Bekentenis verdachte moord Sévèke
De politie heeft de moordenaar van activist en journalist Louis Sévèke te pakken. De man van 38 is twee weken geleden opgepakt in Spanje en heeft bekend. Volgens de Nijmeegse politie werd de Rotterdammer al langer gezocht voor verschillende bankovervallen in Zuid-Holland. Daarvoor was al een E uropees opsporingsbevel tegen de man uitgevaardigd. Deze maand is dat bevel uitgebreid met de verdenking van de moord in Nijmegen. De linkse activist Sévèke werd in november 2005 in Nijmegen doodgeschoten. De dader werd opgepakt in een internetcafé in Barcelona. De Rotterdammer kende het slachtoffer uit het krakersmilieu. De man woonde in de jaren negentig in Nijmegen en leerde daar Sévèke kennen. Dat maakte hoofdofficier van justitie Remco van Tooren woensdag bekend. Politie en justitie gaan er vanuit dat hij alleen handelde. De man wordt verder verdacht van een serie bankovervallen in Noord-Brabant, Zeeland en Utrecht. (ANP/AD) Lees ook:Broer Sévèke: dag van grote emoties.
UIT DE MEDIA:
** Vrijdagavond zijn om 20.00 uur in Den Haag de uitzendingen van Hofstad Radio 99.4 FM van start gegaan onder de vlag van Sleutelstad Media, dat in Leiden ook Sleutelstad 93.7 FM exploiteert. Sleutelstad neemt de Haagse radiozender officieel per 1 april over. De twee stations samen bereiken vrijwel de hele provincie Zuid-Holland. Sleutelstad FM en Hofstad Radio maken gebruik van één centrale muziek database. Wel hanteren de stations een ander ‘format’ zodat ze een eigen herkenbare identiteit krijgen.Met het provinciale bereik gaat Sleutelstad Media zich ook op de grotere adverteerders in de Randstad richten. Ook zal aansluiting gezocht worden bij CRN, het landelijke verkooploket van de regionale zenders. Landelijke adverteerders kunnen hier zendtijd inkopen op de deelnemende regiozenders.
** Het IKON-radio programma Musica Religiosa presenteert ringtones voor mobiele telefoons van psalmen en andere religieuze liederen. Belangstellenden kunnen liederen als ‘De steppe zal bloeien’, ‘Juicht Gode toe, bazuint en zingt’ of ‘Wat de toekomst brenge moge’ gebruiken als waarschuwingssignaal op hun telefoon. In totaal zijn zestig liederen tot ringtones bewerkt. Ze zijn opgenomen op een orgel van de vrijgemaakte Gereformeerde Kerk. (ANP/AD)
** Lennart Booij is de presentator van het debatprogramma VARA’s Nieuwe Lagerhuis, dat vanaf 14 april op zaterdagavond te zien is. Het programma is de opvolger van Het Lagerhuis dat door Paul Witteman en Marcel van Dam werd gepresenteerd. De formule van dit debatprogramma is volgens de VARA weliswaar aangepast, met een nieuwe presentator, nieuwe debaters en een nieuw decor, maar de discussie over actuele onderwerpen blijft centraal staan. In het Nieuwe Lagerhuis wordt gedebatteerd door twee groepen met een verschillende maatschappelijke achtergrond. In de eerste aflevering zijn dat allochtonen en autochtonen. (via NRC)
** Het Commissariaat voor de Media heeft de Stichting Stadomroep Gorinchem een zendmachtiging voor een periode van vijf jaar toegekend. Dat meldt Peter Donk, voorzitter en initiatiefnemer voor de omroep. De gemeente Gorinchem daarentegen zegt nog geen bericht hiervan te hebben ontvangen. De gemeenteraad stelde in februari vraagtekens bij de representativiteit van de Stichting stadsomroep Gorinchem. Het commissariaat zag echter onvoldoende onderbouwing van dit argument. (AD)
** De Duitse televisiezender WDR keert vrijdagnamiddag weer terug in het Zeeuwse kabelpakket. De Programmaraad heeft daartoe besloten op verzoek van de Provincie Zeeland en de toeristische sector. Veel Duitse toeristen stemmen af op hun eigen zenders als ze Zeeland bezoeken. De zender werd aan het begin van het jaar van de kabel gehaald zodat het kabelpakket niet duurder werd. De WDR komt voorlopig op de plek van het Mozaïekkanaal. Later krijgt de zender een definitieve frequentie. (Omroep Zeeland)
** Het algemeen bestuur van de Programmaraad Rijnland Bollenstreek heeft ingestemd met het voorstel om Sleutelstad FM een plekje op de kabel te geven. Casema en Lijbrandt Telecom zullen aan de hand van dit besluit op korte termijn de doorgifte gaan verzorgen. Sleutelstad gaat via de kabel uitzenden op de frequentie 102.4 FM.
** Casema gaat toch het kabelnetwerk van Culemborg moderniseren. Nadat de gemeenteraad van Culemborg Casema geen toestemming gaf voor een tariefsverhoging weigerde Casema eerst om het netwerk van Culemborg geschikt te maken voor o.a. digitale televisie. Volgens een contract uit 1999 tussen Culemborg en Tebecai mogen de tarieven tot 2009 met niet meer dan het jaarlijkse inflatiepercentage verhoogd worden. Casema nam in 2005 het netwerk, en daarmee de verplichtingen, over. Casema wilde het tarief van tien euro verhogen naar het landelijke tarief van 15 euro. Na onderhandelen was er een compromis tussen het bedrijf en het college van burgemeester en wethouders. Per 1 januari 2008 zou Casema het maandtarief met 1,50 euro mogen verhogen. De gemeenteraad stemde in januari 2007 tegen dat voorstel. Daarop weigerde Casema te beginnen met moderniseren van het netwerk. Dat gaat nu toch gebeuren. De moderniseringswerkzaamheden moeten eind 2007 zijn afgerond.
** Datingprogramma’s die ’s nachts op de RTL-zenders worden uitgezonden, werken met fictieve personen terwijl dit op tv niet duidelijk wordt gemaakt. In de programma’s worden foto’s getoond van mensen die contact lijken te zoeken. Sms’jes van kijkers worden echter niet beantwoord door de persoon op de foto, maar door een werknemer van Mobitainment TV, het bedrijf dat de programma’s maakt. De kosten voor het sms-verkeer kunnen hoog oplopen, ook doordat het nooit tot een echte afspraak komt. Dat laatste wordt wel vermeld: onder aan het scherm staat, slecht leesbaar, dat ‘fysieke afspraken’ niet mogelijk zijn. Mobitainment TV is onbereikbaar voor commentaar. De SP gaat Kamervragen stellen over de kwestie. ‘De indruk wordt gewekt dat je een leuke juffrouw aan de lijn krijgt’, zegt Kamerlid Jan de Wit. ‘Bovendien worden mensen bestookt met sms’jes tegen een hoog tarief.’ (Volkskrant)
** De tv-toren Goes is in december 2007 vijftig jaar in gebruik. En bij een verjaardag horen kaarten. Daarom zijn enkele e- cards gemaakt door de schrijver van het herdenkingsboek ‘Vijftig jaar zenden en ontvangen’. Zo is de toren voorzien van een verjaardagstekst te versturen, maar ook een afbeelding van het Goese testbeeld. Naast verjaardagskaarten zijn ook ealgemene kaarten zonder verjaardagstekst beschikbaar. Geregeld wordennieuwe afbeeldingen toegevoegd. Voor de kaartendienst maakt www.tvtorengoes.nl gebruik van de diensten van kangaroocards.net. Ook het printen en versturen van de ‘echte’ kaarten wordt door kangaroocards.net afgehandeld.
** ProSiebenSat.1, Duitslands grootste tv-concern, onderzoekt nu ook officieel een overname van de Europese zenderketen SBS, waaronder in ons land SBS6, Veronica en Net5 vallen. De raad van toezicht heeft daarvoor het licht op groen gezet, zo meldt de mediagroep donderdag in München. Een beslissing zou halfweg dit jaar vallen. Door de fusie zou de groep de kloof met de Europese marktleider RTL verkleinen. ProSiebenSat.1 en SBS zijn zusterondernemingen en behoren tot de financiële groepen KKR en Permira. (De Standaard)
** Jan van Vegchel is per 1 juni benoemd tot Hoofdredacteur van de regionale omroep RTV West. De komst van Van Vegchel betekent voor de omroep een verdere versterking van haar positie in Zuid Holland-Noord.Van Vegchel (44) heeft zeer brede ervaring opgedaan op journalistiek gebied en in redactiemanagement ondermeer als chef redactie binnenland bij het Algemeen Nederlands Persbureau. Zijn ervaring en persoonlijkheid en het gegeven dat hij woonachtig is in het uitzendgebied maken Van Vegchel de juiste man voor de functie van Hoofdredacteur van Omroep West. In deze functie wordt hij verantwoordelijk voor het redactionele beleid van alle media van de regionale omroep: radio West, tv West, Westtext en Westonline.nl. (Persbericht)
UIT DE MEDIA:
** Philip Alberdingk Thijm (44) moet na nog geen jaar al weer weg als directeur dagbladen van PCM Uitgevers. De Stichting Democratie en Media, de nieuwe eigenaar van het bedrijf, heeft gisteren het vertrouwen in de bestuurder opgezegd, zo meldt de Volkskrant. (Adformatie)
** Kim Koppenol is met ingang van 21 maart benoemd tot manager interne & externe communicatie van RTL Nederland. Onder haar verantwoordelijkheid vallen de verschillende communicatiedisciplines, zoals persvoorlichting, marketing communicatie en corporate en interne communicatie. Koppenol (37) rapporteert rechtstreeks aan ceo Fons van Westerloo. Voorheen was ze hoofd van de persdienst van RTL Nederland, waaraan zij sinds 2000 leiding gaf. (Adformatie)
** De tv-zender Tien, voorheen Talpa, is niet blij met de 1 april-grap van het Sonse bedrijf Entertainment Retail Group. In een persbericht schrijft het bedrijf, dat onder meer eigenaar is van de videotheekketens Videoland en Movie Max, dat ze een meerderheidsbelang heeft verworven in Talpa’s TV-zender Tien. De zender van John de Mol zou verder gaan onder de naam Entertainment TV en op zondagavond 1 april al van start gaan met de tv-première van de film Zwartboek. De Entertainment Retail Group wil met de grap aandacht vragen voor de te lange tijd die zit tussen bioscoopvertoning en uitgave op dvd. Volgens het Sonse bedrijf werkt dit illegaal downloaden via internet in de hand waardoor de videotheken minder films verhuren. (via oa Omroep Brabant)
** De VPRO wil het televisieaanbod aanpassen, zodat het beter aansluit bij de wensen van potentiële kijkers. Dat is de belangrijkste conclusie die de omroep trekt uit het gisteren verschenen rapport De magie van kwaliteit, geschreven door Irene Costera Meijer, docent Mediastudies aan de UvA. Costera Meijer constateert dat 2,7 miljoen mensen zich „verbonden voelen” met de VPRO. Die groep herkent zich in de gids en de activiteiten die de omroep ontplooit op de radio en het web, maar is minder te spreken over de tv-programma’s van de VPRO. Volgens directeur Peter Schrurs heeft de VPRO zich te sterk gericht op de inhoud van de programma’s. „Kijkers willen echter ook geraakt worden. Ze willen het verhaal beléven. Een pratend hoofd dat een interessant betoog houdt, voldoet niet meer. Dat wil overigens niet zeggen dat alle programma’s op de schop gaan. Buitenhof blijft gewoon Buitenhof.” (o.a. NRC)
** John de Mol bouwt via zijn investeringsmaatschappij Cyrte een belang in de uitgever Telegraaf Media Groep (TMG) op. Dat bevestigde een woordvoerder van de mediamagnaat dinsdag naar aanleiding van berichtgeving van Het Financieele Dagblad. Hij wilde niet ingaan op de omvang van het belang. Aandeelhouders zijn bij een belang van minimaal 5 procent verplicht dit te melden bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Het aandeel TMG op de Amsterdamse effectenbeurs schoot dinsdagmiddag omhoog en noteerde rond half vier ruim 4 procent in de plus. (ANP)
** Omroep Flevoland zendt vanaf woensdag live beelden uit van de webcam die door Staatsbosbeheer is geplaatst bij het zeearendnest in de Oostvaardersplassen. De omroep wil op deze manier een groot publiek kennis laten maken met de broedende zeearenden. De beelden zijn te zien op D-tv tussen twaalf en vijf uur ’s middags.
