EK: HOOGSTE WAARDERING VOOR PORTUGAL-ENGELAND
De televisiekijkers hebben het EK-duel Portugal -Engeland (3-2) een waarderingscijfer van 7,5 gegeven, het hoogste tot nu toe. De wedstrijd maandagavond in Eindhoven trok 3,8 miljoen kijkers. Dat blijkt uit cijfers van de dienst Kijk -en Luisteronderzoek van de NOS en onderzoeksbureau Intomart. Zondagavond zaten tijdens Nederland – Tsjechië (1-0) 9,3 miljoen mensen voor de buis. De waardering was slechts 6,9. (ANP)
TV MAKER MENNO BUCH MOET WERKEN VOOR STRAF
Televisiemaker Menno Buch is woensdag opnieuw veroordeeld tot 240 uur dienstverlening. Het hof in Den Haag achtte Buch net als de rechtbank in Rotterdam schuldig aan het ontduiken van de belasting. Buch en zijn companen startten begin jaren negentig een aantal telefoonseksbedrijven. De vrouwen die zij aan het werk hadden, werden zwart uitbetaald. Buch heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij zondigde tegen de regels van de fiscus. In 1995 liepen de televisiemaker en zijn zakenpartners tegen de lamp. Volgens justitie hadden de ondernemers de belastingdienst miljoenen guldens door de neus geboord. Justitie liet de zaak versloffen. Uiteindelijk legde de rechtbank Buch een dienstverlenende straf op. Justitie was het daar niet mee eens en ging in beroep. Het hof oordeelde uiteindelijk dat de rechtbank het bij het juiste eind had. Waar de televisiemaker zijn straf moet uitvoeren is nog onbekend. (ANP)
BBC VERLIEST UITZENDRECHTEN PREMIER LEAGUE
De Engelse publieke omroep BBC is de uitzendrechten van de hoogtepunten van de Engelse Premier League kwijtgeraakt aan haar commerciele concurrent ITV. De BBC bood voor het uitzenden van de hoogtepunten voor de komende 3 jaar 40 mln Pound (120 miljoen gulden). Het commerciele ITV kwam echter met een bod van 61 mln Pound. BSkyB behoudt de rechten om jaarlijks 66 wedstrijden uit de Premier League live uit te zenden. Het bedrijf moet hier wel 1100 mln Pound voor neerleggen. De Engelse kabelmaatschappij NTL heeft voor 328 mln Pound het recht gekocht om 40 wedstrijden op pay-per-view-basis uit te zenden. (hvb).
CDA: “CASEMA MISBRUIKT MONOPOLIEPOSITIE”
De discussie over het internetten via de kabel van Casema heeft de aandacht getrokken van diverse Tweede-Kamerleden. CDA-Kamerlid J. Atsma ziet in de problemen bij Casema een bewijs dat kabelexploitanten hun monopolie op de kabel misbruiken. “Ik heb gehoord dat Casema in enkele gemeenten het kabelnet overneemt en de oude internetaanbieders van de kabel jaagt. Dat vind ik misbruik van het monopolie”. Atsma verwacht dat met concurrentie op de kabel de service vooruit gaat. “Met het loslaten van het monopolie kunnen internet- gebruikers naar eigen inzicht kiezen”. Alle fracties in het parlement hebben deze week een brief ontvangen van de internetgebuikersgroep WIGG over de problemen bij Casema. Volgens Atsma is de situatie bij Casema des te meer reden om snel tot een open kabelmarkt te komen. “De klachten over Casema zijn in de Kamer bekend. Ze zullen zeker een rol spelen bij de discussie over de vraag wanneer concurentie op de kabel mogelijk moet worden. Wat mij betreft is dat liever vandaag dan morgen”. (Haagsche Courant)
KABEL BINNEN 2 JAAR OPEN VOOR INTERNET
De regering wil kabelbedrijven binnen twee jaar verplichten hun netwerken open te stellen voor internetaanbieders. Het kabinet komt hiermee tegemoet aan bezwaren die deze week in de Tweede Kamer zijn geuit. Kabelbedrijven zijn nu al verplicht om televisiekanalen toe te laten op hun netwerken. In een ontwerp-nota over kabelnetwerken die eerder deze week aan de Tweede Kamer werd voorgelegd, staat dat een soortgelijke maatregel met betrekking tot internet-aanbieders niet nodig is, omdat de de concurrentie in die markt groot genoeg is. Internetaanbieders zijn niet afhankelijk van de kabelbedrijven en kunnen hun diensten bijvoorbeeld ook via telefoonlijnen aanbieden.In een brief aan de Tweede Kamer reageert staatssecretaris Van der Ploeg op een motie van D66 en VVD, die om een ommezwaai hadden gevraagd. Van der Ploeg schrijft dat er binnen twee jaar een “wettelijk toegangsregime” zal komen voor kabelnetwerken. Van der Ploeg wil zo voorkomen dat de regering “achter de feiten” aan gaat lopen. Het goedkeuren van de motie is een nederlaag voor staatssecretaris De Vries van Verkeer en Waterstaat. De Vries zei dinsdag nog dat zij vreesde voor minder investeringen van kabelbedrijven als deze gedwongen zouden worden anderen toe te laten op hun netwerk. Ingrijpen van de regering is niet nodig omdat er geen sprake is van een monopolie, aldus De Vries.Kabelbedrijven UPC en Casema reageren teleurgesteld. Casema dreigt te stoppen met investeren. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen minstens drie jaar nodig om investeringen terug te verdienen. M. Kohnstam, die binnen UPC is belast met regelgeving, put juist hoop uit de brief, omdat daarin staat dat zal worden gekeken naar de machtspositie van kabelbedrijven. (NRC Handelsblad)
VAN WEEGEN BOOS WEG BIJ NOS JOURNAAL
Maartje van Weegen is ontheven van verslaggeving over het koningshuis in het NOS-Journaal. Ze heeft de directie van de NOS hier zelf om gevraagd. Voor NOS-Actueel zal ze wel de Oranjes blijven volgen. Van Weegens bijdragen over de koninklijke familie in het Journaal oogstten extern en intern veel kritiek als zijnde “onbeholpen en braaf”. De verslaggeefster was zelf ook “ontevreden”. (o.a. AD)
COMMERCIELE ZENDERS BOOS OP CASEMA-UTRECHT
De commerciele radiozenders Love Radio en Business Nieuws Radio zijn woedend op de Casema. De kabelmaatschappij staakt eind juni de doorgifte van de twee zenders via de kabel in de stad Utrecht. De directies dreigen met juridische stappen. Directeur-hoofdredacteur Michiel Bicker Caarten van Business Nieuws Radio is furieus over de beslissing: ,,De stad Utrecht hoort een programmaraad te hebben die over de programmering gaat. Maar Utrecht laat Casema – nota bene een commercieel bedrijf – zelf beslissen. Dat deugt niet, het is te zot voor woorden.” Love Radio heeft inmiddels een advocaat in de arm genomen. Volgens een woordvoerder van Casema zijn de vier slechtst beluisterde programma’s afgevallen. Daarbij hoorden Business Nieuws Radio en Love Radio. (o.a. Utrechts Nieuwsblad)
UPC LONKT NOG STEEDS NAAR SBS
De onlangs afgeketste overname van het conglomeraat tv-stations van SBS door kabelbedrijf UPC is niet definitief van de baan. Destijds moest UPC de overname afblazen omdat de eigen beurskoers was gekelderd. ,,Zodra de koers weer omhoog gaat, sluit ik een overname van SBS niet uit”, aldus UPC-topman M. Schneider vrijdag na afloop van de aandeelhouders- vergadering. Schneider benadrukt dat SBS, moeder van onder meer de Nederlandse kanalen SBS6 en Net5, een perfecte partner is voor zijn kabelbedrijf. (ANP)
TV-SPONSORING FARMA-INDUSTRIE MAG
De Eerste kamer heeft deze week een wijziging van de Mediawet goedgekeurd die het verbod op programmasponsoring door geneesmiddelenproducenten opheft. De opheffing van het verbod geldt alleen voor de commerciële omroepen. Commissaris Programma Toezicht van het Commissariaat voor de Media Lennart van der Meulen reageerde hierop als volgt in de Volkskrant: “Je zou dit in Nederland niet moeten toestaan.” Het sponsorregime voor de publieke omroepen wordt vanaf 1 september 2000 juist strenger. Het Commissariaat voor de Media heeft echter na overleg met de NOS en de stichting Regionale Omroep Overleg en Samenwerking (ROOS) besloten in zijn toezicht rekening te houden met de overgang naar een beperkter sponsorregime. (Adformatie)
ENDEMOL: “INTERNET EN GSM VULLEN TELEVISIE AAN”
Internet en gsm kunnen straks naadloos aansluiten op wat de televisieproducenten voor de kijker in petto hebben. Het voyeur-programma Big Brother, het grote succes van Endemol, is een goed voorbeeld hoe de diverse media naadloos op elkaar kunnen aansluiten. Dat zei Ruud Hendriks van Endemol donderdag op de Internet Experience. Als het aan Hendriks ligt, kan het internet in de huiskamer er niet snel genoeg komen. Met 53 miljoen pageviews in Nederland, 100 miljoen in Spanje en meer dan 185 miljoen in Duitsland, blijkt de interesse voor Big Brother-gerelateerde zaken niet op te houden bij de beeldbuis in de huiskamer. Ruud Hendriks: “Mensen willen graag achtergrondinformatie over het programma hebben, en het laatste nieuws is veel makkelijker toegankelijk via het World Wide Web. De interactiviteit blijft niet bij het internet alleen.” Hendriks haalt het voorbeeld aan van Big Brother Spanje, waar al gebruik werd gemaakt van de mogelijkheden van de GSM. Via SMS’jes kan de geïnteresseerde Big Brother-fan de laatste nieuwtjes ontvangen, en natuurlijk kan er dag en nacht gebeld worden met een telefoonnummer waar het laatste nieuws te beluisteren valt. Multiplatforms, zoals Hendriks de verzamelde nieuwe media omschrijft, zijn volgens hem echt de toekomst. Toch denkt ook Hendriks dat het internet voor de gemiddelde gebruiker nog veel te traag is. Computers zijn nog veel te onvriendelijk voor de gemiddelde consument en virussen en crashes maken het geen plezier om achter een pc plaats te nemen. (NU.nl)
