Media kort: juli 2008

Eredivisie Live ook via Canal Digitaal

De 750.000 huishoudens die via CanalDigitaal televisie kijken, krijgen vanaf 29 augustus de mogelijkheid live voetbalwedstrijden te kijken via het nieuwe voetbalkanaal Eredivisie Live. Dat maakte een woordvoerder van CanalDigitaal donderdag bekend. Eredivisie Live en CanalDigitaal bereikten donderdag overenstemming over de uitzending van het voetbalkanaal via de Astra-satelliet. Eerder deze maand sloot de nieuwe zender distributiecontracten af met UPC, Tele2, KPN en Ziggo. Eredivisie Live zendt de wedstrijden van de eredivisieclubs live uit tegen betaling, terwijl de samenvattingen in het nieuwe seizoen weer te zien zijn bij NOS Studio Sport. De abonnementstarieven voor Eredivisie Live bedragen 9,95 tot 15 euro per maand, afhankelijk van de kabelmaatschappij. Wat CanalDigitaal voor de doorgifte van Eredivisie Live gaat vragen, maakt het bedrijf volgende week bekend. (ANP) 

UIT DE MEDIA:

** Omroep Flevoland is weer op de televisie te zien in Emmeloord. Door een storing bij kabelmaatschappij Ziggo konden inwoners sinds woensdagavond de uitzendingen niet meer via de kabel zien. Volgens de storingsdienst van Ziggo was er een apparaat kapot, dat is inmiddels weer gerepareerd.

** Een ontvoerde Palestijnse cameraman, die werkte voor de Duitse zender ARD, is na vijf dagen vrijgelaten. Sawah Abu Seif (42) werd afgelopen weekeinde uit zijn huis meegenomen door gemaskerde en gewapende mannen. Hij werd met vermeende Fatah-aanhangers afgevoerd. De Pers meldt dat de ontvoering een reactie zou zijn op een bomaanslag in de Gaza-strook waar vijf Hamas-leden en een 6-jarig meisje bij gedood werden. Fatah zou daarvoor verantwoordelijk zijn, stelt Hamas. De ARD schortte uit protest tegen de ontvoering zijn werkzaamheden in de Gaza-strook op. (Pers/Villamedia)

** De Amerikaanse nieuwszender CNN heeft zijn verslaggeving over de nationalistische rellen in Belgrado gedeeltelijk met beelden uit Boedapest geïllustreerd. De zender bevestigt het bericht. CNN greep voor de beelden van de rellen in Belgrado terug naar videomateriaal van APTN, de televisiedochter van het persagentschap AP, dat ook beelden van demonstraties in Boedapest van vorig jaar bevatte. De zender verontschuldigde zich voor de fout en verwijderde het onjuiste materiaal. Op de homepage van CNN was volgens index.hu een filmpje over de rellen in Belgrado te zien. In de eerste en laatste seconden waren echter beelden te zien van de rellen in Boedapest, onder andere een Hongaars bord ‘földallati’ (metro) temidden brandende barricades, en auto’s met Hongaarse nummerplaten. (Standaard)

** RTV Oost gaat in het aanstaande seizoen fors uitpakken wat het voetbal in de Jupilerleague betreft. In samenwerking met Eyeworks, die de beelden aanlevert, zal RTV Oost op de zaterdagavond ruime samenvattingen uitzenden van de wedstrijden van FC Zwolle en Go Ahead Eagles. Een voetbalexpert zal de wedstrijden analyseren en ook zullen de hoogtepunten van de overige wedstrijden vertoond worden. RTV Oost heeft ook het recht om wedstrijden in de Jupilerleague live uit te zenden. De eerste uitzending is op zaterdag 9 augustus.

** In Oldenzaal is woensdagmorgen het Boeskool Hoes van start gegaan. Voor het goede doel hebben twee deejays van de lokale omroep Accent FM en ex-miss Universe Nederland Kim Kötter zich in een glazen huis laten opsluiten. Ze mogen niet eten en zenden tot zaterdag 24 uur lang verzoekplaten uit tegen betaling. De actie wordt voor het tweede jaar gehouden. Vorig jaar is 14.000 euro opgehaald voor zes verschillende goede doelen. Dit jaar is het geld bedoeld voor een derde ambulance voor de stichting Twentse Wensambulance. De stichting vervult wensen van terminale patiënten. (RTV Oost) Live meekijken kan via http://www.boeskoolhoes.nl/live/. De actie is te volgen via Accent FM, Enschede FM en TV Losser – Oldenzaal.

Faillissement dreigt voor D&D Media

Televisieproducent D&D, bekend van programma’s als Villa Felderhof en Aperitivo, heeft vorige week surseance van betaling aangevraagd. Bewindvoerder Sjoerd Postma, van De Vos en Partners, hoopt een faillissement te voorkomen. ‘Maar als je puur naar de statistieken kijkt van de bedrijven die surseance hebben aangevraagd, moet je concluderen dat de kans niet groot is dat het lukt.’ D&D is opgericht in 2002, en heeft inmiddels vestigingen in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland. Het televisie- en filmproductiebedrijf groeide de afgelopen jaren sterk, onder andere dankzij de overnames van Noordkaap TV (onder andere bekend van Undercover in Nederland) en Palazzina (onder andere bekend van Max & Catherine en De Zedenpolitie).

Half miljoen boete BBC voor belspelfraude

De Britse omroep BBC heeft een boete van 508.000 euro gekregen omdat verschillende radio- en televisieprogramma’s nepwinnaars regelden voor hun belspelletjes. Luisteraars en kijkers hadden volgens de Britse omroepwaakhond Ofcom geen enkele kans om te winnen. Zo werd mensen in het liefdadigheidsprogramma Comic Relief beloofd dat iedere beller die geld doneerde kans maakte op een reis naar de Verenigde Staten. Slechts vijf bellers bleken daadwerkelijk te kunnen ‘meedingen’. De finale werd uiteindelijk ‘gewonnen’ door ‘John uit Essex’, oftewel een producent van het programma. In een verklaring heeft de directie van de BBC gezegd de zaak hoog op te nemen. Ook heeft de directie excuses aangeboden en een nieuwe gedragscode uitgevaardigd. De BBC heeft nadrukkelijk verklaard dat er geen winst is gemaakt met de belspelletjes. (Volkskrant)

UIT DE MEDIA:

** Publieke popzender 3FM draait sinds kort meer muziek in zijn programma’s. Hiermee komt de zender tegemoet aan de vraag van de luisteraar en 3FM hoopt zo zijn positie als publiek platform voor nieuwe muziek te kunnen versterken. 3FM zendermanager Florent Luyckx: “3FM investeert voortdurend in de communicatie met zijn luisteraars om scherp te krijgen hoe we de programma’s nog verder kunnen verbeteren. Gebleken is dat de waardering voor de muziek op 3FM de afgelopen twee jaar flink is gestegen en dat de 3FM luisteraar over het algemeen vindt dat we nog meer muziek moeten laten horen dan we in de afgelopen jaren hebben gedaan. Dat was voor ons de aanleiding om binnen alle programmaformats in de dag- en avondprogrammering meer ruimte te creëren voor muziek met als resultaat ruim 4 uur meer muziek per week.” De ruimte die het 3FM muziekformat hiermee heeft gewonnen wordt ingevuld met vrije keuzes van de DJ’s en dit levert per saldo vooral aandacht op voor nieuwe muziek. Hiermee wil 3FM zijn prominente positie als publiek platform voor nieuwe muziek nog verder versterken. (Persbericht)

** Nieuwssite NU.nl stapt in de banenmarkt met de vacaturesite NUwerk.nl. Sinds woensdag kunnen werkzoekenden op de website terecht voor werk op mbo, hbo en academisch niveau. Dat maakte internetuitgever Ilse media woensdag bekend. Op NUwerk.nl zijn alleen vacatures te zien waarop direct via de werkgever gesolliciteerd kan worden, zonder tussenkomst van werving- en selectiebureaus. Bezoekers kunnen op de site ook onder meer aangeven voor welk salaris of andere secundaire arbeidsvoorwaarden zij een overstap naar een andere werkgever zouden overwegen. (Gooi en Eemlander)

** De drie digitale kanalen van TMF hebben vanaf vandaag een nieuwe vormgeving. Naast de verandering van logo, is TMF Party veranderd in TMF Dance. Daarnaast hebben de zenders een compleet nieuwe look & feel. De zender TMF maakte eerder dit jaar de lightswitch mee waarna deze overging op de nieuwe vormgeving. Ook de digitale kanalen zijn nu gerestyled en hebben de nieuwe vormgeving gekregen met hun eigen kleuren combinatie. Naast de bumpers, coming up next en de breaks zijn er voor de digitale zenders special on air graphics gemaakt. Zo is er een overgang voor de clips gemaakt, zodat de clips als het ware gemixed worden en is er een speciale coming up next met de aankondiging van 3 clips. (Persbericht)

** De tv-zender Het Gesprek zal per 1 september voortaan programma’s van BBC World News heruitzenden. BBC World News is via de analoge kabel eerder in grote delen van Nederland ten gunste van digitalisering verdwenen. Het nieuws van BBC World News zal elke werkdag om 21:45 en 23:45 uur vertraagd en ondertiteld worden uitgezonden. Ook zal het interviewprogramma ‘Hard Talk’ elke maandag om 21:15 uur ondertiteld worden uitgezonden alsmede een BBC World News-documentaire op zaterdagavond. 

** Digitale kijkers krijgen meer op televisie. Bij de extra kanalen zitten alle regionale omroepen, de Arabische zender AlJazeera en een tiental andere zenders. In principe zijn alle moderne toestellen geschikt voor digitale ontvangst. Een extra kastje pikt het digitale signaal op inclusief de elektronische programmagids. Zo’n ontvanger kost minimaal 50euro. Iedere ontvanger gebruikt ook stroom, wat afhankelijk van het type een tot enkele tientjes per jaar kan kosten. Niet alle tv’s binnen een huishouden hoeven tegelijk over te stappen op digitale televisie; het analoge signaal blijft ook werken. In de meeste huishoudens is de woonkamer de plek voor digitaal tv-kijken, terwijl de slaapkamer en kinderkamer het analoge signaal houden. De suggestie dat Ziggo klanten uit het analoge pakket ‘uitrookt’ is mede daarom volgens Vos onzin. ,,We hebben weliswaar het liefst dat mensen digitaal kijken, vanwege de extra capaciteit. 

** Delta Digitale TV breidt haar digitale standaardradiopakket uit per 4 augustus. Radio Noordzee Nationaal zal vanaf deze datum te horen zijn via kanaal 928. Radio 227, reeds onderdeel van het analoge radiopakket, is per dezelfde datum ook te ontvangen via het digitale radiopakket (standaard) via kanaal 927. Daarnaast voegt Delta Digitale TV een nieuwe themazender van XLnt Radio (digitale pluspakket) toe per 4 augustus: XLnt Country (kanaal 962).

** De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft de zenders VT4 en 2BE veroordeeld tot boetes van respectievelijk 12.500 en 7500 euro voor inbreuken op het mediadecreet. VT4 kreeg een boete omdat de zender te weinig tijd had laten verstrijken tussen twee opeenvolgende reclameblokken. Het is al de derde keer dit jaar dat de zender voor een gelijkaardige overtreding wordt beboet. Bij een controle van 2BE stelde de VRM een dubbele inbreuk vast. Uitzendingen als “Sex Pression” en “one-to-one chat”, waarbij de kijker de mogelijkheid wordt geboden om tegen betaling te chatten met vrouwen of filmpjes te bekijken op een website, moeten volgens de VRM geïnterpreteerd worden als telewinkelen. De VRM stelde bovendien een ruime overtreding vast van de maximaal toegelaten zendtijd voor dat telewinkelen. (VRT)

** Het eredivisievoetbal wordt komend seizoen bij de NOS over twee zenders verdeeld. Op vrijdag en zaterdag kan de kijker voor de samenvattingen terecht op Nederland 3. Op zondag zal op het vaste tijdstip van 19.00 uur Nederland 1 worden gebruikt voor de samenvattingen. De publieke omroep blijkt daarmee op vrijdag en zaterdag niet te willen tornen aan de bestaande programmering op Nederland 1. Die zender is marktleider op tv. (Adformatie/Broadcast Magazine)

** Radio Veronica-DJ Luc van Rooij heeft een nieuw contract getekend bij Radio Veronica. Tot en met augustus 2010 presenteert hij ‘Luc is Los’ bij Radio Veronica. Zijn programma ‘Luc is Los’ wordt door de weeks tussen 22.00 en 02.00 uur uitgezonden. Luc werd ontdekt door Veronica en werkte daarna voor zenders als Radio Monique, Power FM en RTL Rock Radio. Na veel jaren radio maken kwam hij uiteindelijk op 31 augustus 2003 bij het huidige Radio Veronica in dienst.

** Kabelbedrijf Delta in Zeeland voegt de zender Radio Noordzee Nationaal toe tot het programmapakket op de analoge kabel. De zender die voornamelijk Nederlandstalige muziek draait, komt in de plaats van het christelijke radiostation Bright FM, dat eerder dit jaar stopte met uitzenden. Volgende week maandag wordt Radio Noordzee Nationaal toegevoegd tot het analoge kabelnet. Via kanaal 928 is dit nieuwe station ook te beluisteren in het digitale standaardpakket(o.a. Omroep Zeeland)

** Op advies van de Programmaraad Delft verdwijnen er per 1 januari 2009 twee zenders van de Delftse kabel. Het gaat om de kabelkrant InfoThuis en het Turkse TRT-Internationaal. InfoThuis verdwijnt omdat het Haagse kanaal volgens de programmaraad nauwelijks nieuws over Delft biedt. Verder blijkt uit onderzoek dat TRT-Internationaal niet populair genoeg is bij de de Turkse gemeenschap in Delft om op de kabel te blijven. (via TV West)

** Studenten van de Universiteit Twente in Enschede krijgen een eigen radiozender tijdens de introductieweek: IK Radio. De zender probeert eind augustus negen dagen lang vanuit een bouwkeet midden op het UT-terrein de nieuwe studenten te vermaken. Groepen krijgen een radio om te kunnen luisteren. Het tijdelijke radiostation is te ontvangen in het gebied tussen het centrum van Enschede en het centrum van Hengelo. De initiatiefnemer heeft in april al ervaring opgedaan met evenementenradio tijdens de Batavierenrace van Nijmegen naar Enschede. (RTV Oost)

** Klanten die bellen via provider Online ondervinden hinder door een storing. Dit meldt de website van Online. De maatschappij maakt duidelijk dat mensen die gebruik maken van de telefoondienst van Online problemen kunnen ondervinden bij het bellen en gebeld worden. Op dit moment probeert Online het probleem op te lossen, maar is het nog niet duidelijk wanneer de storing is opgelost. (NU)

Unity FM breidt zendgebied uit

Het Leiderdorpse mediabedrijf Rudeboy Media verzorgt sinds 1 december 2007 de uitzendingen voor de Leiderdorpse radiozender Unity FM. Vanaf 1 augustus zal het bedrijf ook de uitzendingen verzorgen voor Stichting Streekomroep Braassemermeer (SSB) via de 105.0 FM (voorheen Radio 7). De uitzendingen zijn bedoeld voor de dorpen van de gemeenten Alkemade en Jacobswoude. Deze radiozender zal ook de naam Unity FM krijgen, maar wel een apart radiostation worden met een lokale programmering. “Er is al enige tijd contact met het bestuur van SSB en de productiemaatschappij die de huidige radiozender, Radio 7, exploiteert. Deze maatschappij heeft te kennen gegeven de exploitatie niet meer kunnen verwezenlijken en daarom is SSB met ons in gesprek gegaan. De uitzendingen zullen gaan starten op 1 augustus om 16:00 uur via de 105.00 FM”, aldus Rudo Slappendel, de eigenaar van het mediabedrijf. De eerste weken zal het signaal van Unity FM 106.1 doorgegeven worden, waarbij er ook regionieuws van Jacobswoude en Alkemade gebracht zal worden. Na de zomer zal er dan een aparte programmering gelanceerd worden via 105.00 FM. De zenders zullen dan apart van elkaar draaien, maar wel een link met elkaar hebben. In de avond zullen diverse programma’s via beide frequentie uitgezonden worden, dit zullen met name de programma?s zijn die een regionaal karakter hebben. Via de website www.unityfm.nl zal ook dagelijks het laatste regionieuws te lezen zijn, voor de luisteraars van Unity FM 105.00 zal er ook een aparte editie van de site komen. De zender zal in Alkemade en Jacobswoude ook op de kabel te beluisteren zijn via 103.4 FM.