** IdtV Film produceert samen met de VPRO de telefilm De Fuik, die is geïnspireerd op de zaak van rijschoolhouder Henk K. uit Zeist. Hij verdween in 2005 met zijn vier kinderen en vrouw en dook een paar maanden later op in de bossen bij München. Het gezin bivakkeerde toen al weken in een huurauto. De Fuik van regisseuse Mischa Kamp maakt deel uit van de telefilmreeks die vanaf het voorjaar van 2008 te zien is. De telefilm wordt geproduceerd met steun van het CoBO Fonds, het Stimuleringsfonds en het ministerie van OC&W. Andere telefilms zijn Bloedbroeders van Arno Dierckx (AVRO), Frankie E. 1980 van Hanro Smitsman (Humanistische Omroep), Hitte van Lodewijk Crijns (NPS), Niets Te Verliezen van Pieter Kuijpers (BNN) en Wijster van Paula van der Oest (VARA). De reeks van dit jaar begint 15 april met de uitzending van Zadelpijn. (ANP/NRC)
** De grootvader van radiodeejay Giel Beelen stopt aan het eind van deze week als weerman in de populaire ochtendshow van zijn kleinzoon. Opa Beelen gaat ‘op reces’ omdat zijn huis de komende maanden ingrijpend wordt verbouwd. De grootouders van Beelen moeten daarom tijdelijk verhuizen. Dat combineren met zijn baan als weerman ziet Beelen senior niet zitten. ,,Ik ben 81. Dat wordt me allemaal teveel.” Bij radiozender 3FM kwamen gisteren ongeveer honderd reacties van luisteraars binnen. Zij hopen Opa Beelen door verhuishulp aan te bieden voor het programma te behouden. (AD)
** De verkoop van het belang van de Britse investeringsmaatschappij Apax in het uitgeefconcern PCM, bekend van dagbladen als de NRC Handelsblad, nrc.next, De Volkskrant en Trouw, is afgerond. De Stichting Democratie en Media heeft het belang van 47,5 procent overgenomen. Dit heeft de ideëele stichting maandag gemeld. Beide partijen hadden in januari al een principeakkoord naar buiten gebracht. De Stichting Democratie en Media wordt door de aankoop de grootste aandeelhouder in PCM met een belang van 88,3 procent. Andere aandeelhouders zijn Stichting de Volkskrant (8,9 procent) en de Stichting ter Bevordering van de Christelijke Pers in Nederland (2,8 procent). Apax ontvangt voor zijn belang 100,7 miljoen euro, zei een woordvoerder van de nieuwe eigenaar. In januari waren nog geen financiële details bekendgemaakt. (ANP)
** Iedereen kan via internet meepraten over de keuze van nieuwe tv-zenders in Zoetermeer. Er is geen controle of de persoon die stemt op de website van de programmaraad wel uit Zoetermeer komt. Ook mensen met een commercieel belang bij een bepaalde tv-zender kunnen zo de internetstemming beïnvloeden. De Programmaraad Zoetermeer heeft de stemming georganiseerd. De raad heeft als taak om te bepalen, welke zenders er op de kabel komen. Het is de bedoeling dat alleen inwoners van Zoetermeer hun mening geven. De programmaraad zegt nog steeds achter de werkwijze te staan, maar na vragen van Radio West laat de raad de website wel aanpassen. Stemmers krijgen het advies mee om duidelijk te beargumenteren waarom ze voor een bepaalde tv-zender kiezen. Daarmee is volgens de programmaraad het probleem opgelost. De raad verwijst naar andere plaatsen, waar de programmaraad ook zo te werk zou gaan. (RTV West)
** De cast van Onderweg naar Morgen, de dagelijkse soap van BNN, heeft een extra lange zomervakantie voor de boeg. De netcoördinator van de publieke omroep heeft besloten om de soap al vanaf medio mei op reces te sturen. Trouwe kijkers worden door deze beslissing bijna vier maanden verstoten van de dagelijkse OnM-perikelen. (Telegraaf)
** Inwoners van Zoetermeer hebben invloed op welke televisiezenders er in 2007/2008 op de kabel komen. De Zoetermeerse programmaraad is bezig met het opstellen van het advies over de door te geven zenders. Voordat dit advies aan Casema wordt uitgebracht wil de raad van de Zoetermeerders weten of ze bijvoorbeeld graag Al Jazeera of liever TV Oranje op de kabel hebben. Om een afgewogen advies te kunnen opstellen, vraagt de programmaraad de Zoetermeerders om voor 1 mei op www.programmaraadzoetermeer.nl via een poll en een forum de keuze voor een bepaalde zender naar voren te brengen. De raad vergadert weer op woensdag 9 mei en zal dan het advies aan Casema definitief vaststellen. (Via RTV West)
** Het Mediapark in Hilversum breidt de komende jaren flink uit. Met de bouw van nieuwe horecagelegenheden moet de sfeer op en rond het park een stuk aangenamer worden. Er komt een Italiaans restaurant, maar ook een supermarkt, een bankfiliaal en een fitnesscentrum. Daarnaast verschijnt er langs de toegangsweg naar het Mediapark een hotel met zestig kamers en enkele vergaderzalen. In 2010 moeten de eerste gasten hier kunnen overnachten. (RTV NH)
** SBS verandert zijn naam mogelijk in Zes. Dat meldt Novum. Een woordvoerder van de zender wil het nieuws niet bevestigen, maar ontkent het evenmin. De letters SBS gaan helemaal verdwijnen, zo melden bronnen. De verandering zal naar verwachting zo’n anderhalf jaar in beslag nemen. De naamsverandering zou niets te maken hebben met het imago van ‘campingzender’. Wel zou de Nederlandse tak van SBS, dat staat voor Scandinavian Broadcasting System, zich binnen het concern willen onderscheiden. (NieuwNieuws)
** RTL 5 brengt vanaf mei de Nederlandse versie van het Engelse televisieprogramma Ladette to Lady (Van Del tot Dame) op het scherm. Dat heeft de zender vrijdag bevestigd. Eerder was bij RTL 5 ook de oorspronkelijke versie te zien. In het realityprogramma worden ordinaire meiden veranderd in welopgevoede dames. Het Nederlandse programma zal Dames in de Dop gaan heten en is vanaf maandag 21 mei te zien. Meiden die zich aangesproken voelen om aan het programma mee te doen, kunnen zich melden bij RTL 5. (ANP/AD)
** De publicatie van een aantal cartoons van de profeet Mohammed in het Franse satirische weekblad Charlie Hebdo waren rechtmatig. Dat concludeert een Franse rechter naar aanleiding van een rechtszaak die was aangespannen door enkele islamitische organisaties tegen hoofdredacteur Philippe Val. De rechter vindt dat de publicatie van de omstreden cartoons, die eerder waren gepubliceerd in de Deense krant Jyllands-Posten , niet kunnen worden beschouwd als een belediging voor gelovige moslims. Ze vallen onder het recht op vrijheid van meningsuiting. (NRC)
** Het Commissariaat voor de Media (CvdM) geeft geen boete aan radiozender BNR na een verloren hoger beroep. Het CvdM wilde BNR 13.500 euro boete opleggen voor een overtreding van de Mediawet, maar laat het nu bij een waarschuwing. In 2004 zond BNR een aflevering van ICT Nieuws uit, voorafgegaan en afgesloten met een sponsormelding. Dat was volgens het Commissariaat in strijd met de Mediawet, die stelt dat nieuws, actualiteiten of politieke informatie niet gesponsord mogen worden. Het Commissariaat verklaarde een bezwaar van BNR tegen de boete in 2005 al eens ongegrond, waarna een hoger beroep volgde bij de Raad van State. Dat sprak van verzachtende omstandigheden, want het CvdM had in 2004 nog niet geoordeeld over een vergelijkbare zaak en andere afleveringen van ICT Nieuws waren niet in overtreding. Het Commissariaat moet de proceskosten betalen. (Adformatie/Villamedia)
** Jacqueline Hekkers is met ingang van 21 maart als chief operating officer benoemd tot lid van de raad van bestuur van RTL Nederland. In haar portefeuille zitten broadcast operations (Technisch Facilitair bedrijf van RTL Nederland), IT, human resources en facility management. (Adformatie)
** Items uit SBS6-programma’s Hart van Nederland, Shownieuws of Sterren dansen op het ijs op de mobiele telefoon. Dat wordt ergens dit voorjaar mogelijk. SBS6 is het gebruik van het nieuwe platform Mobile momenteel aan het testen in een pilotgroep. Het gaat om items van 30, 40 of 50 seconden, die via een maandabonnement à 1,50 euro te bekijken zijn. SBS-woordvoerder Eric Eljon: ‘We zijn bezig met de voorbereidingen en kijken hoe dat verloopt.’ Kijkers van programma’s als Hart van Nederland worden deze dagen opgeroepen de nieuwe dienst te proberen. Veronica Magazine (onderdeel van de SBS Groep) biedt op het nieuwe mobiele platform de tv-programmagegevens aan. (Adformatie)
** Ton van Dijk (44) verlaat per 1 september de NPO (Publieke Omroep). Ton van Dijk was door de NPO aangeboden om directeur TV Programmering te worden. “Na ampele afweging heeft Ton F. van Dijk aangegeven deze functie niet te ambiëren en toe te zijn aan een volgende stap in zijn werkend leven. Hij sluit na zeven jaar een periode af waarin mede onder zijn leiding succesvolle veranderingen tot stand zijn gebracht binnen de televisieprogrammering van de publieke omroep. Een keuze voor de nieuwe directeursfunctie zou een committent voor een langere periode hebben betekend, hetgeen bij zijn afweging doorslaggevend is geweest, aldus een persbericht. “Ik kijk terug op een prachtige tijd bij de publieke omroep, waarin veel is bereikt. Nu ben ik toe aan nieuwe uitdagingen”, aldus Van Dijk.
