10 jaar MediaMagazine.nl

Oktober 1996: Al jaren gek van het verzamelen van knipsels uit kranten over alles wat met radio- en televisie te maken heeft, begin ik met een wekelijkse nieuwsbrief op FidoNet met de wekelijkse hoogtepunten uit de mediawereld.

De opzet is 10 jaar later, oktober 2006, niet veel veranderd: elke avond een actueel overzicht van wat er de afgelopen dag in de wereld van radio, televisie en internet is gebeurd. Zou MediaMagazine.nl er over 10 jaar nog zo uit zien? Natuurlijk is er in de periode 1996 – 2006 wel wat gebeurd in de ontwikkeling van nieuwsbrief naar website. In de periode 1996 tot en met augustus 1999 verschijnt er meedere keren in de week de nieuwsbrief via FidoNet. Dit gebeurde onder de naam HvB’s Medianieuws. Daarnaast werd er een poging gedaan actueel nieuws te brengen via een persoonlijke homepage. Vanaf augustus 1999 wordt deze site verder uitgebouwd en verschuift de nadruk van het publiceren van de nieuwsbrieven naar het brengen van dagelijks actueel nieuws via de website. Vanaf eind 2001 wordt de (wekelijkse) nieuwsbrief weer nieuw leven in geblazen en krijgen abonnees op deze gratis nieuwsbrief elke weekend een overzicht van al het medianieuws van de afgelopen week. Vanaf juni 2003 wordt de naam van HvB’s Medianieuws omgebouwd naar MediaMagazine.nl. MediaMagazine.nl krijgt hiermee een eigen plek op het “world wide web”.

De essentie is echter al die jaren hetzelfde gebleven: elke dag een actueel en beknopt overzicht van het medianieuws uit de regio, Nederland en de wijde wereld op een non-commerciële basis. Hopelijk kan deze formule nog 10 jaar worden voortgezet. Ik wil alle lezers van MediaMagazine.nl (en de voorgangers) bedanken voor het vetrouwen in deze website de afgelopen 10 jaar. Op naar 2016!

Ter gelegenheid van het 10 jarig bestaan van MediaMagazine.nl breng ik op deze speciale website een blik van de knipselperiode voor 1996. De verzamelwoede van medianieuws is begonnen in 1991. Toen als 15 jarige jongen, al bezeten van alles wat te maken het media. Het resultaat is een paar dikke multo-mappen met knipsels. Op deze pagina vind je een kleine selectie van krantenartikelen over de periode 1991 tot en met de start van het archief van MediaMagazine.nl: oktober 1996.

Met vriendelijke groet,
Herman van Beek

1991

19910906_10oplokaal

6 september 1991 – De Telegraaf: Uit de periode dat Radio 10 nog geen eigen etherfrequentie (en zelfs geen Nederlandse zendvergunning) had en de lokale omroepen nog geen middelen hadden om zelf een aardige non-stop programmering in elkaar te zetten. Lokale omroepen begonnen daarom met het doorprikken van het signaal van Radio 10, PowerFM of Concert Radio. Weer eens wat afwisseling in de ether boven de 104.9 MHz waar tot dan vooral de regionale zenders werden doorgeprikt of stilte was te horen wanneer de plaatselijke lokale omroep geen eigen programma had. ReteZero was destijds de “eigenaar” van de Radio 10-zenders. Commerciële radio in Nederland was namelijk nog niet toegestaan dus werd er via een Italiaanse U-bocht constructie gewerkt.

oktober 1991: FilmNet, Canal+ en tegenwoordig Film1. Deze advertentie stamt uit de tijd dat er door de plaatselijke kabelboer op de zondagmiddag/avond nog promofilmpjes voor FilmNet werden gedraaid op het kanaal van BRT2 en veel huishoudens nog “lekkere illegaal” keken naar FilmNet.

oktober 1991 – NCRV Gids: Alsof de tijd bijna heeft stil gestaan..ok, het huidige logo van Nederland 1 is wat dikker geworden maar dat geldt ook voor de mensheid in de afgelopen jaren….

