Consumentenbond: Fusie UPC en Ziggo nadelig voor klanten

De Consumentenbond is zeer kritisch over kabelaar Ziggo: het bedrijf is duurder geworden voor haar klanten, biedt minder keuze en krijgt zeker geen prijs voor klantvriendelijkheid. 

Dit oordeel felt de Consumentenbond die opkomt voor de belangen van consumenten in haar Consumentengids van juli/augustus 2015 over de grootste kabelaar van Nederland die ontstaan is uit een fusie van UPC en Ziggo. Het advies van de Consumentenbond is voor bestaande Ziggo-klanten geen nieuw abonnementen bij Ziggo te nemen.

Problemen

Ziggo kwam de afgelopen maanden negatief in het nieuws door onder andere storingen bij haar digitale televisiedienst door de integratie van haar netwerken en diverse tariefsverhogingen. In de optiek van de Consumentenbond blijft Ziggo bij problemen zaken bagatelliseren door te stellen dat slechts een klein ‘deel’ van de klanten er last van heeft. Dit stelt campagneleider Inge Piek van de Consumentenbond in een opiniërend artikel over de situatie van Ziggo nadat het bedrijf door Liberty Global is overgenomen en samengevoegd met UPC die ook tot Ziggo is omgedoopt.

“Neem geen nieuwe abonnementen af”

De Consumentenbond raadt huidige klanten af om nieuwe abonnementen af te nemen: “prijzen zijn fors gestegen en klanten moeten apparatuur voortaan huren”; “wie ontevreden is heeft geen andere keuze dan over te stappen naar een andere provider”, aldus de Consumentenbond. De Consumentenbond deed onderzoek bij ruim 3000 klanten en trok deze conclusies. Een op de vier klachten werden niet opgelost door de Ziggo-klantenservice, ook zijn toezeggingen van eigenaar Liberty Global niet nagekomen: betere producten en betere klantenservice door efficiëntere bedrijfsvoering.

Tariefsverhogingen

De Consumentenbond hekelt ook de tariefsverhogingen, en het schrappen van zenders als France 2 en Rai 1, maar ook de verplichte bruikleen/huur van apparatuur en het afschaffen van het model waarin klanten zelf hun apparatuur konden kiezen. Hetzelfde pakket kost hierdoor bijvoorbeeld 7,20 euro per maand meer dan voor april bij Ziggo. Ook ten opzichte van het oude UPC aanbod is men duurder uit. De Consumentenbond pleit voor keuzevrijheid tussen huren en kopen; een model dat Liberty Global niet wenst te hanteren bij Ziggo en in het verleden ook niet bij UPC hanteerde.

Pluspunten

Het enige echt positieve punt dat de Consumentenbond noemt is het digitaal free to cable uitzenden van circa 30 tv-zenders zodat geen extra apparatuur nodig is bij de basiszenders. Ook de vernieuwde Horizon Go applicatie wordt als pluspuntje genoemd.

Komende week publiceert Liberty Global de resultaten over het tweede kwartaal waarin de effecten van het gefuseerde Ziggo (13 april jl.) voor het eerst duidelijk worden. In het artikel in de Consumentengids is geen reactie opgenomen van Ziggo over de conclusies van de Consumentenbond.