LEDENWINST EO IN 1996
In 1996 heeft de Evangelische Omroep opniew een forse ledenwinst geboekt. Ten opzichte van vorig jaar heeft de EO er 19.452 nieuwe leden bij. In totaal zijn er nu 592.256 mensen lid van de omroep. Hiermee is de EO de TROS voorbijgestreefd: die omroep heeft 573.665 leden en verloor er het afgelopen jaar liefst 12.000. Na de AVRO en KRO is de EO nu de derde grote omroep van Nederland. De VARA boekte een winst van 311 leden en kwam daarmee op 508.280. De KRO sloot het afgelopen jaar af met een verlies van 2381 leden en kwam daarmee uit op 614.847.
DICOVERY START APARTE FEED VOOR NEDERLAND
The Discovery Channel neemt 6 januari een apart kanaal voor Nederland en Vlaanderen in gebruik op de Intelsat-satelliet. Het programma aanbod zal voorlopig echter het zelfde zijn als op de internationale
versie van TDC die via de Astra-satelliet te zien is. Voordeel van het aparte kanaal voor Nederland en Vlaanderen is dat het nu wel mogelijk is om uitsluitend op dit gebied bestemde reclame uit te zenden. IP,
de verkoopmaatschappij voor RTL en Veronica gaat dit verzorgen. Ook zullen de ondertitels van een betere kwaliteit zijn. Door het nieuwe kanaal zullen de ’teletext- ondertitels’ tot het verleden behoren.
NIEUW PROGRAMMA VOOR BEKOOIJ
Mireille Bekooij presenteert vanaf zondag 12 januari, samen met Ton, Paul en Maryette Fagel, het programma ‘Tip culinair tv’ op RTL 4. Ze volgt Annemieke Verdoorn op, die de presentatie niet meer kan
combineren met haar rol als Joyce Couwenberg in ‘Onderweg naar Morgen’. Bekooij presenteerde eerder voor RTL 4 het programma ‘Koken met Sterren’.
ARCADE ZET TV10 IN DE VERKOOP
Wegener Arcade gaat TV10 verkopen. Het Amerikaanse mediabedrijf Saban wil een fors meerderheidsbelang in de Nederlandse zender, zo heeft de Apeldoornse uitgever afgelopen week meegedeeld. Volgens
bestuursvoorzitter Houwert past TV10 niet bij de kernactiviteiten. De nieuwe eigenaar zal de familieprogrammering van TV10, dat met aanloopverliezen kampt, ongewijzigd laten. Wel zal het zendschema opk korte
termijn verder worden uitgebreid. Het tv-station wil in de ochtenduren kinderprogramma’s uitzenden. Het popstation The Music Factory blijft bij Wegener Arcade.
KORT NIEUWS -1-
-> Interim-directeur Jan-Willem Grievink is vertrokken bij de Evangelische Omroep. Onder zijn leiding heeft de EO gedurende twee jaar een verander- ingsproces doorgemaakt, dat vooral was gericht op versterking
van de missie en professionalisering van de organisatie. De komende tijd blijft Grievink wel aan de EO verbonden als projectadviseur marketing en verkoop. Inmiddels is ook de organisatiestructuur van de omroep
aangepast. De tweehoofdige directie bestaat nu uit Ad de Boer en Andries Knevel.
-> De Grafische Cultuurprijs 1997 is toegekend aan de VPRO. Volgens het juryrapport is er grote waardering voor de verschillende grafische ui- tingen van de omroep op televisie, papier (VPRO-gids) en Internet.
Het grafische werk wordt omschreven als ‘consequent van hoog niveau, ver- nieuwend en onderscheidend’. Verder wordt vermeld dat dit werk een voor- beeldfunctie vervult. De prijs bestaat uit een speciaal
ontworpen oor- konde.
VERTRAGING VOOR ZEEUWSE TELEVISIE
De Zeeuws-Vlaamse Televisie (ZVT) en de Belgische zender AVS kunnen niet, zoals voorgenomen, 1 januari beginnen met grensoverschrijdende commerciele televisie. De RTL-constructie, uitzenden onder buitenlandse
vlag, is stukgelopen op de Belgische wetgeving. Belgie geeft per regio aan e e n zender het monopolie voor een bepaald zendgebied dat niet mag worden uitgebreid. Het Comite van Toezicht van de regio
Scheldemond wees om die reden een aanvraag voor Europese subsidie af. Het comite hecht echter wel belang aan grensoverschrijdende televisie en heeft de initiatiefnemers ‘met aandrang’ gevraagd alles in het
werk te stellen het project door te laten gaan.