NOS: INTERNET WORDT HOOFDTAAK OMROEP
Internet wordt een hoofdtaak van de publieke omroep. De Raad van Bestuur van de NOS verwacht de komende jaren een totale versmelting van televisie en internet. Dat staat in een toekomstvisie van de NOS-leiding. Het bestuur wil de internet-activiteiten van de omroep op dezelfde manier bekostigen als radio en televisie, namelijk door STER-reclame. De NOS wil bovendien extra geld vrijmaken voor het plaatsen van zenders en complete radio- en tvnetten op Internet. (HC)
NOS ZENDT HUWELIJK BERNHARD JR TOCH UIT
NOS zendt het burgerlijk huwelijk van prins Bernhard jr met Annette Sekrève, donderdag 6 juli in Utrecht, toch rechtstreeks op televisie uit. Eerder deze week twijfelde de NOS daar nog over, omdat de plechtigheid journalistiek misschien niet zo interessant zou zijn. “Maar we wilden inmiddels wel beelden rechtstreeks uitzenden in het journaal van twaalf uur, dat daarvoor dan zogenaamd opgelengd zou worden. Om dat te kunnen doen, moet je al zoveel organiseren, dat je eigenlijk net zo goed het hele huwelijk kunt uitzenden”, aldus eindredacteur Jan Rodenburg van NOS Actueel woensdag. (ANP)
VEEL KIJKERS VOOR FINALE BUS
De laatste uitzending van het SBS6-programma De Busheeft maandagavond gemiddeld zo’n 1.250.000 kijkers getrokken. Uit gegevens van de Dienst Kijk- en Luisteronder- zoek van de NOS blijkt dat ruim 1,4 miljoen mensen zagen hoe kandidaat Antonette een miljoen gulden won. Volgens SBS is er ongeveer 1,2 miljoen keer gebeld om een stem uit te brengen op de drie overgebleven kandidaten. Op het moment dat de winnares bekend werd, had SBS een marktaandeel van 50 procent. Dat betekent dat van elke twee Nederlanders die zijn tv-toestel aan had staan, er een naar De Bus keek. (ANP)
PROVINCIE UTRECHT PIKT NAAM ‘KANAAL9’ NIET
Gedeputeerde Kallen (VVD) van mediazaken heeft hoogst persoonlijk een streep gehaald door de naam van de nieuwe Utrechtse regionale televisiezender. ‘Kanaal 9’ kan volgens haar echt niet. Ze wil dat het woord ‘Utrecht’ in de nieuwe naam voorkomt, anders gaat het televisie-avontuur alsnog niet door. Na lang gesteggel kozen Radio M en Omroep Utrecht – de twee omroepen die gezamenlijk de schouders zetten onder de Utrechtse regionale televisie – vorige week de nieuwe naam van de zender. De naamgeving lag en ligt gevoelig. Radio M had zijn geld gezet op ‘TV M’, Omroep Utrecht (dat al televisie maakt onder de naam TV Utrecht) zag ‘TV Utrecht’ of ‘Utrecht TV’ helemaal zitten. Omroep Amersfoort haakte een tijdje terug als derde partij in de regionale zender af. Het eerste compromis – ‘Nedersticht TV’ – viel bij alle externe contacten van de omroepen verkeerd. ‘Kanaal 9’ leek Radio M en Omroep Utrecht beter te bekken, maar geheel onverwacht blijkt het provinciebestuur van Utrecht daar heel anders over te denken.
“GEEN ANDERE NAAM GEEN GELD”
“Wij steken geld in de nieuwe zender en dan vinden wij dat in de naam naar voren moet komen dat het een programma is voor de provincie Utrecht. ‘Provincie’ hoeft van ons niet, maar ‘Utrecht’ moet er absoluut in voorkomen,” zei Kallen dinsdag in een toelichting. Ze meent het serieus; als de naam niet verandert, dan weigert de provincie het geld over te maken. Het gaat om 8,4 miljoen gulden voor een kleine anderhalf jaar televisie. De zender wordt betaald uit de inkomstenbelasting. Kallen is niet bang dat ‘iets met Utrecht’ in de naam kijkers uit Amersfoort en omstreken tegen de haren in strijkt. “Amersfoort hoort ook bij Utrecht.” Eind 2001 evalueert de provincie de televisiezender; dan wordt bekeken of regionale televisie zijn bestaansrecht voldoende heeft bewezen. De eerste indrukken zijn volgens de mediagedeputeerde ‘veelbelovend’. (o.a. Amersfoortse Courant)
STADFM DELFT ALLEEN IN WEEKEINDE
De lokale omroep van Delft, StadFM 106.3, zendt sinds kort alleen uit in het weekeinde. Het is onduidelijk waarom de uitzendingen tijdens werkdagen zijn ingewisseld voor een non-stop promo. StadFM Delft was enige jaren geleden een zeer succesvol station voor de gehele regio Haaglanden onder de naam NRG (Energy) 106.3. De laatste tijd is StadFM zich steeds meer op de regio Delft gaan richten. (HVB)
OPNIEUW UITSTEL BEURSGANG UPC’S CHELLO
Internetdochter Chello van kabelbedrijf UPC heeft opnieuw de beursgang uitgesteld. Dat gebeurde vorige week voor de eerste keer. Toen was nog sprake van uitstel tot donderdag wegens ‘strategische besprekingen. Chello liet woensdag weten dat het nieuwe uitstel te maken heeft met ‘voortgaande stategische besprekingen’. (ANP)
IDEE BIG BROTHER NIET GESTOLEN
Endemol heeft de formule van Big-Brother niet gestolen van het Britse televisiebedrijf Castaway. De rechtbank in Amsterdam bepaalde dit woensdag in een bodemprocedure die Castaway tegen Endemol had aangespannen. Mr. O. van Klinken betoogde namens Castaway dat Endemol het idee achter de succesvolle reallife-soap had afgekeken van Survive!. Dit programma speelt zich af op een onbewoond eiland en wordt onder meer uitgezonden in Scandinavië en de Verenigde Staten. Endemol liet woensdag enthousiast weten door te zullen gaan met alle geplande producties en uitzendingen van Big Brother. Het programma is inmiddels ook in Duitsland en Spanje te zien. Binnenkort beginnen nieuwe versies in Engeland en de Verenigde Staten en dit najaar verschijnt het programma ook in Portugal, Zwitserland, Zweden, België en opnieuw Nederland. (ANP)
“GROOT LICHT” WINT PRIX JEUNESSE
Het Ketnet-programma “Groot Licht” heeft in München de Prix Jeunesse International gewonnen. Dat is een Oscar voor kindertelevisie die om de twee jaar wordt uitgereikt. Het programma won de prijs in de categorie non-fictieprogramma’s voor kinderen tussen 6 en 11 jaar. Dit jaar namen 220 kinder- en jeugdprogramma’s uit 54 landen deel, een record. “Groot Licht” is een Belgisch- Nederlandse coproductie. Ook de VPRO- jeugdserie De Daltons is in de prijzen gevallen op de Prix Jeunesse. (VRTtxt)
GUNSTIGE RESULTATEN VOOR EM.TV
Het bedrijfsresultaat van EM.TV, de Duitse distributeur van tv- programma’s, is in het eerste kwartaal van dit jaar gestegen met 36 procent tot 40 miljoen mark (45 miljoen gulden). De omzet nam toe van 65 tot 84,6 miljoen mark. Over heel 2000 verwacht het bedrijf een omzet van 1,6 miljard mark, mede dankzij het success van haar recente aankopen. Het gaat daarbij onder meer om het Amerikaanse Jim Henson, producent van ‘The Muppets’, en een belang in Formula One Holdings, dat de rechten op de befaamde motorraces in handen heeft. (NRC)
HERDENKINGSBIJEENKOMST LIVE OP TV2
NOS-Actueel zendt donderdag 8 juni de herdenkingsbijeenkomst in de Diekmanhal in Enschede rechtstreeks uit. De sobere herdenking begint om 20.00 uur en is bedoeld om “degenen te herdenken die zijn overleden”,aldus de gemeente. Tijdens de bijeenkomst zal er gesproken worden door commissaris van de koningin J.Hendrikx en burgemeester Mans. Tevens wordt er opgetreden door het Valerius Ensemble, de sopraan Adrienne West, het Enschedees Byzantijns Kozakkenkoor en het kinderkoor Multiple Voice. (NOStt)
HUGO WALKER “VERSLAAT” NEDERLAND-FRANKRIJK
Oud NOS-sportcommentator Hugo Walker reist volgende week niet af naar Charleroi om de EK-wedstrijd Joegoslavië-Slovenië te verslaan, maar naar Cannes. Daar, op het internationale reclamefestival, zal Walker, tevens oud-commercieel directeur van Adformatie, de wedstrijd Nederland-Frankrijk verslaan die op een groot scherm voor de honderden Nederlandse Cannesgangers gevolgd zal worden. De wedstrijd is te zien om 20.45 uur in Villa St. Yves, vlakbij het Sofitel Mediterrannée, waar diezelfde avond op woensdag 21 juni, van 18.00-20.00 uur, de traditionele receptie van Adformatie en RMB International plaats vindt op het dakterras. (ADformatie)
