Media kort: november 2008

Kritiek Tweede Kamer op wervingsacties omroepen

De oppositie in de Tweede Kamer uitte tijdens de behandeling van de mediabegroting scherpe kritiek op de wervingscampagnes van publieke omroepen. De „ledenjacht” van de omroepen is uitgemond in een „genante vertoning”, zei Kamerlid Johan Remkes (VVD), mede op basis van een artikel dat zaterdag in NRC Handelsblad stond. D66 eiste maatregelen van minister Ronald Plasterk (OCW, PvdA). „Een poppenkast”, noemde Kees Vendrik (GroenLinks) de manieren waarop omroepen leden werven. De PVV zag het als bewijs voor de ondeugdelijkheid van het hele omroepbestel, dat van de partij snel mag worden afgeschaft. De wervingscampagnes zijn de afgelopen maanden geïntensiveerd, omdat 1 april 2009 „peildatum” is. Het ledenaantal op die dag bepaalt het aantal uren zendtijd en budget per omroep. Volgens minister Ronald Plasterk (OCW, PvdA) is het vooral een toezichtkwestie. Het Commissariaat van de Media, zei hij, zal optreden tegen mistanden. Maar: „Nederland telt drie miljoen omroepleden. Dat een paar van hen op onoorbare wijze zijn gelokt, markeert niet het einde van de maatschappelijke verankering van de omroepen.” De oppositie nam er geen genoegen mee. Vendrik: „Leden worden gekocht, dat heeft niets met maatschappelijke inbedding te maken.” Na enig aandringen zegde de minister toe opnieuw te kijken naar de criteria voor ledenwerving. „Ruim voor de geplande peildatum” krijgt de Tweede Kamer bovendien de gelegenheid opnieuw te debatteren over de vraag hoe zendtijd en ledenaantal zich tot elkaar dienen te verhouden. (NRC Handelsblad)

UIT DE MEDIA:

** Naar het eerste deel van de marathonuitzending van Mooi! Weer de Leeuw hebben zaterdagavond 1.785.000 mensen gekeken. Dat heeft de afdeling Kijk- en Luisteronderzoek van de Nederlandse Publieke Omroep zondag meegedeeld. Paul de Leeuw vierde met de uitzending zijn zilveren artiestenjubileum. De cijfers hebben betrekking op de periode tot 02.00 uur in de nacht van zaterdag op zondag. Alleen het NOS Journaal van 20.00 uur haalde zaterdagavond meer kijkers. (ANP)

** Per 1 december 2008 start XFM met een nieuw radioprogramma: XFM On Air. Met de lancering van ‘XFM On Air’ komt ook een nieuw gezicht naar XFM: Peter van den Hurk. Peter zal zorg dragen voor de nodige ontspanning tijdens de laatste uren van de werkdag. “De komst van Peter naar XFM is een grote aanwinst voor XFM. Tevens is XFM On Air het eerste gepresenteerde programma op XFM.” aldus Ellen Pors, directeur XFM.

** De ORF, de openbare omroep in Oostenrijk, gaat tegen 2012 duizend van de 3.400 banen schrappen. Dat heeft directeur-generaal Alexander Wrabetz vandaag aangekondigd. De topman van de televisiezender sluit niet uit dat er ook naakte ontslagen zullen vallen. In het herstructureringsplan is ook voorzien dat bepaalde technische diensten en het nationaal symfonisch radio-orkest uitbesteed worden. De ORF heeft de voorbije twee jaar zijn marktaandeel fors zien dalen en kondigt in 2008 een tekort van 100 miljoen euro aan. (VRT)

** Gelijktijdig met de Nederlandse en Belgische editie van 3FM Serious Request, zal er dit jaar voor het eerst ook een Afrikaanse versie zijn. Van 19 tot en met 24 december organiseert Ghetto Radio in Nairobi, Kenia Serious Request. Met een Glazen Huis, met drie DJ’s die niet eten, een keur van artiesten en live entertainment en natuurlijk zo veel mogelijk verzoekplaten. De locatie van het huis is in het hart van de stad: The Kenyatta International Conference Centre. In het Zweedse Malmö start op 13 december de Zweedse versie van 3FM Serious Request.

** UPC, Tele2 en Alice hebben in het derde kwartaal de meeste nieuwe abonnees gewonnen. De KPN-merken groeiden minder en Online zag het klantenbestand slinken. UPC sleepte 13.100 nieuwe klanten binnen en komt hiermee op een totaal van 671.800 abonnees en is de vierde breedbandprovider qua klantenvolume. Ook Tele2 deed het goed en scoorde 11.000 nieuwe klanten tot een totaal van 329.500. Tele2 gaat hiermee Online (voorheen Orange breedband) voorbij en is nu de vijfde provider. Nieuwkomer Alice deed het ook opmerkelijk goed met een groei van rond de 10.000 abonnees, maar de isp is qua totaal volume uiteraard nog wel een achterhoedespeler. Ziggo blijft de grootste isp met momenteel 1,3 miljoen abonnees. De kabelaarsfusie kreeg er in het derde kwartaal 8.500 klanten bij. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper. 