*RECHTBANK GEEFT DE MOL EN TV10 GELIJK
John de Mol en TV10 kunnen gewoon doorgaan met het spelletje Vijf op een Rij, dat het station dagelijks uitzendt. De rechtbank in Amsterdam heeft beslist dat het idee voor het tv-spelletje niet gestolen is van
T. Bijvoet uit Abcoude. Bijvoet ontwikkelde zijn spelletje, Relativity, enkele jaren geleden. Hij bood het tevergeefs aan spellenfabrikant Tonka Nederland aan. Enige tijd geleden kwam hij er achter, dat TV10
een soortgelijk spel uitzond. Volgens de vice-president van de Amsterdamse rechtbank zijn er echter grote verschillen tussen de spelletjes.
GROTE VERLIEZEN VOOR PUBLIEKE REGIO-TV IN NOORDEN
De publieke regionale televisie in de provincie Groningen, Drenthe en Overijssel heeft tot medio december, 21 miljoen gulden aanloopverlies geleden. Dit blijkt uit vertrouwelijke stukken. In april 1995 gingen
in Groningen en Drenthe de regionale publieke tv-zenders TV Noord en TV Drenthe van start. Die leden elk zes miljoen gulden verlies. Uit de stukken blijkt dat, ongeveer halverweg de looptijd van het driejarig
experiment met regionale publieke televisie, de verliezen dusdanig zijn opgelopen dat de dekking hiervan gevaar loopt. Dit komt onder meer omdat de heffing van twee kwartjes per maand per kabelaansluiting, die
expliciet voor de regionale televisie in het kabeltarief is verwerkt, wegvalt. Hoe de mil- joenen uiteindelijk worden gedekt is onduidelijk.
KORT NIEUWS -2-
-> Ben Groenendijk (43) wordt per 1 april de nieuwe directeur/hoofdredac- teur van Radio Rijnmond. Hij volgt Nico Haasbroek op, die is benoemd tot hoofdredacteur bij het NOS-Journaal. De laatste jaren was mr.
Groenendijk directeur van ROOS, het overlegorgaan van regionale omroepen.
-> Twee op de drie Nederlanders heeft weinig vertrouwen in het waarheids- gehalte van ‘irriterende’ reclameboodschappen en de daarmee de vermeende hogere opnamecapaciteit van het zoveelste inlegkruisje. Dit
blijkt uit een telefonisch onderzoek onder vijfhonderd personen door marktonderzoeksbureau Trendbox, aldus meldt het weekblad Adformatie. Vooral de wasmiddelreclames moeten het ontgelden: 41 procent gelooft
niets van die extra waskracht. Hetzelfde geldt voor de ‘ongeloofwaardige’ reclames voor maandverband, schoonmaakmiddelen, luiers en lichaamsverzorgende producten.
-> Foster Parents Plan heeft Endemol en RTL meer dan een half miljoen gulden winst uitgekeerd voor het showprogramma rond dit fonds dat op 25 november werd uitgezonden. Dat meldde het Vara tv-programmma Zembla
donderdag in de documentaire ‘Verdienen aan het goede doel’. Charitas is voor Endemol ‘big business’ geworden, waar fondsen en tv-producent beter van worden, aldus een woordvoerder van Endemol speciale
projects. Ook de kosten voor het maken van het Foster Parents Plan-programma, 2 miljoen gulden, zien door dit fonds betaald.
TALKRADIO VAN START OP 1395AM
Sinds 1 januari heeft Nederland er een nieuw commerciel radiostation bij: TalkRadio 1395, met presentatoren als Theo van Gogh, Willem de Ridder, Wil- lem Ekkel, Eddie Schekman en over enige tijd wellicht Paul
Haenen. TalkRadio is te ontvangen op de middengolf (1395 kHz) en op enkele kabelnetten. De zender zendt 24 uur per etmaal praatradio uit, zonder muzikale onderbrekin- gen. De afgelopen maanden was JazzRadio op
de vroegere frequentie van Vero- nica Nieuwsradio te horen.
