Media kort: juni 2008

Plasterk oordeelt niet over ontslaggeld omroep

Minister Ronald Plasterk (Media) ,,onthoudt zich van een oordeel” over de hoge afvloeiingsregelingen bij publieke omroepen, die onlangs in de media kwamen. Dat schreef hij maandag in een brief aan de Tweede Kamer. Een paar weken geleden kwam naar buiten dat de voormalige KRO- mediadirecteur Ton Verlind, ondanks zijn vertrek, nog tot zijn pensioen in 2011 op de loonlijst blijft staan. Dat levert hem 647.000 euro op, terwijl hij al weer ander werk heeft gevonden. Voormalige TROS-baas Karel van Doodewaerd kreeg ruim 6 ton mee en AVRO-presentator Karel van de Graaf 544.000 euro (waar een deel van zijn salaris voor gewerkte maanden in is verwerkt). Als gevolg van deze berichten liet de minister een onderzoek doen door het Commissariaat voor de Media. Die organisatie constateerde dat in 2006 42 omroepmedewerkers boven de zogeheten Balkenende-norm (171.000 euro) uitkwamen. Vorig jaar lag dat aantal op 44, schrijft Plasterk in zijn brief. ,,De berichten in de media over een enorme stijging van salarissen in 2007 kunnen vooral worden verklaard uit een onvolledige rapportage over 2006 en een aantal ontslagvergoedingen die in 2007 zijn getroffen”, vervolgt hij. In een debat met de Kamer zei hij eerder dat hij het vreemd vond dat ex-omroepmedewerkers die ,,gezond zijn van lijf en leden en inmiddels een nieuwe baan hebben” toch zo’n ruime ontslagvergoeding krijgen. In zijn schrijven aan het parlement laat hij een oordeel achterwege. In zijn brief staan ook zijn plannen over de salariëring van presentators en dj’s die nog bij de omroep in dienst zijn. Eerder maandag stelde hij in diverse media dat die personen in zijn optiek niet meer dan 2 ton per jaar mogen verdienen. In zijn brief wordt dat bedrag echter niet genoemd. (ANP/AD)

 

UIT DE MEDIA:

** Het EK Voetbal 2008 is voor de NOS met recht een multimediaal succes te noemen. Naast de veelbekeken televisieprogramma’s en de veelbeluisterde uitzendingen van NOS Langs de Lijn op Radio 1, heeft de NOS EK-site een groot aantal unieke bezoekers getrokken. Ruim 1,6 miljoen mensen bekeken tezamen ruim 15 miljoen pagina’s, goed voor een derde van al het verkeer op de NOS-sites. De livestreams van de wedstrijden werden ruim 4,6 miljoen keer aangeklikt. Er werden in totaal 5,4 miljoen losse items bekeken op de videopagina van de NOS EK-site, dit terwijl er geen doelpunten of samenvattingen van wedstrijden te zien zijn. Ook voor de Tour de France en Olympische Spelen biedt de NOS unieke sites aan. Op 1 juli gaat de vernieuwde NOS-website van de Tour de France online (www.nos.nl/tour). Het succesvolle concept van vorig jaar (de site won in 2007 de derde prijs tijdens de Media & Entertainment Innovation Awards) is verder uitgebouwd met o.a. een uitgebreide videopagina waar alle hoogtepunten en samenvattingen direct teruggekeken kunnen worden. Begin augustus gaat de NOS-site van de Olympische Spelen online. (Persbericht)

** De NOS heeft met de televisie-uitzendingen van het EK Voetbal bijna heel Nederland bereikt, zo bleek maandag uit cijfers van de afdeling Kijk- en Luisteronderzoek van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO). ,,Van de Nederlandse bevolking heeft 97 procent ten minste een minuut thuis naar een van de EK-wedstrijden gekeken en dat staat gelijk aan 14,5 miljoen kijkers”, zei een NOS-woordvoerder maandag. De finale tussen Duitsland en Spanje werd zondag door gemiddeld 5,4 miljoen mensen thuis bekeken. Na de vier wedstrijden van het Nederlands elftal was dit het meestbekeken duel van het afgelopen toernooi. De finale van het EK in 2004 tussen Griekenland en Portugal trok destijds 5,3 miljoen kijkers. (ANP/AD)

** Een 27-jarige Nijmegenaar heeft zaterdag in het centrum van zijn stad een cameraman en een regisseur in het gezicht geslagen. Dat heeft een politiewoordvoerder bekend gemaakt. De twee maakten voor een televisieprogramma opnames van een bekeuring, die de Nijmegenaar kreeg omdat hij fietste in voetgangersgebied. De ploeg volgde een medewerker van het bureau Toezicht. Hoewel de fietser meermalen duidelijk maakte dat hij niet gefilmd wilde worden, ging de cameraman toch door. Daarop haalde fietser uit. Zowel de tv-ploeg als de fietser hebben aangifte gedaan. (Telegraaf)

** De redacties van de dagbladen van Wegener beraden zich op acties om de voorgenomen reorganisatie bij de uitgever te voorkomen. Volgens Rob Vunderink, voorzitter van de redactieraad van De Gelderlander, wordt onder meer overwogen één dag helemaal geen krant uit te brengen. De redactieraden komen woensdag bijeen. Wegener wil 395 tot 465 banen schrappen, waaronder ongeveer tachtig op de redacties. Dat moet jaarlijks ruim 30 miljoen euro aan besparingen opleveren. (Gelderlander)

** Docenten Frans zijn een actie begonnen tegen het van de kabel halen van de Franstalige zender TV5. Volgens de sectie Frans van de vereniging Levende Talen gebruiken veel docenten Frans de programma’s ter ondersteuning van hun lessen. De zender zelf is inmiddels ook een protestactie gestart. Als het aan exploitant UPC ligt verdwijnt TV5 van de kabel in grote delen van Zuid- en Noord-Gelderland. Volgens UPC is er te weinig belangstelling voor de zender. In plaats daarvan wordt Animal Planet uitgezonden. (Gelderlander)

** RTV Oost krijgt van haar kijkers en luisteraars een ruime 7. Dat blijkt uit een onderzoek van de Provincie Overijssel. Gedeputeerde Buursink vroeg in mei om het onderzoek, omdat hij wilde weten of de regionale omroep de subsidie van 10 miljoen euro wel verdient. Volgens het onderzoek kijkt 58 procent van de inwoners van Overijssel naar TV Oost en luistert 32 procent iedere week naar Radio Oost. Vooral het nieuws en de sport worden veel bekeken, net als de Regiotap en de soap Van Jonge Leu. De populairste radioprogramma’s zijn Goeiemorgen en Goeiemiddag Overijssel. 41 procent van de ondervraagden vindt dat de programmering voldoet aan de verwachting. Voor het onderzoek zijn 1200 inwoners van Overijssel ondervraagd. (RTV Oost)

** De vrije radiozender ‘Barbequeman Montana’ in Den Ham is vrijdag uit de lucht gehaald. De eigenaar zat in een pand aan de Achteres a chter de knoppen, toen de politie en Agentschap Telecom binnenvielen. Hij heeft een proces-verbaal gekregen. De zender is in beslag gekomen.

** Meer BNN-nieuws: Spuiten en Slikken krijgt 6 juli een nieuwe interactieve website, waar jongeren per muisklik informatie kunnen vinden over alles op het gebied van seks en drugs. Volgens de omroep geen saaie infosite, maar een platform waarop vooral de ervaringen van de doelgroep belangrijk zijn. Jongeren kunnen op de internetpagina bijvoorbeeld discussiëren op een forum, een weblog starten, foto’s uploaden en meeschrijven aan een Wiki. Het tv-programma gaat vanaf 6 juli op tour en bezoekt per bus zomerse locaties. (Telegraaf)

** Jan Joost van Gangelen keert terug naar de publieke omroep. De naar Talpa overgestapte Studio Sport verslaggever gaat bij de VPRO de Olympische Sportquiz presenteren. ,,Ik was blij verrast toen ze mij vroegen”, zegt Van Gangelen, ,,Zelf heb ik nooit een terugkeer naar de ‘publieken’ uitgesloten, maar je moet natuurlijk maar afwachten of ze je dan nog willen.” Het contract dat Van Gangelen met Talpa (nu RTL) heeft, loopt af op 31 juli. De presentatie voor de VPRO is eenmalig, al valt er wat hem betreft zeker te praten over meer. 

** Uitgeverij Wegener heeft geen Raad van commissarissen meer. Vrijdag stapten president-commissaris Noten en zijn mede-commissaris Vink op. De derde commissaris Van Schaik vertrok eerder deze week. Noten en Vink zeggen dat zij zich niet kunnen vinden in het beleid van de Britse investeringsmaatschappij Mecom, die Wegener heeft overgenomen. Met name zijn zij het niet eens met de voordracht van FC Twente-voorzitter Munsterman als nieuwe topman. Munsterman is directeur van de huis-aan-huisbladen van Wegener en is sinds mei waarnemend bestuursvoorzitter. Hij wil niet reageren op het vertrek van de commissarissen. (RTV Oost)

Ministeries stoppen sponsoring tv-programma’s

Het kabinet heeft vrijdag ingestemd met het plan van minister Ronald Plasterk (Media) om te stoppen met het door ministeries sponsoren van televisieprogramma’s. Volgens de bewindslieden leidt deze vorm van financiering tot aantasting van de onafhankelijkheid van de omroepen of tot ongewenste overheidsbeïnvloeding. Dat bleek vrijdag na afloop van de ministerraad. Het besluit gaat per 1 augustus in, maar het kabinet zal ‘oude’ afspraken met zendgemachtigden nog wel nakomen. Hierdoor kan in de rest van dit jaar en volgend jaar nog een aantal door ministeries gefinancierde programma’s op televisie komen. Departementen besteden jaarlijks ongeveer 5 miljoen euro aan coproducties. ‘Als minister van Media zeg ik: lever dat geld maar gauw bij mij in’, grapte Plasterk vrijdag. ‘Maar het gaat natuurlijk om budget van de ministeries zelf, dus zij mogen bepalen hoe ze dat geld voortaan gaan inzetten.’ De PvdA-minister gaf aan dat de meeste coproducties met de beste intenties worden gemaakt, maar hij wil wegblijven van het grensvlak ussen pure journalistiek en overheidsvoorlichting. ‘Een programma als In Europa van Geert Mak was wat mij betreft keurig gemaakt, maar anderen kunnen dat weer anders interpreteren.’ Plasterk denkt dat omroepen niet in financiële problemen komen door het beëindigen van de sponsoring. ‘Wel heb ik brieven gehad van televisieproducenten die de maatregel liever niet ingevoerd zagen.’ (Volkskrant)

Kabinet legt omroep Balkenende-norm op

Het kabinet zet definitief het mes in de topsalarissen bij de Nederlandse publieke omroep, universiteiten, hogescholen en andere organisaties die uit belastinggeld worden betaald. De ministerraad gaat vandaag akkoord met een voorstel voor veel van deze banen de ‘Balkenende- norm’ als maximum te stellen: ruim 170.000 euro. Minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken) vindt zo’n salaris voor de bestuurders meer dan genoeg. Het kabinet studeerde de afgelopen tijd op een advies van voormalig VVD-leider Hans Dijkstal. Hij raadde aan het salaris van de minister- president aan te houden als maximum voor bestuurders uit de semi-publieke sector. Ter Horst neemt de aanbevelingen in grote lijnen over. De maatregelen gelden voor toekomstige bestuurders, die in veel gevallen genoegen moeten nemen met veel minder geld dan de huidige topmannen. Zo verdient de huidige baas van de Universiteit Utrecht ruim 3 ton. Bedrijven als Schiphol en de NS moeten straks een ‘beloningscode’ voorleggen aan het kabinet. Henk Hagoort, voorzitter van de publieke omroep, juicht de beslissing van het kabinet toe. Hij nam onlangs genoegen met een salaris binnen de ‘Balkenende-norm’, terwijl zijn voorganger Bruins Slot nog een dikke 2 ton verdiende. Hagoort vindt dat alle bestuurders in Hilversum de Balkenende-norm moeten eerbiedigen. Hagoorts woordvoerder Jeroen Wassenberg: ,,Voor presentatoren ligt dat anders. Daar gaat het om marktwaarde.” (AD)

UIT DE MEDIA:

** Ruim 3 miljoen mensen hebben donderdagavond voor de televisie Spanje van Rusland zien winnen. Dat blijkt uit de cijfers van Stichting KijkOnderzoek. In totaal keken 3,6 miljoen mensen naar de Spaanse overwinning van 3-0 op Rusland. Daarmee plaatsten de Spanjaarden zich voor de EK-finale van zondag. (ANP)

** Het bezuinigingsplan van uitgever Wegener is volgens CDA-Kamerlid Joop Atsma (CDA) ,,een klap in het gezicht van de regionale nieuwsvoorziening”. Dat zei hij donderdag in reactie op het voornemen van het uitgeefconcern om 395 tot 465 banen te schrappen, waaronder ongeveer 85 journalistieke voltijdbanen. Volgens Atsma bewijst het plan dat het pluriforme nieuwsaanbod in de regio verschraalt. ,,Voor de lezers is er minder te kiezen. Het is zorgelijk dat deze operatie plaatsvindt omdat een buitenlandse investeerder meer geld wil.” Volgende week wil hij de kwestie in een debat met minister Ronald Plasterk (Media) aankaarten. Hij ziet graag dat het Commissariaat voor de Media een steviger rol gaat spelen om de pluriformiteit van de pers te bewaken. (AD)

** Bart Van Doorne wordt de nieuwe hoofdredacteur van De Morgen. De gewezen chef nieuws van Vtm was in november 2007 overgestapt naar de krant. Van Doorne (36), vroeger nog correspondent in New York voor “Het nieuws” en hoofdredacteur van “Telefacts”, stapte midden september op als chef nieuws bij Vtm. Algemeen hoofdredacteur Klaus Van Isacker kondigde in november al aan dat de krant grote plannen had en dat Van Doorne daarin een belangrijke rol zou spelen. (VRT)

Radio Veronica vervangt ochtend-dj

Luisteraars van Radio Veronica worden vanaf maandag wakker met muziek en minder geklets. De vaste ochtend-dj Patrick Kicken mag voortaan uitslapen en wordt vervangen door Colin Banks, die al bij Veronica presenteerde. Banks gaat het programma Ook Goeiemorgen presenteren, waarin muziek uit de jaren ’80 en ’90 de boventoon zal voeren. Ook Goeiemorgen komt in plaats van Kicken wordt Wakker. Dj Patrick Kicken presenteerde dit programma drie jaar lang zes dagen per week vanaf vijf uur ‘s ochtends, een uurtje eerder dan andere radiostations uit de veren komen. ,,Na 750 live radio-uitzendingen en minstens zoveel indrukken is het tijd om de boel even te laten bezinken. Eerst een lange vakantie om lekker veel bij te slapen, want drie jaar een ochtendshow maken is topsport”, zegt Kicken, die naar eigen zeggen niet over slechte luistercijfers te klagen heeft. Ook Goeiemorgen wil zich met meer muziek onderscheiden van andere ochtendshows, aldus een woordvoerder van Radio Veronica donderdag. ,,Ik geloof heel erg dat er behoefte is bij luisteraars aan een snel ochtendprogramma met veel muziek en korte items”, zegt de nieuwe ochtendman Colin Banks. Arend Langenberg schuift dagelijks aan voor het nieuws, Olav Mol praat de luisteraars bij over de autosport en Jan Paparazzi houdt het wel en wee in de entertainmentwereld bij. ,,Ik vind het leuk wat speldenprikken uit te delen in plaats van BN’ers naar de mond te praten zoals in andere ochtendprogramma’s gebeurt”, zegt Paparazzi. (Gelderlander)

UIT DE MEDIA:

** De AVRO heeft de website www.avro.nl vernieuwd. Audiovisuele content neemt vanaf nu een nog belangrijkere plek in op de vernieuwde homepage dankzij een videoplayer. Bezoekers kunnen hiermee promo’s van AVRO radio- en televisieprogramma’s respectievelijk beluisteren en bekijken. De homepage bevat nieuwe onderdelen zoals uitzending gemist TV en Radio. Verder is het onderdeel Thema geïntroduceerd met onderdelen zoals AVRO Klassiek. Ook komt er meer plek voor crossmediale projecten, evenementen, thema’s, extra audiovisueel materiaal. Verder wordt de interactie met de bezoekers versterkt en zullen community’s worden opgebouwd. (Spreekbuis)

** Secretaris Thomas Bruning van de journalistenvereniging NVJ beschuldigt eigenaar Mecom van uitgever Wegener van een ‘killermentaliteit’. Bruning vindt het ,,zeer teleurstellend” dat de Britse investeerder zo snel na een vorige reorganisatie een nieuwe bezuinigingsronde bij het uitgeefconcern heeft aangekondigd. Die ronde gaat 395 tot 465 banen kosten, meldde Wegener donderdag.