UIT DE MEDIA:

** Radio 10 Gold en Juize FM zijn vandaag een groot deel van de dag niet te beluisteren geweest via de kabelnetwerken van UPC en Ziggo. Door een storing in het Mediapark in Hilversum zijn beide zenders vanaf maandochtend tot het einde van de middag niet te beluisteren geweest via de deze kabelaars. Rond 18.00 uur was de storing opgelost.

** Door een storing in het kabelnetwerk is de Amsterdamse tv-zender AT5 momenteel niet te ontvangen via de diverse kabelnetwerken. Ook de internerstream is momenteel uit de lucht. Update:De storing is rond 18.00 uur opgelost.

** De etheruitzendingen van Smart FM in Papendrecht (105.0 MHz) zijn momenteel gestaakt. Oorzaak is een blikseminslag in de zendinstallatie van Smart FM. Door deze storing is er alleen ruis te horen via de etherfrequentie. Smart FM verwacht dinsdag weer te kunnen uitzenden via haar etherfrequentie in Papendrecht. Ook bij de lokale omroep van Winterswijk, Slingeland FM, is bliksem de oorzaak van een verstoring. Door de blikseminslag kan de omroep nu alleen in mono uitzenden via haar etherfrequentie 105.0 MHz. Ook de uitzendingen via de kabel zijn momenteel alleen in mono te beluisteren. Via internet is het wel mogelijk in stereo te luisteren naar de uitzendingen van Slingeland FM. Slingeland FM verwacht dat de stereouitzendingen in de loop van dinsdag weer kunnen worden hervat.

** Klanten van kabelbedrijf Ziggo hebben al de hele dag problemen met de ontvangst van Regio TV Utrecht. De storing begon vanmorgen om half acht. Ook de regionale teletekst van RTV Utrecht heeft er last van. Ziggo kan nog niet aangeven wanneer de problemen weer zijn verholpen. De regionale zender is nog wel te zien via Digitenne of via internet. Update:De storing is rond 18.00 uur opgelost.

** AZ-trainer Louis van Gaal keert terug als analist op televisie. De voormalige bondscoach van Oranje is komend seizoen te zien en te horen op betaalzender Sport1. Hij schuift op dinsdagavond aan bij presentator Kees Jansma en oud-international Wim Kieft om de wedstrijden in de UEFA Champions League te analyseren. Van Gaal was van 2003 tot en met 2007 vaste analist bij SBS voor de wedstrijden van het Nederlands elftal. Hij stopte daar tamelijk abrupt mee tijdens een live-uitzending. De AZ-coach vond dat hij over Oranje te veel in herhalingen verviel. Sport1 heeft het contract met Marc van Hintum verlengd. De technisch directeur van Vitesse is sinds 2006 analist bij de verscheidene Europese oetbalcompetities die het station uitzendt. (AD)

** De publieke omroep behaalde in de afgelopen week een marktaandeel van 35,1 procent en was daarmee marktleider. SBS Broadcasting scoorde 24,9 procent en RTL Nederland 24,1 procent. SBS 6 deed het opnieuw beter dan RTL 4. SBS 6 had een aandeel van 14,1 procent, terwijl RTL 4 11,2 procent behaalde. Het NOS Journaal van 20.00 uur op maandag was het best bekeken programma met 2.148.000 kijkers, gevolgd door Spoorloos met 1.681.000 en Groeten van MAX met 1.394.000 kijkers. Alledrie werden op maandag uitgezonden op Nederland 1. (SKO/Adformatie)

** De eerste aflevering van het nieuwe seizoen van Zomergasten is zondag door 529 duizend mensen bekeken. Minister van Onderwijs Ronald Plasterk (PvdA) deelde hierin zijn favoriete televisie- en filmfragmenten met presentator Bas Heijne. De komende weken zijn Joop van den Ende, schrijfster Naema Tahir, theatermaakster Annemarie Prins, socioloog Willem Schinkel en Tom Holkenborg, beter bekend als Junkie XL, nog te gast tijdens het 21e seizoen van Zomergasten. (Novum)

** De nieuwe KRO-telefilm Taartman speelt zich af in de Rotterdamse regio. De opnamen voor de misdaadkomedie vinden tot half augustus plaats in verschillende dorpen op Voorne-Putten en in Ridderkerk. De film met hoofdrollen voor Jaap Spijkers (Cloaca) en Tjitske Reidinga (Gooische Vrouwen), handelt over een goeiige bakker die in een drugsdeal terecht komt. Telefilms zijn Nederlandse rolprenten speciaal gemaakt voor de publieke omroep.De speelfilms behandelen actuele maatschappelijke thema’s als loverboys, integratie of de Nederlandse maffia. Taartman wordt begin 2009 uitgezonden. (AD)

** Een ontevreden vader die op zijn website is tekeer gegaan tegen twee gezinsvoogden en het Leger des Heils, moet op last de rechtbank zijn site aanpassen. Op de website staan grievende teksten en foto’s van de hulpverleners. Volgens de rechter is vrijheid van meningsuiting een groot goed, maar zit daar wel een grens aan. Ook kritiek op instanties staat iedereen vrij, zo betoogt de rechter, maar het is onaanvaardbaar als deze kritiek bestaat uit laster, en grievende en krenkende teksten. De man moet de foto’s en een bedreiging binnen een week van de site afhalen. Doet hij dit niet, dan kost hem dat 500 euro per dag, tot een maximum van 10.000 euro. (RTV Noord)

** De lokale omroepen LONradio en RaMoFM werken al enige tijd aan een plan om vanaf 1 januari 2010 net als de gezamenlijke gemeentes te gaan fuseren en afgelopen week werd de eerste technische mijlpaal bereikt, begin september zal na een succesvolle testperiode deze stap officeel worden vastgelegd. Een van de programma’s die worden doorgegeven is het informatieprogramma LON’s INFO dat elke werkdag ‘s middags wordt uitgezonden van 12:00 uur tot 14:00 uur en van 17:00 tot 19:00 uur. Een programma met interessante algemene en lokale informatie blokken, met het lokale nieuws en met het dagelijkse lokale weer van Leen de Koning. LONradio is de lokale Omroep van Nieuwerkerk aan den IJssel en Zevenhuizen-Moerkapelle. RaMoFM is de lokale omroep van Moordrecht. (LON)

** Kabelbedrijf Ziggo heeft onterecht 3600 klanten in de regio Maastricht een rekening van 79 euro gestuurd voor een decoder die maar 15 euro kost. Ziggo erkent de fout en gedupeerden krijgen hun geld terug en een brief met daarin excuses. De klanten waren ingegaan op een zomeractie van @Home (een van de voorlopers van Ziggo) waarbij voor 15 euro een tweede decoder voor digitale tv werd aangeboden. Na het insturen van de ingevulde antwoordkaart zouden zij een waardebon ontvangen, waarmee ze bij een dealer de decoder konden afhalen. Ziggo incasseerde echter van iedereen die de antwoordkaart had ingestuurd geen 15, maar 79 euro. Volgens een woordvoerder van Ziggo is in het administratiesysteem een verkeerde code ingesteld, waardoor te veel geld werd afgeboekt of te hoge rekeningen werden verstuurd. ,,Dit had altijd en overal kunnen gebeuren”, aldus de woordvoerder. Lees verder.

** Telefoonoperator Belgacom heeft van BIPT, het Belgische Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie, een boete van 3 miljoen euro opgelegd gekregen. De boete komt er omdat Belgacom de klanten teveel aanrekent voor het telefoneren van een vast toestel naar een gsm. De jongste jaren zijn gesprekken van vaste lijnen naar gsm-toestellen goedkoper geworden, maar de operatoren rekenen volgens minister van Ondernemen Vincent Van Quickenborne die prijsverlaging niet door naar de klanten. De boete is uniek te noemen, want het is de eerste keer dat het BIPT, de controle-instantie voor de telecommunicatiesector, een dergelijke boete uitdeelt. (GVA)

** Mark Brouwers is met ingang van 1 september de nieuwe presentator van de Radio 4 middagconcerten. Hij volgt hiermee Frits Bloemink op, die jarenlang tussen 13.00 en 16.00 uur de stem voor het Middagconcert is geweest. Bloemink stopt per 1 september met de dagelijkse presentatie, maar zal nog regelmatig te horen zijn op Radio 4. Brouwers is bij Radio 4 luisteraars bekend als presentator van het ochtendprogramma Vroeg op Vier en Viertakt en presenteerde enkele jaren De Klassieken. “Mark Brouwers is naast een begenadigd muziekkenner een aansprekende communicator en dat is waar we naar op zoek waren als opvolger van Frits”, aldus Margreet Teunissen. “De manier waarop Frits het Middagconcert presenteerde werd zeer gewaardeerd door de Radio 4 luisteraars en wij zijn ervan overtuigd dat Mark een heel goede opvolger zal blijken”. (Persbericht)

** Kabelexploitant CAIW breidt op 24 juli zijn kanalenaanbod uit met een nieuwe muziekzender. XITE is vanaf heden te zien binnen het digitale aanbod van CAIWAY RTV op voorkeuze 57.XITE is het nieuwe, interactieve muziekplatform van Nederland. De zender richt zich op een breed, jong publiek en beperkt zich niet tot bepaalde muziekgenres. Bij CAIWAY RTV is XITE in het Basic pakket opgenomen en is daarom voor alle digitale kijkers beschikbaar. (CAIW/Digitalekabeltelevisie.nl)

** De tijd dat Amerikaanse series de beeldbuis domineerden lijkt voorbij. De ongeveer duizend televisiezenders in Europa tonen alsmaar meer programma’s van eigen Europese bodem. Het aandeel is gestegen naar bijna twee derde van de zendtijd, meldde EU-commissaris Viviane Reding (Media) vrijdag. De 63 procent in 2005 is toegenomen tot 65 procent in 2006. De Nederlandse zenders vertoonden zelfs een toename van 66 naar 70 procent. (ANP/AD)

** Kabelaar Ziggo zendt vanaf 30 juli de lokale Haagse zender Den Haag TV uit via haar digitale basispakket. Alle abonnees in de Haagse regio (Den Haag, Zoetermeer, Delft, Wassenaar, Leidschendam, Nootdorp, Pijnacker en Rijswijk) met een digitale ontvanger kunnen de programma’s van Den Haag TV ontvangen op kanaal 950. De digitale doorgifte van Den Haag TV is onderdeel van een proef waarmee Ziggo onderzoekt of en hoe lokale omroepen regionaal kunnen worden doorgegeven. Voor de lokale televisiestations gaat hiermee een langgekoesterde wens in vervulling. Sinds kort wordt al Alphen Stad FM-TV doorgegeven in de regio Alphen a/d Rijn via het digitale pakket van Ziggo.

** Maastricht doet een dringend beroep op Ziggo om de vestiging in Maastricht niet te sluiten. Dat zegt wethouder Jean Jacobs in antwoord op vragen van het CDA in de Maastrichtse gemeenteraad. Ziggo is het fusiebedrijf van @Home met Casema en Multikabel. Het bedrijf heeft besloten de vestiging in Maastricht te sluiten. Vorig jaar werkten er nog 200 mensen. (Nieuws.nl)

** Lokale omroep De Branding kampt met interne problemen. Volgens een groepje (oud-)bestuurders treedt de nieuwe voorzitter Yan de Graaff te solistisch op. Dit staat in verband met het vinden van een andere lokatie voor de omroep. De bestaande studio wordt namelijk binnenkort gesloopt. Eén en ander heeft zelfs geleid tot een rechtszaak. Leden van De Branding zijn bezorgd over de toekomst van hun station. (Haarlem105)

KPN TV groeit met 89 procent richting miljoen

Het aantal tv-klanten van KPN groeide afgelopen jaar met 89 procent tot 636.000. Het bedrijf is onderweg naar het miljoen en claimt dat het nu een marktaandeel van 20 procent op de markt voor digitale televisie heeft. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die KPN vanochtend presenteerde. KPN ontwikkelt zich zichtbaar tot een wezenlijke concurrent voor de kabelbedrijven. Afgelopen kwartalen groeide het aantal abonnees op Digitenne en Interactieve TV met achtereenvolgens 17, 18, 19 en 20 procent. Nederlands grootste kabelbedrijf, Ziggo, meldde vorige week dat het de miljoenste digitale tv-kijker had aangesloten. Een vetpot zijn de tv-activiteiten voor KPN niet. De gemiddelde omzet per klant per maand is 7 euro, 1 euro meer dan vorig kwartaal en vorig jaar. Met Digitenne, digitale televisie via de ether, bereikt het telecombedrijf nu 70 procent van de bevolking. Komend kwartaal worden er 10 nieuwe antennes geïnstalleerd om dat bereik te vergroten. Lees verder. Lees ook Nieuwe producten brengen KPN terug op groeipad.

Luistercijfers Vlaanderen: VRT Radio 2 houdt Q-Music af

VRT Radio 2 heeft in de eerste vijf maanden van dit jaar zijn marktaandeel met 0,61 procent zien stijgen tot 29,91 procent. Dat blijkt uit de luistercijfers die het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) woensdag bekendmaakte. De familiezender van de VRT blijft daarmee de grootste radiozender in Vlaanderen. Wel daalde het gemiddelde dagbereik van Radio 2. Bij de vorige meting bereikte Radio 2 bijna 1,4 miljoen luisteraars per dag. Dat is nu gedaald tot 1,34 miljoen. Q-Music blijft de op één na grootste radiozender in Vlaanderen, maar moest wel marktaandeel inleveren. De zender van de Vlaamse Mediamaatschappij (VMMa) haalt nog een marktaandeel van 16,03 procent, tegenover 17,6 procent bij de vorige meting. 4FM, de andere radiozender van de VMMa, kon zijn marktaandeel licht opkrikken van 6 pct tot 6,18 procent. Bij de openbare omroep zagen naast Radio 2, ook Donna (14,34 procent, tegenover 12,2 procent bij vorige meting), Studio Brussel (9,95 procent, tegenover 8,2 procent) en Radio 1 (9,87 procent, tegenover 8,8 procent) hun marktaandeel omhoog gaan. Het marktaandeel van Klara zakte tot 2,03 procent. Dat alles blijkt uit de recente luistercijfers (golf 16) van het CIM bij de Vlaamse bevolking van 12 jaar en ouder, op de uurschijf van 05.00 tot 05.00 uur. Het onderzoek betrof de periode januari tot mei 2008.

UIT DE MEDIA:

** Frans Bauer en Marianne Weber zijn dit najaar samen te zien in een nieuwe realityserie. De volksartiesten, die tien jaar geleden een hit scoorden met het duet ‘De regenboog’, zijn momenteel bezig met de opnamen van Frans en Marianne. Het zevendelige programma wordt vanaf 5 september uitgezonden door de Tros, zo heeft de publieke omroep woensdag laten weten. (Pers)

** Per 1 oktober aanstaande treedt Hans Schwarz in dienst bij de NPO als Manager Aankoop. Hans was de afgelopen tien jaar bij BNN actief als aankoper van buitenlandse formats en eindredacteur drama. Onder zijn verantwoordelijkheid acquireerde BNN buitenlandse formats als Ranking the Stars, Kenny vs. Spenny (Katja vs.) en Baby Borrowers (Baby te huur), coproduceerde de jongerenomroep Nederlandse speelfilms zoals Van God Los, Phileine Zegt Sorry en Vet Hard, de telefilm TBS en tv-series als Costa, Bitches, ONM en de in september startende comedy Het Schnitzelparadijs. Ook was hij verantwoordelijk voor BNN-documentaires waaronder Bikkel over BNN-boegbeeld Bart de Graaff. Voorafgaand aan zijn werk voor BNN was hij jarenlang werkzaam als film- en tv-journalist voor diverse opdrachtgevers zoals Veronica, VARA en IDTV. (Persbericht)

** Dj Tiësto heeft zijn contract bij Radio 538 met twee jaar verlengd. Sinds april verleden jaar is hij op vrijdagen van 22.00 uur tot middernacht te horen met Tiësto’s Club Life. ,,In dit programma zijn de allernieuwste tracks, mash ups en remixen van techno tot trance te horen”, aldus een woordvoerster van het radiostation. ,,Natuurlijk komen er ook echte Tiësto classics voorbij en elke week krijgt een opkomend dj-talent de kans zichzelf te bewijzen achter de decks in ’15 minutes of fame’. Ook zijn internationale fans worden op hun wenken bediend, elke maandag verschijnt een podcast versie van het programma in het Engels. Deze podcast is inmiddels al meer dan 7 miljoen keer gedownload”, vult de zegsvrouw aan. (ANP/AD)

** Sinterklaas is wel erg vroeg dit jaar. Althans, dat moeten de kijkertjes naar het Z@ppblok op Nederland 3 gistermorgen hebben gedacht. Ze dachten om 9 uur een aflevering van ‘De film van ome Willem’ te zien, maar kregen sinterklaasbeelden. „Een foutje”, legt VARAwoordvoerder Gert-Jan Hartlief uit. „De oude sinterklaasfilm was per ongeluk in een hoes van ‘Ome Willem’ terechtgekomen. De inhoud had gecontroleerd moeten worden, maar dat is niet gebeurd. Op de website hebben we onze excuses al aangeboden.” (Telegraaf)

** De lokale omroep van de gemeente Lansingerland, Radio 3B lokaal, gaat vanaf 1 september verder als Lansigerland FM. Vanaf die datum zal ook de nieuwe vormgeving, website en huisstijl worden gelanceerd.