** VARA Nieuwe Media biedt kijkers speciale widgets om op hun Hyves-, Facebook- of iGoogle-pagina’s te zetten. Zo kan nieuws van VARA.nl of het populaire tv-programma De Wereld Draait Door (DWDD) worden gevolgd. Widgets zijn kleine, zelfstandige ‘programmaatjes’ om webinhoud te tonen. De DWDD-widget biedt gebruikers de mogelijkheid om de laatste uitzending in vijf minuten te bekijken. Ook afleveringen van de week ervoor zijn af te spelen. De VARA.nl-widget bevat de vijf minuten versie van zowel DWDD als discussieprogramma Pauw & Witteman. Ook worden er de VARA-programma’s van vandaag en morgen weergegeven en staan de beste VARA-fragmenten klaar om bekeken te worden. (VARA)

** ;Vier lokale omroepen zitten met smart te wachten op het in gebruik nemen van hun nieuwe etherfrequentie. Het gaat om de omroepen van de gemeente Sluis, Schiedam, Steenbergen en Zoetermeer. De reden dat deze omroepen nog niet om mogen schakelen ligt aan het feit dat de coördinatie met België nog steeds niet is afgerond aldus het OLON-nieuws (via FMTV)

** Het VRT Eén-programma De rode loper ziet er vanaf maandag 1 december anders uit. ‘We zijn al negen jaar bezig’, zegt presentatrice Katja Retsin .’We zijn de luiers ontgroeid, bijna een tiener. Stilstaan is achteruitgaan, dus vernieuwen we.’ De rode loper verandert vooral vormelijk. Het decor is nieuw, de generiek, de website. ‘Het moet een soort levend tijdschrift worden. Flitsender en korter op de bal.’ (Standaard)

** Zeker vier journalisten zijn woensdag in het Noord–Somalische Puntland ontvoerd. Het gaat om een Brit, Spanjaard en twee Somaliërs. Ze waren op weg naar de havenstad Bosasso om een verhaal te maken over piraten die schepen in de Golf van Aden kapen. De identiteit van de drie slachtoffers is nog steeds onduidelijk, alleen de Spanjaard is bekend. Het zou volgens het Spaanse ministerie van Buitenlandse Zaken gaan om de fotograaf Jose Cendon. In Somalië worden geregeld westerlingen ontvoerd. Meestal komen ze vrij na het betalen van losgeld. (ANP/RD)

VRT moet 71,5 miljoen besparen

De VRT heeft drastische besparingsplannen. Gespreid over drie jaar moet de openbare omroep het met 71,5 miljoen euro minder rooien. ‘Als er niets gebeurde, ging de VRT failliet’, waarschuwt een hooggeplaatste bron aan de Reyerslaan. Dat schrijft De Morgen. De raad van bestuur keurde het ingrijpende besparingsplan maandag goed. Doordat de verschillende indexeringen van de lonen voor de 2.600 werknemers van de VRT elkaar in snel tempo hebben opgevolgd, oogt het financiële plaatje niet rooskleurig. Er wordt eerst bespaard op de productiekosten en sportrechten. ‘Op alle begrotingsposten zal bespaard worden. We verwachten dus ook maatregelen op het vlak van personeel, maar concrete zaken hebben we nog niet gehoord’, zegt Ivo Hendrix van het ACV. De woordvoerster van de VRT, Diane Waumans, weigerde de besparingsplannen te ontkennen of te bevestigen. Ook onder de vorige gedelegeerd bestuurder, Piet Van Roe, vonden al besparingen plaats. (Standaard)

RTV Hilversum krijgt van de gemeente een subsidie van 2,5 ton

Voorganger Omroep Hilversum kreeg jaarlijks 160.000 euro (120.000 aan ‘kabelgeld’ en 40.000 aan ‘kijk- en luistergeld’). Het college van b en w heeft de hogere aanvraag van RTV Hilversum gehonoreerd. ,,Ze hebben een heel serieus beleidsplan gemaakt”, meldt wethouder Jan Rensen. ,,Met programmavoorstellen die hout snijden, zoals een dagelijks journaal.” De 2,5 ton voor 2009 is zeker. Over de jaren daarna moet de raad nog een beslissing nemen. De lokale omroep, die 1 januari van start wil gaan, vestigt zich op het Mediapark. Een goed idee, vindt Rensen. ,,Zo kunnen ze een link leggen tussen de omroepen en het dorp Hilversum.” Samenwerking is er onder meer met de Media Academie. Rensen meldt verder dat de kans groot is dat op zeer korte termijn een media-opleiding (HBO) op het Mediapark van start gaat. (Gooi en Eemlander)

UIT DE MEDIA:

** Kabelmaatschappij Ziggo gaat de kwaliteit van de televisiedoorgifte opkrikken en meer interactieve televisiediensten aanbieden.Ook de internetsnelheden gaan omhoog: komende maand met 20 procent, medio volgend jaar kan er tot 80 Mb per seconde worden gedownload. De aanpassingen, met meer ‘high definition’-doorgifte en video on demand ‘met zeer recente films’ kosten ruimte op de kabel. Ze hebben tot gevolg dat vier zenders niet langer analoog worden doorgegeven. Welke dat worden beslist Ziggo later. “Dat hangt onder meer af van de kijkdichtheid en de vraag of die zenders zelf nog wel analoog doorgegeven willen worden. We willen ook eerst de regionale programmaraden daarover horen”, zegt woordvoerder Gradus Vos van Ziggo.

** Het kinderprogramma Ping-Pong, dat door de KRO wordt uitgezonden op Z@pp (Nederland 3), heeft geen Internationale Emmy Award gewonnen. Het programma over een geadopteerd Chinees meisje in Noorwegen was genomineerd in de categorie kindertelevisie maar verloor het dinsdag (Nederlandse tijd) van een inzending uit het Verenigd Koninkrijk. Ping-Pong is een coproductie van de KRO met de Noorse publieke omroep NRK, de Zweedse omroep SVT, de Deense omroep DR en de Finse omroep YLE. De Nationale Donorshow van BNN en Endemol won maandag in een andere categorie wel een Emmy. (De Pers)

** Marc-Marie Huijbregts stopt na 19 december voorlopig met zijn rol als ‘tafelheer’ in het VARA-programma De Wereld Draait Door (DWDD). De cabaretier heeft het te druk met zijn theatertour Hotel Atlantico, meldde een woordvoerster van de VARA dinsdag. Huijbregts (41), met zijn typerende hoge stemgeluid, was de laatste twee seizoenen telkens op vrijdagavonden de sidekick van DWDD-presentator Matthijs van Nieuwkerk. Een terugkeer op termijn sluit de VARA niet uit. (ANP/AD)

