Publieke televisie wordt deels reclamevrij, NPO 3 krijgt regionaal karakter

De publieke televisiezenders worden deels reclamevrij en televisiezender NPO 3 krijgt een meer regionaal karakter.Daarnaast zal ook op Internet er minder reclame worden uitgezonden door de NPO. Dit zijn de belangrijkste veranderingen die de coalitie wil doorvoeren bij de NPO. De plannen lijken overeen te komen met de eerder uitgelekte plannen die De Telegraaf enige weken geleden al onthulde.

Coalitie is het eens over toekomst NPO

De coalitie bestaande uit VVD,CDA, D66 en Christenunie is al enige tijd bezig met het maken van een omroepdeal. Diverse media melden dat de coalitiepartijen het eens zijn geworden over de toekomst van de publieke omroep. Er komt minder reclame op de publieke netten, en de financiering van de omroepen gaat in de toekomst anders.

Reclame

Als het aan de coalitie ligt is er op de drie publieke televisiezenders tot 20.00 uur geen reclame te zien. Ook online moet de NPO reclamevrij worden. Om de gemiste reclame-inkomsten deels te compenseren moet de NPO er structureel 25 miljoen extra belastinggeld bij krijgen.

Verdeling geld

Bij de verdeling van het geld over de diverse omroepen wordt het aantal leden van een omroep minder leidend. Dat betekent dat kleine omroepen erop vooruit gaan, ten koste van de grote omroepen. Omroepen moeten voortaan wel minimaal 50.000 leden hebben. Dat zou betekenen dat Powned zijn vergunning verliest.

NPO 3

Televisiezender NPO 3 gaat ingrijpend veranderen. Programma’s van de landelijke publieke omroep verdwijnen grotendeels van het derde net. In plaats daarvan gaan regionale zenders de zendtijd invullen.

Brief

Minister Slob (Media) werkt nog aan een brief aan de Tweede Kamer, zo laat zijn woordvoerder weten tegenover NPO Radio 1.