** Radio Efteling is gestart met testuitzendingen via haar etherfrequentie 104.3 MHz. Sinds vanochtend is er muziek te horen welke typisch hoort bij de Efteling: het non-stop het deuntje van de attractie “Carnaval Festival”. (via FMTV)

** Vodafone neemt de dienstverlening van Quicknet over. Quicknet stopt vanaf 30 juli met haar ADSL-diensten. Er zijn afspraken gemaakt met Vodafone voor overname van de klanten. QuickNet verzorgde vroeger ADSL-diensten voor Multikabel, dat recent opging in Ziggo. Volgens een woordvoerder van Vodafone Nederland gaat het om enkele duizenden klanten. De gebruikers zitten nu op het netwerk van Tiscali (KPN). Ze kunnen daar gebruik van blijven maken, aldus de woordvoerder, omdat Vodafone Nederland ook gebruik maakt van Tiscali Wholesale. “De overname van deze klanten van Quicknet past in de strategie van Vodafone Nederland om haar positie in vast en in breedband verder uit te bouwen”, aldus de woordvoerder. (Persbericht)

** Blof was vorig jaar voor de derde keer op rij de meest gedraaide Nederlandse artiest op de radio. Ilse DeLange staat in de ranglijst van artiestenorganisatie Sena op nummer twee, gevolgd door VanVelzen en Marco Borsato, die vorig jaar nog de tweede plek bezette. Golden Earring bekleedt de vijfde positie. Van de internationale artiesten werd zangeres Nelly Furtado in 2007 het meest gedraaid. Robbie Williams en Madonna, die vorig jaar op een en twee stonden, zakten elk een plaatsje. U2 en Red Hot Chili Peppers staan op nummer vier en vijf.

** Op de KPN-mast aan de Waalderstraat in Den Burg op Texel is deze week een nieuwe antenne voor de verspreiding van digitale radio en televisie geplaatst. De antenne werd geplaatst met behulp van een grote kraan die tot 85 meter hoog kan. Eerst werd de top verwijderd en daarna de antennekoker geplaatst, waardoor de mast drie meter korter is geworden (70 meter). De nieuwe antenne is bedoeld voor Digitenne van KPN. Dat wordt naar verwachting in het najaar actief op Texel. Abonnementhouders kunnen dan overal draadloos digitale televisie en radio ontvangen. Het bedrijf VolkerWessels Telecom heeft tegelijkertijd de mast verstevigd en apparatuur verhangen. De bordessen zijn weggehaald, omdat die bij stevige wind soms voor een hinderlijke fluittoon zorgden. (TC)

** Vanaf 1 juli aanstaande zal cultuurzender ARTE haar programma’s in HDTV kwaliteit via de ASTRA-satelliet gaan uitzenden. ARTE HD komt free-to-air beschikbaar en is daarmee gratis toegankelijk voor alle Nederlandse ASTRA-satellietkijkers die in het bezit zijn van een HD-satellietontvanger. Voor CanalDigitaal-abonnees zal ARTE HD op voorkeuze 99 te vinden zijn. Met de start van ARTE HD zijn inmiddels al 35 HDTV-kanalen te ontvangen via de ASTRA-satelliet. Hiermee is ASTRA veruit het belangrijkste HDTV-platform in Europa. (Persbericht)

** Heracles Almelo komt met een eigen tv-kanaal. De uitzendingen zijn via de internetsite van de voetbalclub te bekijken. Heracles gaat hiervoor samenwerken met een Overijssels productiebedrijf. Naar verwachting zal Heracles TV gratis te bekijken zijn. Het is de bedoeling dat de uitzendingen komend seizoen al van start gaan. Eerder maakte ook FC Twente bekend komend seizoen een eigen tv-kanaal te beginnen (RTV Oost)

** Duitsland is niet blij met de live voetbaluitzending van woensdagavond. In de Oostenrijkse hoofdstad Wenen, waar het signaal de hele wereld over wordt verspreid, was het vanavond heftig noodweer waardoor in de tweede helft het signaal meerdere malen wegviel. De Duitse krant Bild spreekt van de “pijnlijkste tv-uitzending in jaren”. Op een gegeven moment viel het beeld zelfs voor zeven minuten weg. Dertig miljoen Duitsers, velen met een net aangeschafte LCD Full-HD tv moesten naar zwart beeld kijken. “Een schande!”, spreekt de Duitse krant Bild . Duitsland won de wedstrijd vanavond met 3-2 van Turkije, waardoor de Duitsers verzekerd zijn van een finaleplaats. (Fok)

Ruimere reclame commerciële tv

De commerciële omroepen in Nederland krijgen als het aan de PvdA en het CDA ligt veel meer mogelijkheden reclame te maken in en om hun programma’s. Op dit moment mogen programma’s om de twintig minuten onderbroken worden voor een reclameblok. Bij films mag dat om de drie kwartier. Beide regeringspartijen stellen vandaag bij de behandeling van de nieuwe Mediawet in de Tweede Kamer voor het onderbreken van programma’s door reclame helemaal vrij te geven. Films zouden voortaan elk half uur reclame mogen hebben. Het amendement van PvdA en CDA komt overeen met de nieuwe Europese regels. Normaal duurt het een tijd voordat die regels in de Nederlandse wetgeving zijn verwerkt. ‘Maar we behandelen de nieuwe Mediawet nu toch, dus laten we het maar meteen invoeren’, zegt het PvdA-Kamerlid Martijn van Dam. Hij is niet bang voor Amerikaanse toestanden met programma’s die voortdurend worden onderbroken. ‘Daar heeft de Nederlandse kijker een hekel aan. Die haakt dan af en dat weten de commerciële omroepen heel goed.’ Met het voorstel van PvdA en CDA ligt SBS opeens voor op concurrent RTL, aldus Van Dam. RTL valt onder de (soepeler) Luxemburgse wetgeving. Als Nederland de Europese regels direct invoert, blijft RTL gebonden aan de oude regels tot ook Luxemburg zo ver is. Van Dam: ‘Hadden ze zich maar in Nederland moeten vestigen.’ (Volkskrant)

“Ondoorzichtigheid bij programmaraden”

De Nederlandse kabelbedrijven, verenigd in NLkabel, heeft laten onderzoeken in hoeverre programmaraden het indertijd door de overheid opgestelde modelreglement volgen. Programmaraden geven bindend advies voor het basispakket en doen vrijblijvende suggesties voor het standaardpakket van radio- en televisiezenders. NLkabel stelt dat slechts 8 van de in totaal 58 programmaraden het reglement volgen. Acht andere programmaraden volgen eigen regels en procedures. Van de overige 42 raden is geen reglement bekend; 30 geven op hun site geen informatie over te volgen procedures – 12 programmaraden beschikken niet eens over een website. Het is kortom “ondoorzichtigheid troef bij programmaraden”, aldus NLkabel. Uit het onderzoek blijkt dat de programmaraden, op basis van willekeurige procedures met uiteenlopende en onheldere criteria, tot wisselende adviezen komen. “Zo komt het begrip pluriformiteit in bijna de helft van de adviezen niet of nauwelijks voor, terwijl dit als expliciete taak wordt gesteld in de Mediawet”, aldus NLkabel. NLkabel pleit voor een “vorm van consumenteninvloed op basis van consumentenvoorkeuren” en stelt dat zoiets ook het plan was. In de Kamer wordt morgen gesproken over een nieuwe Mediawet, waarbij aan het systeem voor programmaraden niet getornd wordt. (NL Kabel)

Alfacam start met eigen zenders

Alfacam Group, het mediabedrijf uit het Belgische Lint, start met een algemene tv-zender en 2 themazenders onder de noemer EXQI. Het algemene kanaal EXQI start in het najaar met uitzenden in Vlaanderen. De themazenders EXQI Sport en EXQI Culture zenden uit vanaf 1 juli. Alle zenders zenden 24 uur per dag uit in hoge definitie, maar om tegemoet te komen aan alle klanten behoort ook normale digitale beeldkwaliteit nog tot de mogelijkheden.Alfacam onderhandelt momenteel met de kabelmaatschappijen om ook nog analoog te kunnen uitzenden. Voor de financiering van het project rekent het bedrijf van Gabriel Fehervari op partnerships met bedrijven en inkomsten uit reclame. Het algemene kanaal EXQI zal “zinnige ontspanning en nuttige informatie” bieden. Op het vlak van actualiteit wordt er in de journaals vooral gefocust op positieve verhalen al “primeert de nieuwswaarde wel”. Het themakanaal EXQI Sport zet vooral in op internationale evenementen zoals de Olympische Spelen in Peking en op regionale sporten. Onder meer het 2e klasse-voetbal uit België zal ook live worden uitgezonden. Er zullen meer dan 100 mensen aangeworven worden om de programma’s inhoudelijk en technisch te ondersteunen. (VRT)

UIT DE MEDIA:

** Het Commissariaat voor de Media grijpt niet in bij de problemen tussen RTV Hollands Midden (voorheen LOT) en Neo Radio. De omroepen zijn volgens het commissariaat zelf verantwoordelijk voor de uitvoering van het convenant dat beide partijen in juli 2007 hebben ondertekend. Het Commissariaat voor de Media heeft in oktober de zendvergunning toegewezen aan LOT. Als deze omroep zich houdt aan de voorwaarden van de Mediawet, is er wat het commissariaat betreft niets aan de hand, laat D. Oudenaarden namens dit orgaan weten. ,,Wanneer de LOT, of nu dan Radio TV Hollands Midden het convenant tussen Neo en Lot van 19 juli 2007 anders uitlegt dan de andere betrokkenen, is dat geen omstandigheid die ons noopt tot ingrijpen,” aldus Oudenaarden.

** Kabelexploitanten Ziggo, CAIW, KabelNoord, CAI Harderwijk en Delta Kabelcomfort hebben tot 13 mei jl. illegaal de zender Fan.TV uitgezonden. Het Commissariaat voor de Media bevestigt DutchMedia middels een woordvoerster dat Fan.TV tot 13 mei geen uitzendlicentie had, waarmee de zender van 31 maart jl. tot 13 mei feitelijk illegaal was. Het Commissariaat stelt verder dat ze opheldering zal vragen aan kabelexploitanten.

** Maandag heeft de regionale commerciële radiozender RadioNL haar steunzenders in Appingedam (103.6 MHz) en Stadskanaal (96.0 MHz) in de lucht gebracht.

** Een journalist die verhalen schreef over hoe hij vrouwen had verkracht en vermoord, heeft zelfmoord gepleegd. De Macedonische verslaggever ontvoerde oudere vrouwen, verkrachtte ze daarna en maakte een einde aan hun leven. Vervolgens schreef hij daar artikelen over. Omdat hij hierin details vermeldde die nog niet naar buiten waren gebracht, begon de politie hem te verdenken. Taneski werd daarom afgelopen vrijdag gearresteerd. Nog geen drie dagen later pleegde hij zelfmoord zoals dat ook in een horrorfilm zou kunnen, zo zegt een politiewoordvoerder. De 56-jarige dagbladjournalist heeft zichzelf van het leven beroofd door in zijn cel zijn hoofd in een emmer water te stoppen. Voor zijn werk had Taneski zelfs familieleden van de slachtoffers geïnterviewd en rechercheurs gesproken. (RTL)

** Nederland 1 had afgelopen week een kijkaandeel van 48,1 procent. Het totale marktaandeel van de publieke omroep kwam uit op 58,7 procent. RTL Nederland behaalde 16,8 procent en SBS Broadcasting 13,6 procent. RTL 4 scoorde 9,4 procent, SBS 6 kwam uit op 6,9 procent. Het best bekeken programma was in week 25 het EK-voetbal Nederland – Rusland met 7.568.000 thuiskijkers. In totaal zagen 11 miljoen Nederlanders ten minste een deel van de wedstrijd, aldus Stichting KijkOnderzoek (SKO).

** De Weekendkrant, een Twents huis-aan-huisblad, heeft afgelopen weekeinde op de voorpagina abusievelijk een foto geplaatst van iemand anders dan de verdachte die vorige week in het stadhuis van Almelo vijf mensen gijzelde. Het blad, dat in een oplage van 220.000 exemplaren wordt verspreid, komt deze week met een rectificatie. ,,Heel vervelend. Dit had niet mogen gebeuren, maar het blijft mensenwerk”, aldus Mart Jochemsen, algemeen hoofdredacteur huis-aan-huisbladen van uitgeverij Wegener. Jochemsen wilde maandag niet ingaan op de vraag hoe de verwisseling heeft kunnen gebeuren. (ANP/AD)

** Ruim 7,5 miljoen televisiekijkers zagen Oranje zaterdagavond verliezen van het Rusland van Guus Hiddink. Dat blijkt zondag uit cijfers van de Stichting KijkOnderzoek (SKO). Dat zijn maar 200.000 mensen meer dan die naar de wedstrijd van Oranje tegen Roemenië keken. Wel ging het om het hoogste aantal kijkers van de Oranje-wedstrijden tijdens dit EK. Bijna 4 miljoen liefhebbers bleven na de verloren wedstrijd op Nederland 1 hangen om naar de nabeschouwing te kijken. Een miljoen mensen leverden in de rust een bijdrage aan de waterpiek of gingen even iets anders doen. Tijdens de rust stond de teller op 6,5 miljoen kijkers. (AD/ANP)

RTL stopt met talkshow Jensen

Robert Jensen keert na de zomer niet terug met zijn dagelijkse talkshow op RTL 5. De reden blijft vaag. ,,We zijn niet ontevreden, wellicht keert Jensen later weer terug,” wil woordvoerder Karin Bouwknegt van RTL alleen kwijt. In ruim 500 afleveringen ontving ‘s lands grofste talkshowhost, die vorig jaar afscheid moest nemen van zijn vaste sidekick Jan Paparazzi, meer dan 1200 gasten. Hoewel ook politici en Amerikaanse artiesten als Snoop Dogg en Shakira de weg naar zijn studio wisten te vinden, moest Jensen de laatste periode vooral terugvallen op gasten als Kim Holland, Kelly van der Veer, Nel Veerkamp en Patty Brard. Jensen is niet bereikbaar voor commentaar. (AD)

Kamer: Salaris omroepbestuurder aan banden

Bestuurders van de publieke omroep, universiteiten en culturele instellingen mogen niet meer verdienen dan 170-duizend euro, de zogeheten Balkenende-norm. Dat is één van de principebesluiten die het kabinet heeft genomen om de topsalarissen in de semi-publieke sector aan banden te leggen. Het kabinet neemt een advies daarover van de commissie-Dijkstal in grote lijnen over. De commissie-Dijkstal doet voorstellen om topsalarissen te beperken. In 2004 gaf oud-VVD-leider Dijkstal adviezen over de salarissen van de ambtelijke en politieke top. Nu heeft hij gekeken naar de beloningen van de semi-overheid. Dijkstal stelt voor om de semi-overheid in drie groepen onder te verdelen. Voor organisaties die hoofdzakelijk met publiek geld worden betaald, moet de Balkenende-norm het plafond zijn. Het gaat dan om onderwijsinstellingen, de culturele sector en publieke omroep. Onlangs ontstond er al opschudding over de hoge salarissen van een aantal Hilversumse presentatoren bij de publieke omroep. Het kabinet hakt volgende week definitief een knoop door. (NOS)

Kabelaar Ziggo sluit kantoor Maastricht

Personeelsleden van kabelbedrijf Ziggo zijn ontstemd over de aangekondigde sluiting van de Maastrichtse vestiging. De sluiting is volgens personeel en FNV Lokaal in strijd met eerder gemaakte afspraken over behoud van werkgelegenheid in Maastricht. Ziggo is het in mei ontstane fusiebedrijf waarin @home (Essent Kabelcom), Casema en Multikabel zijn opgegaan. De nieuwe directie besloot vorige week het regio-kantoor in Eindhoven te vestigen en het steunkantoor in Maastricht op te heffen. Dit terwijl een jaar geleden met veel moeite een landelijk een sociaal plan was overeengekomen, waarin is afgesproken dat niet meer dan de helft van de 200 arbeidsplaatsen zou worden verplaatst naar Tilburg en Utrecht, stelt John Willems van FNV Lokaal. Maastricht zou een steunkantoor houden. Willems wijst op de afspraken over de versnelde integratie van Nutsbedrijven in Essent uit 2005. De gemeenteraad ging daarmee blijkens een raadsstuk akkoord. “Omdat alles in het werk is gesteld om, naast herbevestiging van de werkgarantie voor het huidige Nutsbedrijvenpersoneel, structurele werkgelegenheid voor de stad te behouden.” FNV lokaal Maastricht wijst er op dat het behoud van structurele werkgelegenheid in Maastricht en Limburg een farce blijkt te zijn. Willems: “De markt is bepalend voor de werkgelegenheid. Nadat de politiek een (voormalig) overheidsbedrijf heeft verkocht, heeft zij ook geen invloed meer op de besluiten die de kopende bedrijven nemen om in de markt te kunnen concurreren. De Maastrichtse gemeentelijke arbeidsmarktpolitiek ten spijt.” Een woordvoerder van personeelsleden, wier werkplek naar Eindhoven wordt verplaatst, vreest dat de beste mensen het bedrijf zullen verlaten. Ziggo zal pas inhoudelijk reageren nadat werknemers op 1 juli officieel bericht krijgen, zegt woordvoerder Gradus Vos. (LD)

UIT DE MEDIA

** De raad van bestuur van SBS Broadcasting heeft Eric Eljon benoemd tot directeur van SBS Productions, het productiebedrijf van SBS. Eljon start op 1 augustus in zijn nieuwe functie, waarin hij leiding gaat geven aan een van de grootste productiebedrijven van Nederland, onder meer producent van de nieuwsprogramma’s Hart van Nederland en Shownieuws. Verder blijft Eljon bij SBS verantwoordelijk voor public affairs. Eljon (50) is sinds 2004 werkzaam bij SBS als manager communication & special projects. (Adformatie)

** Winston Gerschtanowitz wordt de vaste presentator van het programma RTL Boulevard, zo meldt de Telegraaf vrijdag. Hij neemt het stokje over van Daphne Bunskoek, die begin deze maand afscheid nam van het showbizzprogramma. Gerschtanowitz was al de vaste invaller van Bunskoek.

