Kijkgedrag Nederlanders tijdens Kerst: traditioneel en online

Kerst is een tijd van tradities en het televisiekijkgedrag van Nederlanders is hier geen uitzondering op, zo blijkt uit onderzoek van Akamai en Multiscope.

Tradities veranderen

Volgens het bedrijf stemt driekwart van de Nederlanders tijdens de kerstdagen af op reguliere (lineaire) televisie. Maar tradities veranderen: Nederlanders tot 34 jaar zijn vaker van plan via streamingdiensten series of films te gaan kijken deze Kerst.

Lineair tv-kijken populair

Akamai vroeg in samenwerking met onderzoeksbureau Multiscope ruim duizend Nederlanders naar hun televisieplannen tijdens de kerstdagen. Lineair tv-kijken blijkt onverminderd populair: 74% van de respondenten is dit van plan. Een kleiner deel (32%) zoekt ontspanning via een streamingdienst, zoals Netflix of Videoland. In de leeftijdscategorie 25-34 jaar ligt dit percentage met 64% beduidend hoger. In 11% van de Nederlandse huishoudens is televisiekijken tijdens de Kerst uit den boze.

Online

Nederlanders kijken tijdens de Kerst op diverse manier online televisie: via smart tv (49%), pc of laptop (14%), tablet (10%) en smartphone (7%). Onder jongere Nederlanders (18-24 jaar) liggen de percentages voor deze online devices hoger. Tijdens de feestdagen zit de jongste generatie naar verwachting vooral op hun smartphone (23%) en laptop of pc (38%) series en films te kijken.

Programmakeuze

Ook in zijn programmakeuze is de Nederlander traditioneel: vooral typische kerstfilms, zoals Home Alone en Sissi, zijn populair en staan bij 41% van de respondenten op de kijkplanning. Kerstspecials van televisieprogramma’s zoals All you need is love kunnen rekenen op de aandacht van bijna een derde van de respondenten. Ook de traditionele kersttoespraak van de koning gooit hoge ogen, vooral onder 55-plussers: een kwart van hen wil deze uitzending niet missen.