** Actrice Estelle Getty is op 84-jarige leeftijd overleden. Estelle was al geruime tijd ziek en vocht tegen dementie. Ze is thuis in Los Angeles overleden, in het bijzijn van haar familie. Estelle begon haar acteercarrière in 1978 maar verwierf grote bekendheid door haar rol als Sophia Petrillo in de populaire serie Golden Girls. (o.a. Telegraaf)

** De Publieke-thmazender HilversumBest haakt in haar programmering in augustus aan bij de Olympische Spelen te Beijing. Sport, spel en show voeren de boventoon. In samenwerking met de AVRO, NCRV en TROS zendt HilversumBest opnieuw afleveringen uit van grote spelshows, zoals Sterrenslag (AVRO, BNN), Zeskamp (NCRV), Spel Zonder Grenzen (TROS), Te Land, Ter Zee en In De Lucht (AVRO) en De Sterkste Man (AVRO). De uitzendingen zijn dagelijks te zien op vaste tijden.

** Radio 6 heeft met de live uitzendingen vanaf het North Sea Jazz festival dit jaar ruim 170.000 luisteraars van 35 jaar en ouder bereikt. Dat is 36% meer luisteraars dan vorig jaar. De publieke zender voor jazz, wereldmuziek en cultuur maakte in totaal 55 uur radio vanuit de eigen Radio 6 studio in Ahoy. De luisteraar waardeert de uitzending met een cijfer 7,5. Het representatieve onderzoek werd uitgevoerd door bureau de Vos en Jansen in opdracht van Radio 6.

** DJ Annemieke Schollaardt en het team van Uruzgan.FM vertrekken deze week naar Afghanistan. Van maandag 28 juli tot en met woensdag 6 augustus maken zij live radio voor de militairen en het thuisfront vanaf de militaire bases Kamp Holland en Kandahar Airfield. Een deel van het team hoopt ook kamp Deh Rawod aan te doen. Ook de band Jeremy’s reist met Uruzgan.FM mee naar Afghanistan. Uruzgan.FM organiseert in de verschillende kampen een feestje. Daarvoor is alle reden, want niet alleen de missie viert zijn tweede verjaardag, ook Uruzgan.FM. Op vrijdag 18 juli ontving Uruzgan.FM uit handen van Commandant der Strijdkrachten, Generaal Peter van Uhm, de tickets voor de reis tijdens een speciaal georganiseerde Uitzwaaidag in Hilversum. (Persbericht)

** Lifestyleblad Goodies is vorige week failliet verklaard. Dat blijkt uit gegevens waar Villamedia de hand op heeft weten te leggen. De redactie zit inmiddels thuis. Een mail naar het algemene redactieadres komt retour met een melding dat de redactie niet meer aanwezig is. Goodies startte in het najaar van 2006 als een lifestyle magazine over ‘heerlijk en eerlijk consumeren’. (Villamedia)

** Beurs.nl komt in handen van Reed Business. De website is sinds 1999 actief en telt 10 miljoen pageviews en 400.000 unieke bezoekers per maand. Daarmee is de site die zich richt op beleggers naar eigen zeggen één van de grootste websites in dit deel van de markt. (Villamedia)

** Ziggo, de grootste kabelaar van Nederland, brengt het nieuwe voetbalkanaal Eredivisie Live duurder op de markt dan eerder aangekondigd. In eerdere aankondigingen op de website van Ziggo werd gesproken over een maandbedrag van 9,95 euro per maand waarbij de eerste twee maanden geen abonnementskosten in rekening worden gebracht. Sinds maandagavond is de tekst op de website aangepast en blijkt dat het tarief van 9,95 euro geldt tot en met december 2008. Daarna dient de abonnee 14,95 euro per maand te betalen. Ook geldt er geen actieperiode waarin twee maanden gratis gekeken kan worden naar de nieuwet voetbalzender. 

** Het zenderpark te Beromuenster, in het Zwitserse kanton Luzern, zal eind december buiten bedrijf worden gesteld. Via de zender werd de laatste periode het programma van DRS Musikwelle uitgezonden. Daar komt dus eind van dit jaar een einde aan. Wel zal ontvangst van het radiostation via kabel, satelliet en internet onveranderd mogelijk blijven. De luisteraars die tot nu toe via de 531 meter middengolf de programma’s van DRS Musikwelle beluisterden, moeten in de toekomst een andere radio aanschaffen en wel een die geschikt is voor DAB ontvangst, of moeten via de drie eerdere genoemde alternatieven het signaal van het station de huiskamer binnen laten komen. Lees verder via de nieuwsgroep nl.media.radio / door Hans Knot. 

** De VARA 3FM ochtendshow GIEL! krijgt er een uur bij. Vanaf 1 september presenteert Giel Beelen zijn dagelijkse programma van 06.00 tot 10.00 uur. De langere ochtendspits is de voornaamste reden voor de aanpassing van de ochtendprogrammering. Iedereen die tussen 9.00 en 10.00 uur nog niet op het werk is, kan zo ongestoord blijven genieten van Giel. DJ Gerard Ekdom maakt van 10.00 tot 12.00 uur met AVRO Arbeidsvitaminen de doordeweekse 3FM ochtend vol. 3FM zendermanager Florent Luyckx: “Giel maakt met zijn programma mensen wakker, praat ze bij over het nieuws van de dag en begeleidt ze naar hun werk. Op het werk is Gerard de aangewezen man om de sfeer erin te houden. Omdat ‘onder weg’ steeds langer wordt is het logisch dat Giel een uur langer doorgaat. 3FM heeft met GIEL! en Arbeidsvitaminen nu een ochtendprogrammering die perfect aansluit bij het ritme van onze luisteraars.” (Persbericht)

** Stichting Wakker Dier breidt haar strijd tegen de pluimveesector uit. Vrijdag diende de stichting een klacht in bij de Reclame Code Commissie tegen de radioreclames met de slogan ‘Kip. Het meest veelzijdige stukje vlees’. Die campagne is volgens Wakker Dier misleidend en ongepast. De stichting hekelt de door de EU gesubsidieerde campagne van de kipsector. In de reclame wordt beweerd dat in Nederland verkocht kippenvlees ‘honderd procent OK’ is. Wakker Dier vindt ‘plofkippen met een leefruimte van een A4-tje niet OK’, en wijst daarnaast op het aantal infectieziekten als salmonella bij mensen als gevolg van kippenvlees. (Adformatie)

** Ook tijdens de zomer behoudt Nederland 1 het marktleiderschap. Nederland 1 had een marktaandeel van 21,5 procent (tijdvak 6+ 18.00 – 24.00 uur). SBS 6 deed het met een marktaandeel van 14,0 procent opnieuw beter dan RTL 4. Dat scoorde 11,6 procent. De zenders van RTL Nederland behaalden gezamenlijk een aandeel van 24,6 procent. Dat is precies gelijk aan het aandeel van de drie zenders van SBS Broadcasting. Het marktaandeel van de publieke omroep was 33,7 procent. Met 1,9 miljoen kijkers was het NOS Journaal op donderdag het best bekeken programma van de week. (SKO/Adformatie)

** Het Gesprek verdwijnt per 1 augustus aankomende zeer waarschijnlijk van satelliet. Dit een gevolg van het einde van een doorverkoopovereenkomst van satellietcapaciteit waar Het Gesprek op uitzendt. Het Gesprek is thans nog 24 uur per dag te zien voor alle satelliethuishoudens die een zogheten ‘settopboxpakket’ afnemen bij Canal Digitaal Satelliet (dit is het pakket waar de reguliere commerciële zendes in uitzenden). Het Gesprek zendt uit via capaciteit van Tele2. Tele2 had bij Canal Digitaal Satelliet sinds 2005 satellietcapaciteit ingekocht omdat het – naast haar eigen netwerk initieel alleen landelijk via satelliet de live uitzendingen van het eredivisievoetbal beschikbaar stelde. Die capaciteit is ingekocht tot 1 augustus aankomende. Aangezien Tele2 niet altijd uitzond, heeft Het Gesprek met Tele2 een overeenkomst gesloten opdat het tijdens de voetballoze uren, kan uitzenden. De afgelopen periode is dat 24 uur per dag, aangezien het Eredivisievoetbalseizoen in mei ten einde liep.

** Vanaf deze week zal Eric Meijer een middagprogramma gaan maken op de lokale radiozender Gelre FM uit de Achterhoek. Eric Meijer zal tijdens werkdagen de uren tussen 14.00 uur en 16.00 uur gaan presenteren. Meijer heeft, voor deze job bij Gelre FM, onder andere gewerkt bij Rebecca Radio en Radio Zwolle. Peter Pullens, verantwoordelijk voor de programmering bij Gelre FM, is erg blij met de komst van Eric Meijer. “Eric Meijer is een professionele radiomaker die zijn sporen in het Nederlandse radiolandschap al ruim heeft verdiend. Meer informatie: www.gelrefm.nl.

** De maker van “Desperate housewives” denkt erover om na het zevende seizoen met de serie te stoppen. Dat betekent dat er nog twee seizoenen te gaan zijn. In het najaar komt in Amerika de vijfde reeks van de succesvolle serie op de buis. “Ik vind het nog altijd heel leuk om met de meisjes samen te werken, maar ik zou er liever mee ophouden als het publiek de reeks nog niet beu is”, zegt producer Marc Cherry. Cherry heeft in elk geval geen zin om de serie aan een andere producer over te laten. “Als ik daaraan denk, word ik triest en ongemakkelijk”. (VRT)

** Rotterdamse Turken zijn ziedend op UPC, omdat tv-zender TRT international op 1 juli van de kabel is gehaald. Ruim 8000 van 67.000 Turken in de stad hebben meegedaan aan een handtekeningenactie. Tevergeefs, bleek gistermiddag in de Kocatepe moskee aan het Afrikaanderplein. Daar gaf de kabelmaatschappij te kennen dat de beslissing niet kan worden teruggedraaid, omdat ze zich moet houden aan allerlei contracten met andere zenders. Komend tv-seizoen, dat op 1 juli 2009 start, daar valt nog over te praten. Maar garanties kan UPC daarover niet geven. Niet alleen de samenstelling van de bevolking in Rotterdam speelt mee de in de keuze voor bepaalde zenders, ook tegenvallende kijkcijfers. Juist daarom werd TRT international dit jaar omgeruild voor Animal Planet.

** De gemeente Den Haag sponsort het nieuwe televisieprogramma Rock Nation waarin artiestenmanager Edwin Jansen en dj Dennis Weening op zoek gaan naar nieuw rocktalent. Dat meldt AD Haagsche Courant. De gemeente draagt een ton bij aan Rock Nation, omdat het kan leiden tot een ‘vergroting van de stedelijke trots’, schrijft burgemeester Jozias van Aartsen aan de gemeenteraad. Het programma zou ook passen in het streven van Den Haag om dé popstad van Nederland te worden, en het zou bezoekers naar Den Haag kunnen lokken. In het nieuwe programma worden twintig talentvolle muzikanten in een pand in de Haagse binnenstad ondergebracht. Uiteindelijk blijven er vijf over die samen een band gaan vormen, en een album mogen opnemen. (Via RTV West)

UPC verliest beroep om kabeltarieven

Het Gerechtshof in Den Haag verwerpt een beroep van UPC tegen een vonnis dat zeven Zuid-Hollandse gemeenten in het gelijk stelde in haar verweer tegen de ongefundeerde tariefsverhogingen. Het arrest van het hof betekent een verlies van tenminste 17 miljoen euro voor UPC. Dat bedrag winnen de inwoners van de zeven Zuid-Hollandse gemeenten die procederen: Spijkenisse, Bernisse, Brielle, Hellevoetsluis, Ridderkerk, Rozenburg en Westvoorne. Het hof bevestigde dat er een maximum zat op de verhoging van kabeltarieven voor de periode 1996-2006. Voor deze 10-jarige periode sloten de gemeenten een verkoopcontract met het Rotterdamse energiebedrijf Eneco. De tarieven voor het standaardpakket zouden louter met een vaste inflatiecorrectie van 2,5 procent en eventueel gestegen ‘externe’ kosten worden verhoogd. UPC kocht de kabelnetten van Eneco en trok zich van de overeenkomst niets aan. Eerder al won en verloor UPC rechtszaken over haar tarieven voor de analoge pakketten die te veel in prijs waren verhoogd. Vooral Spijkenisse kwam in het geweer tegen UPC, onder meer met een publicatie van tarieven en een stuk onder de titel Wat UPC teveel incasseert. Alleen al over 2004 en 2005 ging het om 110 tot 150 euro per abonnee. Eerder al vond restitutie plaats, en daarna verlaagde UPC de tarieven. 

Nieuwe presentatoren Radio 1 Journaal

Michiel Breedveld en Catrien Straatman worden toegevoegd aan het presentatieteam van het Radio 1 Journaal. Ze gaan voor de te verlengen ochtenduitzendingen duo’s vormen met de huidige presentatoren Marcel Oosten en Bert van Slooten. Dit heeft de NOS vrijdag bekendgemaakt. De duopresentaties in de ochtend maken deel uit van de hervorming bij de nieuwszender die op 25 augustus zijn beslag moet krijgen. Het Radio 1 Journaal wordt in het nieuwe seizoen met een halfuur verlengd tot 9.30 uur. Hoofdredacteur Hans Laroes van NOS Nieuws zegt gekozen te hebben voor een combinatie van vertrouwde stemmen en nieuw aanstormend talent. Oosten en Van Slooten presenteren het programma al enige jaren. Breedveld is sinds 2005 verslaggever voor de NOS in Den Haag. Straatman werkt sinds maart bij de NOS op de redactie buitenland en presenteerde eerder bij RTV Utrecht. (ANP/AD)

UIT DE MEDIA:

** Het dagelijks live etappeverslag van de Tour de France via www.nos.nl/tour is tijdens de eerste 13 dagen van de wielerwedstrijd al ruim 2 miljoen keer (2.142.255) opgevraagd. De topdag was 14 juli, de dag waarop Cadel Evans de gele trui overnam van Kim Kirchen. In totaal werd de live stream die dag 360.000 keer opgevraagd. De Tour-site ging op 1 juli online. In totaal zijn er tot nu toe ruim 600.000 unieke bezoekers. Het grootste aantal bezoekers had de site op 14 juli, namelijk 143.577. Het aantal pageviews ligt op dit momenten in totaal op bijna 7 miljoen. (Persbericht)

** Tv-productiebedrijf Eyeworks produceert ook de komende drie seizoenen de voetbaluitzendingen van RTL. Met ingang van komend seizoen zal Eyeworks voor de zendergroep de uitzendingen verzorgen van de uitwedstrijden van het Nederlands Elftal, de KNVB Beker, de Jupiler League en de wedstrijden van Jong Oranje. Eyeworks wordt volgens de overeenkomst eigenaar van de tv-rechten van de Jupiler League voor de komende drie seizoenen. De Jupiler League gaat 8 augustus van start. De samenvattingen van deze eerstedivisieduels zijn te zien op zowel RTL7 als op een groot aantal regionale tv-zenders. (Adformatie)

** Het bestuur van RTV Arnhem twijfelt aan de cijfers die gebruikt zijn bij het onlangs verschenen rapport over de lokale omroep. “Die komen uit een stadsenquête uit 2006”, zegt bestuurslid Hans Marcelis. “We hadden liever gehad dat er een luisteronderzoek was gehouden. Nu is de onderbouwing wel erg mager.” In de rest van het rapport, bedoeld om de gemeenteraad te helpen bij een subsidiebesluit over RTV Arnhem, kan Marcelis zich goed vinden. “Wij zijn geen reïntegratiebedrijf, maar dat is er wel een beetje in geslopen. In ons beleidsplan 2008-2011 hebben we daar ook al afscheid van genomen. Je ziet wel dat het anders is dan vroeger. Vrijwilligers maken minder uren, dus je hebt er meer nodig.” Marcelis is ook voor het aanstellen van een professionele leiding. “In het rapport staat dat die uit het huidige budget kan worden bekostigd. Dat is kort door de bocht. Wij krijgen al weinig subsidie in vergelijking met andere steden.” (Gelderlander)

