Robert-Jan van der Hoeven, directeur van zenderexploitant Broadcast Partners vindt het noodzakelijk om verder te investeren in DAB+ om deze techniek een succes te maken.
Zenderexploitant Broadcast Partners exploiteert momenteel drie van de vier DAB+-multiplexen. De exploitant draagt zorg voor de DAB+-uitzendingen van het landelijke commerciële kavel, de regionale DAB+-kavels en het multiplex van de commerciële exploitant MTVNL.
“Succes niet DAB+ zeker”
“Wij denken dat DAB+ misschien een kans heeft in de toekomst maar dat weten we niet zeker. De techniek gaat hard en de vraag is of deze techniek het gaat redden”, aldus Van der Hoeven in een interview in het mediaprogramma Mediamix op de lokale omroep Den Haag FM. “Het beeld in Europa is zeer wisselend en niet alleen maar positief. Vanuit de DAB-lobby’s wordt een erg optimistisch beeld geschapen. Ze kunnen gelijk hebben maar dat staat voor ons niet vast. De consument heeft tot nu toe niet de voordelen van DAB+ ontdekt dus je moet het hebben van een vervangingsmarkt.”, aldus de directeur van Broadcast Partners.
Volgens Robert-Jan van der Hoeven is er bij de automobilisten weinig animo om de bestaande FM-autoradio’s om te bouwen of te ‘upgraden’ naar de DAB+-techniek. “Een auto gaat gemiddeld 14 jaar mee, dus je bent nog wel even zoet om in het gehele wagenpark DAB te ontvangen. Momenteel is tien procent van de nieuwe auto’s uitgerust met een DAB-ontvanger”, aldus Van der Hoeven tegenover Mediamix.
Investeren noodzakelijk
Toch ziet Robert-Jan van der Hoeven een positieve ontwikkeling. Met het verlengen van de etherfrequenties voor commerciële radiozenders zoals die deze week is voorgesteld door minister Kamp (Economische Zaken) worden ook de landelijke commerciële radiozenders weer geprikkeld om meer te investeren in DAB+. “Nu is het nog zo dat de plaatselijke Mediamarkt met een DAB-ontvanger naar buiten moet lopen om te laten zien dat DAB werkt en dat is natuurlijk geen reclame”, aldus Van der Hoeven.
“DAB+ is geen zekere opvolger FM”
Investeren in een goed product en geduld hebben zijn de ingrediënten om DAB+ een eventueel succes te maken, aldus Van der Hoeven. “De kans is dat DAB+ een succes wordt is wel gegroeid de afgelopen jaren maar ik durf niet met zekerheid te zeggen dat DAB+ de opvolger van FM wordt. Daar is het nog te vroeg voor en het beeld te wisselend in Europa”, aldus Van der Hoeven. Radio via mobiel Internet is volgens hem geen bedreiging voor DAB+. Daarvoor is volgens hem de bandbreedte nog niet voldoende. “Zolang datacapaciteit schaars verwacht ik niet dat radio via mobiel Internet een succes zal worden”.
Middengolf
Broadcast Partners exploiteert ook een aantal middengolfzenders. “Middengolf is een techniek in een eindstadium waarin niet meer veel wordt geïnvesteerd en waarbij de belangstelling voor dit soort frequentieruimte dalende is”, aldus de directeur van Broadcast Partners. Het plan van Minister Kamp om de middengolf op te knippen in kleinere zenders vindt Van der Hoeven geen goed idee.
Mediamix Den Haag FM
Het gehele interview met Robert-Jan van der Hoeven is vanavond, zondag 6 september, tussen 22.00 – 23.00 uur te beluisteren in het radioprogramma Mediamix op Den Haag FM. Den Haag FM is te ontvangen via FM in de regio Den Haag op 92.0 MHz, via het digitale pakket van Ziggo in de regio Den Haag op kanaal 915 en wereldwijd via Internet.
Preview interview met Robert-Jan van der Hoeven (directeur Broadcast Partners):