538 DIENT KLACHT IN BIJ COMMISSARIAAT OVER COMMERCIEEL 3FM
Het commerciele radiostation Radio 538 dient een klacht in bij het Commissariaat voor de Media tegen Radio 3. Volgens het commerciele sta- tion gaat de publieke zender te ver in haar activiteiten om producten
aan te prijzen. Als recent voorbeeld wordt de nieuwe cd van Marco Borsato genoemd. Volgens Radio 538 gaat de promotie van Borsato’s nieuwe cd zo ver dat het publiek wordt aangezet om die te kopen. Radio 538
voelt zicht hier- door “ernstig benadeeld”. Daarom wordt aangedrongen op een onderzoek naar de activiteiten van ‘de jongste zender van Nederland’. “Redactie en commer- cie vermengen met als resultaat het
dienstbaar zijn aan winst maken voor derden”, is volgens 538 niet toegestaan.
TOENAME BESTEDINGEN RECLAMEZENDTIJD
De bestedingen aan reclamezendtijd op televisie zijn in januari tegen de verwachtingen in gegroeid. Zowel de publieke als de commerciele zen- ders profiteerden daarvan. Volgens Frank Eycken, directeur van IP
Neder- land, ‘hebben de adverteerders het vertrouwen in het medium televisie terug gekregen nadat de ondergang van Sport 7 voor de nodige duidelijkheid had gezorgd’. IP verwacht dat de reclame-inkomsten voor
de HMG-groep over januari, e e n procent boven de raming uitkomen. Ook de STER spreekt van een goede maand, mede dankzij de Elfstedentocht die zo’n twee miljoen gulden extra inkomsten opleverde. Ondanks het
grote aantal zenders vloeien in Nederland nog steeds de minste van alle bestede reclameguldens naar de televisie: twintig procent tegen 29 procent gemiddeld in de andere Euro- pese landen.
STENDERS VAN START BIJ 3FM
Rob Stenders (ex-Veronica en -Kink FM) is vanaf 2 februari elke werkdag van 14.00-16.00 uur te beluisteren op Radio 3 FM. Rob van Someren (TROS) is daarna tot 18.00 uur met ‘Somertijd’ te horen, terwijl Corne
Klijn (NPS) de tijd tussen 18.00 en 20.00 uur volmaakt. Voor discjockey Peter Plaisier, die nu nog tussen 15.00 – 17.00 uur uitzendt, is – tot grote woede van de NCRV – in de nieuwe programmering definitief
geen plaats meer.
KORT NIEUWS -3-
-> Het VPRO-discussieprogramma ‘Welingelichte kringen’ dreigt na 22 jaar van de radio te verdwijnen. Het programma, dat wordt uitgezonden vanuit de kunstenaarssocieteit ‘Arti et Amicitiae’ in Amsterdam, is
juist van- wege de locatie te duur. De programmamakers voelen er echter niets voor te verhuizen naar de honderd meter verder gelegen VPRO-studio, waarmee 40.000 gulden kan worden bespaard.
-> Philips heeft een belangrijke order gekregen voor de levering van de- coders aan Spanje. De elektronica-gigant heeft een overeenkomst gesloten met Sogecable, dat in Spanje digitale betaaltelevisie
introduceert onder de naam Canal Satellite. Philips zal de komende jaren ongeveer de helft van de benodigde decoders leveren. Het bedrijf wil geen aantallen noemen. Vergelijkbare afspraken maakte Philips
eerder met de Duitse bedrijven MMBG en Premiere Medien en de Franse betaalzender Canal Plus. De decoders worden gemaakt in het Belgische Hasselt.
-> Kabelkijkers gaan minimaal enkele dubbeltjes per jaar meer betalen. De verhoging is het gevolg van het feit dat de commerciele zender met de beste onderhandelingspositie het tarief kan gaan dicteren nu
minis- ter Wijers heeft bepaald dat alle aanbieders gelijk moeten worden be- handeld.
-> De Elfstedentocht heeft een nieuw kijkrecord gevestigd. Aanvankelijk zouden 9,2 miljoen mensen een deel of het geheel van de Tocht der Tochten op televisie hebben bekeken. Uit nieuwe cijfers van de Dienst
Kijk- en Luisteronderzoek van de NOS blijkt dat dit 11,2 miljoen landgenoten zijn. Het oude record stamde uit 1992 toen 10,2 miljoen Nederlanders tijdens het EK-voetbal naar Nederland-Denemarken keken.
