Media kort: juni 2001

OMROEP FLEVOLAND KRIJGT MILJOENENGIFT

De provincie Flevoland wil een miljoen gulden bijdragen aan een nieuw, 10 miljoen gulden kostend gebouw van Omroep Flevoland in Lelystad, dat de radio- en tv-afdelingen bundelt. Als Provinciale Staten in september aldus beslissen dan geeft het ministerie van OC&W ook een miljoen. Een derde miljoen wordt verwacht uit de verkoop van het gebouw in Almere.

NOS DENKT OVER TERUGKEER EXACTE RADIOPIEPJES

De NOS praat volgende week met de makers van het NOS Radionieuws over de mogelijkheid de radiopiepjes weer precies op tijd te laten klinken. Momenteel gebeurt dat niet altijd, omdat sinds 1 april handmatig een zogenoemd audiologo wordt gestart. Het audiologo is een deuntje waarin de piepjes zijn verwerkt. Dit zorgt voor ontevredenheid bij nieuwslezers en regionale zenders, omdat de diverse klokken soms niet op elkaar zijn afgestemd. ‘Regionalen’, die wel de exacte tijd aanhouden, hebben dan drie piepjes uitgezonden en vallen daarna midden in een zin van de nieuwslezer. Ook duivenmelkers die hun duiven op de piepjes loslieten, hebben problemen met het audiologo. De NOS bekijkt volgens een woordvoerder of er een oplossing is. Een mogelijkheid zou zijn om de piepjes weer exact weer te geven via de daartoe bestemde klok in het Duitse Braunschweig. (o.a. ANP)

RADIO192 VAN START OP 1332 AM

Een club oud-Veronicamedewerkers heeft donderdag bekendgemaakt een radiostation te beginnen op AM-frequentie 1332. Het station gaat Radio 192 (de allereerste frequentie waarop zendschip Veronica uitzond) heten. Radio192 is de opvolger van OkayFM, een station dat al geruimte tijd op de kabel in het Gooi en Amsterdam is te horen. De uitzendingen via de 1332 AM (de voormalige frequentie van Radio Nationaal en indertijd toegewezen aan Hoppa Radio / TodayFM) gaan 4 juli van start. Radio 192 gaat ‘golden oldies’ uit de jaren ’50,’60 en ’70 uitzenden. Het ‘zeezendergevoel’ moet op die manier weer in de ether terugkeren. Volgens de initiatiefnemers zuller meer oud-Veronicanen de stap naar het nieuwe middengolfstation maken.

CANAL PLUS SCHRAPT BANEN

Betaalzender Canal Plus schrapt tweehonderd banen, ongeveer zes procent van het totaal. Eigenaar Vivendi Universal, dat het bedrijf een jaar geleden kocht, neemt maatregelen om het bedrijf winstgevend te maken. Directeur Nederland Hans van der Veen: ‘In Nederland? Absolute onzin, hier verdwijnen absoluut geen banen’. Voor de gedupeerden in de andere landen wordt binnen de groep naar vervangende posities gezocht.

DNO OMROEP GAAT “ONLINE” VERDER

De Nieuwe Omroep (DNO) van initiatiefnemer Aad van den Heuvel gaat woensdag 20 juni (20.30 uur) live uitzenden op internet. Dat heeft de omroep in spe, die zich vooral wil richten op milieu, mensenrechten en mondiale verhoudingen, donderdag laten weten. DNO heeft naar eigen zeggen ruim 86.000 leden, maar kreeg van staatssecretaris Van der Ploeg (Media) geen erkenning als publieke omroep. Daartegen loopt een beroepsprocedure. In de tussentijd stort DNO zich volledig op internet. Aanvankelijk zouden de maandelijkse internetuitzendingen vanaf april beginnen, maar volgens Van den Heuvel is dat wegens technische tegenslag vertraagd. Over de precieze inhoud van de uitzending op 20 juni kan Van den Heuvel nog niets zeggen. Het programma is te volgen op www.denieuweomroep.nl.

MARTIN FROBERG WORDT DIRECTEUR IKON

Martin Fröberg (37) is benoemd tot directeur van de interkerkelijke omroep IKON. Fröberg, hoofdredacteur en plaatsvervangend directeur van Omroep Brabant, volgt Lejo Schenk op, die vorig jaar directeur van het Tropenmuseum werd. Fröberg was voordien programmamaker bij de KRO. Ook werkte hij voor VPRO, Veronica Nieuwslijn, AVRO en Het Parool. Hij treedt per 1 september in dienst van de IKON. De nieuwe directeur is ‘van huis uit nederlands-hervormd’, deelde de IKON desgevraagd mee.

RADIO NATIONAAL ALLEEN OVERDAG VIA 1296 AM

De commerciele radiozender Radio Nationaal zal per 1 juli alleen overdag (05.00 tot 20.00 uur) uitzenden via de 1296 kHz. De zender zal in de avonduren voornamelijk worden gebruikt door de BBC, die de zender in het verleden volledig gebruikte. De overeenkomst met Merlin Communications is voor de duur van twee jaar. Volgens Van Cooten zijn met de deal ‘enkele miljoenen’ gemoeid.

KORTGEDING MULTIKABEL: CANAL+ DREIGT MET TERUGTREKKEN UIT NEDERLAND

Canal+ zal zich terugtrekken uit Nederland als kabelexploitanten conform het advies van de OPTA landelijk een doorgiftevergoeding van 60 cent per maand per abonnee in rekening zullen gaan brengen. Dat bleek gistermorgen tijdens een kort geding voor de president van de rechtbank in Alkmaar, dat door de betaalzender was aangespannen tegen de Noord-Hollandse kabelexploitant Multikabel. Multikabel geeft Canal+ met haar 8500 abonnees tot uiterlijk vrijdag a.s. de tijd om akkoord te gaan met de vergoeding die vorig jaar door de ’telecom-scheidsrechter’ OPTA is vastgesteld. Tekent men dat niet dan gaat het beeld definitief op zwart. Volgens advocaat mr. E.J. Dommering van Canal + is het een kwestie van slikken of stikken, terwijl men voor een groot aantal Noord-Hollandse gemeenten met Multikabel nog lopende overeenkomsten heeft volgens het oude tarief en is de verhoging van 150 procent onacceptabel.

GEEN DEAL MET SBS: VERONICA TOBT OVER TOEKOMST

De top van vereniging Veronica is woensdag bijeen gekomen om te praten over de toekomst. Dinsdagavond ketste de geplande samenwerking met de SBS-groep (V8, SBS6 en Net5) af. Veronica had met de SBS-groep opnieuw willen beginnen op het kanaal van V8 met Veronica als omroepbedrijf. Maar financieel kwamen beide partijen niet tot elkaar. Veronica-voorzitter J. van der Reijden, momenteel ook waarnemend- burgemeester van Valkenburg (ZH), heeft al eerder aangegeven hoe dan ook per 1 september terug te reden als voorzitter. Met ingang van die datum komt de naam Veronica weer vrij als titel van een omroepbedrijf en per die datum had V8 ook moeten worden omgedoopt in Veronica. De naam Veronica valt de vereniging in september pas weer toe, omdat dat in de deal met HMG (RTL4, RTL5 en – inmiddels – Yorin) was opgenomen. Veronica maakte deel uit van dat concern, maar vertrok wegens financiële onvrede. HMG heeft de zender vervolgens omgedoopt in Yorin. Alle vroegere Veronica-programma’s en presentatoren zijn bij HMG, en dus Yorin, gebleven. De vereniging bezit de rechten op Veronica digitaal, waarin de internetactiviteiten zijn samengebracht. Ook bezit de vereniging de rechten op het populaire Veronica-blad en de radiozender KinkFM. Op de site van Veronica is inmiddels een mededeling verschenen over het afketsen van de deal. ,,Het bestuur van Veronica heeft zich de afgelopen tijd beraden op alternatieve scenario’s voor de toekomst van Veronica. Het streven naar de ontwikkeling van de huidige Veronica-organisatie tot een multimediaal bedrijf met activiteiten op het gebied van radio en/of televisie blijft centraal staan. In de komende weken en maanden zullen deze scenario’s nader worden onderzocht en uitgewerkt. (o.a. ANP/Nieuwsklik)

RADIO NATIONAAL TERUG IN DE ETHER VANUIT ENGELAND

Radio Nationaal gaat uitzenden vanuit Engeland via een krachtige middengolf-zender op 1296 AM. Vanmorgen is in Hilversum het contract getekend tussen Radio Nationaal en Merlin Communications International Ltd. Hier- door kan de commerciele radiostation naast de kabel voortaan ook in de ether te ontvangen is in heel Nederland en België. Algemeen Directeur Karel van Cooten: “Wij kunnen echt niet langer wachten tot de politiek eindelijk duidelijkheid verschaft over hoe en wanneer de frequenties verdeeld gaan worden, dus hebben we op dit moment geen andere keus. Natuurlijk gaat onze voorkeur nog steeds uit naar een binnenlandse FM-frequentie, maar voor de Nederlandse muziek in het algemeen en onze luisteraars in het bijzonder, is het van het grootste belang dat we zo snel mogelijk overal te ontvangen zijn. Daar zijn we nu in geslaagd!”. De uitzendingen op 1296 AM beginnen zondag 1 juli om 12 uur ’s middags. Vorig jaar mei startte Radio Nationaal via de kabel en twee kleine middengolf-zenders (1332 AM en 1035 AM). De zender op de frequentie 1296 AM is gestationeerd in Oost Engeland en kan met een vermogen van meer dan 500 kw grote delen van Europa bereiken. (R. Nationaal)

KABELKRANT HANM DOOR ESSENT VAN DE KABEL GEHAALD

De uitzendingen van de kabelkranten van HANM in Overijssel zijn door kabelexploitant Essent gestaakt. Essent heeft dat besloten naar aanleiding van het faillisement van de uitgever HANM. Aangezien HANM nu geen doorgitevergoeding betaald heeft Essent besloten de stekker er uit te trekken. Volgens een woordvoerder betreft het zo’n 300.000 aansluiting. (NRC)

VERLIES VOOR BRITSE MEDIAGROEP GRANADA

De Britse mediagroep Granada is in de eerste helft van het huidige boekjaar in het rood gedoken. Er werd een nettoverlies geleden van GBP 17 mln, per aandeel 0,7 pence. Dat heeft het bedrijf woensdag bekendgemaakt. Tegelijkertijd werd een herstructurering aangekondigd. De slechte resultaten van de mediagroep, die samen met Carlton Communications de televiesiezender ITV controleert, zijn voor een deel te verklaren door de mindere reclame-inkomsten. De bedrijven besparen op hun advertentiebudget door de slechtere economische omstandigheden. De netto reclame-inkomsten van Granada daalden in het eerste halfjaar met 5,4%. Vooral de grote internationale bedrijven investeerden minder in reclame. De regionale reclame-inkomsten bleven ongeveer constant. Ook de slechte resultaten van ONdigital, de betaalzender van Granada en Carlton Communications, verklaren de verliescijfers. De betaalzender doet er langer dan verwacht over om uit de kosten te komen. Voor de nabije toekomst had Granada-topman Steve Morrison weinig goed nieuws. ‘Er is nog geen herstel in zicht.’ Tegelijk zei hij ook dat de crisis in de reclame-inkomsten niet zo rampzalig is als sommige doemdenkers voorspelden. (FD)

RTL WIL GROOTSTE INTERACTIEVE TV-GROEP VAN EUROPA ZIJN

RTL Group wil de grootste interactieve TV-groep van Europa worden. Daarnaast wil de groep vaste voet in de Verenigde Staten krijgen. Dit stelt RTL-topman Didier Bellens van het mediabedrijf uit Luxemburg in een gesprek met de Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal. RTL wil zich meer profileren als een interactieve zender. Begin dit jaar had RTL-eigenaar Bertelsmann veel moeite met het lanceren van haar eerste breedband TV-zender. Bellens wil die breedbandzender deze zomer opnieuw lanceren. Ook op sportgebied is RTL ambitieus met de fusie van haar sportuitzendrechten met die van Canal+. Eerder deze week doken er geruchten op dat RTL in gesprek zou zijn met het Spaanse Telefonica over de overname van de het Nederlandse televisieproductiebedrijf Endemol Entertainment. De TV-groep wil ook haar Amerikaanse activiteiten uitbreiden. De Amerikaanse wetgeving verbiedt echter de overname van een TV-zender door een buitenlandse groep. Bellens situeert de Amerikaanse ambities veeleer op het gebied van TV- en filmproductie. Zo zou hij een deal hebben met een grote filmproducent om samen films uit te brengen. RTL wil in de toekomst minder TV-drama produceren en meer spelprogramma’s. Zo stopte het ondermeer de productie van de succesreeks Baywatch. (FD)

GEMEENTE AMSTERDAM: VIER MILJOEN VOOR AT5

Het college van b. en w. tekent binnenkort een intentieverklaring voor de overname van stadszender AT 5 van PCM Uitgevers. De gemeente wil de zender kopen voor in totaal vier miljoen gulden: 1,2 miljoen gulden voor het aandelenpakket, 2,8 miljoen gulden voor het overnemen van de schuld van de zender aan PCM. Dat heeft het college gisteren besloten. De intentieverklaring is de eerste formele stap voor de overname, de komende maanden doet de gemeente financieel, fiscaal en juridisch onderzoek naar de gezondheid van AT 5. De gemeenteraad en de ondernemingsraad van AT 5 moeten de overname nog goedkeuren.

