Bits of Freedom en Consumentenbond willen duidelijkheid van NPO

Bits of Freedom en de Consumentenbond willen dat de NPO haar app NPO Start snel aanpast. De app werkt nu alleen als gebruikers akkoord gaan met het verzamelen van gegevens over hun kijkgedrag.

“Slikken of stikken-beleid”

Bits of Freedom en de Consumentenbond hekelen het slikken of stikken-beleid van de NPO, die op zijn website meldt dat het toevoegen van een keuze in de app nog enkele maanden kan duren. Bits of Freedom en de Consumentenbond vinden deze termijn te ruim en hebben hierover schriftelijk vragen gesteld aan de NPO.

Geen toegang

Sinds eind december 2017 verschijnt in de NPO Start-app een melding over het verzamelen van gegevens door adverteerders. Gebruikers moeten hiervoor akkoord geven. Doen ze dit niet, dan krijgen ze geen toegang.

Vrij toegankelijk

De NPO levert een publieke dienst en zou vrij toegankelijk moeten zijn, vinden Bits of Freedom en de Consumentenbond. Bovendien is het volgens een aanvulling op de ‘cookiewet’ niet toegestaan om toegang tot een website van een overheidsinstelling, zoals de NPO, af te laten hangen van acceptatie van advertentiecookies. Bits of Freedom en de Consumentenbond zijn van mening dat dit ook geldt voor de NPO Start-app.

NPO eerder in de fout

In juli 2014 tikte de Autoriteit Persoonsgegevens (toen nog College Bescherming Persoonsgegevens) de NPO al op de vingers, toen vanwege de website. Die plaatste cookies vóór bezoekers hiermee in hadden gestemd en zonder dat zij hierbij een keuze hadden.

Meer informatie op de website van de Consumentenbond en Bits of Freedom.