** Op zondag 29 Juni zal KXradio live uitzenden vanaf Parkpop, Europa’s grootste gratis popfestival. Het festival vindt wederom plaats in het Zuiderpark in Den Haag De uitzending, die gepresenteerd wordt door o.a. Rob Stenders, Fred Siebelink en Bert van Lent, start om 12:00u en zal doorlopen tot 20:00u. Tijdens het festival, dat jaarlijks zo’n 175.000 bezoekers trekt, zullen onder meer Sheryl Crow, Jason Mraz, Kula Shaker en The Hoosiers optreden. Daarnaast zullen de Dommelsch Locals Only!-bands ook hun opwachting maken.

** De Haagse programmaraad adviseert Ziggo om dit jaar het huidige tv-aanbod binnen het standaardpakket ongewijzigd te laten. De raad ziet momenteel geen aanleiding om hierin wijzigingen aan te brengen. De programmaraad heeft kennisgenomen van het feit dat er binnen het analoge pakket één kanaal zal verdwijnen, te weten het Etalagekanaal. Kabelexploitant Ziggo heeft aangegeven dat het kanaal niet zal worden toegekend aan een nieuwe aanbieder. De programmaraad betreurt dit gegeven. Hoewel de programmaraad geen bindende uitspraak kan doen over de keuze die Ziggo heeft gemaakt adviseert de HPR om het voormalig Etalagekanaal toe te kennen aan de zender Rotana Europe. De programmaraad verzoekt Ziggo met klem om de keuze het etalagekanaal af te stoten te heroverwegen in het belang van de kabelabonnee. De HPR is er geen voorstander van het analoge pakket in te perken.

** Mensen die zichzelf mooi vinden kijken minder televisie. Sterker nog,hoe meer er naar tv wordt gekeken hoe negatiever mensen over hun eigen lichaamsbeeld oordelen en des te groter de wens is tot een cosmetische ingreep. Tot die conclusie komt psycholoog en seksuoloog Liesbeth Woertman, hoofddocent klinische en gezondheids- psychologie van de Universiteit Utrecht,na een grootschalig onderzoek over Nederlanders en hun lichaamsbeeld. De studie is uitgevoerd naar aanleiding van de spraakmakende documentaire Beperkt Houdbaar van Sunny Bergman, waar Woertman aan meewerkte.Het effect van de mediabeïnvloeding is volgens Woertman op vrouwen groter dan op mannen. (NOStt)

** De Zimbabwaanse staatsomroep ZBC zendt geen verkiezingsspotjes van de oppositiepartij MDC meer uit.Dat meldde de Britse zender BBC donderdag. De MDC heeft aangekondigd dat zij tegen het besluit in beroep gaat. De Zimbabwaanse minister van Justitie Patrick Chinamasa verdedigde de beslissing van ZBC echter:”Alle buitenlandse zenders zijn tegen ons. Zij vertellen alleen wat de MDC zegt.” Volgende week is in Zimbabwe de tweede ronde van de presidentsverkiezingen. In de aanloop daarnaar draait de regering van president Mugabe de oppositie de duimschroeven aan.Hulporganisaties zijn het land uitgezet en oppositieleden worden geregeld aangehouden. (NOStt)

Luistercijfers april/mei: Radio 538 stijgt door

De luistercijfers van het Continu Luisteronderzoek over de periode april-mei 2008 zijn bekend. Het Continu Luisteronderzoek wordt door Intomart GfK uitgevoerd in opdracht van RAB, het Radio Advies Bureau voor de Publieke Omroep, Ster, ORN, Sky Radio Groep, Talpa Radio, Q-music, Crosspoints, Slam FM, BNR Nieuwsradio, Kink FM, 100%NL en E Power Radio. Het luistergedrag is gemeten gedurende een periode van acht weken in april-mei 2008. De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 8.620 respondenten an 10 jaar en ouder. De gemiddelde luistertijd per dag (personen 10+ jaar) bedraagt over deze periode in het tijdvak 07:00-24:00 uur 3 uur en 9 minuten. De gemiddelde luistertijd is daarmee 6 minuten korter dan in de vorige meetperiode. Onderstaand overzicht geeft de marktaandelen van alle zenders over de maanden april-mei 2008 (gehele week; 07.00-24.00 uur). Ter vergelijking worden tevens de luistercijfers van de voorgaande periode vermeld.

mrt/apr(in%)	apr/mei(in%)
01	Radio 538	11.2	11.8
02	Radio 2	10.4	9.9
03	Sky Radio	9.0	9.1
04	Radio 3FM	7.5	7.6
--	Q-Music	7.4	7.6
06	Radio 1	7.0	6.8
07	Radio Veronica	6.2	6.1
08	Radio 10 Gold	3.1	3.2
09	Arrow Classic Rock Radio	2.7	2.6
10	Radio5	2.7	2.4
11	ClassicFM	2.3	2.2
12	SlamFM	2.0	2.1
13	Radio 4	1.9	1.9
--	100 % NL	1.5	1.9
15	BNR Nieuwsradio	0.7	0.8
16	Arrow Jazz FM	0.8	0.7
17	CAZ!	0.5	0.4
18	KinkFM	0.3	0.3
19	TMF Radio	0.3	0.2
20	Radio 6	0.2	0.1
==	Regio Radio	13.3	13.3
==	Regionale Commercieel Radio	3.3	3.7
==	Overige	6.0	5.4

Vereniging Veronica begint “V-Academy”

Veronica Holding, een dochter van Vereniging Veronica begint in september met het aanbieden van crossmediale opleidingen van vijf maanden onder de naam ‘V-Academy’. Het is een opvolger van de Veronica Radioschool en de Veronica Filmschool die Vereniging Veronica sinds resp. 2005 en 2007 bestonden. Terwijl Veronica Radioschool vooral bedoeld was als activiteit in schoolvakanties om kennis en ervaring op te doen, is V-Academy vooral bedoeld als fulltime-opleiding al dan niet als invulling van een (praktische) stage. Het doel is om kennis en ervaring te laten opdoen met producties voor radio, televisie, internet, evenementen en mobiele telefonie. Doel is vooral het ontwikkelen en prodcueren van nieuwe crossmediale formats die worden uitgezonden op Kink FM, alsmede op internet. De ontwikkeling wordt gedaan voor de ‘volgende’ groep die de produktie dan ter hand kan nemen. Per periode van vijf maanden krijgen tien ‘studenten’ de kans om hieraan mee te doen. De opleiding wordt volledig gefinancierd door Vereniging Veronica (via Veronica Holding) en staat onder leiding van Astrid Babonnick, die sinds mei vorig jaar de leiding heeft over de Veronica-opleidingstrajecten.

Commissariaat onderzoekt topsalarissen publieke omroep

Het Commissariaat voor de Media komt maandag met een eigen onderzoek naar de topsalarissen en ontslagvergoedingen bij de Publieke Omroep in 2007. Dat maakte minister Plasterk (Media, PvdA) gistermiddag bekend tijdens een spoeddebat in de Tweede Kamer over topsalarissen bij de Publieke Omroep. Al in december nam de Kamer een motie aan die bepaalt dat niemand bij de Publieke Omroep meer zou mogen verdienen dan de minister-president – een bedrag van 169.000 euro. Dat was vorig jaar niet het geval. Omroepmedewerkers, zo blijkt uit de jaarverslagen, bedongen hogere ontslagvergoedingen dan in 2006. En ook het aantal veelverdieners onder presentatoren en omroepbestuurders is toegenomen. De minister wil de onderzoeksuitkomsten van het commissariaat afwachten voordat hij reageert. Ook verwees hij naar het standpunt van zijn collega Ter Horst (Binnenlandse Zaken, PvdA). Zij reageert, naar verwachting dit najaar, namens het kabinet op het advies van de commissie-Dijkstal over topinkomens in de semi-publieke sector. Een succesje heeft Plasterk wel geboekt, beklemtoonde hij. De huidige bestuursvoorzitter van de Publieke Omroep, Henk Hagoort, ging akkoord met een salaris van 169.000 euro. Op verzoek van de minister. Dat is bijna 30.000 euro minder dan het salaris van zijn voorganger en 20 mille minder dan wat zijn medebestuurders verdienen.

UIT DE MEDIA:

** CAIWAY breidt vandaag, donderdag 19 juni, haar HD pakket uit met VOOM HD. VOOM HD biedt een grote variatie aan programma’s in HD beeldkwaliteit. De beste programma’s van het VOOM HD-Netwerk (films, sport, cultuur en games) zijn verzameld op de Amerikaanse zender VOOM HD. Programma’s over reizen, mode, lifestyle, kunst, muziek, sport en gaming zijn vanaf nu 24 uur per dag te zien in de beste beeldkwaliteit. VOOM HD is onderdeel van het HD-pakket. (Digitalekabeltelevisie.nl)

** Radio Oost trekt weer meer jonger luisterpubliek. Dat blijkt uit de jongste cijfers van april en mei. De regionale radiozender zag het marktaandeel stijgen van bijna 15 procent tot bijna 17 procent. Radio Oost blijft daarmee de best beluisterde zender in de provincie. Radio 2 en Radio 3 FM bleven in marktaandeel met bijna 11 procent gelijk. De overige zenders leverden allemaal in. Volgens RTV Oost is het opvallend dat de stijging in de doelgroep 20 tot 49 jaar met bijna 6 procent, zo groot is. (RTV Oost)

** De regionale commerciële radiozender RadioNL heeft vandaag haar steunzender in Oldenzaal / De Lutte in gebruik genomen. Hierdoor is Radio NL is de regio Oldenzaal te horen in de ether via 90.0 MHz.

** De Franstalige openbare omroep RTBF gaat Nederlands- of Duitstalige tussenkomsten in zijn nieuwsprogramma’s voortaan ondertitelen in plaats van dubben. Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft een voorstel met dat doel unaniem goedgekeurd. Momenteel worden anderstalige tussenkomsten gedubd, maar volgens rapporteur Jean-Paul Procureur (CDH) draagt dat niet bij tot het begrip van de cultuur van de andere gemeenschappen. Alle partijen waren het er ook over eens dat ondertiteling het mogelijk maakt de andere taal beter te begrijpen. (VRT)

** De krant De Standaard heeft met “De Standaard mobile” een nieuwe mobiele nieuwsservice gelanceerd. Het voornaamste nieuws is daarmee meteen gratis beschikbaar voor wie over een gsm, smartphone, Blackberry of iPhone beschikt. Bezoekers hebben daarvoor geen gesofistikeerd toestel nodig. “De mobiele site is geschikt voor elke gsm met toegang tot internet. Op de site m.standaard.be moet het meest recente binnenlandse, buitenlandse en economische nieuws terug te vinden zijn, alsook de laatste sportberichten, weersvoorspellingen en verkeersinfo. “Nu komen we met ons nieuws meteen waar je een gsm hebt”, besluit algemeen hoofdredacteur Peter Vandermeersch. (VRT)

** Het VRT-journaal is woensdag een minuut later dan normaal van start gegaan. Het gaat om een actie van de vakbonden die een te hoge werkdruk willen aankaarten. Om 19.00 uur verscheen op de VRT een boodschap van de vakbonden. Het zou gaan om de facilitaire diensten die actie voeren door een te hoge werkdruk. Na een minuut verdween de boodschap en begon het Journaal. (Standaard)

Frank Snoeks commentator EK-finale

Frank Snoeks verzorgt op 29 juni (20.45 uur, Nederland 1) het NOS-commentaar bij de finale van het Europees Kampioenschap Voetbal. Vanuit het Ernst Happel stadion in Wenen zal hij voor de derde keer een voetbalfinale van commentaar voorzien. In 2004 nam hij met de finale van het EK Voetbal in Portugal het stokje over van Theo Reitsma. Ook bij de WK-finale 2006 in Duitsland was de stem van Frank Snoeks op televisie te horen. De kwartfinale waarin het Nederlands Elftal het op 21 juni moet opnemen tegen Rusland of Zweden wordt door Jeroen Grueter van commentaar voorzien. Jeroen Grueter en Evert ten Napel becommentariëren ook de halve finale duels. Arno Vermeulen, NOS Chef Voetbal, heeft vandaag de indeling van de nog te spelen voetbalwedstrijden bekend gemaakt. Frank Snoeks (52) werkt sinds 1986 bij de NOS, eerst al freelancer en sinds 1989 in vaste dienst. Hij begon zijn journalistieke loopbaan bij het Haarlems Dagblad. Na een periode als voorlichter van de gemeente Haarlemmermeer werd hij in 1989 door Kees Jansma aangenomen bij Studio Sport, waar hij zich ontwikkelde tot de veelzijdige commentator die hij nu is. Als commentator voor NOS Studio Sport verslaat hij het voetbal, het schaatsen en het honkbal. Na het EK Voetbal gaat Snoeks naar de Olympische Spelen om het commentaar te verzorgen bij het Olympisch honkbaltoernooi. De NOS is met zes vaste commentatoren naar Oostenrijk en Zwitserland afgereisd om rechtstreeks vanuit het stadion alle wedstrijden van commentaar te voorzien. (Persbericht)

Ook kleine kabelaar gehouden aan advies Programmaraad

Kabeltelevisie Huissen en studentcomplex Sterrenbosch hebben van het Commissariaat voor de Media een brief ontvangen dat zij verplicht zijn de adviezen van de programmaraad Gelderland Zuid op te volgen. De programmaraad had uit contact met klanten opgemaakt dat het studentencomplex de must-carry programma’s van Omroep Gelderland en de VRT niet doorgeeft. Ook kabeltelevisie Huissen geeft de programma’s van de Belgische publieke omroep niet door. Ook adviezen van de programmaraad Gelderland Zuid werden niet opgevolgd. Het Commissariaat geeft aan dat beide organisaties “aanbieder van een omroepnetwerk” zijn en dus de bepalingen van artikel 82i en 82k van de Mediawet moeten opvolgen. Zij moeten maatregelen treffen om de genoemde programma’s door te geven. Ook dienen zij contact op te nemen met de programmaraad voor een advies over het basispakket. Overigens kan wel vrijstelling gevraagd worden van deze verplichtingen, indien de kosten van het onverkort nakomen daarvan niet opwegen tegen het belang dat de klanten verzekerd zijn van de ontvangst van de programma’s. Ook die vrijstelling is tot op heden nog niet gevraagd..