** Het Mövenpick Hotel in Den Bosch eist in een kort geding een verbod op de uitzending van het KRO-programma Reporter komende zondag. Een woordvoerster van de omroep heeft dat dinsdag bevestigd naar aanleiding van een bericht in De Telegraaf. Reporter gaat over de fraude bij het Philips Pensioenfonds. De hoofdverdachten kwamen regelmatig in het hotel en werden daar afgeluisterd. De KRO heeft opnamen gemaakt bij het hotel. Mövenpick eist een verbod op de uitzending of verwijdering van alle verwijzingen naar de naam. Het kort geding dient vrijdag. (ANP/AD)

** Radio West brengt vanaf begin volgend jaar twee nieuwe muziekprogramma’s: Ron’s Platencast en het Luisteraar-Uur. De omroep verwacht met deze programma’s een groot publiek aan te spreken. Om ruimte te creëren in het programmaschema worden een aantal programma’s, die een specifiek maar beperkt, publiek bereiken uit het schema gehaald. Dat betekent dat West tegelijk afscheid neemt van de muziekuren die zich richten op een heel specifieke muziekstijl of op een heel specifiek publiek, zoals Jazz op West, Klassiek op West, Hottalk en Stork on Air. Deze programma’s blijken uit der aard toch een heel beperkt, en dus klein, publiek aan te spreken.

** De inwoners van Arcen en Velden kunnen binnenkort de televisieuitzendingen van Omroep Venlo ontvangen. Omroep Venlo, Omroep Maasland en de gemeente Arcen en Velden ondertekenen vanmiddag daarover een contract. Omroep Maasland verplicht zich in het contract ook om per 1 oktober 2009 de zendmachtiging voor de gemeente Arcen en Velden in te leveren. De gemeente Arcen en Velden gaf al langer aan zo snel mogelijk Omroep Venlo te willen ontvangen. De gemeente Arcen en Velden gaat per 1 januari 2010 samen met de gemeente Venlo. (Limburger)

** Coen Swijnenberg gaat volgende maand het Glazen Huis van de 3FM-actie Serious Request in. De dj werd maandagmiddag tijdens zijn radioprogramma De Coen en Sander Show plotseling uit de uitzending gehaald en hij leeft de komende 24 uur als vluchteling. Swijnenberg overnacht maandagavond in een door het Rode Kruis opgezet tentenkamp ergens in Nederland. Het goede doel waar de actie dit jaar geld voor ophaalt is ‘vluchtelingen wereldwijd’. De komende twee weken wordt bekend met wie Coen in het Glazen Huis gaat zitten. De drie dj’s eten tijdens hun zesdaagse verblijf niet en maken onafgebroken radio. Het huis staat dit jaar in Breda, vorig jaar werd 5,2 miljoen euro opgehaald. (ANP/AD)

** De Grote Donorshow van televisieomroep BNN en producent Endemol maakt kans op een Internationale Emmy Award. Het controversiële programma, dat in 2007 werd uitgezonden, is genomineerd in de categorie ‘non-scripted entertainment’. Tijdens een galadiner in New York worden de prijzen uitgereikt. In De Grote Donorshow streden drie nierpatiënten ogenschijnlijk om de gezonde nier van de ongeneeslijk zieke 37-jarige Lisa. Aan het eind van de uitzending onthulde presentator Patrick Lodiers dat de vrouw in werkelijkheid een actrice was en dat er de patiënten wisten er geen nier vergeven zou worden. De uitzending was opgezet om aandacht te vragen voor het nijpende tekort aan orgaandonoren. (ANP/AD)

** Nederland 1 had in week 47 een marktaandeel van 22,7 procent. Daarmee was de zender ruim marktleider op tv (tijdvak 18.00-24.00 uur, doelgroep 6+). RTL 4 deed het goed met 16,0 procent en SBS 6 scoorde 13,9 procent. De drie zenders van de publieke omroep hadden samen een marktaandeel van 37,0 procent. RTL Nederland behaalde met vier zenders 27,5 procent en SBS Broadcasting met drie zenders 23,3 procent. Het best bekeken programma van de week was het NOS Journaal van gisteravond met 3,437 miljoen kijkers. Studio Sport Eredivisie was tweede met 2,974 miljoen kijkers. (SKO/Adformatie)

** Minister Plasterk heeft tijdens de behandeling van de mediabegroting aangegeven dat hij in januari komt met een brief over de toekomst van programmaraden en consumenteninvloed. Verschillende fracties drongen er bij de minister op aan om haast te maken met dit onderwerp. De distributiebrief waarin dit behandeld zou worden stond oorspronkelijk gepland voor begin dit jaar. Tijdens het debat werd door Jasper van Dijk van de SP voorgesteld ook een programmaraad in te stellen voor digitenne. Hij vindt dat consumenten ook op deze infrastructuur invloed moeten krijgen via een programmaraad. (Kabelraden.nl)

** financiering van religieuze omroepen zonder leden is in strijd met de scheiding van kerk en staat waar het staatsbestel op is gebaseerd. Om die reden zouden de overheidssubsidies moeten worden stopgezet van bijvoorbeeld de IKON, RKK en Nederlandse Moslim Omroep. Dat stelt VVD-Kamerlid Johan Remkes vandaag voor bij de behandeling van mediabegroting. “Ik heb niets tegen godsdienstig georiënteerde omroepen als de EO of de NCRV, omdat zij leden hebben die betalen. Laat die andere omroepen ook maar leden gaan werven.” Religieuze organisaties zouden volgens Remkes ook heel goed kunnen samenwerken in één publieke omroep met leden. “Het is voor mij een principieel punt”. (AD / Villamedia)

UIT DE MEDIA:

** De beide Midden-Hollandse kabelaanbieders, Rekam en Caiway, hebben het weekeinde te kampen gehad met hardnekkige storingen. Zaterdag gaf een glasvezelkabelkast van de Rekam de geest en diezelfde dag gingen ook de internetverbindingen van concurrent Caiway uit de lucht. Zondag was het, door de sneeuw raak met de satellietontvangst ten noorden van de spoorlijn in Gouda mis en later op de avond viel ook het tv-signaal ten zuiden van de spoorlijn uit. Monteurs zijn vandaag al de hele avond bezig geweest om die jongste storingen te verhelpen, aldus Rekam-directeur H. Grooten. (AD)