UPC BEGINT PROEVEN MICROSOFT-SOFTWARE VOOR DIGITALE TELEVISIE

UPC is al enkele weken met een proef bezig met Microsofts-software voor digitale televise. Honderd Amsterdamse huishoudens testen nu Philips-opzetdozen met Microsoft-software. Dit bericht het Internetmagazine Planet Multimedia. De kabelaar test op dit moment ook een tweede systeem. In Wenen is een vergelijkbare proef gaande met Motorola-opzetdozen met software van Liberate Technologies. Momenteel maken reeds 33.000 UPC-huishoudens in Nederland gebruik van een Philips-tv-doos. De configuratie die nu getest wordt, wijkt daarvan af. De nieuwe toegangbieders voor digitale televisie bieden behalve video on demand en de programmagids ook e-mail en interactieve diensten voor aangepast internetsurfen. Aangepast in die zin, dat er geen een-op-een kopie gemaakt kan worden van het pc-internet voor de televisie. Het bedrijf OpenTV is ook in de markt voor tv-surfen met een speciale webbrowser voor tv. Bert Holtkamp van UPC: ‘Tegen het einde van het jaar hopen we 250.000 settop boxen te hebben geinstalleerd. In het najaar beginnen we met de voorlichting- en marketingacties. We kiezen juist voor twee verschillende systemen om niet afhankelijk van een aanbieder te zijn. Misschien nog belangrijker is, dat we op deze manier de kosten laag kunnen houden’. Een andere uitleg is dat Microsoft zich niet aan zijn afspraken heeft gehouden om eind vorig jaar goede software te leveren. In eerste instantie zou UPC namelijk Microsoft-technologie op de opzetdozen installeren. Toen dat niet doorging, is voor Liberate Technologies gekozen, een Microsoft-concurrent. (Planet Multimedia)

ENQUETE CONSUMENTENBOND: “TV EN RADIO MOETEN ALTIJD BESCHIKBAAR ZIJN”

Consumenten willen te allen tijde tv kunnen kijken, wat er ook gebeurt. Mocht zich ooit de situatie voordoen dat een kabelbedrijf failliet gaat, dan moet de overheid ervoor zorgen dat het beeld niet op zwart gaat. Dat blijkt uit een enquete van de consumenten waarbij de volgende stelling centraal stond: “UPC zit nog steeds in de rode cijfers, zo blijkt uit de laatste kwartaalcijfers. De overheid is er verantwoordelijk voor dat de dienstverlening, zoals tv en internet, gewoon doorgaat als een kabelbedrijf failliet gaat.” 77% van de stemmers was het hiermee eens. Deze mening van consumenten, die ook de mening van de Consumentenbond is, staat haaks op die van de overheid. Die vindt namelijk niet dat ze verantwoordelijk is voor de beschikbaarheid van radio, televisie en internet. De overheid verwacht dat als het ooit fout dreigt te gaan, andere bedrijven de dienstverlening wel zullen overnemen en dat het niet zal gebeuren dat er helemaal geen radio, tv en internet meer beschikbaar zijn. Daarom is er ook geen noodscenario voor zo’n situatie. De Consumentenbond vindt dat de overheid wel de zekerheid moet bieden dat consumenten altijd de beschikking hebben over informatie via radio en televisie. In het geval van een ramp kan het zelfs gevaarlijk zijn als er geen radio of tv beschikbaar is. (o.a. Consumtenbond/hvb)

NOS VERKRIJGT UITZENDRECHTEN NOS

De NOS heeft de uitzendrechten verworven van de kwalificatiewedstrijd Ierland – Nederland, die op 1 september in Dublin wordt gespeeld. Nederland moet deze wedstrijd winnen om zich te kwalificeren voor het WK voetbal 2002, die volgende zomer in Japan en Zuid-Korea wordt gehouden. De NOS heeft de rechten verkregen na onderhandelingen met I.S.C., International Sport Consultancy, in Amstelveen, die namens de Ierse voetbalbond onderhandelde over de rechten. (o.a. NOStt)

TV-SERIE COSTA! BIJ BNN

De speelfilm Costa! van Johan Nijenhuis krijgt een vervolg op televisie. BNN begint 1 oktober met een tiendelige serie over de belevenissen van zogeheten ,,proppers” aan de Spaanse kust die vakantiegangers naar de disco moeten lokken. In de tv-serie zullen ook hoofdrolspelers uit de film te zien zijn zoals Georgina Verbaan (Janet) en Katja Schuurman (Frida). Froukje de Both speelt de rol van Michelle, jeugdvriendin van Frida. Ook Angela Schijf zal in de serie spelen. Costa! ging op 1 maart in première. De film staat in de top drie van bestbezochte rolprenten over de eerste zes maanden van dit jaar. (o.a. ANP/Trouw/Nieuwsklik)

WENT HOOFDREDACTEUR NOS JOURNAAL

Rene Went is met ingang van 1 juli tot adjunct-hoofdredacteur van het NOS-Journaal benoemd. Op dit moment is Went coördinator Haagse redactie van het NOS-Journaal.

SCHUMACHER: FORMULE1 NIET ACHTER DECODER

De Formule 1 moet niet achter de decoder verdwijnen. De drievoudig wereldkampioen Michael Schumacher pleit hiervoor in een interview met het Duitse blad Capital. “We moeten het publiek blijven aanspreken. De Formule 1 moet niet toegankelijk voor een beperkte groep worden.” De vrees bestaat dat de Duitse mediamagnaat Leo Kirch wil gaan laten betalen voor de wedstrijden. Hij heeft de wereldwijde uitzendrechten in zijn bezit. Toch verwacht Schumacher niet dat er veel zal veranderen. “De soep wordt waarschijnlijk niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend. De vraag is wat de heer Kirch zich van de sport voorstelt en wat hij ervan maken wil. De Formule 1 heeft zich in de jaren ontwikkeld tot een prachtige sport. Ik verwacht niet dat hij dit kapot wil maken.” Schumacher gelooft niet in de oprichting van een andere competitie. De belangrijkste Europese autofabrikanten Jaguar, DaimlerChrysler, BMW, Renault en Fiat hebben onlangs een akkoord bereikt over de start hiervan in 2008. “Er zal altijd maar een echte Formule 1 blijven.” (Nu.nl)

AFSLANKSHOW BIG DIET KRIJGT VERVOLG

Big Diet komt volgend jaar opnieuw op de buis bij SBS6. Dat heeft een woordvoerder van de commerciële zender maandag laten weten. Hij noemt de tv-afslankrace een commercieel succes. Big Diet is een opvolger van het realityprogramma Big Brother, dat dit najaar een derde editie beleeft. In Big Diet proberen een aantal dikke landgenoten in een Limburgs kasteel met hulp van diëtisten, sportleraren en psychologen zoveel mogelijk af te vallen. Dit alles onder het oog van 37 camera’s. Wie procentueel het meest afvalt, krijgt dat gewicht in goud uitbetaald. Binnenkort wordt duidelijk wie die winnaar is, maar SBS6 is nu al zo tevreden dat het programma in 2002 een vervolg krijgt. Volgens de zegsman kijken er gemiddeld 715.000 kijkers per dag naar het programma. Maar dat cijfer kwam tot stand door de kijkers van de 19.30 uur-uitzending en van de late avondherhaling bij elkaar op te tellen. In Duitsland is inmiddels ook een Big Diet-reeks van start gegaan. (o.a. ANP)

ENDEMOL LEVERT REALITY-TV AAN FRANSE ZENDER TF1

Televisieproducent Endemol gaat jaarlijks een reality-tv-programma leveren aan de Franse commerciële televisiezender TF1. Het eerste programma dat Endemol aan de Fransen heeft verkocht, is Starmaker, over getalenteerde jongeren die worden omgesmeed tot popsterren. Zondag hebben de Nederlandse producent en de Franse zender een overeenkomst met een duur van vijf jaar gesloten, aldus een woordvoerder van Endemol. TF1 zendt Starmaker uit in het seizoen 2001-2002. De Fransen maakten eerder kennis met reality-tv door Loft Story, de Franse versie van Big Brother. Het programma veroorzaakte nogal wat ophef. De controlecommissie CSA vond dat het programma de menselijke waardigheid aantast.

REGIONALE OMROEPEN IN GELDNOOD

De regionale omroepen hebben een chronisch tekort aan geld. ROOS, het overkoepelend orgaan voor regionale omroepen, stelt dat vele miljoenen nodig zijn om de zenders van de “ondergang te redden”. Robert Zaal, directeur van ROOS, denkt aan 50 miljoen extra bovenop het jaarlijkse budget van 200 miljoen gulden overheidsgeld dat voor alle regionale omroepen beschikbaar is. Zaal: ” We hebben te maken met landelijke CAO’s daardoor zijn de lonen hoger geworden. Tevens wordt er van ons een proffesioneler aanpak verwacht.” Jan Kamminga, commissaris van de Koningin in Gelderland vindt de scheve verhouding tussen landelijke en regionale omroepen onbegrijpelijk. Een regionaal station krijgt negen miljoen per jaar, terwijl de landelijke zender Radio 2 30 miljoen per jaar incasseert; een regionale tv-zender krijgt 15 miljoen per jaar, terwijl de landelijke publieke tv dit bedrag in een paar dagen opsoupeert. De vraag is wie het extra geld voor het draaiend houden van de regionale zenders gaat ophoesten. (o.a. HC/hvb)

VLAAMSE REGERING KEURT MINDER RADIOFREQUENTIES GOED

De Vlaamse regering heeft de twee frequentiepakketten voor de landelijke commerciële radio’s goedgekeurd. Over slechts 48 in plaats van de oorspronkelijke 67 frequenties is er zekerheid. Daar kunnen nog acht frequenties bijkomen als de Franse Gemeenschap akkoord gaat. In het slechtste geval gaat het om een eerste pakket van 31 frequenties en een tweede van zeventien.

KABINET STELT BESLUIT OVER ETHERFREQUENTIES UIT

Het kabinet heeft nog meer tijd nodig voordat besloten wordt hoe de commerciële radiofrequenties verdeeld worden. Vrijdag heeft de ministerraad hierover nog geen besluit genomen; dat wordt nu 22 juni verwacht. De verantwoordelijke staatssecretarissen De Vries (Verkeer en Waterstaat) en Van der Ploeg (Media) gaan de komende twee weken verder met het uitzoeken van de juridische complicaties van het plan-Bouw en mogelijke alternatieve verdeelmethodes. Volgens het plan-Bouw kunnen zeven commerciële radiostations hun frequentie tegen betaling behouden. Drie nieuwkomers kunnen een frequentie via een veiling bemachtigen. Het kabinet geeft de voorkeur aan veilen, maar vooral de coalitiefracties PvdA en D66 in de Tweede Kamer willen wel het plan-Bouw uitvoeren. Het kabinet heeft van deskundigen te horen gekregen dat aan dat plan te veel haken en ogen zitten, omdat bestaande radiostations bevoordeeld worden ten opzichte van nieuwkomers. Overleg tussen kabinet en coalitiefracties gedurende de afgelopen dagen leverde geen overeenstemming op.  In een brief aan de Tweede Kamer heeft staatssecretaris De Vries vrijdag geschreven dat er op basis van meningen van specialisten van binnen en buiten de overheid de afgelopen dagen veel onderzoek is gedaan naar de j uridische hobbels in het plan-Bouw. Ook zijn eventuele varianten en alternatieven bekeken. ,,Dit onderzoek is nog niet afgerond”, schrijft De Vries. De staatssecretaris verwacht dat er over twee weken een besluit mogelijk is omdat er dan een ,,uitgekristalliseerd beeld” is. D66-Kamerlid Bakker, voorstander van het plan-Bouw, noemt het verstandig dat het kabinet meer tijd neemt. Kleine aanpassingen om het voorstel van Bouw toch uit te voeren, kunnen op die manier onderzocht worden, aldus Bakker. (o.a. ANP)

VLAANDEREN: FREQUENTIES COMMERCIELE RADIOZENDERS VASTGELEGD

De Vlaamse regering heeft de frequenties vastgelegd voor de toekomstige commerciële radio’s. Alles samen zijn er voor de twee stations 56 frequenties gereserveerd. Maar over een aantal ervan zijn er nog meningsverschillen met de Franstaligen. Die willen een akkoord over alle frequenties, ook die voor de lokale radio’s. En dat is voor de Vlaamse regering niet haalbaar. Tegen 1 augustus zal het Vlaams Commissariaat voor de Media de vergunningen voor de twee nieuwe stations toewijzen. Die zouden in het najaar met hun uitzendingen kunnen beginnen. (VRTtxt)

“KABELKRANTMAGNAAT HOOPT OP DOORSTART”

De Nederlandse kabelkrantenmagnaat Ad Timmering vecht voor het overleven van zijn bedrijf. Holland Advertising Nieuwe Media (HANM) is de facto failliet, maar Timmering denkt het bedrijf in Den Helder binnen tien dagen te kunnen doorstarten. Als dat lukt, zullen tenminste 250 van de driehonderd werknemers hun baan kunnen behouden. Inmiddels worden de pagina’s van de kabelkranten van HANM niet meer voorzien van verse informatie, aangezien KPN de verbindingen naar de kabel- kopstations heeft afgesloten.