** The Box houdt op te bestaan. De nieuwe televisiezender Comedy Central vervangt het muziekstation vanaf 30 april. Dat maakte eigenaar MTV Networks woensdag bekend. Comedy Central gaat uitzenden tussen 20.00 en 02.00 uur. Comedy Central brengt nationale en internationale programma’s; sitcoms, animatie, talkshows, stand-upcomedy, cabaret en films.
** De vergunning voor een gouwe ouwe zender aan Sky Radio is rechtmatig verleend. Hetzelfde geldt voor de vergunning aan Ujala Radio in Amstedam. Dat heeft College van Beroep voor het bedrijfsleven beslist. Daarmee blijven de uitspraken van de rechtbank Rotterdam van 25 oktober 2005 en 7 november 2005 in stand. Arrow en Radio 10 Gold vonden dat de vergunningen inhoudelijk ongegrond zijn. Ook het hoger beroep van YOU FM Amsterdam is ongegrond verklaard. Dit betekent dat de vergunning voor de regio groot Amsterdam definitief aan Ujala Radio is verleend. Daarmee bekrachtigd het College de uitspraak van de rechtbank Rotterdam van 8 december 2005. (Radiofreak)
Slam!FM mag van rechter geen hits meer draaien
De radiozender Slam FM mag met onmiddellijke ingang geen hits of zogenaamde ‘re-edits’ van hits meer draaien. Dat blijkt uit een finale uitspraak door de rechtbank in Rotterdam afgelopen vrijdag waarover Adformatie bericht. Met die uitspraak worden Radio 538 en het Agentschap Telecom op alle punten in het gelijk gesteld. De zender had de zaak tegen Slam FM aangespannen omdat ze vindt dat de dance-zender op eigenlijke wijze met 538 concurreert. Bij de herverdeling van fm-frequenties bemachtigde 538 voor 54 miljoen euro het ongeclausuleerde kavel waarop hits mogen worden geprogrammeerd, Slam FM (het toenmalige ID&T R adio) verwierf voor veel minder geld (2,5 miljoen) een geclausuleerd kavel, waar strikte beperkingen ten aanzien van het format gelden. 538-directeur Jan Willem Brüggenwirth: ‘Zij betalen minder, dus mogen ze ook minder.’ Slam FM moet zich nu houden aan de regel om uitsluitend ‘recent vernieuwende muziek’ te programmeren. Brüggenwirth: ‘De nieuwe plaat van Tiësto is nu Alarmschijf bij Radio 538. Op het moment dat deze in de hitlijsten wordt opgenomen, mag Slam FM hem niet meer draaien, ook niet als re-edit.’ Ook heeft Slam FM zich volgens de rechter niet gehouden aan de verplichting om tussen 07.00 en 19.00 uur tenminste 95 pct muziek uit te zenden. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 20 pct van de zendtijd uit zogenaamde ‘fillermuziek’ bestaat, ‘instrumentale opvulmuziek die volledig ondergeschikt is aan spraak’. Die fillermuziek mag nu niet meer worden meegeteld bij het totale percentage muziek op de zender. Met de uitspraak is Slam FM ook gedwongen, eerder (door het Commissariaat voor de Media) opgelegde boetes alsnog te betalen. De juridische procedure tussen Radio 538 en Slam FM heeft in totaal ruim tweeënhalf jaar geduurd.
SlamFM overweegt hoger beroep en schorsing uitspraak
Slam!FM geeft aan middels een persbericht dat de uitspraken van Radio 538 in een door haar gepubliceerd persbericht “voorbarig en deels onjuist” zijn. Ook de berichtgeving van Adformatie waarin wordt gesteld dat SLAM!FM onmiddellijk haar format moet veranderen is onjuist aldus Slam!FM. Ondanks het feit dat de rechtbank heeft bepaald dat AT opnieuw beslissingen dient te nemen, heeft de rechtbank ook bepaald dat SLAM!FM terecht sancties opgelegd heeft gekregen. SLAM!FM is het niet eens met de uitspraken van de rechtbank en is van mening dat zij zich wel houdt aan de regelgeving. SLAM!FM overweegt daarom hoger beroep aan te tekenen en schorsing van de uitspraak te vragen. Algemeen directeur SLAM!FM, Jacqueline Bierhorst: “De uitspraak geeft eens temeer aan hoeveel moeite de wetgever en de rechtsprekende instanties hebben met de uitleg van de regels behorende bij ons kavel. Opnieuw worden nieuwe interpretaties gegeven over het begrip hitmuziek en de berekeningsmethodiek muziek/gesproken woord. Wij houden ons wel degelijk aan de regels behorende bij ons kavel. Wij hebben daarom alle vertrouwen in een goede afloop”.
UIT DE MEDIA:
** ‘De Concertzender’ wordt Radio 6. De naamsverandering gaat in op 15 april. Vanaf die datum heeft de zender ook een nieuwe huisstijl. Met de naamsaanpassing is Radio 6 herkenbaar binnen het totale pakket van radiozenders van de NPO (Nederlandse Publieke Omroep). De NPO heeft de ambitie een zo groot mogelijk deel van het Nederlandse publiek te bedienen met een breed en gevarieerd programma-aanbod. Het format van Radio 6 blijft ongewijzigd. De zender brengt naast jazz, cross-overmuziek en wereldmuziek, informatieve en culturele programma’s. Het webkanaal ‘Concertzender Classic’ blijft met zijn eigen programmering bestaan onder de huidige naam. (Persbericht NPO)
** De Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) en enkele grote bedrijven zijn bezig met het ontwikkelen van een systeem waarmee iemand op afstand, bijvoorbeeld vanaf zijn werk, thuis televisieprogramma’s kan programmeren. Het systeem komt er op neer dat televisie, internet en mobiele telefonie aan elkaar worden gekoppeld. Dr. Lora Aroyo van de TU/e gaat de onderzoeksresultaten binnenkort voorleggen aan het Europees Parlement. Bij de TU/e zijn er al acht masterstudenten op het project afgestudeerd en vindt er een promotie-onderzoek plaats. (Omroep Brabant)
** Ontevreden Formule 1-fans zijn een actie gestart tegen het reclamebeleid van RTL7. Afgelopen zondag werd de uitzending van de Grote Prijs Formule 1 in anderhalf uur zo’n tien keer onderbroken door reclame. ,,Iedereen is het onderhand wel gewoon dat televisie en reclame onlosmakelijk verbonden zijn, maar wat afgelopen zondag te zien was, zit vele fans erg hoog. Niet alleen werd de race veelvuldig onderbroken door reclame; de kijker werd ook nog eens zowel voor als na de race getrakteerd op één van de ondertussen bekende belspellen”, aldus de initiatiefnemers. Na eén dag zijn er al meer dan 900 handtekeningen van ontevreden kijkers verzameld. (AD)
** De Amsterdamse burgemeester Job Cohen opent op 28 maart de nieuwe locatie van MTV Networks. MTV Networks huisvest televisiezenders als MTV, TMF, The Box en Nickolodeon. Het jongerenbedrijf, dat de afgelopen jaren in Bussum was gevestigd, keert terug in Amsterdam door zich te vestigen in de voormalige timmerfabriek van het NDSM-terrein, dat vroeger dienst deed als scheepswerf aan de IJ-oever in Amsterdam-Noord. (Nieuws.nl)
** Omroep Gennep heeft de aanvraag voor een zendmachtiging voor de gemeente Bergen ingetrokken. De Gennepse omroep was samen met Omroep Maasland (dat sinds 1993 de zendmachtiging in Bergen heeft) in de race voor de zendmachtiging. De beslissing is opmerkelijk omdat beide omroepen in afwachting zijn van de uitspraak van het Commissariaat voor de Media over de toewijzing van de zendmachtiging. Die uitspraak werd deze maand verwacht. Omroep Gennep-voorzitter Willem Janssen wilde niet zeggen waarom de zender zich juist nu terugtrekt. (LD)
** Per 1 april aanstaande neemt Sleutelstad Media de zender Hofstad Radio 99.4 FM over. Dit bericht Sleutelstad op haar website. Hofstad is al ruim een kwart eeuw een begrip in Den Haag. Het station was begin jaren 80 één van de eerste professionele radiopiraten in ons land en verruilde het illegale bestaan later voor een legale plek op de Haagse kabel. Sinds enkele jaren is het station in bijna heel Zuid-Holland te ontvangen via 99.4 FM. Het huidige format en naam van Hofstad Radio zullen voorlopig gehandhaafd blijven.