-> Door de frequentieschaarste op het Haagse kabelnet moeten de zenders New Dance Radio en Kikker FM een radiofrequentie met elkaar delen. Op de 100,8 MHz is sinds deze week tussen 19.30 en 06.00 uur de
danszender New Dance Radio te horen en op de overige uren wordt op de frequentie Kikker Radio uitgezonden, dat eerder het hele etmaal op deze frequentie was te horen. Kikker Radio is niet blij met de
kanaaldeling, omdat men met de avondprogramma’s juist de ouders wil bereiken.
NIEUWS E-ZINE DUTCHMEDIA VAN START
Op 3 januari 1997 is er een nieuwe mailinglijst gestart. De leden ervan zullen op de hoogte worden gehouden van allerlei medianieuwtjes met vooral het oog op Nederland (TMF, VERONICA, SBS6, Radio 538, NBC,
MTV, etcetera….) Tevens zal aandacht worden besteed aan Internet. De mailinglijst heet ‘Dutchmedia’ en zal in zowel het Engels als Nederlands zijn.
SAMENWERKING TALKRADIO EN VNU
Het commerciele radiostation TalkRadio 1395 AM gaat vanaf 1 maart samenwerken met tijdschriften-uitgever VNU. Als dat na een proefperiode van drie maanden een succes is, geldt de samenwerking voor drie jaar.
Een dergelijke uitwisseling van informatie tussen radio en tijdschriften is uniek, aldus de Manaus Groep, eigenaar van het radiostation. TalkRadio, dat op 1 januari via de middengolf (1395 AM) met uitzenden
begint, is de ‘opvolger’ van het failliete Veronica Nieuwsradio. De programmering be- staat uit louter gesproken woord.
KORT NIEUWS – 4 –
-> Nederland krijgt er per 1 mei een nieuw TV station bij. TV Noordzee wordt de tv-variant op Radio Noordzee. Aangezien bij veel kabelnetten de ruimte beperkt is gaat TV Noordzee proberen om een kanaal te
delen met een andere zender. Hierbij kan worden gedacht aan Euro 7 of SBS 6. Op den duur wil de zender echter 24 uur per dag gaan uitzenden.
-> De bewindvoerder van Sport7 gaat een kort geding aanspannen tegen de KNVB. Mr. Rob van de Vijver wil dat de rechter verbiedt dat de voetbal- bond de veelbesproken bankgarantie van 180 miljoen gulden van de
sport- zender opeist. De aandeelhouders van Sport7 – waaronder Philips, ING, KPN, John de Mol, Joop van den Ende en de Telegraaf – hebben bij het verwerven van de uitzendrechten van de Nederlandse
voetbalcompetitie van de KNVB, gezamelijk een bankgarantie afgegeven. Met de KNVB werd afgesproken dat als Sport 7 niet langer aan zijn verplichtingen kon voldoen, de bond de 180 miljoen gulden kan opeisen.
Maar Van de Vijver meent dat de KNVB zelf zijn verplichtingen niet is nagekomen, omdat de bond niet de eigenaar van de uitzendrechten bleek te zijn.
-> Euro 7 moest deze week noodgedwongen korter uitzenden. Het station hoorde maandag dat het satellietkanaal waarop Euro 7 uitzond niet meer beschikbaar was en moest snel overschakelen naar een andere
transponder. Deze is slechts tussen 10.00 en 14.00 uur beschikbaar. Deze week hoopt Euro 7 (dan gedigitaliseerd) weer van 07.00-17.00 uur te kunnen uitzenden.
-> Afgelopen maandag is de ‘strijd’ om de voetbalrechten weer losgebarsten. De KNVB heeft met gegadigden gesproken om te horen wat zij willen bieden voor de verschillende pakketten. SBS 6 blijkt vooral
interesse te hebben in de rechten om de Amstel Cup en die van de eerste divisie. De NOS aast nog steeds op de samenvattingen en waar mogelijk op de live wedstrijden van de PTT Telecompetitie, en de
uitwedstrijden van het Nederlands Elftal.