Salarisdebat verzandt in Dessing-discussie

Het spoeddebat in de Tweede Kamer over de hoge salariëring en gouden afvloeiingsregelingen bij publieke omroepen verzandde woensdag in een discussie over het salaris van Llink-presentatrice Floortje Dessing. Dessing kwam over van commerciële zender RTL5 om soortgelijk werk te gaan doen bij de ideeële publieke omroep Llink, maar verdient volgens PVV-Kamerlid Martin Bosma een jaarsalaris van twee ton. Dat bedrag ligt boven de Balkenende-norm (170.000 euro) en het feit dat nog meer omroepmensen meer dan de premiernorm verdienen was eigenlijk inzet van het debat dat was aangevraagd door SP’er Jasper van Dijk. Een aantal Kamerleden vond dat de SP niet moet klagen over de hoge omroepsalarissen in het algemeen terwijl er vier SP’ers in de ledenraad van Llink zitten die het hoge salaris van Dessing niet konden voorkomen. (ANP/AD)

UIT DE MEDIA:

** De kerkelijke actualiteitenrubriek Kruispunt blijft op Radio 1. Dat heeft Leo Fijen, waarnemend hoofd godsdienst van de KRO, laten weten. Laurens Borst, de zendermanager van Radio 1, wilde de rubriek van de nieuws- en sportzender per 1 september verplaatsen naar Radio 5. Maar de EO vond dat een rubriek als Kruispunt juist wel op Radio 1 thuishoort en heeft daarvoor plaats gemaakt. Kruispunt blijft daardoor ook na 1 september op de zondagavond op Radio 1 te beluisteren, maar wel iets later: om 20.30 uur in plaats om 18.30 uur. (Spreekbuis)

** Het EO-programma Blauw Bloed zendt deze zomer de BBC-serie Monarchy, the Royal Family at Work uit, vanaf dinsdag 24 juni om 21.20 uur via Nederland 2. De BBC heeft al internationaal goede sier gemaakt met de ‘fly-on-the-wall’-documentairereeks uit 2007, die een bijzonder kijkje achter de schermen van het Britse hofbedrijf geeft. Koningin Elizabeth II en familieleden zijn een jaar lang in hun werkzaamheden gevolgd. (ANP)

** Omroep Zeeland moet haar televisieuitzending om 18 uur onmiddellijk weer laten beginnen met het NOS Journaal. Het gaat volgens gedeputeerde Harry van Waveren (CDA, media) niet aan te wachten met het terugdraaien van de situatie van vóór de invoering van de nieuwe programmering in april. “Wanneer je de helft van je kijkers verliest, is het signaal duidelijk. Daar hoef je geen nader onderzoek voor uit te voeren om vervolgens pas in het najaar een beslissing te nemen.” Van Waveren meent dat hij zich een oordeel over de programmering mag aanmeten omdat de provincie jaarlijks 7,5 miljoen euro in Omroep Zeeland steekt. “Ik heb me niet met de inhoud van de programma’s te bemoeien, maar over de uitzendtijden mag ik wel wat zeggen.” (PZC)

** De televisietoren in Goes wordt vanaf morgen tot in elk geval zaterdag oranje verlicht. Dat gebeurt ter gelegenheid van de successen van het Nederlands Elftal op het EK voetbal. Blijft Nederland ook na zaterdag in de race, dan worden de vaste verlichtingsdagen uitgebreid met maandag, dinsdag en woensdag. Hoe meer succes het elftal heeft, hoe meer de toren oranje wordt. (PZC)

** Ziggo heeft binnen drie weken de achterstand bij de klantenservice opgelost. Dat heeft de nieuwe telecom- en internetprovider toegezegd in een gesprek met de Consumentenbond. De partijen spraken dinsdagavond over de storingen waardoor duizenden klanten zonder internet of telefoon zaten. Bij de bond zijn ruim 14.500 klachten binnengekomen. Zondag was er in de provincie Utrecht een grote storing, maandagochtend concentreerde die zich in de stad Utrecht. Het is niet bekend hoeveel huishoudens zijn gedupeerd. De Consumentenbond had gedurende zes dagen een meldpunt opengesteld waar een recordaantal klachten binnenkwam. Volgens de woordvoerder van de Consumentenbond was het een ‘niet onprettig gesprek’. Ziggo zou verder hebben toegezegd aan het eind van deze week bekend te maken hoe ze de klachten die zijn ingediend gaat aanpakken. Verder zou het bedrijf hebben beloofd te kijken of het alle gedupeerden financieel gaat compenseren. De Consumentenbond heeft hiervoor gepleit. (NU)

Honderden banen weg bij Wegener

Bij uitgeverij Wegener moeten honderden werknemers weg. Dat blijkt uit gesprekken met betrokkenen van het krantenbedrijf in Apeldoorn. Schattingen open uiteen van 400 tot 800 ontslagen: 10-20% van het totaal. ‘Er is een plan voorbereid voor een reorganisatie, waarbij arbeidsplaatsen verdwijnen’, zegt de voorzitter van de centrale ondernemingsraad Jos van Rijsingen. ‘Dat plan is nog niet officieel bij ons ingediend, maar 400 ontslagen is een serieuze denkrichting.’ Volgens een andere betrokkene gaan de plannen nog verder. Hij spreekt van 600 tot 800 ontslagen. Volgens financieel directeur Koos Boot staan de plannen nog niet vast, omdat de nieuw te benoemen bestuursvoorzitter de reorganisatieplannen eerst nog moet goedkeuren. Momenteel zoekt de raad van commissarissen naar een kandidaat als opvolger van ex-topman Jan Houwert. Het personeel blijft tot het aantreden van de nieuwe topman in onzekerheid. (FD)

UIT DE MEDIA:

** Een aflevering van de tv-serie In Europa heeft de persprijs voor het beste tv-programma gekregen van het Europees Parlement-bureau Den Haag. De VPRO-serie maakte Europa zichtbaar voor een groot publiek, aldus een journalistenjury. Het is de eerste keer dat het Europees Parlement een persprijs toekent. In de categorie radio gaat de prijs naar het VPRO-programma Euroforum in De Ochtenden op Radio 1. Bij de geschreven pers is de prijs toegekend aan journalist Marc Janssens voor een artikel in het Nederlands Dagblad over de Raad van Europa. Uit de nationale winnaars in elk van de 27 EU-landen worden in oktober vier Europese winnaars gekozen. Die krijgen elk een bedrag van 5000 euro, aldus het Europees Parlement dinsdag. (ANP/AD)

** Kysia Hekster (36) begint na de zomer als nieuwe, multimediale-correspondent voor de NOS met als standplaats Moskou. Zij volgt Peter d’Hamecourt op die na een correspondentschap van ruim 18 jaar stopt. Hekster is op dit moment plaatsvervangend chef buitenland bij NOS Nieuws, een functie die zij sinds 2005 vervult. Daarvoor werkte zij als redacteur/verslaggever bij het NOS Radio 1 Journaal. Kysia Hekster studeerde maatschappijgeschiedenis aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Voor haar journalistieke loopbaan was ze een jaar lang voorzitter van de Landelijke Studenten Vakbond. (Persbericht)

Radiobitches 2008: Annemieke Schollaardt beste DJ

In het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid te Hilversum zijn maandagavond de Radiobitches Awards 2008 uitgereikt. Annemieke Schollaardt (Weekend DNA, Nacht DNA 3FM) werd uitgeroepen tot beste DJ. Maricha Kroeske (MetMichiel, 3FM) is de beste vrouwlijke producer. Jasmijn van Dijk ((Radio 538, Juize.FM) werd uitgeroepen tot beste nieuwslezer en aanstormend talent is Roosmarijn Reijmer geworden van Radio 3 FM, de radiozender die tevens werd uitgeroepen tot beste radiozender. Wytske Kenemans (Fresh FM) werd gekozen tot RegioBitch 2008. Al eerder was bekend geworden dat Jeanne Kooijmans de Oeuvre Award had gewonnen. De Radiobitches Awards 2008 is een initiatief van de Veronica Radioschool. Ieder jaar leidt Veronica een Klas van 24 talenten op tot professioneel radiomakers. Het organiseren van de Radiobitches Awards is hun afstudeeropdracht.

Ziggo belooft schadevergoeding

Kabelbedrijf Ziggo gaat gedupeerden compenseren. Vanaf het weekend is de provincie Utrecht slachtoffer van storingen bij het bedrijf. Duizenden huishoudens hebben daardoor problemen met de telefoon of het internet. En de klantenservice van Ziggo is amper bereikbaar. Daarom wil het bedrijf nu gaan kijken wie er een vergoeding kan krijgen. De details over de compensatie moeten nog worden besproken. Ondertussen probeert Ziggo de storingen te verhelpen. (RTV Utrecht)

Kabelaar Ziggo ontkent beursplannen

Ziggo ontkent ten stelligste dat het kabelbedrijf voorbereidingen zou treffen voor een beursgang. ‘Dat is klinkklare onzin.’ De kabelaar reageert fel op de berichtgeving vanochtend, waarbij het Financieele Dagblad (FD) gewag maakte van de beursplannen op basis van uitspraken van financieel directeur Walter Blom. “Klinkklare onzin, schrijf dat maar op!”, aldus de zegsman. Hij licht toe dat een beursgang voor de aandeelhouders Cinven en Warburg Pincus ‘een optie’ is. Maar de twee zouden Ziggo even goed kunnen verkopen aan een andere partij. Een derde optie kan nog opsplitsing van het bedrijf zijn. “Maar dat is niks nieuws. En wij zijn momenteel in elk geval totaal niet bezig met zulke zaken. Het is sowieso allemaal toekomstmuziek.” Na ruggespraak met Walter Blom, die de uitspraken vorige week deed volgens FD, benadrukt de woordvoerder nu: “Het is echt onzin zoals het er staat in de krant. Er wordt helemaal niet gewerkt aan een voorbereiding.” (Webwereld)

Bijna 15.000 klachten over Ziggo bij Consumentenbond

Ziggo bestaat pas een maand, maar de kabelaar – een fusie van de kabelbedrijven Casema, @Home en Multikabel – heeft nu al een dubieus record gebroken. De Consumentenbond opende vorige week dinsdag een meldpunt voor klachten over de dienstverlening van Ziggo. Maandag werd het meldpunt afgesloten en stokte de teller bij 14.664 meldingen, een record. “Bijna 15.000 meldingen in zes dagen tijd is echt uniek”, aldus een woordvoerder van de belangenorganisatie van consumenten. “Ik kan me geen meldpunt herinneren dat in zo’n korte tijd zo veel reacties heeft opgeleverd.” (NU)

Radio Efteling start op 7 juli

Radio Efteling zal op 7 juli a.s. de lucht ingaan op de 104.3 MHz en zal te ontvangen zijn in een grote straal rond Kaatsheuvel. Ook de eerste naam is bekend wie er op het station gaat presenteren. Dat is Tjeerd van den Elsen. Van den Elsen werkte eerder voor omroepen als Omroep Peel en Maas, Omroep Best en Omroep Vught. In 2006 werd hij geselecteerd voor de Veronica Radioschool welke hij met succes heeft doorlopen. Tijdens die periode had hij een weekendprogramma op V-Radio, het internet radiostation van Veronica. Na een korte periode bij L1 Radio & TV kwam Van den Elsen terecht bij Omroep Brabant (verslaggeving) en bij Radio E-FM waar hij een programma maakt met Johan Vlemmix. Bij beide zenders stopt hij om zich in juli volledig te gaan concentreren op Efteling Radio. (via FMTV)

MTV Networks en Endemol lanceren samen Comedy Central Family

Vanaf 1 september is Nederland een digitaal 24-uurs kanaal rijker. MTV Networks en producent Endemol Nederland lanceren dan Comedy Central Family. Het nieuwe kanaal biedt de kijker een aanbod van locale succesproducties tot internationale hitseries. Het is volgens beide initiatiefnemers voor het eerst dat er in Nederland een samenwerking op dit niveau plaatsvindt, waarbij een zender en producent een nieuwe digitale zender lanceren. Vanaf 1 september is de zender 24-uur per dag in de lucht via kabeldistributeur Ziggo. Naar het einde van het jaar toe zal het aantal aanbieders worden uitgebreid. Het aanbod van deze nieuwe zender varieert van Stand-up Comedy, Late night Shows, Animatie, Hidden Camera en Comedy Game Shows. Concreet houdt dit in dat het kanaal een mix biedt van locale Endemol-Producties als Ushi & Van Dijk, Booby Trap en klassiekers als De Vlaamsche Pot, Vrienden voor het Leven en Toen Was Geluk Heel Gewoon. Daarnaast biedt de zender ook internationale hitseries als Saturday Night Live, Frasier en That 70’s Show. De analoge zender Comedy Central bestaat inmiddels een jaar. De samenwerking tussen MTV Networks en Endemol in Comedy Central Family behelst een lineair tv-kanaal, een video on demand-aanbod en een digitaal magazine. (Adformatie)

UIT DE MEDIA:

** De kampioenswedstrijd FC Lisse – Hollandia op zaterdag 21 juni is live te volgen via TV West en Radio West. Inzet van het duel is het algemeen landskampioenschap bij de voetbalamateurs. FC Lisse speelt komende zaterdag de tweede en beslissende wedstrijd in de strijd om het algemeen landskampioenschap bij de voetbalamateurs. Tegenstander is zondagkampioen Hollandia uit Hoorn. De eerste wedstrijd werd in Lisse gespeeld en eindigde in 2-3 in het voordeel van de ploeg uit Noord-Holland. De beslissende wedstrijd wordt op zaterdag 21 juni in Hoorn gespeeld en is live te zien vanaf 16.45 uur op TV West, met wedstrijdcommentaar van Willem van Zuilen. Een samenvatting van de wedstrijd FC Lisse – Hollandia is te zien in TV West Sport op zondag 22 juni vanaf 19.00 uur.

** De lokale omroep RTV Nens wil samenvattingen van lokale voetbalwedstrijden uitzenden. De competitieduels van VV Noordwijk en VVSB zullen, als alles naar plan verloopt, elke maandag te bekijken zijn op de lokale televisie. Het plan wordt samen met de twee clubs uitgewerkt, alleen de adverteerders ontbreken op het moment nog.

** Naar het tweede EK-duel van het Nederlands elftal, afgelopen vrijdagavond tegen Frankrijk, hebben in totaal 11,2 miljoen Oranjefans gekeken. Het gaat hierbij om de optelsom van alle kijkers die zowel thuis als buitenshuis de verrichtingen van Oranje via de televisie (minimaal 1 minuut) volgden. Met een bereik van 11,2 miljoen kijkers staat deze EK-wedstrijd in de top 5 van meest bekeken wedstrijden van Oranje sinds 1989. Het bereikgetal van 11,2 miljoen moet niet worden verward met het gemiddelde kijkcijfer van 7,5 miljoen dat gisterochtend al bekend was. Dat drukt het gemiddelde aantal kijkers uit dat vrijdagavond de gehele wedstrijd Nederland – Frankrijk thuis voor de buis heeft gevolgd. (Persbericht)

** NET 5 is druk bezig met de voorbereiding van het nieuwe datingprogramma Alleen nog een man, waarin drie aantrekkelijke en zelfbewuste vrouwen deze zomer op zoek gaan naar een partner. De spontane dertigers hebben één ding gemeen: ze leiden een druk sociaal leven en hebben een pittige baan. Er blijft dus weinig tijd over om een leuke vent te ontmoeten. Alles over het ondernemende drietal is te lezen op de website www.alleennogeenman.nl, waar belangstellende mannen zich ook kunnen opgeven. Het programma wordt in september uitgezonden. (Telegraaf)

** Can’t Buy Me Love wordt de opvolger van het spraakmakende RTL 5-programma De Gouden Kooi. In de nieuwe realityshow, die vanaf september wordt uitgezonden en zich afspeelt in de beruchte villa in Eemnes, moeten jonge vrijgezellen koppels vormen en in drie maanden tijd hun tegenstanders het huis uit werken.

** De succesvolle komedieserie Toen Was Geluk Heel Gewoon stopt ermee. Na zestien jaar komt er in 2009 een einde aan de avonturen van de Rotterdamse buschauffeur Jaap en zijn vrouw Nel. Dat heeft de KRO zaterdag bekendgemaakt. Schrijvers Gerard Cox en Sjoerd Pleijsier, die ook de hoofdrollen vertolken, willen nog één seizoen maken. ,,Zestien jaar is erg lang”, stelt een zegsvrouw van de KRO. ,,Wij respecteren hun wens om er daarna mee te stoppen.”

** GrootNieuwsRadio heeft grote financiële problemen. Het nieuwe radiostation, sinds 1 december 2007 op 1008 AM te horen, vraagt haar luisteraars in de uitzendingen veel geld over te maken. “De kans is namelijk aanwezig dat de stekker op 1 augustus 2008 eruit wordt getrokken”, zo vertelde Jelmer Schuurman van GrootNieuwsRadio tegen over de IKON. “GrootNieuwsRadio krijgt geen subsidies of andere gelden vanuit de overheid. Wij zijn dus volledig afhankelijk van reclameverkoop en giften. Voor dit jaar is er nog minimaal 500.000 Euro nodig.” De AM zender, die niet op de kabel te horen is, zoekt veel mensen die het radiostation willen steunen. De huur voor de zender 1008 AM en de energiekosten lopen zo hoog op dat men nu de hulp van de luisteraars inroept.

“KPN en Tele2 slaan voetbalslag”

Het live eredivisievoetbal wordt zo goed als zeker door KPN en Tele2 uitgezonden. De prijs voor een maandelijks abonnement schommelt tussen de 6 en 7 euro en een enkele wedstrijd kijken (pay per view) komt op circa 6 euro. ,,Onze insteek is het live voetbal via internet, Digitenne en mobiel uit te zenden,” zegt Ad Scheepbouwer, voorzitter van de raad van bestuur van KPN, in een gesprek met deze krant. ,,Ik verwacht dat we er met de Eredivisie CV uitkomen. Midden juli willen we beginnen met de reclamecampagne.” Voor Tele2 is er alles aan gelegen het voetbalcontract voort te zetten. Het Zweedse bedrijf had de afgelopen drie jaar de uitzendrechten van het live voetbal. ,,We hebben een belofte in te lossen. Elk weekend kijken ongeveer 300.000 mensen via ons naar het voetbal,” licht Tele2-directeur Günther Vogelpoel toe. (AD)

VPRO haakt af voor literair programma van Canvas

De VPRO heeft besloten om niet langer mee te werken met de eerste editie van het nieuwe literaire programma van Canvas. De Nederlandse omroep haakt af na een meningsverschil over de timing en de productionele aanpak van het project, meldt de VRT vrijdag. Canvas en VPRO besloten begin 2008 samen te werken aan de realisatie van een literair programma. Maar donderdag besliste de VPRO niet in de eerste editie te stappen, na een meningsverschil over de timing en de productionele aanpak, luidt het. Canvas wil echter ook dit najaar investeren in cultuur. Daarom spraken beide zenders af dat de VPRO de eerste reeks van het boekenprogramma niet zal uitzenden. De gesprekken over een eventuele tweede editie gaan evenwel voort, maakt de Vlaamse openbare omroep zich sterk. Ondertussen werkt het VRT-productiehuis Cultuur verder aan het literair programma. Dat gebeurt in samenwerking met productiehuis Telesaurus, bekend van onder meer “De Weg naar Mekka” en “Nachtwacht”. (Standaard)

UIT DE MEDIA:

** Ruim 7,4 miljoen mensen hebben vrijdagavond het Nederlands elftal met 4-1 zien winnen van Frankrijk tijdens het Europees kampioenschap voetbal. Dat meldde zaterdagmorgen de Stichting KijkOnderzoek. Naar de nabeschouwing keken ruim 5,5 miljoen belangstellenden. Naar de eerste wedstrijd van Oranje tegen Italië keken bijna zeven miljoen mensen.

