Media kort: juli 2003

OMROP FRYSLÂN EIST BETERE RADIO-ONTVANGST BIJ RECHTER

De Friese regiozender Omrop Fryslân eist van de staat dat de ontvangstproblemen van zijn radioprogramma’s snel worden opgelost. Daartoe hebben de programmamakers een kort geding tegen de staat aangespannen, meldde directeur/hoofdredacteur P. Gaanderse dinsdag. Het geding dient vrijdag bij de rechtbank in Den Haag. Dit voorjaar werden de radiofrequenties van zowel commerciële als publieke stations heringedeeld, om zo meer ruimte in de ether te maken. De verkoop van commerciële golflengtes leverde de overheid bovendien een aardig bedrag op. Veel omroepen klagen echter dat na de zogenoemde ‘zero-base-operatie’ hun ontvangst belabberd is. Minister Brinkhorst (Economische Zaken) zegde de Tweede Kamer onlangs toe voor 1 september met een oplossing te komen. Maar de omroepen hebben daar geen fiducie in, omdat het plan van aanpak dat ze onlangs kregen nog geen oplossingen biedt. Omrop Fryslân wacht de procedures van Brinkhorst niet af, en stapt nu al naar de rechter. Volgens Gaanderse is daarvoor gekozen omdat zijn omroep al een half jaar geleden overging op de nieuwe frequentie en dus al langer met de problemen kampt. De omroep is gaan uitzenden vanuit zendmast Smilde (Drenthe) in plaats van de mast in Irnsum (Friesland). Sinds die omschakeling zijn de problemen ontstaan. Vooral in de gebieden ten westen van de lijn Lemmer-Holwerd is de ontvangst slechter. Slechts op 50 procent van de meetplaatsen is de ontvangst echt goed te noemen. De overheid weigert echter de omroep weer vanuit Irnsum te laten uitzenden. (ANP via Planet)

KORT NIEUWS

  • Lex Harding (58) blikt terug op de nieuwe etherverdeling die vorige maand is doorgevoerd. Conclusie: zijn 538 wordt marktleider, maar voor de l uisteraars is het op een drama uitgelopen. ,,Het is een eenheidsworst op FM en dat is gewoon niet leuk.” Einde verhaal. Lex Harding was, na een leven als dj bij Veronica en radiobaas bij 538, stellig toen hij eind 1999 zijn laatste werkgever, clipstation TMF, als multimiljonair verliet. Harding zou op zijn gemak wat huisjes gaan bouwen op Bonaire en tussendoor wat onkruid wieden in zijn geliefde tuin. Na een leven van goed geld verdienen was het tijd om er ook eens van te genieten, vond hij.
  • Liefhebbers van X-treme sports kunnen binnenkort terecht op TV West. Vanaf aanstaande zondag 20 juli introduceert TV West een nieuw programma: West-X. West-X, een X-treme sports programma gemaakt voor en door X-treme sporters. Sporten zoals skateboarden, snowboarden, bmx, surfen, kitesurfen, windsurfen en wakeboarden komen aan bod. De man achter X-treme is Seb van den Berg van Sebtictank uit Scheveningen. Het viel hem op dat er niks over X-treme sports op TV is. Daarom heeft hij speciaal voor TV West samen met Bas Ackerman, skateboarder uit Den Haag, en Frank Borghsteijn, windsurfer uit Rotterdam, West-X in elkaar gezet. ‘West-X’, vanaf zondag 20 juli, 19.16, 20.28, 21.28, 22.28, 23.28 & 00.28 uur, TV West. (Persbericht)
  • Nederlandse etherpiraten zoeken hun heil in Duitsland om zo onder de actie Etherflits uit te komen. Volgens het Agentschap Telecom in Groningen zijn de afgelopen weken in Duitsland vier Nederlandse piraten uit de lucht gehaald. De actie Etherflits is in maart begonnen om illegale radiozenders uit de lucht te halen. Volgens het Agentschap Telecom in Groningen zijn de afgelopen weken in Duitsland vier Nederlandse piraten uit de lucht gehaald. Het Agentschap Telecom werkt inmiddels samen met zijn Duitse collega’s. Illegale Nederlandse zenders kunnen zo ook in Duitsland worden bestraft.
  • Nederlanders zitten niet te wachten op bezuinigingen bij de Wereldomroep. Dat bleek maandag uit een onderzoek van TNS NIPO in opdracht van de Wereldomroep. Slechts 22 procent is voorstander van bezuinigingen. Van deze groep zeggen nog eens bijna drie op de tien personen van mening te veranderen wanneer de plannen tot gevolg hebben dat de Wereldomroep ophoudt te bestaan. Bijna twee op de vijf ondervraagden zijn tegen de door de overheid voorgenomen bezuinigingen bij de omroep.De overige deelnemers hebben geen mening. Dit zijn vooral mensen die nooit naar de Wereldomroep luisteren. Ongeveer 25 procent van Nederland luistert wel eens naar de Wereldomroep. (NOStt)
  • De (gedeeltelijk nieuwe) mediawoordvoerders in de Tweede Kamerfracties zijn: CDA: Joop Atsma, D66: Bert Bakker, VVD: Frank de Grave, PvdA: Jeltje van Nieuwenhoven en John Leerdam, SP: Barry Smit, Groen Links: Kees Vendrik. (Spreekbuis via Villamedia)
  • Het kabelbedrijf UPC kan verder met het omstreden schuldsaneringsplan. InterComm Holdings (ICH), dat zich met hand en tand verzette tegen het plan, is in een advies van de procureur-generaal aan de Hoge Raad in het ongelijk gesteld. In de praktijk betekent het dat UPC verder kan gaan met het plan. De Hoge Raad doet in augustus een definitieve uitspraak en laat daarin het advies van de procureur-generaal zwaar meewegen. “Meestal wordt het advies overgenomen door de Hoge Raad”, aldus een woordvoerster van UPC. De kabelaar probeert zijn schuldenlast van circa 9 miljard euro te verkleinen door onder meer obligaties om te ruilen in aandelen. Door de herstructurering wordt de schuld teruggebracht naar circa 3,6 miljard euro. Het geld is gebruikt om in de hoogtijdagen van de internethype kabelnetten op te kopen. Schuldeiser ICH stelt nog 192 miljoen euro te goed te hebben van UPC. In het reddingsplan is afgesproken dat UPC’s moederbedrijf UnitedGlobalCom (UGC) een aandelenbelang van 65,5 procent krijgt in de nieuwe onderneming, New UPC. (Telegraaf)
  • Barbara Barend, de eerste voetbalverslaggeefster bij NOS Studio Sport, vertrekt 1 augustus; haar jaarcontract wordt vanwege de bezuinigingen niet verlengd. Ze blijft voor de TROS wel Z@ppsport presenteren. (Spreekbuis via Villamedia)
  • Talkshowhost Jerry Springer heeft zich kandidaat gesteld voor een zetel in de Amerikaanse Senaat. Of hij ook echt meedoet zal de tv-presentator eind deze maand besluiten. Springer stelt zich al kandidaat omdat hij anders nog geen geld mag inzamelen voor zijn campagne. Jerry Springer peilt inmiddels via zijn website runjerryrun.com of zijn kandidatuur enig kans van slagen heeft. Voor zijn tv-carrière was Springer al eens burgemeester van de Amerikaanse stad Cincinnati. (Essent)
  • De journaalredactie van de NOS streeft ernaar op werkdagen overdag ieder uur een nieuwsbulletin uit te zenden. Na de zomer gaat men onderzoeken of dat haalbaar is. Volgens adjunct-hoofdredacteur Gelauff bestaat er bij de kijker veel behoefte aan zo’n continu nieuwsblok. “De kijker wil elk uur worden bijgepraat”, zegt hij in de GPD-bladen. Het plan komt op een moment dat de publieke omroep tachtig miljoen moet bezuinigingen. Maar volgens Gelauff blijft nieuws altijd ‘core-business’.
  • Op de allereerste dag dat Nickelodeon van een 13-uurs programmering overstapte naar een 24-uurs programmering behaalde Nickelodeon in de avond (18.00 – 24.00 uur) maar liefst 11,6 procent marktaandeel in doelgroep 13-19 jaar. Daarmee was Nickelodeon de derde best bekeken zender van Nederland, direct na Nederland 2 en SBS6. Nickelodeon werd maandag 14 juli ‘gelanceerd’ als 24-uurs kanaal. De programmering van Nickelodeon werd vanaf die dag ook na 19.00 uur voortgezet met de bekende Nicktoons en live action series. Jacqueline Bierhorst, channel manager van Nickelodeon zegt: ‘Wij zijn blij dat er zo massaal op Nickelodeon is afgestemd op de allereerste dag van het nieuwe tijdperk ’24 uur Nickelodeon’. Dat er behoefte is aan de Nickelodeon avondprogrammering voor jongeren bevestigen nu ook de cijfers. Series als SpongeBob SquarePants, Sabrina, Ren & Stimpy en Bassie & Adriaan blijken erg populair in de avond.’ (Nickelodeon via Kabelraden.nl)
  • De commerciële zenders behaalden in weer 28 samen 39,7 procent, de publieke omroepen hadden een gezamenlijk marktaandeel van 36.9 procent. RTL4 scoorde13,8 procent, RTL5 3,9 en Yorin 4,8. SBS6 behaalde een aandeel van 9,9 procent, Net5 4,0 en V8 3,3. Het best bekeken programma was het acht uur Journaal van dinsdag 8 juli met een kijkdichtheid van 11,3 procent. (Adformatie)

ROSENMOLLER NAAR IKON

Oud-GroenLinks-politicus Paul Rosenmöller wordt programmamaker en presentator bij de interkerkelijke omroep IKON. Zijn eerste tv-programma is in januari 2004 te zien. Dat heeft de omroep maandag bekendgemaakt. In de zomer van 2004 zal Rosenmöller op dinsdagavond tv-uitzendingen maken onder de werktitel ‘ ‘Advocaat van de Duivel’. De opzet van dat programma moet nog worden ontwikkeld. In de aanloop naar zijn tv-werkzaamheden is Rosenmöller in de komende herfst al te horen op de radio. Hij zal een paar keer het IKON-debatprogramma De Andere Wereld van Zondagmiddag presenteren. Rosenmöller (47) was van 1989 tot 2003 Tweede-Kamerlid voor GroenLinks. (ANP via Planet)

KORT NIEUWS

  • Roeland Stekelenburg is per 1 december benoemd tot adjunct- hoofdredacteur bij het lokale Amsterdamse televisiestation AT5. Hij moet een belangrijke rol gaan spelen in de uitbreidingsplannen van de zender, zo maakte AT5 maandag bekend. (ANP)
  • Nozema is in overleg met Essent voor het medegebruik van een hoogspanningsmast in Groningen. De mast, die staat op een industrieterrein bij Groningen, heeft een dusdanige hoogte dat we zo vijf klanten ‘in de lucht kunnen brengen’. Het contract is inmiddels getekend. Op dit moment zijn Nozema en Essent bezig met het uitwerken van de details. Het is de bedoeling dat de mast 1 september volop in de lucht is. (Nozemagazine).
  • Op jacht naar roem, rijkdom, gillende fans en een avontuurlijk bestaan: een nieuwe tv-comedy rond een popgroep. Johnny de Mol speelt de drummer en Waldemar Torenstra de gitarist. Lees verder
  • De VARA stopt 1 september het 3FM-programma Denk aan Henk met Henk Westbroek. De omroep wil volgens eigen zeggen een nieuwe invulling van de zendtijd op Radio 3FM. (ANP)
  • De regionale omroepen in Brabant, Zeeland en Limburg zijn verbaasd over de plannen van Essent om hun tv-uitzendingen in oktober landelijk in een betaaldienst op de kabel aan te bieden. Na de zomer verandert de mediawet waardoor dit mogelijk wordt. Volgens de omroepen is hen niets gevraagd en moeten zij toch eerst auteursrechtelijke toestemming geven. (villa)
  • De stammenstrijd binnen de openbare omroep woedt volop. Directeur Lodewijk Bouwens zegt tegen De Journalist dat zijn Wereldomroep verhoudingsgewijs veel goedkoper werkt dan Radio 1: “Ons budget van 44 miljoen omvat alles, inclusief de logistiek en de zendkosten. En we zenden 24 uur per etmaal uit, in 7 talen en over de hele wereld. Radio 1 heeft een begroting van 39 miljoen voor uitzendingen in 1 taal. En in tegenstelling tot wat bij ons het geval is, valt daar het beheer van de zenders niet onder.” (Villamedia)
  • Rob van Someren (oud DJ bij o.a. Tros / 3FM) gaat presenteren bij Radio Veronica (momenteel nog Radio 103 / Gouwe Ouwe zender). Naast Rob van Someren zouden ook Ferry Maat, Kas van Iersel en Uunco Cerfontaine (538) interesse hebben voor Radio 103, maar hier is nog geen duidelijkheid over. Sky Radio, eigenaar van Radio 103, wilde geen uitsluitsel geven over het waarheidsgehalte van deze berichten, aldus Radio.nl.
  • Grotemerken als Nike,Levi Strauss en Pepsi verliezen in de toekomst onder jongeren aan populariteit. Dat heeft te maken met een kritischer houding tegenover de bedrijven.De nieuwe generatie jongeren prikt genadeloos door lifestyle-achtige marketing heen. Dat blijkt uit een maandag gepubliceerd onderzoek van Stichting Maatschappij en Onderneming en het jongerenmarketing- en reclamebureau Keesie. Reclame die jongeren probeert na te doen (Scoor nu een vette scooter) heeft in de toekomst geen effect meer. Volgens de onderzoekers zijn de huidige welvaartsjongeren dankzij nieuwe communicatiemiddelen,zoals internet en sms,kritischer en ‘mediawise’ geworden. (NOStt)
  • Lijbrandt Telecom, het bedrijf dat voor Woningcorporatie Pré Wonen het aanbod radio en televisie verzorgt in de flatgebouwen in Haarlem negeert het wettelijke advies van de Programmaraad Haarlem. De aangesloten abonnees blijven verstoken van de radiozenders AWBC Tamara, Exit Radio, YAM, Veronica FM en Studio Brussel. Omdat Lijbrandt Telecom hier geen reden voor geeft, heeft de Programmaraad Haarlem aan het Commissariaat voor de Media gevraagd om Lijbrandt Telecom op te dragen het advies op te volgen en daar tevens een sanctie aan te verbinden. Omdat de Programmaraad Haarlem van mening is dat ‘geen reden’ betekent dat er van zwaarwichtigheid geen sprake kan zijn, is besloten de kwestie voor te leggen aan het Commissariaat. De Programmaraad betreurt de gang van zaken ten zeerste. Op 31 juli 2003 aanstaande vindt een hoorzitting plaats bij het Commissariaat voor de Media waarvoor alle betrokken partijen zijn uitgenodigd.
  • Als eerste studentenstad in Nederland kunnen de studenten in Leiden straks gebruikmaken van hoogwaardige telecom-faciliteiten tegen de laagste tarieven van Nederland. Op initiatief van de Stichting Leidse Studentenhuisvesting (SLS) en de Universiteit Leiden is in samenwerking met Lijbrandt Telecom uit Hillegom, het plan opgepakt om de grotere SLS-studentencomplexen te voorzien van internet, telefoon- en televisieaansluiting. Studenten die zich voor ongeveer 24 euro per maand abonneren kunnen gebruik maken van supersnel internet, telefoon- aansluiten (waarbij onderling bellen gratis is) en een kabeltelevisieaansluiting met 59 tv zenders. Studenten kunnen ook kiezen voor een onderdeel van het pakket, zoals alleen internet (€8,80 inclusief gebruikskosten!). Uniek is de mogelijkheid voor het opzetten van ‘Studenten TV’. De Universiteit Leiden en de SLS krijgen s amen namelijk een eigen tv-kanaal. De mogelijkheden die dit kanaal biedt worden nog onderzocht. Uiteraard zullen de Leidse studenten bij de invulling van ‘Studenten TV’ een belangrijke rol spelen. Inmiddels heeft BRES –de huurdersvereniging van de SLS- een positief advies gegeven aan de nieuwe telecom infrastructuur en –diensten. Wanneer ook de bewoners van de betrokken panden hun akkoord geven, kan al half juli gestart worden met de werkzaamheden (aanleg kabels, etc). Dat betekent dat de voorzieningen in het eerste pand half september reeds kunnen worden opgeleverd. In een later stadium wordt bezien of de kleinere studentencomplexen van de SLS een aansluiting kunnen krijgen. Wat Lijbrandt Telecom betreft is het niet ondenkbaar dat straks alle inwoners van Leiden gebruik kunnen maken van het glasvezelnetwerk. De mogelijkheden hiertoe worden momenteel onderzocht. (persbericht)
  • Henny Stoel heeft zaterdag voor de laatste keer het achtuurjournaal gepresenteerd. Voor het laatst heeft ze zaterdag de kijkers goedenavond gewenst. ,,Een moeilijk moment. Maar ook een goed, zelfgekozen moment”, benadrukte Stoel, die zondag 58 wordt. In haar laatste woorden bedankte ze de kijkers voor grote hoeveelheid brieven, kaarten en e-mails die ze als reactie op haar afscheid ontving. Ze noemde het een voorrecht om het journaal te mogen presenteren. Stoel stond erop de kijkers zelf te bedanken. Ze wil meer tijd gaan besteden aan haar privéleven. Ze wenste haar opvolger, Sacha de Boer, alle succes. Lees verder
  • De Franse versie van het programma Idool 2003 is gewonnen door een Belg. Jonathan schreef zich samen met 20.000 andere kandidaten in. De shows werden uitgezonden op de Franse zender M6 en het Waalse Club RTL. In de finale won Jonathan van een Franse kandidaat, Thierry. (VRT)
  • Oud-bisschop Bär heeft een spreekverbod gekregen vanuit ‘Rome’, zo heeft bevestigde hij in NOVA. De voormalige bisschop van Rotterdam zegt dat hem is verboden nog langer in de media te spreken, maar dat hij niet weet waarom. Bär (75) woont al 10 jaar in een benedictijnenklooster in België.Hij trok zich daar terug na geruchten over homoseksuele contacten. Bär staat bekend om zijn vrijzinnige denkbeelden. Kardinaal Simonis zegt niets te weten over een spreekverbod voor Bär. (NOSTT)
  • Het mediaprogramma ‘Storing’ van BNN op Radio 1 ontvangt in de zomer telkens één bijzonder mediapersoon in de uitzending. Met deze hoofdgast praat presentator Jeroen Pauw over hun eigen mediaverleden, heden en toekomst. Zo vertelt Conny Mus over zijn werk tijdens de oorlog in Irak, legt Bert van der Veer uit waarom het mis ging bij Veronica, blikt Wouke van Scherrenburg terug op een bewogen jaar in Den Haag, gaat Youri Mulder in op zijn rol als commentator bij voetbalwedstrijden en praat Menno Buch over zijn televisieavontuur bij Veronica. (BNN)
  • Hoofdredactrice Suzanne Weusten (49) van Psychologie Magazine begint 15 september als adjunct-hoofdredacteur bij de Volkskrant. Onder haar leiding verdubbelde het blad de oplage naar 80.000. Vorig jaar richtte zij het meisjesblad whY op. Eerder werkte Weusten voor managersbladen. De krant verwacht van de succesvolle bladenmaakster een belangrijke inbreng in het vinden van een goede mix tussen de nieuwskrant en de katernen. (Volkskrant via Villamedia)
  • De 6 grootste facilitaire bedrijven in Hilversum en de branche- organisatie AFN hebben de mediastaatssecretaris laten weten dat de prijsvergelijkingen in het McKinseyrapport onjuist zijn. Zij vrezen dat het merendeel van de facilitaire bedrijven verdwijnt als de omroepen zelf hun faciliteiten regelen. Wel vinden de bedrijven met McKinsey dat faciliteiten beter en voordeliger benut kunnen worden. Dat gaat wel ten koste van een deel van die faciliteiten en van het personeel. Dat kost veel geld en daarvoor willen zij compensatie zien. (Villamedia)

MOTIVATIE RECHTER IN UITSPRAAK ZEROBASE-VERDELING OPENBAAR

De motivatie van de rechter in Rotterdam voor het afwijzen van de bezwaren van diverse commerciele radiozenders tegen de gehouden etherverdeling is bekend geworden. De zenders hadden in kort geding geëist dat zij alsnog over een landelijk FM-pakket konden beschikken. De voorzieningenrechter heeft echter geoordeeld dat de Staatssecretaris van Economische Zaken bij de verdeling van de zero-base frequenties “een grote mate van beleids- en beoordelingsvrijheid toekomt, die ook een rol speelt bij de verdere concretisering van de door het kabinet gekozen uitgangspunten in onder andere de Regeling aanvraag en vergelijkende toets vergunningen commerciële radio-omroep 2003. De daarin geformuleerde criteria geven de beoordelaars een zekere speelruimte.”, aldus de rechter. De voorzieningenrechter heeft geoordeeld dat de onafhankelijke commissie onder voorzitterschap van prof. dr. H. Franken van de beoordelingsruimte die zij terzake van het beoordelen van de bedrijfsplannen en de programmatische voornemen van de aanvragers had, in het algemeen “niet op rechtens ontoelaatbare wijze gebruik heeft gemaakt. De staatssecretaris van Economische Zaken heeft naar het oordeel van de voorzieningenrechter dan ook niet ten onrechte – onder overneming van het advies van de commissie Franken – op 26 mei 2003 besloten aan Sky Radio Ltd, ID&T en Holland FM vergunningen voor commerciële radiofrequenties te verlenen voor respectievelijk de kavels A2, A5 en A9. Voor wat betreft het (vooralsnog) onverdeeld laten van onder meer kavel A8 heeft de voorzieningenrechter geoordeeld dat in het geval de aanvragers geen “optimaal gebruik maken van de mogelijkheid die de systematiek van de vergelijkende toets biedt, dit voor het risico van verzoekers dient te worden gelaten.” Bovendien heeft de voorzieningenrechter daarbij gewezen op de brief van de Minister van Economische Zaken en de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen van 17 juni 2003, gericht aan de Tweede Kamer, waaruit volgt dat de alsnog overgebleven frequenties uiterlijk in het najaar 2003 worden verdeeld.