UITGEVER VUM KOOPT AANDELEN WOESTIJNVIS
De Vlaamse Uitgeversmaatschappij VUM, uitgever van De Standaard, Het Nieuwsblad en Het Volk, wordt aandeelhouder van het TV-productiehuis Woestijnvis. De VUM neemt een participatie van 20 % in Woestijnvis en verwerft ook een optie op een bijkomend pakket aandelen. De aandeelhouders van Woestijnvis stappen op hun beurt in de VUM. De participatie in Woestijnvis, dat voor de VRT onder meer succesprogramma’s als De Mol, De XII Werken en De Laatste Show maakt, is voor de VUM de eerste stap in de televisiewereld. (vrttxt)
VARA-DIRECTEUR VERA KEUR LEGT DEEL TAKEN NEER
Vara-voorzitter en -directeur Vera Keur legt haar taak als televisie- en radiodirecteur neer. De omroep koppelde de twee functies vijf jaar geleden uit strategische overwegingen, omdat toen het voortbestaan van het publieke bestel uiterst onzeker was. Door de nieuwe omroepwet is dat gevaar verdwenen en dus is een dergelijke koppeling niet meer nodig, aldus de VARA. Keur gaat zich als voorzitter meer bezighouden met de ontwikkeling van het bedrijf tot een volwaardig multimedia-bedrijf. Onder haar leiding heeft de VARA eerder dit jaar een poging ondernomen uit het publieke bestel te stappen, maar de samenwerking met de commerciële zender SBS6 liep op niets uit. (RNW)
KABELNOTA: VVD EN D66 KABEL OPEN VOOR PROVIDERS
De VVD en D66 willen dat de netwerken van kabelmaatschappijen in de komende twee jaar worden opengesteld voor andere internetaanbieders. Dat bleek maandag tijdens een Kamerdebat over de Kabelnota, waarin het kabinet juist voorstelt om de netwerken met rust te laten inzake internet. De kabelbedrijven zouden hun miljardeninvesteringen zo de komende tijd kunnen terugverdienen. Binnen het kabinet heerst onenigheid over de kwestie.De staatssecretarissen De Vries (Verkeer en Waterstaat) en Van der Ploeg (Media) wilden zich over een aantal wensen van de Kamer niet meteen uitspreken. Ze reageren later per brief. (NOStt)
TOEKOMST NOORDWIJK RADIO IN GEVAAR
De toekomst van de lokale omroep Noordwijk Radio hangt aan een zijden draad, dat bericht het Leidsch Dagblad. Volgens het bestuur van de vereniging Noordwijk Lokaal heeft de omroep jaarlijks minimaal 30.000 gulden aan extra inkomsten nodig om op termijn te kunnen overleven. Noordwijk Lokaal, dat nu al ruim drie jaar in geldnood zit, vraagt de gemeente om met onmiddellijke ingang jaarlijks 30.000 gulden over te maken. Die wil vooralsnog niet verder gaan dan 21 mille. Op korte termijn verwacht Noordwijk Radio een tekort van 62.000 gulden, terwijl de omroep op de middellange termijn zelfs een tekort van 145.000 gulden verwacht. Volgens het bestuur is er sprake van achterstallig onderhoud aan het gebouw waarin de studio is gevestigd en aan de apparatuur waarvan de omroep gebruik maakt. Daarnaast kan Noordwijk Radio volgens het bestuur van de omroep niet langer functioneren zonder professionele coördinator. (o.a. Leidsch Dagblad)
PUBLIEKE OMROEP ZET ONDERTITELING OM IN SPRAAK
De publieke omroep wil de ondertiteling van tv-programma’s omzetten in spraak, ten bate van mensen die de letters niet kunnen lezen. De omroep gebruikt daarvoor een spraakgenerator en zendt het geluid met het tv-signaal mee. Mensen thuis kunnen het geluid met een decoder ontvangen. De NOS begint nog dit jaar met een proef, zo staat in het Concessiebeleidsplan. De publieke omroep beschrijft daarin wat haar plannen en ambities zijn voor de komende tien jaar. (ANP)
“KABELINTERNETSYSTEEM CASEMA DEUGT NIET”
Kabelexploitant Casema uit Delft heeft bij de introductie van internet via de kabel gekozen voor het verkeerde systeem. Volgens medewerkers zal dit Demos-systeem nooit de aanvankelijk beloofde snelheid en service kunnen waarmaken. De technici van het kabelbedrijf waarschuwen al sinds anderhalf jaar dat het systeem niet geschikt is voor dichtbevolkte gebieden, zo blijkt uit archiefonderzoek. “Kijk, Demos 1 stinkt. Laten we daar duidelijk over wezen. Mijns inziens, en dat is geen (officiële) Casema-uitlating, is Demos een grote leugen”, verzucht een Casema- technicus op 21 februari 1999 tegenover de boze klanten. Casema kampt sinds de introductie van kabelinternet in oktober 1997 met problemen. De interesse is overweldigend, maar het regent klachten. Verbindingen komen moeilijk of geheel niet tot stand, post verdwijnt en de verbinding is langzaam. Volgens monteurs en technici is dat begrijpelijk. Het systeem kan per wijk slechts een beperkt aantal aansluitingen aan en Casema gaat daar soms fors over- heen.(HC)
FILEMELDINGEN BIJ ARNHEM ZONDAG IN TURKS EN DUITS
De ANWB meldt de verkeersdrukte in Arnhem en omgeving komend weekeinde ook in het Turks en Duits. Het gaat volgens een woordvoerder van de ANWB om een proef die is bedoeld als service voor de buitenlandse bezoekers van het EK. Doorgeven van de situatie op de wegen en rond het voetbalstadion gebeurt met hulp van tolken. In Arnhem wordt zondag de wedstrijd Turkije-Italië gespeeld. De tolken vertalen de filemeldingen die via Omroep Gelderland worden uitgezonden. Ook rond de wedstrijd Engeland-Portugal in Eindhoven wordt geëxperimenteerd, met een filelezer ter plekke. (ANP)
107.9 MHZ HOLLAND CENTRAAL WEER ON-AIR
Na meer dan twee maanden uit de lucht te zijn geweest is de steunzender van regio- omroep Radio Holland Centraal sinds 5 juni weer in de lucht. De zender is tijdelijk op een andere opstelplaats gezet. Tevens is de antenneinstallatie van de steunzender in de Bollenstreek (107.7 MHz) aangepast. Hierdoor is de ontvangst in deze regio ook verbeterd.
ANTONETTE VERLAAT DE BUS MET 1 MILJOEN GULDEN
Antonette Sterrenburg heeft maandag het SBS6-programma De Bus gewonnen. De 24- jarige kapster uit Woudrichem ontvangt 1 miljoen gulden bruto voor haar verblijf van vier maanden in de bus. Gedurende die tijd werden zij en haar medepassagiers gevolgd door camera’s. Ze werd door de televisiekijkers verkozen boven Iwan en Tessa, nadat de andere passagiers al eerder uit de bus waren gestemd. (ANP)
NOS SPANT KORT GEDING AAN TEGEN NMA
De NOS heeft een kort geding ingespannen tegen de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa), bericht De Telegraaf in haar editie van dinsdag. De NMa had eerder dit jaar de omroep gesommeerd programmagegevens beschikbaar te stellen aan het uitgeefconcern De Telegraaf. Op die manier wil de kartelpolitie een einde maken aan het monopolie van programmagegevens bij de omroepbladen. De NOS startte reeds eerder een bodemprocedure tegen de monopoliewaakhond. Nu wordt geëist dat de NOS gedurende die bezwaarprocedure gevrijwaard blijft van de door de NMa opgelegde sancties. De NMa had de partijen vier maanden de tijd gegeven in onderling overleg een akkoord te bereiken over het tarief waarvoor de omroep de uitgever de informatie zou verstrekken. Die termijn is nagenoeg voorbij zonder dat beide kampen tot een oplossing zijn gekomen. Elke week dat NOS de gevraagde gegevens niet levert, komt de omroep op een dwangsom van 50.000 gulden te staan. Die boete moet nu van tafel, zo vindt de NOS, totdat de bezwaarprocedure is afgerond. (Telegraaf)
PETER SUETENS E NETMANAGER VAN VRT
Vanaf 1 juli wordt Peter Suetens e-netmanager bij de VRT. Suetens zal verantwoordelijk zijn voor de inhoudelijke invulling van het aanbod dat de openbare omroep de komende jaren via het digitaal platform wil aanbieden. Suetens was van 1978 tot 1997 producer van succesvolle programma’s als Terloops, NV De Wereld en Afrit Negen. Sinds 1999 was hij netmanager van Canvas en Ketnet. In die functie wordt hij opgevolgd door Leo De Bock. De Bock was het voorbije jaar onder meer adjunct-hoofdredacteur van Humo. Voordien werkte hij 12 jaar bij de VRT. Hij maakte naam als reportagemaker bij Terloops en NV De Wereld. (VRTtxt)
VAN ZUIJLEN VERLAAT TWEEDE KAMER
Het PvdA-Kamerlid Van Zuijlen heeft besloten om de Tweede Kamer te verlaten.Ze stapt per 1 september over naar het bedrijfsleven. De 33-jarige politica heeft een baan aanvaard bij het financieel adviesbureau Deloitte en Touche. Van Zuijlen werd in 1994 Kamerlid. Haar vertrek komt niet onverwacht.Vorig jaar al orienteerde ze zich op een topbaan op Economische Zaken. Haar positie als fractiesecretaris kwam begin dit jaar in gevaar nadat ze een dagboek had gepubliceerd waarin ze op fractieleider Melkert en haar collega’s Oudkerk en Duivesteijn kritiek leverde. Van Zuijlen was bij de PvdA verantwoordelijk voor onder andere mediazaken.
