NPO 3FM verwerkt als eerste radiostation in Europa volledig alle YouTube-streamingdata bij het samenstellen van zijn hitlijst, de Mega Top 50. Voorheen werd de chart alleen samengesteld op basis van airplay, download- en streamingdata van Spotify & Deezer. “De integratie van YouTube-data maakt de Mega Top 50 jonger, realistischer en actueler dan ooit.”, aldus de radiozender in een persbericht.
“Impact Youtube is overduidelijk”
3FM dj Barend van Deelen, presentator van het wekelijkse programma op 3FM, kijkt uit naar zijn eerstvolgende uitzending op de publieke jongerenzender: “Het is een jongensdroom om de tofste hitlijst van Nederland te mogen presenteren voor de AVROTROS. De impact die Youtube heeft op de populariteit van tracks hoor je als 3FM-luisteraar nu overduidelijk terug in de Mega Top 50. De chart is hiermee nu nóg toffer, actueler en beter geworden.”
“Meest complete overzicht”
Basyl de Groot, zendermanager van de radiozender: “Veel jongeren gebruiken Youtube om muziek te luisteren en clips te bekijken. Het meenemen van de Youtube-streamingdata in de samenstelling van de Mega Top 50 is dan ook essentieel. Op deze manier herkennen jongeren zich beter in de tracks uit dé hitlijst van 3FM met de meest populaire tracks van Nederland. Met het volledig verwerken van alle Youtube-views zorgt 3FM elke zaterdag voor het meest complete overzicht en loopt het als publieke radiozender voorop in Europa.”
“Eerste land in Europa”
Candice Morrissey, YouTube, Google Nederland: “We zijn blij dat Nederland het eerste land binnen Europa is waar officiële streamingdata van YouTube gebruikt worden bij de samenstelling van charts. YouTube-views spelen een belangrijke rol in de populariteit van muziek en artiesten, en dit weerklinkt nu ook in de samenstelling van de Mega Top 50 op 3FM.”
DJ Barend van Deelen presenteert de Mega Top 50 elke zaterdag van 14.00 tot 16.00 uur op 3FM.