KORT NIEUWS

  • De Haagsche Courant heeft bewust het fotografeerverbod op landgoed De Horsten genegeerd. Prins Willem-Alexander en prinses Máxima wonen hier sinds kort. Een verslaggever en fotograaf werden vrijdag gearresteerd. De krant wil een proefproces uitlokken. Het dagblad meent dat het verbod op fotograferen de beroepsuitoefening inperkt en de vrije nieuwsgaring in de weg staat. De hoofdredactie respecteert de privacy van leden van het Koninklijk Huis, maar vindt een fotografeerverbod vanaf de openbare weg een te zwaar middel. De twee arrestanten mochten na kort verhoor het politiebureau van Wassenaar verlaten. (ANP via Planet)
  • Vanwege de herverdeling van de etherfrequenties voor de radiozenders is het signaal van Radio X-FM sinds medio juni in Brabant niet te ontvangen via de kabel van UPC. Tot 1 juni werd het signaal door Radio X-FM via een vaste verbinding aangeleverd. Deze signaallevering is door Radio X-FM gestopt. Radio X-FM gaat het signaal binnenkort aan UPC via de ether aanbieden. Het kan enkele weken duren alvorens het signaal van Radio X-FM in Brabant weer ontvangen kan worden. (UPC)
  • Vanaf 15 juli 2003 is ExtraTV in Flevoland te ontvangen! Extra TV is het previewkanaal waarmee u kennis kunt maken met diverse zenders die beschikbaar zijn via digitale televisie van UPC. Elke maand zal een andere interessante zender te zien zijn. U kunt ExtraTV op uw televisie instellen op frequentie 664,00, kanaal 45+. (UPC)
  • Stichting R/O/O/S heeft, namens de dertien publieke regionale omroepen, Music & Images opdracht gegeven voor het bouwen van een uitwisselingssysteem voor newsroompakketten tussen de dertien regionale omroepen en de RadioNieuwsCentrale in Hilversum. De order gaat om een uitbreiding van AudioPool dat drie jaar geleden met succes in gebruik is genomen. Behalve news-items die beluisterd en automatisch getransporteert kunnen worden tussen de verschillende omroepen, wordt het binnenkort ook mogelijk om complete nieuwitems (audio inclusief teksten) te transporteren. De uitbreiding zal in het najaar operationeel zijn. (RP)
  • Met ingang van 1 augustus 2003 zal TRT International terugkeren op de kabel in Bunschoten. De lokale omroep Spakenburg heeft haar aanvraag voor een apart TV kanaal ingetrokken en blijft samenwerken met kabelkrant De Bunschoter. Hierdoor kan TRT International weer toegevoegd worden op haar oorspronkelijke kanaal 53- (726,25 MHz). In juni is besloten TRT International van de kabel te halen. Dit had te maken met een wijziging in de afdracht voor auteursrechten voor doorgifte van TRT International en met het feit dat de lokale omroep Spakenburg een aanvraag had ingediend voor een eigen TV kanaal. Nu de lokale omroep en de kabelkrant De Bunschoter blijven samenwerken op één kanaal, kan de situatie in Bunschoten weer gelijk worden getrokken met de gemeenten Amersfoort en Soest en kan TRT International dus terug op de kabel. Het abonnementstarief wordt per 1 augustus EUR 12,32.
  • Komende week zendt Stenders Vroeg live uit vanaf de Nijmeegse Vierdaagse. Rob, Fred, Eric en Margreet staan iedere dag langs de route. Onder andere Raymzter, Relax, Jamai, Postmen en Nena komen optreden. Het team van Stenders Vroeg staat iedere dag op de eerste militaire rustplaats langs de route. De wandelaars hebben er dan al zo’n tien tot twaalf kilometer opzitten en kunnen even komen uitrusten bij de mobiele studio van 3FM om een optreden te kijken. Na de vierdaagser gaat StendersVroeg op vakantie. Het programma wordt overgenomen door Maurice Verschuuren en Patrick Kicken.
  • De Raad voor de Journalistiek heeft een klacht van misdaadverslaggever Peter R. de Vries tegen weekblad HP De Tijd vrijdag gegrond verklaard. De Vries had geklaagd over het artikel ‘De dubieuze methoden van Peter R. de Vries’. Het maakte deel uit van een serie publicaties over de Deventer moordzaak en bevatte onder meer de passage ‘Laten we maar meteen met de deur in huis vallen en vast in enkele woorden de crux van dit verhaal samenvatten: de methode-De Vries deugt niet’. Verder werd De Vries beschuldigd van manipulatie. Bovendien werd het stuk in een reclame op de televisie aangeprezen als ‘De dubieuze methoden van een tv-detective. Alleen deze week, alleen in HP/De Tijd.’ (ANP via Trouw)
  • Henny Stoel (57) neemt op zaterdag 12 juli afscheid van het NOS-Journaal. Zij neemt dan voor de laatste maal de presentatie van het 20.00 uur- bulletin voor haar rekening. Stoel heeft 39 jaar voor de publieke omroep gewerkt, waarvan 18 jaar bij het Journaal. Sacha de Boer gaat Henny’s stoel bij het 20.00 uur-Journaal innemen. (NOS)
  • Het Yorin-programma ‘Starstrippers’ verdwijnt van de buis. Tv-productie- bedrijf Eyeworks, de Holland Media Groep en de Australische tv-producent Screentime zijn dat overeengekomen. Screentime vond ‘Starstrippers’ een regelrechte kopie van zijn eigen format ‘StripSearch’. HMG, Eyeworks en Screentime wilden ‘StripSearch’ aanvankelijk samen in Nederland op tv brengen. Nadat onderhandelingen op niets uitliepen, kwam Eyeworks met zijn eigen versie. Het door Screentime reeds aangespannen kort geding is met de schikking van de baan. (NOS TT)
  • Thuiswedstrijden van het Engelse elftal zullen vanaf de zomer van 2004 rechtstreeks bij de BBC te zien zijn. Sky Sport mag de samenvatting brengen of het duel later in zijn geheel uitzenden. De BBC mag vanaf de derde bekerronde drie wedstrijden live op de buis brengen,Sky mag er één uitkiezen. De finale is op beide kanalen te volgen. Dit is het gevolg van de verkoop van tv-rechten voor thuisinterlands en de wedstrijden in bekertoernooi FA Cup door De Engelse voetbalbond (FA).Het contract treedt in werking in seizoen 2004-2005 en geldt voor 4 jaar. (NOS TT)
  • Kabelbedrijf Essent Kabelcom gaat regionale omroepen uit het hele land via de kabel doorgeven. Groningers kunnen straks de programma’s van de Limburgse regionale omroep L1 bekijken, Limburgers kunnen onder meer de Zuid-Hollandse omroep RTVWest ontvangen. Naast de twaalf regionale omroepen kunnen de kijkers straks ook ruim zestig andere nieuwe zenders ontvangen, uit bijvoorbeeld Turkije en Marokko. Ze moeten daarvoor wel een decoder aanschaffen en een speciaal abonnement afsluiten voor 8,50 euro per maand. Regionale omroepen mogen tot dusver niet in andere gebieden via de kabel worden doorgegeven. Het Commissariaat voor de Media verwacht dat deze regel na de zomer verdwijnt. Essent denkt in 2004 met het ‘uitwisselen’ van de zenders te beginnen.
  • Radio 103 heeft vanmorgen de kabelfrequenties van Radio Nationaal in gebruik genomen. Sky Radio, eigenaar van Radio 103, heeft Distrined BV overgenomen. Hierdoor is het nu ook eigenaar van de kabelfrequenties van Radio Nationaal. Vanaf 31 augustus zal Radio 103 een naamsverandering ondergaan dan zal het station Veronica 103FM gaan heten.
  • RTVWest moet 700.000 euro bezuinigen door tegenvallende reclame-inkomsten. Dat zei hoofdredacteur R. Fresen donderdag. Dat betekent onder meer dat het station in de zomermaanden geen freelancers meer inhuurt en dat het weer muziek draait in het dagprogramma. In totaal zou het gaan om ongeveer tien freelance journalisten, die de komende weken niet meer bij RTVWest aan de slag kunnen, zei Fresen. Journalistenvakbond NVJ had tot donderdagmiddag een handjevol verontruste freelancers over de kwestie aan de telefoon gehad. (ANP)

HMG-ZENDERS TERUG OP KABEL VEENDAM

Inwoners van Veendam kunnen binnenkort weer kijken naar RTL4, RTL5 en Yorin. De Stichting Kabelnet Veendam (SKV) haalde de zenders van de Holland Media Groep (HMG) per 1 juli van de kabel omdat HMG niet langer wilde betalen voor doorgifte ervan. Beide partijen hebben nu afgesproken dat de SKV de komende 4,5 jaar toch een bijdrage ontvangt van HMG. Dat heeft burgemeester Meijerman van Veendam, die bemiddelde in het conflict, woensdag bekendgemaakt. Wanneer de commerciële zenders weer te zien zijn, is nog niet bekend. Na 4,5 jaar wordt de situatie opnieuw bekeken. (ANP via Planet)

KORT NIEUWS

  • Presentator Henny Huisman gaat een programmaserie maken voor de Evangelische Omroep. De tv-coryfee blijft daarbij gewoon onder contract bij RTL. Huisman gaat het religieuze programma ‘Henny zoekt God’ presenteren, het vervolg op ‘Catherine zoekt God’, dat gepresenteerd werd door Catherine Keyl. In totaal worden er zes afleveringen van de nieuwe serie gemaakt. Deze worden rond de kerst uitgezonden. Huisman heeft geen vast programma meer bij RTL4. Wel is hij bezig met de ontwikkeling van een muziekprogramma. (o.a. Essent)
  • Het Commissariaat voor de Media heeft de regionale omroep voor Overijssel RTV Oost vrijgesproken. De sms-dienst met uitslagen van het amateurvoetbal is toch een toegestane nevenactiviteit. Eerder vond het commissariaat dat de sms-dienst een verboden neventaak was vanwege het commerciele karakter: tegen betaling kunnen kijkers zich abonneren. Maar omdat RTV Oost de uitslagen vooral verzamelt voor zijn teletekstpagina’s, een hoofdtaak van de omroep, is de sms-dienst een toegestane neventaak, aldus de mediawaakhond. (Essent)
  • Algemeen directeur Pieter Koning (56) van Nozema heeft aangekondigd zijn functie per 15 augustus aanstaande neer te leggen. Op verzoek van de Raad van Beheer van Nozema blijft de heer Koning echter zeker nog tot 1 september beschikbaar om de overdracht van werkzaamheden te waarborgen. Per 15 juli is in de heer Koning’s opvolging voorzien door de aanstelling – op interim basis – van de heer Wouter Jan Smit. (Persbericht Nozema)
  • Dinsdag heeft de vanuit Qatar opererende nieuwszender al Jazeera wederom een bandopname uitgezonden met de stem van Saddam Hoessein. In Libanon zond LBC-al-Hayat tv dezelfde opname uit,meldt persbureau Reuters. De datumaanduiding ontbrak en het geheel was van slechte kwaliteit. De voormalige Iraakse leider riep op tot aanslagen om de bezetting te beëindigen. Eerder zond al Jazeera een bandopname uit met de stem van Saddam die op 14 juni zou zijn gemaakt.De CIA verklaarde toen dat het hier hoogstwaarschijnlijk om een authentieke opname ging.
  • CNN gaat bij alle onderzoeken naar kijkgedrag naar pan-Europese zenders aan kop en behoudt ook haar koppositie als nieuwswebsite. Dat blijkt uit een Europese onderzoek naar mediagebruik bij de top van het Europese zakenleven. Het onderzoek is uitgevoerd door Ipsos UK. CNN gaat aan de leiding bij het dagelijks (10,3 procent), wekelijks (29,9 procent) en maandelijks (45,1 procent) bereik. Nummer twee is Eurosport (9,5, 27,4 procent en 39,3 procent). De andere nieuwszenders scoren als volgt: Euronews 5,9 procent, 19,0 procent, 28,7 procent; BBC World 4,2 procent, 15,2 procent, en 26,3 procent; en CNBC 2,2 procent, 9,9 procent, 17,8 procent. Met de website behoudt CNN.com de koppositie in het bereiken van hoogwaardige consumenten. 12 Procent van degenen uit deze populatie die over een internetaansluiting beschikken, bezochten de site in de afgelopen 4 weken. Daarmee laat CNN online de BBC, FT.com en Sky News ruim achter zich. (Adformatie)
  • RTL5 begint zaterdag met de verslaggeving van poolbiljart (9-ball). Het station heeft de rechten gekocht voor 3 grote toernooien deze zomer. Vijf Nederlanders kunnen zich meten met de beste 20 ter wereld. RTL5 brengt ook al Formule 1, Wimbledon, Premier League, Bundesliga en het WK Darts.

“TALPA WIL BELANG IN RTL-FM”

John de Mol wil een belang in RTL-FM, de ‘Nederlandstalige’ zender van de Holland Media Groep. Dit bericht Veronica Magazine in haar editie van deze week. De partijen zouden hierover al gesproken hebben, zo zeggen insiders. Maar RTL en Talpa (de radio-tak van De Mol) zijn terughoudend in hun commentaar. Talpa-directeur Erik de Zwart: “We praten met iedereen”. Jacqueline Hekkers, directeur communicatie van HMG: “Diverse partijen hebben ons benaderd, maar we zeggen er niks over.”.

KORT NIEUWS

 

  • Veronica 103FM en Veronica 8 starten met hun uitzendingen op 31 augustus aanstaande. Deze datum heeft een historische waarde aangezien op 31 augustus 1974 Veronica, als zeezender, de ether moest verlaten. Ton Lathouwers over Veronica Radio 103 in het Veronica Magazine:”Het wordt de top 100 aller tijden, maar dan 24 uur per dag. Veel rockmuziek maar ook dance”.
  • Het aantal Amerikaanse vestigingen van hamburgerrestaurant McDonald’s dat WiFi draadloos internet krijgt wordt verder uitgebreid. De keten wil bij wijze van experiment enkele honderden WiFi-punten hebben aan het eind van dit jaar. De bedrijven Cometa en Wayport gaan deze toegangspunten verzorgen. Voorlopig zal de WiFi verbinding alleen te vinden zijn bij restaurants in grote steden als San Fransico en Chicago. Ook mensen die bij McDonald’s gaan eten in New York kunnen van de WiFi gebruik gaan maken. Tot het einde van deze maand zelfs gratis. Eerder kregen New Yorkers een uur gratis draadloos internet bij de aanschaf van een compleet menu. Ook in sommige Nederlandse McDonald’s vestigingen is internet. Hier moeten we het echter nog stellen met televisieschermen die aan de muren gemonteerd zijn. (ANP/Planet)
  • SBS6 haalt in het nieuwe tv-seizoen een streep door het tv-programma ‘De Waarheid’ van Gerard Joling. Dat wordt bevestigd door een woordvoerder tegenover Veronica Magazine. In het programma confronteerde Gerard Joling BN-ers met het waarheidsgehalte van berichten over hen in roddelbladen. Aangenomen wordt dat Joling een plek krijgt in het nieuwe ‘Sterrenbeursspel’ waarin hij ook bij BN-ers langsgaat. SBS6 wil niet ingaan op deze geruchten, maar geeft wel aan dat wordt gekeken hoe ‘De Waarheid’ op een andere wijze gebracht kan worden. (Veronica Magazine)
  • Wielrenners onder de bomen zorgen voor sneeuw op het scherm. Daar kijkt de geroutineerde tv-kijker naar de Ronde van Frankrijk niet meer van op. Telkens als de fietsers op een weg rijden die wordt overkapt door een bladerdek geeft dat ruis in het tv-signaal. Volgens producer Martijn Lindenberg van de NOS is dat probleem binnen enkele jaren opgelost. “De live-registratie van de Fransen is nu al goed, maar in de nabije toekomst kunnen we de wedstrijd helemaal storingsvrij doorgeven”, zegt hij.
  • De commerciële zenders behaalden afgelopen week (week 27) opgeteld een marktaandeel van 47 procent, de publieke omroepen behaalden een gezamenlijk marktaandeel van 28,9 procent. De zenders van de Holland Media Groep scoorden bij elkaar 30,3 procent en die van SBS Broadcasting 16,7 procent. RTL4 behaalde een marktaandeel van 13,7, RTL5 deed het wederom erg goed (dankzij Wimbledon) met 11,6 en Yorin had 5,0. SBS6 scoorde 9,4 procent, Net5 3,9 en V8 3,4. Het best bekeken programma van week 27 is het NOS Journaal van 20 uur op vrijdag 4 juli met een kijkdichtheid van 12,3 procent. Bron: Stichting KijkOnderzoek. Kinderzender Fox Kids meldt dat de zender in de maand juni een gemiddeld marktaandeel van 40,6 procent heeft behaald in de leeftijdsgroep 6-12 jaar. In mei werd een gemiddeld marktaandeel van 41,5 procent behaald in die doelgroep en dat is een record voor Fox Kids. (Adformatie)
  • Vernieuwing is niet altijd verbetering. Tot die conclusie is Radio Oost gekomen, nadat de luistercijfers van de omroep fors zijn gedaald. Meer hitmuziek en versnipperd nieuws heeft er sinds afgelopen september toe geleid dat de luisterdichtheid afnam van circa 17 naar 13 procent. (Tubantie)

 

“KABELFREQUENTIES NATIONAAL NAAR RADIO103/VERONICA”

Mediajournalist David de Jong bericht via zijn weblog dat de kabelfrequenties van Radio Nationaal worden overgenomen door Sky Radio / Radio 103. Martin Banga (Sky Radio) heeft tegenover David de Jong bevestigd dat de deal rond zou zijn. Vanaf 10 juli is via de kabelfrequenties van Radio Nationaal het signaal van Radio 103 te horen. Sky Radio zou het bedrijf DistriNed BV hebben overgenomen waardoor het eigenaar wordt van de kabelfrequenties van Radio Nationaal. Radio Nationaal was vorige week gestopt met haar uitzendingen via de kabel. Sinds dit weekeinde was er echter weer muziek te horen via Radio Nationaal. Details van de deal tussen Sky Radio en Ruud Hendrinks (DistriNed / Radio Nationaal) worden morgen bekend gemaakt aldus David de Jong. Doordat Radio 103 binnen afzienbare tijd overgaat in Veronica 103FM zal er op den duur op sommige plaatsen dubbele kabeldekking ontstaan, aangezien Radio Veronica momenteel ook al over een (beperkte) kabeldekking beschikt. http://dutchmedia.web-log.nl/index.log

KORT NIEUWS

 