Luistercijfers: 100%NL en 3 FM doen goede zaken

100%NL heeft in de periode mei-juni 2008 succes geboekt in het CLO van Intomart GfK. De zender, die een nieuw format heeft, steeg in marktaandeel van 1,9 naar 2,4 procent. Daarmee is het de grootste stijger in deze periode. Ook 3FM, Q-music, E Power/CRN en Radio 538 deden het goed. 3FM ging van 7,6 naar 8,0 procent, Q-music van 7,6 naar 7,9, CRN/E power van 3,7 naar 4,0 en Radio 538 van 11,8 naar 12,0. Radio 1 ging van 6,8 naar 6,9 procent.

apr/mei(in%)	mei/juni(in%)
01	Radio 538	11.8	12.0
02	Radio 2	9.9	9.4
03	Sky Radio	9.1	8,9
04	Radio 3FM	7.6	8.0
05	Q-Music	7.6	7.9
06	Radio 1	6.8	6.9
07	Radio Veronica	6.1	5.7
08	Radio 10 Gold	3.2	2.9
09	Arrow Classic Rock Radio	2.6	2.4
--	100 % NL	1.9	2.4
11	Radio5	2.4	2.3
--	SlamFM	2.1	2.3
13	ClassicFM	2.2	2.0
14	Radio 4	1.9	1.8
15	BNR Nieuwsradio	0.8	0.7
--	Arrow Jazz FM	0.7	0.7
17	CAZ!	0.4	0.4
18	KinkFM	0.3	0.3
19	TMF Radio	0.2	0.3
20	Radio 6	0.1	0.2
==	Regio Radio	13.2	13.3
==	Regionale Commercieel Radio	3.7	4.0
==	Overige	5.4	5.4

Nieuwe programmering Radio 1 op losse schroeven

De nieuwe programmering van Radio 1 staat op losse schroeven. Het is onzeker of de hervorming van de publieke nieuwszender op 25 augustus wel kan doorgaan, aangezien de directie van de NOS heeft verzuimd advies in te winnen bij de ondernemingsraad van de omroep. Dit zei advocaat Hofstee na afloop van de rechtszaak van de ondernemingsraad tegen de NOS-directie die donderdag diende bij de Ondernemingskamer van het Gerechtshof Amsterdam. Hofstee behartigde daar de belangen van het adviesorgaan, dat niet is gekend in het schrappen van de uitzendingen van het Radio 1 Journaal. De NOS wil het Radio 1 Journaal in het weekeinde stoppen en de luncheditie tussen de middag op werkdagen drastisch inkorten tot tweemaal een kwartier. ‘s Ochtends daarentegen zal het Radio 1 Journaal een half uur langer duren tot half tien. De rechter zei tegen het einde van de zitting zo spoedig mogelijk met een uitspraak te willen komen, wat naar verwachting minimaal enkele weken in beslag neemt. Mocht de rechter de ondernemingsraad in het gelijk stellen, dan moet de NOS de besluitvorming terugdraaien en alsnog advies inwinnen, zei Hofstee. Het is daarmee onzeker of de nieuwe programmering van Radio 1 wel op 25 augustus kan worden ingevoerd. (ANP/Volkskrant)

UIT DE MEDIA:

** Volgens Wereldomroepjournalist Rutger van Santen, maakt zijn werkgever zicht schuldig aan censuur. Dat schrijft hij in zijn laatste column voor Nieuwspoort Forum, het blad van journalistencentrum Nieuwspoort. Van Santen werd in april al een maand geschorst omdat hij zich als interviewer bij Het Gesprek negatief uitliet over PVV-leider Geert Wilders. Naar aanleiding van deze kwestie trok Van Santen zich ook terug als als voorzitter van de Parlementaire Persvereniging (PPV), die de belangen behartigt van Haagse journalisten op het Binnenhof. (Pers/Villamedia)

** Harm Bruins Slot wordt de informateur voor het fusieproces in de Zuidwesthoek. De oud-omroepbaas gaat de herindelingvarianten die de meeste kans van slagen hebben in beeld brengen. Bruins Slot werkt in opdracht van de fusiebereide gemeenten Bolsward, Gaasterlân-Sleat, Nijefurd, Sneek, Wûnseradiel en Wymbritseradiel.

** De programmadirecteur van de Amerikaanse televisiezender ABC lonkt naar talkshow-icoon Jay Leno. De host van The Tonight Show stopt volgend jaar bij concurrent NBC met dit dagelijkse programma. Als dat commerciële station geen vervangend programma voor de komiek kan vinden, wil ABC hem graag een geschikt nieuw programma aanbieden. Dat vertelde ABC-topman Steve McPherson donderdag voor aanvang van een bijeenkomst van tv-recensenten in Beverly Hills. Hij is daarmee de eerste omroepbaas die openlijk dingt naar de gunsten van de populaire Leno. (ANP)

** Ziggo heeft haar miljoenste gebruiker van digitale televisie verwelkomd. Hiermee is het de grootste aanbieder van digitale televisie in Nederland. Sinds 2001 biedt het digitale kabeltelevisie aan. De huidige zomer, die met het EK voetbal en de Olympische Spelen veel televisiekijkers trekt, geeft volgens productmanager Patrick Bongaerts van Ziggo het laatste zetje om de miljoen te bereiken.

** Presentator Jack Spijkerman is mogelijk in onderhandeling met SBS Broadcasting over een nieuw televisieprogramma. Dat meldt dagblad Sp!ts vandaag. Nadat RTL Nederland eerder bekendmaakte dat de zender en de voormalige Koppensneller er inhoudelijk niet uit zijn gekomen, liet een SBS-woordvoerder weten: ”We kunnen er op dit moment niets over kwijt. Ik zeg alleen de bekende twee woorden: Geen commentaar.” Ook het management van Spijkerman doet geheimzinnig over de onderhandelingen. ”We kunnen het bevestigen noch ontkennen.” (Spits)

Opta ontneemt kabelaars monopolie op analoge tv

Telecomwaakhond Opta heeft vandaag zijn nieuwe plannen voor de komende jaren bekendgemaakt. Vooral voor de kabelaars liegen de maatregelen er niet om. Zij verliezen hun monopolie op het aanbod van analoge televisie. Zoals al langer bekend moet KPN zijn VDSL-netwerk-in-aanbouw openstellen voor concurrenten. Een medeoprichter van het nieuwe bedrijf YouCa zei het vorige week al: de Nederlandse kabelaanbieders kunnen wettelijk worden verplicht om hun kabelaansluiting door te verkopen aan derden. En dat is precies wat Opta van plan is, blijkt vandaag. De kabelmaatschappijen (met name UPC en Ziggo) hebben volgens de toezichthouder nog steeds een hoog marktaandeel op de omroepmarkt. “Digitenne, IP TV en satelliet oefenen nog onvoldoende druk uit op de kabeltarieven en hebben niet voor meer keuze in het kabelpakket gezorgd. De tijdelijke tariefbevriezing door de kabelbedrijven is geen duurzame oplossing die leidt tot méér concurrentie.” Vandaar de verplichting tot wederverkoop van de kabelaansluiting. Hierdoor kunnen alternatieve aanbieders straks onder eigen naam analoge televisie leveren en factureren en krijgen consumenten dus meer keuze. Dankzij een toegangsverplichting kunnen alternatieve aanbieders al digitale televisiepakketten via de kabel aanbieden, maar dit is tot dusver niet echt van de grond gekomen. Op het vlak van telefonie en breedbandinternettoegang hebben de kabelaars volgens Opta genoeg concurrentie. Hier blijft alles dus bij het oude. Zoals bekend blijft concurrentie ook in de toekomst mogelijk op KPN’s telefonienetwerk. Momenteel wordt dit stapsgewijs verglaasd. Het doel is een landelijk All IP-netwerk voor levering van internet via VDSL en glasvezel tot aan de deur. Aangezien de wijkcentrales verdwijnen, zullen alternatieve aanbieders op een andere manier toegang moeten krijgen, stelt Opta. “Dit moet dan óf hoger in het koperen netwerk via gereguleerde dienstentoegang óf op het nieuwe glasvezelnetwerk via de glazen verdeler.” Door toegang op de kabel en KPN’s netwerk mogelijk te maken, geeft Opta andere aanbieders van triple play-pakketten (internet, telefonie en televisie) meer kansen. Een nieuwe speler kan nu bijvoorbeeld analoge en digitale televisie via de kabel aanbieden, in combinatie met telefonie en internet via KPN’s netwerk. Opta staat niet toe dat te telecomleider toegang koopt tot de kabel, of andersom; “om KPN en de kabelmaatschappijen te prikkelen om te innoveren en investeren in het eigen netwerk”. De besluiten van Opta zijn nog niet definitief. Er volgt nu een nationale consultatieprocedure waarin betrokkenen hun mening kunnen geven. Ook zullen andere Europese toezichthouders erop reageren en moet de Europese Commissie met de besluiten instemmen. Opta verwacht dat de besluiten eind dit jaar van kracht worden. (ZD Net)

RTL breekt alsnog met Jack Spijkerman

Na ruim een jaar praten over een nieuw programma, gaan RTL en Jack Spijkerman alsnog uit elkaar. Dat heeft RTL Nederland dinsdag bekendgemaakt. Spijkerman verhuisde vorig jaar ‘in principe’ mee van Talpa naar RTL, maar kreeg nog geen groen licht voor het maken van een nieuw programma. Zijn Talpa-show Koppensnellers – een voortzetting van de oude VARA-hit Kopspijkers – zou in elk geval niet bij RTL te zien zijn. Wel werd er gesproken over een consumentenshow onder de titel Advocaat van de Duivel, maar nu blijkt dat ook dit project het tv-scherm niet zal halen. ‘We zijn er inhoudelijk niet uitgekomen’, verklaart RTL. ‘Hoewel de ideeën er hoopvol uitzagen’, voegt woordvoerder Paulsen daaraan toe. RTL zegt meerdere malen met de gevallen publiekslieveling te hebben gesproken. De exacte reden van de breuk wordt niet bekendgemaakt. ‘We hebben besloten om verder geen details naar buiten te brengen.’ In 2005 zorgde Spijkerman voor grote opschudding door over te stappen van de VARA naar de nieuwe commerciële zender Talpa, het latere Tien. Zijn programma Kopspijkers trok in die tijd wekelijks meer dan twee miljoen kijkers bij de publieke omroep. De Mol wist Spijkerman over te halen om naar zijn zender te komen, door hem ook een eigen productiebedrijf te beloven. Vervolgens begon Spijkerman in 2006 met Koppensnellers, dat overigens beduidend minder kijkers scoorde dan zijn voorganger. Toen Tien in 2007 ophield te bestaan, leek het ook afgelopen met de tv-carrière van Spijkerman. Enkele Tien-programma’s, zoals Gooische Vrouwen en Expeditie Robinson, verhuisden naar de RTL-zenders. Ook de meeste presentatoren mochten mee, zoals Gordon, Linda de Mol en Beau van Erven Dorens. Terwijl deze sterren het afgelopen jaar veel programma’s mochten maken voor RTL4, bleef het stil rond Spijkerman. ( Volkskrant).

UIT DE MEDIA:

** Gerd Leers is vanaf 1 augustus de nieuwe voorzitter van de NPS. Minister Plasterk (Media) heeft hem op voordracht van het NPS-bestuur voor vier jaar benoemd, maakte de omroep dinsdag bekend. Leers volgt Roger van Boxtel op die de functie na vier jaar heeft neergelegd. CDA’er Leers is momenteel burgemeester van Maastricht. Voor die tijd zat hij twaalf jaar in de Tweede Kamer. (ANP)

** RTL4 en sponsor Unilever hebben overeenstemming bereikt over het voortzetten van het magazine Life & Cooking. Dit heeft een woordvoerder van RTL4 dinsdagmiddag gezegd. De presentatoren Carlo Boszhard en Irene Moors en hun tv-kok Robert Verweij verkeerden lange tijd in onzekerheid over het voortbestaan van hun gezellige babbelshow vol eten, gadgets, persiflages en bekende Nederlanders. Life & Cooking bestaat sinds 2000. In januari van dit jaar werd de driehonderdste aflevering uitgezonden.

** Zeewolde krijgt waarschijnlijk toch een glasvezelnet. Dat blijkt uit een gesprek tussen investeerder Reggefiber en de werkgroep ‘Zeewolde op glasvezel’. Reggefiber wil glasvezel aanleggen als 40 procent van de Zeewoldenaren zich hiervoor heeft aangemeld. In eerste instantie moest dit percentage afgelopen zaterdag al gehaald zijn. Maar door de toenemende belangstelling is besloten geen deadline meer te stellen. Op het ogenblik heeft 25 procent van Zeewolde zich opgegeven voor de snelle glasvezelverbinding. De werkgroep verwacht dat er na de zomervakantie genoeg aanmeldingen zijn voor de aanleg. (Omroep Flevoland)

** FC Groningen gaat voorlopig nog niet van start met een eigen TV-kanaal. Dit bericht TV Noord. Het was de bedoeling om via de site van de club de supporters onder meer wedstrijdbeelden te laten zien. De club heeft het initiatief tot FC TV op een lager pitje gezet, omdat alle aandacht moet gaan naar het nieuwe Eredivisie kanaal. Dat gaat eind augustus van start met de wedstrijd Vitesse-FC Groningen. Dit is een belangrijk kanaal voor de clubs, want hieruit genereren ze inkomsten.

** De Utrechtse PvdA is boos op het kinderprogramma Willem Wever van de NCRV. In een van hun uitzendingen is het programma, dat vragen van kinderen beantwoordt, ingegaan op een vraag over graffiti. Volgens de PvdA werd in het item een “romantisch” beeld geschept van graffiti. “Graffiti zorgt snel voor een neerwaartse spiraal waardoor, verloedering, onveiligheid en criminaliteit uiteindelijk een wijk gaan beheersen”, aldus de PvdA. De PvdA hoopt dat Willem Wever in een volgende uitzending aandacht wil schenken aan de kosten van het verwijderen van graffiti. (o.a. RTV Utrecht)

** In haar woonplaats Vorden is maandag op 94-jarige leeftijd de actrice Riek Schagen overleden. Zij speelde in tal van theaterstukken, films en tv-producties, maar werd voor miljoenen onsterfelijk in haar rol als Saartje in de tv-serie Swiebertje tussen 1965 en 1975. Van de hoofdrolspelers uit deze serie is nu alleen nog Piet Ekel (Malle Pietje) in leven. Hij is 86 jaar. Riek Schagen legde zich na haar acteercarrière toe op de schilderkunst. Zij exposeerde in de jaren tachtig en negentig in binnen en buitenland. (AD)

** Sinds een aantal dagen is Peelstar FM, de lokale omroep voor de gemeente Sint Anthonis, in stereo te ontvangen op haar nieuwe frequentie 94.0 MHz. De zender 107.0 is niet meer te ontvangen maar de 107.7 vanuit Wanroij nog wel. Nadere info ontbreekt op dit moment tevens wordt er tot op heden geen melding van gemaakt op de website van de omroep. (FMTV)

** Het marktaandeel van de publieke omroep was in week 28 33,7 procent in het tijdvak 18.00 – 24.00 uur (doelgroep 6+). SBS scoorde beter met zijn drie zenders dan RTL Nederland. SBS scoorde 25,5 procent, RTL Nederland 24,5 procent. Ook deed SBS6 het beter dan RTL 4: 14,1 procent tegenover 11,8 procent. Nederland 1 blijft marktleider met 20,8 procent. Het NOS Journaal van 20.00 uur op donderdag was het best bekeken programma van afgelopen week met 2,053 miljoen kijkers. (SKO/Adformatie)

** Endemol sluit een bod op de Britse televisieproducent ITV niet uit. Dat schrijft de Financial Times vandaag op basis van uitspraken van Endemols mede-oprichter John de Mol. Hij zegt dat Endemol waarschijnlijk kleinere producenten zal kopen, maar dat ITV een voorbeeld is van een combinatie die afhankelijk van de cijfers zinvol zou kunnen zijn. Het aandeel ITV staat onder druk vanwege de zwakke Britse markt voor tv-reclames en regelgevende beperkingen. De Mol zegt ook achter de management buy-out van de Britse tv-producent RDF Media te zitten en stelde dat meer tv-producenten in private handen zouden moeten vallen. Volgens De Mol kunnen tv-producenten beter niet genoteerd zijn, omdat hij naar eigen zeggen geen grote investeerders kent die er verstand van hebben. (Adformatie)