** Joop Zwaan, voorzitter van RTV Katwijk, heeft aangegeven met ingang van de Algemene Ledenvergadering in mei 2009 te willen stoppen. Dhr. Zwaan heeft deze functie dan twee jaar bekleed. Binnen de voormalige Vereniging Lokale Omroep Katwijk (VLOK) had hij ook al zes jaar lang de functie. Hij leidde de intensieve besprekingen voor de fusie met SOR/Mebora. Ook was hij diverse jaren Hoofd Televisie binnen de VLOK. Hij vindt het tijd dat een opvolger het estafettestokje overneemt. Het bestuur zal op de Algemene Ledenvergadering met een voorstel komen voor een opvolger. (RTV Katwijk)

** Drie media hebben zaterdagavond tijdens het eyefashion gala Fête de la vue een prijs gekregen voor hun verdienste voor de brillenmode. Elle-magazine kreeg een award voor de mooiste shoot, fashion glossy Grazia ontving een onderscheiding voor de hoeveelheid aandacht die zij besteedde aan brillentrends en dagblad de Telegraaf kreeg er een voor de beste journalistieke artikelen. ,,Er is geen land ter wereld dat in de media zoveel aandacht besteed aan gewone brillen en zonnebrillen”, aldus organisator Dick van der Niet. (ANP)

** Kabelexploitant Delta heeft sinds de vernieuwde zenderindeling ongeveer 1000 telefoontjes ontvangen met klachten en vragen. Die gingen voornamelijk over het niet kunnen vinden van bepaalde zenders. Een aantal Zeeuwen klaagt over horizontale balken op het televisiescherm sinds de zenderindeling is aangepast. De operatie was bedoeld om ruimte te bieden aan meer zenders en om internet voor klanten sneller te maken. (Omroep Zeeland)

** Vanaf begin volgend jaar kunnen ook inwoners van de Achterhoek en de Betuwe digitale televisie via de kabel kijken. Dat zei woordvoerder Sutmuller van kabelexploitant UPC in het tv-programma Hallo Gelderland. Delen van die gebieden zijn hier al jaren van verstoken, omdat UPC het een te grote investering vond om het netwerk aan te passen. Nieuwe technologieën zorgen ervoor dat dit nu minder geld kost, aldus UPC. Met een speciaal kastje krijgen mensen via digitale televisie meer zenders. Ook is de beeldkwaliteit beter dan bij analoge televisie.

** De gemeenteraad van Rijnwoude heeft tijdens de begrotingsbehandeling unaniem besloten om extra geld te geven aan de lokale omroep Radio Rijnwoude. De lokale omroep krijgt 11.500 euro van de gemeente voor de vernieuwing en verbetering van het kabelkrantsysteem. Het gaat om de aanschaf van hardware, software en videoapparatuur. Alle partijen in de raad stemden voor deze motie. (Radio Rijnwoude)

** TV Gelderland zendt woensdag 3 december de UEFA Cupwedstrijd Spartak Moskou-NEC live uit. Het duel is ook live te zien op de website van TV Gelderland. NEC staat in dit duel tegenover een van de grootste clubs van Rusland. In 1936 werd Spartak Moskou voor het eerst kampioen, dat gebeurde later nog vele malen. Zeker vanaf de tijd dat de Sovjet-Unie werd opgesplitst, haalde de club vele landstitels binnen. De voetbalwedstrijd begint om 18.00 uur. Vanaf 20.00 uur zendt TV Gelderland dan weer de reguliere programmering uit met het nieuws en Alles uit de Kast. (Omroep gelderland)

** Duitsland verbiedt het televisiestation Al Manar, dat eigendom is van de Libanese Hezbollah. Volgens het Duitse ministerie van binnenlandse zaken zijn de uitzendingen in strijd met artikel 9 van de Duitse grondwet, dat stelt dat geen organisaties mogen opereren met het doel ‘internationaal begrip’ te schenden. Een woordvoerder van het ministerie gaf geen verdere bijzonderheden. Al Manar is fel anti-Israël en laat regelmatig beelden zien van Hezbollah-strijders. De Verenigde Staten beschouwen Hezbollah als een terroristische organisatie en hebben Al Manar eveneens verboden. (AP/RD)

** De CDA-fractie in de Tweede Kamer wil de diverse regionale omroepen steunen met 15 miljoen euro. Dat heeft de fractie donderdag laten weten via een initiatiefnota met de titel Stemmen uit de Regio, die mediawoordvoerder Joop Atsma aan Kamervoorzitter Gerdi Verbeet aanbood. Atsma neemt met de nota een voorschot op het debat over de mediabegroting dat maandag op de agenda staat. Los daarvan hoopt hij op een seperate discussie over het onderwerp op een later moment. Het CDA vindt dat de financiering van de regiozenders momenteel rommelig is geregeld. Voorheen kregen ze geld vanuit Den Haag, maar momenteel zijn de afzonderlijke provincies verantwoordelijk. Dat zorgt voor wisselende budgetten per regiozender. De fractie stelt voor bij het Rijk incidenteel 3 miljoen euro vrij te maken en structureel 6 miljoen. Ook de provincies moeten in de optiek van Atsma structureel 6 miljoen vrijmaken. (ANP/Gelderander)

** Een storing bij een bedrijf dat de satellietaanvoer verzorgd voor diverse commerciële radiozenders heeft er voor gezorgd dat diverse radiozenders donderdagmiddag enige uren niet konden uitzenden. 100 % NL, Slam!FM, Arrow Jazz FM en Arrow Classic Rock waren hierdoor enige tijd niet te horen via de kabel en ether. De storings is donderdagavond weer opgelost.

