derden te leveren. De NMa had eerder (in oktober 2001) op straffe van een dwangsom bevolen dat de NOS de gegevens aan De Telegraaf moet leveren. De NOS ging vervolgens in hoger beroep bij het College van Beroep. In afwachting daarvan heeft de voorzieningenrechter nu de NMa-besluiten opgeschort tot het College uitspraak doet. De rechter acht weliswaar aannemelijk dat De Telegraaf hierdoor financieel nadeel lijdt, maar hij vindt evenzeer aannemelijk dat het aantal abonnees op de bestaande programmabladen zal teruglopen. Daarvan ondervindt de NOS dus ‘onevenredig nadeel’ (Adformatie)
    • Het Utrechts provinciebestuur is bereid het Militaire Opslag Basis – terrein in Lopik te kopen, om de plaatsing van een derde AM-zendmast mogelijk te maken. Dat schrijft het Utrechts Nieuwsblad. IJsselstein koopt dan de grond in het noorden van de gemeente voor de plaatsing van de tweede zendmast. De derde mast blijft op de huidige plek in Lopik, pal tegenover nieuwbouwwijk Het Zenderpark.
    • De lokale omroep Harderwijk FM beschikt binnenkort over de vereiste zendvergunning. Eerst moet de gemeenteraad van Harderwijk vaststellen dat er een representatieve programmaraad is. Wanneer de uitzendingen beginnen, is nog niet duidelijk.
    • Schrijver Joost Zwagerman wordt de presentator van de zestiende editie van het VPRO- programma Zomergasten, zo heeft de VPRO vrijdag bekendgemaakt. Hij volgt Adriaan van Dis op, die het avondvullende praatprogramma van 1999 tot en met 2002 presenteerde. Dertien jaar geleden nodigde de VPRO Zwagerman uit om ‘zomergast’ te zijn. De destijds 27-jarige schrijver sloeg de uitnodiging af omdat hij zich toen te jong voelde. ,,Ik heb van deze oprisping van bescheidenheid nog jaren jaren last gehad”, zegt Zwagerman. Hij ziet de rol van presentator ,,als een nog groter avontuur”, met als enige nadeel dat hij niet zelf zijn ideale tv-avond kan samenstellen.
    • Casema introduceert twee nieuwe snelle internetproducten in de Bollenstreek: Wanadoo Cable Broadband Basic en Broadband Premium. Sinds 1 april heeft ook de Bollenstreek (Voorhout, Noordwijk, Sassenheim, Lisse, Noordwijkerhout, Hillegom en De Zilk) de beschikking over een modern en snel breedband netwerk voor internet via de kabel. Casema heeft onlangs de nodige werkzaamheden afgerond en levert nu via dit netwerk twee nieuwe internetproducten: Wanadoo Cable Broadband Basic en Broadband Premium. Broadband Basic en Broadband Premium zijn nu beschikbaar voor vrijwel alle inwoners in de Bollenstreek.
    • Sinds donderdagmiddag heeft Nozema een nieuwe steunzender voor Radio 2 in Zuid-Limburg in bedrijf gesteld. De nieuwe zender van Radio 2 staat in Eys en zendt uit op de frequentie 97.2 MHz. De nieuwe zender maakt onderdeel uit van het zero-base-project. (RB)
    • De klassieke radiozender BBC Radio 3 is sinds 1 april van het Amsterdamse kabelnet verdwenen als gevolg van een tikfout van de Amsterdamse Programmaraad (APR). In plaats van BBC Radio 3 heeft het kabelbedrijf UPC de opdracht gekregen om de popzender BBC Radio One op het Amsterdamse kabelnet te plaatsen. De APR probeert nu de fout te herstellen maar dat is ingewikkeld vanwege koppelingen met andere kabelmaatschappijen. UPC wil pas veranderingen aan het radio-aanbod uitvoeren wanneer er om andere redenen toch aan de kabelprogrammering wordt gewerkt. Dat is uiterlijk juli 2004. Bart Robbers, voorzitter van de APR, vindt die datum “erg ver weg” en doet een beroep op UPC om BBC Radio 3 zo snel mogelijk terug op de kabel te plaatsen. (NRC)
    • Vandaag is het 30 jaar geleden dat het Veronica – schip De Norderney werd vlotgetrokken. ‘Heel’ Den Haag was al in Scheveningen gaan kijken naar het aangespoelde schip. Op diezelfde 18de april werd op het Binnenhof door tienduizenden mensen gedemonstreerd voor het behoud van Radio Veronica