VAN WESTERLOO OMROEPMAN 1996
Fons van Westerloo (50) is uitgeroepen tot omroepman van 1996. De al- gemeen directeur van SBS 6, ‘versloeg’ Joop van den Ende en John de Mol, Harry de Winter (IDtv) en Ton Lathouwers (Sky Radio), die het
afgelopen jaar ook regelmatig het nieuws haalden. In 1996 werd deze prijs nog door Paul Witteman gewonnen. Van Westerloo begon zijn omroepcarriere in 1970 bij de AVRO, waarvoor hij onder meer correspondent in
Amerika was. Daar- na vervulde hij bij de omroep een aantal managementsfuncties, voordat hij in 1993 programmadirecteur werd van RTL-5. De ‘omroepman van het jaar’ heeft van SBS 6 in relatief korte tijd een
goed bekeken zender gemaakt, vooral door het nieuws in ‘Hart van Nederland’ dicht bij de mensen te brengen. Binnenkort komen er zelfs regionale vensters, waarvoor de lan- delijke programmering wordt
opengebroken.
“MISVERSTANDEN OVER FREQUENTIES”
Er bestaan veel misverstanden over de 131 FM-frequenties die Nederland tot zijn beschikking heeft, althans dat meent de publieke omroep. De landelijke zenders hebben 31 frequenties (24%), de regionale omroep
26 (20%), de commerciele stations 13 (10%) en de lokale, NAVO- en kerk- zenders 61 (46%). Volgens ‘Hilversum’ is het onjuist het percentage frequenties te relateren aan het marktaandeel, omdat het bereik per
fre- quentie sterk wisselt. Verder wordt de keuze voor FM of middengolf, zeg- gen de publieke omroepen, niet bepaald door de geluidskwaliteit, maar door het effect op het marktaandeel. FM scoort daardoor veel
beter, ook als het om gesproken woord gaat. Ten slotte wordt gemeld dat in de raad van beheer van de NOZEMA niet ‘Hilversum’, maar de overheid de baas is.
OLON ROEPT LOKALEN OP GEEN GELD TE BETALEN VOOR NIEUWS
De koepelorganisatie van de 370 lokale omroepen in Nederland, de OLON, heeft haar leden opgeroepen geen geld meer over te maken naar de NOS voor de doorgifte van het NOS-radionieuws. De NOS heeft op haar beurt
de lokale omroepen geschreven dat als het geld uiterlijk morgen niet is bijgeschreven op haar rekening, de toestemming tot overname van de nieuwsbulletins met terugwerkende kracht wordt ingetrokken. De rechter
heeft in de jaren tachtig, in een zaak van het ANP tegen omroep Amersfoort over overname van de Radionieuwsdienst, bepaald dat het ANP geld mocht vragen omdat het auteursrecht bij het nationale persbureau
berust. In- middels wordt het nieuws in Amersfoort door de NOS zelf verzorgd, maar de rechtenkwestie is in principe gebleven.
POSTBUS 51 OOK OP COMMERCIËLE TV
De televisiespotjes van Postbus 51 zijn binnenkort ook te zien op de commerciele zenders RTL4 en Veronica. De voorlichtende uitzendingen zijn nu alleen nog te zien op de publieke zenders. De afnemende
populariteit van deze zenders bij de kijkers noopt het kabinet echter de waarschuwen- de en opvoedende tv-spotjes voortaan ook via de commerciele concurrent te brengen. Vooral jongeren worden anders
onvoldoende bereikt, aldus premier Kok in een brief aan de Kamer.
NOS ZIET TOEKOMST IN BETAAL-TV
De NOS wil haar uitzendrechten van sportprogramma’s in de toekomst kunnen uitbaten via abonnee- en keuze-tv. Een kijker die een wedstrijd heeft gemist kan dan tegen betaling de hele uitzending alsnog bekijken.
Ook live-sportuitzendingen kunnen uitsluitend via betaling beschikbaar komen aan kijkers die daarop zijn geabonneerd. De samenvatting volgt dan op een later tijdstip ‘gratis’ op het open net. In twee brieven
aan de mediawoordvoerders in de Tweede Kamer dringt NOS-voorzitter Andre van der Louw aan op het schrappen van belemmeringen die de Mediawet de publieke omroep hierbij oplegt.