  • Een Braziliaanse rechtbank heeft de tv-maatschappij SBT verboden nog langer haar versie van Big Brother uit te zenden. Dat meldde een woordvoerster van Endemol maandag. Productiehuis Endemol en de Braziliaanse zender Globo spanden twee jaar geleden een rechtszaak aan omdat SBT’s Casa dos Artistas sterke gelijkenissen vertoonde met Big Brother Brazil van Globo. De rechter noemde de illegale versie ‘een onbeschofte kopie’ en veroordeelde SBT tot het betalen van een schadevergoeding van 2,8 miljoen euro. Casas dos Artistas mag ook niet meer worden uitgezonden op straffe van een dwangsom van 172.000 euro per uitgezonden versie. (ANP/Planet)
  • Nieuwssite Nu.nl is samen met de VPRO en Volkskrant een nieuwsrubriek begonnen met actueel tv- en filmnieuws. Onlangs breidde Nu.nl zijn rubricering uit met het onderdeel TV/Film, als gevolg van een samenwerking met filmsite Cinema.nl. Cinema.nl is een gezamenlijk initiatief van de VPRO en Volkskrant, wat ook blijkt op de nieuwssite van Nu.nl. Lees verder
  • Ferry Maat is gestopt met zijn dagelijkse middagprogramma op Radio 10 FM. De komende dagen presenteert dj Jos van Heerden de middagshow, van 16:00 tot 19:00 uur. (o.a. Radio10)
  • De autoriteiten van Laos hebben maandag voor het eerst bevestigd dat drie buitenlandse journalisten veroordeeld tot vijftien jaar celstraf binnen enkele dagen vrij komen. We onderhandelen nu met de betreffende landen van de verslaggevers, aldus een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken in Vientane.”Ik kan niet zeggen wanneer ze vrijkomen, maar Het zal zeer spoedig zijn.” De Franse journalist Vincent Reynaud, de Belgische freelance verslaggever Thierry Falise en de Amerikaanse tolk Naw Karl Mua werden op 4 juni opgepakt. Op 30 juni volgde hun veroordeling wegens ‘hinderen van de politie en illegaal bezit van explosieven’. (NOSTT)
  • ‘Jed’ uit de tv-klassieker ‘The Beverly Hillbillies’ is overleden. De acteur Buddy Ebsen stierf zondag op 95-jarige leeftijd in een ziekenhuis in het zuiden van Californië. Jed Clampett was het hoofd van het Amerikaanse tv-gezin, dat het boerenland verruilde voor Beverly Hills,maar de manieren en leefgewoonten niet aanpaste.De ‘sitcom’ draaide van 1962 tot en met 1971 en hield ook in Nederland hele scharen aan de buis gekluisterd. Ebsen begon zijn loopbaan als danser op Broadway en drong later door tot musicals van MGM.Na Jed speelde hij een privé-detective in Barnaby Jones. (NOS TT)
  • Redactionele medewerkers van Emerce willen op korte termijn samen met de redactie onderzoek doen naar de overlevingskansen van de titel. Ze willen dat in de tussentijd de activiteiten van Emerce niet opgeschort worden. De auteurs (onder wie Jan Libbenga en Peter Olsthoorn) schrijven teleurgesteld te zijn in het vorige week door Maarten van den Biggelaar en Quote Media aangevraagde faillissement. ‘Die stap verbaast ons temeer omdat mede-eigenaar en uitgever Oscar Kneppers volhoudt dat Emerce sinds de reorganisatie van afgelopen voorjaar weer rendabel is.’ (Adformatie)
  • Vanaf 14 juli aanstaande is Nickelodeon 24 uur per dag te zien. De programmering van Nickelodeon zal na 19.00 uur worden voortgezet met de bekende Nicktoons en live action series. Later op de avond, na 22.00 uur, zullen ondertitelde Nicktoons en nieuwe series te zien zijn. In de nacht is het tijd voor classics. Nickelodeon zal 24 uur per dag op de huidige kabelfrequenties blijven uitzenden. Persbureau ANP ziet af van juridische stappen tegen Nieuwsoverzicht.net. Eerder nog stelde ANP dat deze site de auteursrechten schendt.
  • Een Britse freelance journalist is zaterdag in Bagdad bij het Nationaal Museum van Irak doodgeschoten. Zijn lijk is aan het Amerikaanse leger overgedragen, aldus een militaire woorvoerder. Hij is de eerste journalist die is gedood, nadat president Bush op 1 mei de oorlog tegen Saddam Hussein voor beëindigd verklaarde. Het Britse ministerie van buitenlandse zaken beschikt volgens een zegsman nog niet over details. ,,Onze mensen in Bagdad onderzoeken de melding dat een freelance journalist is doodgeschoten. Zolang zijn identiteit niet met zekerheid is vastgesteld, geven wij geen reactie.” De commerciële tv-zender ITN zei dat het om een freelance journalist ging, die eerder voor deze Britse zender had gewerkt. (ANP/Planet)
  • Liberty Media, het moederbedrijf van UPC, neemt voor $7,9 mrd de Amerikaanse thuiswinkel organisatie QVC over van kabelbedrijf Comcast. QVC bereikt wereldwijd bijna 130 miljoen huishoudens. QVC, dat is opgericht in 1986 en werk biedt aan 11.000 mensen. QVC was al voor 42% eigendom van Liberty Media. Liberty Media aast ook nog op de Amerikaanse entertainmentactiviteiten van Vivendi Universal. (DFT)
  • Sinds 1 juli wordt het programma Turner Classic Movies (TCM) niet meer uitgezonden in het Standaardpakket van Multikabel. Turner Broadcasting System heeft besloten het programma alleen nog door te geven via digitale platformen. Om dezelfde reden verdween ook Cartoon Network in juni 2002 uit het Standaardpakket van Multikabel. TCM zal nog wel te ontvangen zijn door abonnees met een abonnement op het Digitaal Pakket van Multikabel. De Programmaraad heeft in haar vergadering op 7 april j.l. geadviseerd het programma “Cookin’ Good” door te geven op het kanaal wat vrijkomt wanneer TCM verdwijnt. Cookin’ good is een Nederlands programma met ‘het lekkerste kookboek op TV’. Men kan telefonisch recepten aanvragen, die vervolgens op het scherm worden klaar gemaakt door bekende Nederlandse en buitenlandse koks. In de avonduren wordt het programma voortgezet met entertainment op het gebied van reizen en specifieke land- en streekgerechten. De start van uitzendingen van Cookin’ Good staat vooralsnog gepland voor dit najaar. Vanaf 1 juli tot aan de start van Cookin’ Good, zal op de frequentie van TCM, kanaal 46+, 672 MHz, testbeeld te zien zijn. Deze wijzigingen zijn niet van toepassing op de gemeenten Laren, Muiden en Ilpendam.
  • Op advies van de programmaraad Brunssum vinden er wijzigingen plaats in het zenderaanbod via de CAI Brunssum. Aan het huidige aanbod worden twee nieuwe zenders toegevoegd, namelijk The Box en Turner Classical Movies.
  • De afgelopen maand heeft Agentschap Telecom beslag weten te leggen op niet toegestane GSM Car kits, die worden verkocht onder de noemers “FM- radio Handsfree, Cardio Wireless earphone en Universal handsfree Carmate”. Het is verboden deze apparatuur te verhandelen. Het gaat om draadloze hands-free apparatuur (car kits), die gebruik maken van de FM-omroepband. De apparatuur is veelal afkomstig uit China en de Verenigde Staten en wordt aangeboden op internet, op de markt en in winkels. (AT) Nieuwkerk gaat komend televisieseizoen waarschijnlijk een dagelijks programma over kunst,cultuur en media presenteren voor de Nederlandse Programma Stichting (NPS).Ook zou hij een paar keer het dagelijkse NPS-programma Kunststof op Radio 1 gaan presenteren.

 

EC ONDERZOEKT SUBSIDIE OMROEPEN

De Europese Commissie (EC) gaat onderzoeken of overheden van diverse lidstaten door subsidie aan omroepen oneerlijke concurrentie tegenover krantenuitgevers in de hand werken. Dit gebeurt na klachten uit diverse landen, onder andere van de Groep Nederlandse Dagbladpers (NDP) en vier tijdschriftuitgevers in Nederland. De klacht van de NDP, begin vorige maand ingediend, is gericht tegen de miljoenensteun die de Publieke Omroep krijgt voor haar internet- activiteiten. Krantenconcerns hebben daarentegen moeten bezuinigen op hun internetactiviteiten. De omroepen kunnen volgens het Nederlands Uitgeversverbond, waaronder de NDP resorteert, in de jaren 2002-2006 zo’n 148 miljoen euro investeren in internet en nieuwe media. Per jaar mag 20 miljoen euro worden uitgegeven aan de portal Omroep.nl. “De private sector moet dat allemaal zelf betalen,” zegt een woordvoerder van de NDP. Eerder dienden omroepbedrijven als RTL/HMG en Yorin bij de commissie klachten in over overheidssteun aan de publieke omroep. De commissie bekijkt nog of dit moet leiden tot een formele procedure tegen de Nederlandse staat. (DFT)

KORT NIEUWS

 

  • Er is weer muziek te horen via de kabelfrequenties van Radio Nationaal. Het is nog niet duidelijk van welke lokatie deze uitzendingen afkomstig zijn.
  • Een aflevering van de Britse versie van televisieprogramma Big Brother is vrijdagavond opgeschort na een bommelding. De tien deelnemers werden uit het huis geëvacueerd waar ze wonen en worden gefilmd. De organisatie van het televisie evenement heeft verzekerd dat de deelnemers ondanks hun evacuatie slechts een minumum aan contact met de buitenwereld hebben gehad. De politie heeft na een uitgebreide zoekactie in de buurt twee verdachte pakjes gevonden. Die lagen bij studio’s van de filmmaker George Lucas niet ver van de woning van de deelnemers aan Big Brother. (ANP/Planet)
  • Het college van b. en w. van Leeuwarden heeft besloten de extra compensatiegelden van € 13.000 met terugwerkende kracht vanaf 2002 structureel aan te wenden voor Mercurius Radio, de lokale omroep van Leeuwarden. De bijdrage valt buiten de reguliere subsidie voor lokale omroep Mercurius. (Liwwadders)
  • Duitse collega’s van Agentschap Telecom hebben op 3 juli 2003 de apparatuur van een Nederlandse illegale radiozender in beslag genomen. Grenspiraat, die uitzond op 97.1 MHz, was met zijn illegale zender naar Duitsland vertrokken in de hoop zijn hobby daar ongestoord te kunnen uitoefenen. Door goede samenwerking tussen Agentschap Telecom van het ministerie van Economische Zaken en de Duitse collega’s uit Krefeld is de apparatuur van de Nederlandse zender echter in beslag genomen. Deze actie is onderdeel van het project Etherflits. Illegale zenders hebben in Nederland sinds het begin van de actie Etherflitsgrote kans om uit de lucht gehaald te worden door Agentschap Telecom. Enkele illegale zenders uit de Duits-Nederlandse grensstreek zoeken daarom hun heil in Duitsland. Zij schatten de pakkans daar kleiner in. Door de samenwerking met Duitsland kunnen Nederlandse illegale zenders die zich over de grens vestigen nu ook opgespoord en bestraft worden.

 

HMG/SKV: BURGEMEESTER BEMIDDELT IN CONFLICT TELEVISIEZENDERS

Burgemeester Ab Meijerman van Veendam gaat bemiddelen in het ‘kabelconflict’ tussen de Stichting Kabelnet Veendam (SKV) en de Holland Media Groep (HMG). Het zelfstandige Veendammer kabelnet weigert sinds 1 juli de zenders RTL 4, RTL 5 en Yorin door te geven, omdat HMG daarvoor niet langer wil betalen. De SKV vindt het goed dat burgemeester Ab Meijerman bemiddelt in het conflict tussen de SKV en de HMG. Het bestuur van de SKV besloot donderdagavond tijdens een (al geplande) bestuursvergadering om het aanbod van Meijerman te accepteren. De burgemeester deed zijn aanbod afgelopen dinsdag. Meijerman deed dit op verzoek van het college van B en W. Het college zegt de ontstane situatie te betreuren en wil het conflict zo spoedig mogelijk uit de wereld hebben, ‘aangezien de kijkers nu de dupe zijn’. HMG accepteerde de bemiddelingspoging nog diezelfde dag. Verwacht wordt dat Meijerman zich eerst met de betrokkenen afzonderlijk zal verstaan, om daarna met beide partijen rond de tafel te gaan. De bal ligt nu bij de burgemeester. Het eerste gesprek zal dan medio volgende week plaatsvinden. Zolang er nog geen overeenkomst is, weigert het bestuur van de SKV de zenders van HMG door te geven. ”Dat zou illegaal zijn”, aldus Jan Tillema, voorzitter van de SKV, ”want wij hebben op dit moment geen contract meer met HMG. Bovendien zou onze onderhandelingspositie absoluut waardeloos worden, als wij op voorhand de zenders weer doorgeven.” Het is opvallend hoeveel Veendammers inmiddels positief reageren op de actie van de Stichting Kabelnet Veendam. Hoewel veel abonnees in eerste instantie boos waren, ontstaat er meer en meer begrip voor het besluit om de zenders van de Holland Media Groep vooralsnog niet meer door te geven. Lees verder in DVHN

HOFSTAD RADIO VAN START OP 99,4 MHZ

Hofstad Radio is zijn etheruitzendingen begonnen op de 99,4 MHz. Rond vijf uur deze middag zijn de uitzendingen gestart. Hofstad brengt een combinatie van Classic Hits, nieuwe muziek en regionale informatie. Ook is nadrukkelijk muziek uit de regio te horen. Elk uur, en in de spitsuren ook op het halve uur, is het landelijke nieuws te horen van ANP Radio. Hofstad mikt onder meer op de business-to-business adverteerder in de regio’s Den Haag en Leiden. Hofstad Radio begon op 30 november 1980 met uitzenden. In eerste instantie illegaal, maar later als commercieel regionaal station. De zender was de eerste die een 24-uurs programmering invoerde. Bij de verdeling van etherfrequenties in mei wist Hofstad Radio twee frequenties in de wacht te slepen in Den Haag en Leiden. De zender bereikt daarmee zeker 750.000 mensen. Voor Paul Winnubst van Hofstad Radio was de keuze voor het landelijke nieuws van ANP Radio een logische. “Kwaliteit en betrouwbaarheid zijn voor ons erg belangrijk. Dat geldt voor zowel het regionale als het landelijke nieuws. Daarnaast levert ANP Radio de bulletins geautomatiseerd aan in de door ons gewenste vormgeving en tegen een concurrerende prijs”. Hofstad Radio is het 28ste radiostation dat de nieuwsbulletins uitzendt van ANP Radio. Tot de klantenkring behoren vrijwel alle landelijke commerciële zenders, maar ook de meeste regionale commerciële stations.

KORT NIEUWS

 

  • Radio TV West heeft een nieuwe directeur. Dink Binnendijk neemt de functie over van Jeroen Soer, die in april zijn vertrek aankondigde. Binnendijk is nu nog directeur en hoofdredacteur bij Omroep Flevoland. Voordat hij bij Omroep Flevoland aan de slag ging als programmaleider televisie werkte hij bij Omroep Limburg . Daar was hij in 1997 verantwoordelijk voor de start en ontwikkeling van publieke regionale televisie in Limburg. Binnendijk begon zijn journalistieke carrière in 1978 als schrijvend journalist bij het Leidsch Dagblad. (RTV WEST)
  • Patty Brard gaat vanaf maandag drie weken lang Robert Jensen vervangen op Noordzee 100.7 FM. Dat meldde de radiozender vrijdag. Jensen, die op werkdagen tussen 16.00 en 19.00 uur presenteert, gaat op vakantie. De zender prijst Brard aan als ‘Nederlands meest markante persoonlijkheid’.
  • BBC Radio 3 zal pas per 1 september weer terugkeren op het kabelnet in de regio Amsterdam, Haarlem en Hilversum. De zender werd op 1 april door een tikfout van de programmaraad verwisselt met de popzender BBC Radio 1 FM. Aan een open brief van de Stichting Algemene Programma Raad (APR) aan UPC met het verzoek om de fout per 1 juli te herstellen is door kabelaar UPC geen gehoor gegeven. UPC zal de vergissing pas op 1 september herstellen, als ook de wijzigingen voor het televisiepakket worden doorgevoerd. Grote concertevenementen zoals de live uitgezonden PROMS-serie, zijn deze zomer daardoor niet te beluisteren via de kabel in Amsterdam, Haarlem en Hilversum (o.a. NRC/mm)
  • Omroepvereniging BNN heeft voor het eind van het jaar ruim 50.000 leden nodig, anders is het over en sluiten voor de jongste omroep van Nederland. BNN roept daarom iedereen op om leden te werven, waardoor een aantal originele prijzen gewonnen kunnen worden. Speciaal voor dit doel zendt de omroep, elke maandag tussen 22.15 en 22.35 uur op Nederland 2, ‘De Grote Ledenwerfshow’ uit. Men kan onder anderen een liefdesscene met presentatrice Katja Schuurman winnen. Daarnaast behoort een uitzending van Ruuddewild.nl, opgenomen bij je thuis, tot de prijzen.
  • Minister-president Balkenende hoeft schriftelijke stukken stukken uit de afgelopen kabinetsformatie niet aan de redactie van NRC Handelsblad beschikbaar te stellen. Dit heeft de voorzieningenrechter van de Haagse rechtbank vanmorgen uitgesproken in een zaak die was aangespannen door NRC Handelsblad.
  • Paul Witteman neemt deze zomer als vakantiekracht weer plaats achter de presentatietafel van actualiteitenrubriek NOVA (NPS/VARA). Dat bevestigde een NPS-woordvoerster vrijdag. Witteman heeft een knipperlichtrelatie met het dagelijkse nieuwsprogramma op Nederland 3.
  • De Zwolse dj Raymond K., die in de VS werd veroordeeld wegens smokkel van XTC, gaat maandag het 3FM-ochtendprogramma Stenders Vroeg presenteren. Dat meldde een VARA-woordvoerder vrijdag. De plaatjesdraaier neemt het laatste uur van de VARA-uitzending (8.00-9.00 uur) voor zijn rekening. K. moet dinsdag voor de rechtbank verschijnen om de definitieve uitspraak in zijn zaak te horen. De Amerikaanse strafmaat (acht jaar cel) wordt omgezet naar Nederlandse maatstaven. De dj was op 3 juli al telefonisch te gast in het programma van Rob Stenders. Toen werd hem tijdens het interview gevraagd of hij zin had om een uurtje zijn ‘oude vak’ uit te oefenen. Daarop reageerde hij positief. Rob Stenders assisteert hem wel in de studio. (ANP/Planet)
  • DJ Timur Perlin komt het 3FM DJ team versterken. De NPS heeft Timur aangenomen om vanaf 1 september een programma te gaan presenteren op 3FM. Timur werkte eerder bij New Dance Radio en Yorin FM. Hij gaat deel uitmaken van de nieuwe programmering van 3FM, die ingaat op 1 september. Met zijn komst wordt er dus steeds meer duidelijk over de aanstaande nieuwe programmering van Radio 3FM. De NPS wil nog niet zeggen op welk tijdstip Timur op 3FM te horen zal zijn. (3FM)
  • Bij de inval donderdag in woonwagenkamp Vinkenslag bij Maastricht hebben politie, brandweer en ambulance voor het eerst gebruik gemaakt van het nieuwe C2000-communicatiesysteem. Daardoor konden politieberichten niet via de scanner worden afgeluisterd. Vertegenwoordigers van het ministerie van Binnenlandse Zaken zijn aanwezig bij dit experimentele gebruik van C2000, dat vanaf volgend jaar in heel Nederland moet gaan draaien. Zuid-Limburg trekt de kar en is de eerste regio, die van het nieuwe digitale communicatiesysteem gebruik maakt. (ANP via Volkskrant)
  • Dsl-leverancier BBned verhoogt binnenkort de upstreamsnelheden van zijn snelste pakketten van 512 kbps naar 1 Mbps. Ook voor particulieren. Dit heeft BBned in een nieuwsbrief aan zijn klanten laten weten. Het gaat om de Economy-pakketten 2Mb/512 en 2-8Mb/512. Deze krijgen binnenkort in plaats van een uploadsnelheid van 512 kbps een uploadsnelheid van 1 Mbps als theoretisch maximum. Wanneer het netwerk daadwerkelijk wordt aangepast, is nog niet bekend. In ieder geval BBned- afnemer Dutch Web Services heeft al aangekondigd zijn klanten zo snel mogelijk te laten profiteren van de nieuwe snelheden. Deze provider richt zich naar eigen zeggen zowel op het mkb als op de ‘veeleisende particulier’. (webwereld)
  • De tv-show is als een van de weinige programma’s deze hele zomer gewoon te zien met nieuwe afleveringen. Presentator Ivo Niehe ontvangt deze periode onder andere Hillary Clinton, de voormalige first lady van Amerika, en hoogleraar Willem Wagenaar, die getuige-deskundige was in tal van internationale rechtszaken waarbij het geheugen een cruciale rol speelde. Hoewel elke show nieuw materiaal bevat, geeft ook Ivo toe aan het gemak van herhalen: een aantal spraakmakende interviews komt nog een keer voorbij. (Essent)
  • Radio 192 blijft gewoon op de kabel van Utrecht uitzenden. Alle berichten rond het verdwijnen van de Utrechtse kabel zijn oud. Inmiddels heeft Casema besloten om Radio 192 gewoon op de kabel te houden. (R192)
  • Radio 192 heeft verschillende investeerders gevonden die kunnen zorgen dat Radio 192 voorlopig kan uitblijven zenden. Het station zal de komende tijd geen gebruik kunnen maken van een FM-frequentie maar men is hard op zoek naar ‘alternatieven’. Het station wil eerst de kabeldekking tot 100% gaan brengen, op dit moment is dat 95%. Daarna zal er mogelijk gekeken worden naar andere mogelijkheden om uit te zenden, hier zal in september meer gestalte aan gegeven gaan worden. (R192)
  • Vijf Turkse tv-stations hebben een uitzendverbod van een maand gekregen wegens kritiek op premier Erdogan. De commerciële stations zijn in handen van de familie Uzan. Een telg uit de familie heeft politieke ambities. De instantie die waakt over radio en tv verklaarde dat de tv-stations een bepaling hadden overtreden die verbiedt programma’s te gebruiken om “onbillijke belangen” van aandeelhouders te verdedigen. De stations herhaalden vaak beelden waarin Cem Uzan klaagt over de inbeslagname van twee bedrijven van zijn familie door de staat. Ook noemde Uzan premier Erdogan onbetrouwbaar. (NOSTT)
  • De Tweede Kamer behandelt waarschijnlijk dit najaar een wet die het lokale omroepen mogelijk maakt ook in buurgemeenten uit te zenden. Daar wil de Stadsomroep Doetinchem bijvoorbeeld gebruik van maken om ongeveer de helft van de Achterhoek te gaan bedienen. Kabelmaatschappij UPC wil vooralsnog echter niets van de plannen van de omroep weten.