** HotRadio Plus gaat vanaf 1 december een nieuwe etherfrequentie in gebruik nemen in Apeldoorn. Via de etherfrequentie 88.7 MHz, waar nu nog RadioNL op uitzendt, zal HotRadio Plus te horen zijn. RadioNL is in de regio Apeldoorn nog te horen via de 94.0 MHz.

Gemeente Amsterdam schiet noodleidend AT5 te hulp

De gemeente schiet lokale zender AT5 te hulp. Door eerder te betalen voor programma’s die in opdracht van de gemeente worden gemaakt, moet de acute financiële nood bij de zender worden verholpen. Wethouder Carolien Gehrels (Cultuur) wil op die manier garanderen dat AT5 kan overleven. Door eerder te betalen voor programma’s als Amsterdam inc en Aanbouw kan de zender de laatste twee maanden van het jaar overbruggen. Anders had de gemeente pas ergens volgend jaar de rekening voldaan. ”Dit lost de acute problemen op,” zegt directeur John de Zwart. ”Gehrels is er gelukkig voor ons.” Voor volgend jaar wil AT5 met een ‘realistische en recessie-proof’ begroting komen, aldus De Zwart. Hij overlegt daar maandag met de raad van commissarissen over. Gehrels maakt zich wel zorgen over het teruglopend aantal kijkers voor de zender. ”AT5 is een voorbeeld van hoe een lokale zender moet werken. Maar daar is wel een goed bereik voor nodig.”Plannen voor fusies of samenwerking met andere mediabedrijven zoals RTV-Noord-Holland of Het Parool zijn volgens De Zwart nu niet aan de orde. ”We moeten eerst dit te boven komen.” Ook Gehrels wil zich later beraden op de koers van AT5. (Parool)

KRO verwijdert Sex Sells van internet

De veelbesproken KRO-documentaire Sex Sells is verwijderd van de internetsite Uitzending Gemist. De documentaire was een van de best bekeken programma’s op de site waar uitzendingen van de publieke omroepen terug te kijken zijn. Volgens een KRO-woordvoerder is de documentaire van internet gehaald vanwege ,,harde afspraken” met jongeren die in de uitzending figureren. De beelden zijn volgens de KRO ook geblokkeerd bij het Nederlands instituut voor beeld en geluid, waar het audiovisueel materiaal van de publieke omroepen wordt gearchiveerd. Volgens de woordvoerder worden dergelijke afspraken vaker gemaakt. Sex Sells schetst een beeld van de seksuele moraal van jongeren in de stad en op het platteland. De documentaire van programmamaakster Mildred Roethof maakte duidelijk dat het voor sommige jongeren van dertien, veertien jaar heel normaal is seks te bedrijven in ruil voor drankjes of drugs. Minister Rouvoet van Jeugd en Gezin stelde naar aanleiding daarvan dat het tijd wordt voor een maatschappelijke discussie over de ,,losgeslagen seksmoraal van de jeugd”. Op voorhand leidde de uitzending ook al tot commotie. Een moeder van een 13-jarig meisje uit Goor dat in de KRO-documentaire over haar seksuele avonturen vertelt, wilde de tv-uitzending tegenhouden. (Nederlands Dagblad)

UIT DE MEDIA:

** Sportcommentator Herman Kuiphof is overleden. Kuiphof was vijftien jaar sportredacteur bij de Haagsche Courant. Kuiphof begon zijn loopbaan in 1938 als leerling-verslaggever. In 1946 werd hij sportredacteur bij de Haagsche Courant, waarna hij vijftien jaar later de overstap naar televisie maakte. Legendarisch is Kuiphofs commentaar van de beslissende goal tijdens de verloren WK voetbal finale West Duitsland – Nederland in 1974. Toen Gerd Mueller na slecht verdedigen van Arie Haan en Ruud Krol scoorde, riep Kuiphof: ‘Zijn we er toch ingetuind!’ Herman Kuiphof is 89 jaar geworden. (RTV West)

** 3FM-dj Eddy Zoëy stopt bij die radiozender. Zijn zaterdag- en zondagprogramma (12.00-15.00 uur) worden overgenomen door zijn BNN-collega Timur Perlin, maakte de jongerenomroep donderdag bekend. De weekendshow ZoëyZo is zondag 14 december voor het laatst te horen. Vanaf 3 januari begint Perlin met een nieuw programma. Eddy Zoëy blijft televisieprogramma’s maken voor BNN. In 2009 is hij onder meer te zien in een nieuwe reeks van Nu We Er Toch Zijn. In deze achtdelige reeks onderwerpt Eddy weer verschillende wijken in Nederland aan een grondige gastvrijheidtest. (ANP)

** De Reclame Code Commissie (RCC) heeft supermarktketen Aldi op de vingers getikt voor een misleidende reclame over vlees. Aldi zette in een reclamefolder een tekst waarin stond dat het vlees bij Aldi verser en goedkoper is dan de slager om de hoek. De Koninklijke Nederlandse Slagerorganisatie pikte dit niet en diende een klacht in. De RCC oordeelde dat Aldi nergens aantoont dat het vlees bij hen in de schappen goedkoper en verser is. Daardoor is de reclame misleidend voor de consument, aldus de RCC. (ANP)

** Radio Hollandio is vanaf januari ook te ontvangen in West Brabant. Radio Hollandio zal hiervoor gebruik gaan maken van de etherfrequentie 93,9 MHz. Deze frequentie wordt momenteel gebruikt door de regionale commerciële radiozender 8FM. 8FM zal vanaf januari te horen zijn via de 89.2 MHz.

** Ziggo geeft vanaf dinsdag 25 november de lokale televisiezender Dtv Oss digitaal door. Alle abonnees in de regio Oss (Bernheze, Best, Boxtel, Den Bosch, Haaren, Heusden, Lith, Maasdonk, Oss, Schijndel, St. Michielsgestel, Vught) met een digitale ontvanger kunnen de programma’s van Dtv Oss ontvangen op kanaal 950. De digitale doorgifte van Oss TV is onderdeel van een proef waarmee Ziggo onderzoekt op welke wijze lokale omroepen regionaal kunnen worden doorgegeven in het digitale pakket.