30 oktober 1991 – Telegraaf: Format-pop-radio pur sang. Plaatjes..weerpraatje..plaatjes..reclame, dat was Power FM, één van de zenders van de Arcade Mediagroep. In iedergeval een radiozender waarbij je wist waar je aan toe was. Iets wat bij de publieke concurrent, Radio 3, nog helemaal ontbrak, want dat klonk toen nog elke dag helemaal anders. De DJ’s werden na een dik jaar al weer afgeserveerd. Power FM heeft daarna nog een tijdje non-stop doorgedraaid en is toen overgegaan in Love Radio. Arcade probeerde met deze move nog wat luisteraars van Sky Radio weg te trekken. Die hadden dat zelfde geintje ook geflikt door de Gouden Oude Zender in het leven te roepen..

1992


28 januari 1992 – Haagsche Courant: Zoals je leest bestaat 24 uurs radio bij de publieke radio nog niet heel lang. De zender ging gewoon netjes uit ‘s nachts en in de vroege ochtend weer aan….

13 februari 1992 – Haagsche Courant: De geheimzinnigheid droop er vanaf destijds…Radio X van de publieke omroep van de zuiderburen BRTN (momenteel actief onder de naam VRT). Uiteindelijk bleek het gewoon een cash cow te zijn voor de VRT met de naam Radio Donna. De verspreiding via de middengolfzender werd na verloop van tijd weer stopgezet na protesten over het verdwijnen van BRTN Radio 1 van de middengolf. Voor de Nederlandse kabelaars was het een flinke uitdaging om de klassieke zender van de VRT, Radio 3, (nu Klara) weer normaal te kunnen ontvangen nadat een sterke FM-zender van Radio 3 in Schoten naar cashcow Donna was gegaan….

24 april 1992 – Haagsche Courant: Uit de tijd dat het ANP-nieuws nog was te horen bij de publieke radiozenders en de lokale radiozenders “Novum-loos” waren……

6 juni 1992 – Haagsche Courant: Commerciële radio in de ether, tegenwoordig niet meer weg te denken, in 1992 was het een wereldwonder op nationaal niveau. Radio 10 Gold, RTL Radio (niet te verwarren met RTL FM) en Sky Radio (of was het nu de Vrije Ether BV?) kregen in 1992 de tijdelijke beschikking over zogenaamde restfrequenties. Radio 10 Gold in Noord Nederland, Sky Radio de 102.7 in Rotterdam en RTL Radio de 101.2 in Den Haag. Dit alles met een beperkt vermogen, maar het voordeel was, de ether was nog niet zo vol, dus het bereik was redelijk goed. Tegenwoordig worden een groot deel van deze “rest frequenties” met flink wat meer vermogen gebruikt voor commerciële doeleinden. Toch waren deze commerciële zenders (even) blij in 1992.

18 december 1992 – Haagsche Courant: In januari 1993 kreeg de publieke actualiteitenzender Radio 1 beschikking over een gloednieuw landelijk dekkend FM-net, het zogenaamde FM-H net. De commerciële radio greep weer mis…De dubbele verspreiding van Radio 1 via FM en AM is al een paar jaar geleden stopgezet, de 747 kHz wordt nu gebruikt door Radio 5. Het FM H-net was anders opgezet dan de bestaande landelijke fm-netten van de publieke radio. Het FM-H-net kende grotere steunzenders in de steden om de stedelijke gebieden beter te bereiken….

12 december 1992 – Telegraaf: Het hitradio-zusje van Sky Radio, met de originele naam Hit Radio werd omgedoopt in Radio 538. De nieuwe naam betekende ook de overstap van een groot aantal Veronica dj-s. Onder andere Wessel van Diepen, Will Luikinga, Erik de Zwart en Kees Schilperoort maakte de overstap van de publieke radio naar het commerciële Radio 538. Het succesverhaal van Radio 538 is anno 2006 wel duidelijk…

1993


03 april 1993 – Haagsche Courant: Problemen met de ontvangst van (publieke) radiozenders rond zendmasten is niet iets van de laatste jaren 😉 De oplossing is in 2005 toch nog gevonden in de vorm van een steunzendertje voor Radio 1 in de mast in Den Haag…..