FAMILIE EIST SCHADEVERGOEDING NCRV

Domineesfamilie Broere uit Elburg gaat een schadevergoeding eisen van de NCRV.Deze omroep zou de familie in haar goede naam hebben aangetast door vorig jaar de documentaire Verborgen Moeders uit te zenden.Tevens wil het gezin eerherstel. Het afgelopen jaar zijn verschillende getuigen,o.a. documentairemaker Verheul, onder ede bij de rechtbank gehoord. Die verhoren hebben volgens de raadsman van de familie zoveel bewijzen opgeleverd dat ze niet meer wil afwachten of de NCRV nog getuigen wil oproepen. In de documentaire betichtte dochter Jacqueline haar vader en broers ervan, haar seksueel misbruikt te hebben. Volgens de familie heeft de dochter een voorgeschiedenis van leugens en is zij hiervoor ook in behandeling geweest. (o.a. NOStt)

ENDEMOL EN HMG GAAN DOOR MET BIG-BROTHER

Big Brother Dat Yorin en producent Endemol werkten aan een vervolg op de realitysoap Big Brother was al langer bekend,maar vrijdag werd definitief duidelijk dat ‘BB III’ er echt komt. Vanaf half september komt er een “spectaculair vervolg” op de serie waarin niet de gebruikelijke 250.000, maar een miljoen gulden te verdienen valt voor de winnaar. De derde reeks krijgt als ondertitel ’the battle’ mee.De commerciele zender wil niet zeggen wat dat precies inhoudt.”Ruim honderd dagen moet er een ware strijd worden geleverd. Een strijd die niet eerder aan de orde was in het befaamde huis”, is alles dat Yorin erover kwijt wil. Belangstellenden voor deelname kunnen zich opgeven via de site van het programma. (o.a. NOStt) www.big-brother.nl

HAARLEM: UPC WERKT AAN BIBBEREND RTL4

Het sneeuwt op RTL4. Bij kabelmaatschappij UPC regent het de laatste dagen klachten over de slechte ontvangst van de commerciële Nederlandse zender. Ook over het geluid zijn de kabelabonnees ontevreden, het zou ’bibberen’, aldus een van de bellers naar UPC. Een woordvoerder van de kabelmaatschappij erkent de problemen met de doorgifte van RTL4. ,,Hoewel het signaal toch goed wordt doorgegeven. Maar blijkbaar gaat er bij de ontvangst iets mis. Maar we durven nog niet te zeggen of het probleem is te verhelpen en wanneer.’’ UPC gaat er van uit dat het probleem al langer moet bestaan. ,,Op het kanaal waar nu RTL4 zit, zat voorheen de VRT. Daar wordt minder naar gekeken. Pas sinds de herindeling van de zenders vorige maand komen hier klachten binnen.’’ (o.a. Haarlems Dagblad)

KORT GEDING CANAL+ TEGEN KABELAAR MULTIKABEL

Canal+ daagt kabelaar Multikabel voor de rechter omdat de betaalzender het niet eens is met het doorgiftetarief dat Multikabel in rekening brengt. Het kort geding, dat woensdag in Alkmaar dient, moet bovendien |voorkomen dat Canal+ in Noord-Holland van de kabel verdwijnt. Het conflict tussen de kabelmaatschappij en de betaaltelevisiezender begon twee jaar geleden toen Multikabel bepaalde dat Canal+ voortaan 60 cent per abonnee moest betalen in plaats van 20 cent. Canal+ ging hier niet mee akkoord en heeft tot nu toe geweigerd het nieuwe tarief te betalen. Verschillende bemiddelingspogingen, onder andere van de Opta, mochten niet baten. Multikabel heeft nu besloten Canal+ van de kabel te halen. Multikabel is eigendom van de Duitse kabelmaatschappij Primacom, waarvan UPC in maart de meerderheid van de aandelen in handen kreeg. (o.a. Automatisering Gids)

NOS WIL 24-UURS NIEUWSKANAAL

De publieke omroep moet op korte termijn starten met twee themakanalen: nieuws en cultuur. Dat stelt de Raad van Bestuur van de NOS voor aan de omroepvoorzitters (Raad van Toezicht). Het vertrouwelijke voorstel is een reactie op het onderzoek dat McKinsey heeft gedaan naar de toekomst van de publieke omroep in het tijdperk van de nieuwe media. Het 24-uurs nieuwskanaal moet een samenwerking worden tussen de NOS en de omroepverenigingen. Waarbij de dagelijkse leiding en eindverantwoordelijkheid in handen ligt van een NOS-hoofdredacteur. Gestreefd wordt naar samenwerking met de regionale omroepen door afspraken met hen te maken over exclusieve levering van beeldmateriaal. Ook zullen korte sportflitsen op het kanaal te zien zijn.

DE VRIES WEIGERT STEUNBETUIGINGEN AAN BNR

Staatsecretaris Monique de Vries van Verkeer en Waterstaat heeft gisteren geweigerd steunbetuigingen van prominente Nederlanders aan Business Nieuws Radio in ontvangst te nemen. De zender heeft gisteren 40 steunbetuigingen overhandigd aan medewerkers van de staatssecretarissen van Verkeer en Waterstaat en Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. Ook gingen ze naar de fractiespecialisten in de Tweede Kamer. De Vries weigerde de steunbetuigingen aan te nemen. “Dit is typerend voor de bunkermentaliteit van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Het ministerie weigert al jaren constructief overleg te voeren met de betrokken partijen”, aldus hoofdredacteur/directeur Michiel Bicker Caarten. In de steunbetuigingen spreken onder meer Anthony Burgmans (bestuursvoorzitter Unilever), Ewald Kist (voorzitter RvB ING Groep), Hans Wijers (oud-minister EZ), Cees Smaling (voorzitter RvB PCM Uitgevers) en Leo van Wijk (president-directeur KLM) voor de zender. (o.a. Adformatie)

TROS SPORT KEERT TERUG

De Tros begint komend winterseizoen weer met een sportprogramma. Werktitel is Tros Sport, zoals een programma vroeger al heette. De sportuitzending moet te zien zijn op zondag en donderdag rond 22.45 uur op Nederland 2. Jack van Gelder, met een contract bij zowel NOS als Tros, is net als toen de presentator. De omroep blijkt te hebben meebetaald aan de rechten voor eredivisiewedstrijden en mag daar nu beelden van uitzenden. Een deel van de winst van de verkoop van de aandelen World Online worden gebruikt om het programma te financieren, melden het AD en Nieuwe Revu. De aandelenverkoop leverde de Tros om en nabij de 62 miljoen gulden op. (Adformatie)

COALITIE NOG NIET OVERTUIGD VAN VEILING RADIOFREQUENTIES

Het kabinet heeft de coalitiepartijen PvdA, VVD en D66 er woensdag niet van kunnen overtuigen dat een veiling de beste manier is om de FM-radiofrequenties te verdelen onder de commerciële radiostations. Over de toekomst van zenders als Sky Radio, Radio 538, Yorin en Classic FM bestaat daardoor nog grote onduidelijkheid. PvdA, VVD en D66 houden vooralsnog vast aan hun plannen om de frequenties te verdelen volgens het voorstel van de commissie-Bouw. Dat zou betekenen dat de zeven bekende stations hun plek in de ether behouden en er slechts plek wordt ingeruimd voor drie nieuwkomers. Volgens staatssecretaris De Vries van kleven daaraan grote juridische bezwaren. Woensdag probeerde zij de coalitiepartijen hiervan tevergeefs te overtuigen in een besloten overleg. PvdA, VVD en D66 willen meer inzicht in de juridische consequenties van het plan-Bouw. (o.a. Volkskrant)

ZENDMASTEN “DELTA RADIO” NIET OP DE VELUWE

De bouw van vier 335 meter hoge zendmasten op het terrein van Radio Kootwijk is definitief van de baan. De Raad van State vindt dat de gemeente Apeldoorn terecht weigerde een vergunning voor de masten af te geven. Het natuurbelang speelt voor de raad een grotere rol dan de vrijheid van meningsuiting waar Delta Radio zich op beroept. Een woordvoerder van de gemeente Apeldoorn, waar Kootwijk onder valt, bevestigde woensdagmiddag de uitspraak. Delta Radio probeert sinds 1996 op de Veluwe de masten te bouwen. De gemeente Apeldoorn weigerde enkele malen een bouwvergunning af te geven. Het radiostation tekende beroep aan bij de rechtbank en later bij de Raad van State, maar kreeg beide keren ongelijk. De Raad van State verplichtte Apeldoorn wel de aanvraag voor de bouwvergunning opnieuw in behandeling te nemen. Ook het Verdrag van Rome (vrijheid van meningsuiting) moest worden meegewogen. De gemeente keurde de aanvraag vervolgens weer af. Delta Radio tekende vervolgens met succes beroep aan tegen het besluit bij de rechtbank in Zutphen. De Raad van State vernietigde afgelopen vrijdag in hoger beroep de uitspraak weer, waardoor Apeldoorn definitief in het gelijk is gesteld. Naast Kootwijk probeert Delta Radio in de Noordzee, zo’n 35 kilometer van de Zeeuwse kust, een zendplatform te bouwen. Ook hier loopt nog een aantal juridische procedures.

VLAANDEREN: ONTWIKKELING DIGITAAL THUISPLATFORM

De VRT en Belgacom werken samen aan de ontwikkeling van een digitaal thuisplatform. Daardoor zullen een aantal interactieve toepassingen via het televisietoestel mogelijk worden. Naast de bestaande televisie- en radiokanalen van de openbare omroep zal de gebruiker ook kunnen beschikken over internet, e-mail en sms-boodschappen. Hij zal films kunnen aanvragen en kunnen communiceren met de Vlaamse overheid. Volgend jaar start er een proefproject bij 100 mensen in de Antwerpse gemeente Schoten. (VRT-txt)

TAALLESSEN VOOR ALLOCHTONEN VIA TV WEST

TV West start dit najaar met taallessen voor allochtonen De serie van 16 afleveringen gaat in september van start onder de titel ‘Duidelijke taal’  De lessen maken deel uit van een taaloffensief om migranten beter Nederlands te leren. Het project is bedoeld voor mensen die al langer in Nederland wonen, maar de taal nog niet goed beheersen. Het project wordt gefinancierd door de gemeente Den Haag. TV West is de eerste regionale zender die taallessen voor allochtonen verzorgt. ‘Duidelijke taal’ werd enkele jaren geleden al uitgezonden door Teleac. TV West geeft de serie een regionale omlijsting en begeleidt de uitzendingen via internet en teletekst. Ook portretteert TV West in de serie enkele cursusdeelnemers. Het is de intentie v an de omroep en de gemeente Den Haag om het project ook een vervolg te geven. In het onderwijs en bij educatieve instellingen in de Haagse regio is veel belangstelling voor deelname aan het project.

INTRODUCTIE VAN INDIVIDUELE TV-RECLAME

Claritas Europe en digitaal mediabedrijf ACTV gaan samenwerken op het gebied van gerichte tv-reclame in Europa. ACTV is met het product SpotOn in de VS met persoonlijk gerichte advertenties begonnen en wil dit nieuwe product ook naar Europa brengen. De technologie van ACTV kan gecombineerd worden met de klantendatabase van Claritas. Daardoor kunnen adverteerders in heel Europa binnenkort hun televisiereclame op basis van demografie en levensstijl richten op individuele huishoudens. Consumenten kunnen volgens de twee bedrijven relevante spots ontvangen terwijl adverteerders doelgerichter kunnen werken. De samenwerking van ACTV en Claritas geeft adverteerders ook de mogelijkheid de reactie van kijkers beter te begrijpen en te evalueren, omdat nauwkeurig wordt bijgehouden welke mensen naar een advertentie keken en hoe hun gedrag was. Donna Barradale, hoofd Business Development van Claritas verklaart, “We denken beslist dat gerichte, interactieve uitzending van commercials de traditionele advertentiemarkt voor tv zal veranderen.” SpotOn zal volgens haar ‘een omwenteling’ betekenen voor Europese adverteerders, omroepen en operators. (Adformatie)

NOTERMANS SECRETARIS RVB ENDEMOL

Thomas Notermans wordt per 1 juli benoemd tot secretaris van de raad van bestuur van Endemol Entertainment. Hij volgt Paul de Man op. Notermans blijft ook verantwoordelijk voor de corporate communicatie van Endemol. Hij komt hiermee terug op zijn eerdere besluit de onderneming deze zomer te verlaten. Suzanne Cordes wordt coördinator corporate communicatie. (o.a. Adformatie)

RENE WITZEL LEIDT MTV NETWORKS BENELUX

René Witzel, voorheen Directeur Wegener Radio & TV, is per 1 juni vice-president / general manager MTV Networks Benelux. Hij is verantwoordelijk voor de tv-zenders MTV en TMF in de Benelux. Casper Keller heeft ervoor gekozen MTV Networks Benelux te verlaten. Ook binnen het managementteam is een aantal wijzigingen doorgevoerd. Jacqueline Bierhorst is benoemd tot director operations MTV Benelux. Joris van Heukelom wordt director marketing & interactive. Zowel Bierhorst als Van Heukelom zijn verantwoordelijk voor de beide zenders. De salesorganisatie bestaat uit Jos van Mieghem, sales director voor TMF Nederland, Marcel Visser blijft head of advertising Sales MTV Nederland. (o.a. Adformatie)

GS BETALEN MEE AAN PROGRAMMA’S TV NOORD

De Groninger Staten vinden met een nipte meerderheid dat de provincie mee mag betalen aan programma‘s van RTV Noord. Voorwaarde is wel dat deze programma‘s meer inzicht geven in de provinciale politiek en het algemeen belang dienen. Een goed voorbeeld is het politieprogramma Opsporing Noord. De programmaleiding van RTV Noord wil daar eigenlijk wel mee stoppen, omdat er te weinig geld is en echte nieuwsprogramma‘s voor gaan. De politie en het Openbaar Ministerie vinden dat jammer, want met behulp van het tv-programma worden nogal wat zaken opgelost. Volgens gedeputeerde staten van Groningen is het programma voor de hele Groninger bevolking van groot belang, omdat het het gevoel van veiligheid zou verhogen. Daarom vinden GS dat er best aan meebetaald mag worden.

