Kort medianieuws 7 november 2014

  • Kabelmaatschappij Ziggo is vanaf 1 januari 2015 de nieuwe hoofdsponsor van Ajax. Ziggo volgt daarmee Aegon op dat die dag afscheid neemt als hoofdsponsor. Wel blijft Aegon tot en met 2017 aan als Official Sponsor. Lees verder
  • Vanaf 2017 wordt in Nederland meer frequentieruimte vrijgemaakt voor het aanbieden van mobiel internet. De vergunningen die de NPO en KPN nu hebben op de 700 mHz-band voor het uitzenden van televisiesignalen lopen op 31 januari van dat jaar af. Lees verder
  • De grootste uitgever van nieuwsmedia in Duitsland, Axel Springer, heeft na twee weken besloten Google toch delen van artikelen te laten indexeren. De blokkade zorgde ervoor dat het aantal bezoekers via Google en Google News fors afnam. Lees verder
  • UPC zag in het derde kwartaal 13.200 klanten vertrekken, waarmee men voor het eerst onder de grens van 1,6 miljoen klanten uitkomt. De oorzaak is de hevige concurrentie op de markt voor Alles-in-1 pakketten. Lees verder
  • Liberty Global, het moederbedrijf van UPC, neemt definitief Ziggo over. De Europese Commissie was al akkoord met de overname, maar nu hebben ook de aandeelhouders van het beursgenoteerde Ziggo hun fiat gegeven. Lees verder
  • De meeste providers zijn onduidelijk over de snelheid van het vaste internet dat ze bieden. Dat geldt met name voor de DSL-providers XS4All, Tele 2 en Online. Die informeren consumenten nog steeds niet goed over de reële internetsnelheid die zij op hun huisadres mogen verwachten. Lees verder
  • Omroep Flevoland doet niet mee aan de landelijke actie ‘samen voor de voedselbank’, die regionale omroepen in december houden. Lees verder
  • Als naast omroepen buitenstaanders programma’s mogen maken voor de publieke zenders, dreigt de ziel uit het publieke bestel te verdwijnen. Deze waarschuwing uitte EO-directeur Arjan Lock donderdag. Hij greep de najaarspresentatie van zijn omroep aan om zich kritisch uit te laten over het omroepplan van staatssecretaris Sander Dekker Lees verder
  • U2-kopman Bono is een hevige voorstander van muziekstreamingdiensten als Spotify. Dat zegt hij nadat er hier en daar kritiek is gekomen op de diensten. “Het is een geweldige manier om publiek te bereiken”, vindt hij. Lees verder
  • Claudia de Breij maakte zojuist op 3FM bekend dat zij – voorlopig – stopt met het maken van radio. Ze verlaat NPO 3FM en de laatste Claudia D’r Op (VARA) is op 12 december. Gerard Ekdom neemt vanaf 1 januari 2015 ook de 3FM vrijdaglunch voor zijn rekening met het programma Effe Ekdom (AVROTROS), van 12.00 tot 14.00 uur.
  • Slot Marsepeinstein is voor Nickelodeon wat het Sinterklaasjournaal voor de publieke omroep is. De Nederlandse kinderserie van Studio100, gebaseerd op het sinterklaasfeest, is al sinds 2009 op de buis. Toch is er besloten vanwege de Pietendiscussie dit jaar de uitzendingen te schrappen, blijkt uit een interne mail die in handen is van KRO Brandpunt. Lees verder
  • De financiële positie van Omroep Venlo staat ernstig onder druk. Om de omroep tijd te geven zich financieel te herstellen schrapt de gemeente Venlo de voorgestelde bezuiniging en verschaft ze een lening van 70.000 euro. Omroep Venlo leed vorig jaar een verlies van 107.773 euro. Volgens de omroep is de slechte financiële situatie te wijten aan een samenloop van omstandigheden. Lees verder