    • De Vlaamse publieke omroep VRT ontkent de bron te zijn van de besmettingen met vogelpest in Vlaanderen. Een VRT-team filmde vorige week in het Nederlandse vogelpestgebied en bezocht daarna een pluimveefokkerij in het Vlaamse Meeuwen- Gruitrode. Volgens het Belgische voedselagentschap is de vogelpest juist in die regio van Nederland naar België gekomen. De Vlaamse publieke omroep is er echter van overtuigd dat zijn televisieploeg onschuldig is. Men zou zich aan alle voorzorgsmaatregelen hebben gehouden. (NOStt)
    • De EO, KRO en NCRV gaan vanaf volgend seizoen elke avond rond half elf op Nederland 1 een levensbeschouwelijk programma uitzenden. Deze ‘religiebalk’ moet de zender herkenbaarder maken nu de AVRO en EO per september van tv-net gaan wisselen. In de balk zijn programma’s als ‘Het zal je maar gebeuren’ (EO), ‘Kruispunt’ (KRO) en ‘Heilig Vuur’ (NCRV) te zien. De drie omroepen willen bovendien het tijdvak 18 tot 20 uur verstevigen, met name met goed bekeken EO-programma’s als ‘Ingang Oost’ en ‘Jong’, die nu nog op Nederland 2 worden uitgezonden. (Essent)
    • RTL Boulevard bericht dat het niet goed gaat met de commerciële zender Radio192. Er zouden rekeningen openstaan van DJ’s die niet betaald worden door Radio192. Hierdoor zouden verschillende DJ’s “in staking” zijn, en maken ze geen uitzendingen meer op Radio 192. Pikant detail, freelancers kunnen niet staken. Radio 192 denkt dat dit verhaal veel te veel word opgeblazen. RTL Boulevard noemde drie namen, Will Luikinga, Peter Teekamp en Eddy Becker. Volgens Radio 192 klopte het niet wat RTL Boulevard meldde. Eddy Becker hoort hier helemaal niet bij, zo meldde men tegenover Radio.nl. Men begrijpt overigens niet waarom men RTL Boulevard heeft benaderd om dit naar buiten te brengen. Tevens vraagt Radio 192 zich af wat de DJ’s hiermee willen bereiken.
    • Giel Beelen en Marc de Hond zullen vanaf 1 september 2003 in de dagprogrammering van 3FM te horen zijn. Eerder werd al bekend dat ook Claudia de Breij te horen zal zijn. Ruud de Wild en Rob Stenders blijven de kopstukken op het publieke popstation.Dat liet Jello Koolstra, directeur radio van de NCRV, gisteren weten in het discussieprogramma Salon Fantasio van het Popinstituut. (o.a. Radiofreak.nl)
    • Digitenne biedt inwoners van de noordelijke Randstad vanaf komende woensdag (23 april) een alternatief voor kabel en schotel. Dan begint het bedrijf na bijna een jaar van testuitzendingen officieel met het verkopen van abonnementen voor digitale radio en televisie via de ether. Het Hilversumse bedrijf verwacht te profiteren van ontevredenheid onder klanten van kabelbedrijven. Digitenne opent de aanval op de monopoliepositie van kabelaars als Casema, Essent en UPC. Veel consumenten klagen over de dienstverlening van ‘hun’ kabelbedrijf, betoogt commercieel directeur Erik-Jan Gelink van Digitenne. In tegenstelling tot veel kabelbedrijven biedt Digitenne overigens geen toegang tot Internet; het gaat louter om radio en televisie. Telefonie is evenmin mogelijk.
    • Het telefoonbedrijf Tele2 moet stoppen met de televisiereclame waarin de onderneming suggereert dat zijn tarieven voor het bellen buiten de regio en naar Frankrijk goedkoper zijn dan die van KPN. Dat heeft de rechter bepaald, zo maakt KPN donderdag bekend. Tele2 moet een rectificatie plaatsen in de landelijke dagbladen. De rechter oordeelde dat de commercials misleidend en onrechtmatig zijn omdat Tele2 verzuimt in de reclameboodschappen de kortingen te betrekken die KPN geeft op voordeelnummers. In het geval van bellen buiten de regio kan dat betekenen dat de consument bij KPN goedkoper uit is.