“RADIONIEUWS NOS ONDER VUUR”

Het radionieuws van de NOS heeft te weinig kwaliteit en de afdeling die het maakt denkt niet klantgericht; uit een rapport van de Werkgroep Toekomstvisie blijkt dat vooral Radio 1 en 3FM ontevreden zijn. De regionale stations vinden de nieuwslezers zo slecht dat zij overwegen het contract met de NOS op te zeggen. Hoofdredacteur Henk van Hoorn van het Radionieuws: “Het mag niet meer gebeuren dat leerling-nieuwslezers de bulletins doen. Daarnaast kijken we nu naar een verbetering van het audio-logo.” Verder wacht hij het rapport af.

RTL5 VERKOOPT ZENDTIJD DIRECT AAN BEDRIJF

Televisiezender RTL5 gaat zendtijd integraal aan bedrijven verkopen. Firma’s die iets te melden hebben, kunnen via het nieuwe programma RTL-Z zendtijd inkopen, om bijvoorbeeld hun eigen jaarcijfers bekend te maken. Bedrijven zijn daardoor niet meer afhankelijk van de welwillendheid van tv-journalisten. (o.a. ANP)

FEYENOORD WINT GEDING TV-RECHTEN

Niet de Koninklijk Nederlandse Voetbal Bond (KNVB), maar de betaald-voetbalclubs zijn bij thuiswedstrijden eigenaar van de televisierechten. Tot die uitspraak kwam het gerechtshof in Den Haag na hoger beroep van de bond in een bodemprocedure. Feyenoord was in een eerder stadium door de rechtbank van Rotterdam in het gelijk gesteld. De KNVB heeft aangekondigd tegen de uitspraak in cassatie te gaan. (NRC)

V8 TEXT VAN START

Een maand na de start van V8 op het kanaal van FOX is nu ook de teletext-dienst van V8 van start gegaan onder de naam V8-text. De indeling en lay-out komt in grote mate overeen met de teletext- diensten zoals we die kennen van SBS6 en Net5.

UPC WIJZIGT TELEVISIEFREQUENTIES IN DUIVENDRECHT

Op 5 juni, om 8.00 uur, voert UPC Nederland in Duivendrecht nieuwe televisiefrequenties in. Dit betekent dat vanaf deze datum de televisiezenders op andere frequenties worden doorgegeven. Om het kabelnet geschikt te maken voor nieuwe digitale diensten moet UPC Nederland enkele technische aanpassingen doen, waardoor abonnees hun tv-toestel en eventueel hun videorecorder opnieuw moeten instellen. De mogelijkheid bestaat dat, als gevolg van de invoering van de nieuwe televisiefrequenties, sommige huishoudens met een oud televisietoestel een aantal televisiezenders niet meer kunnen ontvangen. Deze zenders, RTL 5, Yorin, SBS6, Nieuwsnet9, Salto 1, Salto 2, Net5/KinderNet en TMF, worden namelijk op de zogenaamde S-band geplaatst. De S-band is door sommige televisietoestellen van circa acht tot twaalf jaar oud niet te ontvangen. Televisietoestellen waarop een videorecorder is aangesloten, kunnen de S-band over het algemeen wel ontvangen. Klanten die de S-band zenders niet kunnen ontvangen, kunnen bij UPC gratis een S-band tuner  bestellen. Hiervoor wordt een borg van 75,- gevraagd.

SLAM! FM VERDER ALS ID&T RADIO

Slam! FM is van naam veranderd. Met ingang van 1 juni heet het station ID&T-Radio. Aan de programmering is ook het e en en ander veranderd. De zender brengt nog steeds dance-muziek maar zal in de nieuwe programmering meer aandacht besteden aan de “onbekendere” dancemuziek.

AD: KABELTARIEVEN LOPEN UITEEN

Uit een inventarisatie van het Algemeen Dagblad blijkt dat de diverse tarieven van en het aantal zenders op de kabel sterk uiteen lopen. Gemiddeld betaalt de consument fl. 22,58 voor een standaardpakket, waarvoor de klant 25 radio- en 32 tv-zenders krijgt. De hoogte van de abonnementsprijs wordt onder meer bepaald door het aantal zenders dat de programmaraad vaststelt en de bevolkingsdichtheid van de regio. In dunbevolkte gebieden is het tarief hoger. Ook het soort rechtspersoon van het kabelbedrijf speelt mee. Een stichting hoeft geen winst te maken en kan daardoor de tarieven laag houden. De Nederlandse consument betaalt in vergelijking met andere Europese landen het laagste tarief en ontvangt daarvoor de meeste zenders.

KABELKRANTUITGEVERS HANM EN NMC FAILLIET

Holland Advertising Nieuwe Media (HANM) en Nieuwe Media Combinatie (NMC) in Den Helder zijn failliet. Maandag vroegen beide bedrijven, uitgevers van lokale kabelmedia, teletekst- en internetdiensten, surseance van betaling aan. Daarbij stuurden ze aan op een snel faillissement om een doorstart te kunnen maken. Volgens curator J. Tanger was de aanvraag van het faillissement in de loop van de week noodzakelijk, toen bleek dat de bedrijven niet langer in staat waren de salarissen van de medewerkers te betalen. De bedrijven kunnen voorlopig doordraaien door een boedelkrediet. De directie moet binnen twee tot drie weken aangeven of een doorstart mogelijk is. Volgens de directie is er voldoende belangstelling voor de producten en diensten van HANM en NMC. Voortzetting in de oude onderneming was echter geen optie, omdat een financier uitbleef. De schuldenlast bedroeg volgens de curator zo’n f 29 miljoen. Bij HANM en NMC, waarin Wegener medeaandeelhouder is, werken circa 425 mensen, onder wie veel deeltijdwerkers. De ruim vijftig edities van beide bedrijven hebben een bereik van zo’n 2,6 miljoen huishoudens in Nederland. (o.a. NU.nl)

UITBREIDING RADIOPAKKET OOSTERHOUT

Casema breidt per 7 juni as het radiopakket van Oosterhout, Geertruidenberg en Raamsdonkveer uit met zeven nieuwe zenders. Tevens zullen van de bestaande zenders de frequentie veranderen. Nieuw op de kabel zijn onder andere Colorful Radio, CountryFM en Arrow Classic Rock. Radio Rijnmond komt te vervallen omdat deze zender volgens de mediawet niet over kabelnetten buiten de provincie Zuid-Holland mag worden doorgegeven. (hvb)

GEEN GEDWONGEN ONTSLAGEN BIJ ENDEMOL

De Raad van Bestuur van Endemol kan overgaan tot de vorming van EndemolNederland. De Ondernemingsraden van Joop van den Ende TV Producties in Aalsmeer en John de Mol Produkties in Hilversum, die samen Endemol Nederland gaan vormen, hebben daarvoor het groene licht gegeven. De nieuwe onderneming, die haar hoofdvestiging krijgt in Aalsmeer, kent 734 volledige arbeidsplaatsen. Dat is 82 minder dan de beide bedrijven nu gezamenlijk hebben. Endemollaat weten dat de vermindering van het aantal arbeidsplaatsen zonder gedwongen ontslagen tot stand zal worden gebracht. (o.a. Broadcast Magazine)

RTL4’S “DE ZOMER” VAN DE BUIS VOORDAT ZOMER BEGINT

Nog voordat de zomer officieel begonnen is, stopt RTL4 al met het programma 4 De Zomer! Het rechtstreekse programma voldoet niet aan de verwachtingen, aldus programmadirecteur L. van der Goot. 4 De Zomer! begon op 7 mei. Het programma zou gedurende de zomerperiode elke werkdag op de beeldbuis verschijnen tussen 19:00 en 19:30. Kijkers zouden informatie krijgen over uiteenlopende onderwerpen in binnen- en buitenland, van campings en evenementen tot fileleed. Elke twee weken zou een ander het programma presenteren. Van der Goot stelt dat het programma in de afgelopen weken niet geworden is wat de zender ervan verwachtte. De beoogde resultaten zijn volgens hem niet bereikt. RTL4 vult de vrijkomende zendtijd op met herhalingen van Lucky Letters. (o.a. ANP)

KAMER VERLEEND VERGUNNINGEN: DIGITALE ETHER-TV BEGIN VOLGEND JAAR VAN START

Huishoudens in de Randstad kunnen begin volgend jaar via de ether digitale tv-uitzendingen bekijken. Het kabinet heeft vrijdag besloten dat de vergunningen voor dit nieuwe snufje direct na de zomer zullen worden verleend. Een half jaar later kunnen de zenders de lucht in. Er zijn twee vergunningen te verdelen; één gaat naar de publieke omroepen, de andere wordt via een zogenoemde vergelijkende toets toegewezen aan een commerciële exploitant. Het bedrijf met de beste plannen krijgt die vergunning. Tachtig procent van de frequentiecapaciteit zal worden gebruikt voor het uitzenden van traditionele tv- programma’s. De rest mag worden gebruikt voor data- en omroepdiensten. De vergunningen krijgen een looptijd van 15 jaar. De exploitant heeft volgens het kabinet zo een redelijke termijn om de forse investeringen terug te verdienen. De invoering van digitale televisie is bedoeld om de concurrentie tussen de infrastructuren kabel, satelliet en ether te bevorderen. Een belangrijk kenmerk van digitale ethertelevisie is de mogelijkheid meer programma’s en diensten op hetzelfde frequentiekanaal uit te zenden. Het zal nog enkele jaren duren voor het hele land kan worden bereikt. Aanvankelijk zouden de frequenties worden geveild, maar daar zag het kabinet vorig jaar van af omdat volstrekt onduidelijk was of er wel belangstelling zou zijn. (NU.nl)

KAMER BLIJFT PLAN COMMISSIE BOUW STEUNEN

Een meerderheid van de Tweede Kamer blijft achter het advies van de commissie Bouw staan, als het gaat om de herverdeling van de radiofrequenties. Het standpunt van de Kamer staat haaks op dat van het kabinet, aldus het Algemeen Dagblad. Gisteren werd bekend dat de voorstellen van de commissie-Bouw volgens deskundigen niet haalbaar zijn. Deskundigen uit binnen- en buitenland en juristen zijn tot de conclusie gekomen dat de verdeling dermate ingewikkeld wordt, dat het in de praktijk nauwelijks uit te voeren zal zijn. Bovendien waarschuwen ze voor grote juridische problemen. Het kabinet is voor het alsnog veilen, of een beaty contest. De Kamer zegt nu niet onder de indruk te zijn van de problemen die het kabinet ziet en houdt zich aan de verdeling die de commissie Bouw heeft bedacht. (o.a. Adformatie)

DIGITALE ETHER-TV BEGIN VOLGEND JAAR VAN START

Huishoudens in de Randstad kunnen begin volgend jaar via de ether digitale tv-uitzendingen bekijken. Het kabinet heeft vrijdag besloten dat de vergunningen voor dit nieuwe snufje direct na de zomer zullen worden verleend. Een half jaar later kunnen de zenders de lucht in. Er zijn twee vergunningen te verdelen; één gaat naar de publieke omroepen, de andere wordt via een zogenoemde vergelijkende toets toegewezen aan een commerciële exploitant. Het bedrijf met de beste plannen krijgt die vergunning. Tachtig procent van de frequentiecapaciteit zal worden gebruikt voor het uitzenden van traditionele tv- programma’s. De rest mag worden gebruikt voor data- en omroepdiensten. De vergunningen krijgen een looptijd van 15 jaar. De exploitant heeft volgens het kabinet zo een redelijke termijn om de forse investeringen terug te verdienen. De invoering van digitale televisie is bedoeld om de concurrentie tussen de infrastructuren kabel, satelliet en ether te bevorderen. Een belangrijk kenmerk van digitale ethertelevisie is de mogelijkheid meer programma’s en diensten op hetzelfde frequentiekanaal uit te zenden. Het zal nog enkele jaren duren voor het hele land kan worden bereikt. Aanvankelijk zouden de frequenties worden geveild, maar daar zag het kabinet vorig jaar van af omdat volstrekt onduidelijk was of er wel belangstelling zou zijn.

