Kort medianieuws 19 juli 2013

  • In het 2e kwartaal van 2013 is het marktaandeel van Ziggo voor televisie in haar eigen verzorgingsgebied uitgekomen op 66,6%. Van de 4.234.000 mogelijke aansluitingen (homes-passed) waren er 2.818.000 actief. Het aantal digitale abonnees neemt nauwelijks meer toe bij Ziggo, in het laatste kwartaal kwamen er nog 5.000 digitale abonnees bij. Lees verder
  • Vodafone Nederland boekte in het afgelopen kwartaal een operationele omzet van 448,7 miljoen euro, een daling van 3,7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig boekjaar. Het telecombedrijf wijt de resultaten aan de voortdurende recessie. Lees verder
  • De rek is voorlopig uit de koers van het aandeel Ziggo. Dat concludeert analist Emmanuel Carlier van ING in een vrijdag gepubliceerd rapport. Daarin verlaagt hij zijn advies voor het aandeel van buy naar hold. lees verder
  • KPN reorganiseert zijn financiële top om de aansturing slagvaardiger te maken. Huib Costermans wordt de nieuwe CFO van KPN Nederland. Costermans is op dit moment CFO van E-Plus in Duitsland. De huidige CFO van Nederland, Godert Vinkesteijn, wordt CFO van E-Plus. Lees verder
  • De bergetappe naar Alpe d’Huez in de Ronde van Frankrijk was donderdag het beste bekeken tv-programma. Rond half zes waren er ruim 1,6 miljoen kijkers. De hele middag zaten er gemiddeld 1 miljoen wielerliefhebbers voor de buis. Dat blijkt vrijdag uit kijkcijfers van de StichtingKijkonderzoek. Lees verder
  • Het aantal telefoons dat door politie en justitie is afgeluisterd is vorig jaar opnieuw gestegen. Een grote stijging was er bij het aftappen van het internet, schrijft minister Ivo Opstelten (VVD) van Veiligheid en Justitie vrijdag aan de Tweede Kamer. Het aantal internettaps was in 2012 met bijna 17 duizend vijf keer zo hoog als het jaar daarvoor. (via Volkskrant)
  • De Britse televisiezender Channel 4 heeft gemeld dat Nigella Lawson een van de juryleden wordt van de Britse versie van het Amerikaanse programma “The taste”. Lawson werkte het voorbije jaar mee aan het eerste seizoen van het programma in de VS. Lees verder
  • De website van Voetbal International krijgt een compleet nieuw gezicht. Niet alleen VI.nl wordt volledig in het nieuw gestoken, ook alle andere beschikbare digitale platformen krijgen vanaf begin augustus een nieuwe huisstijl. Lees verder
  • Het Ministerie van Economische Zaken is een consultatie gestart over de actualiseringsmethodiek betreffende de waarde van kavel A7. Lees verder
  • Egmond heeft de primeur: gratis wifi op het strand. Dat is een initiatief van de reddingsbrigade samen met een internetbedrijf. De dienst werkt vanaf vrijdag en wordt de komende maanden flink uitgebreid. lees verder
  • Wouter Van Driessche is niet langer hoofdredacteur van het Vlaamse weekblad Humo. Hij heeft naar eigen zeggen zelf beslist om een stap opzij te zetten. Van Driessche wordt ad interim vervangen door Karel Degraeve. De bedoeling is dat er na zomer een nieuwe hoofdredacteur komt. Lees verder
  • Van de meer dan 700 Nederlandse werknemers die Free Record Shop vóór het bankroet telde, behouden ruim 100 werknemers hun baan. Dat meldden de curatoren van de failliete winkelketen vrijdag. (Telegraaf)
  • Het contract van Reinout Oerlemans bij de AVRO is verbroken. Reinout, die vorig jaar een contract tekende bij de AVRO, zal het volgende televisieseizoen geen programma’s meer presenteren bij de omroep. Dat heeft de AVRO gezegd tegen RTL Boulevard. Eerder deze week werd al bekend dat het dansprogramma Strictly Come Dancing, dat gepresenteerd werd door Reinout en Kim-Lian van der Meij, niet terugkeert op de buis (Telegraaf)
  • De tien regionale omroepen in het Vlaamse medialandschap zullen van de distributeurs Telenet en Belgacom een vergoeding krijgen op basis van het bereik van hun programma’s. Hoe meer mensen een regionale omroep per dag bereikt, hoe hoger de vergoeding zal zijn. In 2014 gaat het om een totaalbedrag van 4,5 miljoen euro, vanaf 2015 om ruim 6 miljoen euro per jaar. Dat heeft de Vlaamse regering beslist op voorstel van Vlaams mediaminister Ingrid Lieten (Morgen)
  • Met de overstap van Q-music naar Radio 2 komt voor dj Gijs Staverman na acht jaar een einde aan een tijdperk. Zelf blijft hij er luchtig onder. Hij vertelt aan RTL Boulevard: “Ik ga Q heel erg missen. Ik ga naar een nieuw bedrijf, waar ook heel veel enthousiaste mensen zitten. Het is voor mij een soort win-winsituatie.” Lees verder