 

RECHTER WIJST BEZWAREN RADIOZENDERS AF

De rechter in Rotterdam heeft de bezwaren van commerciële radiostations tegen de onlangs gehouden etherverdeling afgewezen. Dat heeft hij de betrokken radiozenders donderdag laten weten. De zenders hadden in kort geding geëist dat zij alsnog over een landelijk FM-pakket konden beschikken. De procedure die de overheid volgde bij het verdelen van de golflengtes was volgens de eisers (onder meer Radio 10 FM, Arrow Classic Rock en 100 NL) onrechtmatig. De rechter is het daar niet mee eens. De bezwaren van de zenders vindt hij niet zwaarwegend genoeg om op dit moment een ingrijpende beslissing door hem te rechtvaardigen. Zij precieze motivering van het vonnis volgt over een week. Radio 10 FM, in het bezit van Talpa Radio (John de Mol en Erik de Zwart), geldt als de grootste verliezer bij de frequentieverdeling. Een woordvoerster van dit station wil pas inhoudelijk reageren op het vonnis als de motivering binnen is. ,,Het is wel jammer, nu moeten we weer een week wachten.” Het station zendt nu uit via de middengolf (AM 1395), internet, de kabel en de Astra-satelliet. Of de zender op de langere termijn via deze constructie kan overleven, is nog onduidelijk. ,,Het is nu te vroeg om over de toekomst van het station te speculeren”, aldus de zegsvrouw donderdag.

KORT NIEUWS

 

  • Een aantal partijen staat op het punt om Vivendi’s betaalzender Canal+ Benelux over te nemen voor 45 miljoen euro. Het bedrijf wordt opgesplitst. UPC bedient Nederland, de Vlaamse kabelaars Telenet en Interkabel bedienen Vlaanderen (maar verkopen de programma-afdeling door aan een de gegadigden waarmee men in gesprek is). De Waalse kabelaars Deficom en Socofe verzorgen Wallonië. Bron: Financieel- Economische Tijd via Villemedia
  • Willibrord Frequin krijgt waarschijnlijk een nieuw programma bij SBS6. SBS6 en Frequin hebben de intentie met elkaar verder te gaan maar definitieve afspraken zijn nog niet gemaakt. Het nieuwe programma moet Frequins oude programma ‘De week van Willibrord’ vervangen en zou vanaf september te zien zijn. Dit meldde een woordvoerder van tv-producent Endemol donderdag. Hoe het eventuele programma gaat heten en wat de inhoud wordt, wil SBS6 nog niet kwijt. In mei was er bij SBS6 nog grote onzekerheid over de toekomst van Frequin. De zender kondigde toen aan een nieuwe aanpak te willen voor het komende tv- seizoen. De tien jaar oude programma’s ‘Glamourland’ (Gert Jan Dröge) en ‘Breekijzer’ (Pieter Storms) zouden dan ook niet meer terug komen na de zomer. (ANP/Planet)
  • De regering wil dat meer voetbalwedstrijden rechtstreeks worden uitgezonden op tv. Minister Brinkhorst (Economische Zaken) en staatssecretaris Ross (Sport) verzochten de NV Eredivisie en de KNVB donderdag niet langer exclusief te werken met betaalzender Canal+. De NV Eredivisie heeft in het verleden afspraken gemaakt met Canal+ om niet meer dan tien of twintig procent van de wedstrijden uit de eredivisie uit te zenden. Daardoor bleef de belangstelling van de liefhebbers voor de samenvattingen van Studio Sport levendig, en kon de NV Eredivisie namens de voetbalclubs ook met de NOS een gunstig contract afsluiten voor het wekelijkse voetbaloverzicht.
  • De tarieven voor het kabeltelevisieabonnement stijgen in Den Haag nog verder dan de tien procent die Casema gisteren aankondigde. Per 1 augustus en per 1 januari stijgt de abonnementsprijs in totaal met ruim zestien procent. In Den Haag kost het standaard radio- en televisieabonnement momenteel 10,82 euro. Per 1 augustus wordt dat 11,79 euro. Uiteindelijk moet de prijs eind volgend jaar uitkomen op 12,60 euro. Casema wil in alle 97 gemeenten waar zij actief is komen tot een en hetzelfde tarief. Daarom zullen in sommige gemeenten de tarieven harder stijgen dan in anderen. In 44 gemeenten verandert per volgende maand de prijs. In Rijswijk, Ypenburg, Leidschendam-Voorburg en Nootdorp stijgt de prijs per 1 augustus ook met negen procent; in Delft met 9,71 procent, in Zoetermeer met 4,5 procent. In Wassenaar blijven de tarieven gelijk op 12,82 euro.
  • De Holland Media Groep is positief over de bemiddelingspoging die de gemeente Veendam wil ondernemen in het conflict met het kabelbedrijf van Veendam, SKV. HMG wil zo spoedig mogelijk met SKV en de gemeente om de tafel. “Wij zullen onze uiterste best doen om hier zo spoedig mogelijk uit te komen zodat iedereen weer naar onze programma’s kan kijken”, aldus John de Jong van HMG. (Essent)
  • ‘All you need is love’ keert komend seizoen terug bij SBS6. Het programma krijgt wel een nieuwe formule. Presentator Robert ten Brink zal vanaf november niet langer mensen bij elkaar brengen, maar proberen paren bij elkaar te houden. SBS6 zendt inmiddels de eerste spotjes met oproepen voor de show uit. De jaarlijkse kerstspecials van ‘All you need is love’ staan aan de basis van de terugkeer. Er is grote behoefte aan dergelijke programma’s, denkt SBS. De laatste reguliere afleveringen waren drie jaar geleden te zien.
  • Lex Harding wil zo snel mogelijk stoppen als directeur van Radio 538. Dat zegt hij deze week in het VARA tv magazine. Harding werd eind november van vorig jaar noodgedwongen directeur van het bedrijf omdat Erik de Zwart naar Talpa Radio vertrok. Aangezien het moeilijk was om een nieuwe directeur zo kort voor de frequentieverdeling in te werken, ging Harding vanuit het besturen op afstand, maar zelf naar de dagelijkse leiding. “Ik heb wel even stevig op Erik gescholden. Ik had nu eigenlijk met mijn rugzakje in Noord-Korea of Mongolië moeten lopen”, zegt Harding. Lodewijk den Hengst, zoals Harding eigenlijk heet, wil nu zo snel mogelijk terug naar een functie op afstand. Hij verwacht op korte termijn een nieuwe directeur voor 538 te conracteren. “Zodra dat rond is kan ik eindelijk weer naar Bonaire, leguanen voeren.” Radio 538 was bijna helemaal uit de ether verdwenen. Het businessplan van de hitzender werd ‘minimaal’ genoemd, maar op basis van hun ervaring kreeg het station toch een frequentie. Hiervoor moest Radio 538 57 miljoen euro neertellen.
  • Nozema bouwt de zendmast voor RTV Oost. Het heeft lang geduurd (zes jaar) voordat de benodigde bouw- en milieuvergunningen voor de bouw van de 125 meter hoge vrijstaande vakwerkmast verkregen waren en de mast gebouwd mocht gaan worden. De bouw is begin juni 2003 van start gegaan. Vrijdag 20 juni stond er een mastje van 48 meter hoog. Maandag 23 juni kon er, totdat de wind voor spelbreker ging spelen, flink doorgewerkt worden en werd de 84 meter gehaald. Op woensdag 25 juni is het hoogste punt, de 125 meter, gehaald. Fotorapportage

 

VAN DER GRAAF WEG BIJ HMG

Topman Dick van der Graaf van de Holland Media Groep (HMG) gaat dit bedrijf met ingang van 1 oktober verlaten. Dat maakte een HMG- woordvoerster (RTL4/5/Yorin) woensdag bekend. ,,De reden van zijn vertrek is een verschil van inzicht in de wijze waarop de onderneming in de toekomst zou moeten worden aangestuurd”, zo verklaart de zegsvrouw zijn opstappen. Van der Graaf is sinds 1999 ‘Chief Executive Officer’ (CEO) van de HMG. Daarvoor bekleedde hij sinds 1989 andere commerciële functies binnen de onderneming. HMG maakt onderdeel uit van RTL Group. Gerhard Zeiler, CEO van RTL Group, zegt erg tevreden te zijn over het werk van Van der Graaf: ,,We zijn Dick erg dankbaar voor de enorme bijdrage die hij heeft geleverd aan HMG. Ik wens hem dan ook veel succes in zijn verdere carrière.” Zeiler vult aan dat de HMG nu de ,,volgende fase” ingaat van zijn ,,strategische groei en ontwikkeling. Wij verwachten daarom in de nabije toekomst de aanstelling van een nieuwe CEO te kunnen aankondigen.” Planet

OOK CASEMA PAST KABELTARIEVEN AAN

Met ingang van 1 augustus 2003 verhoogt Casema de abonnementstarieven voor radio en televisie in een groot aantal gemeenten. In januari 2004 volgt een verdere harmonisering van de tarieven en diensten totdat voor een zelfde dienst in het hele verzorgingsgebied van Casema ook dezelfde prijs in rekening wordt gebracht. “De verhoging is noodzakelijk om een rendabele bedrijfsvoering te realiseren en de continuïteit van de dienstverlening ook in de toekomst te kunnen garanderen.”, aldus Casema.

CONSUMENTENBOND VERDENKT KABELBRANCHE VAN PRIJSAFSPRAKEN

De Consumentenbond verdenkt de grote kabelbedrijven van het maken van prijsafspraken, nu niet alleen UPC maar ook Casema het tarief voor het televisiekijken toch fors éxtra verhoogt. Daarmee lijken ze feitelijk invulling te geven aan het kabelconvenant dat formeel van tafel is. De Consumentenbond vraagt de NMa om nu echt in te grijpen en de prijsverhogingen te verbieden. Kabelbedrijf Casema verhoogt per 1 augustus het tarief voor het tv-kijken extra met 4,5 tot 9%, bovenop de inflatie die de afgelopen jaren is doorberekend. Dat betekent dat de tv-kijker méér gaat betalen om naar dezelfde zenders te kunnen blijven kijken. Casema gebruikt daarvoor volstrekt ondeugdelijke argumenten, aldus de Consumentenbond. UPC heeft per 1 juli ook een extra tariefsverhoging doorgevoerd met dezelfde ondeugdelijke argumenten. Het convenant waarover de grote kabelbedrijven het eens waren en waarin afspraken waren gemaakt over de tarieven, is formeel van tafel, maar nu lijken zij er toch uitvoering aan te geven. De kabelmonopolisten verhogen de tv- tarieven onterecht, om extra geld binnen te halen om verder te kunnen investeren in het ontwikkelen van nieuwe digitale kabeldiensten. De Consumentenbond heeft daarom aan de NMa verzocht de verhogingen van de tv-tarieven per direct te verbieden en een onderzoek te doen naar het maken van prijsafspraken in de kabelbranche.

TRT INTERNATIONAL TERUG OP KABEL DELFT

De Turkse televisiezender TRT komt terug op de kabel in Delft. Exploitant Casema heeft hiertoe besloten na felle protesten van vooral de Turkse gemeenteschap in Delft. De zender is uiterlijk vanaf 1 augustus weer te ontvangen op de televisiekabel. TRT International en de Frans- Duitse cultuurzender ARTE verdwenen op 18 juni van de kabel. Ze moeten plaatsmaken voor de Europese nieuwszender EuroNews en verkoopkanaal Tel Sell. Casema komt daar nu op terug. Dat maakt het bedrijf vanavond bekend. “We hebben de omvang van de Turkse gemeenschap in Delft onderschat”, zegt woordvoerder Vos van Casema. “Er is behoefte aan de zender.” De kabelexploitant ging ervan uit dat geïnteresseerden in de zender al in grote getale zouden beschikken over een schotelantenne, waarmee de zender via de satelliet is te ontvangen. Casema wil de zender zo snel mogelijk terugplaatsen, maar in ieder geval voor 1 augustus. De cultuurzender Arte komt niet terug. Casema verwijderde de twee zenders omdat per 1 juli acht cent per maand per huishouden moet worden betaald voor de doorgifte van de twee zenders. Nu TRT terugkomt, leidt dat volgens Vos wel tot een kleine verhoging van het abonnementsgeld. Doorgifte van het verkoopkanaal Tel Sell had Casema juist geld opgeleverd, erkent Vos. Tel Sell verdwijnt met de terugkeer van TRT weer van de kabel. Het schrappen van TRT leidde tot flinke onrust in de Turkse gemeenteschap in Delft. Volgens de Turkse vereniging bevordert de zender de integratie in de Nederlandse samenleving. Vooral de eerste generatie van Turkse immigranten in Nederland is volgens de vereniging aangewezen op de kabel. Op televisie zouden zij met eigen ogen zien dat de Turkse samenleving sinds hun vertrek al net zo sterk is veranderd als de Nederlandse maatschappij, aldus secretaris Öztürk. Bovendien noemt hij het van het grootste belang dat Nederlanders kennis nemen van de Turkse cultuur en samenleving. (Haagsche Courant)

KORT NIEUWS

 

  • Een aantal Europese landen gaat samenwerken om satellietfrequenties te kunnen monitoren. Deze samenwerking kon pas tot stand komen als tenminste vijf landen de overeenkomst hadden ondertekend. Frankrijk, Duitsland, Spanje, Zwitserland, Engeland en Nederland hebben dat onlangs gedaan. Op basis van deze overeenkomst kunnen genoemde landen gebruik maken van het Duitse monitoringstation in Leeheim. Daardoor hoeven ze geen eigen satelliet-monitoringstation op te zetten. De kosten voor het inrichten van een dergelijk station zijn namelijk extreem hoog. Het initiatief voor de samenwerking is genomen door de Europese ECC (Electronic Communications Committee). De overeenkomst is per 1 juli 2003 van kracht geworden. Met de ondertekening is een belangrijke mijlpaal bereikt om satellietfrequenties te kunnen monitoren. Onjuist gebruik van frequenties kan storing veroorzaken. Met behulp van het Duitse monitoringstation kan worden nagegaan of voldaan wordt aan de vergunningsvoorwaarden voor satellietfrequenties. Agentschap Telecom maakt al enige tijd gebruik van het Duitse monitoringstation. Dit gebeurt op basis van een bilateraal contract. Dit contract vervalt zodra de samenwerkingsovereenkomst in werking treedt. (AT)
  • Het is nog niet duidelijk wat O2 Nederland/Telfort gaat doen met de honderden telefooncellen die verspreid staan over Nederlandse NS-stations. Verandert het logo van Telfort opnieuw in Telfort? Het oranje-blauwe Telfort-logo is een van de weinige restanten van het oude Telfort in het Nederlandse straatbeeld. Toen Telfort O2 Nederland werd, bleven enkel de telefooncellen op de NS-stations gespaard van de bubbelige gezichtsverandering. O2 Nederland/Telfort onderzoekt of en hoe het de ‘advertentieruimte’ op de telefoonzuilen, nu eigendom van BT Nederland, zal exploiteren. (ANP)
  • Het programma ‘Breekijzer’ van Pieter Storms blijft komend tv-seizoen toch te zien bij SBS6. Half mei meldde de zender hiermee te willen stoppen. De formule van ‘Breekijzer’, waarin Storms opkomt voor Nederlanders die gedupeerd zijn door instanties, wordt wel vernieuwd. Zo komt er meer aandacht voor het probleem van de gedupeerden en hoe het hen uiteindelijk is vergaan. Het vernieuwde programma, dat in oktober terugkeert, gaat 50 in plaats van 25 minuten duren. De Breekijzer-auto en de snelle muziek verdwijnen. (Essent)
  • De Holland Media Groep (HMG) heeft de eerste helft van 2003 met haar zenders RTL 4, RTL 5 en Yorin een zenderaandeel van 31,6 procent behaald, het beste sinds 1999 (35,1 procent). De afgelopen maand is voor HMG met 33,8 procent de best scorende junimaand sinds 1997 (34,6 procent). De publieke zenders hadden 25,8 procent en de SBS Groep 24,9. Ook in de doelgroep 20-34 jaar blijft HMG de publieken (22,3 procent) en de SBS Groep (26,5 procent) voor: 35.2 procent. De maand juni levert in de doelgroep boodschappers 20-49 RTL 4 als marktleider op met een zenderaandeel van 18,8 procent, 1,3 procent hoger dan vorig jaar juni.
  • De regionale commerciele radiozender Fresh FM heeft gisteren en vandaag de nieuwe FM frequenties Den Haag 95.6, Alphen aan den Rijn 95.9 en Amsterdam 95.7 in gebruik genomen. De frequentie 103.4 Utrecht zal ook spoedig volgen.
  • Zanger Gerard Joling presenteert de hele maand augustus het ochtendprogramma ‘Evers staat op’. Samen met dj Rick van Velthuysen vervangt Joling de vaste presentator Edwin Evers, die op zomervakantie is. Dit meldde Radio 538 woensdag. Sinds 2001 neemt een bekende Nederlander het ochtendprogramma van Evers tijdens de zomermaanden over. Voorgaande jaren was de eer weggelegd voor collega-zanger en entertainer Gordon. Inmiddels is Gordon de vaste ochtend-dj bij Noordzee FM.
  • Radio Nationaal heeft haar kabeluitzendingen gestaakt. Uit diverse delen uit het land komen berichten dat het “stil” is op de kabelfrequenties van Radio Nationaal
  • De oplage van de landelijke dagbladen is in het eerste kwartaal van dit jaar gedaald vergeleken bij de eerste drie maanden van 2002. Ook veel regionale kranten zagen hun verspreide oplagen dalen. Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van het instituut HOI. Het Algemeen Dagblad verkocht 13.622 exemplaren minder en kwam uit op een verspreide oplage van 303.734. Daarmee behoorde deze krant tot de grootste dalers. De Telegraaf bleef in het eerste kwartaal het meestgelezen dagblad met een oplage van 761.310. Dit is wel een afname van 19.940. Lees verder
  • Versatel heeft het 5 procent aandeel van Free Record Shop en het 5 procent aandeel van Radio 538 in provider Zon overgenomen. Versatel bezat al 90 procent van Zon. Versatel heeft de aankoop gefinancierd met de uitgifte van ongeveer 4,3 miljoen eigen aandelen, circa 1 procent van het totale aandelenkapitaal. Het telecombedrijf beschouwt Zon als ‘een strategisch bezit’ en wil daarom de volledige controle over de internetaanbieder hebben, zo verklaarde Versatel maandag. (RP)
  • Dj Timur Perlin van Yorin FM gaat naar Radio 3FM. Dat heeft hij zojuist laten weten aan RadioFreak. Vanmiddag lichtte hij ook zijn luisteraars al in dat hij weg zou gaan. Wanneer en wat Timur gaat doen bij Radio 3FM is nog onduidelijk. “Sorry, kan er niets meer over vertellen”, aldus Timur in een reactie tegenover RadioFreak. Op Yorin FM presenteerd hij nu de programma’s ‘Yor at work’ en ‘de Pepsichart’.
  • Internetprovider Wanadoo heeft een zogeheten ‘cache’ in gebruik genomen voor gebruikers van bestandsuitwissel-programma’s als Kazaa en Morpheus. In dit extra, snel oproepbare geheugen worden populaire bestanden opgeslagen. Abonnees kunnen daardoor twee keer zo snel bestanden ophalen als voorheen. Wanadoo denkt hiermee “aanzienlijk” te besparen op dure internetverbindingen. Juridisch zou dit toelaatbaar zijn omdat de bestanden niet als geheel op de servers staan. Pas bij de abonnee wordt de data samengevoegd tot 1 file. (Essent)
  • Tijdens de introductie van twee nieuwe breedbandpakketten liet directeur Herman Veenstra van Chello Nederland weten niets te voelen voor een alliantie met andere partijen. KPN-topman Ad Scheepbouwer voorziet op lokaal niveau samenwerkingsverbanden tussen overheden, kabelmaatschappijen en KPN zelf. Volgens KPN moet Nederland naar glasvezelkabel toe. UPC is echter druk bezig met technologieën die het bestaande netwerk, een combinatie van glasvezel en coax, stukken sneller moeten maken. (Essent)
  • Robert Zaal (39) wordt per 15 september de nieuwe directeur van RTV Noord-Holland. Dat heeft de regiozender dinsdag naar buiten gebracht. Zaal volgt Huub Elzerman op, die met pensioen gaat. Zaal is sinds 1997 directeur van ROOS, het samenwerkingsorgaan van de regionale omroepen. Daarvoor was hij onder meer voorzitter van de vakbond voor dienstplichtigen VVDM en secretaris van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ). Hij is ook lid van de raad van beheer van zendermaatschappij Nozema. (ANP)
  • Een met het succesvolle dagelijkse NPS-radioprogramma Kunststof (kunst,cultuur, media) te vergelijken productie komt vermoedelijk volgend jaar op de tv. Onder de titel TV3, eveneens om 19.00 uur. Het wordt niet dezelfde uitzending, daarvoor huivert redacteur Frans Kotterer: “Tv-camera’s in een radiostudio, dat werkt niet. Maar er wordt wel gekeken in hoeverre Kunststof en TV3 kunnen samenwerken.” (Villamedia)