CANAL+ BLIJFT TE ZIEN VIA MULTIKABEL

De abonneezender Canal+ blijft in de lucht in Noord-Holland. Dat heeft rechter H. Warnink in Alkmaar vrijdag besloten. Hij heeft kabelexploitant Multikabel, op straffe van een miljoen gulden, verboden om Canal+ vanaf 1 juli ‘op zwart’ te zetten in 42 Noord-Hollandse gemeenten. Met de uitspraak is een voorlopige wapenstilstand getekend in het conflict over de tarieven. Multikabel wil dat Canal+ vanaf 1 juli zestig cent (€ 0,27) per maand per abonnee betaalt, waar nu nog 23,5 cent (€ 0,11) wordt berekend. Canal+ vindt dat te duur en is bang dat andere gemeenten de tarieven ook gaan opschroeven. Na twee kort gedingen heeft de rechter nu bepaald dat beide kampen tot 1 april 2002 aan elkaar vastzitten voor het door Multikabel gevraagde tarief. In de tussentijd kan Canal+ twee onafhankelijke mediabedrijven (NMA en Opta) laten onderzoeken of het nieuwe tarief reëel is en in verhouding staat tot de abonneediensten Mr. Zap en Cinenova die Multikabel zelf aanbiedt. (o.a. Noord Hollands-Dagblad)

OVERLEG OMROEP-CAO START IN AUGUSTUS

De NVJ accepteert geen verder uitstel van concrete salarisverbeteringen voor omroepmedewerkers. Daarom stelt de vereniging in het cao-overleg, dat in augustus begint, voor om de salarisschalen te verlengen, een geheel nieuw loongebouw te maken en de eindejaarsuitkering uit te breiden. Bij een vergelijking met concurrerende cao’s bleek dat omroepmedewerkers tot 20% minder verdienden. (Villamedia)

GEEN KPN-VOETBAL MEER BIJ REGIO-TV

Het wordt stil op zondagavond bij de regionale tv-stations. De regionale mogen geen betaald voetbal meer uitzenden van clubs uit ‘hun’ provincie. Dit schrijft NOS-voorzitter Gerrit Jan Wolffensperger in een brief aan hoofdredacteur Jos Campen van TV Gelderland. De regionale omroep is hierdoor gedwongen te stoppen met het programma De Verlenging. Het programma zendt beelden uit van de clubs Vitesse, NEC en De Graafschap. Volgens Wolffensperger heeft de NOS met de NV Eredivisie afgesproken dat beelden van het betaald voetbal pas op maandagavond beschikbaar zijn. De voorzitter denkt dat de clubs met deze afspraak veel geld willen verdienen door verkoop aan derden. Campman betreurt het dat regionale zenders geld verkiezen boven de regionale achterban ‘die blijkens de cijfers masaal naar het regionaal ingekleurde voetbalprogramma De Verlenging’ kijken’. (Adformatie)

NOZEMA SLUIT ZICH AAN BIJ KRITIEK NOS

De politiek volgt de verkeerde weg bij de herverdeling van etherfrequenties voor de radiostations, vindt Gerjo Bruntink, manager bij zenderbeheerder Nozema. Eerst moet duidelijk zijn welke frequenties beschikbaar zijn, en dan pas kan tot herverdeling worden besloten. Op dit moment is er nog onvoldoende duidelijkheid, maar dat weerhoudt het kabinet er kennelijk niet van toch al een besluit te nemen. Daarmee kiest het volgens Bruntink voor de omgekeerde volgorde. ‘Zo verkoop je de huid voordat de beer geschoten is.’ Een volledig landelijke dekking voor de publieke radiostations is bij wet geregeld , maar in het kabinetsbesluit van afgelopen dinsdag over het veilen van etherfrequenties was die niet meer terug te vinden. Het kabinet wil nu alleen achteraf ‘reparaties’ uitvoeren als na de herverdeling van de frequenties blijkt dat de publieke radiostations niet overal goed te ontvangen zijn. Volgens de NOS is het dan te laat. Er zouden dan nog onvoldoende reservefrequenties beschikbaar zijn om eventuele gaten te dichten.

PRIJSVERHOGING TEN GUNSTEN VAN DIGITALE TV: CONSUMENTENBOND WOEDEND

De Consumentenbond is woedend op Casema en UPC, aanbieders van kabeltelevisie. Het duo heeft woensdag de wens uitgesproken de prijs van kabeltelevisie met enkele guldens per maand te verhogen om het geld te steken in digitale televisie. “Dit kan niet”, reageerde een woordvoerder. “We zullen alles doen dat binnen onze mogelijkheden ligt om een dergelijke prijsverhoging tegen te houden. Normaal gesproken investeert een bedrijf eerst in een nieuw product en zet het daarna in de markt. De kabelbedrijven willen het andersom doen. Dat is te belachelijk voor woorden.” Een woordvoerder van UPC denkt echter dat een prijsverhoging nodig is omdat Nederland achterloopt bij andere Europese landen. “In andere landen krijgen klanten voor meer geld minder tv-zenders. In Nederland is een prijsverhoging nodig. Het extra geld |steken we in digitale televisie.” Met een eventuele prijsverhoging moet staatssecretaris Van der Ploeg van Cultuur instemmen. “De kabelbedrijven kunnen de prijs verhogen”, zei een woordvoerder van de staatssecretaris. “Zo’n verhoging kan achteraf terug worden gedraaid als wij het er niet mee eens zijn. Binnenkort hebben we een gesprek met de Vecai (het overkoepelende orgaan van de kabelbedrijven). Dat moeten we even afwachten.” Volgens de Consumentenbond valt de macht van het ministerie nogal tegen. Het kan alleen beslissen over de publieke zenders in het basispakket. “Maar op een deel van de zenders, zoals MTV en CNN, is helemaal geen toezicht.” (o.a. NU.nl/Volkskrant)

ENGELS VOETBAL BIJ RTL5

Beelden van de Engelse voetbalcompetitie, de Premier League, zijn de komende drie jaar te zien bij RTL5. Het commerciële station heeft daarvoor de rechten verworven, zo maakte het woensdag bekend. RTL5 gaat meerdere keren per week aandacht besteden aan de hoogste Engelse voetbaldivisie. Van vrijdag tot en met maandag zullen er elke dag voorbeschouwingen, samenvattingen en ook live-wedstrijden worden uitgezonden. Hugo Walker, Raymond Bouwman en Leo Driessen verzorgen het commentaar. Hoeveel geld met de deal is gemoeid, maakt de zender niet bekend. (ANP)

“MEERDERHEID WIL OMROEPVERENIGINGEN HOUDEN”

Een meerderheid van de kiezers die stemden in het RVU-referendum over de openbare omroep is tegen de stelling dat de omroepverenigingen moeten worden afgeschaft. Tijdens de uitzending konden de kijkers hun stem uitbrengen via internet of telefoon. 39% van de kijkers was het met de stelling eens, 59% oneens en 2% had geen mening. Met het referendum wordt de RVU Themamaand ‘We Amuseren Ons Kapot’ afgesloten. De televisie-uitzending is opvraagbaar via de website van de RVU. (Villamedia)

NIELAND NIEUWE VOORZITTER VERONICA

Jack Nieland wordt de nieuwe voorzitter van de Vereniging Veronica. Dit zei de huidige voorzitter Joop van der Reijden na een televisie-uitzending over het publieke bestel. Volgens Van der Reijden is de benoeming nog niet officieel, maar zal deze op korte termijn plaatsvinden. Nieland is thans vice-voorzitter van Veronica. Van der Reijden verklaarde van het bestuur van de Vereniging Veronica niets te mogen zeggen over de mislukte onderhandelingen met SBS. Een toekomst in het publieke bestel acht Van der Reijden voor zijn vereniging nagenoeg onmogelijk. Daarvoor is aansluiting bij een bestaande omroep noodzaak en de Vereniging alsmede de omroepen zijn daar volgens de voorzitter geen voorstander van. Van der Reijden is blij met het regeringsbesluit om de radiofrequenties te veilen. (o.a. Broadcast Magazine)

BNN’S ‘STORING’ KRIJGT TV-VERSIE

Het radioprogramma Storing van BNN krijgt een televisieversie. Jeroen Pauw zal ook op tv dit mediaprogramma presenteren. In totaal staan tweemaal twaalf programma’s gepland, aldus Nieuwe Revu. Pauw vraagt zich af waarom zoveel mediaprogramma’s in het verleden mislukt zijn. “Waarschijnlijk door veel journalistieke collega’s in de uitzending te halen. Dat gaan wij dus niet doen”, aldus Pauw. (Adformatie)

ARTE IN ‘TIME-SHARE’ OP HAAGSE KABEL

De Haagse Programmaraad heeft besloten om de cultuurzender Arte toe te laten op het Haagse kabelnet. Arte zal acht uur per dag gaan uitzenden (van 19.00 tot ongeveer 03.00 uur) op het kanaal waarop nu in Den Haag Animal Planet/The Box/Kunstkanaal (kanaal 54+) te zien zijn. Na beëindiging van de uitzending van Arte zal tot 12.00 de zender The Box te zien zijn en de gehele middag tot het begin van de uitzendingen van ARTE wordt Animal Planet uitgezonden, dat op die tijden met name ook programma’s brengt die op een |jonger publiek gericht zijn. Arte is aan het programma-aanbod toegevoegd met als motivatie dat er behoefte was aan een culturele zender. Alle overige 33 kabelfrequenties op de Haagse kabel blijven onveranderd. (o.a. Haagsche Courant)

JOHN DE MOL KRIJGT CREATIEVE TAKEN

Bestuursvoorzitter John de Mol van amusementsbedrijf Endemol gaat zich vrijwel geheel toeleggen op zijn creatieve taken. Hij blijft bestuursvoorzitter maar zijn tweede man, Aat Schouwenaar, zal de meeste voorzitterstaken op zich nemen. Dit heeft Endemol donderdag bekendgemaakt. John de Mol worstelt al geruime tijd met zijn takenpakket. Ruim een jaar geleden wilde hij zijn functie als bestuusvoorzitter neerleggen om zich meer te gaan richten op de creatieve kant van de showbusiness. De Mol liet zich echter overhalen. Schouwenaar werd aangesteld als vice-voorzitter zodat De Mol meer tijd had voor de ontwikkeling van nieuwe ideeën. Het takenpakket van Schouwenaar is nu nog verder uitgebreid. (ANP)

“POSITIONERING MTV/TMF UITGESTELD”

MTV heeft meer tijd nodig dan oorspronkelijk was voorzien voor de positionering van haar stations nu de zenders TMF en MTV als één bedrijf opereren. Directeur René Witzel zei begin deze maand nog dat dit rond deze dagen helder zou zijn. Woordvoerster Antal van Elsen laat weten dat het plan nu, in het kader van de zomerprogrammering, is om in september met het positioneringsbeleid van beide zenders te komen. Volgens de TMF/MTV-woordvoerster kan het proces in een langere periode vollediger worden ingevuld. Momenteel wordt veel met MTV overlegd over de te volgen strategie. (Broadcast Magazine)

KINDEREN IN EU ZITTEN UREN ACHTER TV OF COMPUTER

Kinderen in Europese landen zitten per dag gemiddeld 4 uur achter de televisie of de computer. Aan het lezen van boeken, tijdschriften of kranten zijn zij dagelijks minder dan een uur kwijt. Dit blijkt uit een onderzoek van het Duitse Hans-Bredow instituut. Het instituut houdt zich bezig met de media. Kinderen leven in een mediawereld is de conclusie van het onderzoek dat woensdag werd gepresenteerd. Voor het rapport werd de tijdbesteding van circa 15.000 kinderen tussen de negen en zeventien jaar uit elf Europese landen en Israël onderzocht. Ook Nederandse kinderen deden mee aan het onderzoek. In Groot-Brittannië en Israël bleek de jeugd de meeste televisie of video, namelijk 160 minuten per dag, te kijken. Vooral in Skandinavische landen zitten veel kinderen aan de computer, op het internet of aan de computerspelletjes. Ook in Nederland en België heeft viervijfde van alle kinderen thuis een computer, de meeste met een internetaansluiting. In verscheidene landen zoals Groot-Brittannië, Frankrijk en Italië loopt het gebruik van internet enigszins achter. (o.a. ANP)

INTERNET VIA DE KABEL IN HEUMEN

Sinds vorige week is in Heumen internettoegang mogelijk via het kabelsysteem van de KabelTV Brabant Gelderland (KBG) dat in de gemeente de radio- en TV-signalen levert. KBG heeft als provider (leverancier van internetdiensten) Kabelfoon B.V. aangetrokken. Kabelfoon BV biedt verschillende abonnementen aan. Het goedkoopste kost de gebruiker f59,90 per maand. Daarvoor kan onbeperkt contact worden gezocht met Internet en aanverwante diensten. Bij de abonnementskosten komen nog het inschrijfgeld van f50,- en een borg van hetzelfde bedrag voor een kabelmodem.