** Voetbaltrainer Louis van Gaal heeft vanaf maandag een maandelijkse column in Sportweek, waarin hij zijn kijk geeft op de belangrijkste gebeurtenissen in het voetbal. Dat meldde een woordvoerster van het blad maandag. ,,Van Gaal’s kennis van voetbal gecombineerd met zijn uitgesproken mening, vormen een uitstekende combinatie voor een sterke column”, aldus hoofdredacteur Richard Plugge. ,,Zijn grote passie voor voetbal en zijn eigenzinnige uitstraling passen erg goed bij Sportweek. Daarbij verwachten we dat zijn alom gewaardeerde vakmanschap en scherpe visie op voetbal onze lezers meer leesplezier zullen bezorgen.” (ANP/AD)

** Met een ‘gevarieerd satirisch actieprogramma’ vraagt de VARA op zaterdag 2 augustus aandacht voor ‘de systematische schendingen van mensenrechten in China’. De cabaretiers Erik van Muiswinkel en Ellen Pieters ontvangen als Henk van Zon en Lulu Andere Wang diverse gasten, en schakelen regelmatig over naar China voor reportages en onthullingen. Met medewerking van befaamde typetjesmakers als Paul Groot, Sanne Wallis de Vries, Diederik van Vleuten, Owen Schumacher, Hadewych Minis en Alex Klaasen. De teksten voor Het Schone Schijnekenhuis zijn geschreven door Jeroen van Merwijk en Erik van Muiswinkel. (ANP/AD)

** Een Cambodjaanse journalist en zijn zoon zijn doodgeschoten in Phnom Penh. Dat heeft de politie zaterdag gezegd. Khem Sambo (47) schreef voor de krant Moneaseka Khmer, die op de hand van de oppositie is, over corruptie en andere misstanden onder het bewind van premier Hun Sen. Hij reed vrijdag met zijn 21-jarige zoon op een motor door Phnom Penh toen een andere motorrijder hem onder vuur nam. De politie zei nog geen verdachten op het oog te hebben. (TROUW)

Henk Hagoort: “Hilversum mag kruidiger”

Met 43 jaar is hij de jongste voorzitter van de raad van bestuur in de geschiedenis van de publieke omroep. Daarvoor werkte Henk Hagoort zestien jaar voor de Evangelische Omroep, waar hij het tot algemeen directeur schopte. Onder zijn leiding ging de EO een meer eigentijdse koers varen en kwamen er programma’s als bijvoorbeeld 40 dagen zonder seks en Korenslag. Wat valt er voor u nog te winnen bij de publieke omroep, het gaat immers hartstikke goed? ,,Op gebied van televisie zijn we inderdaad een flink deel van het publiek aan het terughalen, maar er speelt nog een aantal zaken. Zo komt er dit najaar een nieuwe opzet van Radio 1, die beter aansluit bij de wensen van de luisteraars. De verdeling van de verschillende programma’s zou wat logischer kunnen, zoals we dat eerder ook op Nederland 1, 2 en 3 hebben gedaan. En we moeten een slag maken naar de digitale toekomst.” Afgelopen week werd bekend dat vijf van de zeventien digitale themakanalen moeten verdwijnen – dat lijkt dan niet erg logisch. ,,Themakanalen zijn volgens mij slechts een tussenfase naar een model waarbij meer en meer on demand wordt gekeken. We steken minder geld in themakanalen om diensten als Uitzending Gemist verder uit te breiden. De reguliere tv wordt straks een etalage van alles wat we in huis hebben. In het meest ideale scenario kunnen onze kijkers straks tijdens een bepaald tv-programma met één druk op de knop ook naar allerlei aanverwante uitzendingen kijken – als de ontwikkelingen bij de kabelaars en de techniek een beetje meewerken.”, aldus Hagoort in De Telegraaf.

Boze tongen binnen de Evangelische Omroep beweren dat u het EO-themakanaal OmegaTV opdoekt, om aan te geven dat u helemaal losstaat van uw vorige werkgever. ,,Ik begrijp die reactie, maar dat zit er niet achter. De raad van bestuur heeft gekozen voor twaalf thema’s en een daarvan is ‘levensbeschouwing en zingeving’. We kunnen niet elke levensbeschouwende stroming een eigen kanaal geven. Ik geef toe dat het soms wel lastig is: je kunt niet zestien jaar bij een organisatie werken en dat van het ene op het andere moment vergeten. Maar ik was toen – en ben nu nog steeds – een groot voorstander van het huidige model met al die verschillende organisaties. Dat leidt tot creatieve competitie en daardoor tot een betere publieke omroep.” Menigeen verwijt de publieke omroep dat het te veel ‘Volkskrant’ is en te weinig ‘Telegraaf’. ,,Ik ben de uitvinder van de uitspraak ‘De publieke omroep is drie keer de Volkskrant’, al hebben velen a mij dat herhaald. Het is allemaal iets te veel in dezelfde toon en stijl, er mag meer diversiteit komen. De pluriformiteit die ik in het Nederlandse krantenlandschap zie, vind ik onvoldoende terug bij de publieke omroep. Kranten hebben columns, commentaren en cartoons waarover je je kunt opwinden of waarmee je je identificeert. Het mag van mij in Hilversum net iets kleurrijker, kruidiger, gevarieerder; het bruist nu te weinig. Dat punt ga ik op de agenda zetten, zonder mij verder met de journalistieke inhoud te bemoeien. Een voorbeeld van hoe het ook kan? Denk aan wat NOVA doet met de tekeningen van Joep Bertrams.” 

UIT DE MEDIA:

** Het nieuwe voetbalkanaal Eredivisie Live zal vooralsnog niet te zien zijn via de satelliet. Paul Römer, namens Endemol betrokken bij de zender: „Er is geen overeenkomst en er zijn geen gesprekken gaande. Op zakelijke gronden komen we er voorlopig niet uit.” Een woordvoerder van CanalDigitaal is iets optimistischer en zegt: „In principe zijn we nog wel in gesprek.” In Nederland kijken circa 800.000 schotelbezitters via CanalDigitaal televisie. (Telegraaf)

** Ruim twintig medewerkers van lokalo Berkelland FM vertrekken met onmiddellijke ingang bij deze lokale omroep. De vrijwilligers, die vooral uit Eibergen en Neede komen, verwijten het bestuur van de omroepstichting onder meer gebrek aan visie en slechte communicatie. Door de handelwijze van het bestuur neemt naar hun oordeel de kwaliteit van de uitzendingen af. Volgens hen is om ‘puur om financiële redenen’ besloten met ingang van 1 september alleen nog uit te zenden vanuit de studio in het gemeenschapscentrum Het Hof in Borculo. De studio in Eibergen, die is ondergebracht bij de bibliotheek, komt te vervallen. De medewerkers die het bijltje er bij neer gooien, vinden dat onvoldoende is gekeken naar alternatieve locaties voor een centrale studio. Ook zijn zij tegen de benoeming van programmaleider R. Pot. Die betreurt het vertrek van de medewerkers. „Ik heb dit gezien hun uitlatingen aan zien komen, maar ik de motieven begrijp ik niet. De kritiek is niet terecht. Wij moeten niet in paniek raken.” (TC Tubantia)

** Nederlandse radiozenders gaan deze week op de Franse toer. Behalve de vakantiezender Radio Tour de France, die dagelijks in geuren en kleuren verslag doet van de perikelen in ‘La Grande Boucle’, gaan ook Radio 5 en Classic FM op z’n Frans. Radio 5, de nostalgische radiozender voor 55-plussers, presenteert tot en met 15 augustus de Vrolijke Vakantieweken. Frankrijk, Duitsland, Spanje, Nederland en Italië komen aan bod. Rode draad in de programmering is een spel waarbij elk uur een letter wordt prijsgegeven. Wie aan het slot het bedoelde woord heeft gevonden, maakt kans op een verrassingspakket. Deze week staat de Franse muziek centraal, met topartiesten als Adamo, Charles Aznavour, Edith Piaf en Gilbert Becaud. In de programma’s worden vakantietips gegeven en mogen luisteraars herinneringen ophalen aan ‘La douce France’. Classic FM heet morgen, op de nationale Franse feestdag Quatorze Juillet, Classique FM. ‘Non, je ne regrette rien’ van Édith Piaf is door de luisteraars van Classic FM gekozen tot ‘beste Franse chanson’. Op de tweede plaats van de luisteraarpoll eindigde ‘Ne me quitte pas’ (Jacques Brel), derde werd ‘La mamma’ (Charles Aznavour). (Telegraaf)

GrootNieuwsRadio blijft in de lucht

De christelijke radiozender GrootNieuwsRadio blijft ook na 1 augustus uitzenden. De zender, die te beluisteren is via de middengolffrequentie 008 AM en via internet, dreigde per die datum uit de lucht te gaan vanwege financiële problemen. Nadat de omroep in juni twee weken lang extra aandacht aan de financiële problemen had gegeven, is genoeg geld binnengekomen om de voortgang van de zender te garanderen. Volgens presentator en programmadirecteur Evert ten Ham is het aantal luisteraars dat donateur is geworden “overweldigend”. “In de twee weken dat we actie voerden hebben we 1500 donateurs gekregen. Sinds die tijd krijgen we nog elke dag nieuwe donateurs. Soms wel dertig per dag.” Ten Ham en de leiding van de zender vinden deze ontwikkelingen zo positief dat ze nu het besluit hebben genomen de stekker niet uit de zender te trekken. “De luisteraars hebben mede de zender gered.” Naast de nieuwe donateurs is er volgens Ten Ham ook sprake van een groeiend aantal adverteerders. “De adverteerders en donateurs zorgen ervoor dat we nu ruim 200.000 euro binnen hebben.” Eerder gaf de zender aan minimaal 500.000 euro nodig te hebben om door te kunnen gaan. Hoe de zender aan de overige benodigde 300.000 euro komt, kan Ten Ham nog niet aangeven. “Op dit moment werken we hiervoor aan concrete plannen. Maar door de ingezette ontwikkeling hebben we er alle vertrouwen in dat het goedkomt. We zijn ervan overtuigd geraakt dat God GrootNieuwsRadio gebruikt om mensen te bereiken.” (via ND/IKON)

Eerste abonnementsprijzen Eredivisie Live bekend

Tele2 en KPN Digitenne zijn de eerste aanbieders van digitale televisie die vrijdag kunnen melden wat een abonnement kost op Eredvisie Live, het nieuwe voetbalkanaal van Endemol en de Eredivisieclubs. Klanten van Tele2 krijgen de nieuwe abonneezender, die vanaf 29 augustus wedstrijden van de eredivisie live uitzendt, voor 14,95 euro per maand bovenop het bestaande abonnement voor internet en telefonie. Een losse wedstrijd (pay per match) kost 6,95 euro. KPN gaat Eredivisie Live aanbieden via Digitenne voor 10 euro per maand, bovenop de 6,95 euro per maand voor het basispakket van televisiezenders. Tot 1 oktober betalen bestaande voetbalkijkers 6 euro per maand. KPN gaat Eredivisie Live ook aanbieden via MobielTV en Interactieve tv, maar meldt nog niet wat dat de consument gaat kosten.

Eredivisie per wedstrijd bij UPC, aantrekkelijk aanbod voor Sport1-abonnees

Kabelaar UPC biedt liefhebbers van eredivisievoetbal na de zomer voor 9,95 per maand vier kanalen aan waarop ze alle wedstrijden van het nieuwe kanaal Eredivisie Live kunnen bekijken. Klanten die zich vóór 28 augustus inschrijven betalen tot december € 6,- per maand. Daarna bedraagt het abonnement € 9,95 per maand. Voetballiefhebbers kunnen bij UPC On Demand ook per wedstrijd betalen. Prijzen liggen tussen de 5 en 7 euro per wedstrijd. Alles wat UPC te bieden heeft rondom Eredivisie Live wordt voor iedere digitale tv-abonnee toegankelijk via kanaal 15. Via dat kanaal kunnen niet-Eredivisie Live abonnees ‘losse’ live wedstrijden bestellen of direct een Eredivisie Live abonnement afsluiten. Verrekening van het Eredivisie Live abonnement en de bestelde wedstrijden vindt plaats via de factuur zoals UPC-klanten die momenteel ook al ontvangen. Bedragen voor Eredivisie Live en bestelde wedstrijden komen bovenop het maandelijkse abonnement voor het Standaardpakket Radio en TV en UPC Digitale TV. In een volgende fase biedt UPC abonnees van Eredivisie Live Wedstrijd Gemist: alle wedstrijden tot een week nadat ze zijn uitgezonden te bekijken. UPC is tevens van plan om een database van klassieke wedstrijden beschikbaar te maken voor de Eredivisie Live abonnees. Hiervoor betalen zij niets extra. Voor de liefhebbers van Europees voetbal zullen UPC en Sport1 op korte termijn een aantrekkelijk pakket van Eredivisie en Europees voetbal introduceren. Details hierover worden in een later stadium bekend gemaakt. Meer informatie over Eredivise Live bij UPC vind je via www.upc.nl/eredivisie . (via AD Sportwereld)

Buitenlands voetbal exclusief te zien op Sport1

Het heeft de leiding van Sport1 de nodige moeite gekost, maar de buitenlandse voetbalcompetities zijn het komende seizoen alleen nog bij die betaalzender te zien. In de afgelopen jaren zond de NOS, bij gebrek aan Nederlandse wedstrijden, samenvattingen uit van de Engelse Premier League en deed RTL dat bijvoorbeeld met duels uit de Duitse Bundesliga. ,,Als je nu de meeste Nederlandse internationals aan het werk wil zien,” zegt directeur Jeroen Oerlemans, ,,moet je een abonnement nemen op Sport1.” Dat gegeven staat ook centraal in de nieuwe reclamecampagne. Samenvattingen van Duitse en Engelse wedstrijden op een open kanaal zouden een aanzienlijke concurrentie voor de livewedstrijden achter de decoder hebben betekend. Daar staat tegenover dat Sport1 de rechtstreekse uitzendingen van eredivisiewedstrijden is kwijtgeraakt. Tijdens het vorige seizoen kwam het tot een samenwerking met Tele2, dat die rechten voor drie jaar in handen had. Daardoor groeide het abonnebestand van Sport1. De directie van Sport1 heeft, bij het aflopen van de vorige contracten, nog wel geprobeerd om de liverechten van de eredivisie binnen te halen. Maar het kwam niet tot een akkoord met de ECV. ,,Wij hadden met de ECV een verschil van mening over de mate waarin digitale televisie zal doorgroeien in Nederland,” aldus Oerlemans. ,,Want voor tv achter de decoder is voor de doorgifte digitale televisie onontbeerlijk. De ECV denkt aan een hogere dekkingsgraad voor de komende jaren dan wij.”

Spaans voetbal weer terug bij Sport1

Abonnees van Sport1 moesten het de afgelopen voetbaljaargang zonder de beelden van de Spaanse competitie stellen, mede wegens problemen met de rechten in Spanje. De komende maanden zijn Van Nistelrooy, Sneijder en Robben weer live te volgen. Op Champions League- avonden worden op de acht kanalen ook weer alle wedstrijden uitgezonden. Kees Jansma heeft zijn contract bij Sport1 met twee jaar verlengd. Zijn werkzaamheden voor Eyeworks zijn voorbij. Jansma blijft in elk geval tot 1 augustus 2010 commentaar verzorgen bij buitenlandse topwedstrijden. Hij neemt bovendien als anchorman een deel van de studiopresentatie voor zijn rekening. Oud-international Wim Kieft blijft de belangrijkste analist. Tijdens de komende Olympische Spelen van Peking (8 tot en met 24 augustus) heeft Sport1 sublicensies voor de sporten die het normaal gesproken toch al uitzendt: voetbal, hockey, tennis en basketbal. (AD/Sportwereld)

AIVD mag onder voorwaarden journalisten afluisteren

De Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) mag onder voorwaarden journalisten afluisteren. De dienst moet daar wel terughoudend in zijn. Dat heeft de Hoge Raad vrijdag bepaald. Het hoogste rechtscollege van bevestigde hiermee de uitspraak die het gerechtshof in Den Haag in augustus 2006 deed, in een geschil tussen dagblad De Telegraaf en de Nederlandse staat. De AIVD besloot begin 2006 twee journalisten van de krant af te luisteren, nadat zij informatie uit vertrouwelijke, staatsgeheime stukken van de BVD (voorganger van de AIVD) hadden gepubliceerd. De Telegraaf spande uit protest tegen het afluisteren een gerechtelijke procedure tegen de Staat aan, die de AIVD vertegenwoordigt. De verslaggevers Joost de Haas en Bart Mos schreven begin 2006 dat staatsgeheime dossiers van de BVD over ‘topcrimineel’ Mink K. in handen van criminelen waren gevallen. De journalisten hadden de documenten zelf ook in hun bezit gekregen. De krant meldde onder meer op basis van de documenten dat de groep van K. miljoenen reserveerde voor het omkopen van politie- en justitiepersoneel. Met het geld kocht Mink K. onder meer politiedossiers.