 

KUYL NIEUWE HOOFDREDACTEUR NOVA

Carel Kuyl (51) wordt de nieuwe hoofdredacteur van het actualiteitenprogramma NOVA. Dat heeft de NPS donderdag bekendgemaakt. Kuyl, programmaleider Televisie bij de NPS, leidde de redactie al ad-interim na het vertrek van Rik Rensen in april. Volgens de NPS heeft de benoeming van Kuyl de steun van de gehele NOVA-redactie. Het was aanvankelijk niet de bedoeling dat Kuyl zou blijven na zijn ad-interimperiode, maar de directies van de Vara en de NPS hebben hem gevraagd toch te blijven. Kuyl kwam in 1981 in dienst van de NOS als redacteur van Het Capitool, de voorloper van het politieke discussieprogramma Buitenhof. Vervolgens werkte hij bij de buitenlandrubriek Panoramiek en NOS Laat, dat later veranderde in NOVA ANP

KORT NIEUWS

 

  • Bij de Haagse piratenzender Radio Xclusief is woensdagnacht opnieuw een inval gedaan. De onaangekondigde inval was onderdeel van de landelijke campagne tegen illegale radiozenders. Bij Radio Xclusief werd onder meer apparatuur en muziek meegenomen. Het is de tweede keer in korte tijd dat er bij de piraat een inval is gedaan. De zender met house-muziek hoort met de krakersradio Tonka tot de de laatste Haagse piraten die nog regelmatig in de lucht zijn. Komend weekeinde zou er een speciale uitzending van Radio X-Clusief gaan plaatsvinden in het kader van het 13-jarig bestaan. (o.a RTV West)
  • De publieke zender Fun X die zich met name richt op allochtone jongeren in de Randstad gaat vanaf september ook uitzenden in de stad Utrecht. De frequentie wordt 96,1 MHz. (Mediamagazine.nl)
  • Heerenveen, NEC, Roda JC en ADO Den Haag hebben overeenstemming bereikt met abonneetelevisiezender Canal+ over de uitzending van live- wedstrijden voor de twee komende seizoenen. De vier eredivisieclubs voegen zich hiermee bij een grote groep andere clubs, waaronder de traditionele top-3 Ajax, Feyenoord en PSV. De clubs in het betaald voetbal zijn gedwongen afzonderlijk afspraken te maken over hun uitzendrechten. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft de collectieve verkoop van de mediarechten verboden. (ANP)
  • De tarieven voor tv-reclame gaan meer omhoog dan was verwacht. Voor het hele lopende jaar schat Ster-directeur Julius Minnaar dat de stijging tenminste 10 procent zal bedragen. Eerder was gemikt op 5 procent. De verhogingen leiden niet tot hogere totale opbrengsten in 2003, maar zijn nodig om de begrote jaarbedragen te halen. Voor de STER is dit 213 miljoen euro, aldus Minnaar. Het probleem zit in de zogenaamde pakketreclame. Hierbij kopen adverteerders geen vaste reclametijd, maar een gegarandeerde kijkdichtheid voor hun boodschappen. Door de mooie zomer is de kijkdichtheid fors omlaag gegaan. Daardoor hebben de Ster en IP meer zendtijd nodig om aan hun verplichtingen te kunnen voldoen. Bij de verkoop van pakketreclame voor dit jaar is sprake geweest van een prijzenslag, aldus Minnaar. Nu moeten voor de al lagere bedragen meer zendtijd worden ingezet en daardoor is men eigenlijk duurder uit. Adverteerders die zendtijd willen in specifieke reclameblokken hebben altijd voorrang op de pakketboodschappen, maar zij zullen de komende tijd wel dieper in de buidel moeten tasten (ANP/Adformatie).
  • Twee Vandaag, de actualiteitenrubriek van EO en TROS op Nederland 2, verhuist met ingang van het nieuwe televisieseizoen dat in september begint, een half uurtje. Het programma gaat van 17.30 naar 18.00 uur. De lengte blijft overigens hetzelfde: een uur. Dat bevestigt netcoördinator van Nederland 2 Joop Daalmeijer. Het besluit is gisteren genomen. ,,Twee Vandaag is een sterk programma en door het te verplaatsen van eind van de middag naar begin van de avond, versterken we de vooravond van Nederland 2.” (Leidsch Dagblad)
  • In de laatste drie weken zijn er zes diefstallen gemeld uit het Volkskrant-gebouw aan de Amsterdamse Wibautstraat. De buit betrof o.m. laptops, flatscreens, Apple-machines en kleine apparatuur als calculators en mobiele telefoons. Een onderzoek is gestart en de achter- en zijingang van het gebouw zijn nu ‘s nachts gesloten. Het personeel is erop gewezen dat het de “cleandeskformule” moet hanteren. Dat betekent dat de bureaus buiten werktijden vrij moeten zijn van vertrouwelijke informatie en waardevolle zaken. Onlangs zijn uit het nieuwe kantoor van de Parool-redactie ook PC’s gestolen. (villamedia)
  • De Kijkwijzeradviezen zijn vanaf 1 september ook te vinden op teletekst. De publieke en commerciële zenders gebruiken daarvoor hetzelfde paginanummer: 282. Dat heeft het Instituut voor Classificatie van Audiovisuele Media (NICAM) donderdag bekendgemaakt. (ANP)
  • De Nederlandse tak van het beursgenoteerde SBS Broadcasting, wil niet reageren op het mogelijke vertrek van directeur Fons van Westerloo. “Daar geef ik geen enkel commentaar op”, aldus een woordvoerder van SBS, het bedrijf dat de Nederlandse zenders SBS6, Net5 en V8 bezit. De zegsman reageert hiermee op een bericht in De Telegraaf van donderdag waarin Van Westerloo wordt getipt als nieuwe directeur van concurrent Holland Media Groep (HMG), waartoe de zenders RTL4, RTL5 en Yorin behoren. Het krantenbericht baseert zich op ingewijden in Hilversum en vermeldt dat de nieuwe topman van HMG vrijdag bekend wordt gemaakt. Frank Eijken, werkzaam bij het Scandinavische moederbedrijf SBS Broadcasting, zou mogelijk ook in beeld zijn voor de toppositie bij HMG. Het Scandinavische bedrijf is niet direct bereikbaar voor commentaar. DFT
  • Radio Veronica is niet op 1, maar op 31 augustus terug in de ether. De onderhandelingen met Sky Radio nemen meer tijd in beslag, meldde de omroep donderdag. De radiozender neemt de plaats is van het huidige Radio 103. ,,Dit betekent niet dat er problemen zijn. De onderhandelingen gaan in een goede sfeer. Veronica kan pas in gebruik worden genomen als alles in kannen en kruiken is”, aldus een woordvoerster. ANP
  • De ontslagen redacteur Toine van Eekelen van de failliete kabelkrant TV Gazet moet zijn in BN/De Stem gedane uitspraak dat de ook bij de kabelkrant betrokken Cor Bloks ‘de firma List en Bedrog in eigen persoon’ was, binnen 8 dagen in een advertentie rectificeren. Anders moet hij 500 euro per dag betalen met een maximum van 10.000 euro. Dat heeft de rechter bepaald in het kort geding van Bloks tegen de redacteur. De rechtbank vindt dat de redacteur zich nodeloos grievend heeft uitgelaten over Bloks, en dat de aantijging niet hard gemaakt kon worden. Ook BN/De Stem was gedaagd, maar die hoeft niet te rectificeren. (BN/Stem via Villamedia)

 

JOP PANNEKOEK OVERLEDEN

Regisseur en programmamaker Jop Pannekoek is dinsdag op 60-jarige leeftijd overleden. Dat heeft een goede vriendin van hem woensdagochtend meegedeeld. Pannekoek leed al geruime tijd aan slokdarmkanker. Jop Pannekoek bedacht en regisseerde circa tweeduizend tv-programma’s en zogenoemde formats. Hij overleed dinsdag op 60-jarige leeftijd aan slokdarmkanker. Pannekoek was onder meer de regisseur van Koot en Bie. Hij stond derhalve aan de wieg van het Simplistisch Verbond, Jacobse en Van Es, wethouder Hekking en De Vieze Man. Pannekoek zorgde ook voor de tv-registraties van optredens van cabaretgrootheden als Freek de Jonge, Theo Maassen en Brigitte Kaandorp. Hij maakte zelf documentaires over schrijvers, musici en ook schakers. Pannekoek vervaardigde tevens een reeks operaportretten voor Teleac en was regisseur van bekende programma’s als Een Groot Uur U en Rur. De regisseur was tot vrij recent actief voor het Rotterdams Dagblad en TV Rijnmond. Zo maakte hij portretten van prominente Rotterdammers onder de titel Roets. De televisie van de laatste jaren kon hem weinig meer bekoren, bleek uit een interview ter gelegenheid van zijn zestigste verjaardag met het Rotterdams Dagblad: ,,Zoveel onzin. De televisie is tegenwoordig een doorgeefluik voor pratende, gladde koppen, maar zou er ook moeten zijn voor mensen die iets kùnnen. Muzikanten, schrijvers, dichters, ze raken verborgen.”

NMA WIJST BEROEP EREDIVISIE NV AF

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) blijft bij haar besluit dat collectieve verkoop van de uitzendrechten van live-voetbalwedstrijden met ingang van het nieuwe voetbalseizoen verboden is. De clubs in het betaald voetbal moeten individueel de markt op. De NMa verwierp woensdag het beroep van de Eredivisie NV (ENV) tegen het NMa-besluit, dat al in november 2002 werd genomen. De kartelwaakhond had het vooral gemunt op het totaalpakket dat de ENV namens alle clubs had verkocht aan betaalzender Canal+. Concurrentie tussen de clubs was daarmee uitgeschakeld, andere zendgemachtigden kwamen niet aan bod en de consument had geen keuze, meende de NMa. Het gevolg was volgens de autoriteit een onnodig beperkt aanbod van voetbalwedstrijden uit de eredivisie op tv (Canal+ zond 52 van de 306 wedstrijden uit, meestal duels met Ajax, PSV of Feyenoord). De huidige situatie wijst uit dat het besluit van de NMa vooralsnog zijn doel voorbij lijkt geschoten. Vrijwel alle clubs zijn weer in zee gegaan met Canal+ en niet met andere zendgemachtigden. De zender maakte woensdag bekend dat inmiddels vijftien van de achttien clubs uit de eredivisie hetzij individueel, hetzij in klein groepsverband, een nieuw tweejarig contract met de betaalzender hebben afgesloten. (Telegraaf)

KORT NIEUWS

 

  • De vijf Brabantse clubs uit de eredivisie hebben een akkoord bereikt met Canal+ over de uitzendrechten van hun voetbalwedstrijden. De betaalzender zal de komende twee seizoenen de duels rechtstreeks op televisie uitzenden. De clubs maakten dat woensdag bekend. Lees verder
  • SBS-baas Fons van Westerloo wordt door ingewijden in de tv-branche genoemd als de nieuwe topman de Holland Media Groep (HMG), moederbedrijf van RTL4, 5 en Yorin. Van Westerloo heeft het bericht niet bevestigd. De SBS- baas zou hiermee Dick van der Graaf opvolgen, die onlangs betrekkelijk nverwacht het Luxemburgse tv-concern verliet. Wanneer Van Westerloo bij HMG in dienst zou treden, is niet bekend. Evenmin is bekend, of hij met en concurrentiebeding te maken heeft, waardoor hij niet direct naar HMG zou kunnen overstappen. (Adformatie)
  • Ter gelegenheid van haar 40-jarig bestaan begeeft de educatieve omroep Teleac/NOT zich dit najaar op nieuw terrein: de familiequiz. Onder de titel ‘Hoe?Zo!’ wordt in het nieuwe programma wetenschappelijke dilemma’s uitgelegd in de vorm van een spelletje. De omroep wil op die manier de wetenschap toegankelijker maken voor een grote groep mensen. In België is de familiequiz met ruim 1 miljoen kijkers al een groot succes. De Vlaming Bart Peeters is aangetrokken als quizmaster. (Essent)
  • De nieuwslezer Arend Langenberg heeft afgelopen week een exclusief contract getekend met Sky Radio 101 FM. Hierdoor zal hij de komende jaren op Sky Radio 101 FM te horen zijn als nieuwslezer en zijn werkzaamheden voor Radio 538 staken. (persbericht)
  • ‘Dushi Caraïben’ is vanaf 27 juli elke zondag om 20.00 uur op BVN-TV, de Nederlandstalige publieke tv-zender in het buitenland, te zien. De documentaireserie geeft een beeld van een aantal spraakmakende en smaakmakende mensen uit de Nederlandse Antillen en Aruba. Zij zijn geportretteerd rond de thema’s Toerisme, Water, Verbindingen, Flora en Fauna en Carnaval. De Wereldomroep/BVN-TV initieerde de serie. De NPS heeft Dushi Caraïben vervolgens in coproductie met BVN-TV en in samenwerking met Tele Curaçao en ATV 15 op Aruba geproduceerd. In mei 2003 is de zesdelige serie voor het eerst op Curaçao en Aruba uitgezonden. De NPS volgt in oktober op Nederland 3. De hoofdpersonen van Dushi Caraïben zijn, afhankelijk van hun voorkeur, geïnterviewd in het Papiamento, het Nederlands of in het Engels. De redactie en interviews zijn gevoerd door programmamakers van Tele Curaçao en ATV 15. Aan de serie werkte onder meer de programmamakers Dick Oosterbaan en Hans Dunnewijk mee. (persbericht)
  • De commerciele televisiezender VT4 in Vlaanderen heeft het voorbije halfjaar afgesloten met een winst. SBS Belgium, het bedrijf achter VT4, boekte een winst van 1 miljoen Euro. Vorig jaar maakte het bedrijf nog een verlies van 2,7 miljoen euro. De omzet bedroeg de eerste zes maanden van dit jaar 25,8 miljoen euro, 7% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. (VRT/RP)
  • De actie van Konmar en Super De Boer met Fox Kids, de Fox Kids TV-Cards, is volgens de partijen een groot succes geweest. Het blijkt volgens Fox Kids en Konmar uit ‘de miljoenen TV-Cards en de vele duizenden verzamelmappen en viewers’ die zijn afgezet. Het succes wordt toegeschreven aan de multimediale aanpak: tv, alle landelijke dagladen, de Verswijzer van Super De Boer, de Konmar Krant, de Konmar Superstores Krant, de winkelvloer, instore radio, het Fox Kids Magazine en internet. Inmiddels zijn er al verschillende ruilmiddagen geweest. De actie liep zeven weken. (Adformatie)

 

BRINKHORST MAAKT ZICH STERK VOOR RADIO 1

Minister Brinkhorst van Economische Zaken wil dat Radio 1 weer in het hele land op een vaste frequentie op de middengolf te beluisteren is. Hij heeft hierover gesproken met zijn partijgenote staatssecretaris Van der Laan (Cultuur). Brinkhorst zal de Tweede Kamer in september informeren over de mogelijkheden. De bewindsman zei dit dinsdag voor Radio 1. Eerder dit jaar zijn de etherfrequenties opnieuw verdeeld om meer ruimte te scheppen voor commerciële stations. Daarna kwamen er klachten over slechte ontvangst. Twee weken geleden stelde het agentschap Telecom van het ministerie van Economische Zaken een meldpunt in. Van de 850 klachten over slechte ontvangst had zo’n 40 procent betrekking op Radio 1. Brinkhorst vindt het bovendien van belang dat Radio 1 ook als ‘rampenzender’ bij grote calamiteiten kan functioneren. Ook in andere landen zit volgens Brinkhorst de belangrijkste publieke zender op een vaste frequentie. (ANP)

KORT NIEUWS

 