CASEMA AAST OP KABELPOOT ESSENT
Casema wil nog dit jaar de kabelpoot van Essent overnemen, aldus Casema-directeur Henk de Goede in de Automatisering Gids van deze week. Beide partijen voeren op dit moment verkennende gesprekken waarin de voorwaarden voor fusie of overname worden bekeken. De Goede sluit niet uit dat naast het Franse moederbedrijf France Télécom (FT) nog een partij zal deelnemen. Het Franse telecombedrijf moet namelijk diep in de buidel tasten voor de overname van het Britse Orange. Een eventuele overname van Essent Kabel kan deels worden gefinancieerd uit de beursgang van Wanadoo, de Internet-dochter van FT, die ook voor dit jaar op de kalender staat.
CALLAHAN MOGELIJKE PARTNER
De Goede ziet echter ook een overkoepelende holding als mogelijkheid waarin behalve FT nog een buitenlandse partij deelneemt. Het Amerikaanse Callahan, dat deze week de overname van de Vlaamse kabelcombinatie Telenet bekend maakte, zou een logische partner zijn volgens De Goede. Kees Witvliet, lid van de Raad van Bestuur van Essent, bevestigt dat er met Casema gepraat wordt. ,,Maar dat betekent niet dat we al met verkoop bezig zijn. Alle opties zijn nog open.” Essent heeft onder andere Goldman Sachs gevraagd te adviseren over de toekomst van de kabelpoot.
CASEMA OOK IN DE RACE VOOR MULTIKABEL
De overname van de kabelmaatschappij Multikabel (vooral actief in Noord-Noord Holland) met 300.000 aansluitingen, waarvoor Casema ook in de race is, speelt een grote rol. “De partij die er nog voor de zomer in slaagt Multikabel over te nemen zit weer een stuk steviger in het zadel”, aldus De Goede. Op dit moment bedient de top-10 van kabelbedrijven in Nederland bijna zes miljoen huishoudens. UPC is verreweg de grootste met ruim twee miljoen aansluitingen. Essent komt boven de anderhalf miljoen en Casema telt 1,27 miljoen abonnees. (o.a. Automatisering Gids)
TV WEST BREIDT PROGRAMMERING UIT
TV West gaat haar zendtijd uitbreiden. Vanaf zondag 4 juni wordt het dagelijkse nieuws- programma verlengd van 15 tot 25 minuten. Bovendien is er voortaan ook een nieuws- uitzending op zondag. Hoofdredacteur Hugo Schneider hoopt per 1 september ook op zaterdag nieuwsuitzendingen te kunnen maken. Sportliefhebbers komen in de nieuwe programmering ook beter aan hun trekken. Vanaf komende week besteed TV West ook op vrijdag en maandag aandacht aan sport door vooruit en terug te blikken op grote sportevenmenten in de regio. De uitbreiding van de programmering is mogelijk dankzij een financiele injectie van de overheid. TV West gaat in het nieuwe tv-seizoen ook deelnemen aan het Net-4-project van de NOS. “Vanaf 1 september worden de NOS- Journaals via TV West uitgezonden om zes, acht en tien uur. Daarachteraan komt het regionaal- en sportnieuws. We hopen daar op den duur nog een half uur aan te plakken met gevarieerd regionaal nieuws. Rondom de nieuwsblokken zijn de amuserende informatieve programma’s Leeuwenhoek, In Smoking, In Kleur, Werkwijzer, Filmspot en Regiojournaal geprogrammeerd. Bij de nieuwe plannen van TV West hoort ook een nieuwe vormgeving. De nieuwe huisstijl is vanaf 4 juni te bewonderen op TV West. (o.a. HC)
REGIO TV UTRECHT ALS ‘KANAAL 9’ DIGITAAL DE ETHER IN
De nieuwe Utrechtse regionale tv-zender Kanaal 9 zendt als eerste omroep in Nederland de programma’s ook digitaal via de ether uit. De nieuwe techniek zou een betere kwaliteit aan beeld en geluid leveren, maar maakt tevens de ontvangst van vele tientallen televisie- kanalen mogelijk. Voor de ontvangst van het digitale ethersignaal is echter wel een speciale ontvanger en antennenodig. De regiotelevisie is vanaf komende maandag in het westelijkdeel van de provincie en in de stad Utrecht te zien. Vanaf woensdag zijn de programma’s ook te zien in de rest van de provincie Utrecht te zien. De antenne en de bijbehorende decoder zijn nog niet te koop. Het digitale signaal wordt dan ook voornamelijk gebruiks als aanvoer kanaal voor de verschillende kabelkopstations. Op de website van de Amersfoortse Courant is een overzicht te vinden op welke kabel- frequenties Kanaal9 vanaf 5 juni te ontvangen is.
ORBAN PROCESSOR OP PROEF BIJ RADIO1
Sinds 22 mei is bij de publieke nieuwszender Radio 1 een Orban audioprocessor op proef in gebruik genomen. Radio 1 moet met de Amerikaanse processor “luider, duidelijker en verstaanbaarder klinken”, aldus Jacques Hollemans van NOB Audio. Het apparaat is momenteel op proef aanwezig. Volgende week zal de zenderredactie de koppen bijelkaar steken. “Zij hebben het laatste woord, maar ik heb er alle vertrouwen in dat de Orban mag blijven”, aldus Hollemans.
STUDIO’S RTV WEST VERHUIZEN NAAR DEN HAAG
De studio’s van RTV West (Radio West en TV West) verhuizen vrijwel zeker van Rijswijk naar de Johan de Wittlaan in Den Haag. Het is de bedoeling dat de regionale omroepen hun intrek nemen in het gebouw van het Johan de Witt College. Het wachten is op het fiat van de Ondernemingsraad. Deze beslissing wordt nog deze maand verwacht. Beide organisaties willen eind 2001 verhuizen. Eerst moet het pand grondig worden verbouwd. Het bestuur hecht veel waarde aan een ‘nieuwe’ gezamenlijke huisvesting. “We zijn per 1 januari gefuseerd. Dan is het belangrijk om zoveel mogelijk dingen samen te doen”, aldus woordvoerder Ben Zwaan. (Haagsche Courant)
CABLE WANADOO 24 UUR UIT DE LUCHT
Alle verbindingen van internetaanbieder Casema in de regio Haaglanden hebben ruim een etmaal platgelegen, naar verluidt vanwege een hack-aanval op het kabelnetwerk. De storing was dondermiddag rond twee uur verholpen. Volgens Casema dat internet via de tv-kabel aanbiedt, konden zeker 20.000 klanten vanaf donderdagmiddag het internet niet op. Woordvoerder Vos van Casema zegt dat de hackaanval elke provider kon overkomen. Dat het ruim 24 uur duurde voordat de storing was verholpen, heeft volgens hem te maken met de moeizame speurtocht naar de bron van de storing. “Het duurde uren voordat we er achter kwamen dat een computer in het netwerk alle andere steeds vroeg om zich te melden. Dat dataverkeer liep helemaal uit de hand”. (HC)
NOB DIEP IN RODE CIJFERS
Het Nederlands Omroepproductie Bedrijf (NOB) is het afgelopen jaar diep in de verliezen gedoken. Onder de streep resteerde een negatief resultaat van ƒ28,4 miljoen vergeleken met een nettowinst van ƒ11,7 miljoen in het jaar ervoor. Voorzieningen voor een ommekeer bij het NOB vormden de belangrijkste oorzaak van het verlies. Die reserveringen beliepen ƒ55,5 miljoen, ruim tien keer zoveel als het voorgaande jaar. Die post betrof zowel personele wijzigingen plus een sociaal plan, kostenbesparende maatregelen en de herstructurering waarbij het NOB werd omgevormd tot een holding met zes werk- maatschappijen. Maar ook wist NOB bitter weinig over te houden van de 4% hogere omzet van ƒ582 miljoen, zo blijkt uit het vrijdag verschenen jaarverslag. Dat kwam vooral omdat de personeelskosten stegen. Ook de externe kosten, onder meer voor uitbesteed werk, gingen omhoog. Het bedrijfsresultaat in 1999 bedroeg daardoor amper zeven ton tegen ƒ17 miljoen in 1998. (Telegraaf)
“CASEMA WIL UITBREIDEN NAAR VLAANDEREN”
In een interview in de Haagsche Courant zegt directeur Henk de Goede van kabel- exploitant Casema dat de kans aanwezig is dat Casema het aantal kabelaansluitingen wil vergroten door overnames in Vlaanderen. “Casema heeft het groene licht (red: van France Telecom) gekregen om zich in de komende tijd verder te versterken. Het zou ideaal zijn om binnen e e n taalgebied 2 miljoen aansluitingen te realiseren.”, aldus De Goede. Om aan die twee miljoen aansluitingen te komen sluit De Goede niet uit dat er ook overnames in Vlaanderen zullen worden gedaan. “Nu zijn we nog te klein om op langere termijn te overleven. Het mooiste zou een omvang zijn van zo’n vijf miljoen aansluitingen in het Nederlandse taalgebied”, aldus De Goede tegenover de Haagsche Courant.