“Fusie kabelaars kost 900 banen”
De fusie van @home (het vroegere Essent kabelcom), Casema en Multikabel zal ongeveer 900 mensen hun baan kosten, zo werd vandaag bekend gemaakt aan de werknemers van de drie bedrijven. Het bedrijf zal zijn hoofdkantoor vestigen in Groningen, maar de ‘centrale locatie’ zal in Utrecht komen. De nieuwe internetreus en aanbieder van radio, tv, telefonie en video on demand zal qua omvang UPC als kabelaar van de troon stoten. Het fusiebedrijf krijgt 3,3 miljoen klanten en is daarmee goed voor 53% van de markt. Het banenverlies zal vooral optreden bij de managers en directie omdat het bedrijf straks geen drie aparte directies meer nodig heeft, maar af kan met één. Ook wordt de fusie aangegrepen om afdelingen en callcenters te verplaatsen of samen te voegen. Zo zullen de extern ingehuurde callcenters van @home hun werk verliezen, omdat de nieuwe organisatie alle medewerkers in eigen dienst wil hebben. De Nederlandse Mededingings autoriteit (NMa) ging op 11 december al akkoord met de samenvoeging van de bedrijven. Alleen de ondernemingsraden moeten nu nog instemmen met de plannen van de directie. De fusie wordt als middel gezien om een sterkere positie te verwerven tegenover grote telecombedrijven als KPN, omdat deze zich steeds meer in dezelfde markt begeven. Het fusiebedrijf heeft nog geen naam, maar zal in begin 2009 geheel als één bedrijf moeten gaan opereren en telt dan ongeveer 2600 medewerkers. (Fok.nl)
UIT DE MEDIA:
** Wordt het RTL10, RTL Sport, SBS10 of Tien2? De toekomst van tv-zender Tien, voorheen Talpa, was het afgelopen weekeinde een veelbesproken onderwerp in de Nederlandse mediawereld. RTL Nederland en Talpa blijken al geruime tijd te onderzoeken welke vorm een samenwerking kan aannemen. Topman Fons van Westerloo bevestigt dat beide partijen „zeer intensief in gesprek zijn”. Ook een woordvoerder van Talpa zegt dat sprake is van „serieuze gesprekken”. Een van de scenario’s is dat Tien onderdeel wordt van het pakket zenders RTL4, RTL5 en RTL7. Simpel gezegd: Tien wordt RTL10
** Minister Koenders (Ontwikkelingssamenwerking, PvdA) zal onderzoeken of de Nederlandse regering een klacht kan indienen bij het Inter-Amerikaanse Hof voor de Rechten van de Mens naar aanleiding van de moord op vier IKON-journalisten in 1982 in El Salvador. Dat zei Koenders zaterdag desgevraagd toe tijdens het symposium ‘Overleven verplicht’ in De Balie in Amsterdam. Daar werd herdacht dat 25 jaar geleden Koos Koster, Jan Kuiper, Joop Willemse en Hans ter Laag vermoord werden.
** @Home is niet verplicht de programma’s van een lokale omroep digitaal door te geven. Dat heeft de rechtbank in Den Bosch maandag bepaald in een kort geding dat tegen @Home was aangespannen door Omroep Maasland. Abonnees van de provider die een digitaal pakket hebben, kunnen de programma’s van de lokale zender nu niet digitaal ontvangen. @Home heeft op grond van de Mediawet een zogeheten doorgifteplicht. Aan die plicht voldoet het bedrijf niet nu de programma’s van Omroep Maasland alleen via het analoge kanaal zijn te volgen. Volgens de rechter voldoet @Home wel aan de plicht omdat abonnees met een digitaal pakket eenvoudig kunnen omschakelen naar analoge kanalen. De wetgever heeft volgens de rechter bij de totstandkoming van de Mediawet niet voorzien in een overgangssituatie van analoge naar digitale televisie. Die omstandigheid kan volgens de Bossche rechtbank niet aan @Home worden tegengeworpen. (via o.a Trouw)
** Per 1 mei start Martijn van Delft (1970) zijn werkzaamheden als hoofd van de afdeling Kijk- en Luisteronderzoek (KLO) Informatie&Advies van de NPO. Martijn van Delft is sinds 2005 manager research binnen de afdeling Strategische Marketing en Business Development bij Achmea Zorg . Voordat hij bij Achmea in dienst kwam, was Martijn jaren actief als manager research bij reclamebureau DDB Amsterdam en als wetenschappelijk stafmedewerker verbonden aan de Hersenstichting Nederland. (BM)
** 3FM-dj Michiel Veenstra zendt van 23 tot en met 27 april uit vanaf de Noordpool. Dat meldde de radiozender maandag. Om mee te mogen naar het Climate Change College-basiskamp in Longyearbyen op Spitsbergen moest Veenstra van expeditieleider Marc Cornelissen 10.000 virtuele expeditieleden werven.De dj heeft intussen 10.792 expeditieleden verzameld. Noordpool.FM gaat kijken hoe het is gesteld met het broeikaseffect in het arctische gebied. Ook wordt bekeken hoe in Nederland een bijdrage kan worden geleverd aan het terugdringen van de klimaatveranderingen. (ANP/AD)
** De NCRV brengt vanaf september een dagelijkse dramaserie voor de jeugd vanaf negen jaar op het scherm. Dat heeft de omroep maandag bekendgemaakt. De serie wordt uitgezonden op Z@pp. Onder de titel School’s out worden crossmediaal thema’s behandeld die jongeren aanspreken. Het project behelst een virtueel schoolplein op internet, boeken en evenementen. (ANP/AD)
** Een groot deel van de huis-aan-huiskranten van Friese Pers en Hazewinkel Pers gaat over op tabloidformaat, onder het gezamenlijke label Het Weekblad. Dat heeft de uitgever maandag meegedeeld. Drie van de 25 kranten die veranderen, verschijnen al enkele maanden in de nieuwe vormgeving en dat blijkt een succes. Medio juni moeten ze allemaal op het nieuwe formaat zijn overgegaan. De gezamenlijke oplage van Het Weekblad wordt meer dan 900.000 exemplaren in Groningen, Friesland, Drenthe en Flevoland. (ANP/AD)
** Een eerste castingweekend voor de nieuwe regiosoap Nachtegaal & Zonen heeft tientallen acteurs opgeleverd. Hoofdrolspelers worden nog steeds gezocht. Producent Johan Nijenhuis zoekt een man en een vrouw van rond de 60 jaar met toneelervaring die een redelijk woordje dialect spreken. In totaal kwamen afgelopen weekend een paar honderd amateurs naar de studio’s van RTV Utrecht. De opname van de serie Nachtegaal en Zonen begint deze lente, de uitzending na de zomer. (RTV Utrecht)
“Uitzendrechten kunnen niet zomaar wisselen”
De Eredivisie CV, het overkoepelende orgaan van alle eredivisieclubs, houdt de ontwikkelingen rond een eventueel samengaan van televisiezenders Tien en RTL nauwlettend in de gaten. Tien bezit de uitzendrechten van de samenvattingen in de eredivisie. Volgens directeur Alex Tielbeke van de ECV kan het niet zo zijn dat die zomaar van zendgemachtigde wisselen. ,,Laat ik voorop stellen dat we officieel nog geen contact hebben gehad met Tien”, aldus Tielbeke. ,,De geruchten over een fusie kennen we uit de media. Wel hebben we zaterdag informeel contact gehad met de zender en toen werd ontkend dat er sprake is van een deal.” Tielbeke wilde zondag niet vooruitlopen op een eventueel samengaan van Tien en RTL. ,,Maar het is duidelijk dat er in de contracten met Tien bepaalde scenario’s zijn opgenomen over dit soort omstandigheden. De kern van de zaak is dat uitzendrechten niet zomaar kunnen verhuizen. Dat loopt altijd via de ECV. Wij moeten dat per definitie goedkeuren en er een handtekening onder zetten.” Over de inhoud van de scenario’s wilde Tielbeke niets zeggen. ,,Het is nu nog veel te vroeg om daar over te speculeren. Pas als wij officieel iets horen van Tien, kunnen we kijken wat de verdere stappen moeten zijn.” (ANP/BNR)
“Samenwerking tussen Tien en RTL nabij”
John de Mols tv-zender Tien lijkt niet langer zelfstandig verder te gaan met het keiharde gevecht om de kijkersgunst. De samenwerking tussen RTL Nederland (RTL 4, 5 en 7) en Tien is op een haar na rond. Dit bericht De Telegraaf in haar editie op zondag. De partijen zijn het op hoofdlijnen met elkaar eens. Naar verwachting worden komende week de puntjes op de i gezet, zo melden goed ingevoerde bronnen in omroepland tegenover de Telegraaf. RTL-baas Fons van Westerloo wil niet meer kwijt dan dat er geruime tijd is gesproken en verwacht ,,dat binnen enkele dagen beide bedrijven mededelingen kunnen doen over een op handen zijnde deal “. John de Mol zegt dat er over Tien serieuze gesprekken worden gevoerd met diverse partijen, maar ontkent dat er bijna een akkoord is met RTL. Hoe de nieuwe constructie – die op korte termijn tot stand moet komen – precies eruit zal zien is nog niet bekend. Mogelijk dat de Eredivisie straks te zien is bij familiezender RTL 4 en dat de andere succesnummers van Tien worden verspreid over vier tv-zenders. John de Mol heeft de uitzendrechten van de Eredivisie nog tot de zomer van 2008. Onduidelijk is welke gevolgen de samenwerking heeft voor het personeel van Tien, waar circa honderd man werkzaam zijn. De verwachte overeenkomst tussen de zenders moet vervolgens wel nog worden goedgekeurd door de Duitse Bertelsmann AG, eigenaar van de Luxemburgse RTL Group (waar RTL Nederland onder valt). Ook de Nederlandse Mededingingsautoriteit zal de coöperatie van de stations toetsen. (Telegraaf).