    • De Haarlemse Programmaraad heeft in zijn vergadering van 16 april 2003 besloten welke televisiezenders vanaf september 2003 tot september 2004 verplicht door UPC moeten worden doorgegeven op de kabel. Het gaat om RTL 4, RTL 5, SBS 6, NET5 Discovery Channel, TMF, CNN, en Animal Planet. UPC moet deze zenders in ieder geval opnemen in het standaardpakket, naast de wettelijk verplichte zenders (Nederland 1, Nederland 2, Nederland 3, VRT, Ketnet/Canvas, TVHN en Haarlem 105TV) . Door de veranderingen in het basispakket raken MTV en Kindernet/Veronica hun gegarandeerde doorgifte in Haarlem kwijt. Daarmee is uitdrukkelijk niet gezegd dat deze zenders van de kabel zullen verdwijnen. Het is aan UPC om te bepalen of deze zenders vanaf 1 september nog te zien zullen zijn.
    • Een groot deel van Radio Kootwijk wordt teruggegeven aan de natuur. Volgens wethouder M. van der Tas worden alle gebouwen die niet als (potentieel) rijksmonument te boek staan gesloopt. De aankoop van het complex is overigens nog lang niet rond. Vorig jaar oktober al ondertekenden eigenaar KPNTelecom, de gemeente Apeldoorn, provincie Gelderland, Staatsbosbeheer en twee ministeries een intentieverklaring, waarin in ieder geval het behoud van het monumentale zendgebouw is geregeld. Op 1 januari had de overdracht van Radio Kootwijk al moeten plaatsvinden. ‘Maar het ligt allemaal buitengewoon ingewikkeld‘, zegt wethouder Van der Tas desgevraagd. ‘De planning is nu 1 juli, maar het zou mij niet verbazen als we dat ook niet halen.‘
    • Nieuwe bewoners van een flat aan de Livingstonelaan in Utrecht mogen van woningbouwcorporatie Portaal geen schotelantennes meer ophangen. Zij dienen deel te nemen aan een gemeenschappelijk ontvangst-systeem. Dit systeem is gekoppeld aan vijf grote schotels op het dak van de flat; deze garanderen de ontvangst van 600 radio- en tv-zenders.
    • Winfried Baijens (25) wordt per 1 juni presentator van het NOS Jeugdjournaal. Hij volgt Hans Smit op, die op 1 mei vertrekt. Baijens werkt al vanaf 1 mei 2002 bij het Jeugdjournaal als bureauredacteur. Voor zijn komst naar de NOS studeerde hij journalistiek in Tilburg en werkte hij 2,5 jaar als bureauredacteur voor de actualiteitenrubriek NOVA. Brecht van Hulten en Milouska Meulens zijn de twee andere vaste presentatoren van het Jeugdjournaal.
    • De Publieke Omroep heeft kritiek op de aanbevelingen die de Raad voor Cultuur heeft gedaan aan staatssecretaris Van Leeuwen (media). Voorzitter Bruins Slot van de PO noemt het advies “voorbarig”. De Raad constateerde onder meer dat de samenwerking tussen de omroepen faalt, dat er te weinig programma’s gericht op jongeren zijn en dat de drie publieke tv-zenders te veel op elkaar lijken. Bruins Slot erkent de programmatische tekortkomingen, maar vindt het advies van de Raad om de financiering van de omroepen aan te passen nog te vroeg. (Essent)
    • Op 17 april vindt er een wijziging plaats in het radiopakket voor klanten van UPC Nederland (UPC) in Lienden, Maurik, Lent, Oosterhout en in de gemeenten Renkum, Lingewaard, Overbetuwe en Neder-Betuwe. BBC World wordt op deze datum vervangen door Wereldomroep RNW1 (frequentie 96,0). Deze wijziging is het rechtstreekse gevolg van een wijziging die collega-kabelbedrijf Casema doorvoert in haar radiopakket. UPC ontvangt het televisie- en radiosignaal voor haar klanten in deze regio via het Casema-ontvangststation in Veenendaal. Daardoor is het radiopakket van UPC gekoppeld aan het radiopakket van Casema.