VAN DEN ENDE RICHT FONDS OP VOOR JONGEREN
Ex-televisieproducent Joop van den Ende richt samen met zijn vrouw een fonds op om jonge mensen in binnen- en buitenland te steunen bij het opzetten van projecten op cultureel en sociaal gebied. Dat zegt hij in een interview vrijdag in de Volkskrant. Van den Ende is van plan honderden miljoenen guldens in de op te richten VandenEnde Foundation te stoppen. Het beleggingsrendement wil hij voor 75 procent uitgeven aan culturele projecten en voor 25 procent aan sociale. Over zijn drijfveren om een fonds op te richten zegt Van den Ende dat hij gestoken is door ,, het gebrek aan respect die zogeheten intellectuelen tonen voor wat zij de middelmaat noemen. De elite laat zich leiden door vooroordelen en daar heb ik moeite mee. Misschien wel daarom wil ik in de toekomst juist jonge mensen helpen die niet aan de bak komen.” (ANP)
TROS KRIJGT BOETE VAN 50.000 GULDEN
Het Commissariaat voor de Media heeft de TROS een boete van 50.000 gulden gegeven. De ‘mediawaakhond’ vindt dat de omroep eind 1999 in de fout is gegaan met twee muziekspecials over BZN en Helmut Lotti. De TROS verzuimde voor de kijker duidelijk te maken dat het materiaal voor de programma’s was geleverd door de platenmaatschappijen. Bovendien waren er in de STER-spotjes voor en na de programma’s beelden te zien uit de specials. Ook werden de titels van de cd’s van BZN en Helmut Lotti ‘op overdreven en overdadige wijze’ vertoond. (HC)
COMPUTERANIMATIES BIJ UITZENDINGEN EURO2000
De NOS denkt de televisiekijker bij EURO2000 nog beter te bedienen door computeranimaties te maken van wedstrijdbeelden. Beeldfragmenten kunnen zo vanuit alle mogelijke gezichtspunten worden bekeken. De animatie levert beelden op die eruit zien alsof de camera vrij rond en boven de spelers beweegt. Zo is achteraf alsnog vanuit elk gewenst perspectief te zien of een speler bijvoorbeeld hands heeft gemaakt, een klap heeft uitgedeeld of buitenspel heeft gestaan. (ANP)
OOK PAUW WEG BIJ RTL NIEUWS?
De kans is groot dat Jeroen Pauw gelijktijdig met Loretta Schrijver per 1 september vertrekt bij het RTL Nieuws, waarvoor beiden sinds oktober 1989 als nieuws- lezer hebben gewerkt. Pauw gaat mogelijk naar BNN, met welke omroep hij al enkele weken onderhandelt. Vice-voorzitter Gerard Timmer van BNN laten weten dat er ‘meer dan een gesprek’ is gevoerd. Duidelijkheid over een eventuele transfer van Pauw naar BNN is echter niet te verwachten voordat het Commissariaat voor de Media heeft toegezegd dat de omroep de komende jaren mag doorgaan met uitzenden. Dit gebeurt naar verwachting in juni. (HC)
RICK ENGELKES WORDT TELEVISIEPRESENTATOR
Acteur Rick Engelkes gaat in het nieuwe winterseizoen een lifestyle-programma voor mannen presenteren. Daarin niet alleen aandacht voor mannengeuren en -mode maar ook voor onderwerpen waarover mannen praten: auto’s, sport, vrouwen. Engelkes werd bekend door zijn rollen in ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ en ‘Blauw Blauw’. (HC)
RADIO XCLUSIEF DEN HAAG DEFINITIEF UIT DE LUCHT
De Scheveningse vrije radiozender Radio Xclusief (98.1 Mhz) is na tien jaar van regelmatig uitzenden defintief uit de lucht. Met een dwangsom heeft de RDR ervoor gezorgd dat de uitzendingen die elke dag s’ avonds en ’s nachts plaatsvonden defintief zijn gestaakt. “Zaterdag moesten we al uit de lucht zijn, maar we zijn nog twee dagen doorgegaan”, zegt woordvoerder Oscar Houtsma. “Waarschijnlijk hoeven we daarvoor niet te betalen omdat we nu defintief zijn gestopt”, aldus Houtsma. Xclusief gaat nu proberen bij een andere (regionale) zender enkele uren zendtijd te kopen. Radio Xclusief was samen met Radio Tonka (104.7) e e n van de wenige radiozenders die op regelmatige basis uitzendingen verzorgden in de Haagse vrije ether. Of Radio Tonka een zelfde behandeling te wachten staat is nog onduidelijk.
JONGE KINDEREN KIJKEN HET LIEFST NAAR PUBLIEKE OMROEP
Kinderen van zes tot twaalf jaar kijken het liefst naar de publieke omroep. Vanaf hun dertiende schakelen ze over op de commerciële zenders. De tieners hebben weinig belangstelling voor de speciaal voor hen gemaakte informatieve programma’s op de publieke zenders. Ze kijken liever naar Beverly Hills, Baywatch en Jerry Springer bij de commerciëlen. Uitzondering is Heartbreak High op Nederland 3, waar toch weer vier procent van de tieners naar kijkt. Dat blijkt uit een onderzoek van de Stichting Jeugdinformatie Nederland over 1999. Gemiddeld keek drie tot vijf procent van de jonge kinderen vorig jaar naar kinderprogramma’s van de publieke omroep als Alles Kits, Villa Achterwerk, Klokhuis en het Jeugdjournaal. Nederland 1 en 3 en de Vlaamse zender Ketnet zijn favoriet, Nederland 2 blijft achter. De tekenfilms op de commerciële zenders trokken vorig jaar nog geen twee procent van de jonge groep. (ANP)
JOURNALIST RTV OOST GESCHORST
Verslaggever Jan Medendorp van RTV Oost is door hoofdredacteur-directeur H. Everts geschorst. Reden is een conflict met collega Jan de Koning. Die voelt zich beledigd door Medendorp in het opinieweekblad De Roskam. In een verhaal overde verslaggeving van de vuurwerkramp in Enschede haalde Medendorp uit naar De Koning. Die dwong via de directie van RTV Oost excuses af. Medendorp verklaarde vervolgens in het personeelsblad van de regionale omroep dat hij dat alleen maar op last van de directie had gedaan. `Een lullige zaak`, reageert directeur-hoofdredacteur H. Everts van RTV Oost. `Maar mij restte niets anders dan hem een preventieve schorsing van veertien dagen op te leggen. Een onderzoekscommissie zal met de partijen praten en advies uitbrengen.` (Tubantia)
STER PROFITEERT VAN HALVE FINALE EK
De STER rekent recordprijzen voor reclamespotjes die rond en tijdens de halve finale van Nederland en Italië op televisie worden uitgezonden. Voor 30 seconden zendtijd in de rust moeten bedrijven 154.500 gulden neertellen, meer dan ooit is betaald voor een spotje in Nederland. Voor en na de wedstrijd kost 30 seconden respectievelijk 99.000 en 129.000 gulden. (ANP)
TWEEDE KAMER PLEIT VOOR COMPENSATIE COMMERCIELE RADIO
Een meerderheid van de Tweede Kamer vindt dat commerciële radiostations gecompenseerd moeten worden als hun FM-frequenties volgend jaar worden geveild. Dat bleek dinsdag tijdens een algemeen overleg. De overheid veilt volgend jaar acht FM-frequenties. Zenders als Sky Radio en Radio 538 kunnen daarbij hun huidige plekje in de ether kwijtraken. Zij stellen de afgelopen jaren zoveel geïnvesteerd te hebben in hun frequentie, dat ze goodwill hebben opgebouwd. En die zou volgens de Vereniging van Commerciële Radio (VCR) vergoed moeten worden, omdat het hier om onteigening zou gaan. Het kabinet is tegen compensatie. ,,We hebben altijd duidelijk gemaakt dat het ging om tijdelijke vergunningen”, aldus staatssecretaris De Vries (Verkeer en Waterstaat). Zij vindt bovendien dat een frequentie op zich geen waarde heeft en dat kwaliteit, het potentieel aan luisteraars en de programmering ervan een veel grotere rol spelen. Ook hebben volgens haar de voorgestelde frequenties een grotere dekking dan de huidige, waardoor kopers er altijd op vooruit gaan.
