De uitspraak bevestigt het standpunt van het Commissariaat ten aanzien van de non-commercialiteit van de publieke omroepen. Publieke omroepen mogen met hun programma’s niet dienstbaar zijn aan het maken van winst door commerciële partijen. Het is een belangrijke toezichtstaak van het Commissariaat om dit te voorkomen.
Het muziekprogramma ‘Alle fans aan dek’ bestond uit opnamen van optredens van Nederlandse artiesten. Deze opnamen werden gemaakt tijdens de reis die georganiseerd werd door Van der Valk Vakanties. De reis had niet als hoofddoel het publiek in staat te stellen bij de locatie-uitzending aanwezig te zijn. De optredens maakten namelijk onlosmakelijk deel uit van de reis. De artiesten verleenden zonder betaling hun medewerking aan de reis vanwege de in het vooruitzicht gestelde exposure via de televisie-uitzending.
De Afdeling deelt het oordeel van het Commissariaat dat de TROS zich afhankelijk heeft gemaakt van een commerciële derde (Van der Valk Vakanties) voor de doorgang van haar televisieprogramma. Daarbij kon Van der Valk invloed uitoefenen op de keuze van eventueel vervangende artiesten. Volgens de Afdeling heeft het Commissariaat de TROS terecht een boete van € 35.000,- opgelegd. (Persbericht Commissariaat voor de Media)