UIT DE MEDIA:
** In de Balie in Amsterdam zijn zaterdag de vier IKON-journalisten herdacht die 25 jaar geleden werden vermoord in El Salvador. “De pers is nodig in de strijd voor mensenrechten en de strijd tegen armoede”, zei minister Bert Koenders van Ontwikkelingssamenwerking bij die gelegenheid. Lokale journalisten en correspondenten van internationale media herdachten de omgekomen Koos Koster, Hans ter Laag, Jan Kuiper en Joop Willemsen in San Salvador. Het viertal werd op 17 maart 1982 in El Salvador doodgeschoten door soldaten van het regeringsleger. (AD/ANP)
** Gijs van de Westelaken en Boudewijn Oremus willen, naast De Schreeuw in het Oosterpark, een tweede monument voor Theo van Gogh oprichten. Het gaat om een automatiek waar je voor twee euro een cactus uit kan trekken. Dat meldt Het Parool zaterdag. Het kunstwerk ‘De Cactuspeperbus’ is van de kunstenaar Arnoud Bakker uit Alkmaar. De automatiek moet, meer dan De Schreeuw, de provocerende kant van Van Gogh laten zien. (AD)
** De Taliban hebben naar eigen zeggen de Italiaanse journalist Daniele Mastrogiacomo vrijgelaten. Ook de Afghaanse tolk van de verslaggever van de krant La Repubblica zou op vrije voeten zijn gesteld door de ontvoerders. Mastrogiacomo werd bijna twee weken geleden samen met zijn tolk en een chauffeur ontvoerd. Die laatste is omgebracht. In ruil voor de vrijlating van de Italiaan zouden de Afghaanse autoriteiten twee Taliban-strijders hebben vrijgelaten, aldus Taliban-woordvoerder Qari Mohammad Yousuf. De werkgever van Mastrogiacomo bevestigde zondag de vrijlating van de journalist. (ANP)
** Het beeld ter nagedachtenis aan de moord op Theo van Gogh is vrijdag in het Oosterpark geplaatst. De Schreeuw zou vorig jaar september al worden onthuld. Door fouten van het stadsdeel moest dit worden uitgesteld. Woensdag heeft een inwoonster van het stadsdeel nog tevergeefs geprobeerd de plaatsing van het beeld tegen te gaan. De vrouw vreesde dat het beeld zou gaan leiden tot verstoring van de openbare orde. Het beeld dat ontworpen is door Jeroen Henneman wordt zondag om 15.00 uur officieel onthuld in het Oosterpark. (Webregio)
** De NOS heeft per direct het contract met opiniepeiler Maurice de Hond opgezegd. Dit bericht de Telegraaf in haar editie van vandaag. Volgens de omroep heeft De Hond „een grens overschreden” met de paginagrote advertentie in diverse dagbladen gisteren. Daarin stelde hij de vraag ‘Wie stopt dit Openbaar Ministerie?’, naar aanleiding van de Deventer moordzaak. „Directie en hoofdredactie hebben in het verleden regelmatig met De Hond gesprekken gevoerd over de onafhankelijkheid van de NOS en benadrukt dat deze niet het geding mag komen. Iedereen heeft recht op zijn mening, maar zijn campagne is niet goed voor het imago van de NOS als neutrale nieuwsorganisatie. Wij vinden de advertentie onverenigbaar met De Honds rol als onafhankelijk opiniepeiler”, aldus een woordvoerder van de omroep. De Hond was de afgelopen jaren de ‘huispeiler’ van de NOS bij verkiezingen en tal van andere onderwerpen. Maurice de Hond zei gisteren over het opzeggen van het contract dat „iedereen moet doen wat-ie vindt dat-ie moet doen.
** L1 kampt met dalende kijkcijfers. De Limburgse televisiezender L1trok vorig jaar gemiddeld 10.000 kijkers per dag minder dan verwacht. Afgelopen najaar waren er dat zelfs ruim 30.000. Hoofdredacteur Leo Hauben vindt de situatie zo ernstig, dat hij voor volgende maand een brainstormsessie heeft belegd met de voltallige redactie. De tweede helft van vorig jaar was ronduit slecht, schrijft Hauben in een uitgelekte e-mail. In september en oktober bedroeg het dagbereik minder dan 30 procent. Toen keken dagelijks nog geen 300.000 mensen van 13 jaar en ouder, 30.000 minder dan vooraf was gecalculeerd. Over het hele jaar 2006 bedroeg de aderlating dagelijks 10.000 kijkers. Hauben: „Onze najaarsprogrammering is kennelijk niet sterk genoeg.” Opmerkelijk is dat het weekbereik vorig jaar wel steeg. Bijna drie op de vier Limburgers kijken per week wel eens naar L1. „Maar de noodzaak om dagelijks naar L1TV te kijken is kennelijk afgenomen. (LD)
** Een zegsman van de Talibaan heeft gisteren telefonisch laten weten dat de Afghaanse chauffeur van de onlangs in het zuiden van Afghanistan ontvoerde Italiaanse journalist Daniele Mastrogiacomo is gedood. Zijn keel is doorgesneden omdat hij een spion was. Over het lot van Mastrogiacomo, verslaggever van La Repubblica , en diens tolk zal later worden beslist, aldus de zegsman. Hij zei ook dat ze worden vrijgelaten als de Afghaanse regering drie Talibaan-gevangenen laat gaan. (Reuters/NRC)
** Voedingsmiddelenbedrijf Numico moet in Italië reclame terugtrekken over de heilzame werking van bepaalde babyvoedingsproducten. Dat hebben de Italiaanse autoriteiten bepaald, meldde rivaal Heinz gisteren. Numico liet weten zich te houden aan de uitspraak van de rechter. Een dochteronderneming van Heinz, Plasmon, had geklaagd over de reclame van Numico. Het Nederlandse bedrijf claimt dat sommige van zijn babyproducten het immuunsysteem van kinderen helpen versterken. Volgens Heinz hebben de Italiaanse autoriteiten bepaald dat hiervoor onvoldoende bewijs is. (ANP/NRC)
** De eerste Ronde van het Groene Hart kan zich verheugen in ruime belangstelling van de media. SBS6 zendt de profwielerwedstrijd van Leiden naar Woerden in zijn geheel uit. De uitzending begint zondag 25 maart om 11.25 uur en duurt tot ongeveer 17.00 uur. De oud- renners Danny Nelissen en Jeroen Blijlevens geven commentaar bij de beelden. (ANP)
** Luisteraars van de piraat Dreamteamradio in Apeldoorn hebben vrijdag de boete betaald die het Agentschap Telecom de zender vorige week heeft opgelegd. In een speciale uitzending werd met een inzamelingsactie in twee uur tijd 1100 euro bij elkaar gesprokkeld. Dreamteamradio is op zoek naar een nieuwe geheime plek om uit te zenden. De zender riskeert daarmee een dwangsom van 3300 euro (Omroep Gelderland)
De Mol praat over toekomst Tien
John de Mol voert ‘strategische gesprekken’ over de toekomst van zijn verlieslijdende zender Tien. Ook met RTL Nederland wordt gepraat. Dat meldt De Telegraaf op zijn voorpagina. De Mol bevestigt de gesprekken, maar ontkent dat de zender wordt opgedoekt. De krant speculeert ondertussen over een komende samenwerking met RTL Nederland. Er zou volgens De Telegraaf een vierde RTL-zender bij kunnen komen – RTL8 – en RTL7 zou dan met het eredivisievoetbal van Tien een volwaardige sportzender worden. De gesprekken houden mogelijk ook verband met de berichtgeving rondom de verkoop van Endemol. De Mol gaat meebieden op de tv-producent, samen met het Italiaanse bedrijf Mediaset van Silvio Berlusconi. Bestuursvoorzitter Giuliano Andreani van Mediaset bevestigde dat gisteren. ‘Ik denk dat de content van Endemol positief kan zijn voor onze kanalen’, zei hij vlak voor een analistenbijeenkomst tegen een groepje journalisten. Een woordvoerder van John de Mol wilde weinig zeggen op het mogelijk meebieden op Endemol. ‘Ik bevestig de berichtgeving niet.’ (Adformatie)
Luistercijfers: Radio 1 groeit flink
De luistercijfers van het Continu LuisterOnderzoek (CLO) over de periode januari-februari 2007 zijn bekend. Het Continu LuisterOnderzoek wordt door Intomart GfK uitgevoerd in opdracht van RAB, het Radio Advies Bureau voor de Publieke Omroep, Ster, ORN, Sky Radio Groep, Talpa Radio, Q-music, SBS Radio, Crosspoints, Slam FM, BNR Nieuwsradio, Kink FM, 100%NL en CRN. Met ingang van deze rapportage is ook TMF Radio opgenomen. Het luistergedrag is gemeten gedurende een periode van acht weken in januari-februari 2007. De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 8.961 respondenten van 10 jaar en ouder. Radio 1 was in de periode januari/februari grootste groeier: plus 0,9 procent naar 7,5 procent. De ORN-zenders zijn samen marktleider met 14,2 procent. Radio 2 komt uit op 13,4 procent (-1,1), Radio 538 groeit weer: 0,4 procent naar 10,5 procent. Sky Radio gaat terug naar 9,6 procent. Met ingang van deze meting hanteert het CLO de nieuwe normweging van de ‘Gouden Standaard’. De Gouden Standaard is gebaseerd op cijfers en data van het CBS en is door de MarktOnderzoekAssociatie als weegnorm in de markt aanbevolen. Door deze nieuwe normweging maakt het radio-onderzoek gebruik van de meest actuele cijfers van de samenstelling van de Nederlandse bevolking. Evenals bij de andere mediabereik onderzoeken veroorzaakt de invoering van de Gouden Standaard een zekere trendbreuk in de bereikcijfers. Tot nu toe werd gebruik gemaakt van de ‘Zilveren Standaard’, die afkomstig is van de MiniCensus. Met name de samenstelling in termen van leeftijd en opleiding vertoont de grootste wijzigingen. Dat betekent niet dat er anders naar de radio wordt geluisterd, dus hoger opgeleiden zijn niet meer of minder naar de radio gaan luisteren, maar de Gouden Standaard stelt vast dat er meer hoger opgeleiden in de bevolking aanwezig zijn, zodat ze zwaarder meewegen in de berekening van de gemiddelde luisterdichtheid dan wanneer de Zilveren Standaard zou worden toegepast. (CLO/Intomart)
dec/jan(in%) jan/feb(in%)
01 Radio 2 14.5 13.4
02 Radio 538 10.1 10.5
03 Sky Radio 10.2 9.6
04 Radio 3FM 7.9 7.7
05 Radio 1 6.6 7.5