1994


22 januari 1994 – Haagsche Courant: Na een dik half jaar FM-dekking in een klein gedeelte van Nederland voor Sky Radio en RTL Radio (later omgedoopt in Happy RTL) bleek al snel dat deze zenders veel te populair werden in deze gebieden. Gelukkig kon Minister d’ Ancona (WVC) de publieke omroep een handje helpen door bij de definitieve toewijzing van FM-frequenties aan commerciële radiozenders Sky Radio en Happy RTL buiten de boot te houden. Radio 10 Gold werd tevreden gesteld met de oude AM-frequentie van Radio 3: 675 kHz. De gelukkigen waren Radio Noordzee Nationaal, Classic FM, Holland FM (AM-pakket) en AM Nieuws (later van start gegaan onder de naam Veronica Nieuwsradio). Radio538 kwam in het hele verhaal niet voor. Sky Radio en broertje 538 lieten het er niet bij zitten, en met succes, zo later bleek.

17 februari 1994 – Telegraaf: Willem van Kooten had zijn zinnen gezet op het zendschip The Ross Revenge van zee-zender Radio Caroline. Dit schip bleek echter te diep te zijn voor het IJsselmeer. Uiteindelijk werd door Holland FM het zendschip The Communicator (van ex-zeezender Laser) gehaald en in de mooie kleuren rood-wit-blauw geschilderd. Het zendschip heeft lange tijd dienst gedaan als zendschip voor de AM-frequentie 1224 kHz aan de Trintelhaven. Daarna is het schip gesleept naar de Pampushaven om daar nog enige tijd dienst te doen als zendschip. Na enige tijd verwaarloosd te zijn geweest is het schip naar Engeland gesleept. Ook daar had men grote radioplannen met het zendschip. Helaas is het er nooit van gekomen en ligt The Communicator nu te wachten op sloop….


The Communicator anno 2006 / wachten voor de sloop?

12 december 1994 – Telegraaf: In december 1994 wordt duidelijk dat de publieke omroep Veronica per 1 september 2005 commerciel verder gaat onder de vlag van de Holland Media Groep (RTL4, RTL5) onder de naam Veronica 6. Voor de vele radio dj’s moest er ook een plekje worden gevonden. Dat gebeurd eenvoudig via Holland FM. De zender beschikt in iedergeval over etherdekking middels een aantal AM-frequenties. De bestaande DJ’s werden overboord gezet en het format flink bijgeschroefd. De zender ging eerst verder onder de naam Hitradio 1224 (genoemd naar de AM-frequentie) en later dus Hitradio Veronica. De medewerkers van Veronica op Radio 1 kunnen vanaf september hun “ei” kwijt op Veronica Nieuwsradio 1395 AM.

1995


26 april 1995 – Telegraaf: Op 1 mei 1995 gaat de Arcade Media Groep van start met twee televisie-zenders. De muziekzender The Music Factory (TMF) en de old-gold zender TV 10 Gold. De zenders waren in het begin in slechts in een beperkt aantal huishoudens te zien aangezien weinig kabelmaatschappijen overgingen tot doorgifte van de nieuwe zenders. Toen de kabeldekking werd verbeterd was vooral TMF zeer succesvol en waren de kijkcijfers onder de jongeren in mum van tijd beter dan concurrent MTV. Met het gezegde “If you can’t beat them, buy them’ werd TMF later onderdeel van de MTV-groep. TV 10 Gold werd later overgenomen door Fox met grootse plannen. Deze plannen kwamen niet uit het Fox werd verkocht aan de SBS-groep en werd omgedoopt tot V8 wat later weer Veronica werd…..

31 mei 1995 – Haagsche Courant: Onder het motto “de volhouder wint” ziet het er naar uit dat Sky Radio en Radio 538 zeer spoedig alsnog via de FM-band te horen zullen zijn via de FM-band. Sky Radio kan gebruik maken van de frequentie 100.7 MHz. Deze was tot die tijd in gebruik bij Radio Utrecht. Radio Utrecht neemt op haar beurt de etherfrequentie van Radio 1 vanuit Lopik (100.1 MHz) in gebruik. Ook verliest Radio 1 haar FM-frequentie in Lelystad (103.0 MHz), deze gaat naar Radio 538. Ondanks de enorme frequentieschaarste ziet Nozema toch weer kansen om het bereik van Radio 1 in Midden Nederland verder te optimaliseren. Hierdoor wordt eerst gebruik gemaakt van een steunzender op 88,1 MHz vanuit Hilversum (later commerciël ingezet door Veronica FM) en later wordt de 104.4 Mhz in Hilversum gevonden. Deze laatste wordt momenteel gebruikt door de commerciële zender 100 % NL met zo’n 50 KW. Over frequentieschaarste gesproken……..