UIT DE MEDIA:

** Kabelaar Ziggo gaat vanaf 16 juli de HD-versie van Eurosport, Eurosport HD, uitzenden via haar digitale tv-pakket. Eurosport HD zal deel uitmaken van het digitale basispakket Z1. Om Eurosport HD te kunnen ontvangen dient de software voor de Samsung HD-ontvanger te worden bijgewerkt. De instructies hiervoor zijn te vinden via kanaal 64 van Ziggo digitale tv.

** KXradio zendt vanaf maandag 14 juli de Top 1970 uit. Zoals de naam al doet vermoeden, bestaat deze muzieklijst uit een collectie unieke muzikale hoogtepunten uit de jaren 70. De Top 1970 zal verre van een standaard hitlijst zijn, maar juist een staalkaart van wat er in de seventies wél maar ook níet uit de radio kwam. KX presenteert de opkomst van de punk, funk en new wave, laat Frank Zappa voorbij komen en staat stil bij het typische symphonische rockgeluid van de jaren 70. Dat in contrast met de electronica van Kraftwerk, Westcoast Country Rock en de disco-klassiekers maken de Top 1970 tot een unieke kans om de muzikale hoeksteen van de seventies bij elkaar te verzamelen. De deejays van KXradio beginnen maandag 14 juli om 09:00 uur en draaien de Top 1970 elke dag tot 21:00 uur ‘s avonds. De finale is op vrijdagavond 25 juli in de Freakolympics van Rob Stenders en Fred Siebelink. (KX Radio)

** Woensdag heeft Radio Veronica een nieuw antenne systeem in gebruik genomen welke recentelijk door VolkerWessels Telecom is gemonteerd in de zendmast De Lutte. Van het AT had Veronica toestemming gekregen om de zender Markelo (ook 103.1 MHz) uit te schakelen en met meer vermogen en via hoger gemonteerde antennes te gaan uitzenden vanuit De Lutte. Hiermee is de aansluiting op de zender in Lelystad verbeterd en het stoorgebied met Markelo weggenomen aldus een woordvoerder van Veronica tegenover de website FMTV.

** Deventer FM is failliet verklaard. Het bedrijf dat de afgelopen 16 jaar radio-uitzendingen voor de stadsradio maakte heeft zelf het faillissement aangevraagd. De radiomakers konden geen uitzendingen meer maken omdat de overkoepelende stichting de zendmachtiging van Deventer FM had ingetrokken. De stichting vond dat Deventer FM zich al jaren niet aan de afspraken hield en geen inzicht gaf in de financiën. De rechter gaf de overkoepelende stichting daar vorige maand nog gelijk in. (RTV Oost)

** Marcel Vanthilt wordt de presentator van de tweede editie van de Comedy Casino Cup. Hij zal ook de vierde reeks van Comedy Casino presenteren. Beide programma’s zijn gepland voor komende winter op Canvas. Marcel is een groot stand-upkenner en -liefhebber, én fan van het eerste uur van het programma. Als presentator neemt hij de fakkel over van Adriaan Van den Hoof. (jcd/ Standaard)

TV-kanaal Eredivisie CV/Endemol heet Eredivisie Live

Het eredivisiekanaal dat de Eredivisie CV en Endemol eind augustus introduceren, gaat Eredivisie Live heten. Vandaag hebben beide partijen de plannen bekend gemaakt. De nieuwe voetbalzender is via alle grote distributieplatforms (Tele2, KPN Digitenne, KPN Interacieve Televisie, KPN Mobiele TV, UPC en Ziggo) verkrijgbaar. Alleen CanalDigitaal geeft de zender nog niet door. Een abonnement gaat in het eerste jaar tussen de 10 en 15 euro per maand kosten. Via de kabel heeft men dan naast alle live-wedstrijden een aanbod van video-on-demand en klassiekers uit het verleden. Via KPN’s Digitenne is het live-aanbod beperkter. Eredivisie Live is zeven dagen per week, 24 uur per dag te zien, maar het accent ligt op vrijdag, zaterdag, zondag en maandag. Op de zender zullen reclameblokken te zien zijn, die maximaal 3,5 minuut duren. De reclameverkoop is in handen van Triade Media, het bedrijf van de voormalige salestop van Talpa tv. Eredivisie Live wil aan het eind van dit jaar zo’n 400.000 abonnees hebben. Op dit moment hebben al circa 325.000 mensen een abonnement op live eredi-visievoetbal via platforms als Tele2, Sport1 of UPC. Begin augustus gaat er een grote reclamecampagne van start van de hand van het reclamebureau 2008, pay-off van de nieuwe zender luidt: ‘It must be love’. Commercieel directeur Dick van der Graaf van Endemol wil in het eerste jaar de zender vooral als merk neerzetten en helderheid bieden rond het product. Endemol-baas Paul Römer is vol vertrouwen over de zender: ‘Als het de clubs zelf niet zou lukken de rechten te gelde te maken, dan lukt het nooit. Vergeet niet dat inmiddels 3,7 miljoen huishoudens digitale tv hebben. De grootste bedreiging van de zender zit in de perceptie, dus in de marketing van het kanaal. (oa. Adformatie). Lees ook RTL-coryfeeën moeten nieuw voetbalkanaal dragen.

CAZ! op AM-frequentie 828 kHz

Sinds donderdag is de commerciële radiozender CAZ! te horen via de middengolffrequentie 828 kHz. CAZ!, onderdeel van de Arrow Media Groep, zendt uit op de middengolffrequentue die Arrow wil gaan gebruiken voor een nieuwe talkradiozender onder de naam Arrow Talks. Volgens Arrow-baas Ad Ossendrijver gaat het om testuitzendingen. “Over een paar weken starten we met Arrow Talks op 828 AM”, aldus Ossendrijver tegen RadioFreak.nl.De zender 828 kHz is opgesteld in Heinenoord (omgeving Rotterdam) en is in de gehele randstad te ontvangen. Op de website van CAZ! wordt inmiddels melding gemaakt van de ontvangstmogelijkheid van de jongerenzender via de AM-frequentie 828 kHz.

TROS moet website over sinterklaasavond aanpassen

Het Commissariaat voor de Media heeft de website sinterklaasavond.nl aangemerkt als een niet-toegestane nevenactiviteit van de TROS. Tot dit besluit kwam het Commissariaat toen de website de zogenaamde schadetoets niet kon doorstaan. Sinterklaasavond.nl wordt bekostigd uit de omroepmiddelen van de TROS en is vanuit zichzelf niet kostendekkend. Door deze wijze van financiering heeft het onderhouden van de site naar het oordeel van het Commissariaat nadelige invloed op de uitvoering van de hoofdtaak van de omroep. Het geld dat wordt gebruikt voor de website kan immers niet meer worden ingezet voor de programma’s. Sinterklaasavond.nl is weliswaar onderdeel van de TROS-website, maar programma’s van of informatie over de omroep is er niet te vinden. Op de site die gratis is en voor iedereen toegankelijk, vindt de bezoeker onder andere een sintassistent die lootjes kan trekken, een rijmgenerator en een gedichtenservice. Aangezien de website duidelijk niet is gericht op het op andere wijze aanbieden en verspreiden van programmamateriaal van de TROS, kan deze niet beschouwd worden als een neventaak van de omroep. (CvdM.)

UIT DE MEDIA:

** Veel reality en talentenjachten bij de SBS-zenders komend tv-seizoen. Dat bleek donderdag tijdens de zogenoemde najaarspresentatie van de SBS-groep (SBS6, Net5 en Veronica) in Amsterdam. SBS6 brengt opnieuw het presentatieduo Gerard Joling en Nance in stelling. Zij gaan de talentenjacht Popstars presenteren, waarin een Nederlandse popgroep wordt gezocht. Henkjan Smits leidt de jury. Diezelfde Smits gaat samen met Tooske Ragas een nieuwe reeks aan elkaar praten van Het Beste Idee van Nederland, een soort talentenjacht van uitvinders. (ANP)

** Nieuwslezeres Aldith Hunkar verlaat de NOS na een conflict. Hunkar zat al enige tijd overspannen thuis na onenigheid over een terugkeer op het scherm. Een kort geding over het conflict zou vandaag in Amsterdam dienen, maar beide partijen zijn er onderling uitgekomen. Details over de schikking zijn niet bekend gemaakt. Hunkar is blij dat “het ergste nu achter de rug is”. Ze gaat voor zichzelf beginnen, maar concrete plannen voor een terugkeer op het scherm lijken er vooralsnog niet te zijn. (AD)

** Vlaamse tv-kijkers waarderen Nederlandse series, meldt Dagblad Trouw. Bij voldoende aanbod zouden Vlamingen zelfs vaker naar Nederlandse dan naar Amerikaanse series kijken. Dat blijkt volgens de krant uit de masterproef van Ellen De Smaele, studente communicatiewetenschappen van de Universiteit Antwerpen. Series zoals Westenwind, Baantjer, Medisch Centrum West, Voetbalvrouwen en Gooische Vrouwen scoren volgens de studie erg goed bij de Vlamingen. Zij waarderen in de fictiereeksen de Nederlandse directheid en openheid over seks en geweld. Negatief vinden ze het soms grove taalgebruik. Verder denken Vlamingen negatief over Nederlanders,

** Acteur Carol van Herwijnen is maandag op 67-jarige leeftijd plotseling overleden. Dat heeft een woordvoerder van de familie woensdag meegedeeld. Van Herwijnen was gedurende enkele decennia te zien op toneel, televisie en film. Hij vertolkte hoofdrollen in stukken van onder meer Shakespeare, Brecht, Tsjechov en Sartre. Sinds 1968 was Van Herwijnen vaak op televisie te zien geweest in bekende series zoals Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer?, Floris, “Stemmen” (met Wim T. Schippers), Toen was geluk heel gewoon, Charlotte Sophie Bentinck (film), Otje (als burgemeester), Baantjer, Grijpstra & De Gier en Flikken Maastricht. Een van de bekendste films waaraan Van Herwijnen meewerkte was de Amerikaanse Cheech & Chong-film “Still Smokin'”, een Engelstalige cult-classic. In 1988 werd hij onderscheiden met de belangrijkste Nederlandse toneelonderscheiding, de Louis d’Or, voor zijn spel in “Om het af te leren” (One for the road) van de Engelse schrijver Harold Pinter.

** De bekende voormalige zeezender Radio Caroline gaat muziektelevisie maken op het internet. De zender wil zo nieuw talent een kans geven. Caroline begon in ’64 met uitzendingen vanop een zendschip op de Noordzee. De zender wilde zo het toenmalige omroepmonopolie van de BBC doorbreken en “nieuwe artiesten een kans te geven om zich te laten horen”. Tegenwoordig is de zender actief via de satelliet, het internet en sporadisch nog eens vanop zijn zendschip. Op zijn website wil de zender clips zetten van bands en muzikanten die nog geen platendeal hebben. Niet alleen acts uit Groot-Brittannië, maar uit de hele wereld kunnen hun video opsturen. (VRT)

“Ziggo heeft klachtenstroom weggewerkt”

Kabelbedrijf Ziggo heeft zijn klantenservice weer op orde. De grote hoeveelheid klachten waar het bedrijf de afgelopen maanden mee te kampen had, is weggewerkt, aldus een woordvoerder. Het bedrijf had op 17 juni met de Consumentenbond afgesproken dat de duizenden klachten binnen drie weken zouden zijn afgehandeld. Sinds het samengaan van Multikabel, @Home en Casema in Ziggo op 16 mei waren klachtmeldingen aan de orde van de dag. Het kabelbedrijf ontving duizenden klachten over een haperende of niet werkende internetverbinding. Bij een tijdelijk klachtenmeldpunt dat de Consumentenbond speciaal voor Ziggo had geopend, kwam binnen een week een recordaantal van bijna vijftienduizend meldingen binnen. Ziggo wilde de slechte start graag goedmaken en zette extra mensen in om de deadline van 8 juli te halen. “Als een klant nu een klacht heeft, kunnen we die meteen afhandelen”, zegt de woordvoerder. Hoeveel klanten een financiële vergoeding krijgen voor de problemen met hun verbinding, is volgens hem nog niet bekend.

Dagblad De Pers gaat inkrimpen

Dagblad De Pers gaat de komende maanden inkrimpen. De gratis krant brengt de redactie terug met acht mensen. Over sluiting van de zaterdageditie wordt nagedacht. De Pers is de enige van de vier gratis kranten in Nederland die ook op zaterdag verschijnt. Er komt meer aandacht voor economie en minder voor kunst en cultuur. De Pers heeft nu 51 redacteuren en dat moeten er 42 of 43 worden, bevestigt Ben Rogmans, uitgever van de gratis krant.„De ene helft vertrekt vrijwillig, van de andere helft worden de contracten niet verlengd. Ik ben wat al te enthousiast geweest met het aannemen van mensen. Dat heb ik enkele maanden geleden al aan de redactie gemeld. In het oorspronkelijke businessplan stonden 33 redacteuren; een redactie van 51 mensen was gewoon niet de afspraak met de aandeelhouders.” Rogmans ontkent dat hij is teruggefloten door de eigenaar van De Pers, investeerder Marcel Boekhoorn. „Een aandeelhouder fluit niet. Maar als je je budget met 60 tot 70 procent overschrijdt, wil men natuurlijk wel weten hoe dat komt.” De Pers maakt nog steeds verlies, aldus Rogmans, maar dat ligt volgens hem „zeer aanzienlijk lager” dan ex-uitgever Cornelis van den Berg enige maanden geleden zei. Volgens Van den Berg was dat 60.000 euro per dag. De Pers verdubbelt volgens Rogmans dit jaar waarschijnlijk de omzet ten opzichte van 2007. Bedragen wil hij niet noemen. Lees verder.

“Strijd tegen restant publieke themakanalen gaat gewoon door”

Ondanks het besluit van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) om het aantal themakanalen met ingang van het nieuwe jaar terug te brengen van zeventien naar twaalf kanalen gaan de oostelijke mediaondernemers Jur Bron en Gerard Ardesch (TV Oranje, Brava HDTV) hun strijd tegen deze ‘tsunami van publieke themakanalen’ verder opvoeren. We hebben met deze reductie nu dan wel een beetje gelijk gekregen, maar ook met twaalf themakanalen is er nog steeds sprake van een volstrekte wildgroei, die de ontwikkeling van commerciële initiatieven voor themakanalen alleen al ernstig verstoort’, vindt Jur Bron. Maar, aldus Bron, nieuw is dat de NPO binnenkort ook nog Nederland 1, 2 en 3 in High Definition kwaliteit gaat uitzenden waardoor ze nog veel meer extra digitale bandbreedte zal claimen. Met deze drie nieuwe HD-zenders legt de NPO namelijk straks beslag op de capaciteit van negen themakanalen. De NPO levert nu dus de digitale capaciteit van vijf themakanalen in, maar claimt straks, om Nederland 1, 2 en 3 in HD kwaliteit uit te kunnen zenden, extra ruimte op de kabel en op de satelliet van maar liefst tien themakanalen. Er komt dus per saldo niet minder ruimte voor de NPO, maar juist veel méér digitale bandbreedte. (Persbericht)

Efteling start 21 juli met Efteling Radio

Op 21 juli 2008 om precies 10.43 uur start het Nederlandse attractiepark de Efteling met een eigen radiostation: Efteling Radio. Dat heeft een woordvoerder van het pretpark woensdag meegedeeld. De nieuwe radiozender zal te beluisteren zijn in de omgeving van het attractiepark in Kaatsheuvel via 104.3 FM, maar ook ver daarbuiten via de website www.efteling.com. Efteling Radio wil naar eigen zeggen ‘vrolijke muziek, aangevuld met Efteling-nieuwtjes, algemeen nieuws en sprookjes natuurlijk’ brengen, aldus de woordvoerder. (Standaard)

Publieke Omroep snijdt in themazenders

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) gaat zes van de huidige zeventien digitale themakanalen schrappen. Dat meldde de nieuwe NPO-topman Henk Hagoort dinsdag. De omroepkoepel werkte al langer aan plannen ter vermindering van het aantal themakanalen, maar nu is de kogel ook daadwerkelijk door de kerk. De publieke omroep schrapt zes themakanalen. 3voor12 On Stage, 3voor12 Central, Dier en Natuur, Omega TV, Nederland E en Opvoeden Doe Je Zo raken hun zelfstandige positie kwijt. De programma’s die werden uitgezonden op de themazenders die verdwijnen kunnen worden opgenomen in andere themakanalen. Omega TV kan zijn levensbeschouwelijke uitzendingen bijvoorbeeld ook kwijt op ‘Levensbeschouwing en Zingeving’. De opvoedingszender kan zijn programma’s plaatsen op ‘Kinderen en Ouders’. De NPO streeft naar een lager aantal themakanalen omdat de distributiekosten per kanaal op jaarbasis 150.000 euro bedragen. Dat geld steken de zenderbazen liever in programma’s. Bovendien is meer geld nodig voor innovatie. Hagoort verwacht veel van on demand-toepassingen en daarvoor is geld nodig. Tot dusver was het gebruikelijk dat elke afzonderlijke omroep een eigen themakanaal coördineerde. Hagoort wil dat meer zendgemachtigden op één themakanaal gaan uitzenden. Daartoe is volgens hem een helderder, gezamenlijke zendervoering noodzakelijk. (oa. AD)

EO verrast door schrappen OmegaTV

Het bericht dat het themakanaal Omega TV geschrapt zou worden door de NPO heeft de EO verrast, aldus de omroep in een persbericht. “Vooral omdat er momenteel een herschikking van de themakanalen in volle gang is. Bovendien dreigt nu een steeds groter wordende groep kijkers een zeer gewaardeerde zender kwijt te raken. Ondanks dat ziet directeur Arjan Lock ook voldoende aanknopingspunten om de programma¹s beschikbaar te houden voor het grote publiek. Arjan Lock: “Een van de nieuwe thema¹s is zingeving waar wij vanuit onze missie een bepalende rol in willen spelen. Wij vinden dat binnen de publieke omroep het aanbod van christelijke verdiepende programma¹s beschikbaar moet blijven.”, aldus de EO in een persbericht.

