Kort medianieuws 9 juli 2013

  • Op de site van torrentfreak.com wordt gemeld dat Google inmiddels opdracht heeft gekregen 25 miljoen illegale links uit de resultaten van de zoekmachine te verwijderen. Of het gaat helpen is de vraag, want de baas van de RIAA, Brad Buckles, verwoordt het zo: “Every day produces more results and there is no end in sight. We are using a bucket to deal with an ocean of illegal downloading”. Lees verder
  • DJ Otto-Jan Ham werkt mee aan een nieuw Woestijnvis-programma. Daardoor zet hij zijn samenwerking met VRT Studio Brussel stop. Zijn programma “Hammertime” keert in het najaar niet meer terug op de radiozender. Hij zal wel te zien zijn op Vier in een dagelijks magazine. Lees verder
  • Edwin Hageman volgt Theo Rinsema op als directeur van Microsoft Nederland, meldt Emerce. Hageman is nu nog actief als CEO van BT Benelux. Daarvoor werkte hij onder meer voor KPN in de Verenigde Staten.
  • De Limburgse jongeren die naar Brazilië gaan voor de Wereldjongerendagen maken daar vier avonden lang radioprogramma’s. Lees verder
  • Ameriprise heeft een kapitaalbelang en stemrecht van 4,85 procent in Ziggo. Dat bleek dinsdag uit een melding van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Lees verder
  • KRO-gezicht Hella van der Wijst gaat in het nieuwe seizoen weer televisieprogramma’s voor de RKK presenteren. Dit maakte de levensbeschouwelijke omroep dinsdag bekend. Lees verder
  • Frankrijk draagt zijn omstreden aanpak van illegale downloaders deels ten grave en stopt met het opleggen van internetverboden aan overtreders. Zij lopen wel nog steeds het risico op fikse boetes. Lees verder
  • Vlaanderen feest op donderdag 11 juli en de VRT viert mee. Naar aanleiding van het Feest van de Vlaamse Gemeenschap zet de openbare omroep op 11 juli extra veel muziek van eigen bodem op het programma. Lees verder
  • Tele2 heeft zijn marktaandeel op de Nederlandse markt vergroot van 3 naar 5 procent in het eerste kwartaal van 2013. Dat blijkt uit cijfers van het Telecompaper Consumer Panel. Lees verder
  • De waardering voor de regionale tv-zenders gaat omlaag, net als hun reclame-inkomsten. Dat blijkt uit een studie van Podium Perception Management (PPM), besteld door Vlaams minister van Media Ingrid Lieten. Uit het onderzoek blijkt verder dat de zendgebieden van verschillende zenders onvoldoende homogeen zijn. Lieten legt de bal nu in het kamp van de zenders. Lees verder