KPN: stijgende consumentenomzetten, daling bij wholesale en zakelijk

KPN rapporteert over het eerste kwartaal stijgende omzetten aan de kant van consumenten, maar een daling bij wholesale en zakelijke klanten. Het bedrijf bedient 2,85 miljoen internetklanten (15.000 meer dan een kwartaal geleden) en 2,67 miljoen telefonieklanten (licht dalend), alsmede in totaal 2,288 miljoen televisieklanten. Digitenne blijft overigens dalen (inmiddels 329.000 klanten), terwijl IPTV blijft stijgen, zij het dat die groei begint af te vlakken (53.000 meer IPTV klanten naar 1,93 miljoen). Het totaal aantal huishoudens dat KPN bedient is 3,704.000 en daarmee 32.000 minder dan een kwartaal geleden.

Snelheid Internet

In het eerste kwartaal realiseerde het bedrijf in haar netwerk een beschikbaarheid bij 70 % van de huishoudens van 100 Mbit/s of hoger. De bedoeling is dat eind dit jaar 85 % van de Nederlandse huishoudens 100 Mbit/s zal kunnen afnemen, en veelal ook meer dan 200 Mbit/s mogelijk is middels Vectoring Pair bouding. Daarnaast is het telecombedrijf bezig met het kijken naar nieuwe technieken als bounded VPlus en NG.PON die respectievelijk 400 Mbit/s en 1 Gbit/s mogelijk maken. Het bedrijf rapporteert niet meer over glasvezel maar over snelheden, zo blijkt uit de rapportages. Eind december rapporteerde KPN nog 722.000 geactiveerde glasvezelaansluitingen.

Omzet

KPN boekte in totaal een omzet van 1,689 miljard euro, een daling van 3,9%. Met name bij de divisie zakelijk (-6,8% tov Q1, 2015) en iBasis (-5,3 %) werden lagere omzetten behaald, ook de divisie wholesale behaalde een iets lagere omzet (-2,2 %) De consumentendivisie deed het juist beter: 2,8 % aan hogere omzetten: de mobiele consumentenafdeling wist 4 % te stijgen; de omzetten bij huishoudens (Telefonie, televisie en breedbandinternet) 2%.

Schuldenlast

Het bedrijf heeft een schuldenlast van 5,4 miljard euro; dat is 1,1 miljard minder dan eind 2015; dankzij de verkoop van Base aan Telenet in Vlaanderen kon de schuldenlast dalen. De nettowinst van KPN steeg naar 48 miljoen dankzij lagere rentelasten en een lagere schuldenlast, alsmede een boekwinst bij de verkoop van Jasper Technologies. Door een afwaardering bij iBasis (45 miljoen euro) daalde de operationele EBIT winst met 19% naar 141 miljoen euro. De EBITDA winst bij consumenten steeg juist met 4,7 % op jaarbasis vergeleken naar 449 miljoen euro. Onder KPN vallen merken als KPN, Telfort, Xs4all, Simyo, Ortel, Yes Telecom en iBasis.

De moeder van KPN’s grote concurrent Ziggo die nog dit jaar haar Nederlandse activiteiten hoopt te bundelen met Vodafone Nederland, komt over circa 10 dagen met haar kwartaalcijfers.

Laat een bericht achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.