BNN START CAMPAGNE VOOR 60.000 HANDTEKENINGEN
Met de slogan ‘BNN Bekijk ’t maar!’ zet Bart de Graaff de komende maanden alles op alles om met zijn eigen omroep BNN, de status van aspirant-omroep te bereiken. Daarmee kan de 29-jarige presentator terug-
keren naar het publieke bestel en zal hij onafhankelijk van Veronica (waarbij hij nu nog programma’s maakt) kunnen gaan uitzenden. Om dat te bereiken heeft hij een publiciteitsaanval geopend. Opmerkelijk
onder- deel daarvan is het feit dat BNN shirtsponsor wordt van de voetbalclub NEC. Om zo veel mogelijk mensen als lid te kunnen inschrijven zijn er 300 steunpunten geopend, die zijn te herkennen aan de posters
van de ledenwerfcampagne.
De hele leden actie is erop gericht om 60.000 leden aan zijn zijde te krijgen. Dat aantal is voldoende voor het verkrijgen van de status van aspirant-omroep. Die geeft het recht op het uitzenden van 65 uur tv
en 300 uur radio per jaar. Vervolgens krijgt Bart twee jaar de tijd om zich te bewijzen, en om uitvoering te geven aan zijn eigen beleidsplan en de statuten. Gebeurt dat naar de zin van het ministerie, en weet
hij zijn ledenbestand op te voeren tot 150.000, dan kan Bart de C-status (voorlopig zijn uiteindelijke doel) krijgen voor BNN. Die geeft jaarlijks recht op 130 uur tv en 600 uur radio. Mocht de poging van Bart
slagen dan duurt het nog tot 1 september 1998 voordat de nieuwe publieke omroep is te zien. Meer info over BNN op http://www.bnn.nl
-> De Drentse kunstenaarsgroep “Bekijk het maar”, wil voorkomen dat tv- presentator Bart de Graaff de naam van de groep gebruikt als slogan in de wervingsactie. De kunstenaars hebben de omroep Veronica per
brief gevraagd dat tegen te houden.
CLT GEINTERESSEERD IN VNU-AANDEEL VTM
De Duits-Luxemburgse televisiegroep CLT-UFA wil het belang van uitgeverij VNU in de vlaamse tv-zender VTM overnemen. Beide partijen zijn hierover met elkaar in gesprek, zo maakte R. Sautter, een van de twee
bestuursvoor- zitters van CLT-UFA, gisteren bekend. VNU kondigde vorig najaar aan zijn belang van ruim 44 procent in VTM te heroverwegen. De Haarlemse uitgeverij probeerde eerder een meerderheid in de zender
in handen te krijgen. Een poging hiertoe mislukte. Sindsdien staat het aandelenbelang in de etalage.
TV RIJNMOND 17 FEBRUARI VAN START
TV Rijnmond, de regionale zender voor het zuidelijke gedeelte van de provincie Zuid-Holland, begint maandag 17 februari officieel met uitzen- den. Het station zal dagelijks van 17.00 tot 24.00 uur in de lucht
zijn met regionaal nieuws en weer, cultuur, sport en verslagen van evenemen- ten. Via een enquete probeert de leiding van de zender uit te vinden welke onderwerpen de kijkers nog meer zouden willen zien, zoals
natuur en milieu en economie.
KORT NIEUWS -5-
-> SuperSport verdwijnt op 1 mei in Belgie als afzonderlijke betaalzender. De sportuitzendingen worden verdeeld over FilmNet 1 (Belgisch voetbal en wielrennen) en FilmNet 2 (buitenlandsvoetbal). Voor Nederland
zitten der- gelijke veranderingen er niet in. Wel zal FilmNet/SuperSport nog naar aan- passingen in het sportaanbod kijken.
-> De NOS, FilmNet/SuperSport, SBS6 en HMG hebben een bod uitgebracht op de uitzendrechten van het betaalde voetbal. Ook van buitenlandse rechten- bureau’s zijn reacties ontvangen. Nadere mededelingen zijn
niet verstrekt. De onderhandelaars van de bond zeggen zich niet door tijdsdruk te laten leiden. De verkoop van de voetbalrechten kan zonder toestemming van minster Wijers niet doorgaan. Volgens Wijers
(economische zaken) is de collectieve verkoop van voetbalwedstrijden in strijd met het mededingingsbeleid. Met Economische Zaken is de KNVB thans druk in gesprek over haar bevoegdheden.