  • Abonneezender Canal+ en Ajax hebben een contract gesloten over het rechtstreeks uitzenden van thuiswedstrijden van de Amsterdammers in de Amsterdam Arena. Het contract volgt op een uitspraak van de kartelpolitie NMa, die collectieve verkoop van de televisierechten door de Eredivisie NV in strijd acht met de Mededingingswet. Canal+ is vervolgens op individuele basis met de clubs gaan onderhandelen en sloot al eerder een overeenkomst met Feyenoord. Hoeveel geld met de rechtenverkoop is gemoeid is niet bekend. (Essent)
  • Met ingang van het nieuwe seizoen zijn wedstrijden van de Eredivisie-subtop ook op internet te volgen. Vanaf 15 augustus zijn meerdere wedstrijden uit de Holland Casino Eredivisie te zien via de nieuwe site Yeahronimo.com. De site biedt muziek aan tegen betaling, maar dus ook sportwedstrijden en evenementen. Kijkers mogen € 4,95 per wedstrijd neerleggen: een deel van dit geld gaat naar de deelnemende eredivisieclubs. Verslaggevers van Kees Jansma’s WK Producties verzorgen het commentaar.
  • De mediaonderneming SBS Broadcasting draaide in het tweede kwartaal minder winst ondanks een toename van de omzet. De nettowinst was 16,2 miljoen euro vergeleken met een winst van 17,8 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. De omzet nam toe met 14 procent tot 154,9 miljoen euro. De nettowinst nam volgens een woordvoerder vooral af omdat het bedrijf minder profijt heeft getrokken uit schommelingen in de wisselkoers van de dollar en de euro. In het tweede kwartaal van 2002 leverde deze post een winst op van 13,8 miljoen euro. In dezelfde periode dit jaar zakte dat in tot een plus van 2,3 miljoen euro. Volgens directeur Marcus Tellenbach nam de omzet van SBS Broadcasting toe ondanks de zwakke advertentiemarkt in Europa. Dit komt volgens het bedrijf omdat meer mensen naar de SBS-zenders hebben gekeken. Tellenbach zei verder dat SBS Broadcasting zijn activiteiten in de toekomst wil uitbreiden. ‘Wij streven ernaar als bedrijf onze aanwezigheid in heel Europa te consolideren (ANP/Adformatie)
  • Creatief directeur Rolf Wouters van IdtV stapt daar per 1 september na twee jaar op. Hij wil zich meer gaan toeleggen op andere zaken dan alleen tv maken. Dat verhoudt zich niet tot een functie bij een groot tv-productiebedrijf, aldus Wouters tegen De Telegraaf. IdtV en Wouters blijven wel projectmatig samenwerken. (Adformatie)
  • Vlaamse tv-stations zenden in vergelijking met Amerikaanse zenders erg weinig gewelddadige programma’s uit. Dat blijkt uit een scriptie van Wim De Keyser van de KU Leuven. Hij turfde het geweld in 56 uren die na 16.00 uur vielen op 3 Vlaamse zenders. Uitzendingen voor de jeugd toonden gemiddeld 5,8 verwondende handelingen, die voor volwassenen 12,1. De scènes zijn niet van dien aard dat ze geweld, agressie en angst in het echte leven oproepen, meent hij. (Villamedia) Eric Wehrmeijer wordt vanaf 1 oktober de nieuwe Algemeen Directeur van Radio en TV Rijnmond. Vanaf 1 oktober zal hij beginnen en neemt hij de teken over van Ben Groenendijk. De afgelopen zes jaar werkte Eric Wehrmeijer bij Wegener als directeur van de Arnhemse Courant/De Gelderlander. (RTV Rijnmond)
  • Sinds enkele dagen is de nieuwe lokale omroep van Etten-Leur, Local FM, gestart met testuitzendingen via de ether. Het signaal is in de omgeving van Etten-Leur te ontvangen op 105.7 MHz in stereo. In het vierde kwartaal van dit jaar zal Local FM starten met de officiele radio-uitzendingen. Meer info op: www.localfm.nl
  • De Tour de France kon zich dit jaar verheugen in een toegenomen aantal tv-kijkers.Ruim 10,5 miljoen Nederlanders stemden afgelopen drie weken vijf minuten of langer af op uitzendingen van de NOS. Kijk- en LuisterOnderzoek (KLO) van Publieke Omroep meldt dat de verslagen van de etappes in totaal 8,1 miljoen aan de buis kluisterden. De laatste etappe,met finish in Parijs, was het populairst met gemiddeld 1,4 miljoen kijkers.De vijfde etappe op 10 juli trok er 399.000,een dieptepunt. Het NOS Tourjournaal werd gemiddeld bekeken door 850.000 mensen.Vorig jaar waren dat er ‘maar’ 596.000. (NOStt)
  • Naast de TROS heeft ook de AVRO interesse om een belang te nemen in de Amsterdamse televisiezender AT5. Dit bericht Essent-kabelcom via haar Infokanaal.
  • Telecom provider Orange is vorige week in samenwerking met Initiative Media gestart met de eerste landelijke Truckside Advertising campagne op volledige vrachtwagens in Nederland. De campagne, die drie maanden zal lopen, wordt uitgevoerd op 40 vrachtwagens, die drie verschillende boodschappen zullen tonen. Voor de organisatie en uitvoering van de campagne is On The Road Media ingeschakeld, die als enige onderneming in Nederland een meetbaar bereikinformatiesysteem voor dit medium heeft ontwikkeld, een innovatie waarvoor zij een AMMA nominatie hebben verkregen. De campagnevrachtwagens zijn uitgerust met GPS plaatsbepalingmodules, waardoor de wagens real time en online zijn te volgen. Hierdoor kan een uiterst nauwkeurige ‘bewijsnummercontrole’ worden uitgevoerd, zowel voor de gekozen regio, als voor de gekozen wegen en het gereden aantal uren. Na koppeling van de GPS locaties met onder andere verkeersintensiteitgegevens levert dit werkelijke bereikcijfers op. (Mediafacts)
  • In Iran zijn vijf arrestaties verricht in verband met de dood van de Iraans-Canadese journaliste Zahra Kazemi. Dat heeft het openbaar ministerie in Teheran zaterdag laten weten. Kazemi werd in juni gearresteerd toen zij op reportagereis was in Iran. In hechtenis is zij door de politie mishandeld, wat waarschijnlijk tot haar dood heeft geleid. Het openbaar ministerie maakte zaterdag geen bijzonderheden bekend, zoals de namen van de arrestanten. Het onderzoek gaat door. De zaak-Kazemi heeft tot een diplomatieke rel geleid tussen Iran en Canada. De 54-jarige Kazemi overleed op 11 juli in een Iraans ziekenhuis aan een hersenbloeding. (ANP)
  • Falcon Radio, de lokale omroep van de gemeente Valkenburg a/d Geul gaat binnenkort wederom van etherfrequentie veranderen. Na de omschakeling van 97.1 FM naar 96.2 FM (in verband met het Zerobase project) bleek Falcon Radio in Limburg op veel plaatsen in het verzorgingsgebied zeer slecht te ontvangen. Dit komt mede door een aantal sterke zenders in Belgie, die de frequentie van Falcon Radio gedeeltelijk wegdrukken. Na veel wikken en wegen hebben het Agentschap Telecom en het Ministerie van Economische Zaken nu besloten dat Falcon Radio gebruik kan gaan maken van de 94.3 FM. De frequentie wordt op dit moment getest. Wanneer de frequentie definitief in gebruik kan worden genomen is nog niet bekend. (Radio.nl)

 

TROS WIL AT5 VAN GEMEENTE OVERNEMEN

De Tros wil de lokale Amsterdamse televisiezender AT5 overnemen. De directie van de Tros voert daarover ‘oriënterende gesprekken’ met AT5, bevestigt een woordvoerder van de Tros. Het is nog niet duidelijk wat een overname inhoudelijk zal betekenen voor de programmering van het lokale station. AT5 is nu nog volledig in handen van de gemeente Amsterdam, maar die wil van haar aandelen af. De gemeente kocht de zender ruim twee jaar geleden van PCM Uitgevers voor vier miljoen gulden, maar van meet af aan was het de bedoeling dat AT5 uiteindelijk op eigen benen zou komen te staan. Een fusie tussen AT5 en het provinciale RTV Noord-Holland ketste eind vorig jaar af wegens grote verschillen in bedrijfscultuur. Daardoor liep de Amsterdamse zender een miljoenensubsidie van de provincie mis. Verantwoordelijk wethouder Hannah Belliot (Lokale Media) eiste daarop dat AT5 zelf zou zorgen voor een nieuwe financier. De gemeentelijke subsidie voor de exploitatie van de zender loopt in 2006 af. Heel vreemd is de interesse van de Tros voor AT5 niet. De omroep vreest voor haar toekomst in het publieke bestel, nu er jaarlijks tachtig miljoen euro moet worden bezuinigd en er geregeld stemmen opgaan om één van de drie publieke netten te schrappen. Men is bezig de vleugels uit te slaan. Onlangs sloot de Tros al een overeenkomst met de Antilliaanse commerciële stations Radio Paradise en Telecuraçao. Bij beide stations werden opties op aandelen genomen.

VERONICA OP TELEVISIE 20 SEPTEMBER VAN START

Veronica start op zaterdag 20 september aanstaande op het kanaal van V8 met haar televisie-uitzendingen. Veronica opent haar eerste uitzenddag op het kanaal van V8 met de films ‘The Gladiator’ en ‘Trainspotting’. Een en ander blijkt uit informatie die SBS voor adverteerders heeft opgesteld en het forum van ‘Veronica Forever Young’ heeft gepubliceerd. Naast de genoemde films staat ook het programma ‘I Love Veronica’ geprogrammeerd voor zaterdag 20 september. Op het forum zijn de diverse bestanden in PDF-formaat te downloaden met meer informatie over de nieuwe programmerig van Veronica.

KORT NIEUWS

 

  • De nieuwe steunzender van TV Oost in Hengelo is in gebruik genomen. TV Oost is te vinden op kanaal 36 (591.25 MHz).
  • De bekende Haagse muzikant Hans Vandenburg zet het project Beat The Age in de ijskast. Vorig jaar lanceerde hij het plan om een nieuwe band te formeren met oudere ‘gefrustreerde’ muzikanten. Het idee was gebaseerd op het succes van het televisieprogramma Idols en de door Barry Hay geformeerde meidenband Bad Candy. Na gesprekken met platenmaatschappij V2, producent IDTV en concertorganisator Mojo heeft Vandenburg de conclusie getrokken dat het niet mogelijk is om het project op een kwalitatief hoogstaand niveau uit te werken. De zanger van Gruppo Sportivo overweegt nog wel om een selectie van de beste kandidaten uit te brengen op een cd.
  • De tariefsverhoging van kabelbedrijf Casema is toelaatbaar. Dat vindt de gemeente Den Haag. Op de verhoging kwam onlangs veel kritiek van de Consumentenbond. Maar volgens het gemeentebestuur had Casema geen andere keus, omdat de zender TRT internationaal meer geld vroeg voor auteursrechten. Casema was eigendom van de gemeente Den Haag. Bij de verkoop is afgesproken dat het tarief voor het basispakket alleen mag worden verhoogd als de gemeente instemt. Die goedkeuring was in dit geval niet nodig, schrijft loco- burgemeester Klijnsma aan de raad. (RTV West)

 

UPC KOOPT NEDERLANDSE CHAMPIONS LEAGUE RECHTEN

UPC zal de komende drie seizoenen alle wedstrijden van de Champions League aanbieden aan haar abonnees op betaaltelevisie. UPC kocht de Nederlandse rechten van voetbalbond Uefa. Dit heeft UPC bekendgemaakt. UPC zegt te komen met een ‘nieuwe benadering’ van de uitzendingen van de UEFA Champions League voor de seizoenen 2003/2004, 2004/2005 en 2005/2006: op acht kanalen van haar Digital TV-aanbod zal UPC wedstrijden live gaan aanbieden op verschillende tijdstippen. De wedstrijden waarin Nederlandse teams als Ajax en PSV spelen, blijven ook komend seizoen te zien bij de NOS. Maar de deal van UPC en de Europese voetbalbond UEFA laat zien dat ook in Nederland de strijd om de gunst van de digitale tv-kijker serieus is losgebarsten. TV-voetbalfanaten zullen daardoor alle wedstrijden voledig kunnen bekijken, zegt UPC. In totaal komt dat per speelweek inclusief de rust etc neer op tenminste twee uur per wedstrijd kijken, of zestien uur in totaal. Beginnen de wedstrijden des avonds om 20.30 uur dan kun je straks met UPC alle wedstrijden direct bekijken tot de andere dag ver in de morgen. Het geheel wordt gelardeerd met kletsprogramma’s en uitzendingen van hoogtepunten om het nog eens te kunnen zien. UPC is in gesprek met andere kabelaars in Nederland om de rechten door te verkopen voor regio’s waar UPC niet op de eigen tv-kabels kan komen met haar digitale pakket. UPC werkt vanuit het ‘Digital Media Centre’ in Amsterdam die over 64 kanalen kan uitzenden, als het moet met 16 verschillende audio-kanalen per tv-kanaal. (ANP)<

D66 BEZORGD OVER MACHTSPOSITIE UPC

D66-Kamerlid Bakker maakt zich zorgen over de uitbreidingsplannen van kabelbedrijf UPC. Hij vreest dat die onderneming zoveel macht krijgt op de markt dat er voor de consument straks niet meer te kiezen is tussen diverse aanbieders. In schriftelijke vragen dringt hij er bij staatssecretaris Van der Laan (Media) op aan de kartelwaakhond NMa in te schakelen en de zaak ook voor te leggen aan de OPTA, die toezicht houdt op bedrijven die zich bezighouden met telecommunicatie. UPC maakte deze week bekend Canal Plus, een station dat betaaltelevisie aanbiedt, te willen overnemen. Daarnaast aast UPC op het satellietbedrijf Canal Digitaal. Vrijdag maakte de onderneming bekend uitzendrechten voor voetbalwedstrijden van de Champions League te hebben verworden. Bakker vreest dat zowel de publieke omroep als de commerciële zenders in toenemende mate te maken krijgen met een “monopolie” in de distributie. Bovendien plaatste het kabinet eerder de wedstrijden van de Champions League op een lijst van belangrijke sportevenementen, die niet achter de decoder zouden mogen verdwijnen. Ook brengt hij in herinnering dat eerder een commissie met de aanbeveling kwam om een strikte scheiding aan te brengen tussen bedrijven die programma’s aanbieden, en de bedrijven die zorgen voor de doorgifte van de signalen. (DFT)

KORT NIEUWS

 

  • Iemand moet het voortouw nemen om de ongelooflijk grote doelgroep 50+’ers te benaderen, vindt programmadirecteur Leo van der Goot van de HMG-tv- zenders. Tot dusver hanteert de tv-branche uitsluitend doelgroepen die tot en met 49 jaar lopen. Van der Goot ziet de problemen, want “wie durft zijn zender iets te laten verouderen?”. Zijn RTL4 niet, dat heeft de afgelopen jaren juist een verjongingsslag gemaakt om interessant te blijven voor de adverteerders. (Adformatie via Villamedia)
  • De bezuinigingen bij de publieke omroep zouden de overhead en de topstructuur treffen, maar de NVJ ontvangt steeds meer berichten dat dat juist niet het geval is en dat toch programma’s en makers de dupe worden. Één omroep vertelt collega’s nu al informeel dat ze binnenkort formeel over gedwongen vertrek geïnformeerd worden. De NVJ wil samen met de programmamakers de kaasschaaf langs de programma’s vervangen door een visie op programmatisch werken, en de mening van de journalistieke ruggengraat van de omroep in Den Haag deponeren. Daarom houdt de NVJ 3 bijeenkomsten voor programmamakers. (Villamedia)
  • Walt Disney heeft een overeenkomst gesloten met filmsite Movielink voor het tegen betaling aanbieden van films voor downloaden. Walt Disney is eigenaar van Dimension Films, Touchstone Pictures en Miramax, waar films gemaakt worden als ‘Gangs of New York’ en ‘Chicago’. Met de overeenkomst met Walt Disney verdubbelt Movielink, dat eind vorig jaar in de Verenigde Staten van start ging, het aanbod aan films tot vierhonderd stuks, aldus The Guardian. Financiële details van de samenwerking zijn niet bekendgemaakt. (Essent)
  • Kylie Minogue is woedend op de Britse zender Channel 4. Die had voor een documentaire een nepontvoering gefilmd voor de woning van Minogue in Londen.Het ‘slachtoffer’ was een ver familielid van de ster, zo berichtte the Sydney Morning Herald in de editie van vrijdag. De ‘kidnapping’ afgelopen maandag in Londen leidde tot onrust in de buurt. Bezorgde buren belden de politie toen ze zagen dat een vrouw die op Kylie leek in een auto werd getrokken. De politie begon een onderzoek,dat werd afgebroken toen de filmmakers erkenden dat de ontvoering in scène was gezet. Minogue vindt de actie “achterlijk en onverantwoord”,maar was blij met de adequate reactie van de politie. (NOSTT)

 

PUBLIEKE OMROEP EN HMG UIT OP OVERNAME CANAL DIGITAAL

De publieke omroepen willen Canal Digitaal kopen, onderdeel van de Franse betaaltelevisiezender Canal+. Zij willen dat doen samen met de Holland Media Groep en enkele radiozenders, waaronder de Wereldomroep. Met een gezamenlijk consortium kunnen de transmissiekosten via de satelliet voor alle deelnemers omlaag. Tevens wil men voorkomen dat Canal Digitaal in handen valt van UPC Dat heeft Joop Daalmeijer, netcoördinator bij Nederland 2, donderdag namens de publieke omroep gezegd. Bovendien zijn de televisie- en radiostations niet langer afhankelijk van anderen, als het consortium erin slaagt Canal Digitaal te kopen van de huidige eigenaar, het Franse amusementsconcern Vivendi Universal. ,,Dan kunnen we de toekomUst zelf bepalen” Canal+ is al een jaar geleden in de etalage gezet door Vivendi. Vivendi houdt grote uitverkoop om zijn schuldenberg van dertig miljard euro te verlichten. UPC is al een tijdlang in gesprek met Vivendi over de overname van Canal+. (o.a ANP)

KORT NIEUWS

 

  • ‘De inwoners van beide Limburgen moeten naar elkaars regionale televisiezenders kunnen kijken’. Dat schrijft Gedeputeerde Odile Wolfs in een brief aan L1 en TV Limburg, de regionale omroep van Belgisch Limburg. Volgens Wolfs bleek tijdens het OLS (Oud Limburgs schutterfeest) weer eens hoe nauw de beide provincies met elkaar verbonden zijn. Daarom moet het, volgens haar, mogelijk worden om naar elkaars regionale televisiezenders te kunnen kijken. In de brief vraagt ze de beide regionale omroepen om samen met de programmaraad van Essent tot concrete afspraken te komen. Essent weigert al langer om een kanaal beschikbaar te stellen aan de regionale omroep van Belgisch Limburg. (RP/L1)
  • Omroep Brabant, dat deel uitmaakt van de regionale publieke omroepen, groeide tijdens de voorbije meeting uit tot absolute koploper in de gelijknamige provincie. Met gemiddeld 16% luisteraars, een volle procent winst, worden nummer twee Sky Radio en de andere ernstige concurrent 3FM op behoorlijke achterstand gezet. Men vermoedt echter dat het volgende luisteronderzoek een licht verlies zal opleveren vermits als gevolg van de frequentieverdeling de regio een aantal nieuwe zenders verwelkomde. (RP)
  • De oproep van Publieke Omroep aan tv-kijkers om te melden in hoeverre zij last hebben van (te harde) achtergrondmuziek bij tv-programma’s, heeft veel effect gesorteerd. Dat bracht een woordvoerder van Publieke Omroep donderdag naar buiten. De zegsman schat dat een kleine 2000 mensen in de onderzoeksperiode (23 juni tot 7 juli) via telefoon en internet hebben gereageerd. Hun klachten worden half augustus in een nota verwerkt. Die gaat naar de programmamakers om hen bewust te maken van de ‘ontvangst’ van hun werk. (ANP)
  • De Olon heeft in een brief aan Minister Brinkhorst (Economische Zaken) laten weten tegenstander te zijn van het idee om piraten een vrijplaats op de FM- band te geven. Dit zou volgens de Olon voor problemen zorgen bij de publieke lokale omroepen. Olon twijfelt aan de mogelijkheden voor een ‘vrijplaats’. Daarnaast pleit de Olon ook aan het adres van Minister Brikhorst voor verbetering bij de regels rondom het stereo-signaal. De Olon zou graag zien dat lokale omroepen op een hoger vermogen uit mogen zenden als ze een stereo signaal verspreiden. Anders zou een deel van het verzorgingsgebied verloren gaan. (Olon)
  • Pakistan heeft de laatste editie van het Amerikaanse weekblad Newsweek in de ban gedaan. Alle nummers van 28 juli worden in beslag genomen. Dat heeft minister van Informatie Rashid donderdag laten weten. Reden voor het verbod is een artikel over de koran.Rashid vreest dat het artikel tot onlusten zal leiden. Pakistan heeft 145 miljoen inwoners, van wie de meesten moslim zijn.
  • In de VS werd woensdag met vierhonderd tegen 21 stemmen een omstreden voorstel van de mediatoezichthouder FCC verworpen. Het voorstel maakte het ondernemingen gemakkelijker zowel dagbladen als tv- en radiostations te bezitten. (NOStt)

 

RADIO 10 SNIJDT IN PERSONEELSBESTAND

Radio 10 FM, dat bij de onlangs gehouden etherverdeling geen FM-pakket verwierf, heeft woensdag op staande voet de meeste medewerkers ontslagen. Dat bevestigde een woordvoerder van Talpa Radio, het moederbedrijf van het radiostation. Volgens de woorvoerder was er geen plaats meer voor zoveel mensen nu duidelijk is dat een gewenste FM-frequentie voorlopig buiten bereik ligt. Het exacte aantal ontslagen wil de zegsman niet bekendmaken. Een aantal medewerkers van het station zegt dat er van de ongeveer veertig personeelsleden slechts tien hun baan behouden. ,,Het is heel treurig, maar het is een direct gevolg van het niet verkrijgen van een FM-frequentie”, legt de Talpa woordvoerder uit. ,,Daartegen hebben we een kort geding aangespannen dat we hebben verloren. Een reorganisatie zat er dus sowieso aan te komen, maar is nu versneld uitgevoerd.” De woordvoerder geeft aan dat Talpa blijft vechten voor het verkrijgen van een FM-frequentie. Tot die tijd blijft het muziekstation uitzenden op de middengolf (1395 AM), kabel, op internet en via de Astra-satelliet. Het pand in Amsterdam is per direct verlaten. De paar overgebleven dj’s zenden nu uit vanuit een ruimte in het pand van de Wereldomroep. De medewerkers vinden het vooral vreselijk dat ze van het ene op het andere moment de laan uit zijn gestuurd en dat de studio in een vloek en een zucht is verhuisd naar Hilversum.