** De Amerikaanse journalist Tim Russert is op 58-jarige leeftijd overleden. Hij presenteerde ‘Meet the Press’ waar veel nationale politici worden geinterviewd. President Bush roemde hem als instituut op het gebied van nieuws en politiek.

** De provincie Zeeland steekt 500.000 euro in verbetering van de televisie-archieven van Omroep Zeeland. Dat hebben Provinciale Staten vrijdag besloten. De staten hebben dagelijks provinciebestuurder Harry van Waveren ook opdracht gegeven om met de omroep te praten. Het moet dan gaan over ondertiteling, internet en huisvesting. De omroep heeft een beroep gedaan op de provincie om voor die posten op de begroting de beurs te trekken.

Regionale omroepen lanceren fiets- en wandelsite

De dertien regionale omroepen hebben gezamenlijk een nieuwe website gelanceerd voor iedereen die deze zomer een fiets- of wandeltocht wil maken: www.oppadinderegio.nl. Op deze site kunnen bezoekers een route uitzoeken, films en foto’s van de omgeving bekijken, de buienradar raadplegen en zien waar de files staan. De bezoekers kunnen ook zelf routes, filmpjes en foto’s toevoegen aan de site. Partners voor de routes zijn Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten. Op de site staat veel videomateriaal van de dertien regionale omroepen. Daarnaast kunnen bezoekers op de site een eigen weblog beginnen, meedoen aan regionale fotowedstrijden, het natuurnieuws lezen en deelnemen in een forumdiscussie. En wie bijvoorbeeld een fiets- of wandelmaatje zoekt, kan een oproep plaatsen. (Spreekbuis)

Reorganisatie bij BDU Uitgevers: verlies 28 banen

Koninklijke BDU Uitgevers reorganiseert zijn uitgeefcluster Lokale Nieuwsmedia. De uitgever van de Barneveldse Krant en 25 nieuws- en huis-aan-huisbladen concentreert zich volledig op redactie en commercie. Ondersteunende werkzaamheden worden zoveel mogelijk uitbesteed. Hierdoor komen de banen van 28 medewerkers – ruim 19 arbeidsplaatsen – te vervallen. Koninklijke BDU Uitgevers is al geruime tijd bezig om te transformeren tot een multimediale uitgever. De titels van het uitgeefcluster Lokale Nieuwsmedia (LNM)verschijnen niet langer alleen op papier, maar ook op internet. Om dit zowel kwalitatief als kostenbewust uit te voeren, heeft de BDU-directie besloten om zich binnen het uitgeefcluster LNM te concentreren op redactie en commercie. Directeur/uitgever Ton Roskam: ,,Overal waar we verschijnen, willen we de beste lokale informatieleverancier zijn. Daarom investeren we veel in onze redacties en in het commerciële apparaat. Dat kan alleen wanneer we de processen verder zo effectief mogelijk uitvoeren. Na uitvoerige studie is ons gebleken dat het opnieuw inrichten van het uitgeefcluster en het uitbesteden van een aantal werkzaamheden daarvoor de beste manier is.”

UIT DE MEDIA:

** Bij het meldpunt Ziggo zijn sinds de opening op dinsdagochtend tienduizend klachten binnengekomen. Dat laat de Consumentenbond vrijdag weten. Toen het meldpunt een dag open was, had het al een record gebroken door binnen 24 uur 2500 klachten te registreren. Het gaat aan het einde van het weekeinde dicht. Dinsdag heeft de bond een gesprek met het internet- en telecombedrijf.

** RTL wil wel versneld af van de verplichting om de samenvattingen van de Jupiler League uit te moeten zenden. Indien de uitzendingen vervallen dan wil voetbalclub Cambuur uit Leeuwarden de thuiswedstrijden onmiddellijk weer op zaterdagavond gaan spelen. Samenvattingen zouden dan op Cambuur TV en regionale zenders terecht kunnen. Wie de productie van die beelden voor haar rekening neemt, is nog niet uitgewerkt in de prille plannen van de club.

** Animal Planet, de tweede analoge zender van Discovery Networks Benelux, is met ingang van 1 juli beschikbaar in heel Nederland. De volledige dekking ontstaat doordat UPC de zender in vrijwel zijn gehele verzorgingsgebied toevoegt aan het analoge pakket. In dit gebied liggen ook steden als Amsterdam en Rotterdam. Met de landelijke beschikbaarheid van Animal Planet in Nederland, heeft Discovery Networks Benelux een tweede volledig analoge zender in de zenderportfolio. UPC voldoet hiermee aan de wens van veel kijkers om Animal Planet toe te voegen aan het analoge pakket. (Persbericht)

** Een vluchtje naar Londen voor niks aanbieden mag niet. De Reclame Code Commisie heeft vrijdag Ryan Air daarvoor op de vingers getikt. Op de website (www.ryan.com) worden vluchten aangeboden van Eindhoven naar Londen Stanstead voor bedragen van 0,00 euro en van 12,99 euro. De terugreis kost 0,00 en 79,99 euro. Na het aanklikken van de gewenste vlucht komen op een nieuw scherm belastingen en toeslagen in beeld. De commissie oordeelde dat een klacht tegen deze manier van reclame maken gegrond is. Omdat Ryan Air een eerdere aanbeveling van de commissie negeerde, besloot de commissie de beslissing openbaar te maken. (ANP/Planet)

** Lezers van ochtendkranten moeten morgen mogelijk langer wachten op de dikke zaterdagedities. Door de wedstrijd Nederland- Frankrijk vanavond lukt het de uitgevers van de landelijke ochtenddagbladen niet om alle kranten op tijd te bezorgen. Zo rolt De Volkskrant in de nacht van vrijdag op zaterdag een uur later van de pers. Ook Trouw drukt de weekendeditie later dan gewoonlijk en kan daardoor in sommige delen van het land later verschijnen, waarschuwt de uitgever. Het AD kampt met hetzelfde probleem en heeft bovendien meer tijd nodig vanwege een verhoogde oplage. (ANP)

Lokalo Amersfoort krijgt meer geld

De lokale radio- en tv-zender Omroep Amersfoort krijgt de komende jaren waarschijnlijk meer subsidie van de gemeente Amersfoort, maar niet zoveel als zij had gewenst.De omroep hoopte op een jaarlijkse subiside van 220.000 euro, nu is dat 119.000 euro. Die wens wordt voorlopig niet vervuld, zo zei wethouder Kruyt van Cultuur. ,,De financiële situatie van de gemeente is momenteel niet zodanig dat we aan die wens kunnen voldoen. Wel willen we proberen de subsidie te verhogen naar 150.000 euro per jaar.” Voor die verhoging moet nog wel toestemming komen van de gemeenteraad. Als die instemt, gaat de wethouder wel eisen stellen aan Omroep Amersfoort. De omroepvereniging moet omgevormd worden tot een stichting en Omroep Amersfoort moet gaan samenwerken met andere media. Naast de subsidieverhoging wil Kruyt de omroep een eenmalige financiële injectie geven van bijna 370.000 euro. Dat geld is bedoeld voor de vervanging van apparatuur. Kruyt: ,,Die is namelijk volstrekt versleten en verouderd.” Voor de lange termijn zegt de wethouder wel te streven naar een zodanig hoge subsidie dat de omroep haar eigen apparatuur kan afschrijven en vervangen. Voorzitter Ben Groenendijk is verheugd. ,,Het is een goede basis voor een nieuwe start. Ik snap ook wel dat de gemeente het na de omroepperikelen van de afgelopen tijd eerst even wil aankijken.” Over de voorwaarden voor samenwerking en de vorming van een stichting zegt Groenendijk: ,,Dat is ons uit het hart gegrepen. Een stichting is ook onze wens. En de gesprekken met RTV Utrecht en AD/Amersfoortse Courant kunnen we nu voortzetten.” (AD/AC)

Samengaan RTV Hollands Midden met NEO Radio mislukt

Een verregaande samenwerking tussen RTV Hollands Midden en NEO Radio is niet mogelijk. Dit is vastgesteld in een overleg op 10 juni tussen vertegenwoordigers van beide radiostations. Procesbegeleider Piet Melzer concludeert dat uitvoering van het tussen beide partijen gesloten convenant, op deze wijze niet te realiseren is. Hij geeft daarmee zijn opdracht aan het college van B&W van Nieuwkoop terug. Onder leiding van Piet Melzer hebben de partijen vier maanden intensief overlegd. Breekpunt voor de samenwerking was en bleef het behoud van de huidige cultuur en identiteit van RTV Hollands Midden (voorheen: Radio LOT). Het zittende bestuur van RTV Hollands Midden heeft aangegeven hieraan geen concessies te willen doen. Volgens Piet Melzer betekent dit dat ze aangeven dat vrijwilligers van NEO Radio welkom zijn bij RTV Hollands Midden, maar dat NEO Radio geen invloed heeft op de voorwaarden van inpassing. En dat NEO Radio niet verzekerd is van deelname aan het bestuur. NEO Radio is van mening dat daarmee de basis ontvalt voor een samengaan met RTV Hollands Midden en de daaraan gekoppelde opheffing van de eigen organisatie. Piet Melzer betreurt het dat een samenbundeling van de twee organisaties niet realiseerbaar lijkt en daarmee de totstandkoming van een krachtiger en breder gedragen lokale omroep voor de gemeente Nieuwkoop. In een nog aan het college en de raad uit te brengen verslag gaat Piet Melzer nader op de achtergronden van zijn besluit in. Het college wacht dit verslag af en beslist daarna over het vervolg van het proces. (Persbericht Gemeente Nieuwkoop)

UIT DE MEDIA:

** Albert Heijn is voor de komende drie jaar sponsor van de Eredivisie. Daarvoor hebben Albert Heijn en Eredivisie Voetbal een overeenkomst gesloten. De samenwerking heeft een optie voor twee jaar verlenging. ‘Als grootste supermarktketen van Nederland willen we een actievere maatschappelijke rol spelen op het gebied van sport en gezondheid’, licht Sander van der Laan, directeur Commercie van Albert Heijn, de overeenkomst toe aan ANP. Voetbal vormt ook een ideaal platform voor spaaracties, vindt hij. Albert Heijn neemt de plaats in van Plus Supermarkten die gisteren bekend maakte de samenwerking met Eredivisie Voetbal op te zeggen. De reden voor de beëindiging was de duur van het contract en de hoogte van het sponsorbedrag. Plus had onder andere een actie met voetbalplaatjes rondom de eredivisie.

** Het aantal bellers via internet blijft groeien. In de eerste drie maanden van dit jaar nam het aantal aansluitingen met bijna 8 procent toe tot 2,73 miljoen. Dat bleek donderdag uit een rapport van onderzoeksbureau Telecompaper. De komende tijd zal de markt voor digitale telefonie blijven groeien, zo is de verwachting. Telecompaper rekent op een toename van het aantal aansluitingen van 7 procent op kwartaalbasis. De mijlpaal van drie miljoen aansluitingen via VoIP (voice over internet protocol) zal naar verwachting in het derde kwartaal worden gehaald. Telecombedrijf KPN heeft met een marktaandeel van 33,8 procent het grootste deel van de digitale telefoniemarkt in handen. De totale markt voor vaste telefonie groeide in het eerste kwartaal met bijna 55.000 aansluitingen tot 5,76 miljoen. (ANP/Gelderlander)

** Martijn Krabbé wordt de presentator van een kookprogramma op RTL 4. Dat heeft RTL donderdag bekendgemaakt. In Wie is de Chef, dat vanaf maandag 30 juni te zien is, begeeft een echte chef-kok zich onder drie amateurkoks. Een jury moet de professional zien te ontmaskeren, en Krabbé moet dit allemaal in goede banen leiden. (Pers)

** Vanaf 23 juni aanstaande richt Sport1 weer uitgebreid haar vizier op het belangrijkste Grand Slam-tennistoernooi ter wereld: Wimbledon. Tot en met 6 juli doet Sport1 iedere dag van 13.00 tot in elk geval 20.00 uur uitgebreid én live verslag vanaf het heilige Engelse gras. Sport1 heeft de beschikking over maar liefst acht kanalen en een HDTV kanaal in 720p formaat.

Ton Verlind krijgt 6,5 ton mee van KRO

Ton Verlind mag dan zijn afgetreden als mediadirecteur van de KRO, hij staat nog wel tot 2011 op de loonlijst van de katholieke omroep en strijkt daarmee 647.000 euro op. Dit staat in het jaarverslag dat de omroep woensdag naar buiten bracht via de KRO-website. Volgens een KRO-woordvoerder blijft Verlind tot zijn pensioen in 2011 in dienst bij de omroep, maar is hij vrijgesteld van werk. ‘Eventuele inkomsten die hij genereert via zijn eigen bedrijf worden volgens afspraak van zijn salaris ingehouden’, zegt de woordvoerder. Verlind verliet de omroep op 1 januari, omdat hij voor zichzelf geen rol meer zag weggelegd in de nieuwe topstructuur die de omroep creëerde. Hij trad in 1979 in dienst trad van de KRO als verslaggever van Brandpunt. Hij werd in 1984 eindredacteur van de actualiteitenrubriek en was sinds 1995 mediadirecteur. Verlind is niet de enige met een riant salaris bij de KRO. De gepensioneerde voorzitter Frans Slangen verdiende vorig jaar ruim twee ton en vier presentatoren verdienden salarissen tussen de 160.000 en 210.000 euro. Omroepen zijn tegenwoordig wettelijk verplicht de topinkomens openbaar te maken. De afvloeiingsregeling van Ton Verlind is tot dusver de hoogste over 2007 bij de omroepen. Voormalig AVRO-presentator Karel van de Graaf kreeg een gouden handdruk van 544.000 euro, de in 2006 vertrokken TROS-baas Karel van de Doodewaerd kreeg ruim 6 ton mee. (NRC/ANP/Volkskrant)

Spelregels voor publieke talentenjacht

Het Commissariaat voor de Media wil spelregels afspreken voor televisieprogramma’s van publieke omroepen waarin auditie wordt gedaan voor theatervoorstellingen, musicalproducties of andere culturele producties. Dat is volgens het Commissariaat nodig om de programmatische integriteit te waarborgen en te voorkomen dat derden door te grote aandacht voor theater- of andere culturele producties financieel voordeel zouden kunnen behalen. Het format waarbij een omroep met een musicalproducent samenwerkt aan het uitzenden van een talentenjacht werd bij de publieke omroep geïntroduceerd door de AVRO met het programma Op zoek naar Evita. Vervolgens ging de AVRO met Do Re Wie op jacht naar talent voor de musical The sound of Music. Binnenkort begint dezelfde omroep met Op zoek naar Jozef, een zoektocht naar de hoofdrolspeler voor de musical Joseph and the amazing technicolor dreamcoat. (Spreekbuis)

UIT DE MEDIA:

** VNU Media verhuist begin 2010 haar hoofdkantoor van Haarlem Zuid naar de Noordelijke IJ-oever in Amsterdam. Hier wordt de voormalige NDSM-werf (her)ontwikkeld met de bouw van ‘MediaWharf’ en Amsterdam Waterfront. Met de geplande verhuizing komt straks een einde aan een lange historie tussen het uitgeefbedrijf VNU en Haarlem. Sinds de oprichting van VNU in 1965 is het bedrijf hier gevestigd.

** De programmaraad Culemborg is opgeheven. De gemeente Culemborg valt nu onder het advies van de programmaraad Midden Utrecht. (Kabelraden)

** De Engelstalige cultuurkrant Amsterdam Weekly is gered. Het gratis weekblad wordt overgenomen door de Israëlische uitgever Yuval Sigler. Het blad was recent in financiële problemen gekomen, doordat de aandeelhouders zich hadden teruggetrokken. Sigler geeft onder meer het culturele weekblad Time Out Tel Aviv uit. Hij wil Amsterdam Weekly voortzetten en in de zomer een eerste editie van Time Out Amsterdam publiceren. Amsterdam Weekly heeft een oplage van 25.000 exemplaren en wordt verspreid op circa 650 locaties in Amsterdam. (NRC)

** 18,35 miljoen mensen keken in Italie op Rai Uno maandag jl. naar de wedstrijd Nederland-Italie en zagen hoe Nederland overtuigend won. Dat was van kwart voor negen tot half elf goed voor een marktaandeel van 62,10 % (totaal marktaandeel Rai was maandagavond 72,3 % in het tijdvak 20:30-22:30; Mediaset (RETE 4, CANALE 5 en ITALIA 1) moest het doen met 18,75 %). Het voorprogramma’tje (20:30 tot begin wedstrijd 20:45 uur) kon 10,95 miljoen mensen boeien en het late Notti Europee (23:12) slechts 2,32 miljoen.