ONDERHOUD NOZAMA AAN FLEVO-ZENDERS

Nozema gaat vanaf donderdag 5 juli om 13.00 uur maximaal vijf weken lang de programma’s van Radio 1 en Radio 747 AM uitzenden vanuit Lopikerkapel. Hiervoor worden de backupzenders nabij het hoofdgebouw van Nozema ingeschakeld. Er kan in die periode sprake zijn van overlast voor omwonenden. De backupzenders worden ingeschakeld omdat de middengolfzenders voor Radio 1 en Radio 747 AM in Zenderpark Flevoland toe zijn aan een reguliere onderhoudsbeurt. Hiervoor moeten ze tijdelijk worden uitgeschakeld. Tijdens de onderhoudsbeurt worden de 18 tuien van de AM-zendmasten schoongemaakt en geschilderd. Ook het zendergebouw in de Flevopolder krijgt een schilderbeurt. Onderhoud op deze schaal vindt ongeveer om de vijf jaar plaats. Het inschakelen van de backupzenders in Lopik betekent dat Nozema met 240 kilowatt vermogen zal uitzenden. Twee keer zo hoog als het normaal uitgezonden vermogen. (Persbericht Nozema)

ROBBERS NIEUWE VOORZITTER APR

Oud-gemeenteraadslid en fractievoorzitter van D66 Robbers wordt per juli voorzitter van de Algemene Programmaraad (APR) van Amsterdam. Robbers volgt Cees Wolzak op. Robbers (59) stapte in 1997 op na acht jaar fractievoorzitterschap. Hij kon het niet verkroppen dat zijn partij hem na twaalf jaar raadslidmaatschap op een onverkiesbare, elfde plaats zetten. Robbers stond bekend om zijn liefde voor de kunstwereld en zijn eigenzinnigheid. In 1997 werd Robbers benoemd tot voorzitter van de Stichting Bijbels Museum. Daarmee werd hij tevens voorzitter van de stichting de Cromhouthuizen, die de restauratie van historische gebouwen van het museum onder haar hoede heeft,. Toen was hij al functionaris bij het Regionale Dienstencentrum Utrecht en voorzitter van de sectie Eredienst en Kerkmuziek van de landelijke Samen op Wegkerken. Robbers heeft een adviesbureau voor kunstinstellingen en bestuursfuncties. (o.a. Parool)

“KABELGEBRUIK FORS TOEGENOMEN”

Het aantal kabelaansluitingen is het afgelopen jaar met 178 procent toegenomen. In totaal zijn er wereldwijd ongeveer 7,2 miljoen kabelinternetters. Volgens onderzoeksbureau IDC zal dat aantal in 2005 zijn gestegen tot 57,5 miljoen.  Dat blijkt uit een studie die dinsdag is gepubliceerd. Verwacht wordt dat het aantal kabelinternetters in Europa (nu 1 miljoen) in 2005 zal zijn toegenomen tot 17,7 miljoen. In de Verenigde Staten groeide het aantal kabelgebruikers met 171 procent. Het land was daarmee verantwoordelijk voor het grootste deel van de groei. (NU.nl)

RADIO NATIONAAL: “TESTUITZENDING SUCCES”

De testuitzending die dinsdagochtend plaatsvond op de middengolffrequentie 1296 kHz was volgens Radio Nationaal ‘een succes’. De uitzending die voor 15 minuten was gepland, liep uit tot een dik uur. Radio Nationaal is overladen positieve luisterrapporten van uit alle uithoeken van Nederland en België. Diverse vrachtwagenchauffeurs konden de commerciele radiozenders zelfs ver in Duitsland en Frankrijk luid en duidelijk ontvangen. Aanstaande zondag wordt de AM1296 defintief in gebruik genomen door Radio Nationaal.

BBC GEDAAGD OM SPORTRECHTEN RADIO

De BBC wordt ervan beschuldigd zijn dominante positie te misbruiken als het gaat om radiorechten in de sportmarkt. Een commerciële zender wil daarom een juridische procedure starten tegen de Britse omroep. Volgens The Wireless Group, eigenaar van talkSport, overtreedt de BBC de wet door hoger in te zetten op radiorechten van sportevenementen. Volgens The Wireless Group heeft de BBC ongeveer 50 miljoen gulden geboden voor de radiorechten van de Premier League. Dat zou bijna 125 procent meer zijn dan normaal en daarmee prijst de Britse publieke zender de commerciÎle gegadigden uit de markt, aldus de klacht. The Wireless Group stapt nu naar het Office of Fair Trading, meldt Campaign.  (Adformatie)

OUD-OMROEPER RADIO ORANJE OVERLEDEN

Oud-omroeper van Radio Oranje Albert Milhado is maandag op 90-jarige leeftijd in het Rosa Spier Huis in Laren overleden. Na WO II verzorgde hij een eigen rubriek bij de AVRO-radio. (NOStt)

START UITGIFTE DVB-T OP 16 JULI

Staatssecretaris van Cultuur Rick van der Ploeg (PvdA) heeft in een brief aan de Tweede Kamer laten weten de uitgifteprocedure voor digitale ethertelevisie (DVB-T) per 16 juli te willen starten. De verdeling van DVB-T zal – zoals reeds bekend – via een vergelijkende toets plaatsvinden. In de voorwaarden staat dat zodra de exploitatieresultaten boven een ‘redelijk’ resultaat komen, een gedeelte van de omzet aan de overheid toekomt. De vergunning zal voor een periode van 15 jaar worden afgegeven, waarbij de operator een half jaar na uitgifte operationeel moet zijn (in de Randstad), dus naar verwachting voor mei 2002. Zoals bekend is Digitenne, een samenwerkingsverband van KPN, NOB, Nozema, NOS en een aantal commerciële omroepen, de meest potentiële kandidaat voor de DVB-T frequenties. (o.a. BM)

LUISTERCIJFERS APRIL/MEI

Het marktaandeel van Radio 538 is in de periode april-mei met 0,6 procent toegenomen naar 8,6 procent. Een andere goede stijger is Noordzee FM dat van 4,7 naar 5,0 procent ging.  Dit blijkt uit de luistercijfers van Intomart, het CLO. Sky Radio blijft met 13,3 procent de grootste zender (-0,1 procent, ten opzichte van maart-april). De publieke zenders moesten in april-mei allemaal aandeel inleveren. Vooral Radio 1 en 2 verloren terrein en staan nu respectievelijk op 8,1 en 9,5 procent. Radio 3FM bleef nagenoeg stabiel met 10,7 procent. Yorin FM ging van 4,4 naar 4,1 procent, terwijl Arrow Classic Rock het aandeel zag stijgen van 1,7 naar 1,9 procent. Hieronder zijn de marktaandelen per zender te vinden: (o.a. Adformatie/Intomart/Sky Radio)

 	mrt/april (in%)	april/mei (in%)
01	Sky Radio	13.4	13.3
02	Radio 3 FM	10.8	10.7
03	Radio 2 	9.8	9.5
04	Radio 538 	8.0	8.6
05	Radio 10 FM	8.3	8.4
06	Radio 1	8.4	8.1
07	Noordzee FM	4.7	5.0
08	YorinFM	4.4	4.1
09	Classic fM	2.6	2.6
10	Radio 4 	1.8	1.7
11	Arrow Classic R.	1.7	1.9
12	747AM	0.8	0.7
13	Business Nieuws Radio	0.3	0.2
14	Q the Beat	--	0.1
 -	Regio Radio	15.5	15.4
 -	CRN Commercieel Radio	2.2	2.2

ALLIANTIEGESPREKKEN UPC EN VIVENDI

Kabelaar UPC spreekt met het Franse Vivendi over het bundelen van hun digitale televisieactiviteiten in Polen. Door een samenvoeging zou in dat land een sterke speler met circa 725.000 abonnees ontstaan. Woordvoerders van beide concerns erkennen de gesprekken, maar willen geen verdere details kwijt. De Poolse digitale tv-activiteiten van zowel UPC (388.000 klanten) als Vivendi (340.000) zijn verliesgevend. Volgens financiële analisten ontberen beide spelers voldoende schaalgrootte. Om winst te kunnen boeken met digitale televisie in Polen, zijn minimaal 500.000 abonnees noodzakelijk. (o.a. Telegraaf)

LIBERTY WIL DUITSE KABELAAR COLUMBUS KOPEN

Liberty Media, het bedrijf dat via het Amerikaanse United Global Com het moederbedrijf is van UPC , zou in gesprek zijn met Deutsche Bank over de acquisitie van de kabeldivisie Columbus. Dat heeft de Duitse krant der Spiegel zaterdag gemeld. Liberty zou $ 1 mrd willen betalen voor de divisie. Met de beoogde overname – samen met UPC en investeerder Callahan uit Denver – neemt Liberty een netwerk van ruim 2,2 miljoen huishoudens over. Het nieuws komt twee dagen na de koop door Liberty van zes televisiekabelmaatschappijen van Deutsche Telekom. De verschillende kabelnetwerken bedienen samen 10 miljoen huishoudens. (o.a. Financieel Dagblad)

NIEUWE LOKALE OMROEP VOOR ALPHEN AAN DEN RIJN

Vrijwilligers van de lokale omroep in Alphen aan den Rijn, de voormalige LOA, zijn druk bezig om een nieuwe omroep op te richten. Zij hebben een plan van aanpak gemaakt en daarover deze week gesproken met de gemeente. Ze hopen in september van start te kunnen gaan. De vrijwilligers hebben daarvoor contact gezocht met de driekoppige commissie die de gemeente vorig jaar in het leven riep om de terugkeer van een omroep in Alphen voor te bereiden. Die commissie heeft sindsdien nog niets naar buiten gebracht. Voor de enthousiaste vrijwilligers duurde het allemaal te lang; de LOA ligt inmiddels twee jaar stil. (o.a. Leidsch Dagblad)

ZES FILMLEEUWEN VOOR NEDERLAND

Nederland heeft op het International Advertising Festival in Cannes zes Leeuwen (1 goud, 2 zilver, 3 brons) in de categorie commercials gewonnen. Het enige goud ging naar TBWA/Campaign Company voor ‘100 mensen’ van de Verenigde Naties. Zilver was er voor opnieuw TBWA met de omstreden commercial ‘Parade’ van Delta Lloyd. Het bureau pakte ook nog een bronzen Leeuw met ‘eye candy’ voor de stichting Consument & Veiligheid. Zilver én brons ging naar  ‘Be Light’ (zilver) en ‘Horses’/’Boats’ van 180 Amsterdam voor Adidas. Brons ging naar KPN Mobile en PMSvW/Y&R (File). Nederland eindigde in de rangschikking op de vierde plaats, na Argentinië dat ook zes Filmleeuwen won, maar meer goud. Traditioneel kregen de VS (17 Leeuwen) en Engeland (16) de meeste prijzen bij de commercials. (o.a. Adformatie)

SCHERPE DALING BRITSE TV-RECLAME

ITV, een Britse commerciele zender zegt te kampen te hebben met de meest ernstige terugloop van advertentie-inkomsten sinds tientallen jaren. Het inzakken van de Britse advertentiemarkt is volgens onderzoeksbureau Zenith Media te vergelijken met de recessie in het begin van de jaren 90. Volgens de Financial Times voorspelde Zenith drie maanden geleden nog een stijging van 3,6 procent voor het jaar 2001. Maar het bureau heeft haar voorspellingen – blijkbaar ongestraft – 180 graden gedraaid, en beweert nu een neergang met 0,8 procent. Zo hebben autofabrikanten al massaal advertentiebudgetten teruggetrokken en past de telecom- c.q. dotcomsector beter op haar tellen. (Planet Multimedia)

AKKOORD OVER FREQUENTIEVERDELING RADIO VIA GEKLEURDE VEILING

De etherruimte voor commerciële radiozenders zal ondanks negatieve adviezen uit de Tweede Kamer en van een speciale commissie toch worden geveild. Nieuwkomers op de markt voor commerciële radio krijgen evenveel rechten als de huidige aanbieders. De huidige commerciële zenders zijn furieus en bereiden juridische claims voor. Het kabinet heeft vrijdag op hoofdlijnen een akkoord bereikt over een voorstel van het ministerie van Verkeer en Waterstaat voor de veiling van radiofrequenties. Bronnen rondom het kabinet hebben dat bevestigd, aldus NRC Handelsblad in haar editie van zaterdag. Kern van het akkoord is dat in totaal tien `kavels’ zullen worden geveild. Vier daarvan zullen beschikbaar komen voor specifieke zenders, de zogenoemde geclausuleerde of gekleurde kavels, voor onder meer klassieke muziek, nieuws en een Nederlandstalige zender. De overige kavels zullen worden verkocht aan de hoogste bieder. Voor deze zes kavels zal een minimumprijs worden afgesproken. Het ministerie van Financiën heeft nog wel vraagtekens bij de technische uitwerking van het voorstel. Ook juridisch zijn er nog wat ,,haken en ogen”, aldus een ingewijde. Door toch te kiezen voor een veiling gaat het kabinet voorbij aan de unanieme wens van de Tweede Kamer om bestaande aanbieders een voorkeurspositie te geven bij een herverdeling van de frequenties. Ook legt het kabinet het rapport van de commissie Bouw naast zich neer die geadviseerd had zeven van de tien kavels te verstrekken aan bestaande partijen en de rest te veilen. De publieke zenders hoeven niet mee te doen met een veiling, zij behouden hun frequenties. De commerciële radiozenders zijn ,,verbijsterd”. Volgens Martin Banga, voorzitter van de Vereniging van Commerciële Radio-omroepen, zullen de vier `gekleurde’ kavels niet voorkomen dat ook aanbieders van klassieke- of nieuwsradio diep in de buidel zullen moeten tasten voor een frequentie. Radio-538- directeur Erik de Zwart: ,,De `gekleurde’ veiling van vier kavels levert naast de al bestaande `publieke’ publieke omroep ook een `commerciële’ publieke omroep op.” Hij kondigde nieuwe acties en een gang naar de rechter aan.” Robert Jan van der Hoeven van Broadcast-partners,,,Als er geveild gaat worden, dan stappen we een mijnenveld in.” (NRC)

