ACM en Commissariaat voor de Media: “Impact nepnieuws is nog beperkt”

De impact van nepnieuws in Nederland is nog beperkt concluderen Autoriteit Consument & Markt (ACM) en het Commissariaat voor de Media (CvdM). Beide organisaties herkennen wel de risico’s van het op grote schaal verspreiden van nepnieuws via online platforms.

Waarschuwen

Hoewel de impact van nepnieuws op de Nederlandse consument op dit moment beperkt is, waarschuwen de toezichthouders ervoor dat dit niet vanzelfsprekend zo blijft. Het gaat nu nog goed met de nieuwsmedia in Nederland en zij kunnen nog tegen een stootje. Toch zijn investeringen nú nodig om ervoor te zorgen dat ons nieuws divers, onafhankelijk en toegankelijk blijft. De toezichthouders benoemen een aantal mogelijke acties, zodat nepnieuws ook in de toekomst geen voet aan de grond krijgt.

Verkenning

Dat blijkt uit een gezamenlijke verkenning van de ACM en het CvdM naar digitalisering en nepnieuws. De twee toezichthouders presenteren feiten en analyses over nieuwsvergaring via online platforms en de verspreiding van nepnieuws.

De ontwikkelingen in de mediasector en de toenemende mogelijkheden om nepnieuws te verspreiden vormden aanleiding voor deze gezamenlijke verkenning. Digitalisering biedt veel kansen voor nieuwe en bestaande media, maar zorgt ook voor bedreigingen, zoals nepnieuws. Snel en massaal verspreid nepnieuws is schadelijk en kan burgers beperken in het maken van goed geïnformeerde keuzes.

Het rapport vind je hier