KORT NIEUWS

 

  • Radio Limburg maakt als Limburg FM een nieuwe start. Wat heeft L1 Radio te duchten? Een gesprek met programmaleider Michel van Bergen Henegouwen (L1) en programmadirecteur Hans Libo (Limburg FM).MEDIA Een maand later dan gepland gaat Limburg FM op 28 augustus van start. Via de kabel en via de ether, met uitzondering van Noord- Limburg. Daar heeft het commerciële radiostration (nog) geen frequentie weten te bemachtigen. Testuitzendingen zijn in volle gang. Een reclamecampagne wordt voorbereid. Lees dit interview in de Limburger verder
  • Het doek voor het in 1998 opgerichte Emerce lijkt gevallen. De Amsterdamse rechtbank heeft het tijdschrift failliet verklaard. R.A. Oskamp is benoemd tot curator, aldus een medewerkster van de Amsterdamse rechtbank. De curator zal waarschijnlijk de mogelijkheden van een doorstart gaan onderzoeken. Lees verder
  • Paul de Leeuw gaat definitief een dagelijks programma voor de VARA maken. De show wordt in de vooravond tussen zeven en halfacht uitgezonden en komt live vanuit de woning van De Leeuw. In een persbericht meldt de VARA dat De Leeuw na het succes van reality- series als ‘Patty’s Posse’ en ‘Adam’s Familie’ ook de kijker gaat opzadelen met privé-perikelen. De show gaat ‘Papaul’ heten. De VARA zegt zich te verheugen op de hernieuwde samenwerking met De Leeuw met wie zij een overeenkomst voor drie jaar sloten. (ANP)
  • Planet Internet, een van de internetdochters van telecombedrijf KPN, begint volgende maand een proef met draadloos internet via WiFi (Wireless Fidelity). Planet werkt samen met een andere KPN-dochter, HubHop, die bezig is een netwerk op te bouwen van ‘hotspots’. Deze locaties, die bijvoorbeeld te vinden zijn in hotels, restaurants en bibliotheken, bieden de draadloze internetverbinding. De internetgebruiker die zich bij een hotspot bevindt, kan via een draagbare computer e-mails versturen, berichten lezen of surfen. Planet wil met de proef de behoeften en ervaringen van de klanten meten op het gebied van draadloos internet. Er zijn op dit moment vijftig hotspots. Op korte termijn moet dat aantal vertienvoudigen. Lees verder
  • Matt LeBlanc, ster uit de Amerikaanse tv-serie Friends, krijgt een eigen serie op de buis. Volgens het Amerikaanse Hollywood Reporter zijn de besprekingen tussen LeBlanc en televisiezender NBC nagenoeg afgerond.(ANP)
  • SBS 6 trakteert de kijkers vanaf komend najaar op een waar bombardement aan show- en entertainmentnieuws. Met dagelijks twee showbizzprogramma’s en de nieuwe tv-formule Sterrenbeurs, waarin kijkers via internet in aandelen van coryfeeën kunnen handelen, gaat SBS het gevecht aan met de concurrentie.,,Ik heb vaak gezegd dat ik jaloers ben op het wereldsucces van RTL Boulevard”, zegt SBS-baas Van Westerloo, die verwacht dat Sterrenbeurs een echte hype gaat worden. ,,We zouden stom zijn als we daar niet van zouden leren. We gaan van sterren weer echte sterren maken. De tijd van Big Brother, waarin iedereen een ster kon zijn, is voorbij. Mensen hebben een enorme behoefte om middels lekkere showprogramma’s weer op te kijken tegen mensen die echt wat kunnen.” Lees verder
  • SBS Broadcasting BV heeft met BBC Worldwide de bestaande overeenkomst verlengd voor het exclusief uitzenden van de ‘World Professional Darts Championships’ (voorheen bekend als ‘Embassy’) en de ‘Winmau World Masters’. De deal geldt voor drie jaar en loopt van 2005 tot en met 2007. De overeenkomst houdt in dat SBS het recht heeft beide toernooien zowel live als in samenvatting uit te zenden. (Persbericht)
  • De Programmaraad Friesland vindt dat UPC misbruik maakt van haar economische machtspositie en handelt in strijd met de mededingingswet. Zij heeft daarom 2 klachten ingediend bij de NMA. De programmaraad vindt dat door overheveling van aantrekkelijke televisieprogramma’s van het analoge kabelnet naar het digitale pakket de kwaliteit van het product wordt verschraald. Zij vraagt de NMA dan ook een verbod op overheveling uit te spreken en te bewerkstelligen dat Cartoon Network, Eurosport en TRT wederom deel zullen uitmaken van het analoge standaardpakket. De programmaraad vindt ook een tariefsstijging van 31% van december 2002 naar juli 2003, van € 11,24 naar € 14,68 , buiten proporties. Zeker omdat de programmaraad vindt dat de kwaliteit van het analoge tv-product dat UPC levert is gedaald doordat het pakket is verkleind en interessante zenders zijn overgeheveld naar digitale pakketten. Daarnaast vindt de programmaraad dat door het grote aantal klanten dat UPC bezit juist efficiency-, effectiviteits-, systeem- en synergievoordelen behaald zouden moeten worden wat juist tot lagere tarieven zou moeten leiden. De programmaraad vindt dat UPC in vergaande mate misbruik maakt van een economische machtspositie, in het bijzonder uitbuiting en verzoekt de NMA dan ook een diepgaand onderzoek te verrichten naar de tariefsstelling van UPC met terugwerkende kracht. (Kabelraden.nl)
  • De Haagse rechtbankpresident vindt dat Omrop Fryslân samen met de Nozema en het ministerie van EZ een oplossing moet zoeken voor de slechte ontvangst van de radioprogramma’s in een deel van de provincie. De omroep, die een kort geding had aangespannen, verzamelt nu klachten op de website. (Villamedia)

 

SBS-ZENDERS BANNEN SEKS VOLLEDIG UIT

De drie tv-zenders van SBS (SBS6, Net5 en Veronica) stoppen met ingang van dit najaar met seksprogramma’s. Dat zei SBS-topman F. van Westerloo dinsdag. Tot dusver zendt SBS op V8 nog wat erotische programma’s uit. Maar wegens de samenwerking met de vereniging Veronica wordt dat station in het nieuwe tv-seizoen omgedoopt in Veronica. Mede omdat het zelfstandige Veronica, dat onlangs stopte, slechte ervaringen heeft met seksshows, kappen de SBS- zenders nu radicaal met dit fenomeen. Van Westerloo vindt dat commerciële televisie in Nederland dergelijke programma’s niet meer nodig heeft. ,,Tv is een machtig medium dat we onder meer moeten gebruiken om mensen wijzer te maken. Ook willen we kijkers laten ontspannen, maar seksprogramma’s, daar moeten we vanaf. Zo willen we het imago van de branche verstevigen.” De tv-baas ziet graag dat ook HMG (RTL4/5 en Yorin) stopt met seks, maar dat bedrijf geeft aan dat niet te willen omdat erotische uitzendingen in een kijkersbehoefte zouden voorzien. (ANP)

VLAANDEREN “MASSAAL” AAN DE INTERACTIEVE TELEVISIE

Voor het einde van volgend jaar moeten de Vlamingen massaal kunnen beschikken over interactieve digitale televisie oftewel iDTV. Dirk van Mechelen, de Vlaamse minister van Wetenschappen en Technologische Innovatie, ondersteunt terzake het project ‘Vlaanderen Interactief’ dat een en ander moet voorbereiden, met een dotatie van 12,4 miljoen euro. Vlaanderen Interactief wordt uitgevoerd door alle mogelijke betrokkenen, soms onderling concurrerende partijen, samen, te weten: de openbare en commerciële omroepen en de netwerkexploitanten die volgens de Multimedia Home Platform-norm moeten gaan werken. Het consortium bereikt via haar televisieaanbod dagelijks 85 procent van de bevolking in Vlaanderen en via haar distributienetwerken liefst 98 procent. Het consortium heeft tot taak de technologische en menswetenschappelijke kanten van iDTV te onderzoeken. Uiteindelijk is het de bedoeling dat voor het einde van volgend jaar nagenoeg elke Vlaming wordt voorzien van een settop box. Daarmee zou hij tegen een democratische prijs toegang moeten krijgen tot iDTV. De burger zou via zijn MHP settop box toegang krijgen tot de elektronische informatie en dienstverlening van de overheid. Ook elektronische post en communicatie met andere burgers of de overheid via e-mail, sms of chat zouden op een gebruiksvriendelijke wijze via het tv- toestel mogelijk moeten worden. Verder gaat de overheid ook nog onderzoeken hoe het gebruik van de elektronische Belgische identiteitskaart gecombineerd kan worden met een MHP settop box. Automatisering Gids

KORT NIEUWS

 

  • In de top van de Eiffeltoren in Parijs heeft enige tijd brand gewoed op de laag met tv- en radiozenders, op 275 meter hoogte.Het monument werd kort na het uitbreken van de brand ontruimd. Er zijn geen slachtoffers gevallen. Volgens de brandweer was kortsluiting in een elektriciteitskast de oorzaak van de brand, die uitbrak in een lift. De brandweer wist de “kleine brand” snel te blussen.Op dezelfde etage,die niet toegankelijk is voor toeristen, brak in 1956 ook al eens brand uit. Op de Franse televisie was te zien hoe een zwarte rookpluim opsteeg vanaf de 324 meter hoge ijzeren constructie. De diverse radio en televisiezenders die uitzenden vanaf de Eiffeltoren hebben hun uitzendingen niet hoeven onderbreken door de brand (oa. NOStt).
  • De langere ochtendjournaals die de NOS in de zomer uitzendt, worden goed bekeken. De omroep meldde dinsdag dat in de eerste maand van de speciale uitzendingen het aantal kijkers ten opzichte van de afgelopen twee jaar met 300.000 is gestegen. (ANP)
  • De zelfregulerende rol van de Raad voor de Journalistiek kan best wat verstevigd worden, zei hoofdredacteur Folkert Jensma van NRC Handelsblad maandagmorgen voor de EO-radio. Hij vindt dat alle media zich moeten onderwerpen aan het oordeel van de Raad, waaraan wel alle kranten meedoen maar niet alle rtv-programma’s en tijdschriften. Media die meedoen zijn transparant, merkte Jensma op, en hij noemde dat een kwaliteitsargument. (Villamedia)
  • De publieke omroepen behaalden in week 29 een gezamenlijk marktaandeel van 37,6 procent. De commerciële zenders deden het opgeteld iets beter met 38,6 procent. HMG scoorde 25 procent met zijn drie zenders. RTL4 15 procent, RTL5 en Yorin beide 5. De SBS-zenders deden het als volgt: SBS6 12 procent, Net5 4 en V8 5 procent. Het best bekeken programma van week 29 is het NOS acht uur Journaal van woensdag 16 juli met 1,84 miljoen kijkers. Hart van Nederland (SBS6) op donderdag trok ruim 1,7 miljoen kijkers en de Tour de France-etappe van zondagmiddag (met zes beklimmingen) was goed voor 1,386 miljoen kijkers (Adformatie)
  • Radlon media heeft vanmiddag haar nieuwe middengolfzender ‘Radio London / Big L’ op 1008 AM vanuit zenderpark Flevoland getest. De uitzending duurde van 13.00 uur tot ongeveer 15.30 uur. Tijdens de testuitzending werd de processing van de modulatie getest op een vermogen van 400 KW.
  • Vanaf 1 augustus aanstaande start Radio 538 haar eigen nieuwsdienst. Het nieuws wordt dan dagelijks verzorgd door twee nieuwe vaste nieuwslezers. Jasmijn van Dijk begint vanaf 1 augustus en Henk Blok per 1 september. Voorheen werd de nieuwsdienst gedeeld met Sky Radio, maar inmiddels is het tijd voor een eigen nieuwsdienst waarbij men gebruik maakt van het ANP nieuws. Op deze manier wordt er nog sneller ingesprongen op het nieuws en de actualiteiten. (Persbericht)

 

“BODEM KAS VERONICA IN ZICHT”

De financiele positie van Veronica is er na het zelfstandige avondtuur van het afgelopen jaar niet beter op geworden. Interim-manager Cees van Steijn zegt in NRC Handelsblad dat “in het zwarste scenario eind dit jaar de bodem van de kas is bereikt”. Met een lege kas in zicht wist Veronica het voortbestaan van de naam drie weken geleden veilig te stellen door een akkoord te sluiten met SBS en Sky Radio. SBS fuseert met de enige rendabele onderdelen van Veronica (uitgeverij en lithobedrijf) en Sky Radio koopt de radiolicentie van de naam Veronica. In ruil hiervoor krijgt de vereniging Veronica 12 procent van de aandelen in SBS Broadcasting en 3,5 procent van de aandelen in Sky Radio. Ondertussen doet accountant KPMG in opdracht van de interim- managers (naast van Steijn, Peter Kuipers) een onderzoek naar de besteding van de vele miljoenen die Veronica ooit in kas had. Uit de opdrachtbrief voor KPMG blijkt de aanleiding: “Geruchten omtrent misstanden betreffende de financiele stromen”. Het onderzoekssrapport is over vier weken klaar, maar één ding is zeker: het vemogen van zo’n 70 miljoen euro uit 1995 is in hoogtempo verdwenen. NRC Handelsblad bericht dat de samenwerking met HMG zo’n 17,5 miljoen euro heeft gekost. De elf maanden zelfstandige televisie hebben ongeveer 30 miljoen euro gekost. Ook zouden de Internet- avondturen van Veronica met de Internetonderneming van Adam Curry een verlies voor Veronica van meer dan één miljoen euro hebben veroorzaakt en loopt er nog een claim van 2,4 miljoen euro. Tevens zou een vastgoed investering in Amsterdam door toenmalig voorzitter Van der Reijden enkele honderduizenden Euro’s hebben gekost doordat het pand later tegen “een te lage prijs is doorverkocht”. Bij het pand dat destijds werk gekocht was de vrouw van Van der Reijden één van de verkopers. Ook bij het verbouwen van het voormalige pand van de AVRO met een peperdure tv-studio en ‘top of the bill’ radiostudio’s, hoge ICT-investeringen en de stapels contracten met consultants en productiemensen, werd niet op een paar centen gekeken. Alleen al de afkoop van één van die contracten met een vriend van Van der Meer kostte Veronica miljoenen. De interim-managers concluderen dat Veronica “de speelplaats [was] van Van der Reijden en zijn opvolger Van der Meer. Toen Veronica uit het publieke bestel stapte, is ze nooit echt commercieel geworden. De verenigingsstructuur met haar verenigings- raad bleek moeilijk inpasbaar in een bedrijfseconomisch klimaat”. NRC bericht dat ook het nieuwe directie-duo bezig is om ‘met royale’ hand geld uit te geven. Het duo blijkt kort geleden voor Veronica een skybox in de Arena te hebben aangekocht. Kosten: 350.000 euro. Veronica zat toch krap? “Het was een dringend verzoek vanuit het bedrijf. En ach, onroerend goed is geen onaantrekkelijke belegging”. (NRC / HVB)

LUISTERCIJFERS: RADIO538 HAALT WINST

De commerciële radiozender Radio 538 heeft na de onlangs gehouden etherverdeling de meeste luisteraars naar zich toe getrokken. Dat blijkt uit het reguliere luisteronderzoek van bureau Intomart, dat maandag werd verspreid. Het marktaandeel van 538 in de periode april/mei was 10,7 procent. In juni ging het etherlandschap op de schop en verwierf het station de landelijk basisfrequentie van 102 FM. Het marktaandeel in de periode mei/juni klom vervolgens naar 11,5 procent. Volgens een onderzoeker van NOS Kijk- en LuisterOnderzoek is het nog te vroeg om grote conclusies te verbinden aan de eerste cijfers na de etherverdeling. Maar hij geeft wel toe dat op dit moment Radio 538 de grote winnaar is na de verandering van de golflengtes. Sky Radio blijft de grootste radiozender van het land, maar zag in de onderzochte periode het marktaandeel wel dalen van 13,4 naar 13 procent. Noordzee FM noteerde een kleine stijging van 5,2 naar 5,7 procent. Dat kan komen omdat Noordzee nu uitzendt op de oude frequentie van Sky Radio. Wellicht zijn er enkele Sky-luisteraars blijven hangen. (ANP)

april/mei (in%) mei/juni (in%)
01 Sky Radio 13.4 13.0
02 Radio 538 10.7 11.5
03 Radio 2  9.8  9.8
04 Radio 3 10.2  9.6
05 Radio 1 9.3 8.6
06 Radio 10 FM 7.1 6.9
07 Noordzee FM 5.2 5.7
08 Yorin FM 2.9 2.8
-- ClassicFM 2.9 2.5
10 Arrow Classic R. 1.7 1.9
11 Radio 4 1.4 1.6
12 Radio Nationaal 1.0 1.0
13 747AM 0.8 0.8
14 KinkFM 0.3 0.3
15 Business Nieuws Radio 0.2 0.2
- Regio Radio 14.1 14.4
- CRN Commercieel Radio 2.7 2.7

KORT NIEUWS

 

  • Ook vanochtend zijn er testuitzendingen waargenomen op de AM-frequentie 1008 AM van Radlon Media. Rond 11.20 uur werden de testuitzendingen beeindigd. Morgen om 13.00 uur staan er weer testuitzendingen geplanned op de 1008 kHz. Dan zal met het volle vermogen van 400 KW worden getest.
  • Momenteel hebben twee radio-steunzenders van de publieke omroep last van storing. Radio 3 FM vanuit Goes (99,8 MHz) geeft een gestoord signaal. Oorzaak hiervan is hoogstwaarschijnlijk dat het aanleversignaal vanuit Lopik (96,8 MHz) wordt gestoord door of de nieuwe steunzender van Radio 103/Veronica vanuit Vlissingen (97,1 MHz) die deze week on air is gegaan of de zender van Radio 103 in Goes zelf (96,6 MHz. Ook de Radio 4 steunzender in Loon Op Zand (98,2 MHz) heeft problemen met de modulatie op de zender. De oorzaak hiervan is niet bekend (hvb).
  • Aanstaande dinsdag zal Radlon Media Ltd wederom een test uitvoeren op de Middengolffrequentie 1008 kHz. De test zal dinsdag om 13.00 uur plaatsvinden met het volle vermogen van 400 KW.
  • Het einde lijkt nabij voor de browserpionier Netscape. Moederbedrijf AOL heeft besloten om het grootste deel van het personeel over te nemen of te ontslaan. AOL zal de merknaam Netscape behouden en zal oude versies van de browser blijven ondersteunen. Er komen echter geen nieuwe versies meer. Op dit ogenblik werken er nog 50 mensen bij Netscape. De meesten van hen zullen overstappen naar de Mozilla Foundation, de stichting die de ontwikkeling van de browser zal overnemen. Netscape lanceerde in ’94 de browser en werd in ’98 overgenomen door AOL. (VRT)
  • De bejaarde Australische mediamagnaat Rupert Murdoch is voor de zesde keer vader geworden. Wendi Deng (35), de derde echtgenote van de 72-jarige Murdoch, is in New York bevallen van een dochtertje dat Chloe is gedoopt. Dit heeft de krant Daily Telegraph gemeld, die eigendom is van Murdoch. (oa. ANP)
  • In Moskou is vrijdag een Russische televisieverslaggever doodgeschoten die ooit door rebellen in Tsjetsjenië gevangen is gehouden. Dat heeft het Russische persbureau Interfax gemeld. Een onbekende man vuurde twee kogels af op Alikhan Goelijev toen die vrijdagavond op het punt stond zijn appartement in het noorden van de stad binnen te gaan. Goelijev werkte voor het Russische televisiestation TVT, een lokale Moskouse zender. (ANP)
  • Omrop Fryslân (OF) schaft de ondertiteling voor doven en slechthorenden af. De statenfracties CDA en FNP maken zich zorgen over het voornemen en hebben vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten. Het weekjournaal van Omrop Fryslân wordt vanaf 2000 ondertiteld met geld van de provincie. De subsidie werd bij wijze van proef uitgekeerd. Nu de geldstroom stopt, wordt ook de ondertiteling gestaakt. ,,Het geld dat we kregen was niet genoeg. In principe willen we wel verder, maar dan moeten we wel meer geld krijgen’’, aldus omroepdirecteur P. Gaanderse. Het CDA is erg verbaasd over het besluit. Vooral omdat het Fries Centrum voor Doven en Slechthorenden duidelijk aan de omroep te kennen heeft gegeven hoe belangrijk de ondertiteling is en dat ze hebben aangedrongen op ondertiteling van het dagelijkse actualiteitenprogramma Hjoed . (Friesch Dagblad)