-> De Raad voor de Journalistiek heeft een klacht ontvangen tegen Pieter Storms, maker van het SBS6-programma ‘Breekijzer’. Een arts voelde zich overdonderd toen SBS gewapend met camera’s bij hem kwam. De
dokter zou ook geen enkele uitleg over de bedoeling van Breekijzer hebben gekregen. De man was door een verzekeringsmaatschappij ingehuurd om een klacht van een patient tegen een ziekenhuis te onderzoeken. Ook
het NCRV programma Document heeft een klacht aan de broek, die volgende week wordt behandeld. In de aflevering ‘De Rivierpolitie’ werd de berging van een dode jongeman getoond. Zijn ouders hebben geklaagd
omdat zij niet over de uitzending waren geinformeerd . Ze zouden ook nooit toestemming hebben gegeven.
-> FilmNet heeft een exclusief contract getekend met het Amerikaanse Disney. De zender kan de nieuwste films als eerste in de Benelux op televisie breng- en. Door de overeenkomst heeft FilmNet nu ook
exclusieve contracten met alle grote Amerikaanse filmmaatschappijen. Dankzij de overeenkomst zendt FilmNet films uit als While You Where Sleeping, Die Hard III, Crimson Tide, Father of the Bride II, A
Nightmare Before Christmas en Quiz Show.
-> De meeste Mexicanen moeten het sinds eind vorig jaar stellen zonder hun populairste tekenfilmheld, Fred Flintstone, uitgezonden door Cartoon Net- work. De zender is samen met TNT en CNN in een groot deel
van Mexico van de kabel gegooid. Reden: ze zonden reclamespots uit voor een nieuw satel- lietkanaal. En nieuwe satellieten zijn wel het laatste waar kabelexploi- tanten op zitten te wachten.
CASTEL EXPERIMENTEERT MET KABELS VIA GASLEIDING
In Noord-Nederland wordt binnenkort begonnen met een experiment om glas- vezel door de bestaande gasleiding te blazen. Het telecombedrijf CasTel, onderdeel van energieleverancier Edon, verwacht met deze nieuwe
techniek een tijdwinst van 30 procent te boeken bij de aanleg van het glasvezelnet. De proef begint in mei. Bij deze nieuwe methode wordt een soort parachute met behulp van gasdruk door de gasleiding geblazen.
Deze parachute trekt op zijn beur de glasvezelkabel door de buis. Hiermee kan per dag zo’n drie kilometer kabel worden aangelegd, waar normaal gesproken 1 kilometer per dag voor staat. Bovendien hoeft er
minder te worden gegraven dan voorheen. Er kleven wel enkele nadelen aan het nieuwe systeem. Zo is bij storing de glasvezel veel lastiger te repareren.
SKY POPULAIRST IN DECEMBER 1996
Het commerciele radiostation Sky Radio heeft in december 1996 de meeste luisteraars getrokken. Hiermee schrijft de muziekzender geschiedenis; sinds de introductie van Radio 3 in 1965 is het niet eerder
voorgekomen dat deze zender het aflegde tegen een ander station. Sky Radio trok in de laatste maand van het jaar vijf miljoen luisteraars per week en haalde daarmee een marktaandeel van 14,5 procent. Radio 3
stelde daar vier miljoen luister- aars tegenover, goed voor een aandeel van 13,8 procent. In tegenstelling tot Radio 3 is Sky Radio niet in het gehele land via de ether te ontvangen. Radio 538 en Radio
Noordzee lieten beiden een lichte terugval zien, winst was er voor HitRadio Veronica.
TV10 LEEFT BESCHEIDEN
TV 10 heeft – met een marktaandeel dat schommelt tussen de 1,3 en 2 procent en een hoogste kijkdichtheid van 1,6 procent in december (225.000 kijkers naar ‘Allo ‘Allo) – na anderhalf jaar nog steeds een
bescheiden plek in het Nederlandse medialandschap. Door de dienst kijk- en luister- onderzoek van de NOS wordt geregeld onderzocht hoe het publiek van de zender is samengesteld, met opvallende resultaten. Zo
blijkt uit de gegevens over december dan bijna de helft (47 procent) van de kijkers vijftig jaar of ouder is en dat jongeren nauwelijks kijken. Verder kijken iets minder mannen (48 procent) dan vrouwen (52
procent) naar TV 10.
