Vandaag lanceert social media website Facebook de dienst Instant Articles in Nederland. Facebook doet dit samen met haar partners Metro, NOS.nl, NU.nl, RTL Nieuws en Telegraaf. Deze partners zijn net begonnen of zullen binnenkort starten met het publiceren van de snel ladende Instant Articles.
Snelle laadtijd artikelen
Meer en meer mensen nemen nieuws tot zich op mobiele apparaten en Facebook wil deze nieuwservaring voor mensen sneller en rijker maken. Gemiddeld duurt het 8 seconden om een online nieuwsartikel te laden binnen Facebook, verreweg het langzaamste van alle inhoud op Facebook. Met Instant Articles wordt de laadtijd tien keer zo snel als bij standaard online artikelen.
Interactieve functies
Een Instant Article is te herkennen aan de bliksemschicht bij het artikel en staat voor een snelle, interactieve ervaring. Instant Articles zijn niet alleen sneller, ze bieden bovendien een reeks aan interactieve functies waarmee uitgevers en journalisten hun verhalen op nieuwe manieren tot leven kunnen wekken. Door de telefoon schuin te houden kan worden ingezoomd en kunnen hoge resolutie beelden worden bekeken. Automatisch afspelende video’s brengen het artikel tot leven. Andere mogelijkheden zijn interactieve kaarten, gesproken toelichtingen en er zijn zelfs mogelijkheden om te reageren op een specifiek onderdeel van het artikel, of dit leuk te vinden.
“In samenspraak met de uitgevers”
“De uitbreiding van Instant Articles naar Nederland, beginnend met Metro en RTL Nieuws die al publiceren is een belangrijke mijlpaal voor het product. En dat NU.nl, Nos.nl en De Telegraaf dit binnenkort ook gaan doen, is fantastisch”, zegt Andy Mitchel, Director Global Media Partnerships bij Facebook. “Instant Articles zijn ontworpen in samenspraak met uitgevers. We zijn blij deze samenwerking ook met Nederlandse uitgevers uit te breiden en ook hen de mogelijkheid te geven om snelle, interactieve artikelen te delen met hun lezers, via de Facebook app.
“Wij willen onze huidige en toekomstige lezers op zo veel mogelijk platformen bedienen”, aldus Dave van Aken, Head of Social Media bij dagblad Metro. “Facebook is voor ons de grootste online traffic generator. Voornamelijk de luchtige artikelen scoren goed bij Metro. Dankzij Instant Articles kunnen we nu verhalen met diepgang beter onder de aandacht van onze fans brengen. De applicatie voor iOS zorgt voor een mooiere, professionelere én een snellere ervaring.”
Tweets:
Artikelen Metro direct op Facebook te lezen met Instant Articles > https://t.co/Zr1EoPwykI
— Metro (@Metro) December 8, 2015
#Facebook Instant Articles is vanaf vandaag ook beschikbaar in Nederland met oa @nunl & @nos https://t.co/sbbYkr28dN pic.twitter.com/HT4UVZpRDa
— Philippe VN (@vnieuwenbp) December 8, 2015