UIT DE MEDIA:

** Twee Nederlandse media-adviseurs, ing. P.F. Jelgersma en mr. H.Y. Kramer, hebben hun plannen voor een alternatief kabelaanbod ondergebracht in een nieuw vennootschap: YouCa B.V. YouCa voert momenteel overleg met de kabelexploitanten over het verkrijgen van toegang tot de kabelnetwerken – waartoe wettelijke regelingen de mogelijkheid bieden – en spreekt verder met diverse partijen over samenwerking. Beide initiatiefnemers menen dat het hoog tijd is dat er naast het bestaande aanbod een concurrerend aanbod op de kabel komt. YouCa mikt op kabelabonnees die de kabel niet willen of kunnen verlaten, omdat zij het analoge televisie-aanbod dat de kabel als enige biedt – naast het digitale aanbod – als onmisbaar ervaren. (NL Kabel)

** KPN heeft definitief de stekker uit Planet.nl getrokken. Vanaf dinsdag worden alle bezoekers doorgewezen naar de nieuwe portal: KPNvandaag.nl. ‘De grootste en meest bekroonde provider van Nederland’ is daarmee geschiedenis. De gebruikers worden vanaf dinsdag doorgerouteerd naar KPNvandaag.nl. KPN kondigde het sluiten van de site eerder dit jaar aan. De 600.000 abonnees kunnen vanaf vandaag inloggen met hun bestaande gebruikersnaam en wachtwoord bij het nieuwe portaal. Er verandert verder weinig voor de gebruikers. Ze behouden hun eigen e-mailadres en ook de up- en downloadsnelheden, algemene voorwaarden en contracten blijven hetzelfde. Wel krijgen alle abonnees een extra e-mailadres eindigend op kpnmail.com. KPNvandaag.nl functioneeert als nieuw, vervangend startportaal met een webzoekfunctie (van Google), webmail, nieuws, weer en verkeer. Lees verder. Lees ook KPN vernietigt Planet-nieuwsarchieven via Emerce.

** Tim Klijn is nog tot en met december 2012 zeker van zijn baan bij Radio 538. De dj heeft dinsdag bijgetekend, zo heeft de radiozender laten weten. “Ik zie Radio 538 toch een beetje als het lekkerste meisje van de school”, stelt hij in een verklaring. “En het is altijd leuk als die je om verkering vraagt.” Klijn begon zijn carriere bij de commerciele zender in 1999. Hij presenteerde toen het ochtendprogramma Morning Jam. Momenteel is hij elke werkdag in de middaguren te horen met Weten is Winnen. Radio 538 lijkt tevreden te zijn met zijn dj’s. Onlangs werd het contract van Dennis Ruyer met drie jaar verlengd. (RTL)

** VJ Damien Hope vertrekt bij muziekzender TMF. Hope wil meer tijd vrijmaken voor zijn acteerwerk en zijn eigen bandje The Hope Dealers. Hope presenteerde maandag voor het laatst bij het muziekstation, vertelde een TMF-woordvoerster. Onlangs nog vertrok VJ Valerio Zeno bij TMF. Hij ging aan de slag bij BNN. Nu Damien eveneens zijn biezen pakt kampt TMF nog niet met personeelsgebrek, aldus de zegsvrouw. ,,Wij hebben nog presentatoren als Saar, Sacha, Soumiya en Nikkie. Bovendien gaat Willy van The Opposites deze zomer een programma voor ons maken.” (ANP)

** Radio 1 is voor 6 miljoen Nederlanders dé Oranjezender. Liefst 6.9 miljoen Nederlanders van 13 jaar en ouder weet dat Radio 1 verslag doet van het EK voetbal. De manier waarop Radio 1 dat doet verdient volgens de luisteraars een waarderingscijfer 8,1. Van de ondervraagden luistert 54% tijdens het EK meer Radio 1 dan normaal. “Radio 1 is een autoriteit als het gaat om de verslaggeving van een spannend sportevenement. Het is goed te zien dat luisteraars ons weten te vinden en waarderen hoe NOS Langs de Lijn de sportverslaggeving verzorgt.”, zegt Laurens Borst, zendermanager Radio 1. “Luisteraars volgen nu dagelijks de Tour de France op Radio 1 en na dit wielerevenement zal de zender uitgebreid verslag doen van de prestaties van de Nederlandse sporters tijdens de Olympische spelen in China.” Het representatieve onderzoek is uitgevoerd door bureau De Vos en Jansen in opdracht van Radio 1.

** SBS6 gaat vijf dagen lang verslag doen van het motorcross- en muziekfestival De Zwarte Cross. Dit jaar worden vanaf 25 juli honderdduizend bezoekers verwacht op het festival in de Achterhoek. Op het crossterrein in Lichtenvoorde wordt serieuze motorsport afgewisseld met ludieke klassen. Bekende Nederlanders als Lange Frans en Filemon Wesselink maken daar hun opwachting. Optredens zijn er van internationale bands als The Presidents of the USA, het Nederlandse Normaal en Moke. (NRC)

** L1 is begonnen met het ondertitelen van het nieuws op televisie via teletekstpagina 888. De titels zijn er in elk geval vanaf half negen ‘s avonds, maar het streven is om ook al de uitzending van half acht te ondertitelen. De ondertiteling via teletekst is er alleen voor het nieuwsprogramma, niet voor andere uitzendingen. De Stichting DovenTV verzorgt de ondertiteling. (L1)

** Het bezwaarschrift van de stichting Reggestreek Radio tegen het afbouwen van de jaarlijkse subsidie is afgewezen door het college van burgemeester en wethouders van Hellendoorn. Reggestreek Radio zegt het geld nodig te hebben voor haar voortbestaan. Er is inmiddels wel een kleine reserve uit reclame-inkomsten opgebouwd, maar dat is onvoldoende om een noodzakelijke investering te doen in een betere zender voor de lokale omroep. (TC Tubantia)

AD: “Nog geen overstemming tussen UPC en Eredivisie TV”

Het Algemeen Dagblad bericht vandaag dat er nog geen overeenstemming is over de doorgifte van het nieuwe Eredivisie-kanaal tussen de Eredivisie CV en kabelaar UPC. Er is volgens de krant alleen overeenstemming met KPN en Tele 2. De onderhandelingen met kabelaars UPC en Ziggo is nog in volle gang. Zaterdag bracht de Telegraaf het nieuws dat er al wel een overeenkomst was tussen het nieuwe tv-kanaal en kabelaar UPC. Het AD bericht ook dat de Engelse oud-international en BBC-voetbalanalist Gary Lineker gaat voor de nieuwe betaalzender werken. Lineker (47) gaat op de maandagavonden in een programma gepresenteerd door Jan Joost van Gangelen, wiens contract afloopt bij RTL, de Nederlandse wedstrijden en de prestaties van spelers in de eredivisie beoordelen. De Brit heeft onder meer gespeeld bij Everton, Barcelona en Tottenham Hotspur. Tegenwoordig presenteert voor de BBC hij het populaire Match of the Day. Linekers manager Jon Holmes verwacht dat komende week alles definitief rondkomt met de nieuwe betaalzender. Eerder was al bekend dat Humberto Tan voor de studio-uitzendingen tekent, dat analyticus Jan van Halst overkomt van RTL en dat Wilfred Genee en Johan Derksen, net zoals zij eerder bij RTL deden, de zondagavonden afsluiten. Barbara Barend zal de berichtgeving vanuit de stadions verzorgen. Door de komst van het eredivisiekanaal, dat op 29 augustus de lucht ingaat, is Sport1 vanaf volgend seizoen verstoken van live voetbal uit Nederland. Liefhebbers van rechtstreekse duels van eigen bodem zullen dus weer een nieuw abonnement moeten afsluiten. Naar verwachting zullen zij daarvoor tussen de 10 en 15 euro er maand voor gaan betalen. Wie 15 euro betaalt kan alle in een weekend gespeelde wedstrijden bekijken. De eredivisie heeft het nieuwe speelschema dusdanig aangepast dat de duels elkaar niet in de weg zitten. Zo begin nen de voetballers op zondag bijvoorbeeld voortaan om 12.30, 14.30 en 16.30 uur. (Via o.a. Algemeen Dagblad)

Samenvattingen Engels voetbal naar Sport1

De samenvattingen van de Engelse Premier League zijn de komende twee seizoenen te zien op de digitale betaalzender Sport1. De samenvattingen van het Engelse voetbal waren eerst te zien bij de NOS, die nu voor vijf jaar de uitzendrechten van de Nederlandse eredivisie heeft verworven. Sport1 had al de live-wedstrijden van de Engelse Premier League, waar veel Nederlandse topvoetballers actief zijn. De zender heeft nu ook de rechten voor zowel samenvattingen, live-beelden als internet in Nederland. Naast de Premier League zijn op Sport1 ook ander Engelse voetbalcompetities te zien, zoals de Championship (Engelse eerste divisie) en de League Cup. Kees Jansma, het huidige gezicht van Sport1, heeft zijn contract met de zender voor twee jaar verlengd, maakte de betaalzender maandag verder bekend. Jansma is sinds 1997 werkzaam voor Canal Plus en het latere Sport1. Ook is hij werkzaam als perschef van het Nederlands elftal. (ANP/AD)

Commissariaat verruimt regels evenementenfrequenties

Het Commissariaat voor de Media verruimt de regels voor het gebruik van evenementenfrequenties via de FM. Deze verruiming houdt concreet in dat programma ‘s van bedrijven bedoeld ter ondersteuning van de bedrijfsactiviteiten, niet hoeven te voldoen aan het vereiste van een ‘beperkte duur’. Dit betekent dat een evenementenfrequentie voor een periode van een jaar kan worden aangevraagd en eventueel worden verlengd. Om te voorkomen dat een commerciële omroep op basis van de nieuwe regelgeving een extra frequentie verwerft, is daarin vastgelegd dat overheidsinstellingen, publieke- en commerciële omroepen geen toestemming kunnen krijgen voor een programma voor een bijzonder doel. En om het onderscheid tussen toestemming voor een bedrijfsondersteunende dienst en voor een commerciële omroep te bewaken, is in de beleidsregels vastgelegd dat het uitzenden van reclameboodschappen van derden in het programma niet is toegestaan. De toestemming voor een bedrijfsondersteunende dienst wordt voor een jaar verleend en kan jaarlijks worden verlengd.

UIT DE MEDIA:

** De lokalo Radio 6FM heeft tevergeefs een beroep op de rechter gedaan om de gemeente Blaricum te dwingen de subsidie die het rijk voor lokale omroepen aan gemeenten geeft, door te sluizen. De rechter vindt dat de gemeente Blaricum vrij is om te bepalen of ze dat geld doorgeeft. Radio 6FM is teleurgesteld maar heeft de hoop nu gevestigd op de Tweede Kamer. Na de zomer moet de financiering van de lokale publieke omroep zodanig geregeld zijn dat de onafhankelijkheid van de lokale overheid wordt gegarandeerd.(Gooi en Eemlander)

** Gratis dagblad DAG krijgt mogelijk financiële ondersteuning van Stichting de Volkskrant, dat meldt Adformatie. De Volkskrant-uitgever Rob Haans bevestigt dat een dergelijk plan momenteel wordt bekeken. Een definitief besluit is echter nog niet genomen, dat verwacht hij in september. Financiële ondersteuning door Stichting de Volkskrant lijkt logisch, aangezien DAG recent ook redactioneel meer onder de hoede van de Volkskrant is genomen. (Villamedia)

** Het is onduidelijk of de lokale tv-zender Seaport TV uit Velsen, komend seizoen programma’s gaat uitzenden. Bekende items als ‘Velsen Centraal’ kosten meer dan dat ze opbrengen. ,,Het televisiewerk van Seaport is niet voorbij, maar we moeten ons dit zomerreces afvragen waar we het van moeten betalen. We kunnen beter realist zijn dan idealist”, aldus zendercoördinator Marcel Out. De uitzendingen van politieke vergaderingen, Raadsplein, gaan gewoon door. Daarvoor ontvangt de omroep geld van de gemeente. ,,Maar over Velsen Centraal valt nog niets te zeggen. Moeten we het geld uit de reserves halen? Of komen er sponsors? De telefoon staat klaar.” (HD)

** TV West start in het najaar met een eigen regiocomedy. Binnenkort gaan de opnames voor deze televisieserie van start. Er worden spelers gevraagd en de audities starten al gauw. Voor een aantal gast- en bijrollen houdt TV West op 12 en 13 juli aanstaande audities in haar studio. Hiervoor is TV West op zoek naar enthousiaste mannen en vrouwen in alle leeftijden. Nijenhuis & de Levita Film en TV produceert in opdracht van Omroep West een 20-delige televisieserie. De hoofddoelstelling van deze regiocomedy is de provincie Zuid-Holland, en dan vooral het noordelijke gedeelte, beter op de kaart te zetten. “We zoeken acteurs en actrices die ervaring hebben maar nog geen prof zijn. Buurttoneel, een schoolmusical of een bedrijfscabaret zijn een goede achtergrond om de stap te wagen. Voor de regiocomedy zoeken we mannen en vrouwen, vanaf een jaar of 17 tot 65”, aldus producent Johan Nijenhuis. Mensen die interesse hebben in een casting kunnen zich aanmelden via www.westonline.nl.

** Ook kabelaar UPC is gestart met uitzendingen van de HDTV-zender Nederland 1 HD in de 1080i-stanbdaard. Kabelaar Ziggo biedt middels een speciaal testnetwerk een 1080i versie van Nederland 1 HD aanbiedt naast het 720p signaal dat ook bij het EK voetbal al uitgezonden werd. Het 720p signaal van Nederland 1 is bij Ziggo nog altijd terug te vinden onder voorkeuze 14, de 1080i versie via het testnetwerk op plaats 67. Bij UPC is niet gekozen om het nieuwe 1080i signaal van Technicolor als testkanaal uit te zenden, onder voorkeuze 14 was Nederland 1 HD tot vandaag alleen in 720p te ontvangen. Met de start van de Tour de France is UPC echter overgeschakeld naar het 1080i signaal, en is de 720p versie van Nederland 1 HD dus verdwenen. Deze ontwikkelingen bij Ziggo en UPC zijn (mede) het resultaat van feedback van gebruikers over de beeldkwaliteit van Nederland 1 HD tijdens het EK voetbal.

