Internet via de kabel verliest marktaandeel

In het tweede kwartaal van 2015 is het aantal breedbandklanten op kabelnetwerken in Nederland gedaald. Dit is voor het eerst sinds de introductie van breedband via kabeldiensten, zo blijkt uit het nieuwste rapport van Telecompaper over de breedbandmarkt.

Daling van 0,3 procent voor kabel

In het kwartaal daalde breedband via de kabel met 0,3 procent, naar een marktaandeel van net iets meer dan 46 procent. De hele breedbandmarkt groeide met 0,3 procent naar 7,026 miljoen aansluitingen op 30 juni 2015.

De groei van de hele markt is het gevolg van een kwartaalgroei van bijna 5,5 procent van het aantal breedbandaansluitingen via glasvezel, naar een marktaandeel van meer dan 12 procent. De daling van DSL zette door, namelijk met 0,4 procent in het tweede kwartaal naar een marktaandeel van bijna 41,5 procent.

Ziggo verliest klanten

De reden voor het verlies van Internet via de coaxkabel is dat Ziggo als grootste kabelnetwerkeigenaar in het kwartaal rond de 11.000 klanten verloor. Hierdoor eindigde de aanbieder juni 2015 met een marktaandeel van 46,3 procent, 0,3 procentpunt minder dan in maart 2015. Ziggo blijft daarmee wel de grootste breedbandaanbieder in Nederland.

DDoS-aanvallen

Deze week kwam Ziggo negatief in het nieuws door twee grote DDoS-aanvallen waardoor een groot deel van de klanten via de Ziggo niet of nauwelijks gebruik kon maken van de Internetdiensten van het bedrijf.

KPN wint marktaandeel

Op nummer twee staat KPN (inclusief Telfort, XS4ALL en de Edutel-merken), met een marktaandeel van 40,4 procent. Dit is 0,3 procentpunt meer dan in het eerste kwartaal, dankzij een groei van 31.000 breedbandklanten. De groei werd gedreven door glasvezel, die voldoende was om de daling van het aantal DSL-klanten te compenseren.

Laat een bericht achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.