Joyne is gestart met een tijdelijke televisiezender onder de naam ‘Sinterklaasje kom maar binnen’ waarop liedjes over, van en met Sinterklaas en Zwarte Piet te zien zijn. Het tijdelijke kanaal zendt vooral videoclips uit waarbij telkens veel Zwart Pieten te zien zijn.
Promotiekanaal
Het kanaal dat zich op families en kinderen richt, is van de satelliettelevisie-aanbieder Joyne, en alleen via satelliet te ontvangen via het kanaal dat als promotiekanaal wordt ingezet. Rond 6 december aankomende zal het kanaal worden ingeruild voor kerstmuziek tot begin 2020.
Discussie
De afgelopen jaren is er een steeds heftigere discussie ontstaan rondom de beeltenis van Zwarte Piet. Voor- en tegenstanders van Zwarte Piet zijn de afgelopen periode in heftige discussies geraakt waarbij zelfs geweld niet geschuwd wordt.
Joyne is een Nederlandse onderneming van vooral buitenrandstedelijke ondernemers Joyne richt zich in haar marketing en promotie iets meer op het zogeheten campingpubliek, Nederlanders buiten Nederland en iets meer op het publiek buiten de Randstad. Tegenstanders van Zwarte Piet bevinden zich verhoudingsgewijs meer in de Randstad. Omroepen als NTR en RTL 4 zijn gestopt met het louter tonen van Zwarte Piet en zijn overgegaan op andersoortige Pieten.
Primeur
Voor zover bekend is het Joyne-kanaal Sinterklaasje kom maar binnen, het eerste televisiekanaal met muziek rondom Sinterklaas en Zwarte Piet. Een woordvoerder van Joyne over het nieuwe kanaal: “Joyne heeft ervoor gekozen om voor deze periode van het jaar in te spelen op de feestelijkheden die deze maanden met zich mee brengen. Joyne heeft met de keuze van Joyne Sinterklaasje kom maar binnen geen standpunt aangaande de maatschappelijke discussie rondom Zwarte Piet. Er is een keuze gemaakt vanuit de optiek van het kinderfeest Sinterklaas.”
Meer informatie over de ontvangst van de zender vind je hier.