Bijzonder is het feit dat 15 procent van het TV10-publiek een hoge poli- tieke interesse heeft, terwijl de andere commerciele zenders daar ruim onder blijven. Vrijwel de helft heeft een middelmatige politieke
interes- se en dat is zelfs meer dan de publieke netten, die wel meer mensen met een grote belangstelling voor de politiek trekken. TV10 trekt ook rela- tief veel kijkers met een hoge culturele afiniteit (16
procent) en staat daarmee op hetzelfde niveau als Nederland 1. De commerciele zender laat Nederland 2 (13 procent) zelfs achter zich, maar moet Nederland 3 met 19 procent, laten voorgaan. Ter vergelijking: van
de kijkers naar RTL 4 en Veronica heeft slechts zes procent veel belangstelling voor cultuur.
X-FILES WINT GOLDEN GLOBES
De tv-serie “The X-Files” is samen met de film Evita in Los Angeles als grote winnaar uit de strijd om de prestigieuse Golden Globes gekomen. ‘The X-Files’ kreeg drie onderscheiding. David Duchovny werd
uitgeroepen tot beste acteur, beste actrice werd Gillian Anderson en de hele reeks werd bekroond als beste dramaserie. De opvallendste verkiezing was die van Ma- donna in de catergorie beste musical/komedie,
voor haar titelrol in ‘Evita’. De bewerking van het levensverhaal van Evita Peron was volgens de jury tevens de beste film. ‘You must love me’, een compositie van Tim Rice en Andrew Lloyd Webber, kreeg de
prijs voor het beste lied.
TMF VERDIENT VOORKEUR BIJ HAAGSE JONGEREN
De Haagse jongeren tussen 15 en 25 jaar hebben een duidelijke voorkeur voor de Nederlandse muziekzender The Music Factory boven het Engelstalige MTV. Dat blijkt uit een enquete van de Jonge Democraten,
afdeling Den Haag. De enquete is gehouden onder 271 jongeren, voor het merendeel in de leef- tijd van 15 tot 25 jaar. De jongerenbeweging van D66 wil hiermee de discus- sie over de bezetting van de Haagse
kabel nieuw leven in blazen. Vorig jaar besloot de Haagse gemeenteraad om MTV de voorkeur te geven boven TMF. Deze beslissing ontketende een storm van protest van vele Haagse jongeren die verantwoordelijk
wethouder L. Engering (VVD, cultuur) bestookten met boze brieven en tekeningen. Op de vraag, welke muziekzender de voorkeur geniet antwoordden 61 procent TMF en 21 procent gaf de voorkeur aan MTV. In de
leeftijd van 25 jaar en ouder scoren TMF en MTV ongeveer gelijk. Verder bleek dat 72 procent van de ondervraagden, die nu alleen MTV kunnen ont- vangen, aangaven dat ze bereid zijn om deze zender in te ruilen
voor TMF. Volgens de Jonge Democraten geven de uitkomsten van de enquete reden tot herbezinning op de indeling van het Haagse kabelnet.
FORMULE 1 DIT SEIZOEN OP RTL4 Formule I-baas Bernie Ecclestone gaat komend seizoen opnieuw in zee met RTL, dat de Nederlandse uitzendrechten van de Grand Prix’s heeft verworven. Ecclestone was zeer tevreden
over de RTL-uitzendingen onder leiding van Olav Mol en Allard Kalff. Alle GP’s worden live uitgezonden en GP’s die ’s nachts plaatsvinden worden daarnaast nog eens integraal herhaald om 9.30. Van de Europese
GP’s worden eveneens de kwalificatieritten op de zaterdag, live op de buis gebracht met ’s avonds een samenvatting. In tegenstelling tot vorig jaar worden de races nu op RTL 4! uitgezonden in plaats van RTL 5.
Ook de Nederlander Jos Verstappen zal komend seizoen weer van de partij zijn. Hij rijdt dit jaar voor het Tyrrell-Ford team samen met Mika Salo.
A2000 SPANT KORT GEDING AAN TEGEN COMMISSARIAAT
De Amsterdamse kabelexploitant A 2000 spant een kort geding aan tegen het Commisariaat voor de Media (CvdM).Het Commisariaat voor de Media besloot half december 1996 dat een aantal zenders (waaronder The Music
Factory en TV 10), tot 1 april 1997 gratis doorgegeven dienden te worden. Het besluit van het Commisariaat kwam kort na de uitspraak van Minister Wijers van Eco- nomische Zaken dat de tarieven die A 2000
hanteert te hoog zijn. Tegen het besluit van het Commisariaat is A 2000 naar de rechter gestapt, om zo het besluit ongedaan te kunnen maken.