ACM onderzoekt Alles-in-1 aanbod telecomproviders

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is een onderzoek gestart naar de markt van triple en quad play, ook bekend als alles -in-1 waarbij internet, televisie, telefonie al dan niet met  mobiele telefonie gekoppeld wordt in een abonnement.

Risico’s

ACM – die zowel mededingingstoezichthouder als telecomtoezichthouder is, ziet risico’s voor de markt nu er praktisch twee grote quad-spelers zijn: KPN en (sinds eind vorig jaar) VodafoneZiggo. Op de mobiele telefoniemarkt zijn Tele2 en T-Mobile relatief groot, maar op de markt van internet en televisie zijn dat relatief kleine spelers.

Beperkt

Volgens een voorlopige conclusie van de ACM lijkt het ‘risico dat verticale verwevenheid met content de concurrentie op de retailmarkt tussen ISPs verstoort, tot op heden beperkt.’.

Content

De toezichthouder stelt dat het grootste deel van de content thans voor alle partijen beschikbaar is. Tot nu toe concentreert zich dat op HBO (bij VodafoneZiggo), het breed beschikbare aanbod via Ziggo Sport bij VodafoneZiggo (elders alleen tegen extra betaling via Ziggo Sport Totaal) en beperkte content van KPN Presenteert bij KPN, terwijl T-Mobile Thuis Fox Sports 1 aanbiedt in het standaardpakket.

Exclusieve content

Exclusieve content heeft volgens de autoriteit tot op dit moment nog niet geleid tot grote verschuivingen op de markt, maar tegelijk stelt ACM dat ‘het nog niet duidelijk is’ welke marktuitkomst als gevolg van exclusieve content het meest aannemelijk is.

ACM ziet mogelijkheden dat op de korte termijn het inderdaad zo kan zijn dat exclusieve content de concurrentie op de markt stimuleert. Het is alleen de vraag of de kleine ISPs zich kunnen mengen in deze concurrentiestrijd en wat dat uiteindelijk zal betekenen voor hun marktpositie. De autoriteit signaleert een aantal risico’s voor de concurrentie met als gevolg dat consumenten meer moeten gaan betalen voor content. Daarbij kan uitsluiting uiteindelijk leiden tot hogere prijzen.

Minder transparantie

Daarnaast signaleert de autoriteit dat vaste-mobiele bundeling leidt tot minder transparantie in de abonnementskosten omdat er nieuwe proposities ontstaan, waarbij er kortingen bestaan en vergelijken lastiger wordt doordat het aanbod niet altijd even vergelijkbaar is.

Daarnaast benoemt ACM een vermindering van concurrentie door een toename van overstapkosten. Dit is volgens ACM echter in de huidige situatie niet zo omdat er geen partij is die onafhankelijk van concurrenten en afnemers zo kan gedragen en er gereguleerde toegang onder concurrerende voorwaarden beschikbaar is.

Mening

ACM heeft betrokkenen gevraagd welke kansen en risico’s deze zien. Tot 11 april geeft de autoriteit deze de kans om hun mening te geven hierover.