    • De ondernemingsraad van de Wereldomroep heeft positief gereageerd op het nieuwe bezuinigingsplan van de leiding, waarbij 17 in plaats van 60 arbeidsplaatsen verloren gaan. De OR vindt echter wel dat er nog veel uitwerkingszaken onderbelicht blijven. Met name het plan om een nog onbekend aantal werknemers opnieuw te laten solliciteren naar functies roept bij de raad vele vragen op. Voor de OR staat als een paal boven water dat hierbij een baan- en inkomensgarantie moet worden gegeven. (Villamedia)
    • BVN-TV, de Nederlands/Vlaamse publieke tv-zender voor het buitenland, wordt 30 april gelanceerd in Azië, Australië en Nieuw-Zeeland. BVN-TV is daar dan free-to- air (gratis en ongecodeerd) via satelliet te ontvangen. De satellieten zenden ook 7x 24 uur radio-uitzendingen van de Wereldomroep uit. Door de start op Koninginnedag kunnen Nederlanders in de nieuwe gebieden de viering van Koninginnedag in Wijhe en Deventer live volgen. (Villamedia)
    • Veronica Televisie start met de actie: Zet Veronica op 11 en verdien gratis zendtijd. De kijkers kunnen deze zendtijd naar eigen wens invullen. Veronica geeft kijkers de kans de zendtijd in te vullen zoals ze dat willen. Wel binnen de redelijke marges overigens, want de zender behoudt zich ook het recht voor om deelnemers bij hun idee te coachen of om (te extreme) ideeën te weigeren. De bedoeling is dat Veronica bij zoveel mogelijk mensen op 11 wordt gezet. Iedere keer dat de deelnemer Veronica bij iemand op 11 zet, krijgt hij 1 seconde zendtijd. Vervolgens vraagt de deelnemer aan alle mensen bij wie hij de tv heeft ingesteld, de naam en adresgegevens op voor het deelnameformulier. Dat is opvraagbaar via internet: www.zetveronicaop11.nl Hoe meer handtekeningen, hoe meer zendtijd. Het deelnameformulier kan vervolgens worden opgestuurd of gemaild naar Veronica Televisie. (Adformatie)
    • De YAM Media Groep is geïnteresseerd in de FM-frequentie die bedoeld is voor ‘recente bijzondere muziek’. Het Amersfoortse mediabedrijf verwacht dat de frequentie, die nu wordt geveild, binnenkort weer vrijkomt. YAM heeft OC&W, dat de radiolicenties in juni toewijst, vandaag per brief laten weten ernstig te twijfelen aan de levensvatbaarheid van een zender voor ‘recente bijzondere muziek’. Oprichter Johan Blom zegt dat niemand in de radiobranche gelooft dat de partij die deze kavel verwerft het lang volhoudt. ‘Voldoe je aan de minimale overheidseisen voor deze kavel, dan kan je de zender al niet rendabel exploiteren. Laat staan wanneer je ruimschoots aan die criteria voldoet. Vandaar dat wij hebben besloten onze interesse voor deze kavel alvast aan te geven bij het ministerie.’ (Adformatie)
    • Het Algemeen Dagblad heeft een rechtszaak verloren tegen columniste Pamela Hemelrijk. De Rotterdamse rechtbank bepaalde dinsdag dat de krant onvoldoende redenen heeft om Hemelrijk de laan uit te sturen. Het AD wilde de arbeidsovereenkomst met de journaliste ontbinden na ruzies over columns rond Pim Fortuyn in het voorjaar van 2002.De hoofdredactie kon zich niet vinden in het taalgebruik en de kritische kijk in haar stukken, vooral over de mediaberichtgeving rond Pim Fortuyn. Volgens de kantonrechter had de hoofdredactie aan de hand van objectieve criteria moeten aangeven waarom de columns werden geweigerd. (NOStt)
    • Radio De Vrije Keyser heeft maandagochtend 14 april 2003 om 03:00 haar uitzendingen op de 96.3 Mhz in de Amsterdamse ether gestaakt. Dit in verband met de start op 14 april van een nieuw publiek multicultureel radiostation op de 96.1 Mhz: ‘FunX’. Sinds het begin van de aanval op Irak, zond de Vrije Keyser 24 uur per dag, 7 dagen per week, programma’s uit van alternatieve Amerikaanse radiozenders live in de Amsterdamse ether. Dit is niet de eerste keer in haar 23 jarige bestaan dat Radio de Vrije Keyser gedwongen wordt een nieuwe frequentie te zoeken. Bij een verschil van 0.2 Mhz is in praktijk het risico op interferentie te groot.