** Naar de eerste wedstrijd van het Nederlands elftal tijdens het EK 2008 tegen Italië hebben 1,1 miljoen mensen gisteravond buitenshuis gekeken. Dit blijkt uit aanvullend onderzoek van de afdeling Kijk- en Luisteronderzoek van NPO dat vandaag is gehouden. Het getal van 1.100.000 is een zogenoemd bereikcijfer wat betekent dat deze 1,1 miljoen mensen minimaal 1 minuut van de wedstrijd buitenshuis hebben bekeken. Dat kan bijvoorbeeld zijn in een horecagelegenheid, in een vakantiehuisje, op het werk e.d. Al eerder werd bekend dat er gisteravond ook in de thuissituatie massaal is gekeken. Uitgaande van eveneens een bereikgetal keken er gisteravond 9,6 miljoen mensen thuis minimaal 1 minuut naar de wedstrijd Nederland – Italië. Opgeteld bij de 1,1 miljoen kijkers buitenshuis komt daarmee het totaal aantal bereikte kijkers op 10,7 miljoen. Hiermee komt deze wedstrijd in de top 10 van meest bekeken wedstrijden van Oranje sinds 1989. Het bereikgetal van 10,7 miljoen moet niet worden verward met het gemiddelde kijkcijfer van bijna 7 miljoen, dat eerder vandaag werd gecommuniceerd. Dat is het gemiddeld aantal kijkers dat gisteren de gehele wedstrijd thuis voor de buis heeft gevolgd. (Persbericht)

** Sundae FM, de internetradiozender van DJ Mark van Dale stopt er voorlopig mee. Het is nog onduidelijk of de internetzender in de toekomst haar uitzendingen hervat. “Maar Mark van Dale zou Mark van Dale niet zijn als bij het opheffen van iets ook weer de start zou kunnen betekenen van iets nieuws. En dat, lieve radiovrienden, is een kwestie van afwachten.”, aldus de website van SUNDAE FM.

** De Bayerische Rundfunk (BR), de publieke omroep voor de Duitse deelstaat Beijeren, heeft de radiozender Bavarian Open Radio sinds kort omgedoopt tot On3Radio. Bavarian Open Radio ging op 8 oktober vorig jaar van start als alternatieve radiozender voor jongeren naast de populaire radiozender Bayern 3. Sinds kort is Bavarian Open Radio omgedoopt tot On3Radio. Het format blijft in hoofdlijnen gelijk. Wel is er nu elke middag tussen drie en vijf uur een gespresenteerd programma te horen met de naam ‘live on3radio’. On3Radio is te ontvangen via de Middengolf in Beijeren (729 en 801 KHz), satelliet, DAB, de kabel en via internet 

** Verschillende gemeenten in de regio Gouda moeten het vandaag zonder digitale televisie en kabelinternet doen. Bij de graafwerkzaamheden aan de Provincialeweg in Haastrecht is rond half vier gistermiddag een glasvezelkabel vernield. Daardoor vielen alle digitale kanalen van de kabelaanbieders Rekam en CAIW uit. Ook een deel van de analoge kanalen kon niet meer worden doorgegeven aan de abonnees in Haastrecht, Oudewater, Driebruggen, Polsbroek en Cabauw, aldus de directie van de Rekam. De belangrijkste zenders, zoals Nederland 1 waarop het EK voetbal wordt uitgezonden, zijn wel te ontvangen. Er wordt gewerkt aan de oplossing van het probleem. (AD)

“Top 40 dichter bij de luisteraar”

Er komt een non-stop onderzoek naar de waardering voor popmuziek in Nederland. Met het Continu Muziek Onderzoek, kortweg CMO, krijgt de media- en entertainmentbranche zeer actuele informatie over de muzikale voorkeuren van de Nederlandse muziekluisteraar. De ‘muziekconsumptie’ is de laatste tien jaar sterk veranderd, maar de meeste onderzoeken worden nog op traditionele wijze uitgevoerd. Niet zelden zijn de resultaten bij publicatie al achterhaald. Het CMO combineert actief onderzoek (door muziekluisteraars via een grootschalig panel via internet te benaderen) met passieve metingen. Zo wordt duidelijk wat mensen wekelijks aan audio downloaden en afspelen. Daarnaast wordt de populariteit van artiesten en titels gemeten via de ‘Social Media Monitor’, die blogs en social networks analyseert. Door de onderzoeksvorm komt er veel extra informatie vrij, zoals trends, maar ook inzichten in nieuwe releases. De eerste geïnteresseerde die van het CMO gebruik zal maken, is de Stichting Nederlandse Top 40. Erik de Zwart, voorzitter van de stichting: „De muziekbranche is compleet veranderd. Het nieuwe onderzoek geeft een veel beter beeld van onze luisteraars. De resultaten zullen daarom ook worden meegenomen in de samenstelling van de Top 40 die daardoor veel dichter bij de luisteraars ligt.” (Telegraaf)

UIT DE MEDIA:

** De Consumentenbond heeft dinsdag het meldpunt Ziggo geopend. Sinds de telecom- en kabelaanbieders Multikabel, @Home en Casema een kleine maand geleden zijn samengegaan als Ziggo, komen er elke dag meer meldingen binnen van mensen die problemen hebben met hun internetverbinding. Met het meldpunt wil de bond inventariseren welke problemen mensen hebben en hoe groot die zijn. De consumentenbond wil met het meldpunt ook inzicht krijgen in de manier waarop Ziggo met klachten omgaat. Het meldpunt is te bereiken op www.consumentenbond.nl/ziggo. Zowel leden als niet-leden van de bond kunnen er terecht.

** Kabelaar Ziggo heeft het beltarief voor haar helpdesk tijdelijk teruggebracht van 0,10 eurocent per minuut naar het lokale tarief. “De afgelopen periode hebben veel van onze klanten contact gezocht met onze Klantenservice. Hierdoor zijn we soms beperkt bereikbaar geweest om u snel en goed te helpen. Ook is het gebeurd dat klanten na lang wachten weer opnieuw contact moesten opnemen, omdat de verbinding verbroken werd. Dat spijt ons. Het kan nog steeds voorkomen dat de gemiddelde wachttijd voor onze klantenservice hoger is dan u verwacht en wij ook willen. Om die reden hebben wij tijdelijk de kosten voor het Servicenummer teruggebracht tot lokaal tarief. Wanneer u ons weer normaal snel kunt bereiken, zal ook het tarief van € 0,10 per minuut voor deze dienstverlening weer in rekening worden gebracht. U zult dit dan ook weer horen wanneer u dit nummer belt.”, aldus Ziggo via haar website.

** China heeft maandagavond een tv-satelliet gelanceerd die kort voor het begin van de Olympische Spelen wordt geactiveerd. De lancering vond plaats vanaf de basis Xichang in het zuidwesten van het land, berichtten Chinese media dinsdag. De satelliet zorgt ervoor dat ook Chinezen in de verste uithoeken van het land de Spelen kunnen volgen. Het apparaat zal ongeveer vijftien jaar functioneren. (Gelderlander)

** Jetix Europe en Walt Disney integreren de besturen van de Franse tv-kanalen. Dat schrijft het entertainmentbedrijf in een persbericht. De overeenkomst houdt in dat Disney Channels France de Franse kanalen van Jetix gaat besturen. Deze beslissing werd genomen na een bestudering van de strategische mogelijkheden van het entertainmentbedrijf. Jetix maakte maandag bekend een overeenkomst met Walt Disney te hebben gesloten voor de distributie van Jetix’ kanalen en digitale content in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. (Nieuws.nl)

Rechter stelt Deventer FM in het ongelijk

De Stichting Lokale Omroep Deventer (SLOD) mocht radiozender Deventer FM uit de lucht halen. Dat heeft de rechter in Zwolle bepaald. De uitspraak is een klap in het gezicht van Deventer FM, dat in kort geding had geëist dat het onmiddellijk de uitzendingen mag hervatten. Op 15 april haalde het bestuur van de SLOD, die de uitzendlicentie voor Deventer beheert, DFM uit de lucht omdat de radiozender zich herhaaldelijk niet hield aan de eisen, zoals gesteld in de Mediawet. Deventer FM had nog een contract om tot 2011 uitzendingen te verzorgen. De voorzieningenrechter stelt dat het omroepbestuur het contract eenzijdig mocht opzeggen. Volgens haar is de SLOD ‘met handen en voeten’ gebonden aan de eisen die in de Mediawet worden gesteld. Omdat Deventer FM ‘structureel niet voldeed aan de programmeringseisen’ en weigerde inzicht te geven in de reclame- en sponsorinkomsten, had het omroepbestuur het recht om de radiozender het zwijgen op te leggen. (Stentor)

Nederland 1 ruim marktleider in week 23

Nederland 1 was in week 23 zeer ruim marktleider op tv (tijdvak 18.00-24.00 uur, 6+) met een aandeel van 28,8 procent. Normaal gesproken staat Nederland 1 toch al bovenaan, maar door de start van het EK voetbal zijn de cijfers nog beter. Nederland 2 had 7,2 en Nederland 3 5,5 procent. RTL4 scoorde 12,5 procent, RTL5 kwam uit op 5,5, RTL7 scoorde 4,1 en RTL8 2,4 procent. SBS6 had een aandeel van 11,0 procent, Net5 had 5,4 procent en Veronica 4,4. De EK-wedstrijd Duitsland-Polen werd gisteravond bekeken door 3,430 miljoen mensen en was daarmee het best bekeken programma van de week. Portugal-Turkije was goed voor ruim 2,6 miljoen kijkers, Zwitserland- Tsjechië scoorde 2,361 miljoen kijkers, Oostenrijk-Kroatië 2,084 miljoen en het Journaal van 20.00 uur op maandag 1,729 miljoen kijkers.(SKO/Adformatie)

UIT DE MEDIA:

** Algemeen directeur Edwin van Huis van het Nederlands Instituut voor Beeld en geluid legt zijn functie neer. In de loop van dit jaar verlaat hij de organisatie die hij ruim twaalf jaar heeft geleid. Onder zijn leiding kwam onder meer het nieuwe gebouw van het instituut op het Media Park tot stand. Volgens Beeld en Geluid heeft Van Huis ervoor gezorgd dat de audiovisuele collectie als cultureel erfgoed serieus wordt genomen. Door investeringen in digitalisering is het materiaal ook ontsloten voor educatieve doeleinden. In mei vorig jaar stelde de overheid bovendien 154 miljoen euro beschikbaar voor het project Beelden voor de Toekomst, waarmee grote hoeveelheden foto’s, films, en video- en audiomateriaal moet worden gerestaureerd, geconserveerd en gedigitaliseerd. Van Huis vindt het tijd geworden om voor zichzelf ‘nieuwe mogelijkheden’ te verkennen. (Spreekbuis)

** Jetix Europe heeft een overeenkomst getekend met Walt Disney voor de distributie van Jetix’ kanalen en digitale content in Europa, het Midden Oosten en Afrika. Dat schrijft het entertainmentbedrijf maandagochtend in een persberich. Vanaf 1 juli 2008 gaat Disney ABC International Television de verspreiding van Jetix kanalen op zich nemen. De nieuwe deal versterkt de al bestaande samenwerking tussen de twee, aldus het persbericht. Bestuursvoorzitter Paul Taylor geeft aan dat Jetix op deze manier kan profiteren van ‘de sterke aanwezigheid van Disney in alle sleutelmarkten’. De overeenkomst zal op de middellange tot lange termijn voordelen opleveren voor het entertainmentbedrijf, zo stelt hij. (BNR)

** Commissaris Witse, bekend van het gelijknamige VRT Eén-programma, krijgt een nieuw leven op de radio. Nu vrijdag worden de eerste afleveringen opgenomen van een radiofeuilleton. Die reeks loopt in het najaar op Radio2, samen met de vijfde reeks van Witse op Eén. Met deze coproductie nemen Radio2 en VRT fictie opnieuw de draad op van het hoorspel, na een onderbreking van een aantal jaren.(Standaard)

** De BBC heeft afgelopen weekeinde twee journalisten verloren. Zondag werd in de provincie Helmand het stoffelijk overschot gevonden van een Afghaanse verslaggever van de Britse omroep. Abdul Sohad Rohani was zaterdag ontvoerd. De daders hebben hem doodgeschoten. In Somalië schoten onbekenden zaterdag een Somalische journalist dood die voor de BBC en het internationale persbureau AP werkte. Dat gebeurde bij zijn huis in de zuid-Somalische stad Kismayo. De 26-jarige Nasteh Dahir was al enkele malen met de dood bedreigd. (ANP/AD)

** De openingswedstrijd van het EK voetbal tussen Zwitserland en Tsjechië heeft zaterdagavond ruim 2,3 miljoen Nederlandse televisiekijkers getrokken. Het duel begon om 18.00 uur. Voor de wedstrijd erna, tussen Portugal en Turkije, was nog meer belangstelling. Iets meer dan 2,6 miljoen mensen keken ernaar, blijkt uit cijfers van de Stichting KijkOnderzoek. Met het voetballen was Nederland 1 zaterdag de meest populaire zender. Want naar het Voetbal EK Journaal (20.00 uur) en Studio Sport Zomer (22.45 uur) keken ook nog eens om en nabij de anderhalf miljoen mensen. (ANP)

** Voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis van de Bold & the Beautiful werden de kijkers afgelopen week geconfronteerd met een zomerstop. Deze duurt tot 1 september. Met dit reces haakt SBS in op de zomerstops waar we wel aan gewend zijn, zoals die van Goede tijden, slechte tijden en ONM. Bill Cosby werd met zijn Cosby Show als waardig plaatsvervanger beschouwd, maar op het laatste moment besloot de zender om gewoon herhalingen uit te zenden van de Amerikaanse soap. (Telegraaf)

** Een Somalische journalist die voor de BBC en het persbureau AP werkte, is zaterdag bij zijn huis in de zuid-Somalische stad Kismayo doodgeschoten. Dat heeft de BBC laten weten. Volgens een organisatie van Somalische journalisten was doelgericht op de 26-jarige Nasteh Dahir geschoten. Dahir was eerder meerdere malen met de dood bedreigd. Sinds februari 2007 zijn al zeker negen journalisten in Somalië vermoord. Somalië kent geen functionerende regering meer sinds 1991, toen dictator Mohamed Siad Barre werd afgezet. Verschillende islamitische milities bestrijden de door Ethiopië en de VS gesteunde Somalische regering. (ANP/BNR)

RNN7 hervat uitzendingen

Televisiekijkers kunnen sinds gisteravond RNN7, die donderdag op zwart ging, weer ontvangen. Dat is te danken aan de hulp die zenderbaas Leo Houkamp van bevriende tv-makers heeft gekregen. De Belastingdienst deed eergisteren een inval bij het hoofdkantoor van de commerciële zender in de Rotterdamse wijk Schiebroek. Daarbij werd onder meer uitzendapparatuur meegenomen, waardoor de zender noodgedwongen op zwart moest. Met geleende apparatuur kan tijdelijk worden uitgezonden. RNN7-directeur Leo Houkamp heeft tegenover deze krant bevestigd dat de Belastingdienst een bedrag van tussen de 230.000 en 400.000 euro van hem wil. De schuld is ontstaan door de manier waarop hij zaken doet: bedrijven en instellingen kunnen bij RNN7 zendtijd krijgen in ruil voor apparatuur. Over die gekregen apparatuur moet volgens de wet BTW betalen. Houkamp zou dat hebben verzuimd. (AD/Rotterdam)

UIT DE MEDIA:

** De rechtbank in Zwolle heeft nog geen uitspraak gedaan in het kort geding dat radiozender Deventer FM heeft aangespannen tegen de Stichting Lokale Omroep Deventer (SLOD). Dit bericht De Stentor. Deventer FM eist daarin dat ze uitzendingen onmiddellijk mag hervatten. De uitspraak werd donderdag al met een dag uitgesteld, maar ook vrijdag kwam het oordeel niet. Waarom de uitspraak op zich laat wachten is onduidelijk.