AKKOORD CAO BIJ AT5

De vakbonden hebben met de stadszender AT 5 een principe-akkoord bereikt over een cao voor dit jaar en volgend jaar. Naast een loonsverhoging van dertien procent over die periode zijn er afspraken gemaakt over salarisschalen die worden toegepast bij de publieke omroep. De 130 werknemers lopen nu nog vijftien procent achter op hun landelijke collega’s. Tot nog toe kregen ze een kwart minder betaald. Als de Amsterdamse zender, vermoedelijk vanaf volgend jaar, zelf een machtiging krijgt, wordt dat verschil rechtgetrokken. Dan wordt namelijk de cao voor de publieke omroep onmiddellijk ingevoerd. Tot het eind van dit jaar deelt het voorheen commerciële AT 5 in een soort overgangsregeling één regionale zendmachtiging met TV Noord-Holland en wisselen de omroepen programma’s uit. Formeel is de stadszender nu een productiemaatschappij en geen volwaardige omroep. Behalve de loonsverhoging, waarover al jarenlang wordt gesteggeld, wordt onder meer de onregelmatig- heidstoeslag, ook voor journalisten, verhoogd naar 25 procent, komt er een reiskostenvergoeding en krijgen de medewerkers een extra vakantiedag in 2002. Verder wordt er een vaste eindejaarsuitkering van drie procent ingevoerd per december volgend jaar. De bonden leggen het principe-akkoord op 4 juli voor aan hun leden. Op die dag praat de gemeenteraad ook voor de eerste keer over de overname van AT 5, nu nog van PCM Uitgevers, door de gemeente Amsterdam. Die wil de tv- zender kopen voor in totaal vier miljoen gulden: 1,2 miljoen voor het aandelenpakket en 2,8 miljoen gulden voor het overnemen van de schuld van de zender aan PCM. Een definitief besluit wordt op 19 september genomen. Vooral de PvdA zou nog twijfelen. AT 5 wordt na de overname ondergebracht bij Salto, dat geheel in gemeentelijke handen is. Desondanks vrezen AT 5-journalisten hun redactionele onafhankelijkheid te verliezen. (o.a. Parool)

GEEN BUCH OP YORIN

We zullen het komend seizoen zonder de programma’s van Menno Buch moeten doen. Sex Voor De Buch en De Relatieman passen niet meer bij het profiel van de zender Yorin. Het gerucht dat Menno aan de bak kan bij SBS6 of V8 werd direct ontzenuwd. Algemeen directeur Fons van Westerloo acht de kans daarop ‘nihil’. (NOStt)

NOG GEEN BESLUIT OVER RADIOFREQUENTIES

Het kabinet heeft opnieuw geen besluit genomen over een verdeling van de etherfrequenties voor commerciele radiozenders. Een besluit werd vorige week verschoven naar vandaag, maar ook nu zijn de meningen nog te verdeeld. Premier Kok liet weten dat een akkoord over de verdeling wel in zicht komt. Het kabinet kreeg het advies 7 zenders hun frequentie te laten behouden. De overige 3 frequenties zouden geveild moeten worden. De vrees bestaat dat het advies voor juridische problemen zorgt. Enkele commercielen voerden actie voor behoud van hun frequentie. Ze lieten hun luisteraars naar de Kamer bellen. (NOS-tt)

REORGANISATIE: CASEMA KAN TOEKOMST DIGITALE TV-DIENSTEN NIET GARANDEREN

Zoals dit medianieuws gisteren al meldde schrapt Casema driehonderd banen. Een reorganisatie moet Casema binnen drie jaar winstgevend maken. Daartoe legt het zich toe op de basisactiviteiten, zoals beheer van de televisiekabel, kabelinternet en datacommunicatie. Nieuwe diensten, zoals uitbreiding van video-op-bestelling of speciale programma’s voor digitale televisie worden afgebouwd, uitgesteld of geannuleerd. Het bedrijf kan geen garantie geven dat de onlangs geïntroduceerde digitale televisiedienst blijft bestaan. De maatregelen hebben geen gevolgen voor het ‘gewone’ kabeltelevisie- of kabelinternetabonnement. Onderdeel van de sanering is het uitbesteden van onderhoudswerk en verkoopactiviteiten. “We hoeven niet per se gleuvengravers in dienst te hebben. Die kunnen we inhuren”, geeft woordvoerder G. Vos als voorbeeld. (o.a. Haagsche Courant)

NIEUWSTV MAAKT DOORSTART IN AFGESLANKTE VORM

De kabelkrant van Holland Advertising Nieuwe Media (HANM) maakt een doorstart in afgeslankte vorm. Het bedrijf uit Den Helder dat begin deze maand failliet ging, kan dankzij Belgische geldschieters (Roularta, Timmer- ing Holding en Banque Artesia) verdergaan met het uitzenden van gesponsorde consumentenprogramma’s. Het lokale nieuws waar de kabelkrant groot mee werd, behoort nu definitief tot het verleden. De afgelopen jaren sneed HANM al in de kosten die deze dienst met zich meebracht. De directeur van het bedrijf dat doorgaat als Markit Media, A. Timmering, maakte vanmiddag bekend dat de kabelkrant wordt omgevormd tot een zogeheten consumentenkanaal. Dit is een zender die volledig wordt gevuld met reclame-uitzendingen voor banen, woningen, occasions en familieberichten. Het bedrijf erkent dat aan de doorstart nog een schaduwzijde zit. Crediteuren van Markits voorloper HANM kunnen niet worden betaald. En om bedrijfseconomische redenen moet Markit ook 75 mensen ontslaan. De uitzendingen van de vernieuwde kabelkrant gaan waarschijnlijk binnen enkele dagen van start. De zender is ondanks het faillissement nooit uit de lucht geweest. (oa Haarlems Dagblad / RTV West)

WERELDOMROEP VALT IN DE PRIJZEN

De Engelse afdeling van Radio Nederland Wereldomroep heeft donderdag tijdens het New York Radio Festival vier onderscheidingen in de wacht gesleept. Drie programma’s waren genomineerd. Een zilveren onderscheiding is uitgereikt voor Youth Against AIDS in de categorie Best Special Event. Dit is een coproductie tussen de Wereldomroep en Bush Radio in Kaapstad voor een speciaal HIV hiphopconcert. Daar werd muziek ten gehore gebracht die door een groep jonge, lokale Zuidafrikaanse muzikanten werd geschreven en opgevoerd. Hun teksten bevatten persoonlijke, krachtige stellingnames tegen aids. Een bronzen onderscheiding in de categorie Environment ging naar Jonathan Groubert voor Mean or Green, Nuclear Power in Europe. Het programma geeft een beeld van de huidige stand van zaken met betrekking tot de industrie van nucleaire energie in Europa. Dit programma werd ook beloond met een prijs van de Verenigde Naties. Een vergelijkbare prijs werd uitgereikt aan Eric Beauchemin voor Somebody Must Be Held Responsible, een verslag over de gewelddadige onderdrukking in Zimbabwe. Twee andere programma’s van de Wereldomroep kregen een speciale nominatie op het New York Radio Festival. (ANP)

‘FRASIER’ BESTBETAALDE TV-ACTEUR OOIT

Door zijn contract bij de comedýserie Frasier te verlengen, is acteur Kelseý Grammer de bestbetaalde tv-acteur in de geschiedenis geworden. In de serie speelt Grammer de psýchiater Frasier Crane. Per aflevering krijgt Grammer 3,5 miljoen per aflevering. De 46-jarige Grammer blijft voorlopig nog twee jaar bij de succesvolle serie. De contractverlenging levert hem daarmee zo ongeveer 180 miljoen gulden op, zo meldde vrijdag het Amerikaanse showbizzblad Dailý Varietý. Frasier gaat zijn negende seizoen in.(ANP)

RADIOFREQUENTIES: COMPROMIS MET ‘GEKLEURDE VEILING’

Het kabinet heeft de coalitiefracties PvdA, VVD en D66 een nieuw voorstel gedaan om uit de impasse over de verdeling van de etherfrequenties voor commerciële radio te komen. Dit bericht de Telegraaf in haar editie van donderdag. Volgens bronnen op het Haagse Binnenhof zijn het plan-Bouw, waar vooral PvdA en D66 en in mindere mate de VVD op aanstuurden, en het veilingplan van het kabinet in hun oorspronkelijke vorm van tafel. Het compromis uit de koker van staatssecretaris Van der Ploeg (Media) houdt in dat er weliswaar tien frequenties worden geveild, maar dat het om een ’gekleurde’ veiling zal gaan. Dat betekent dat er zodanig voorwaarden worden geformuleerd  dat op voorhand vaststaat dat een aantal frequenties, waarschijnlijk twee of drie, in handen van zenders met een bepaald profiel komen. Dan kan het bijvoorbeeld gaan om een zender met klassieke muziek, een nieuwsstation en een zender die populaire muziek draait. Volgens betrokkenen is er nog geen definitieve overeenstemming over dit compromis. Ook andere varianten zijn nog in beeld. Vrijdag neemt het kabinet een besluit. (o.a. DFT)

TV WEST BRENGT THUISWEDSTRIJDEN ADO DEN HAAG LIVE

De regionale televisiezender TV West gaat de thuiswedstrijden van ADO Den Haag in de Eerste divisie live uitzenden. De uitzendingen beginnen in augustus wanneer ADO haar eerste thuiswedstrijd speelt (datum nog onbekend).  Algemeen directeur van ADO Den Haag, Robert Langenbach, en hoofdredacteur van TV West, Ron Fresen, tekenden hedenmiddag het contract waarin de kwestie van de uitzendrechten voor de live-uitzendingen is geregeld. De gemaakte afspraken gelden tot de winterstop, met een optie voor verlenging tot het einde van het voetbalseizoen in 2002. Het is voor het eerst in Nederland dat een publieke omroep op structurele basis competitiewedstrijden uit het betaald voetbal rechtstreeks uitzendt. Behalve de live-wedstrijden start TV West in augustus tevens met de uitzending van een wekelijks ADO Den Haag journaal. Naast de prestaties van het Eerste wordt in de journaals het wel en wee van de club gevolgd, bijvoorbeeld met betrekking tot de jeugdopleiding, de supporters en de historie. (o.a. RTV west)

CASEMA SCHRAPT BANEN

Bij kabelexploitant Casema, eigendom van France Telecom, verdwijnen driehonderd arbeidsplaatsen. Bij het bedrijf werken in totaal zo’n 1200 mensen.  De meeste werknemers die naar huis worden gestuurd hebben een tijdelijk contract of werken bij Casema via een uitzendbureau, aldus een woordvoerder donderdag. Hun contracten worden niet verlengd. Vijftien vaste medewerkers wacht gedwongen ontslag. (ANP)

DT VERKOOPT KABELNETTEN AAN MOEDER UPC

Deutsche Telekom verkoopt 6 televisiekabelmaatschappijen aan het Liberty Media, dat via het Amerikaanse UGC het moederbedrijf is van het Nederlandse UPC . Dat heeft de beurs in Frankfurt donderdagochtend bekendgemaakt. Er zijn geen financiële details naar buiten gebracht over de transactie. Eerder tekende het voormalige staatsbedrijf Deutsche Telekom een intentieverklaring met Liberty Media voor de verkoop van 55% van de aandelen van iedere maatschappij. Onder druk van Liberty Media topman John Malone en dalende koersen van de kabelmaatschappijen doet Deutsche Telekom nu alle aandelen van de 6 maatschappijen van de hand. De verschillende kabelnetwerken bedienen samen 10 miljoen huishoudens.  (FD)

UPC PERSONEEL INGELICHT OVER KREDIETPOSITIE

Mark Schneider, bestuursvoorzitter van kabelconcern UPC, heeft het personeel via e-mail op de hoogte gesteld van de financiële situatie. Het aandeel daalde gisteren met 16,2% tot euro 2,69, een historisch dieptepunt. In de e-mail aan alle werknemers schrijft Schneider dat UPC genoeg geld in kas heeft om de salarissen te betalen. Schneider reageert daarmee op verzoeken van het personeel, dat naar aanleiding van de recente sterke koersdaling van het aandeel opheldering eiste. Dat heeft een woordvoerder van UPC woensdag bevestigd. ‘In de brief legt hij uit dat er genoeg geld in huis is voor de activiteiten van UPC tot en met 2003. Hij heeft ook gezegd dat hij de ontwikkelingen op de aandelenmarkten natuurlijk niet kan negeren, maar dat de salarissen gewoon kunnen worden betaald.’ (FD)

RTV NOORD HOLLAND KRIJGT ER VIJF JAAR BIJ

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland hebben besloten dat regionale televisie daar na 2001 in ieder geval vijf jaar doorgaat. Er werd tot nu toe met de zender geëxperimenteerd. De zender wordt gefinancierd uit het Provinciefonds. In het komende najaar wordt besloten hoe er invulling gegeven wordt aan het besluit. Op 3 januari 2000 zijn de uitzendingen van regionale televisie in Noord-Holland van start gegaan. Het betreft een tweejarig experiment, waarin de zendgemachtigde voor publieke regionale tv in Noord-Holland, de Stichting Regionale Omroep Noord- Holland, samenwerkt met de Amsterdamse zender AT5. Dat doen ze elk met een eigen editie, een overeengekomen uitzendgebied en onderlinge programma-uitwisseling. Omdat het experiment afloopt per 31 december 2001, moest Provinciale Staten er dit jaar een besluit over nemen. (Adformatie)

JOSTEN NIEUWE HOOFDREDACTEUR KRO-NETWERK

Marc Josten wordt per 1 juli de nieuwe KRO-hoofdredacteur van het actualiteitenprogramma Netwerk. Daarnaast krijgt hij ook de eindverantwoordelijkheid over het onderzoeksprogramma Reporter. Dat heeft de omroep donderdag bekendgemaakt. Josten vervangt op deze functie Fons de Poel, die zich gaat bezighouden met het programma ‘Het gevoel van De Poel’. De KRO was sinds 1 januari op zoek naar een nieuwe hoofdredacteur. De 40-jarige Josten werkte na zijn studie bestuurskunde en rechten twaalf jaar als redacteur bij Vrij Nederland. Vanaf 1997 werkte hij als redacteur en eindredacteur bij het programma Reporter. De komende tijd gaat hij een gezamenlijke redactie vormen van Netwerk- en Reporter-redacteuren, die bijdragen gaat leveren aan KRO-projecten. De hoofdredactie van het programma Netwerk wordt naast Josten gevormd door Maria Henneman (AVRO) en Cees Labeur (NCRV). Fons de Poel trad 1 januari af als hoofdredacteur, maar is nog steeds als presentator bij het programma betrokken. (Adformatie)

“TOEKOMST VAN COMMERCIEL RADIO BLIJFT ONZEKER”

De toekomst van de commerciële radio is totaal ongewis nu het kabinet en de Tweede Kamer lijnrecht tegenover elkaar staan over de verdeling van de radiofrequenties. De jongste poging om het slepende conflict vlot te trekken tussen staatssecretaris Monique de Vries (Verkeer) en PvdA, D66 en VVD mislukte dinsdag. Het kabinet is er niet in geslaagd om een nieuw voorstel voor te leggen dat het parlement kan bekoren en houdt voorlopig vast aan het verdelen van de frequenties via een veiling. Het enige plan dat De Vries had, was om gedurende twee jaar een vergelijkende toets te doen naar alle radiostations. Dat duurt de Kamer allemaal te lang, maar voor het veilen van de tien frequenties is ook geen meerderheid te vinden. Zelfs als de VVD akkoord gaat met veilen, is er met PvdA, D66 en CDA nog steeds een meerderheid tegen.