BNN EN DNO ZEKER VAN PLAATS IN PUBLIEKE BESTEL
BNN is met ruim 107.000 leden voor vijf jaar zeker van een plaats in het publieke bestel. DNO (De Nieuwe Omroep) heeft met bijna 73.000 leden genoeg aanhang om voor een voorlopige erkenning als landelijke omroep in aanmerking te komen. Dat meldt het Commissariaat voor de Media. BNN kan de huidige voorlopige erkenning inruilen voor een definitieve. De officiële toekenning door het ministerie van OCW moet nog komen. De omroep rekent inmiddels op vier keer zoveel zendtijd als tot nu toe en wil op tv behalve de satirische jongerenprogramma’s ,,drama, muziek en laagdrempelige informatie” gaan brengen. Op de radio zal BNN volgens eigen zeggen te horen zijn op Radio 1 en 2 en verder op 3FM. Over vijf jaar moet de club van Bart de Graaff wel 300.000 leden hebben om in het publieke bestel te mogen blijven. DNO zit met bijna 73.000 leden ruim boven de eis van 50.000 aanhangers die nodig zijn om een voorlopige erkenning te krijgen. Staatssecretaris Van der Ploeg zal naar verwachting binnen enkele weken officiëel besluiten of DNO die erkenning krijgt. DNO wil programma’s uitzenden over ecologie, economie, rechten van mens en dier en de tegenstelling tussen arm en rijk. (ANP)
UPC KRIJGT BELANG VAN 25 PROCENT IN TELEWEST
Kabelbedrijf UPC krijgt een belang van 25 procent in Telewest Communications, in grootte de tweede (breedband) communicatie-aanbieder van Groot-Brittannië. Het belang wordt overgenomen van UPC’s moederbedrijf UnitedGlobalCom (United). Telewest heeft 1,2 miljoen kabelabonnees en 1,7 miljoen miljoen vaste telefonie-abonnees. De transactie is een onderdeel van een operatie waarbij de Amerikaanse Liberty Nedia Corporation belangen in Europa en Latijns-Amerika overdoet aan United. UPC betaalt voor het belang in Telewest in aandelen. Daardoor stijgt het belang van United in UPC van 51 naar 61 procent. (NRC)
CASEMA VERGOEDT DEEL SCHADE KABELINTERNET
Kabelmaatschappij Casema is bereid abonnees CableWanadoo (internet via de kabel) financieel tegemoet te komen. Deze toezegging is gedaan na overleg met de Consumentenbond, die optreedt namens een groep boze gebruikers. Hoe hoog de compensatie is, is nog onduidelijk.(HC)
TV ZENDER FOX IN DE AANBIEDING
Tv-zender FOX gaat in de verkoop. Aandeelhouder The News Corporation, eigendom van media-magnaat Rupert Murdoch, wil af van zijn belang in het station. Reden hiervoor zouden tegenvallende resultaten zijn. Naar verluidt is SBS Broadcasting SA, het Amerikaanse moederbedrijf van SBS 6 en NET 5, in de race om de aandelen over te nemen, maar over een nieuwe invulling van FOX is nog niets bekend. The News Corporation bezit de helft van de aandelen van FOX, de andere helft is in handen van FOX Kids Europe. Van officiële zijde wordt de verkoop van alle aandelen ontkend. (o.a. Telegraaf)
COMITE ZENDMASTEN NEE IN LOPIK
In het Utrechts Nieuwsblad van dinsdag is een uitgebreid verslag te vinden over het comite ‘Zendmasten Nee’ in Lopik. Dit comite is sterk gekant tegen een eventuele verhuizen van een zendmast vanuit het Zenderpark naar de Benschop, ook onder- deel van de gemeente Lopik. Staatssecretaris De Vries van Verkeer en Waterstaat vindt de verhuizing een prima idee, burgers in Lopik denken daar uiteraard anders over.
HOFSTAD RADIO TIJDELIJK TERUG IN DE ETHER
Vanaf 3 juli is Hofstad Radio tijdelijk terug in de Haagse ether op 91.0 MHz. Hofstad heeft een tijdelijke frequentie gekregen in het kader van het Zeeheldenfestival dat in deze week wordt gehouden op en om het Prins Hendrikplein. Hofstad verzorgt de begeleiding van het festival, met regelmatig reportages vanaf de verschillende locaties aangevuld met zorg geselecteerde classic hits. Het Zeeheldenfestival wordt op woensdag 5 juli geopend door wethouder Stolte.
MEER DAN 10 MILJOEN KIJKERS VOOR ORANJE
De kwartfinale tussen Oranje en Joegoslavië is zondag door 7,5 miljoen mensen thuis vanaf de bank bekeken. Nog eens 3,2 miljoen keken elders naar de wedstrijd, van wie 2,3 miljoen bij kennissen en familie, 600.000 in het café en 300.000 ergens anders. Dat meldt de afdeling Kijk- en Luisteronderzoek van de NOS. Door de in totaal 10,7 miljoen kijkers is het de best bekeken EK-wedstrijd ooit. Het record is 11,7 miljoen, maar dat betrof een WK-duel. Dat was de halve finale Brazilië – Nederland tijdens het WK 1998 in Frankrijk. Opvallend zijn de hoge waarderingscijfers, 7,8 in de eerste en 8,4 in de tweede helft. Dat cijfer is wel hoger dan de 7,8 die de Nederlanders aan het duel Brazilië – Nederland toekenden. Het duel leverde de NOS een marktaandeel van 88 procent op, 75,7 procent van de Nederlanders van zes jaar en ouder keek naar de uitzending. (ANP)
“NA FREQUENTIEVEILING 1 MILJOEN MENSEN ZONDER RADIO 1”
Na het veilen van de radiofrequenties volgend jaar is de kans groot dat 1 miljoen mensen het signaal van Radio 1 niet meer kunnen ontvangen. Dit constateert de NOS, na het bestuderen van het zogenaamde ‘zero base’ onderzoek, dat Nozema en Broadcast Partners uitvoerden in opdracht van het Ministerie van Verkeer & Waterstaat. Doordat dit onderzoek volgens de NOS op enkele punten grote tekortkomingen vertoont, dreigt tenminste 6 pct van de bevolking in het hart van de Randstad Radio 1 niet meer te kunnen ontvangen. De NOS heeft de regering aanbevolen de FM-frequentie 90.7 van de zender Lopik in te zetten voor Radio 1, waarmee het gat in de verzorging van de nationale zender ‘gedicht’ is. Deze frequentie is nu gereserveerd voor een achtste commercieel net. (Adformatie)
MOGELIJK KABELBOD OP EREDIVISIE
abelbedrijven UPC Nederland, Casema, Essent Kabelcom en Mediakabel hebben in een brief aan de NV Eredivisie aangegeven gezamenlijk te willen kijken naar mogelijkheden voor een bod op de voetbalrechten. De kabelbedrijven, die gezamenlijk circa 90% van de Nederlandse kabelhuishoudens bereiken, reageren volgens UPC-woordvoerder Ronald van der Aart op het spontane bod dat KPN deed voor het verkrijgen van de eredivisierechten, vooral met het oog op internet. De kabelbedrijven stellen zich te realiseren dat de rechten tot 2002 bij de NOS (samenvatting) en Canal+ (live) vastliggen. Mediakabel, voor meerderheid in handen van UPC en Essent Kabelcom, biedt mee om de dekkingsgraad te verhogen. Volgens Van der Aart ligt er een bod om voor de komende jaren naast naamgeving ook een combinatie van internetsamenwerking na te streven. Daarbij zou UPC Nederland de beeldrechten gezamenlijk met de NV Eredivisie willen aanbieden. Als naam ligt UPC Eredivisie volgens Van der Aart voor de hand, ter aanvulling op de sponsoring van Heerenveen. Volgens de Telegraaf zou het daarbij gaan om 9,5 miljoen gulden per jaar. Van der Aart bevestigt noch ontkent dit. (Broadcast magazine)
8FM OP UPC-KABEL
Kabelbedrijf UPC moet het radioprogramma 8FM van aanbieder Betaco op de kabel toelaten. 8FM zendt uit in delen van Noord-Brabant, zowel in de ether als via de kabel van Essent. In Eindhoven en omgeving is de kabel echter in handen van UPC. Regels verplichten omroepaanbieders zoals UPC programma-aanbieders toe te laten als zij een redelijk verzoek indienen. (NRC)
CASEMA ZET INTRODUCTIE KABELTELEFONIE IN IJSKAST
Casema zet de grootschalige marketing en verkoop van telefoniediensten via de TV-kabel, die deze zomer moest beginnen, in de ijskast. Een groot deel van de technici die werken aan het uitrollen van kabeltelefonie wordt ingezet voor het oplossen van de problemen met Internetverkeer. Casema werd het vuur na aan de schenen gelegd door de Consumentenbond die dreigde de abonnees op te roepen slechts driekwart van het abonnementsgeld te voldoen. Deze week hebben beide partijen overlegd. Afgesproken is dat de kabelaar volgende week met een pakket maatregelen komt om de klachten van de Internet-abonnees aan te pakken. Het vrijmaken van de technici maakt hier deel van uit. De introductie van telefonie via de kabel voor consumenten loopt nu echter vertraging op. Sinds mei loopt een experiment met duizend klanten in Leidschendam en Voorburg. Vanaf september moet telefonie via de kabel verder worden uitgerold, eerst in de regio Den Haag. Volgens een woordvoerder van Casema gaat de start in Den Haag wel door. Elders wordt de verkoop van telefonie-abonnementen tot na de zomer uitgesteld. Ook een grote marketing- campagne is naar het najaar doorgeschoven. Op die manier moet worden voorkomen dat Casema niet aan de vraag zou kunnen voldoen. Het uitstel betekent een forse financiële tegenvaller voor Casema. Het bedrijf had eind dit jaar 16.000 telefoonabonnees willen hebben. De Casema-woordvoerder benadrukt dat het telefonie- aanbod voor zakelijke klanten blijft gehandhaafd. (Automatisering Gids)
GEEN NIEUWE TV-ZENDERS OP HAAGSE KABEL
De Haagse bevolking is tegenwoordig zo tevreden met het aanbod aan tv-zenders, dat er geen enkele reden is daarin verandering aan te brengen. De 34 bestaande kanalen blijven dan ook allemaal gehandhaafd. Het enige kanaal waarover de Hagenaars niet tevreden zijn, is de Stads Radio Kabelkrant. Maar doorgifte daarvan is tot spijt van de programmaraad wettelijk verplicht. Florisson van de Programmraad in Den Haag hoopt dat Casema ook in Den Haag snel decoders gaat invoeren, waardoor tv-kijkers zelf bepaalde zenders aan hun pakket kunnen toevoegen. De decoderpakketten worden wellicht nog dit jaar ingevoerd in Den Haag, maar de exacte datum is nog niet bekend.