06 Q-Music 5.5 5.8
07 Radio Veronica 5.5 5.3
08 Radio 10 Gold 5.0 4.5
09 Radio 4 1.7 2.2
10 CAZ! 1.8 2.0
-- ClassicFM 1.8 2.0
12 SlamFM 1.3 1.6
13 Arrow Classic Rock Radio 1.5 1.5
14 Radio5 1.5 1.4
15 Arrow Jazz FM 0.5 0.6
16 100 % NL 0.4 0.5
17 BNR Nieuwsradio 0.3 0.4
18 KinkFM 0.2 0.2
19 TMF Radio -- 0.1
== Regio Radio 14.2 14.2
== Regionale Commercieel Radio 2.2 2.4
== Overige 7.2 6.7
UIT DE MEDIA:
** Het Net5-programma Peking Express Vip en de VARA-komedie Shouf Shouf zijn donderdag genomineerd voor een Gouden Roos. Dat is een prestigieuze tv-prijs die jaarlijks in diverse categorieën wordt uitgereikt tijdens het Gouden Roos Festival in het Zwitserse Luzern. Dit jaar is de uitreiking 9 mei. Peking Express dingt mee in de categorie reality. Presentator Art Rooijakkers is er erg trots op. ,,De blijk van Europese waardering die we krijgen door genomineerd te worden is een enorme beloning en een geweldig compliment.” Shouf Shouf is genomineerd in de categorie comedy. (ANP/AD)
** Het telecom- en kabelbedrijf Versatel heeft vorig jaar een nettoverlies van 100,1 miljoen euro geboekt. Het bedrijf blijft kampen met hoge kosten voor het uitzenden van live voetbal uit de Eredivisie. In 2005 boekte Versatel nog een winst van bijna 199 miljoen euro. Dit positieve resultaat was te danken aan de verkoop van de Duitse tak, die een bate van ruim 240 miljoen euro opleverde. De verkoop maakte onderdeel uit van het bod dat de Zweedse telecomprijsvechter Tele2 in de zomer van 2005 uitbracht op Versatel. Tele2 heeft inmiddels bijna 85 procent van het bedrijf in handen. Versatel betaalt jaarlijks 30,5 miljoen euro voor de rechten op het uitzenden van live voetbal. Daarnaast is het bedrijf veel geld kwijt aan de marketing en de techniek van het product, dat via internet in de huiskamer komt (ANP/Adformatie)
** Een verslaggever van Omroep Brabant Radio is woensdagmiddag in elkaar geslagen toen hij in Stevensbeek een reportage maakte. In die plaats zijn op allerlei plaatsen tuinkabouters gevonden en daar maakte de verslaggever een reportage van. De echtgenoot van een vrouw die een paar kabouters had gevonden, heeft de klappen uitgedeeld. Het is onduidelijk waarom hij dat heeft gedaan. Het slachtoffer liep diverse kneuzingen op. Hij heeft bij de politie aangifte gedaan van onder meer mishandeling en vernieling van zijn opname- apparatuur. (Omroep Brabant)
** Maandag werd bekend dat het Openbaar Ministerie onderzoekt of de belspelletjes op de commerciële televisiezenders wellicht kansspelen en daarmee illegaal zijn. De zenders zelf zeggen dat ze alles volgens de regels doen. Planet Multimedia sprak met Joost van der Stel, nu radiomaker en presentator voor het radiostation 100%NL, maar in 2003 en 2004 voor Endemol Nederland presentator van een aantal belspellen. “Commerciële tv is zonder belspelletjes onbetaalbaar
** De helikopter die is ingezet bij de aftopping van de tv-toren in Goes is vorige week in Oostenrijk verongelukt. De helikopter kwam bij Zell am See in botsing met een sportvliegtuigje. Acht mensen kwamen om het leven, één van de slachtoffers was ook betrokken bij de aftopping in Goes. De preciese toedracht van het ongeluk is nog onduidelijk.
** Sinds vanmiddag is in Leeuwarden op 101.8 MHz de regionale commerciële radiozender City FM te ontvangen. City FM vervangt Waterstad FM. RadioNL zal op haar beurt een frequentie van City FM overnemen: 97.2 MHz vanuit Zwolle (via FMTV)
** Gelre FM is vanaf nu in de hele Achterhoek ook via het UPC – kabelnet te ontvangen op 105.8 FM. Jorg Ebbers van de omroep is erg blij met deze uitbreiding van het kabelnet. “We hebben het te danken aan onze luisteraars. Gelre FM is natuurlijk de omroep voor de Achterhoek en is met haar 2 krachtige etherfrequenties in een groot gedeelte van de Achterhoek te ontvangen en nu dus ook overal op de kabel. Kabelmaatschappij UPC kreeg vragen van onze luisteraars uit Winterswijk en Eibergen die op de autoradio naar ons luisterden, maar ons thuis in de woonkamer niet konden ontvangen. UPC is hier snel op ingesprongen en nu kan iedereen in de Achterhoek overal naar ons luisteren”, aldus een verheugde Ebbers. (Persbericht)
** De veertiende editie van de MTV Europe Music Awards heeft plaats in het Duitse München. Dat maakte een woordvoerder van MTV Networks dinsdag bekend. Het prijzengala met bijbehorende optredens barst op 1 november los in de plaatselijke Olympiahalle. Het is de derde keer dat het muziekevenement neerstrijkt in Duitsland. Berlijn en Frankfurt gingen de Beierse stad voor.(ANP)
Justitie onderzoekt belspellen op tv
Het openbaar ministerie onderzoekt of belspellen op tv eigenlijk geen kansspelen zijn. Dat meldt de Volkskrant van maandag. Het ministerie van Justitie deed recent aangifte tegen twee aanbieders van belspellen vanwege vermeende foute praktijken. In Nederland zenden commerciële zenders zoals RTL en SBS per dag circa vijftien uur spellen uit waarbij kijkers antwoorden kunnen doorbellen. De omroepen rekenen hoge telefoonkosten per minuut. Doordat bellers met het goede antwoord ook nog een code moeten kraken, vallen er zelden prijzen. (Via RD)
UIT DE MEDIA:
** De regionale commerciële radiozender RadioNL is heel Groningen en Drenthe via de kabel te beluisteren. De frequentie die @Home heeft toegewezen op de kabel is in Groningen en Assen 101.3 FM, regio Winschoten 95.4 en in Drenthe op 96.9 FM.
** De Hogeschool van Amsterdam maakt misleidende reclame door een opleiding Fashion & Branding op zijn site aan te prijzen die eigenlijk een studeerinrichting van technische commerciële confectiekunde is. Dat meldt de Reclame Code Comissie (RCC). Omdat er op het diploma staat dat het om een studeerinrichting van technische commerciële confectiekunde gaat, moet de opleiding ook zo worden aangeprezen. De studentenorganisatie ISO had de klacht ingediend, maar de hogeschool legt de uitspraak gewoon naast zich neer. Een HvA-woordvoerder zegt in de Volkskrant dat de RCC niet bevoegd is de onderwijsinstellingen op de vingers te tikken. ‘De reclamewaakhond heeft geen verstand van onderwijs.’ (adformatie)
** Adjunct-directeur Jan de Jong van de NOS is met ingang van 9 maart benoemd tot mediadirecteur. Hij maakt deel uit van een driehoofdige directie en is onder meer verantwoordelijk voor het rechtenbeleid en de dagelijkse leiding aan de hoofdredacties Nieuws, Sport en Evenementen. De functie is ontstaan als gevolg van een wijziging van de directiestructuur. De NOS directie bestaat uit een algemeen directeur (Gerard Dielessen), een mediadirecteur (Jan de Jong) en een nog te benoemen zakelijk directeur. De Jong (39) is sinds 1 april 2005 adjunct-directeur bij de NOS. (Adformatie)
** De Apeldoornse piratenzender Dreamteam is gisteren uit de lucht gehaald. Het Agentschap Telecom, een controledienst die namens het ministerie van economische zaken de ether in de gaten houdt, nam de apparatuur in beslag. Radio Dreamteam zond elke vrijdag uit via 95.0 FM. (Stentor)
** De Stichting Algemene Programmaraad van de regio Amsterdam wil de Arabischtalige zender Rotana Music Europe aan het kabelaanbod in Amsterdam en omstreken toevoegen. De commerciële zender, die films, shows en entertainment uitzendt, moet de plaats innemen van de Nederlandse commerciële zender RTL7. Wat de programmaraad betreft is die niet langer een toegevoegde waarde op de kabel. Dat staat in het concept-advies Kabelplan 2007-2008, dat eind maart aan UPC wordt aangeboden en in juli van kracht wordt. RTL7 is niet gelukkig met het voornemen van de APR. De zender heeft aangekondigd opheldering te vragen bij de programmaraad. (NHD)
** De Europese informatieketen Euronews wil zich in België vestigen. “Onze gebouwen in de buitenwijken van Lyon zijn wat te klein geworden en we gaan sowieso moeten uitbreiden”, zegt Philippe Cayla van Euronews. “We zouden nieuwe gebouwen kunnen optrekken op de plaats waar we nu gevestigd zijn, of naar het centrum van Lyon kunnen verhuizen. Maar onze meest natuurlijke bestemming zou Brussel zijn, want daar ligt voor een stuk de toekomst van Euronews”, klinkt het. (belga/dm/Morgen)
** De publieke omroepen willen dat de samenvattingen uit de eredivisie terugkeren bij de NOS. Dat hebben ze deze week gezegd tijdens een bijeenkomst met de netcoördinatoren. Maarten Nooter, hoofdredacteur van Studio Sport licht toe: ‘De Publieke Omroep was dankzij het voetbal op zondagavond marktleider en is dat nu niet meer. De omroepen willen die oude situatie terug. Wij ook.’ Nooter wil nu kijken hoe het benodigde geld gevonden kan worden. ‘Het is een kwestie van prioriteiten stellen.’ Daarmee wordt duidelijk dat de netcoördinatoren niet op één lijn zitten met de raad van bestuur. Vorige week nog zei Harm Bruins Slot, voorzitter van de raad van bestuur, dat Hilversum geen geld heeft voor de voetbalrechten en daarom niet gaat meebieden. (Adformatie)
** De digitale tv-zender 101TV van BNN is de komende periode te zien via Etalagekanaal van Casema. Via dit Etalagekanaal is gedurende een bepaalde periode een tv-zender te zien die normaal alleen via het digitale pluspakket van Casema is te ontvangen. Het Etalagekanaal is beschikbaar voor Casema-abonnees met een digitaal- en analoogbasispakket. www.101.tv.