UPC GEEFT CHELLO IN ONDERPAND VOOR LENING

Kabelbedrijf UPC heeft zijn internetdochter Chello in onderpand gegeven om een lening te kunnen afsluiten. Hetzelfde is gebeurd met kabelnetten in Israël en Malta. Het Amerikaanse Liberty Media lenigde onlangs de hoog opgelopen financiële nood bij UPC met de lening, die een omvang heeft van een miljard euro. Vorig jaar gaf UPC al netwerken in andere landen in onderpand in ruil voor een door banken verstrekte lening van vier miljard euro. Liberty zal de lening waarschijnlijk in het derde kwartaal overdragen aan United Global Com, het Amerikaanse moederbedrijf van UPC. Vervolgens heeft United Global Com de mogelijkheid de lening om te zetten in aandelen UPC, indien de beurskoers boven 8 euro stijgt. Vooralsnog ligt de koers aan Euronext in Amsterdam ver onder de drempelwaarde van 8 euro. Dinsdag sloot het aandeel op 3,21 euro, ruim 12 procent onder de slotkoers van maandag. (Automatisering Gids).

VVD WIL TOCH VEILING RADIOFREQUENTIES

De VVD wil nu toch maar liever een veiling van de FM-frequenties. De partij heeft dat besloten na bestudering van de argumenten van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Opta om de radiofrequenties via een veiling te verkopen. De partij komt hiermee nu de Kamermeerderheid voor het geven van radiofrequenties aan bestaande stations als Sky Radio en Radio 538 weg is, aldus de Volkskrant. Daardoor zijn PvdA en D66 alleen komen te staan. Zij willen zeven frequenties toedelen aan de bestaande zenders en alleen de drie nieuwe frequenties veilen onder nieuwkomers. VVD-staatssecretaris De Vries van Telecommunicatie, die wil veilen, wordt nu gesteund door haar fractie. Het CDA blijft staan op het standpunt dat een wedstrijd op basis van criteria het eerlijkst is. Vorige week werd bekend dat de toezichthouders NMa en Opta forse kanttekeningen plaatsen bij het voorstel van de commissie-Bouw om de bestaande stations op hun eigen frequentie te laten zitten en de overige drie te veilen onder nieuwkomers. De NMa vindt dat de bevoorrechte behandeling van de bestaande stations niet direct te rechtvaardigen is. De Opta noemt het plan-Bouw ‘fnuikend voor de vernieuwing en concurrentie op de radiomarkt’. (o.a. Adformatie).

KIJKWIJZER LIJKT AAN TE SLAAN

Bijna eenderde van de ouders van kinderen tussen de acht en vijftien jaar gebruikt al de Kijkwijzer, de nieuwe reeks pictogrammen die aanduiden of een film of tv-programma voor hun spruit geschikt is. Dat lijkt op te maken uit een kleine steekproef onder 150 ouders, die onderzoeksbureau Intomart heeft gehouden. Ruim driekwart van de ouders heeft gehoord van de Kijkwijzer, die sinds twee maanden in de bioscoop en sinds vier weken op de televisie wordt gehanteerd. Van de kinderen van acht tot en met elf jaar kent 55 procent de Kijkwijzer en van de kinderen van twaalf tot en met vijftien zelfs 82 procent. Van deze laatste groep kinderen zegt 29 procent ook op de pictogrammen te letten. Er werden twee groepen van elk 150 kinderen ondervraagd. De pictogrammen zijn te vinden in bioscopen en zogenoemde filmladders. Voor de tv, waar ze langzamerhand worden ingevoerd bij fictie, staan ze in de omroepgidsen of bij de openingsbeelden van het programma. De Kijkwijzer wordt de komende maanden ook ingevoerd voor video’s en dvd’s. Ook computerspellen worden van pictogrammen voorzien. (ANP)

HARDNEKKINGE STORING TREFT CASEMA IN BOLLENSTREEK

Kabelexploitant Casema kampt al een week met storingen in de doorgifte van het radio- en televisiesignaal in de Bollenstreek. Met grote regelmaat vallen de uitzendingen van de publieke landelijke, regionale en lokale omroep helemaal uit of zijn zeer slecht te ontvangen. Volgens een woordvoerder van Casema is de oorzaak van dit probleem nog een raadsel. “Telkens wanneer een monteur van Casema de signaaluitval wil onderzoeken, zijn de zenders weer te zien”, aldus de woordvoerder. (o.a. HC-text)

GERRIT WINNAAR BIG DIET

Gerrit uit Haarlem heeft zaterdagavond het SBS6-programma Big Diet gewonnen. De 34 kilo die Gerrit de afgelopen dertien weken is kwijtgeraakt, wordt uitgekeerd in goud dat een waarde vertegenwoordigt van 800.000 gulden. De 31-jarige Haarlemmer raakte relatief het meeste lichaamsgewicht kwijt. Hij woog ruim 128 kilo toen hij 17 maart begon aan het programma. Zaterdag werd in een kasteel nabij Maastricht de helft van het goud aan de winnaar overhandigd. Als Gerrit op oudejaarsdag nog hetzelfde weegt, of minder, ontvangt hij die dag eenzelfde gewicht aan goud. (o.a. ANP/SBS)

NMA: VEILING FREQUENTIES BESTE VOOR LUISTERAARS

De manier waarop de Tweede Kamer de frequenties voor commerciële radiostations wil verdelen, leidt tot een onterechte voorkeursbehandeling van de bestaande stations als Sky Radio, Radio 538 en Yorin. Dat is fnuikend voor de vernieuwing op de radiomarkt en de ontwikkeling van concurrentie, en dus uiteindelijk nadelig voor de luisteraars. Dit concluderen de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (Opta) in adviezen aan staatssecretaris De Vries van Verkeer en Waterstaat. De Vries had de toezichthouders om raad gevraagd omdat zij het met de Tweede Kamer maar niet eens kan worden over de frequentieverdeling per 1 september van dit jaar. De Vries wil de beschikbare frequenties liefst veilen, zodat iedereen kan meebieden. Een Kamermeerderheid vindt dat te nadelig voor de bestaande stations die de afgelopen jaren veel geld in hun frequentie hebben gestoken. Een commissie onder leiding van oud-KLM-topman Bouw bedacht eerder dit jaar een compromis: de bestaande stations mogen blijven en slechts drie andere frequenties worden geveild onder nieuwkomers. De Kamer schaarde zich hier achter. De Vries hield de brieven van NMa en Opta van begin mei tot nu toe geheim, maar liet de Kamer onlangs wel weten dat hun adviezen erop wijzen dat het plan- Bouw juridisch onuitvoerbaar is. Zo stellig zijn de toezichthouders echter niet. Wel plaatsen zij forse kanttekeningen bij het plan. De NMa stelt dat de bevoorrechte behandeling van de bestaande stations ‘niet direct te rechtvaardigen’ is, zeker niet omdat zij altijd hebben geweten dat de vergunning dit jaar zou aflopen en daar dus rekening mee konden houden. Ook de Opta – die niet over radio gaat maar wel veel ervaring heeft met veilingen – wijst in die richting: het plan-Bouw is ‘fnuikend voor de vernieuwing en de ontwikkeling van concurrentie’ op de radiomarkt. ‘Juist dat is nadelig voor luisteraars. Zij zijn op de lange termijn gebaat bij een concurrerende markt’, aldus de Opta. Zij concludeert dat een gewone veiling rechtvaardiger en juridisch veiliger is dan uitvoering van plan-Bouw. Er is geen ‘maatschappelijk belang’ om de bestaande stations voor te trekken. (Volkskrant)

KORTGEDING MULTIKABEL – CANAL+: DOORGIFTE TOT 1 JULI VERPLICHT

De kabelexploitant Multikabel moet tot 1 juli 2001 de programma’s van Canal+ blijven doorgeven op haar kabelnet. Dat heeft de president van de rechtbank in Alkmaar vrijdag in een kort geding besloten. Canal+ had kabelmaatschappij Multikabel voor de rechter gedaagd, omdat de televisiezender het niet eens was met het tarief dat zij voor doorgifte moest betalen. Verder wilde Canal+ voorkomen dat de betaaltelevisie van de kabel werd gehaald.  Multikabel zendt in een groot deel van Noord-Holland uit. Twee jaar geleden besloot de kabelmaatschappij dat Canal+ voor doorgifte voortaan per abonnee zestig cent in plaats van ongeveer twintig cent moest gaan betalen. De televisiezender was het daarmee niet eens en heeft tot dusver geweigerd het nieuwe tarief te betalen. Mochten de partijen op 1 juli het niet eens zijn geworden, dan heeft Multikabel het recht Canal+ van de kabel te weren.

RTL5 INTRODUCEERT WIMBLEDON OP INTERNET

RTL5 begint op internet al op 18 juni met voorbeschouwingen van het belangrijkste tennisevenement van het jaar, Wimbledon. Het hoofdtoernooi begint een week later. Ex-tenniser Jacco Eltingh verzorgt de digitale voorbeschouwingen. Ook zijn er oude Wimbledonbeelden en bloopers te downloaden. Tijdens het toernooi beschrijft een ‘speciale internetverslaggever’ wie de ‘mooie dames op de tribune’ zijn. De zender heeft dat vrijdag bekendgemaakt. (ANP)

KABELKRANT UITGEVER HANMC-GROEP FAILLIET VERKLAARD

De arrondissementsrechtbank in Alkmaar heeft het faillissement uitgesproken over de HANMC-groep, bestaande uit de kabelkrantbedrijven Holland Advertising Nieuwe Media (HANM) en Nieuwe Media Combinatie (NMC). Ruim twee weken geleden vroeg de uitgeversgroep Uitstel van betaling aan, en zei na een faillissement een doorstart te willen maken. In afwachting van die doorstart bleven de medewerkers aanvankelijk aan het werk. Maar inmiddels heeft de gewezen curator hen gelast te stoppen met werken. Het bedrijf had niet verwacht dat het personeel naar huis zou worden gestuurd, maar volgens de curator duurde het te lang en liepen de kosten steeds meer op. Het afgelopen jaar werd vergeefs gezocht naar een nieuwe financiële partner naast Timmering Beheer en Wegener. Niettemin is Henk Belderok, coördinator van de groep videografen en fotografen binnen het bedrijf, gematigd positief over een voortzetting.  De uitgeefbedrijven geven ongeveer vijftig kabelkranten uit in een groot deel van het land, met een gezamenlijke dekking van 2,2 miljoen huishoudens. De groep telt 275 medewerkers. (Planet Multimedia)

DIGITALE TV COMMERCIEEL ONINTERESSANT

Het zal nog jaren duren voordat inkomsten uit advertenties die speciaal voor digitale televisie zijn ontwikkeld, een significante inkomstenbron zijn. Onderzoeksbureau Jupiter Media Metrix heeft niet veel vertrouwen in de snelle opgang van interactieve televisie. Althans, voor advertentie-inkomsten specifieke gegenereerd uit digitaal kijkplezier. De onderzoeker verwacht dat in 2005 de omzet in de Amerikaanse thuiswinkelmarkt voor vijftig procent wordt gerealiseerd door e-commerce. Advertenties die specifiek voor interactieve televisie zijn ontwikkeld, dragen daar slechts voor zeven procent aan bij.  David Card van Jupiter: ‘Adverteren zal niet meer geld opleveren dan omzet uit winkelen tot 2005. De reden hiervoor is, dat internetadverteren belemmert wordt door de slechtere economische situatie van dit moment. Dat webverteren niet effectief lijkt te zijn en dat er geen nationaal platform is voor interactieve televisie, werkt alleen maar belemmerend’. (Planet Multimedia)