NOZEMA TEST STEUNZENDER IN ROOSENDAAL
Nozema heeft deze week een nieuwe zender voor SkyRadio op 100.4 MHz vanuit Roosen- daal getest, bericht De Radiowereld. De zender staat opgesteld in de toren in Roosendaal. Het signaal was tijdens de testuitzendingen goed te ontvangen in de auto vanaf Middelburg tot aan Ellewoutsdijk (Zuid-beveland). De zender zal naar verwachting binnenkort in gebruik worden genomen.
CASEMA INTRODUCEERT ZEE-TV EN CHINEES TVBS IN GEHELE UITZENDGEBIED
Met ingang van donderdag 22 juni is het uitzendgebied van de Hindoestaanse televisiezender ZEE TV uitgebreid. ZEE TV was tot voor kort alleen in de regio Den Haag te ontvangen. Sinds 22 juni is ZEE TV in het hele gebied, waar Casema diensten exploiteert, te ontvangen. ZEE TV is te ontvangen via een digitale decoder die via dealers of via Casema verkrijgbaar is. De kosten voor deze zender zijn fl. 44,95 per maand (inclusief fl. 9,95 decoderhuur).Met ingang van 27 juni wordt de Chinese abonnee-zender TVBS-Europe door Casema geïntro- duceerd. TVBS is een zender voor de Chinese bevolkingsgroep in Europa en heeft een gevarieerd aanbod van programma’s die Kantonees of Mandarijn gesproken worden. TVBS is uitsluitend door middel van een decoder te ontvangen. Een abonnement op TVBS kost fl. 69.95 per maand inclusief het huurbedrag voor de decoder. Door middel van deze digitale decoder heeft de klant ook toegang tot andere diensten zoals “Filmtime” , een elektronische programmagids en voor het einde van het jaar een zeer uitgebreid aanbod van nieuwe TV zenders.
NMA DOOR RECHTER IN ONGELIJK GESTELD
De NOS en HMG hoeven nog geen programmagegevens te leveren aan De Telegraaf zolang de rechtbank zich nog buigt over de bodemprcedure die de NOS eerder dit jaar startte. Dat heeft de president van de rechtbank van Rotterdam gevonnist. De rechter heeft besloten dat de NMa-besluiten van 16 februari jongstleden, waarin was neergelegd dat de NOS en HMG per direct hun programmagegevens moesten leveren tegen een redelijk vergoeding, in strijd zijn met de Mededingingswet die ruimte biedt voor het afwachten van de bodemprocedure. Als de NOS wordt gedwongen programmagegevens af te geven, komt het voortbestaan van de omroepbladen wellicht in gevaar. Deze zijn nu goed voor een gezamenlijke winst van 55 miljoen gulden per jaar. In het geval van de publieke omroepen vloeit dat geld terug in de programmering. (ANP)
ORANJE HAALT 10 MILJOEN KIJKERS
Het duel Nederland-Frankrijk heeft 10,1 miljoen kijkers getrokken, heeft de NOS gemeld. Daarvan keken er 7,6 miljoen thuis. Daarmee komt het duel op de 4de plaats van meest bekeken programma’s aller tijden. Op de eerste plaats staat nog steeds de halve finale Nederland – Brazilie tijdens het WK in Frankrijk in 1998. Die wedstrijd trok destijds 11,7 miljoen Nederlandse kijkers. (NOStt)
SBS WIL BEST SUBSIDIE OVERHEID
De commerciële omroep SBS (SBS6 en Net5) reageert enthousiast op het voorstel van het Commissariaat voor de Media om publiek geld beschikbaar te stellen aan commerciële omroepen. Dat zou mogelijk zijn door een beroep te doen op geld uit het Stimuleringsfonds. Aan het geld worden door de overheid wel voorwaarden verbonden. SBS-directeur Fons van Westerloo vindt dat commerciële omroepen “niet te snel hun hand moeten ophouden bij de overheid”, maar hij benadrukt dat met de extra inkomsten grotere producties mogelijk worden. De kwaliteit van de programmering kan volgens hem met het extra geld worden verbeterd. “Als er een concreet voorstel komt, zitten we binnen 24 uur aan tafel.” HMG (RTL4, RTL5, Veronica) reageert terughoudend op het voorstel. “De overheid kan altijd komen praten, maar we willen onze programmering zelf blijven bepalen”, zegt een woord- voerder. Twee jaar geleden lanceerde Staatssecretaris Van der Ploeg (Cultuur) eenzelfde voorstel maar daarop is, volgens zijn woordvoerder, nooit gereageerd. (NRC)
LUISTERCIJFERS APRIL/MEI
mrt/apr apr/mei
01 Sky Radio 100.7 FM 15.1 14.4
02 Radio 3 FM 14.2 13.6
03 Radio 2 9.1 8.8
04 Radio 538 7.3 8.1
05 Radio 10 FM 7.9 7.9
06 Radio 1 7.6 7.5
07 Noordzee FM 4.9 5.4
08 Veronica FM 5.0 4.9
09 Classic fM 2.3 2.1
10 Arrow Classic R. 1.4 1.3
11 Radio 4 1.2 1.2
12 Radio 5 0.7 0.7
13 Love Radio 0.4 0.4
14 Business Nieuws 0.2 0.3
-- Gez. Regio 14.0 14.3
-- Overige zenders 8.8 9.0
UPC TV GESTART MET EXPO
UPCtv heeft haar achtste themakanaal gelanceerd. Expo 24×7 richt zich op thema’s als kunst en design. Daarbij zal het documentaires en reportages uitzenden over thema’s als mode, grafisch en industrieel ontwerp, sculpturen, fotografie, schilderkunst en architectuur. Het kanaal zendt 24 uur per dag uit en zal als pluspakketkanaal in (digitale) pakketten worden aangeboden via de kabel. (upc)
TOM MULDER KOMT MET NIEUWE VERSIE 50-POP OF EEN ENVELOP
Discjockey Tom Mulder keert terug in de ether met een nieuwe versie van het programma ’50 pop of een envelop’. Dat bericht De Telegraaf in haar editie van dinsdag. Voor Radio 10 FM presenteert hij vanaf 1 juli ‘250 pop of een envelop’. Mulder presenteerde de radioquiz tussen 1977 en 1987 voor de TROS en wist daarmee miljoenen luisteraars te trekken.
DEBBY PETTER NAAR ACHT-UUR JOURNAAL
Journaal-presentator Debby Petter zal vanaf september 2000 Pia Dijkstra opvolgen als presentator van het NOS 8 uur Journaal. Dat blijkt uit een nog te verschijnen interview in Avro’s Televizier. Petter die nu voor diverse bulletins werkzaam is, is blij met het vertrouwen wat de NOS in haar heeft. (JS)
AOL BEGINT MET INTERACTIEVE TELEVISIE
De Amerikaanse internetaanbieder America Online (AOL) begint met interactieve televisie. Inwoners van de Amerikaanse steden Sacramento, Phoenix en Baltimore kunnen via hun gewone televisietoestel tv-kijken, maar ook e-mailen, chatten en een tv-gids ontvangen. Er wordt gebruik gemaakt van settopboxen van het Nederlandse elektronicaconcern Philips. De ontvangst van AOLTV is mogelijk voor tussen de 14,95 en 24,95 dollar (34 en 57 gulden) per maand. (NRC)
UPC SLAAT VLEUGELS VERDER UIT IN DUITSLAND
Kabelbedrijf United Pan-Europe Communications (UPC) gaat zijn activiteiten in Duitsland verder uitbreiden. De onderneming voert op dit moment exclusieve gesprekken met Deutsche Telekom over de overname van diens kabelnetwerk in de provincie Rijnland- Pfalhz. Dat heeft Deutsche Telekom maandag bevestigd. (NRC)
TWEEDE HELFT MINDER KIJKERS VOOR ORANJE
Het tweede duel van Oranje tegen Denemarken heeft vrijdagavond 9,2 miljoen kijkers getrokken, minder dan verwacht. Volgens de dienst Kijk- en Luisteronderzoek heeft dat alles te maken met het matige spel van het Nederlands elftal in de eerste helft. “Normaal gesproken wordt de tweede helft van een voetbalwedstrijd veel beter bekeken. Doordat Oranje pas laat uit de startblokken kwam, hebben veel mensen dus die prachtige tweede helft aan zich voorbij laten gaan”, zo weet woordvoerder R. van Dammen. Als voorbeeld noemt hij de waardering van de Nederlandse televisiekijker. De eerste helft werd gewaardeerd met een magere 6,7, na de rust kregen de mannen van bondscoach Frank Rijkaard maar liefst een punt hoger. In totaal zag 65 procent van de Nederlandse bevolking van 6 jaar en ouder de wedstrijd, wat betekent dat 86 procent van de televisiekijkers vrijdagavond naar het voetballen keek. (Telegraaf)
VANAF DONDERDAG TMF IN LEIDEN EN OMGEVING
Met ingang van donderdag 22 juni 2000 wordt het televisiepakket in Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Rijnsburg en Valkenburg (z-h) gewijzigd. Op advies van de programmaraad wordt de muziekzender TMF (The Music Factory) in het basispakket opgenomen. Hierdoor verdwijnt de zender Duitsland 3 (WDR) of France 2 (afhankelijk van de woonplaats). Omdat het kabelnet niet genoeg capaciteit heeft voor een extra zender is in overleg met de gemeenten besloten welke zender per gemeente komt te vervallen. Leiden is nog e e n van de weinig grote steden waar de muziekzender niet overal te zien is. Leiden is voor TMF een belangrijke lokatie aangezien de universiteitsstad veel studenten huisvest.