** De journalistieke leiding van alle zeven Wegenerkranten, waaronder BN/De Stem, Brabants Dagblad en Eindhovens Dagblad, gaat een brandbrief sturen aan de nieuwe eigenaar Mecom. De hoofdredacteuren, redactieraden en redactiecommissies kwamen vrijdag in Den Bosch voor crisisberaad bijeen. Volgens hen kijkt het bedrijf alleen nog naar het belang van de aandeelhouders. Ze vinden dat daardoor het belang van de lezers, de regio, de werknemers en de kranten als cultuurgoed steeds meer in de knel komen. Dit gaat volgens hen ten koste van een gezonde toekomst van uitgeverijen. De zeven Wegenerkranten worden al jaren geconfronteerd met bezuinigingen en reorganisaties. Daardoor ontstaat een steeds hogere werkdruk, wat ten koste gaat van de journalistieke kwaliteit van die dagbladen. De zeven hoofdredacteuren sturen hierover nu een verontruste brief naar de Britse Mecom-topman en krantenmagnaat David Montgomery. (Omroep Brabant)

** In het najaar pakt Canvas uit met een 6-delige reeks muziekdocumentaires die samen de Belgische muziekgeschiedenis van de voorbije 50 jaar in beeld brengen. Stijn Meuris is een van de regisseurs. Canvas gaat voor het programma samenwerken met de jongerenzender Studio Brussel. Elke week wordt een deel van de Belgische pop- en rockgeschiedenis opgehangen aan een centrale figuur, zoals bijvoorbeeld Arno. “Seven ages of rock” en “Soul deep”, twee BBC-muziekdocumentaires die Canvas dit voorjaar ook uitzond, dienen als voorbeeld voor de nieuwe reeks. (VRT)

Digitale tv: KPN groeit, Canal Digitaal levert in

Ziggo, de nieuwe naam van de samengesmolten kabelproviders Casema, @Home en Multikabel, blijft marktleider op het gebied van digitale tv-aansluitingen in Nederland. Het bedrijf sloot in het eerste kwartaal van 2008 zo’n 74 duizend nieuwe klanten aan, en heeft nu meer dan 900.000 digitale-tv-klanten. KPN groeide in de eerste maanden van het jaar echter sneller. Satellietzender Canal Digitaal en kabelbedrijf UPC leverden marktaandeel in. Van alle kabelaansluitingen wordt nu bij 28.4 procent van deze aansluitingen digitaal tv gekeken, waar dit een jaar geleden nog 20,3 procen was.De penetratiegraad van het medium televisie – het aantal televisieaansluitingen gedeeld door het aantal huishoudens in Nederland – is in het eerste kwartaal licht gestegen tot 106,2%, van 105,9% een jaar eerder. De daling in het aantal aansluitingen voor analoge televisie is ruimschoots gecompenseerd door de toename van digitale tv, dat inmiddels goed is voor 44,5% van de totale televisiemarkt, aldus Telecompaper. Ondanks de introductie van het speciale themapakket en HDTV-pakket verlies satellietaanbieder Canal Digitaal marktaandeel als het gaat om digitale aansluitingen. Een lagere groei van het aantal nieuwe abonnee’s in het eerste kwartaal van 2008 brengt Canal Digitaal nu in totaal op 755.000 klanten. In het eerste kwartaal is KPN’s aandeel in digitale tv gestegen tot 11,3% van de totale markt. Op de totale televisiemarkt, inclusief analoge televisie, heeft KPN inmiddels een aandeel van 7,2%, een stijging van 0,7 procentpunt ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

UIT DE MEDIA:

** Radiozender Slam!FM opent een café in de populaire Griekse vakantiebestemming Chersonissos. Het Slam!Café wordt dinsdag officieel geopend met een optreden van PartySquad. Dat heeft de radiozender vrijdag laten weten. DJ-formatie The Partysquad ,,Deze zomer gaan er Slam!FM dj’s naar Chersonissos om daar te draaien en misschien gaan we ook uitzendingen maken vanuit het café”, aldus een woordvoerster. De kroeg op Kreta is de eerste van de radiozender. Het is de bedoeling dat er de komende jaren nog meer cafés in populaire jongerenbestemmingen worden geopend, maar vooralsnog is niet bekend waar. De radiozender exploiteert het café samen met VanDenEnde bv en partner HI. (ANP/AD)

** Johnny de Mol heeft vrijdag een tweejarig contract getekend bij tv-zender Veronica. Daar presenteerde hij op losse basis al eerder programma’s, maar nu geldt hij echt als Veronica-medewerker. Samen met Suzanne de Jong, Lange Frans en Lauren Verster gaat hij het gezicht vormen van de zender, meldde een Veronica-zegsvrouw vrijdag. De Mol was eerder te zien bij Veronica als presentator en interviewer in Waar Is De Mol. Dit reisprogramma krijgt in het najaar een vervolg met bekende gasten als Linda de Mol en Dinand Woesthoff. De Mol zal de komende twee jaar ook in andere Veronica-producties zijn te zien, waaronder in een nieuwe dramaserie. (ANP/AD)

** De Amersfoortse diskjockey Romeo A. hangt tbs boven het hoofd. De voormalige dj van de AVRO stond vandaag in Utrecht terecht voor het verkrachten van twee jongens. Ook zou hij seks hebben gehad met vier minderjarige jongens. A. zou contact met ze hebben gelegd via het internet. Volgens zijn advocate zijn er wel jongens in zijn huis geweest, maar was er geen sprake van dwang of ontucht met minderjarigen. Deskundigen adviseerden vanmorgen om de diskjockey tbs op te leggen. A. zelf beroept zich op zijn zwijgrecht. Hij blijft vastzitten tot de voortzetting van de zaak op 27 augustus, ondanks een verzoek tot vrijlating door zijn advocate (RTV Utrecht)

** Mediabisschop Wiertz is ‘diep teleurgesteld’ over de verplaatsing van het kerkelijke programma Kruispunt van Radio 1 naar de doelgroepenzender Radio 5. Gevreesd wordt dat het programma, dat nu ongeveer 100.000 luisteraars trekt, veel minder aandacht zal krijgen. Wiertz vraagt voorzitter Henk Hagoort van de Raad van Bestuur van de Nederlandse Publieke Omroep het besluit van zendercoördinator Laurens Borst van Radio 1 terug te draaien. Borst laat volgens Wiertz zien dat hij weinig belang hecht aan de pluriformiteit van de publieke omroep. Leo Fijen, waarnemend hoofd godsdienst van de KRO, vindt dat Kruispunt op Radio 1 moet blijven omdat het programma zich niet op alleen katholieken richt, maar op iedereen die interesse voor kerk en samenleving heeft. (Spreekbuis)

Belgisch Concentra neemt meerderheidsbelang in TV Limburg

Concentra neemt een meerderheidsbelang in het Regionaal Televisie Netwerk Limburg, de vergunninghouder en exploitant van de regionale commerciële zender TV Limburg. Daarover hebben mediagroep Concentra en het Nederlandse Mercurius Beleggingsmaatschappij een overeenkomst bereikt. ‘Beide aandeelhouders zullen in het najaar zowel naar de adverteerdersmarkt als naar de kijker een nieuwe aanpak voorstellen en hebben de overtuiging dat de samenwerking een nieuwe impuls zal geven aan de verdere groei van TV Limburg’, zo luidt het. TV Limburg in Nederland is sinds het najaar 2007 bezig met een vernieuwing van haar programmatie onder leiding van haar interim- directeur Servé Kuijer.’Voor Concentra is dit, na de acquisitie van De Trompetter in april, de tweede stap in de Nederlandse media’, luidt het nog. (Standaard)

RNN7 op zwart na inval Belastingdienst

De Rotterdamse commerciële zender RNN7, die ook in andere regio’s uitzendt, heeft het scherm op zwart gezet na een inval van de Belastingdienst. Beambten van die dienst stonden donderdagochtend op de stoep en namen allerlei (uitzend)apparatuur mee. Bij RNN7 werken presentatoren als Viola Holt, Edvard Niessing en oud-voetballer John de Wolf. Een woordvoerster van de Belastingdienst zei donderdag dat de ‘invorderingsactie’ te maken heeft met een belastingschuld van een individuele belastingplichtige. Wie dat is, kan ze niet zeggen. Het tv-station was donderdagmiddag telefonisch niet bereikbaar. Volgens de regionale omroep RTV Rijnmond is het RNN7-personeel naar huis gestuurd. De directeur van RNN7 heeft vorige maand enige tijd vastgezeten op verdenking van belastingfraude. (ANP/VK)

Radio 1 lanceert nieuwe programmering na Spelen

Radio 1 trapt op 25 augustus de al lange tijd op stapel staande vernieuwde programmering af. Dat heeft de met dalende luistercijfers kampende publieke radiozender donderdag bekendgemaakt, zonder inhoudelijk op de veranderingen in te gaan. De komende weken moeten de omroepen de programma’s nog uitwerken. Ook mogen ze nog programmavoorstellen indienen. Zendermanager Laurens Borst en de omroepen hebben maanden om de tekentafel gezeten. Dat ging niet zonder slag of sloot. Zo vielen de mediadirecteur van de Vara en de hoofdredacteuren van de EO en de VPRO Borst nog af. Het drietal was zich naar eigen zeggen suf geschrokken over de toekomst die de in september aangetreden manager voor de zender voor ogen had. Vooral de veronderstelde onvoorwaardelijke steun voor de NOS was de omroepen in het verkeerde keelgat geschoten. In het concept dat in maart op tafel lag, bleven alleen de NOS- programma’s ‘Met het oog op morgen’ en Langs De Lijn onverkort gehandhaafd. 

Banen weg bij bladen ‘t Gooi

De Telegraaf Media Groep gaat banen schrappen bij de regionale krant Gooi- en Eemlander en de lokale huis-aan-huisbladen, zo meldt het uitgeefconcern donderdag. Hoeveel banen er verloren zullen gaan, is nog niet bekend. De reden is dat de regionale krant De Gooi- en Eemlander en lokale edities, waaronder De Gooi- en Eembode, nauwer gaan samenwerken vanaf 2009. De titels blijven wel los van elkaar bestaan. In de eerste plaats zal het nieuws met elkaar worden gedeeld. Daarnaast wordt de advertentieverkoop gezamenlijk geregisseerd en worden er wijzigingen doorgevoerd in de formule van de Gooi- en Eemlander. De details van die wijziging zijn nog onbekend. Frank Volmer, directeur Print bij Telegraaf Media Nederland, geeft wel aan de structuur van de subregionale edities, het formaat en het moment van verschijnen onder de loep te nemen. Dit najaar worden de details daarvan bekendgemaakt. 

UIT DE MEDIA:

** Naast het EK voetbal en de Olympische spelen zal ook de Tour de France 2008 op Nederland 1 HD in HDTV kwaliteit worden uitgezonden. De Nederland 1 HD zender is van 1 juni tot 24 augustus onder andere beschikbaar bij Ziggo, UPC, CAIW en CanalDigitaal als voorproefje op meer D TV aanbod bij de publieke omroepen op Nederland 1,2 en 3 in het volgend jaar. Zowel de vaste camera’s als de mobiele apparatuur op motoren en in de lucht, via de helicopter, zullen in HD opnemen. Tour liefhebbers kunnen dus hun hart ophalen als ze teminste een HDTV en HD decoder in huis hebben voordat de Tour in Brest van start gaat op 5 juli aanstaande. (NOS)

** De succesvolle Twentse regiosoap Van Jonge Leu En Oale Groond gaat voorlopig nog even door. Producent NL Film & TV bereidt momenteel een vierde seizoen van de reeks voor. Dat staat donderdag op de website van het bedrijf te lezen. In de serie, die zich afspeelt in het fictieve Twentse dorpje Dinkelo, staan de families Wildspieker, Bode en Olde Weernink centraal. De reeks geniet grote bekendheid in Overijssel, waar wekelijks vele fans op het programma van regiozender RTV Oost afstemmen. De KRO zendt Jonge Leu ook landelijk uit. Het is nog niet bekend wanneer het vierde seizoen op televisie te zien zal zijn. (ANP)

** Op voordracht van Omroep West heeft de Provincie Zuid-Holland prof. dr. P.F. van der Heijden en mr. A.M.H.Th. Koemans benoemd tot lid van de Raad van Commissarissen van de Regionale Stichting Omroep West. De heer Koemans volgt mr. J.F. Ariëns op, die binnenkort afscheid neemt van de Raad. Aldus is op woensdag 4 juni bekendgemaakt door algemeen directeur Gerard Milo tijdens de Haringparty van Omroep West.

** Ook dit jaar organiseert RTV Oost een oktoberfeest. Op woensdag 29 oktober wordt in Enschede opgetreden door artiesten uit de Alpenlanden. Het Oktoberfeest zal voor televisie worden opgenomen en op een later tijdstip als serie te zien zijn op TV Oost. Het RTV Oost Oktoberfeest, dat plaatsvindt in een enorme Duitse feesttent, is gebaseerd op traditionele muzikale feestavonden in Zuid-Duitsland en Oostenrijk. RTV Oost laat speciaal voor de Oktoberfeesten de allerbeste artiesten uit de Volksmusik- en Schlagerwereld invliegen. De voorverkoop van het feest start 3 juli 2008. (RTV Oost)

KRO en VPRO ruziën over variant ‘Zomergasten’

De VPRO is boos op de KRO. De katholieke omroep gaat deze zomer een nieuwe serie uitzenden die volgens de VPRO te veel lijkt op het tv-programma Zomergasten. dat dit seizoen wordt gepresenteerd door NRC-redacteur Bas Heijne. Het KRO-programma heet Wat keek… en is een serie over de favoriete tv-fragmenten van de gezichten van Nederland 3. In elke aflevering van 25 minuten becommentariëren steeds wisselende presentatoren onder wie Filemon Wesselink, Jort Kelder, Floortje Dessing, Jeroen van Koningsbrugge en Arie Boomsma, hun favoriete televisiemomenten. Tot slot mag de kijker zelf in een avondvullende uitzending, getiteld Wat keek de kijker, zijn tv-avond samenstellen aan de hand van titels van de afgelopen dertig jaar die op internet staan. In deze afsluitende uitzending is onder andere de top-10 te zien met commentaar van een kijker en van degene die in het gekozen fragment te zien is. Juist die laatste uitzending is de VPRO in het verkeerde keelgat geschoten. In de honderdste uitzending van Zomergasten, vorig jaar door Paul de Leeuw gepresenteerd, ging het namelijk ook om de keuze van de kijker, in een drieënhalf uur durend programma. „Wij zijn op z’n zachtst gezegd behoorlijk geïrriteerd”, zegt Frank Wiering, directeur televisie van de VPRO. Hij stelt dat de zomerprogrammering op Nederland 3 is bedoeld voor het uittesten van nieuwe programma’s en niet voor het uitzenden van kopieën. Volgens Wiering is het niet de eerste keer dat de KRO een programma-idee van de VPRO ‘overneemt’. „Het concept van Puberruil zonden wij ook eerst uit in onze jeugdprogrammering.” 

Platform REM-eiland wordt restaurant in Amsterdam

Het platform van het REM-eiland, dat nu nog bij Hoondert in Vlissingen-Oost ligt, vertrekt binnenkort uit Zeeland. Het platform, dat twee verdiepingen telt, krijgt een nieuwe bestemming als restaurant in Amsterdam. De woningbouwstichting ‘De Kei’ heeft het aangekocht. Vanaf het REM-eiland werden in 1964 de eerste illegale commerciele televisie-uitzendingen gemaakt, daarna was het REM-eiland in gebruik als meetpost van Rijkswaterstaat. Het onderstel van het eiland is gesloopt. (Omroep Zeeland)

UIT DE MEDIA:

** Volkert van der G., de moordenaar van politicus Pim Fortuyn, heeft een civiele procedure tegen dagblad De Telegraaf gewonnen. Volgens de rechtbank in Amsterdam heeft de krant Van der G. op onrechtmatige manier in verband gebracht met de moord op milieuambtenaar Chris van de Werken. De Telegraaf moet Van der G. 2500 euro schadevergoeding betalen. Van der G. had 9500 euro geëist. (Parool)

** Het 3FM-programma ‘Leuk is Anders’ dreigt te verdwijnen. “Er wordt redelijk serieus gezaagd aan de stoelpoten van Leuk is Anders”, schrijft presentator Dolf Jansen op zijn weblog. De VARA is op dit moment met de zenderleiding van Radio 3FM in gesprek. “Details daarover kunnen we nog niet geven”, zo laat een woordvoerster van de VARA aan RadioFreak.nl weten. 