** De veelbesproken documentaire For The Record, waarin zangeres Britney Spears voor het eerst openhartig spreekt over haar inzinking, wordt uitgezonden door RTL4. De documentaire van muziekzender MTV is op woensdag 3 december te zien. Dat maakte de zender woensdag bekend. Een cameraploeg van MTV volgde de zangeres drie maanden lang, terwijl ze probeert haar leven weer op de rails te krijgen. In Amerika zendt MTV For The Record uit op zondag 30 november. (BNR/ANP)

** Vitaya brengt in het voorjaar van 2009 een eigen tijdschrift uit. De lifestylezender zegt dat “het een blad wordt waar vrouwen naar zullen uitkijken”. Vitaya is de eerste televisiezender in Vlaanderen die een eigen magazine lanceert. “Dit past perfect in onze multimediale aanpak. Vitaya lanceerde in 2007 de digitale tv-zender Vitaliteit, breidde de website uit en startte de VOD-dienst Video-cast en de interactieve digitext op”, zegt CEO Yvette Mignolet.De zender heeft een overeenkomst gesloten met Sanoma Magazines Belgium dat ook al vrouwenbladen als Feeling, Flair, Evita en Goedele uitgeeft. (VRT)

** De enige nog overblijvende Nederlandstalige encyclopedie, Winkler Prins (WP), stopt met de papieren editie. Normaal moest de tiende druk van de encyclopedie eind dit jaar uitkomen. “Er werd nog overlegd om een nieuwe druk te maken, maar het heeft geen zin meer”, meldt Martine Both van Winkler Prins. De vorige editie van de encyclopedie kostte ongeveer 2.000 euro. De gedrukte versie kan niet meer concurreren met de gratis alternatieven op het internet. Winkler Prins blijft wel actief op het web. (VRT)

Redacties Telegraaf dreigen met harde acties

De redactieraden van uitgeverij Telegraaf Media Groep (TMG), eigenaar van onder andere dagblad De Telegraaf, slaan de handen ineen tegen de voorgenomen reorganisatie. Ze dreigen met harde acties. Volgens bronnen zijn de redacties bereid tot stakingen. De redactieraden van uitgeverij Telegraaf Media Groep slaan de handen ineen tegen de voorgenomen reorganisatie. (ANP) De gezamenlijke redactieraden hebben woensdag een brief naar alle redactieleden verstuurd, die in handen is van het ANP. Het gaat om de redactieraden en -commissies van De Telegraaf, HDC en Sp!ts. De redacties hebben het vertrouwen in de raad van bestuur van het concern opgezegd en stellen dat de hoop is gevestigd op de hoofdredacties, die de banenreducties moeten afwenden. Als dat niet lukt, zijn de redacteuren bereid tot ‘harde acties’, aldus de brief. 

Kopstukken ‘Het Gesprek’ voor rechter

De hoog opgelopen ruzie tussen de initatiefnemers rond tv-zender Het Gesprek vindt in de rechtbank Amsterdam een voorlopig hoogtepunt, meldt De Telegraaf. Pieter Storms eist 2,5 miljoen euro van zijn voormalige compagnons Frits Barend en Ruud Hendriks. Het bedrag is gebaseerd op de in het ondernemingsplan voorgestelde waarde van de zender na enkele jaren. Storms wil zijn deel daarvan nu hebben, omdat hij het idee voor een gesprekszender al had geregistreerd voor hij het met de investeerders besprak. Storms zegt dat het concept “op slinkse wijze” is ontvreemd en hij vervolgens buiten spel is gezet. Het Gesprek zelf is geen doorslaand succes gebleken: in maart van dit jaar verzocht de zender aan Stichting Kijkonderzoek (SKO) niet langer kijkcijfers bekend te maken, omdat hun meetmethodes ‘te grof’ zouden zijn. Sinds die tijd zijn echter geen nieuwe kijkcijfers meer onthuld. (Villamedia)

UIT DE MEDIA:

** BVN, de zender voor Nederlandstaligen in het buitenland, krijgt van zijn kijkers een 7,4 als rapportcijfer, zo blijkt uit een onderzoek onder ruim drieduizend kijkers. Acht op de tien ondervraagden zeggen dagelijks naar BVN te kijken en twee derde noemt BVN onmisbaar. De enquête werd uitgevoerd door Choice marktonderzoek & advies, ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van BVN. De hoogst gewaardeerde programma’s zijn h et Journaal (8,1), de TROS-reeks rond André Rieu (8,2), het TROS Muziekfeest (8,1) en De Wereld Draait Door (8,1). Pauw & Witteman (8,0) en Nova (8,0) scoren ook hoog. Bij de Vlaamse programma’s doen Flikken (8,4) en het VRT Journaal (7,7) het goed. Sesamstraat en Het Klokhuis zijn het populairst bij ouders van kinderen onder de 12 jaar. Beide scoren een 8,4 gemiddeld. (Telegraaf)

** De NOS is bekroond om zijn initiatieven op het gebied van nieuwe media. De omroep kreeg woensdag de ABN Amro New Media Award. D at maakte de NOS bekend. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan ,,de beste nieuwe media initiator (persoon of bedrijf) van een veelbelovend initiatief of baanbrekende ontwikkeling”. De NOS dankt de onderscheiding aan zijn afdeling Nieuwe Media. Die afdeling is verantwoordelijk voor de nieuwe toepassingen op het gebied van mobiel, internet, narrowcasting en interactiviteit. Vooral tijdens de grote sportevenementen van de afgelopen zomer bewees de omroep voorloper te zijn op het gebied van nieuwe media. (Gooi en Eemlander)

** Door een stroomstoring in de zendmast in Smilde waren diverse radiozenders in Noord-Oost Nederland woensdagmiddag lange tijd niet of slecht te ontvangen. Radio Drenthe was van 15.50 uur tot 17.45 uur geheel uit de lucht. Ook op enkele kabelnetten was het radiosignaal Radio Drenthe niet meer te ontvangen.