COMMISSARIAAT WIL SUBSIDIE VOOR COMMERCIELEN
Het Commissariaat voor de Media adviseert het kabinet commerciële omroepen geld te geven om hun programma’s te verbeteren. De commerciële Holland Media Groep zit echter niet op overheidsgeld te wachten. In het jaarverslag over 1999 schrijft het toezichtorgaan dat ‘de enorme geldstromen uit reclame en sponsoring vooralsnog vooral leiden tot toenemende commercialisering en vervlakking van de programmering’. Overheidsgeld moet die vervlakking tegengaan. Het commissariaat wil de commerciële omroepen niet zomaar een zak geld geven. ,,Daar worden dan voorwaarden aan gesteld”, zegt voorzitter H. Koetje. ,,Zo zou een commerciële zender een beroep moeten kunnen doen op stimuleringsfondsen.” Staatssecretaris Van der Ploeg (media) bepleitte dat al eerder. Die stimuleringsfondsen zijn bestemd voor mooie documentaires of programma’s met culturele waarde, zegt een woordvoerder van de NOS. ,,Dat levert minder advertentie- inkomsten op. Het is niet zo gek dat de commerciëlen een beroep op de stimulerings- fondsen kunnen doen als ze die programma’s toch maken.”
HMG: “WIJ HEBBEN OVERHEID NIET NODIG”
Maar hij wijst erop dat de publieke omroep nu al niet uitkomt met de stimuleringsfondsen. ,,Geld voor opera-uitzendingen is er al bijna niet meer. Als de commerciëlen geld uit die pot krijgen, blijft er voor ons nog minder over. Daar zijn we niet blij mee, tenzij er geld bijkomt.” De Holland Media Groep (RTL4, RTL5 en Veronica) heeft geen enkele interesse in de stimuleringsfondsen. Een woordvoerster: ,,Wij vragen ons af hoe het Commissariaat kwaliteit definieert. Voor ons zijn dat hoge kijkcijfers. Daar hebben we de overheid niet voor nodig. Bovendien gaat overheidssteun bijna altijd gepaard met dwingende regels, en die willen we niet.” (TROUW)
POLITIEK WIL MEER STEUN VOOR NOORDWIJK RADIO
De Noordwijkse wethouder Sweers moet met een nieuw voorstel komen voor de gemeentelijke steun aan Noordwijk Radio. De plaatselijke politiek liet woensdag tijdens een commissievergadering massaal weten de door het college van burgemeester en wethouders voorgestelde 21.000 gulden subsidie per jaar ’minimaal’ te vinden. Sweers is onder meer bang voor precedentwerking. Hij ziet straks ook de huis-aan-huisbladen al op de stoep staan voor subsidie. En hij vindt dat de gemeente zich zo min mogelijk met de journalistiek moet inlaten. Volgens Sweers is bovendien die 21.000 gulden genoeg om aan de wensen van Noordwijk Radio te voldoen. Die vereniging moet dan alleen het aanstellen van een betaalde coördinator uit haar hoofd zetten. Op welk bedrag hij moet uitkomen, kreeg Sweers gisteren van de politici niet te horen, maar wel drong de hele commissie aan op nieuw overleg en meer steun voor de omroep. (LD)
ADVIES EUROPEES HOF: “VERNIETIG VERBOD OP TABAKSRECLAME”
Het Europese verbod op tabaksreclame uit 1998 is ongeldig en moet worden vernietigd. Dat heeft een van de negen advocaten-generaal van het Europese Hof van Justitie in een advies aan het Hof bekendgemaakt. Als de rechters van het Hof over enige maanden dit voorlopig oordeel overnemen, wat volgens een woordvoerder van het Hof “in tachtig procent van de gevallen gebeurt”, zijn de lidstaten van de Europese Unie niet meer verplicht om vóór 2006 reclame en sponsoring door de tabaksindustrie af te schaffen. Als het verbod op tabaksreclame wordt geannuleerd, kan dat ook de nieuwe richtlijn die deze week door het parlement is aangenomen op losse schroeven zetten. Die richtlijn behelst grotere gezondheidswaarschuwingen op de pakjes en het schrappen van teksten als ‘light’ en ‘low tar’. De richtlijn heeft dezelfde wettelijke basis als het verbod op de tabaksreclame destijds. (NRC)
AANTAL LOKALE OMROEPEN BLIJFT DALEN
Het aantal lokale omroepen blijft dalen. Uit het jaarverslag van de Organisatie van Lokale Omroepen in Nederland (OLON) blijkt dat er in 1999 nog 328 waren, tegen 340 een jaar eerder. In 1997 bedroeg het aantal nog 355. De daling van het aantal lokale omroepen is vooral te wijten aan de gemeentelijke herindelingen. De Mediawet schrijft voor dat er per gemeente ten hoogste een omroep actief mag zijn. Twaalf omroepen verdwenen vorig jaar door herindelingen, twee gingen failliet. Uit het jaarverslag blijkt verder dat de omroepen vorig jaar gezamenlijk 724 lokale media exploiteerden, waaronder televisie, radio, teletekst en internet. Radio is het meest toegepaste medium; 313 omroepen zenden daarop uit. Bijna honderd zijn ook op de televisie te zien, terwijl ruim 150 omroepen een plekje op internet hebben. (ANP)
EU ONDERZOEKT FUSIE TIMEWARNER-EMI
De Europese Commissie gaat een volledig onderzoek openen naar de fusie tussen het Amerikaanse mediaconcern TimeWarner, en EMI, dat actief is in de muziek- en filmindustrie. Volgens Brussel dreigt hierdoor een kartel te ontstaan dat 80 procent van de Europese markt voor cd’s en muziek via het internet in handen krijgt. Het onderzoek zal vier maanden in beslag nemen. Samen met Seagram-dochter Universal Music, Bertelsmann en Sony zou TimeWarner/EMI een overheersende rol op de muziekmarkt verwerven. Verder zou de nieuwe combinatie dominant kunnen worden op de markt voor muziekrechten. Europees commissaris Monti (mededinging) is eerder al een onderzoek begonnen naar de fusie tussen TimeWarner en internetaanbieder America Online. Na samensmelting met EMI zou deze combinatie de markt voor muziekverkoop via internet volledig overheersen. (NRC)
TELEFONICA KOMT SNEL MET BOD OP ENDEMOL
Nog deze maand verwacht Telefónica een definitief besluit te nemen over het openbaar bod op de aandelen Endemol. Dat heeft het Spaanse telecombedrijf bekendgemaakt. De exacte datum hangt onder meer af van het verkrijgen van de goedkeuring van de beurssautoriteiten. Op 17 maart kondigde Telefónica aan het amusementsconcern te willen overnemen via een aandelenruil. Voor elk aandeel Endemol heeft Telefónica 5,58 eigen stukken over. In maart kwam dat neer op zo’n 5,5 miljard euro (12,1 miljard gulden). Inmiddels is het aandeel Telefónica gedaald van 28,50 euro in maart tot een slotkoers van 23,22 euro woensdag. Daarmee is het bod afgeroomd tot 4,6 miljard euro. Beleggers speculeerden al op een verhoging: gisteren sloot het aandeel Endemol op 139,50 euro. (NRC)
CASEMA ERKENT ‘BLUNDER’ KABELINTERNET
Casema erkent tegen beter weten in te veel mensen aan te hebben gesloten op internet. In sommige wijken en gemeenten is het systeem voor internet via de kabel overbelast en daardoor erg traag. “We hebben een kapitale blunder begaan door alsmaar mensen aan te blijven sluiten”, erkent woorvoerder G. Vos. Bovendien geeft Vos een verklaring voor het hoge aantal aansluitingen: het bedrijf hanteerde hoge streefcijfers voor het te behalen marktaandeel. “Om daaraan te voldoen hebben we in sommige wijken te veel mensen aangesloten, zo blijkt achteraf. We gaan daar met de Consumentenbond over praten. Op individuele basis betalen we al geld terug aan abonnees. We kunnen dat niet voor iedereen doen, omdat niet iedereen problemen heeft. We werken hard aan oplossingen. De Consumentenbond doet alsof we niets doen, maar dat is onjuist”. (HC)