Kort medianieuws 7 februari 2011

  • De drie publieke zenders hadden in week 5 samen een marktaandeel van 39,6 pct (tijdvak 18.00-24.00 uur, 6+). De vier zenders van RTL Nederland hadden 26,1 pct en de drie zenders van SBS Broadcasting behaalden een aandeel van 19,3 pct. Marktleider Nederland 1 had een aandeel van 25,1 pct. RTL 4 had een aandeel van 14,8, SBS 6 was derde zender met 11,4 pct. Boer zoekt vrouw (Ned. 1) had iets minder kijkers dan vorige week, maar kwam weer boven de 5 miljoen uit: 5.090.000 kijkers. Daarmee was het uiteraard weerd best bekeken programma van de week. Naar het NOS Journaal keken gisteravond 3.724.000 mensen en de TV Show was goed voor 3.392.000 kijkers. (SKO/Adformatie) 
  • Journalist, schrijver en tv-presentator Coen Verbraak stapt over van de Volkskrant naar NRC Handelsblad. Hij zal vanaf maart of april maandelijks portretterende interviews gaan maken voor de vernieuwde zaterdagkrant Lees verder
  • DutchView gaat duurzaam produceren. Volgens Georgette Schlick, CEO DutchView Holding, zijn energiebesparing en energiebewustzijn topprioriteit bij het bedrijf. ‘Binnen de televisiewereld, waar energieverbruik nooit onderwerp van gesprek is geweest, is deze stap opmerkelijk en vooruitstrevend’, aldus een persbericht. Lees verder. 
  • Een journalist in het Midden-Afrikaanse Rwanda, Agnes Uwimana Nkusi, is vrijdag tot zeventien jaar gevangenisstraf veroordeeld wegens het aantasten van de goede naam van regeringsfunctionarissen. Een collega van haar, Saidath Mukakibibi, kreeg zeven jaar cel voor het aanzetten tot burgerlijke ongehoorzaamheid. Lees verder
  • De staatstelevisie in Iran heeft kookprogramma’s waarin reclame wordt gemaakt voor buitenlandse gerechten, in de ban gedaan. Dat hebben Iraanse media zondag gemeld. De maatregel past in het streven van conservatieve moslims om westerse invloeden uit de Iraanse cultuur te weren. Lees verder
  • MTV Games houdt op te bestaan. Het internationale hoofdkantoor in het Verenigd Koninkrijk werd afgelopen woensdag leeggehaald. Het resterende financiële personeel op een kantoor in New York zal de laatste eindjes aan elkaar knopen voor de deur wordt dichtgetrokken. Moederbedrijf Viacom verkocht om kosten te besparen, eind vorig jaar eerst zijn ontwikkelstudio Harmonix aan investeringsmaatschappij Columbus Nova. De ontwikkelstudio was verantwoordelijk voor het spel Rock Band 3. Het spel wist geen hoge verkoopcijfers te behalen. MTV Games kocht Harmonix in 2006 nog voor 175 miljoen dollar. (Emerce) 
  • Het Amerikaanse internetconcern AOL neemt de invloedrijke en snel groeiende internetkrant The Huffington Post over. Volgens de The New York Times bedraagt de deal 315 miljoen dollar (231 miljoen euro). Mediatycoon AOL, die aanvankelijk begon als internetprovider, heeft al een aantal nieuwssites zoals TechCrunch en Engadget. De overnamepartijen zijn samen goed voor een publiek van 117 miljoen bezoekers per maand in de VS en 270 miljoen wereldwijd. The Huffington Post stamt uit 2005 en behoort tot de meest bezochte websites van Amerika. De progressieve oprichtster Arianna Huffington gaat de AOL-nieuwstak leiden. (ANP via Parool)