 

NIEUWE FORMAT RADIO WEST SLAAT NIET AAN

De nieuwe programmering die Radio West vanaf 1 april hanteert, heeft voor een forse terugval in luisteraars gezorgd. Dat blijkt uit de laatste cijfers van bureau Intomart aldus de Haagsche Courant. Het marktaandeel van de zender uit Zuid-Holland-noord, die praatradio maakt, lag in maart en april tijdens de best beluisterde ochtenduren rond de 11 procent. Op woensdag, de best beluisterde dag, komt de zender niet verder dan een gemiddeld marktaandeel van 7,5 procent. Ter vergelijking: in de tweede helft van de jaren negentig bedroeg het marktaandeel 19,7 procent. De omroep blijft ook ver achter bij vergelijkbare zenders als Radio Rijnmond (13,2 procent) en Radio Oost (19 procent). Voor alle regio’s samen ligt het gemiddelde op 14,1 procent. Afgezet tegen de nationale en commerciële zenders heeft Radio West een iets groter marktaandeel dan Radio 10 FM (7,1), maar komt de omroep niet in de buurt van vergelijkbare nieuwszenders als Radio 1 (9,3%). Verontrustend is vooral het feit dat de luisterschare na de ochtendspits heel snel afkalft. Hoewel de daling heeft geleid tot tegenvallende reclame-inkomsten, waardoor de zender 700.000 euro moet bezuinigen, maakt hoofdredacteur Ron Fresen zich geen zorgen. “Deze cijfers zijn geen signaal voor paniek. Natuurlijk sta ik niet te juichen, maar als je bedenkt dat we in feite een nieuwe radiozender op een nieuwe frequentie zijn begonnen, dan vind ik dat we het best goed hebben gedaan.” (Haagsche Courant)

KORT NIEUWS

 

  • Vandaag zijn er testuitzendingen gehoord op de middengolf- frequentie 1008 AM. Rond 12.45 uur (UTC) is er o.a. in Belgie en Londen een signaal waargenomen met jaren 70-muziek. Het gaat hier om testuitzendingen van Radio London (Radlon) vanuit het zenderpark in Flevoland. De testuitzendingen zouden zijn gebeurd op lager vermogen dan toegestaan.
  • Het regent klachten bij KPN als gevolg van het noodweer van woensdagavond. Op diverse plekken in Nederland heeft hevige regenval kabels “verzopen”, waardoor klanten niet meer kunnen bellen of gebeld worden via het vaste telefonienetwerk, vertelde een KPN-woordvoerster vandaag tegen het ANP. “We worden overspoeld met klachten.” De zegsvrouwe heeft geen compleet overzicht van de storingen. “Het noodweer was erg lokaal. Het betreft meerdere plekken in het land. Er komen bijvoorbeeld veel klachten uit de Achterhoek.” KPN verwacht dat het oplossen van de problemen wel een paar dagen kan duren. “Als een klacht binnenkomt, moeten we op zoek naar de oorzaak van de storing. Daarvoor moet de grond open en moeten de kabels worden onderzocht. Via een kleine beschadiging kan al vocht zijn binnengekomen, waardoor kortsluiting ontstaat.” (ANP via Automatiseringgids)
  • De stad Utrecht heeft gisteravond anderhalf uur zonder kabel-tv gezeten. Door een storing in wijkcentrales viel rond half acht in bijna de hele stad het signaal weg. Kabelmaatschappij Casema kon gisteravond niet aangeven hoe de storing is ontstaan.
  • De beoogde benoeming van Hendrik Jan Schoo tot directeur radio- en televisie van de NOS is afgeketst. De Weekbladpers-directeur heeft zelf besloten het niet te doen, meldt het Algemeen Dagblad. Het was de bedoeling dat Schoo de functie van de naar de raad van bestuur van Publieke Omroep vertrokken Ruurd Bierman zou overnemen. ‘We zijn in bespreking geweest en ik heb ervan af gezien’, zegt Schoo tegen de krant. (Adformatie)
  • UPC is bezig met een digitaal pakket samen te stellen waarin enerzijds BBC-zenders zetelen en anderzijds een aantal Duitse commerciële stations voorkomen. Dit bericht mediajournalist David de Jong in zijn E-Zine Dutchmedia. Het Duitse pakket bestaat uit o.a. RTL, DSF, Sat.1 en ProSieben en mogelijk ook RTL II. Ook de BBC is in gesprek met UPC over de uitzendinge via UPC Digital van BBC 1, BBC 2, BBC 3, BBC 4, CBBC, CBeebies en BBC Prime in een ‘Best of British’ pakket. BBC-vertegenwoordiger Philip Bisschop erkende de besprekingen, en stelt dat een en ander ‘op verzoek’ van UPC plaats vindt. Volgens Bisschop ligt de kwestie nu ‘in Londen’ ter bespreking. Eén van de kwesties is dat een aantal rechtenkwesties duidelijk moeten zijn voor de uitzending van deze zenders.
  • De Nederlandse televisiekijker zat de eerste elf dagen van de Tour de France massaal aan de buis gekluisterd om naar NOS-programma’s rondom het wielerspektakel te kijken. Het NOS Tourjournaal nieuwe stijl op Nederland 2 trok gemiddeld 775.000 kijkers. Daarmee heeft het aanzienlijk meer kijkers dan in voorgaande jaren. Het live etappeverslag overdag van NOS Studio Sport werd gemiddeld door 675.000 liefhebbers bekeken. De uitgebreide samenvatting behaalde een gemiddeld kijkersaantal van 440.000. Zondag 13 juli keken gemiddeld 975.000 mensen en 1.400.000 kijkers zagen Iban Mayo als eerste op de top van de L’Alpe D’Huez bovenkomen. (Adformatie)
  • Het gebruik van het C2000-communicatienetwerk voor politie, brandweer en ambulancediensten in de startregio Amsterdam verloopt nog niet vlekkeloos. De ambulancediensten in de regio Amsterdam namen C2000 half mei als eerste in gebruik. Op een twintigtal plekken in de startregio – vooral in Amsterdam en Zaanstad – is volgens ambulancepersoneel geen of onvoldoende netwerkdekking van C2000. Projectuitvoerder ITO zal de ontoereikende netwerkdekking in de regio Amsterdam exact in kaart brengen. In eerste instantie worden twee zendmasten bijgebouwd, die in oktober worden opgeleverd. (AG)
  • De RVU Radioprijs voor studenten aan radio-opleidingen kreeg dit jaar 36 inzendingen, waaruit 11 genomineerden zijn gekozen. De kwaliteit stijgt: er wordt beter nagedacht over inhoud en vormgeving, en de techniek is beduidend beter verzorgd. Alle winnaars krijgen een geldprijs, de eerste-prijs-winnaar ook een contract voor een radiodocumentaire voor de RVU. Luisteraars kiezen via het internet nog een 747AM Publieksprijs. 3 september wordt de uitslag bekendgemaakt. De lijst met genomineerden vind je hier (Villamedia)
  • Radio 1 wordt in Arnhem weggedrukt door sterke zenders van commerciële radiostations. Met name de zware zender van Yorin FM aan de Kema – toren in Arnhem is de oorzaak van de slechte ontvangst van Radio 1 in de ether in en om Arnhem. Dit stelt zendercoördinator Jan Westerhof van Radio 1 in een gesprek met De Gelderlander. Het Agentschap Telecom, onderdeel van het ministerie van Economische Zaken en verantwoordelijk voor de indeling van het Nederlandse etherlandschap, bevestigt Westerhofs verhaal. “Het effect dat een zwaardere zender een minder sterk signaal wegdrukt, is bij ons bekend. In Arnhem is dat het geval met Radio 1”, aldus een woordvoerder van Agentschap Telecom. Het Agentschap Telecom overweegt in Arnhem en Rotterdam
  • Het maken van ongeoorloofde reclame tijdens televisieuitzendingen is L1 duur komen te staan. Het Commissariaat voor de Media, dat toeziet op naleving van de reclameregels, heeft de provinciale omroep voor drie vergrijpen een boete opgelegd van in totaal 5500 euro. ,,Zonde van het geld”, reageert hoofdredacteur Leo Hauben. ,,We hadden er een aardig programma mee kunnen maken.” De overtredingen kwamen aan het licht tijdens een jaarlijkse controle. Zo ging L1 in de fout met het door een biermerk gesponsorde programma De Muziekfabriek. De naam van de sponsor kwam te lang in beeld; tien in plaats van vijf seconden. Bovendien mocht het publiek tijdens de uitzending in de brouwerij gratis bier drinken. Daarmee maakte L1 indirect reclame voor het betreffende biermerk. Ook ging L1 te ver tijdens een uitzending van Zomer in Limburg. De presentator prees tijdens die uitzending meerdere malen het hotel aan dat hij bezocht. Tot slot bracht L1 tijdens het kinderprogramma Kinjerkroam de naam van een kappersbedrijf in beeld tijdens de aftiteling. Ook dat beschouwt het commissariaat als een ongeoorloofde uiting van reclame. (Limburger)

 

WERKGROEP MOET ZORGEN VOOR OPLOSSING RADIO-ONTVANGST

Minister Brinkhorst (Economische Zaken) laat een onderzoek verrichten naar problemen rond de radio-ontvangst van de landelijke en regionale publieke omroepen. Voor 1 oktober moet er een oplossing zijn gevonden voor de klachten. Dat heeft de bewindsman donderdag laten weten. Een werkgroep waarin naast het ministerie, de betrokken zenderoperators en omroepen zitting hebben, moet de problemen aanpakken. Vooral in een aantal grote steden, waaronder Rotterdam en Arnhem zijn er klachten. Brinkhorst meldt dat bij omroepen en zendoperators ,,vergunningsvoorwaarden en gemaakte afspraken zonodig langs juridische weg worden afgedwongen”. Elke burger kan zich met klachten melden bij een loket dat het Agentschap Telecom heeft geopend (050-5877444). De minister wijst er op dat de omroepen en de zenderoperators de vergunningsvoorwaarden dienen na te leven en de gemaakte afspraken na te komen om de radio-ontvangst zo snel mogelijk te verbeteren. Desnoods zal Brinkhorst bestuurlijke boetes uitdelen om de omroepen en zendoperators (Nozema en Broadcast Partners) zo ver te krijgen. Enige maanden geleden verweet de Tweede Kamer Nozema concurrent Broadcast Partners geen toegang te geven tot de torenhoge zendmasten die Nozema in beheer heeft. (ANP via Planet)

KORT NIEUWS

 

  • De lijst met commerciele frequenties die na 1 juni nog off air zijn is weer helemaal up-to-date. Deze week heeft ID&T Radio haar zenders in Apeldoorn (97.4 MHz) en Enschede (93,7 MHz) on air gebracht. Rebecca is ook gestart met haar uitzendingen in Enschede via de 87,6 MHz. Vanuit Vlissingen is Radio 103 / Veronica on air gebracht door zenderexpoitant Nozema (97,1 MHz).
  • De Belgische televisie begint vanavond met een drieluik over internet, gemaakt door de Britse schrijver Michael Lewis. Het programma voor achtergronden Terzake zendt het oorpsronkelijke BBC-drieluik uit. Het is gemaakt naar aanleiding an het boek ‘The Future Just Happened’ van Lewis, waarover onder meer The Independent schreef. Het eerste deel vanavond handelt over kinderen die volwassen overtreffen, aan de hand van een verhaal over een 15-jarige jongen die dankzij internet een juridisch specialist kan zijn. De volgende delen gaan onder meer over de verbreiding van medische kennis waar artsen mee te kampen hebben. (ANP via Planet)
  • De uitzendingen van kabelkrant TV Gazet gaan nog gewoon door want de eigenaar wil een doorstart maken. 3 redacteuren menen dat faillissement en doorstart bedoeld zijn om lastige redacteuren te lozen. Ze deden aangifte bij de politie van verduistering door hun werkgever en hebben een klacht ingediend bij het Commissariaat voor de Media; de kabelkrant mag één keer per dag het programma onderbreken voor een tv- programma, maar dat gebeurt meerdere keren per dag. Directeur Rasenberg zegt dat hij ook een vergunning heeft om tv-programma’s uit te zenden. De NVJ ondersteunt de redacteuren. (Villamedia)
  • De ontvangst van Radio Televisie Smallingerland is verre van optimaal. De lokale omroep krijgt een andere frequentie, maar die kostbare ingreep laat waarschijnlijk nog enkele jaren op zich wachten. Met name in de Veenhoop, Goëngahuizen en sommige delen van Boornbergum valt de RTS vaak minder goed te beluisteren. In dat gebied zijn veel burgers niet op de kabel aangesloten. De matige ontvangst leidt in sommige gevallen tot irritaties, omdat alle inwoners moeten betalen. Belangrijkste reden is het drukke etherverkeer. Valt RTS te ontvangen op de 107,8MHz FM, de lokale omroep Heerenveen (HOS) zit met de 107,7MHz FM slechts een tiende lager. Consequentie is dat beide omroepen elkaar ongewild storen. Manuel Hoven van RTS bevestigt de problematiek. De toekomstige etherfrequentie kent hij nog niet. “In de toekomst komt er een zenderherindeling, maar zo’n nieuwe zender kost veel geld en dat hebben we niet. Zo moet je het complete jinglepakket vervangen.” Hij schat de uitgaven voor RTS op 10.000 euro. (R)

 

VAN LEEUWEN, MAAT EN VAN IERSEL NAAR RADIO VERONICA

Bart van Leeuwen, Ferry Maat, Kas van Iersel, Rob van Someren en Peter Teekamp gaan vanaf 31 augustus dagelijks presenteren op de nieuwe radiozender Veronica (nu nog Radio 103). Dat heeft Sky Radio, dat de FM-frequentie van Radio 103 bezit, woensdag laten weten. Op radiogebied werkt de vereniging Veronica samen met Sky, op televisie gebeurt dat met SBS. Van Leeuwen en Maat zijn afkomstig van Radio 10 FM, dat bij de recente herverdeling van FM-frequenties buiten de boot viel. Van Iersel werkte al veel voor Sky en is ook bekend van zijn werk bij Yorin FM en als ‘voice-over’ (achtergrondstem) bij RTL Boulevard. Teekamp en Van Someren werkten ooit bij de TROS en gingen daarna bij respectievelijk Radio 192 en een internetbedrijf aan de slag. Vanaf 1 augustus wordt het radiostation omgedoopt van Radio 103 in Radio Veronica en gaat dan veel muziek uit de jaren ’80 en ’90 uitzenden. Op 31 augustus gaan de aangetrokken dj’s aan het werk. Het is die dag exact 29 jaar geleden dat Radio Veronica als zeezender haar uitzendingen moest beëindigen. De huidige programma-directeur van Radio 538, Uunco Cerfontaine, wordt ‘Station Manager’ van het nieuwe radiostation. De komende weken verwacht Sky nog meer bekende dj’s te kunnen aantrekken. (ANP via Planet)

KORT NIEUWS

 

  • De KRO en NCRV gaan samen een langlopende dramaserie maken. Dat meldde KRO-mediadirecteur T. Verlind woensdag. De productie komt in het tv- seizoen 2005/2006 op het scherm en telt 26 afleveringen per jaar. Elke uitzending duurt ongeveer een uur. De reeks gaat zich hoogstwaarschijnlijk afspelen in een advocatenkantoor. (ANP/Planet
  • Mojo directeur Leon Ramakers twijfelt openlijk over zijn rol in de toekomst van de alternatieve popzender Kink FM. Het kan volgens Ramakers, nu nog voor vijfentwintig procent eigenaar van Kink FM, twee kanten op: “De kans dat we eruit stappen is zeker aanwezig, maar het kan ook nog een andere kant opgaan.” Welke kant, daar liet Ramakers zich niet over uit. Wel is duidelijk dat het niet deelnemen aan de veiling voor etherfrequenties Ramakers nog steeds heel hoog zit: “We hebben nu een conflict met Veronica. Vijf jaar hebben we meebetaald aan het verlies, wachtend op het moment dat we zouden kunnen bieden op een frequentie. Maar toen het zover was, werd er niet geboden. Tegen die strategie hebben we bezwaar aangetekend.” Een woordvoerder van Veronica bevestigde dat beide eigenaars in gesprek zijn en dat Veronica hoopt over acht weken meer duidelijkheid te geven. (VPRO / 3 VOOR 12)
  • De failliete Duitse mediatycoon Leo Kirch wordt vermoedelijk volgend jaar onderwerp van een meerdelig docu-drama op tv. Producente Regina Ziegler onderhandelt nog met NDR en ZDF. Ze heeft de filmrechten in bezit van de vorig jaar verschenen biografie van FT-redacteur Thomas Clark. Eerder liet tv-regisseur Dieter Wedel al weten een speelfilm over het leven van Kirch te willen maken. (Villamedia)
  • Internettoegang met inbellen is veel te duur in Nederland. De overgang naar 067-nummers deed Nederlandse consumenten in 2002 de das om, zo blijkt uit een rapportage van Economische Zaken. Toezichthouder Opta doet er niets aan. “De tarieven in andere landen waren al laag of zijn sterker gedaald dan in Nederland sinds 2000. Dit geldt voor verschillende gebruikersprofielen (20 en 40 uur gebruik), zowel in dal- als piekuren.” Dit bericht EZ, op grond van een brief van minister Brinkhorst (pdf) aan de Tweede Kamer, met het 84 pagina’s tellende rapport (pdf).Lees verder
  • Zo’n 3,1 miljoen huishoudens in Nederland zal volgens Forrester breedband nettoegang hebben in 2008. Dat is 44 procent van het totaal, en die schatting lijkt te bescheiden. Forrester beweert dat in 2008 nog 60 procent van de Nederlandse huishoudens niet zal beschikken over breedband toegang tot internet. Dat zou wel eens een verkeerde schatting kunnen zijn. Wij denken dat die te laag is. De huidige groei van breedband gaat richting een hoger getal. Steeds meer mensen hebben genoeg van de blijvend hoge telefoontikken terwijl het chatten en muziek en films ophalen zullen toenemen en tijdsbesparing door internet steeds evidenter wordt. (ANP via Planet
  • De rechtbank in Breda heeft de West-Brabantse kabelkrant TVGazet dinsdag failliet verklaard. Mr. L. Liesker, raadsman van directeur I. Rasenberg van TVGazet, bevestigt dat het om een eigen aanvraag gaat. Woensdag wordt in overleg met de curator geprobeerd een doorstart te maken. Volgens Liesker heeft de kabelkrant in 2001 en 2002 te grote verliezen geleden om nog op de huidige voet te kunnen doorgaan. (DFT)
  • Het laatste concert dat de Rolling Stones deze zomer in Nederland geven, is woensdag 20 augustus ook rechtstreeks op televisie te zien. RTL4 verzorgt op die dag een tweeëneenhalf uur durende registratie van het optreden van de band, in combinatie met de trekking van de winnende nummers van de Staatsloterij. De Rolling Stones treden deze zomer zes keer in Nederland op. De concerten in Rotterdam (De Kuip op 11 en 13 augustus, Ahoy’ op 15 augustus), Utrecht (Vredenburg, 16 augustus) en Amsterdam (19 en 20 augustus in de ArenA) zijn bijna uitverkocht. Alleen voor het optreden op 20 augustus zijn nog kaarten beschikbaar. (ANP)
  • De Alkmaarse programmaraad, die eind juni is benoemd door de gemeenteraad en adviezen gaat geven over de doorgifte van radio- en tv-zenders aan UPC Alkmaar, begint in september met een advies over het aanbod van radiozenders. Dit advies heeft geldigheid vanaf 1 maart 2004. Een advies over het aanbod van tv-zenders zal volgen in het voorjaar van 2004. Dit zal per 1 september 2004 van invloed zijn op het aanbod van tv-zenders op het Alkmaarse kabelnetwerk. De programmaraad wordt op 3 september door burgemeester Van Rossen geïnstalleerd en voorgesteld aan de Alkmaarse bevolking.(persbericht)