** De Telegraaf Media Group (TMG) heeft zijn belang in Wegener verkocht aan de Britse investeringsmaatschappij Mecom. Met de verkoop is een bedrag gemoeid van 158,9 miljoen euro. TMG had een belang van bijna 24 procent in Wegener, maar wilde daar al een tijdje van af. Vorig jaar juni strandden de onderhandelingen nog met Mecom. De overname van de aandelen moet over twee maanden zijn afgerond (ANP).
** Uitgever PCM betaalde vorig jaar februari een miljoen euro voor een meerderheidsbelang is de radiozenders Arrow Classic Rock en Jazz FM, maar droeg dat aandeel voor één euro weer over aan Ad Ossendrijver. Dat schrijft de Volkskrant (uitgave van PCM) vandaag in aanvulling op de gisteren bekendgemaakte transactie. Het concern zou 1,5 miljoen op Arrow hebben verloren en daarnaast een lening van 1,3 miljoen hebben verstrekt.
Arrow-zenders terug naar Ad Ossendrijver
PCM Uitgevers en Ad Ossendrijver, oprichter en directeur van radiozenders Arrow Classic Rock en Arrow Jazz FM, hebben een akkoord bereikt over een Management Buy Out. Het aandeel PCM wordt volledig overgenomen door Ossendrijver. PCM heeft besloten afstand te doen van het belang omdat onvoldoende synergie bereikt kan worden tussen de radiozenders en de Volkskrant, waaraan Arrow was gekoppeld. Philip Alberdingk Thijm, lid van de Raad van Bestuur van PCM, ziet voldoende nieuwe kansen voor beide partijen: “De Volkskrant kan nu alle energie richten op de ontwikkeling van eigen digitale kanalen, zoals webtv. En Ad Ossendrijver is een gepassioneerd radiomaker die zeer wel in staat is om Arrow op eigen kracht verder uit te bouwen.” Ad Ossendrijver heeft grote plannen met Arrow. “Arrow heeft met beide zenders gezamenlijk twee miljoen verschillende luisteraars per maand en is inmiddels een kwaliteitsmerk geworden. Arrow staat voor een unieke muziekkeuze die bijna niet op andere radiozenders te horen is. Daarnaast organiseert Arrow haar eigen succesvolle evenementen zoals het Arrow Rock Festival. Onder de merknaam Arrow kan de dienstverlening worden uitgebreid met meerdere (muziek)kanalen, streaming, downloading, on-demanddiensten en video. Naast de bestaande ether- en kabelfrequenties kan de content ook beschikbaar komen voor digitale ether en mobiel gebruik.” Voor adverteerders blijft Arrow een interessant medium waarmee middelbaar en hoger opgeleiden in een hogere welstandsklasse uitstekend kunnen worden bereikt. In een stabiele radiomarkt steeg de netto-omzet van Arrow in 2006 met 51%. (Persbericht)
UIT DE MEDIA:
** Mediabedrijf RTL, moederbedrijf van RTL Nederland, is niet van plan om productiemaatschappij Endemol over te nemen. ‘Wij zullen geen bod doen’, zei bestuursvoorzitter Gerhard Zeiler vanmorgen tijdens een toelichting op de jaarcijfers van RTL. Endemol is nu nog eigendom van het Spaanse Telefónica, dat 75 procent van de aandelen heeft. Het telecombedrijf heeft Endemol in de etalage gezet. Volgens bronnen zou Telefónica de productiemaatschappij nog voor het einde van het eerste kwartaal van de hand willen doen. RTL zag zijn omzet in 2006 groeien met 12 procent. Het mediabedrijf was gematigd optimistisch over de advertentiemarkt in 2007 (ANP/Adformatie)
** Vanaf heden lanceert Callmax naast haar landelijk dekkend semafonie netwerk en indoor draadloze WiFi-MiMo oplossingen, als eerste mobile WiMax (Worldwide Interoperability for Microwave Access) in Nederland. Deze nieuwe mobiele technologie, ook wel bekend als de 802.16E standaard, maakt dataverkeer mogelijk op mobiele apparaten met snelheden die kunnen oplopen tot 20 Mbit/sec. Daardoor kunnen gebruikers altijd en overal supersnel mobiel internetten met smartphones, laptops en desktop pc. In vergelijking met UMTS/HSDPA is mobile WiMax vele malen sneller en omdat het volledig IP-gebaseerd is uitgevoerd een uitkomst voor VoIP, IP-televisie en andere IP-gebaseerde diensten.
** Op advies van de Programmaraad Lekzoom wordt op vrijdag 9 maart het televisiepakket in Bergambacht, Lopik, Montfoort en Schoonhoven uitgebreid met de televisiezender Nickelodeon/The Box. Deze komt in plaats van TV5 Monde Europe op kanaal 3 (55,25 MHz). TV5 Monde Eruope verhuist naar kanaal 4++ (63,25 MHz).
** Op vrijdag 9 maart voert Casema wijzigingen door in het radiopakket in de regio Den Haag. In Den Haag en Delft wordt Radio 227 vervangen door City FM. Radio 227 heeft eind 2006 aangegeven op basis van financiële overwegingen niet meer overal beschikbaar te zijn. City FM zal te ontvangen zijn in Delft en Den Haag op 94,5 MHz. In Zoetermeer wordt op advies van de plaatselijke Programmaraad VRT Radio 2 vervangen door VRT Studio Brussel. VRT Studio Brussel is vanaf vrijdag te horen op 94,1 MHz. Radio 227 blijft in Zoetermeer wel te beluisteren (102.0 MHz).
** Op vrijdag 9 maart vindt een kleine wijziging plaats in het radiopakket van de gemeenten De Bilt, Houten, Maarssen, Nieuwegein en Vianen. Casema voegt de radiozender Ujala Radio toe op de kabel, deze komt in de plaats van Radio 227 (op 96,3 MHz). Op advies van de Programmaraad Culemborg voegt Casema Studio Brussel toe op de kabel. Deze zender komt in de plaats van WDR3 (op 91,5 MHz).
** LON Radio, de lokale omroep van Nieuwerkerk aan den IJssel is vanaf vrijdag ook te beluisteren via de kabel in buurgemeente Zevenhuizen-Moerkappel. LON Radio zal vanaf dan te ontvangen zijn via 102.4 MHz. Meer informatie http://www.lonradio.nl/.
** De hoofdredactie van NRC Handelsblad en nrc.next krijgt per 1 april drie nieuwe leden. Marcella Breedeveld (41), nu chef Binnenland, wordt adjuncthoofdredacteur met de portefeuille personeel en organisatie. Zij begon in 1992 als redacteur Economie. Adjunct-hoofdredacteur Hans Nijenhuis (44) blijft redactiechef van nrc.next. Zijn toetreding tot de hoofdredactie betekent dat nrc.next directer in de NRC-redactieorganisatie verankerd zal zijn. Hans Steketee (47), nu chef Kunst, gaat zich als adjuncthoofdredacteur toeleggen op de dagelijkse journalistieke leiding van NRC Handelsblad, samen met Sjoerd de Jong. Adjunct- hoofdredacteur Sjoerd de Jong (46) wordt plaatsvervangend hoofdredacteur. Als plaatsvervangend hoofdredacteur volgt hij Birgit Donker op, die begin december 2006 werd benoemd tot hoofdredacteur van NRC Handelsblad en nrc.next. (NRC)
Radio 10 Gold: groot deel personeel weg en AM-zender uit
Radio 10 Gold stopt binnenkort met haar middengolfuitzendingen en zegt een groot deel van haar personeel de wacht aan. Dit blijkt uit een aankondiging van het radiostation van dat samen met Radio 538 en Juize FM onderdeel is van de radiotak van John de Mol’s Talpa Media Holding NV. Volgens welingelichte DutchMedia-kringen is het de verwachting dat Radio 10 Gold omstreeks april of mei de AM uitzendingen op 1008 kHz zal staken. De woordvoerster van het radiostation zegt niet te kunnen ingaan op de exacte termijnen waarop de wijzigingen worden geimplementeerd. Reden van het einde van de middengolf en het schrappen van een flink aantal DJ’s/presentatoren zijn aanhoudende tegenvallende financiele resultaten. Alhoewel het radiostation een redelijk marktaandeel weet te behalen in de doelgroep 35+, is het radiostation in de advertentie-omzet niet in staat gebleken afdoende resultaat te behalen. Het station benadrukt echter dat het een substantieel deel van haar programmering gepresenteerd blijft en niet een non-stopradiostation wordt. Radio 10 Gold blijft op satelliet, kabel en op internet uitzenden. Het radiostation hoopt ‘zeer binnenkort’ met meer informatie te komen over de invulling van het station, maar wil nog niet ingaan op de preciese personele bezetting. Het personeel is vandaag geinformeerd op individuele basis. Het format van de radiozender blijft ongewijzigd.
