NOS hoog op onmisbaarheidslijst, NPO daalt

De naamswijziging van de zenders van de publieke omroep naar de merknaam NPO heeft de ‘onmisbaarheid’ van het merk verminderd. Dit blijkt uit onderzoek van het European Institute for Brand management dat vandaag gepubliceerd is. De ‘onmisbaarheidsscore’ van de publieke zenders daalde met gemiddeld 17 procent. Eurib publiceert sinds 2008 een ranglijst van merken die de Nederlander als onmisbaar beschouwt.

Onmisbare merken

De centrale vraag in het onderzoek was “Welke merken wilt u absoluut niet missen?” De algemene ranglijst wordt voor de de achtste keer op rij aangevoerd door de Hema, dit jaar gevolgd door Bol.com en Ikea. Op die algemene lijst staat het NOS Journaal als enige programma in de toptien, op plaats acht. Twee jaar geleden stond het Journaal op die lijst overigens nog op nummer twee.. De meest onmisbare programma’s zijn daarnaast RTL Nieuws en Radar.

NOS Journaal

Als het louter gaat om programma’s is het NOS Journaal ruimschoots koploper met een onmisbaarheidsscore van 59%. Nummer twee, RTL Nieuws, volgt met 38%. En na de consumentenprogramma’s Radar en Kassa staat NOS Studio Sport op plaats vijf (29%), nog net voor De Wereld Draait Door. Nieuwsuur vinden we terug op de twaalfde plek met 23%. In de categorie omroepen gaat de NOS met een onmisbaarheidsscore van 54% ook nog steeds aan de leiding, voor RTL4 (47%) en NPO 1 (37%). Opmerkelijk is dat de naamswijziging nauwelijks effect heeft gehad op de onmisbaarheidscore van NPO Radio 1 en NPO Radio 2. Waarschijnlijk komt dit omdat radioluisteraars ‘honkvaster’ zijn dan tv-kijkers.

Radio

Bij de radiozenders in Sky Radio het meest onmisbare merk met een score van 27 % gevolgd door 3FM met 24 % en Radio 538 met 23 %.

NPO

De scores van alle tv-zenders van de NPO zijn het afgelopen jaar gedaald, blijkt uit de cijfers, maar die van de publieke omroep het sterkst. Dat komt volgens Eurib door de naamsveranderingen van de publieke omroep. Eurib stelt dat de naamswijzigingen bij de NPO veel te laat zijn ingezet, namelijk in een periode waarin ‘traditioneel tv-kijken’ al sterk onder druk stond. Nieuwkomer Netflix heeft in korte tijd een score van 19% weten te halen, evenveel als de AVRO, en vlak achter Omroep Max en BNN (20%).

Ziggo

Kabelmaatschappij Ziggo behoort tot één van de grootste stijgers in de lijst. De onmisbaarheidsscore van Ziggo is met 7% gestegen (van 28% naar 35%); doordat Ziggo in april 2015 is gefuseerd met UPC, komt het merk nu bij meer mensen de ‘huiskamer’ binnen (hoewel door de fusie er ook klanten zijn vertrokken). In 2014 stond Ziggo nog op positie 151; nu staat de kabelaar op positie 75. Concurrent KPN sluit de Top 100 af op de 100e plek.

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.