Kort medianieuws 7 april

  • De AVRO heeft excuses aangeboden aan rapper Ali B. In het tv-programma Opsporing Verzocht werd de tongval van een overvaller door het slachtoffer, die op 10 januari werd overvallen in haar bloemenwinkel, omschreven als een ‘Ali B-accent’. Lees verder.
  • Niet alleen Ali B Op Volle Toeren (gemaakt door Tuvalu Media), maar ook De beste zangers van… , beide door de TROS uitgezonden, blijkt een ware hit te zijn op de tv-beurs in Cannes. Zweden heeft een tweede reeks besteld en ook in Noorwegen, Finland en Denemarken zijn binnenkort lokale versies te zien. Daar blijft het niet bij, vermoedt bedenker Frank Timmer van FTV Productions. „We hebben twee opties in Duitsland en ook omroepen uit Frankrijk, Italië en Spanje hebben belangstelling. En wie weet wat er hier nog meer gebeurt…” (Telegraaf)
  • Op de internationale mediabeurs in Cannes heeft de Amerikaanse tv-zender Fox een optie genomen op het format van “Basta”, het programma van Neveneffecten en Woestijnvis. Lees verder.
  • ‘X FACTOR’ beleeft vrijdag 8 april een primeur: voor het eerst kan de kijker ook de hartslag van de kandidaten volgen. De gehele live-uitzending hebben ze een hartslagmeter om die de gegevens doorstuurt naar www.xfactor.nl. Lees verder.
  • Volgend jaar worden niet 109 maar 78 Grammy Awards uitgereikt. Dat heeft de National Academy of Recording Arts and Sciences, de organisatie achter de Grammy’s, woensdag besloten. Een aantal categorieën wordt geschrapt en dames en heren nemen het voortaan tegen elkaar op. Lees verder.
  • De controversiële conservatieve Amerikaanse televisiepresentator Glenn Beck stopt met zijn dagelijkse programma op de zender Fox News. Dat heeft de productiemaatschappij van Beck woensdag laten weten, aldus The Washington Post. Lees verder.
  • Een groep Nederlandse banken wil uitgever Wegener weer in Nederlandse handen brengen. Dat schrijft de Volkskrant donderdag op basis van een interne mail die de topman van Wegener, Truls Velgaard, vorige week heeft verstuurd aan zijn medebestuurders. Lees verder.
  • Telfort heeft internet met een snelheid tot 40 Mbps toegevoegd aan het aanbod. De dienst is gebaseerd op VDSL2, de opvolger van ADSL en VDSL1. Lees verder.
  • Reggefiber heeft sinds 4 april een nieuwe huisstijl, een nieuw logo en een nieuwe website. De aanlegger van glasvezel laat hierbij weten dat het stopt met de merknaam Glashart, en zich nu weer profileert als Reggefiber. Lees verder.
  • Toshiba toont deze week een reeks nieuwe producten. Naast laptops en tv’s met 3D-ondersteuning lanceert het Japanse bedrijf de Toshiba UL 863. Dat is een serie tv’s die is uitgerust met Personal-TV, een systeem voor gezichtsherkenning. Lees verder.
  • Sporza.be heeft donderdag een bijzondere mijlpaal overschreden. Sinds het begin van de meting in mei 2009 zijn op de website honderd miljoen filmpjes gestart. Sinds Sporza.be in mei 2009 een gedaanteverandering onderging en de videozone de centrale plaats voor alle video’s werd, zijn al honderd miljoen videoclips gestart op Sporza.be. Het bewijst dat het audio- en videoaanbod van Sporza behalve via radio en televisie ook via Sporza.be zijn weg vindt naar sportliefhebbers. Lees verder.
  •