Kort medianieuws 21 april 2015

  • RTL Z heeft overeenstemming bereikt met Veen Media over de overname van Bright, het toonaangevende Nederlandse mediamerk over technologie, innovatie en lifestyle.  Lees verder
  • Sinds 1 maart heeft de NOS een nieuwe Ondernemingsraad. Na de verkiezingen in februari, waarbij elf kandidaten op de lijst stonden, bestaat de groep uit buitenlandredacteur Rutger Mazel (voorzitter), Ab Visscher (DocuMedia, vice-voorzitter), Floris Harm (redactie Buitenland, vice-voorzitter), Marjan Bakkeren (Inkoop & Faciliteiten), Joop Vernooy (eindredactie Sport), Arturo Perin (coördinator NPO Nieuws / beeldredacteur), Peter Donk (redacteur Binnenland) en Gerard Brouwer (ambtelijk secretaris). Lees verder
  • Provider Tele2 heeft alle 4g-masten die het heeft maandagnacht ingeschakeld. Tot nu toe wachtte de provider tot het meerdere masten in de omgeving klaar had, maar op basis van feedback van klanten heeft de provider besloten om alle antennes in te schakelen die het heeft. Lees verder
  • Jaap Paulsen gaat per 11 mei 2015 aan de slag als Head of Communications & PR bij SBS Broadcasting. Paulsen is verantwoordelijk voor alle communicatie en PR-activiteiten voor de merken Net5, Veronica, SBS6, SBS9 en het VOD platform KIJK. Sinds 2000 is Paulsen werkzaam in verschillende communicatiefuncties bij RTL Nederland. De afgelopen 6 jaar stuurde hij de communicatieteams van RTL4 en RTL7 aan.
  • Marcel Peek, netmanager van NPO 1, stapt per 1 juli op. Geruchten rond zijn vertrek deden al enige tijd de ronde. Peek zegt zelf dat dit het juiste moment is om weg te gaan. “De NPO staat aan de vooravond van een nieuwe concessieperiode (….) Er staat een nieuwe ronde aan veranderingen voor de deur en dit is voor mij het juiste moment om na 8 jaar als netmanager het stokje over te dragen.” (Persbericht)
  • De nieuwe commercial van aardappelverwerker Aviko uit Steenderen is slecht gevallen bij mensen met brandwonden. De Nederlandse Brandwonden Stichting ontving tientallen reacties op de reclame, die kwetsend zou zijn lees verder
  • Betaalzender HBO is begonnen met het blokkeren van klanten die buiten de VS middels vpn of andere middelen de geoblokkade van streamingdienst Now omzeilen. Lees verder
  • De Almeerse Omroep Stichting (AOS) vindt dat de gemeente een verkeerd beeld heeft geschetst over de plannen voor een lokale omroep. Volgens wethouder Frits Huis zou de AOS niet voldoen aan een aantal eisen om de Almeerse zendmachtiging te verkrijgen, maar de Almeerse Omroep Stichting spreekt dat tegen en eist een rectificatie. Lees verder
  • De winnaars van de jaarlijkse Pulitzer Prize zijn vanavond bekend gemaakt door de Columbia-universiteit in New York. De belangrijkste journalistieke prijs is gewonnen door een kleine krant uit South Carolina. Lees verder
  • Jon Stewart kondigde aan dat zijn laatste The Daily Show op 6 augustus zal worden uitgezonden. Eerder werd al bekend dat hij ermee zou stoppen, maar wanneer was nog niet duidelijk. Lees verder
  • Nee, het is geen charmeoffensief om chagrijnige Rotterdammers te behagen. En nee, Ziggo is geen uitgesproken Amsterdams bedrijf. De reclamecampagne van kabelbedrijf Ziggo met Jules Deelder, gisteren in het AD Rotterdams Dagblad, was slechts bedoeld als een vriendelijk welkomstwoord, zegt voorlichter Erik van Doeselaar. ,,Sinds vorige week is UPC Ziggo geworden. We voeren in voormalige UPC-steden een lokale campagne met lokale fotografen en bekende mensen uit de stad. We willen de inwoners op deze wijze welkom heten.” Lees verder
  • Het hing al een tijdje in de lucht en nu heeft John Stamos (“Uncle Jesse”) het ook officieel bevestigd: de serie “Full house” krijgt een vervolg op Netflix. Onder de titel “Fuller house” zal de nieuwe serie focussen op het leven van D.J. Tanner (Candace Cameron) Lees verder
  • Twitter verandert een belangrijke regel: voortaan kunnen gebruikers van elke andere gebruiker privéberichten ontvangen. Voorheen was dat enkel mogelijk als je die andere twitteraar ook volgde. De sociaalnetwerksite hoopt zo dat gebruikers makkelijker met elkaar kunnen communiceren.
  • De Telegraaf ligt op ramkoers met de directie van uitgever TMG landelijke media. Een grote meerderheid van de Telegraaf-redacteuren heeft zich maandag tijdens een vergadering van de redactie tegen het beleid van TMG gekeerd. Dat blijkt uit een motie in handen van de Volkskrant. Lees verder
  • De Koninklijke Bibliotheek van België zet meer dan 1,2 miljoen pagina’s uit historische kranten online. De nieuwe tool wordt officieel gelanceerd door staatssecretaris van Wetenschapsbeleid Elke Sleurs Lees verder