** Z@pp zendt tijdens de Olympische Spelen in Peking elke dag een speciaal sportjournaal van een kwartier uit. De sportshow pretendeert uit China te komen, maar wordt gewoon in Nederland opgenomen. Kinderen vertolken de rollen van sportverslaggevers en sporters. De enige volwassene in het programma is een sportkenner om wie het in die aflevering gaat. De sporten die worden behandeld zijn onder meer zwemmen, hockey, judo, tafeltennis, polsstokhoogspringen, 100 meter sprint, schermen en turnen. De productie is in handen van IDTV, de eerste uitzending is op 8 augustus. (Telegraaf)

Voetbalkanaal te zien bij Tele2, KPN en UPC, Ziggo nog in onderhandeling

De distributie van het nieuwe voetbalkanaal is op een haar na rond. Dagblad De Telegraaf bericht dat er al overeenstemming is bereikt over doorgifte met KPN, Tele2 en UPC, terwijl met Ziggo nog wordt onderhandeld. De prijs voor het eredivisiekanaal komt voor de kijker naar verwachting rond de 10 euro per maand te liggen voor twee duels per week. Voor het totale programma van negen duels per week zou de prijs rond de 15 euro per maand liggen. Eén wedstrijd kijken zou bijna zeven euro moeten kosten. Het nieuwe voetbalkanaal van de eredivisieclubs en Endemol heeft voor het commentaar bij de live uitgezonden duels NOS-coryfee Theo Reitsma aangetrokken. De studio-uitzendingen van de abonneezender zullen beurtelings worden gepresenteerd door Humberto Tan en Jan Joost van Gangelen, analyticus is Jan van Halst. De dagsluiting om elf uur ‘s avonds is in handen van Wilfred Genee en Johan Derksen. Andere commentatoren, die door de verzamelde eredivisieclubs zijn gestrikt, zijn Ron de Rijk, Leo Driessen, Michiel Teeling en Mark van Rijswijk. Theo Reitsma, die de andere presentatoren gaat begeleiden, blijft voor de NOS de Champions League verslaan. Barbara Barend tekent voor de veldverslaggeving. Met deze bezetting kiezen de betaalde clubs grotendeels voor de RTL-variant van het afgelopen seizoen. De voetbalzender gaat op 29 augustus de lucht in. Vermoedelijk wordt het Feyenoord-toernooi begin augustus gebruikt om proef te draaien, maar daarvan zullen de kijkers waarschijnlijk niets te zien krijgen.

NOS Sportcommentator Jacques Chapel overleden

Afgelopen nacht is Jacques Chapel, wielren- en schaatscommentator bij NOS Sport Radio, overleden. Hij was al langere tijd ernstig ziek. Chapel is 62 jaar geworden. Jacques Chapel begon zijn omroepcarrière bij de AVRO waarna hij bij Radio Nederland Wereldomroep in dienst trad. Vanuit de Wereldomroep werd hij gedetacheerd naar NOS Langs de Lijn om vooral wielrennen en schaatsen te verslaan. Op 1 december 1997 kwam hij in vaste dienst bij de NOS. Als verslaggever heeft Chapel maar liefst 28 edities van de Tour de France op zijn naam staan. Daarnaast was hij voor NOS Langs de Lijn en de Wereldomroep aanwezig bij de Olympische Zomerspelen van Barcelona, Atlanta, Sydney en Athene en de Winterspelen van Calgary, Lillehammer, Nagano, Salt Lake City en Turijn. De Olympische Spelen van Peking zouden zijn laatste Spelen worden waarna Chapel met pensioen zou gaan. (NOS) De NOS stelt zaterdag bij de uitzending van Radio Tour de France het eerste half uur in het teken van de overleden verslaggever Jacques Chapel. Er zijn historische fragmenten van hem te horen en er is een gesprek met voormalig regisseur Ferry de Groot, die Chapel vele jaren in de Tour meemaakte. ,,We beginnen met een vreemd gevoel aan de cyclus van dit jaar”, bekent eindredacteur André van Arnhem. 

UIT DE MEDIA:

** Kabelaar Ziggo is in samenwerking met de Nederlandse Publieke Omroep en Technicolor een test gestart via haar digitalt tv-netwerk met Nederland 1 HD in het de zogenaamde 1080i formaat, naast uitzendingen in het 720 formaat. De testen zijn alleen te volgen via een speciaal testnetwerk en een Samsung HD-ontvanger. Via dit testnetwerk zijn ook de uitzending van Eurosport HD te zien in het 1080i-formaat. Hiervoor is wel een update nodig voor de Samsung HD-ontvanger.

** Vanaf vandaag is Q-music in Doetinchem, de IJssel, Deventer en Arnhem te ontvangen op 100.4 FM. In de omgeving van Lichtenvoorde en Winterswijk is Q-music vanaf morgen te vinden op 100.7 FM. De frequentiewijziging is onderdeel van een project om de ontvangst van Q-music in Oost-Gelderland te verbeteren. Programmadirecteur Wouter van der Goes: ‘Uiteraard zijn we erg blij dat de dekking van Q-music geoptimaliseerd is, zodat iedereen in Oost-Gelderland het station eindelijk ook ongestoord kan ontvangen. Natuurlijk hopen we deze uitbreiding op andere plekken in Nederland verder te kunnen voortzetten.’ (Q Music)

** Radio Gelderland had donderdagavond korte tijd te kampen met ontvangstproblemen door blikseminslag. Door deze blikseminslag is de steunzender Ruurlo uitgevallen. In grote delen van de Achterhoek is Radio Geldeland hierdoor via de ether (90.4 fm) niet te ontvangen. De storing is in de loop van de avond opgelost (via o.a. RTV Gelderland)

** De eerste aflevering van het nieuwe VARA-programma Factor Giel is woensdagavond matig bekijken. Naar de extreme show van Giel Beelen keken 260.000 kijkers (22.00 uur, Ned. 3), zo bleek donderdag uit gegevens van de Stichting KijkOnderzoek (SKO). In de uitzending, waarvoor veel promotie is gemaakt, ondergaat de dj van Radio 3FM extreme experimenten. Zo laat hij zich onder meer martelen, bevriezen en levend begraven. (ANP)

** Ook de redacties van het Eindhovens Dagblad, BN/De Stem en de Twentsche Courant Tubantia dreigen donderdag met acties als een voorgenomen bezuinigingsplan van uitgeverij Wegener niet van tafel gaat. Woensdag hadden andere Wegener-kranten (De Gelderlander, het Brabants Dagblad en de Stentor) al aangekondigd actie te gaan voeren. De Provinciale Zeeuwse Courant (PZC) vergadert donderdagmiddag over eventuele stappen. (NU/ANP)

** Kabelaar Ziggo heeft het kabelnetwerk in de gemeente Laren gemoderniseerd. Circa vijfduizend huishoudens krijgen vanaf 1 juli naast televisie ook de beschikking over internet en telefonie van Ziggo. Door het wijzigen van de zenderindeling dienen de inwoners van Laren eenmalig de zenders van radio, televisie en eventueel video- en dvd-recorder opnieuw in te stellen. Nu de modernisering van het netwerk gereed is, hoort Laren bij het regionale kabelnetwerk in ‘t Gooi. Dat betekent dat, op verzoek van de Regionale Programmaraad ‘t Gooi en omstreken (RPGO), hetzelfde pakket radio- en televisiezenders in Laren wordt doorgegeven als in de andere gemeenten in de regio. In deze programmaraad heeft ook een inwoner van Laren zitting.

** Joop van den Ende is een van de gasten in het nieuwe seizoen van het tv-programma Zomergasten. Dat maakte de VPRO woensdag bekend. Het programma is van 27 juli tot en met 31 augustus elke zondagavond te zien. Bas Heijne neemt ditmaal de presentatie op zich. Op 31 augustus is Van den Ende in Zomergasten aanwezig. Eerder komen Ronald Plasterk, Junkie XL, Naema Tahir, Annemarie Prins en Willem Schinkel uitweiden over hun favoriete tv-fragmenten. (ANP)

** Door een kabelbreuk veroorzaakt door graafwerkzaamheden van Nuon zaten dinsdag 50.000 klanten van UPC enkele uren zonder internet, digitale tv en telefoon. De kabelbreuk ontstond gisteren rond twee uur in Apeldoorn en reikte volgens een woordvoerder van UPC tot Zutphen. Naast de internetverbinding lagen ook de telefonieverbinding en het digitale tv-signaal eruit. Gisteravond zou de breuk hersteld zijn en inmiddels kan iedereen weer gebruik maken van de digitale diensten van de kabelaar. Voor het repareren van een hoofdkabel is standaard een uur of vier nodig. Omdat het lassen van de kabel goed ging was het probleem binnen vier uur opgelost, laat UPC weten. (Webwereld)

** De NOS gaat alle etappes van de Ronde van Frankrijk rechtstreek uitzenden op mobiele telefoons. Bezitters van gsm’s met mobiel internet moeten dan wel eerst een speciale applicatie downloaden op de site van de NOS. Dat meldde de NOS dinsdagavond. De verrichtingen van de wielrenners in de Tour de France, die zaterdag begint, zijn te zien via een livestream. Daarnaast laten grafieken de stand van zaken in de tour zien en zijn er tekstverslagen te lezen. Volgens de NOS is het voor eerst dat een dergelijk groot sportevenement live via mobiele telefonie is te volgen. (ANP)

** Medewerkers van het Brabants Dagblad in Den Bosch gaan morgenmiddag uit protest buiten een vergadering houden. De vergadering is gericht tegen de bezuinigingen die het moederbedrijf Mecom bij Wegener wil doorvoeren. De bijeenkomst is ook bedoeld om het bezoek dat Mecom topman Montgomery morgenmiddag aan het Brabants Dagblad brengt te dwarsbomen. Ook de hoofdredactie heeft laten weten nu niet met Montgomery te willen praten. Vorige week kondigde Mecom bezuinigingen aan, die honderden mensen bij de dagbladen hun baan gaat kosten. Naast het Brabants Dagblad horen ook BN de Stem en het Eindhovens Dagblad bij Wegener. (Omroep Brabant)

Nog meer veelverdieners bij publieke omroep

Het aantal veelverdieners bij de publieke omroep was in 2007 hoger dan de omroepen in hun jaarverslagen hebben vermeld. Uit onderzoek van het Commissariaat voor de Media blijkt dat 17 omroepbestuurders en 37 presentatoren/programmamakers een salaris verdienden boven de zogeheten Balkenendenorm van 169.000 euro. Ook in 2006 was er sprake van onderrapportage en bedroeg het aantal veelverdieners 52. Dat schrijft het commissariaat aan de Tweede Kamer. Sinds 2006 zijn omroepen wettelijk verplicht in jaarverslagen de topinkomens van medewerkers in loondienst te vermelden. Minister Plasterk(Media, PvdA) heeft inmiddels laten weten dat hij voor deze omroepfunctionarissen een wettelijk salarismaximum zal invoeren. Daarin wordt hij gesteund door een meerderheid in de Tweede Kamer. Nieuw in het onderzoek van de mediawaakhond zijn onder meer de ruime ontslagvergoedingen die zijn toegekend aan de voormalig directeur van de Joodse Omroep en een manager van Radio Nederland Wereldomroep (RNW). Het gaat om vertrekregelingen van respectievelijk 283.000 en 373.000 euro. In het eerste geval kwam daar een kantonrechter aan te pas. Overigens heeft het commissariaat nog geen volledig zicht op alle topinkomens bij de publieke omroep, schrijven voorzitter Inge Brakman en commissaris Tineke Bahlmann. Want niet alle medewerkers van een omroep zijn in loondienst. Sommige onder wie Ivo Niehe en Paul de Leeuw laten zich freelance inhuren door hun eigen bv. En over die vergoedingen hoeven omroepen geen verantwoording af te leggen in hun jaarverslag. (NRC)

Nrc.next en FD grootste stijgers

Ochtendkrant nrc.next was in het eerste kwartaal van dit jaar de grootste stijger onder de landelijke kranten. Het dagblad, een uitgave van NRC Media, had in de eerste drie maanden van 2008 een totaal verspreide oplage van 83.000 exemplaren. In het eerste kwartaal van 2007 was dat nog 75.000. Dat blijkt uit de nieuwe kwartaalcijfers van Het Oplage-Instituut (HOI) die vanochtend zijn bekendgemaakt. Ook Het Financieele Dagblad haalde in het eerste kwartaal van 2008 een hogere oplage dan in de vergelijkbare periode een jaar eerder. Het FD steeg van 60.000 naar bijna 65.000. De Telegraaf haalde een heel kleine winst, de overige landelijke titels leden verlies. NRC Handelsblad ging van 234.000 naar 226.000 exemplaren. Bij de gratis kranten boekten Metro en Spits winst: Metro is de grootste gratis krant van Nederland met een oplage van 553.000 exemplaren (een plus van 30.000 ten opzichte van het eerste kwartaal van 2007). Spits passeerde De Pers en is weer de tweede gratis krant met een oplage van 458.000 (plus 10.000). De Pers heeft een oplage van 440.000, Dag staat op 380.000. Metro en Spits maken winst, De Pers en Dag lijden verliezen. Op Het Parool en het Friesch Dagblad na zagen alle regionale titels hun oplagen dalen. De sterkste daler was De Twentsche Courant Tubantia (Wegener). (NRC).

UIT DE MEDIA:

** Kabelaar Ziggo heeft vandaag aanpassingen doorgevoerd in haar digitale tv-pakket. Toegevoegd zijn MisdaadNet (Digitaal keuzepakket Film & Entertainment op kanaal 119) en JImJam (Digitiaal keuzepakket Kids op kanaal 308). CBBC en CBeebies, de kinderzenders van de publieke Engelse omroep BBC, worden per 1 juli niet meer doorgegeven. BBC Three en BBC Four maken sinds vandaag onderdeel uit van het Digitaal keuzepakket Kennis & Nieuws.

** Vandaag start Endemol een eigen digitale zender: MisdaadNet, te zien via kabelexploitant Ziggo. Endemol zegt de eerste producent in Nederland te zijn die als narrowcaster content via een eigen themakanaal aanbiedt. Misdaad Net is vandaag voor het eerst te zien via kabelexploitant Ziggo. Met de start van Misdaad Net komen liefhebbers van detectiveseries 24 uur per dag, 7 dagen per week aan hun trekken. Het net brengt Nederlandse producties als Spoorloos Verdwenen, Grijpstra en de Gier, Bureau Kruislaan en kijkcijferkanon Baantjer, maar ook bekende Europese misdaadseries. Naast de succesvolle Nederlandse Endemolproducties behoren ook Duitse Krimi’s (o.a. Siska, Der Alte) en Britse detectives (o.a. Murphy’s Law) en klassiekers als Miss Marple en Sherlock Holmes tot de vaste programmering van het nieuwe digitale net. (Adformatie)

** De Evangelische Omroep (EO) stopt eind dit jaar met Ronduit Praise en conferentieweekeinden. Dat maakt de omroep bekend op zijn website. De EO begon met die activiteiten om een leemte te vullen, maar inmiddels organiseren de kerken zelf zulke bijeenkomsten. Ronduit is de jongerenafdeling van de omroep. Tijdens een Praise-avond zingen jongeren eigentijdse geestelijke liederen. Het kan gaan om bewerkingen van de liederen van Johannes de Heer of psalmen, maar ook om opwekkingsliederen. Tijdens de conferenties bespreken jongeren thema’s als hoe je je geloof vormgeeft in het dagelijks leven en hoe je met je talenten omgaat. De EO denkt nog na over “vernieuwende activiteiten” die in de plaats van Ronduit Praise en de conferenties komen. (ANP)

** Eemstad RTV wil dat Amersfoort de proceskosten rond de zendvergunning voor zijn rekening neemt. Die machtiging ging vorig jaar, op last van de rechter, aan de neus van Eemstad voorbij. Omroep Amersfoort trok aan het langste eind en Eemstad RTV bleef met een schuld zitten van 2500 euro. Omdat de gemeente alle schulden van Omroep Amersfoort wil saneren, hoopt ook Eemstad RTV op medewerking van het college. Bovendien benadrukt Eemstad in een brief aan de gemeenteraad dat Omroep Amersfoort de boekhouding nog altijd niet op orde heeft. (RTV Utrecht)

** Tienduizenden huishoudens in de regio Apeldoorn zitten sinds ongeveer twee uur vanmiddag zonder internet, internettelefoon en digitale televisie. Oorzaak is een gebroken hoofdkabel in het netwerk van UPC. De kabelbreuk ontstond volgens UPC tijdens graafwerkzaamheden door Nuon. Dat gebeurde bij een woning aan de IJsseldijk. Het kan nog uren duren voordat de problemen zijn hersteld. Niet alleen mensen in Apeldoorn ondervinden er hinder van. De gevolgen reiken volgens UPC tot aan Zutphen toe.

** De Norderney, het vroegere zendschip van de zeezender Radio Veronica, zal binnenkort de haven van Antwerpen verlaten. Dit bericht de VRT. De Norderney werd in 1965 in dienst genomen als zendschip voor Radio Veronica. Er werden radio-uitzendingen vanop zee, gericht op Nederland, in verzorgd. Na het opdoeken van Radio Veronica in 1974 begon een kleine lijdensweg voor het schip. Het werd herhaaldelijk met de sloop bedreigd en werd naar meerdere ligplaatsen verhuisd. Uiteindelijk kwam het terecht in het Kempische dok bij Antwerpen. Tot op heden worden er regelmatig fuiven in georganiseerd. De laatste tijd waren er regelmatig berichten over een mogelijke verhuizing. Het blijft evenwel onduidelijk wanneer dit zal gebeuren en wat de nieuwe bestemming van het schip zal zijn. Overigens zijn er vandaag berichten ontvangen waaruit blijkt dat bij het neerlaten van de voormast deze in twee delen is gebroken.