UIT DE MEDIA:
** 100 % NL verkrijgt per komende vrijdag circa een half miljoen kabelhuishoudens bij Casema. Dit bevestigt Casema tegenover DutchMedia. 100 % NL wilde er desgevraagd (nog) niets over melden. 100 % NL neemt in veel gevallen de kabelradioplek in van Radio 227 die haar kabeldistributie in ziet perken tot enkele regio’s.
** Luc van Gompel (48) is per 1 april benoemd tot algemeen directeur van het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP).Hij volgt Paul Tesselaar (63) op, die deze functie bij het ANP negen jaar heeft bekleed, zo meldt het persbureau. Van Gompel is sinds 2000 verbonden aan advies- en managementbureau Boer & Croon. Hij leidde onder meer projecten bij KPN en Philips en maakte zich het (digitale) uitgeversvak eigen als partner van AND International Publishers. (Adformatie)
** Marcel Boekhoorn, de investeerder die aanvankelijk met uitgever PCM een gratis krant zou maken, overweegt 96 miljoen euro te claimen omdat de dagbladenuitgever zich terugtrok uit het project. Dit meldde De Volkskrant, zelf onderdeel van PCM, afgelopen weekeinde op basis van anonieme bronnen. PCM- topman Ton aan de Stegge zou zijn vriend en voormalig collega Boekhoorn moeten overhalen om de claim te laten varen. Tot dat moment wil de huidige PCM-eigenaar Apax de belangen in de uitgeverij niet verkopen. Boekhoorn maakt inmiddels zelfstandig de gratis krant De Pers. PCM gaat met KPNde gratis krant Dag maken. (NRC)
** Lieke van Lexmond en Joris Lutz gaan een nieuw programma presenteren op RTL4. In Onze Jongste geven de acteurs ouders tips over hun kinderen, onder meer op het gebied van dagtripjes, opvoeding en mode. Het programma is vanaf 25 maart tien weken lang iedere zondagochtend te zien. (Telegraaf)
** Kijkwijzer start een actie die kinderen attent maakt op de nieuwe kinderwebsite van Kijkwijzer: www.bekijkhetmaar.nu. Van 10 tot en met 14 maart gaan kids elke dag op zoek naar de Kijkwijzerclassificatie (‘stempel’) bij de programma’s op de televisiezenders. De hoofdprijs is een reis naar het echte Harry Potter-kasteel in Engeland. Kinderen maken kans op de hoofdprijs door als extra opdracht zelf een classificatie van een speelfilmfragment te maken. De actie is door samenwerking met Jetix, Nickelodeon en Z@pp tot stand gekomen. (Telegraaf)
** Het Commissariaat voor de Media pleit voor strengere regels voor op kinderen gerichte reclame van dikmakers. Inge Brakman, voorzitter van het Commissariaat, zegt in NRC Handelsblad dat er meer moet gebeuren dan nu het geval is. ‘Met het huidige systeem van zelfregulering, zoals de reclamecode, dreigt een tandeloze tijger. Ik pleit voor een systeem van co-regulering: omroepen zouden zich verplicht moeten binden aan een code waarop het Commissariaat voor de Media toezicht houdt.’ (Adformatie)
** Het competitieduel in de eredivisie tussen Ajax en NAC verschuift van zondag 15 april naar vrijdag 13 april, meldde vrijdag de KNVB. De bond moet de wedstrijd twee dagen naar voren halen vanwege de uitzendrechten van RTL. Die zender mag rechtstreeks op vrijdagavond een competitiewedstrijd uitzenden en Ajax is aan de beurt. Het competitietreffen tussen AZ en Vitesse schuift een dag op van zaterdag 14 april naar zondag 15 april. Ook dat heeft met de televisiecontracten te maken. (BN)
** De Nederlandse Mededingingsautoriteit heeft een melding ontvangen van een voorgenomen samenwerking tussen Rabobank en Talpa, over een nieuw op te richten onderneming: Woonmerk X. Deze zal als online platform actief zijn voor woningzoekende consumenten, aanbieders van woningen en aanbieders van producten en diensten op de woonmarkt, kortom activiteiten die de woonsite Funda al jaren doet. (AM Signalen)
** Vanaf 3 maart gaan twee radio-omroepen onder een gezamenlijke naam uitzenden. Radio Phohi (Huizen) en Radio 6 FM (Blaricum, Eemnes en Laren) werken al vanaf 2003 nauw met elkaar samen. Onder meer vanwege de herkenbaarheid is er voor gekozen om vanaf 3 maart gezamenlijk onder de naam Radio 6 FM uit te gaan zenden. Het nieuwe Radio 6 FM presenteert zich als “Verrassend Verfrissend Dichtbij”. Radio 6FM is in Gooi en Eemland te beluisteren in de ether op 92.0 FM (BEL-gemeenten) en 105.1 FM (Huizen). Verder is Radio 6FM te beluisteren op de kabelnetten van Blaricum, Eemnes, Laren en Huizen. De nieuwe internetsite is te vinden op www.6fm.nl(Persbericht)
** Dirk Wauters wordt de nieuwe gedelegeerd bestuurder van de VRT. Dat meldt de openbare omroep in een sms-nieuwsflits. Wauters had tot nu een topfunctie bij Siemens Communications. De woordvoerder van Vlaams minister van Media Geert Bourgeois (N-VA) bevestigt dat de minister vandaag zijn collega’s een voordracht zal doen. Het is de regering die een beslissing neemt, luidt het. (VRT)
** Het plan van tv-zender SBS6 om voortaan de paardenkoersen van Wolvega uit te zenden gaat niet door. Het Ministerie van Justitie verbiedt de uitzendingen, heeft het Drafcentrum donderdag bekendgemaakt. De voorwaarden waaronder de uitzendingen zouden plaatsvinden zijn volgens de toezichthouder in strijd met de aan de wedvergunning gekoppelde eis dat 70 procent van de inhouding op weddenschappen terug moet vloeien in het prijzengeld van de draf- en rensport. Ook wil justitie niet dat er via de televisie promotie wordt gemaakt voor het wedden op paarden via internet, aldus het Drafcentrum. (ANP/AD)
** Gedeputeerde Van Heijningen van de provincie Zuid-Holland wil dat er meer geld komt voor Omroep West en RTV Rijnmond. Het nieuwe kabinet van CDA, PvdA en ChristenUnie heeft honderd miljoen euro uitgetrokken voor de publieke omroepen. Omroep West en RTV Rijnmond vallen daar ook onder, dus hoopt Van Heijningen dat een deel van dat geld naar de regionale omroepen gaat. De VVD’er zou willen dat er met het extra geld meer TV-programma’s worden ondertiteld, dat er 24 uur per dag bezetting komt bij de omroepen en dat het aantal uren televisie per dag wordt uitgebreid van één naar twee uur per dag.
** Op de lokale zender Den Haag FM 92.0 is vanaf vrijdag om de week burgemeester Deetman te gast. In het lunchprogramma Studio Haagsche Bluf zal Deetman ingaan op actuele onderwerpen die spelen in de stad en de gemeentepolitiek. In het programma kunnen Hagenaars via telefoon of e-mail vragen voorleggen aan de burgemeester, die daar dan tijdens de uitzending op ingaat. Den Haag FM 92.0 is de zender van Stadsomroep Den Haag. Op werkdagen tussen 7 en 19 uur komen de programma’s vanuit een etalage-studio in het winkelcentrum Haagsche Bluf.
** Casema wil nog dit jaar starten met Video On Demand (video op aanvraag) diensten via haar digitale televisieplatform. Dit zegt Casema-woordvoerder Gradus Vos desgevraagd. Het bedrijf is in verregaande besprekingen met de Nederlandse Omroep Stichting (NOS) om Uitzending Gemist te kunnen aanbieden. Ook films (in alle genres inclusief erotiek) zullen worden aangeboden. Verder is het kabelbedrijf met allerlei contentpartijen in gesprek om te bezien of ook andere content kan worden aangeboden. Casema volgt hiermee partijen als Tele2, KPN (Mine) en UPC (Liberty Global) die met soortgelijke diensten actief zijn of zeer binnenkort worden. Casema zal de OpenTV-techniek voor het interactieve deel gebruiken, alsmede ‘broadcastachtige’ technieken, aldus Gradus Vos.
** De landelijke publieke radiozenders Radio 1, Radio 2, Radio 4 en Radio 5 voeren vanaf 15 maart a.s. een nieuw logo. De verandering valt samen met de naamsverandering van Publieke Omroep in NPO (Nederlandse Publieke Omroep). De grote concurrentie en snel veranderende mediawereld stellen hoge eisen aan de herkenbaarheid van de merken van de publieke omroep. Daartoe wordt al enige tijd gewerkt aan de restyling van de radio-, tv- en internetlogo’s. Door de merken visueel met elkaar te verbinden wil NPO bereiken dat kijkers en luisteraars het publieke mediadomein nog beter herkennen. De ruitvorm is het gemeenschappelijke element. Dit is terug te vinden in het nieuwe logo’s van Radio 1, Radio 2, Radio 4 en Radio 5. De logo’s van 3FM en de Concertzender zijn in dit stadium nog niet aangepast.
** Maandag 5 maart lanceert SLAM!TV haar user generated content platform. Bezoekers van www.slamtv.nl kunnen dan hun zelfgemaakte filmpjes, foto’s en geluidsbestanden uploaden en beschikbaar stellen voor vrienden en/of alle andere bezoekers van de site. Binnenkort is het ook mogelijk om de filmpjes aan te bieden voor uitzending op SLAM!TV. Jacqueline Bierhorst, algemeen directeur SLAM!FM: “Jongeren zijn steeds meer bezig zelf content te maken. Dit kunnen video- en animatiefilmpjes zijn, eigen muziekclips en reisverslagen. Met de start van het user generated content platform biedt SLAM! jongeren niet alleen de kans om hun creativiteit kwijt te kunnen en te delen met anderen, maar is het binnenkort ook mogelijk dat je filmpje gekozen wordt voor uitzending op SLAM!TV. De snelste en makkelijkste manier om zelf tv te gaan maken.” (Persbericht)