** De Stichting Algemene Programma Raad (APR, Amsterdam eo) heeft het concept-Advies Kabelplan Radio 2009-2010 gepubliceerd. Hierin maakt de APR bekend welke radiozenders zij van plan is te adviseren voor het Wettelijk Basis Pakket voor de kabel in de regio Groot-Amsterdam, vanaf 1 juli 2009. Nieuw in het Wettelijk Basis Pakket zijn 100%NL en BNR Nieuwsradio

** De weduwe van Philip Bloemendal, de vroegere hoofdredacteur en commentator van het Polygoon bioscoopjournaal, heeft het privé-archief van heer man overgedragen aan Beeld en Geluid. Het instituut beschikte al over het complete Polygoon beeldarchief. Daar zijn nu alle papieren archiefstukken bijgekomen die betrekking hebben op de 40-jarige journalistieke carrière van Bloemendal, die is overleden in 1999. De talrijke originele documenten werpen volgens Beeld en Geluid een bijzonder licht op het tweede deel van de vorige eeuw waarin het toen zeer succesvolle Polygoonjournaal in de voorprogramma’s van de bioscopen te zien was. Tot de komst van de televisie was het Polygoonjournaal het enige filmnieuws in Nederland. (Spreekbuis)

** NRC Handelsblad komt met een nieuw tijdschrift. Vanaf 22 november ligt NRC Focus in de winkels, een kwartaalblad over economie, strategie en leiderschap. NRC Focus verschijnt niet als bijlage van de krant maar als zelfstandig blad, zo werd dinsdag bekendgemaakt. Het tijdschrift wordt door de redacteuren van de krant gemaakt. Ieder nummer van het tijdschrift heeft een eigen thema, in het eerste nummer is dat arbeid. Lezers kunnen zich op het blad abonneren en het is ook beperkt in de losse verkoop verkrijgbaar. (ANP)

** DFT, de internetsite van De Financiële Telegraaf, gaat met ingang van vrijdag 28 november als eerste financiële website real time gedane koersen brengen, zonder extra kosten voor de bezoekers. DFT gebruikt hiervoor een nieuwe dienst van NYSE Euronext. Tot nu toe zijn de koersen vaak twintig minuten oud. Het voordeel voor DFT-bezoekers is dat ze elke koersverandering meteen kunnen zien. Dat was eerder ook mogelijk, maar dan moest een (vaak duur) abonnement worden afgesloten. (Telegraaf)

** De Grootste Kerstboom ter Wereld is financieel rond. Achteraf bezien heeft Stichting Kerstboom aanmerkelijk meer donateurs bijeen gekregen dan vrijdag was aangenomen. Toen was de stand nog 3218 donateurs. Bij de telling op zondag bleek dat het er 954 méér zijn, in totaal 4172. Daar komen naar verwachting nog een kleine 200 bij omdat de stichting nog een stapeltje niet goed ingevulde bonnen moet natrekken. Al met al komt het aantal donateurs voor het optuigen van de zendmast dichtbij de 4500 van vorig jaar.

** Programmaraad ABCNZ (Alblasserdam, Bergschenhoek, Capelle aan den IJssel, Nieuwerkerk aan den IJssel en Zevenhuizen-Moerkapelle) heeft haar concetadvies aan kabelexploitant Ziggo inzake het radiopakket 2009 samengesteld. Het zwaarwegend advies betreft het wettelijk minimumpakket (ook wel genoemd ‘basispakket’ of ‘budgetpakket’) bestaande uit 25 radiozenders, waarin begrepen de 9 verplichte ‘must carry’ zenders . In dit advies zijn RadioNL en Radio Bem Bem als nieuwe radiozenders opgenomen. Arrow Classic Rock Radio verschuift naar het aanvullende pakket ten koste van BBC Radio 2. Daarnaast komt er een plek vrij op de kabel door het stopzetten van de uitzendingen van Juize FM.

** De BRTO, lokale omroep van Bergen op Zoom, is niet te spreken over de kwaliteit van de programma’s van ABG-tv. Dat is volgens BRTO-voorzitter Rob Poublon een van de redenen om het contract met ABG-tv, waarvoor de lokale omroep op dinsdag haar kanaal beschikbaar stelt, per 1 januari op te zeggen. “Het rollatorgehalte is veel te hoog.” Volgens Poublon is het echter niet waar dat de uitzendingen voor ouderen, minder-validen en hulpbehoevenden op de tocht staan. Verschillende politieke partijen uitten vorige week hun zorgen, ook wethouder Ton Linssen is ontstemd. ” Deze doelgroep neemt in ons programmeringsbeleid een heel belangrijke positie in”, aldus Poublon. “De politiek maakt een hoop amok over iets wat helemaal niet aan de orde is. Dat de uitzendingen voor deze mensen zouden stoppen, is lariekoek.”

** De Radio 1 – WAF awards zijn maandag uitgereikt in Hilversum. In de categorie kort nieuws ging de prijs naar Johan Dibbets van NOS Nieuws voor een bijdrage over Uruzgan. VPRO’s Argos kreeg de prijs in de categorie primeur, voor de onthulling over Nederlandse militairen die in Afghanistan buiten hun mandaatgebied opereren buiten medeweten van de minister. VRT Stories won in de categorieën sport en reportage. De winnaars mogen zich nu de beste nieuwsradiomakers van Nederland en Vlaanderen in 2008 noemen. De Radio 1 Publieksprijs ging naar Liesbeth Indeherberge van VRT Vandaag, de sportvariant naar Louis Dekker (NOS Nieuws). De Radio 1 Publieksjury is een panel van fervente Radio 1-luisteraars. De Wereldomroep Aanmoedigingsprijs voor radiomakers onder de 30 jaar ging naar Stijn Vlaeminck voor zijn gedurfde sportitem ‘Olympische luchtverontreiniging’. Voor de vierde editie van de Radio 1 – WAF competitie zonden 148 radiojournalisten uit Nederland, Vlaanderen meer dan 24 uur radio in. 

