1Limburg: unieke samenwerking dagbladen en L1

De Limburgse publieke regio-omroep L1 en Media Groep Limburg, uitgever van Dagblad De Limburger en Limburgs Dagblad, hebben deze week een nieuw gezamenlijk digitaal nieuwsplatform gelanceerd. 1Limburg brengt al het nieuws uit Limburg via een app en de website 1limburg.nl.

Primeur
Het is de eerste keer in Nederland dat een publieke regionale omroep en een uitgever van regionale dagbladen samen nieuws maken én verspreiden. Het Commissariaat voor de Media heeft ingestemd met dit bijzondere initiatief, dat wordt gezien als een hoofdactiviteit van de omroep. In de politiek en mediawereld wordt al jaren gesproken over meer publiekprivate samenwerking. 1Limburg brengt dit nu als allereerste in de praktijk.

De Limburgse nieuwsconsumenten zijn spekkoper. Zij vinden ‘hun’ nieuws voortaan op één platform bij elkaar (snel, kort en overzichtelijk) en krijgen tegelijkertijd een omroep en krant die in kwaliteitsverbetering investeren. 1Limburg wil voor het einde van het jaar de grens van 10 miljoen bezoeken per maand overschrijden. De websites Limburger.nl en L1.nl en de nieuws app van L1 blijven bestaan, maar brengen vanaf vandaag geen actueel regionaal (sport)nieuws meer. Zij hebben een nieuw en aanvullend format gekregen.

Vergroting journalistieke slagkracht
Belangrijkste doel van de samenwerking tussen L1 en Media Groep Limburg (MGL) is vergroting van de journalistieke slagkracht van beide organisaties. 1Limburg heeft een zelfstandige redactie van elf mensen, die nauw samenwerkt met de onafhankelijke moederredacties van L1 en Dagblad De Limburger en Limburgs Dagblad. Die publiceren hun actuele nieuws als eerste op 1Limburg. Daarnaast ontstaat de mogelijkheid nieuwsitems op 1Limburg te verrijken met radio- en tv- producties van L1 en tekst- en beeldmateriaal van de dagbladredactie.

1Limburg gaat daarnaast op zoek naar nieuwe interpretaties van het begrip nieuws. L1 en MGL willen met het nieuwe platform inspelen op de voortdurend veranderende nieuwsbehoeften in de digitale wereld. Waar omroep en krant staan voor degelijke, kritische en betrouwbare berichtgeving, voegt 1Limburg daar sociale interactie als uitgangspunt aan toe. De 1Limburg-redactie zoekt het publiek op en speelt actief in op de groeiende behoefte mee te discussiëren, belevenissen te delen en zelf het nieuws te zijn. Dat gebeurt onder meer via de rubriek Meegemaakt, waarin bezoekers hun eigen, zelfgemaakte nieuwsbericht kunnen plaatsen.

Door de krachten in de snelle nieuwsvoorziening te bundelen, spelen omroep en dagbladen mensen en middelen vrij om zich meer toe te leggen op duiding en diepgang. Daarmee kunnen beide media zich nadrukkelijk onderscheiden van elkaar en van andere media in de provincie. (via persbericht L1/1Limburg)