Liberty Global: UPC wordt in april omgedoopt tot Ziggo

De verwachting is dat UPC in april wordt omgedoopt tot Ziggo. Dit verklaarden Michael Fries (CEO) en Charlie Bracken (executive vice president en co-chief financial officer) van Liberty Global  tijdens de toelichting op de jaarcijfers 2014 van Liberty Global. Het was al bekend dat de merknaam UPC zou vervallen na de overname van Ziggo. Niet alleen UPC zal worden omgedoopt tot Ziggo, ook zullen de produkten geharmoniseerd worden en zal Horizon ook bij Ziggo beschikbaar komen. De merknaam UPC werd eind jaren ’90 in Nederland geintroduceerd nadat het bedrijf regionale kabelnetten had overgenomen. Tot aan 19 maart is Ziggo bezig haar digitale televisie-aanbod technisch met dat van UPC te harmoniseren en in april volgen bij zowel UPC als Ziggo naar verwachting nog meer wijzigingen. Het merk UPC blijft bestaan in Zwitserland, Oostenrijk, Tsjechie, Hongarije, Ierland, Polen, Roemenie en Slowakije.

Kostenbesparing
Overigens verwacht inmiddels synergievoordelen te behalen vanaf 2018 die oplopen tot 250 miljoen euro. Eerder verwachtte Liberty Global met de overname van Ziggo en samenvoeging van UPC met Ziggo nog160 miljoen euro aan synergievoordelen. Liberty Global verwacht deze te behalen door meer mogelijkheden tot kostenbesparingen bij de samenvoeging van UPC en Ziggo tot het nieuwe Ziggo. De samenvoeging biedt volgens het bedrijf ook meer mogelijkheden tot besparingen als het gaat om gebouwen en apparatuur. Zo blijven de hoofdkantoorfuncties van het nieuwe Ziggo alleen in Utrecht; UPC’s hoofdkantoor staat in Amsterdam. Liberty Global blijft op Schiphol-Rijk. Het is nog onduidelijk wanneer en aan wie Film1 verkocht zal worden (een verplichting van de Europese Commissie, aangezien het bedrijf al Sport1 en 50 % van HBO Nederland in handen heeft).

Jaarcijfers
Liberty Global telt in Nederland 4,292 miljoen abonnees. Op basis van de Liberty Global-cijfers verloren Ziggo en UPC in 2014 circa 125.500 abonnees. In het laatste kwartaal verloor Ziggo 23.700 klanten en UPC 21.200. 61,4 % van de huishoudens die een abonnement kan hebben in het verzorgingsgebied van Ziggo en UPC heeft dat; waarmee 56,7 % van alle Nederlandse huishoudens een abonnement heeft bij Liberty Global. Het Ziggo-smaldeel behaalde volgens Liberty Global in 2014 een omzet van 1,62 miljard euro (50,5 miljoen meer dan in 2013). Het operationeel resultaat voor Ziggo was in 2014 180,2 miljoen euro (244,5 miljoen euro minder dan in 2013). UPC Nederland had in 2014 een omzet van 923,4 miljoen euro (11,9 miljoen euro minder ten opzichte van 2013)

Liberty Global dat wereldwijd 27,3 miljoen klanten bediend heeft een schuldenlast van 44,6 miljard Amerikaanse Dollar. Voor Ziggo is er in totaal voor 4,7838 miljard euro aan leningen uit. Liberty Global behaalde in totaal 18,25 miljard Amerikaanse Dollar aan omzet (3,77 miljard meer dan 2013). Het bedrijf boekte een verlies van 695 miljoen Amerikaanse Dollar in 2014 (dat was 963,9 miljoen Amerikaanse Dollar iaan verliezen in 2013.) De operationele winst was in 2014 2,228 miljard Amerikaanse Dollar (ruim 216 miljoen Amerikaanse Dollar meer dan in 2013).