Even zoeken naar de FM-frequentie van Radio 1

17 juli 1995 – Haagsche Courant: Radio 121, een commerciële radiozender die wellicht door een groot aantal mensen inmiddels is vergeten of nooit gekend is. Het station heeft een dik jaar bestaan en verdween toen weer stilletjes van de kabel.

20 juli 1995 – De Telegraaf: Veronica neemt per 1 september 1995 afscheid van het publieke bestel. De tv-medewerkers van Veronica kunnen van 1 september hun eigen tv-kanaal vullen, de radiomedewerkers konden terecht bij Hitradio 1224 (per 1 september Hitradio Veronica – dat was voortgekomen uit Holland FM) en Veronica Nieuwsradio 1395 AM. Beide zenders actief op de middengolf en gedeeltelijk ook kabeldekking. Jeroen van Inkel is (voornamelijk om wat meer naamsbekendheid te geven aan Hitradio Veronica) al eerder overgestapt van het (volgens hem) “achterhaalde” Radio 3 naar de middengolf. Robert Jensen nam de middaguren van Van Inkel op Radio 3 tot 1 september voor zijn rekening….

10 oktober 1995 – De Telegraaf: Advertentie voor de commerciële tv-zender gericht op vrouwen: VTV. Deze zender zond tijdelijk uit op het kanaal dat in de vroege morgen werd gebruikt door Kindernet. KinderNet moest daardoor wat zendtijd inleveren. Léonie Sazias was het gezicht van VTV, zij presenteerde elke werkdag een talkshow op VTV. Verder zond de zender soaps en series uit. In 1997 verdween de zender weer en kon Kindernet haar zendtijd weer terug nemen.


1996

8 mei 1996 – Haagsche Courant: Een valse start voor commerciële radiozender gericht op kinderen: Kikkerradio. De zender bleek, enige tijd nadat was gestart met de uitzendingen via diverse kabelnetten, niet over een benodigde uitzendlicentie te beschikken. De zender heeft deze alsnog aangevraagd maar echt een succes is Kikkerradio nooit geworden. In juli 1997 moesten de uitzendingen worden gestaakt omdat de zender niet rendabel is. In september 1997 waren er plannen voor een herstart van Kikkerradio, het zijn bij plannen gebleven….

11 mei 1996 – Haagsche Courant: Veronica Nieuwsradio, de nieuwszender van Veronica en Quote heeft geen lang leven gehad. Gestart in september 1995, einde in mei 1996. Achterblijvende luistercijfers en daarmee ook advertentieinkomsten nekken het station. In juli 1996 neemt de inversteringsmmaatschappij Manaus Groep Veronica Nieuwsradio over. Enige tijd wordt er Jazzradio uitgezonden via de middengolffrequentie en vanaf jamuari 1997 gaat TalkRadio van start via de 1395 AM.

20 juni 1996 – Telegraaf: Over het korte leven van Sport 7 is veel geschreven in de media. De zender zond uiteindelijk nog geen half jaar uit. Meer informatie over het korte bestaan van Sport 7 vind je op Wikipedia. Aangezien de conflicten over de doorgifte van Sport 7 steeds hoger op liepen verdween de zender in steeds meer gemeenten van de kabel, zo ook in Den Haag en Amsterdam. Hierdoor zouden veel “Oranje-fans” verstoken blijven van het voetbal van het Nederlands elftal. In Den Haag werd er een deal gesloten tussen TV West en Sport 7 zodat de wedstrijd via TV West kon worden uitgezonden in Den Haag. In Amsterdam werd door Sport 7 een zelfde constructie bedacht in samenwerking met AT5. Hieronder een advertentie van TV West met de aankondiging voor het live uitzenden van de voetbalwedstijd Nederland – Wales.