Klacht over fotomodel rond actie 3FM’s Serious Request afgewezen

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft een klacht over het gebruik van een fotomodel in uitingen rond Serious Request van NPO 3FM afgewezen. Het gebruik van een fotomodel was volgens de indiener van de klacht bij de Reclame Code Commissie misleidend. De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) zal voortaan bij het gebruik van een model in promotiemateriaal voor de actie die er “onverplicht” bij vermelden.

Fotomodel

Eind vorig jaar werd tijdens de actie van 3FM’s Serious Request in Heerlen duidelijk dat het meisje dat was te zien op posters en in het promotiefilmpje een fotomodel is. Het ging hing hierbij om de 14-jarige Lois Kruiswegt, De actie besteedde in 2015 aandacht aan kinderen en jongeren in oorlogs- en conflictgebieden. In het filmpje loopt Lois door een verwoeste straat. Lois was de afgelopen jaren te zien in diverse campagnes en in tijdschriften van merken als Ralph Lauren en Tommy Hilfiger. Ook
liep ze op de catwalk voor Danie Bles en Olcay’s SuperTrash.

Klacht

Bij de Reclame Code Commissie werd over het gebruik van het fotomodel een klacht ingediend: De beelden in de televisiecommercial waarin een meisje te zien is dat door rook – mogelijk afkomstig van bommen – naar school loopt lijken heel echt. In de uiting wordt echter niet vermeld dat het hier om een model gaat en dat deze beelden in scène zijn gezet, aldus de klacht die is ontvangen bij de Reclame Code Commissie.

Gebruik fotomodellen

De NPO geeft aan dat er voor de de campagnes van 3FM Serious Request altijd gebruik wordt gemaakt van professionele modellen. “Het is ondenkbaar dat de NPO iemand inzet die echt een trauma van een oorlog heeft of – in het geval van vorig jaar – slachtoffer was van seksueel geweld. Het zou ten opzichte van deze mensen uitermate onzorgvuldig zijn hen op deze wijze in de schijnwerpers te zetten. “,
aldus de NPO.

Volgens de NPO is het gebruik van een fotomodel in dit geval ook niet misleidend: “Het draait in de uiting niet om het model, of om adverteerder of om het Rode Kruis, maar om de stille ramp. Met de actie wordt aandacht gevraagd voor jongeren in conflictgebieden, die door middel van het gebruik van het model worden verbeeld. Er is daarom geen sprake van misleidende reclame. Het vermelden in de uiting dat het gaat om een model is niet relevant voor de boodschap en leidt zelfs af van de inhoud. Dit is ook niet gebruikelijk, ook niet in dit soort campagnes.”, aldus de NPO.

Vermelden

Indien er in de uiting voor de volgende editie van 3FM Serious Request gebruik wordt gemaakt van een model, zal de NPO dit onverplicht op de website in het colofon vermelden.

Geen misleiding

Ook de Reclame Commissie vindt dat er in dit geval geen sprake is van “misleiding”: “Aangenomen moet immers worden dat de gemiddelde consument niet tot het doen van een gift zal besluiten door de enkele – onjuiste – veronderstelling dat de in de commercial getoonde beelden van een oorlogsgebied echt zijn en het meisje dat in beeld is gebracht daadwerkelijk in het oorlogsgebied naar school gaat.”, aldus de commissie in haar oordeel. Op basis van de televisiecommercial is het naar het oordeel van de Commissie voor de gemiddelde consument duidelijk dat deze uiting een algemene oproep bevat om de miljoenen jongeren in conflictgebieden (financieel) te steunen en dat niet specifiek voor deze jonge vrouw om (financiële) hulp wordt verzocht.

Afgewezen

Daarnaast is de Reclame Code Commissie van oordeel dat het optreden van Lois Kruiswegt duidelijk ondergeschikt is aan de boodschap van de televisiecommercial. “Deze boodschap kan zo worden opgevat dat men door middel van een gift aan 3FM Serious Request jongeren in conflictgebieden kan steunen. Niet gesteld of gebleken is dat deze boodschap als zodanig onjuist of misleidend is.”, aldus de Reclame Code Commissie. De Commissie wijst de klacht derhalve af.

Reclame Code Commissie

De Reclame Code Commissie is een orgaan dat beoordeelt of reclame voldoet aan de Nederlandse Reclame Code. De Commissie beoordeelt nadat de klager en eventueel de adverteerder zijn gehoord via een vaste procedure of een bestreden reclame-uiting al dan niet in strijd is met de Reclame Code. De Reclame Code Commissie kan geen sancties opleggen.

Video:

Promotiefilm van 3FM’s Serious Request met fotomodel Lois Kruiswegt

Laat een bericht achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.