** Het stripblad Eppo verschijnt vanaf januari 2009 opnieuw iedere twee weken. In de jaren zeventig en tachtig was Eppo zeer populair. Er worden zelfs speciale vader-zoon abonnementen aangeboden. Op initiatief van uitgeverij Don Lawrence Collection keert het blad na twintig jaar in orginele vorm terug. Alle grote striphelden van toen, zoals Franka, Storm, De Partners en Agent 327, zijn opnieuw ingezet om de terugkeer van Eppo succesvol te maken. Vooralsnog komen er minimaal 25 nieuwe nummers. (Adformatie)

** De trekkingsuitslag van de Staatsloterij is niet langer meer te zien op RTL4, maar bij de publieke omroep. Dit maakte de staatsloterij woensdag bekend. De trekking is sinds februari 2007 te zien in een reclameblok. Ook bij de publieke omroep blijft dit zo. Het vaste uitzendtijdstip is 19.55 uur op Nederland 1. Vanwege de uitzendingen rond het Europese Kampioenschap, is de uitslag op dinsdag 10 juni eenmalig te zien op Nederland 2. (ANP)

** Net5 besteedt maandagavond, de dag voor de première van de Sex And The City-film, de hele avond aandacht aan de populaire reeks. Dat heeft de zender woensdag laten weten. Achter elkaar worden de laatste zeven afleveringen uitgezonden, zodat de fans precies weten hoe het ook alweer afliep met de vier hoofdpersonen Carrie, Samantha, Miranda en Charlotte. De officiële Nederlandse première is aanstaande dinsdag, vanaf donderdag draait de film in de bioscopen. (ANP)

** Er gloort weer hoop voor het Dierense tv- en musicalmuseum TV Toys. Zutphen is bereid het museum een subsidie van 100.000 euro te verstrekken als het zich in die stad vestigt. Dat staat in de Zutphense voorjaarsnota met de begroting voor 2009. Burgemeester en wethouders van Zutphen willen hiermee de patstelling rond de verhuizing van het museum doorbreken. “Een dergelijk museum past goed in Zutphen, is laagdrempelig en voor een groot publiek toegankelijk”, aldus cultuurwethouder Marieke Schriks. Zutphen denkt dat het hiermee zijn regionale positie op gebied van kunst en cultuur kan versterken. TV Toys-directeur Paul van den Heuvel hoopt snel met Schriks te kunnen praten over de locatie. (Gelderlander)

** RTV Oost voldoet aan de wettelijke eisen en mag de komende vijf jaar de regionale omroep voor Overijssel blijven. Dat adviseert de provinciale politiek aan het Commissariaat voor de Media. Als dat advies wordt overgenomen, krijgt RTV Oost de komende vijf jaar bijna 50 miljoen euro subsidie. Ondanks het positieve advies wil de provinciale politiek in debat met de omroep. De vraag is dan of RTV Oost voldoende representatief is. Een kijk- en waarderingsonderzoek van de provincie zelf is dan uitgangspunt van het debat.

** Kabelbedrijf UPC Nederland opent op 5 juni in het centrum van Eindhoven haar tiende UPC Center. Iedereen kan vanaf die dag aan de Jan van Lieshoutstraat 36 terecht voor UPC abonnementen op analoge radio en televisie, maar ook voor digitale televisie, High Definition (HD) televisie, snel internet en digitale telefonie van UPC. Van 12 tot en met 14 juni wordt het UPC Center officieel en feestelijk geopend.

** De afgelopen weken waren de luisteraars van Q-music in de ban van ‘Het Geluid’. Ruim zes weken lang was het populaire radiospel te horen en vandaag wist Linda van Engelen uit Nieuwegein het geluid te herkennen. Het was het sluiten van een pak hagelslag en dat levert haar het recordbedrag van 57.800 euro op.

** Op de website van Ziggo is de mogelijkheid verschenen om interactieve televisie te bestellen. Er wordt een installatie-pakket aangeboden voor € 428,95. Hoewel niet expliciet genoemd op de site gaat het om de Scientific Atlanta / Cisco Explorer 8455 DVB. In eerste instantie is deze decoder alleen beschikbaar voor een beperkt aantal klanten in het voormalige Casema-gebied. De decoder is voorlopig nog niet in de winkel te koop. 

** Philippe Roussel, de hoofdredacteur van de Waalse commerciële omroep RTL-TVi, stapt op. Hij wordt algemeen directeur bij Antenne Réunion, een Franse commerciële zender op het eiland Réunion, in de Indische Oceaan. Roussel, die ook directeur van de RTL-TVi-redactie is, blijft op post tot 1 augustus. Hij was eerder al tien jaar aan de slag bij Antenne Réunion. Roussel ‘laat een performante en moderne redactie achter’, klinkt het in een persbericht van RTL-TVi. Fabrice Grosfilley wordt de nieuwe hoofdredacteur van RTL-TVi, en zal bijgestaan worden door twee adjunct-hoofdredacteurs, Marie-France Muschang en Philippe Malherbe. (Standaard)

‘Balkenendenorm’ voor nieuwe omroepbaas

Het salaris van de nieuwe baas van de Publieke Omroep, Henk Hagoort, is vastgesteld op de Balkenendenorm van ruim 170 duizend euro. Dat heeft een omroepwoordvoerder maandag desgevraagd laten weten. Dat betekent dat de 43-jarige voormalig EO-directeur, die maandag begon aan zijn nieuwe baan, bijna dertig mille minder krijgt dan zijn voorganger als voorzitter van de raad van bestuur, Harm Bruins Slot. Ook verdient de nieuwe topman minder dan zijn twee medebestuurders Cees Vis en Ruurd Bierman, die ieder 190 duizend euro ontvangen. Het kabinet zal blij zijn met Hagoort: vanwege de ophef over de topinkomens probeert de politiek bij nieuwe benoemingen in de (semi-)publieke sector de Balkenendenorm in te voeren. Vrijdag bleek ook de nieuwe Schiphol-baas, Jos Nijhuis, genoegen te nemen met een lager salaris dan zijn voorganger, al is dat nog ruim meer dan de Balkenendenorm. Het salaris van Hagoort is ook lager dan dat van sommige topbestuurders van omroepen. Zo verdiende VARA-voorzitter Vera Keur vorig jaar twee ton, exclusief een pensioenpremie. Hagoort krijgt ook minder dan een reeks presentatoren. Zes VARA-gezichten (een meer dan in 2006) en acht NOS-medewerkers (drie meer dan een jaar eerder) zaten vorig jaar ruim boven de 170 duizend euro. (Volkskrant)

Nieuw bestuur voor Joodse Omroep

De Joodse Omroep heeft een nieuw bestuur, waarin voor het eerst alle drie de Joodse kerkgenootschappen zijn vertegenwoordigd. Het gaat om het Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap (NIK), het Nederlands Verbond voor Progressief Jodendom en het Portugees-Israëlietisch Kerkgenootschap. Tot nu toe bestond het bestuur uitsluitend uit leden van het NIK. Met de verbreding in de samenstelling van het bestuur wordt recht gedaan aan de huidige bepalingen uit de Mediawet, aldus de Joodse Omroep. Voorzitter van het nieuwe bestuur is Fred Ensel, de andere leden zijn: David Brilleslijper, Gideon Schrijver, Hans Weijel en Philip Lobatto. Een van de eerste taken van het bestuur is het aanstellen van een nieuwe directeur als opvolger van de interim-directeur Yvonne Baune. (Spreekbuis)

Belgacom mag Belgisch voetbal uitzenden

De telecomgroep Belgacom heeft het contract voor de uitzendrechten van de Jupiler League, de Belgische voetbalcompetitie, in de wacht gesleept. Belgacom betaalt 44,7 miljoen euro voor de volgende drie seizoenen. Dat is dinsdag bekendgemaakt door de Profliga, de verening van professionele voetbalclubs, en Belgacom. Belgacom heeft de VRT gekozen als partner voor het Nederlandstalige luik en RTBF als partner voor het Franstalige landsgedeelte. De telecomgroep gaat via een offerteaanvraag nog op zoek naar een audiovisuele partner voor de productie. (VRT)

Eyeworks lonkt naar Belgisch Voetbal

Eyeworks heeft zijn oog laten vallen op het Belgische voetbal, waarbij de Nederlandse televisieproducent net als in eigen land ook bij onze zuiderburen een lucratief contract voor de registratie van de wedstrijden uit de Belgische eerste klasse hoopt binnen te halen. Mogelijk gaat het om een deal van zeker 10 tot 15 miljoen euro. Directeur Jan Huysse van Eyeworks Belgium bevestigt dat zijn bedrijf afspraken met Belgacom heeft gemaakt om voor het telecomconcern de wedstrijden in beeld te brengen. (Telegraaf)

UIT DE MEDIA:

** De penetratie van digitale televisie in Nederlandse huishoudens nadert de 50 procent. Dat stelt de Expertgroep Digitale televisie in de vierde editie van de monitor Digitale televisie. Eind eerste kwartaal van 2008 was het aantal digitale aansluitingen gegroeid tot 3,2 miljoen, oftewel 45 procent van de huishoudens. Ziggo is uitgegroeid tot marktleider op basis van het aantal aangesloten huishoudens. Ook het aantal huishoudens met een HD-Ready of FullHD scherm groeit snel, en zal dit jaar volgens marktonderzoeksbureau GfK groeien tot 48 procent. Inmiddels is het aandeel van platte schermen in de verkopen van televisies in het eerste kwartaal van 2008 gestegen tot meer dan 95 procent. GfK verwacht dat in 2008 eenderde van de verkochte televisies FullHD zal zijn. Aan het eind van 2008 zal al 10 procent van alle huishoudens beschikken over een scherm in FullHD-kwaliteit. Distributiepartijen werken aan hun HD-aanbod met speciale zenders en aanbod van HD in video-on-demand. (NL Kabel)

** De Limburgse regionale zender L1 gaat binnenkort, als proef, anderhalf jaar de nieuwsuitzendingen van 19:30 en 20:30 ondertitelen. Stichting DovenTV gaat de ondertiteling verzorgen. De provincie en L1 delen de extra kosten van de ondertiteling, die vanuit de mediawet niet verplicht is. Ook bij de herhalingen in de ochtend zal de ondertiteling beschikbaar blijven. Wanneer de proef precies van start gaat is nog niet bekend. (L1)

** De Hoge Raad voor de Audiovisuele Media (CSA), de mediawaakhond in Franstalig België, heeft de commerciële omroep RTL/TVi een boete opgelegd van 40.000 euro omdat die tijdens een culinaire uitzending verschillende merken had geciteerd. Volgens de CSA gaat het om verdoken publiciteit. Het onderzoek kwam er na klachten van kijkers over een uitzending van het programma ‘1.000 secondes’ in december vorig jaar. (Tijd)

** De brand bij de Universal filmstudio’s in Hollywood was een ongeluk. Het vuur ontstond tijdens de opbouw van een decor. In 1990 woedde er al eens een brand in de studio’s. Toen was er sprake van kwaad opzet. Bij de brand van afgelopen weekend is een deel van de videotheek in vlammen opgegaan, maar er zouden van alles nog reservekopieën bestaan. De kluis met filmnegatieven is gevrijwaard gebleven. Het vuur heeft wel een aantal decorstukken vernield, onder meer van de reeks “Back to the future” en de set van de serie “Desperates housewives”. Het pretpark dat aan de filmstudio’s verbonden is, is gisteren al opnieuw opengegaan. Volgens de directie komt geen enkele productie in gevaar door de brand. (VRT)

** De supporterszender EKfm is tijdens het komende EK ook te horen op de Nederlandse compounds in Uruzgan. De militairen van de vredesmissie zijn op de speeldagen van Oranje via de radio live verbonden met de stadions in Zwitserland en Oostenrijk. Ze horen de interviews met vele gasten van Jack van Gelder, de laatste voorbeschouwingen en het verslag van de wedstrijden. Radio Nederland Wereldomroep zorgt in samenwerking met defensie (DTO) en SkyXS voor de verspreiding van het radiosignaal van EKfm in de drie grote kampen in Uruzgan. Iederen kan bovendien via een hotline van EKfm een boodschap laten horen voor luisteraars in onder meer de stadions of in Uruzgan. (AD)

** Persfotografe Ilvy Njiokiktjien heeft maandagavond haar aangifte tegen cabaretier Theo Maassen ingetrokken. Die aanklacht had ze afgelopen weekeinde ingediend omdat hij haar camera had vernield. Omdat hij, samen met de organisatie van het festival waar het incident plaatshad, borg staat voor de geleden schade trekt Njiokiktjien de aangifte in. (ANP/AD)

** Een verslaggever en een fotograaf van de Braziliaanse krant O Dia zeggen dat zij zijn gemarteld door politieagenten. Zij uitten deze beschuldiging maandag in hun dagblad. Het hoofd van de politie in Rio de Janeiro heeft inmiddels bevestigd dat agenten betrokken waren bij de marteling. De journalisten waren voor de krant undercover gegaan in de sloppenwijk Batan in Rio de Janeiro. Daar woedt een machtsstrijd tussen criminele bendes en burgerwachten. Naar eigen zeggen werden de journalisten op 14 mei door buurtbewoners uitgenodigd. Opeens stonden zij oog in oog met tien gewapende en gemaskerde mannen, die hen urenlang sloegen. Ook zouden de gijzelnemers Russisch roulette met hen hebben gespeeld. (ANP/BNR)

** De Raad voor de Journalistiek vindt dat het actualiteitenrubriek NOVA onjuist en tendentieus heeft bericht over de vermeende radicalisering van de Nederlandse Moslim Omroep (NMO). Dat heeft de NMO zondag bekendgemaakt. De omroep had bij de raad een klacht ingediend tegen het programma. Volgens de Raad heeft NOVA in twee reportages onterecht de indruk gewekt dat de NMO als gevolg van een vermeende radicalisering geen liberale programma’s meer uitzendt. De makers van de reportage voeren alleen maar personen op die met de NMO in conflict zijn. Daardoor is de kijker eenzijdig en inadequaat geïnformeerd. (ANP/AD)

** Televisiebedrijf Eyeworks breidt zijn activiteiten uit naar Denemarken en Polen. Eyeworks heeft daarvoor het productiebedrijf Easy Film overgenomen. Easy Film is een van de grootste onafhankelijke producenten in Denemarken, met tevens een vestiging in Polen. Met de overname verstevigt Eyeworks zijn positie in Scandinavië en betreedt het bovendien de Poolse markt. Nu telt het bedrijf van Reinout Oerlemans vestigingen in 14 landen op 4 verschillende continenten. (ANP/Adformatie)

** Radiozender Waterstad FM is gistermorgen om kwart over drie getroffen door een flinke blikseminslag. De schade is enorm. Het overgrote deel van de apparatuur is verloren gegaan, waaronder computers, printers en telefoons. Het radiostation was enkele uren niet te beluisteren. Om half tien werd er weer muziek gedraaid, de programma’s begonnen om half één. Daarvoor was de apparatuur van uitzendwagens nodig. Medewerkers zijn de gehele dag bezig geweest om de zender weer in de lucht te krijgen. Directeur Nico Silvius spreekt van een grote tegenslag. ,,We zijn redelijk de pineut. De schade is ongeveer €40.000 euro. Ik was op het moment van de inslag wakker want ik had waakdienst. Ik hoorde een enorme knal, een bom is er niks bij. We zullen proberen alles zo snel mogelijk te herstellen. Maar dit heeft vast nog een lange nasleep.” (LC)

** Als eerste lokale omroep in Nederland is RTV Stadskanaal sinds 11:00 uur vandaag te bekijken en te beluisteren via DVB-T. Rene Stevens van de firma HF Prints en Alex Bos van RTVS hebben de DVB-T zender en de antennes geplaatst. In eerste instantie is er een testsignaal in de lucht, zodra de uitzendstraat in zijn geheel klaar is zal de kabelkrant geactiveerd worden en de officiële opening plaatsvinden. Tot die tijd is het leuk voor de radio en tv freaks om de testsignalen te volgen. RTVS is te ontvangen op kanaal 68 (850 MHz). De DVB-T zender heeft 4 Watt vermogen en door de antenne gain komt dit neer op een geschatte 40 Watt ERP richting noordwest en 20 Watt ERP richting zuidoost. Met een DVB-T buitenantenne is het signaal prima te ontvangen in de gehele Kanaalstreek. In Stadskanaal zelf volstaat een binnenhuis antenne. (FMTV)

** Beau van Erven Dorens wil best weer Boulevard presenteren, maar dan wel op de late avond. De programmadirecteur van RTL denkt daar nu serieus over na. Erland Galjaard vertelt vandaag in het AD: “In oktober komen we met iets. We zijn nog steeds bezig met twee projecten. Eén daarvan is een late variant van RTL Boulevard.” Beau opperde dat plan eerder, in De wereld draait door. Er zou volgens hem een aparte editie van het programma moeten komen, om na te praten met personen waar in de vroege editie over is bericht. De presentator zou dat graag samen met Albert Verlinde en Peter van der Vorst doen. Programmadirecteur Erland lijkt daar wel oren naar te hebben. (Telegraaf)

** Op de Bernse radiozender Radio BE 1 worden de inwoners van de speelstad sinds enkele dagen gewekt met een onvervalst Nederlands ‘goedemorgen’ . Ook is er op de radio een spoedcursus Nederlands van start gegaan. Elke ochtend wordt er één zin geoefend. De eerste zin zorgde direct al voor de nodige hilariteit: „U mag hier blowen”. Gevolgd door „Mag ik een kopje koffie komen drinken in uw camper” en „U heeft een koningin, wij een president”. Chislaine Goetschalck geeft elke ochtend een paar minuten Nederlands tijdens de populaire uitzending van Simon Moser und Co. „We hebben er veel lol in. We willen onze inwoners alvast een beetje Oranjegek maken”, aldus een redactielid. (o.a. Telegraaf) Livestream vind je hier (128 kbps mp3)

** De populaire Britse televisieserie ‘Allo ‘Allo zal binnenkort in de Nederlandse theaters te zien zijn. Schrijver/vertaler Allard Blom bewerkt de komische lotgevallen van de Franse café-eigenaar René Artois gedurende de Tweede Wereldoorlog tot een toneelstuk. Uiteraard zullen de legendarische personages zoals echtgenote Edith, Yvette (de maîtresse van René) en Gestapo-officier Herr Flick ook in deze versie niet ontbreken. De voorstelling zal vanaf januari 2010 op de planken komen. (Telegraaf)