Kort medianieuws 5 maart 2014

  • De Britse publieke televisiezender BBC Three wordt uit de ether gehaald. Het derde kanaal van de Britse openbare omroep moet voortaan door het leven als onlinekanaal , als gevolg van de drastische besparingen bij de BBC. Lees verder
  • Het duurde maar liefst 161 jaar, maar de New York Times heeft dinsdag dan eindelijk een foutje uit een krantenbericht van 20 januari 1853 gerectificeerd. De fout kwam dankzij Hollywood en Twitter aan het licht. Lees verder
  • Als het aan de gemeente Woensdrecht ligt, komt er geen glasvezel in Calfven. Het buurtschap krijgt geen voorkeursbehandeling. Dat is de uitkomst van de laatste raadsvergadering waarbij de fractie AKT nog één poging heeft gedaan om het buurtschap Calfven aangesloten te krijgen op een glasvezelnetwerk. Lees verder
  • Door een onjuiste e-mailverzending heeft de Consumentenbond onbedoeld de persoonlijke gegevens van leden gedeeld. Het mailtje werd bezorgd bij 473 consumenten. De bond neemt persoonlijk contact op met de (ex)-leden van wie de gegevens zijn verspreid. Ook is de fout gemeld bij het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). Lees verder
  • Voormalig SBS-presentatrice Maureen du Toit wordt presentatrice bij RTV Noord-Holland. Ze is deze week bij de regionale zender begonnen. Maureen was jarenlang vaste presentatrice van Hart van Nederland en Shownieuws. Na een grote ‘opruiming’ bij SBS twee jaar geleden kwam zij vorig jaar terug met het reportageprogramma Recht van Nederland, maar dit werd geen succes. (Telegraaf)
  • Het terreurproces in Caïro tegen de Nederlandse verslaggeefster Rena Netjes en 19 andere journalisten is woensdag hervat. Dat heeft Netjes, die in Nederland verblijft en contact houdt met haar advocaat in Egypte, woensdag gezegd. Lees verder
  • PowNed ziet een samenwerking met de VPRO wel zitten maar ving bot toen de omroep haar collega’s van de VPRO benaderden voor een fusie. De VPRO ziet dat niet zitten. Dat heeft VPRO-directeur Lennart van der Meulen laten weten aan de NRC. Lees verder
  • Steeds meer Nederlanders lezen dagbladen en tijdschriften op hun smartphone of tablet. Dat blijkt uit de jaarlijkse Media Standaard Survey. Het rapport spreekt van een ‘enorme groei.’ Lees verder
  • Het moederbedrijf van de Britse krant The Guardian, Guardian Media Group, heeft een onlinebedrijf verkocht en hiermee naar eigen zeggen het voortbestaan van de krant veiliggesteld. Lees verder