Plasterk bemoeit zich met einde Concertzender

Minister Ronald Plasterk van Cultuur gaat er bij de raad van bestuur van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) op aandringen dat de bijdragen van de Concertzender op de radio behouden blijven. Die toezegging deed de minister in antwoord op vragen van Tweede Kamerlid Boris van der Ham van D66. De Concertzender kreeg vorige week te horen dat de NPO per 1 januari de geldkraan dichtdraait. ,,Ik ben bereid nader met de raad van bestuur in overleg te treden om helder te krijgen hoe de waardevolle bijdragen van de Concertzender aan de Nederlandse muziekcultuur in een nieuwe constellatie een passende plek zullen vinden”, schrijft Plasterk. Van der Ham had Plasterk medio oktober om opheldering gevraagd. Volgens Van der Ham voegt de Concertzender daadwerkelijk iets toe aan het publieke bestel met een ,,uitzonderlijke programmering van serieuse muziek die niet te vinden is op andere publieke radiostations”. (ANP/Gelderlander)

UIT DE MEDIA:

** Op 28, 29 en 30 november brengt The Discovery Channel een themaweekend over voetbal en zendt daarin drie topwedstrijden, inclusief voor- en nabeschouwingen uit van Eredivisie Live. Deze wedstrijden zijn eenmalig voor geheel Nederland gratis en live te bekijken. Het gaat om de wedstrijden Groningen – AZ, PSV – Heerenveen en Ajax – FC Utrecht. Disovery Channel biedt reclamezendtijd aan tijdens de rust van de wedstrijden, maar ook bij voor- en nabeschouwingen. De zendtijd wordt zowel in pakket als specifiek aangeboden. (adformatie)

** Luisteraars van 3FM mogen dit jaar een nachtje logeren in Het Glazen Huis dat in december in Breda staat. Dat maakte 3FM maandag bekend. De logeerpartij is bedoeld voor luisteraars die het grootste bedrag weten in te zamelen voor de vluchtelingenhulp in Kenia. Robert ten Brink treedt op als buitengewoon ambtenaar van de burgelijke stand om in de mobiele radiostudio het traditionele Glazen Huis-huwelijk te kunnen voltrekken. Het Glazen Huis, van waaruit drie dj’s van 3FM zes dagen lang radio maken staat van 19 tot en met 24 december op de Grote Markt in Breda. Vorig jaar jaar stond het huis op het Plein in Den Haag, daarvoor stond het huis drie keer op de Neude in Utrecht. (ANP/AD)

** Sportpresentator en -commentator Edward van Cuilenborg gaat na 6,5 jaar weg bij SBS. Hij past niet meer bij de nieuwe invulling van de wedstrijden van het Nederlands elftal, maakte het tv-station maandag bekend. ,,SBS6 is een nieuwe, luchtiger weg ingeslagen”, aldus de amusements- en sportzender. ,,Edward van Cuilenborg en SBS zijn het er over eens dat de kwaliteiten van Edward in deze nieuwe insteek niet volledig tot hun recht zullen komen en dat uit elkaar gaan voor beide partijen de beste oplossing is.” De presentator vertrekt per 1 januari. (Parool)

** De Evergreen Top 1000 van Radio 5 heeft in de eerste week van november bijna 700.000 luisteraars van 55 jaar en ouder getrokken. Dat is een record voor de zender. Een op de tien luisteraars had het programma meer dan 50 van de 65 uur aanstaan. Ook de website van het nostalgische radiostation werd massaal bezocht. In de eerste week van november werden, steeds overdag, in totaal duizend hits uit de jaren ’40, ’50, ’60 en ’70 gedraaid. Volgend jaar zendt Radio 5 weer een lijst met klassiekers uit die tijd uit. (ANP/AD)

** Nederland 1 behaalde in week 46 een marktaandeel van 21,5 procent (tijdvak 18.00-24.00 uur/6+). Daarmee was de zender weer marktleider. RTL 4 was de tweede zender met 14,9 procent en SBS 6 volgde met 14,1 procent. De drie zenders van de publieke omroep hadden samen een aandeel van 35,7 procent. RTL Nederland behaalde 29,6 procent en SBS Broadcasting 23,3 procent. Het NOS Journaal van zondag was met 2.957.000 kijkers het best scorende programma van week 46. Studio Sport Eredivisie van zondagavond volgde met 2.940.000 kijkers. Daarmee doet het eredivisievoetbal op de publieke zenders het voorlopig beduidend beter dan op de commerciële kanalen. De derde plaats was voor Domino Day (SBS6) met 2.702.000 kijkers. (Adformatie)

“Tv-beelden Canal Digitaal gestoord”

Voor duizenden televisiekijkers is het beeld van Canal Digitaal gestoord nu de aanbieder van satelliettelevisie het signaal op een nieuwe manier heeft beveiligd tegen piraterij. Dit bericht dagblad De Telegraaf vandaag. Gedupeerde tv-kijkers hebben in het verleden een ontvangkastje gekocht om het gecodeerde signaal om te zetten naar beelden. Een deel van de kastjes was echter nooit door Canal Digitaal goedgekeurd en blijkt nu ook niet in staat om te gaan met een nieuwe vorm van codering. Dit terwijl de kijker wel geabonneerd is op Canal Digitaal. Bij de aanbieder van het zenderpakket zijn inmiddels honderden telefoontjes binnengekomen met klachten. Volgens Canal Digitaal, dat circa 1 miljoen klanten heeft in Nederland, is het probleem daarmee relatief. „We zullen de mensen die hinder ondervinden een speciale aanbieding voor apparatuur doen”, zegt woordvoerder Martijn van Hout. Leverancier van satellietapparatuur SMH Digitaal uit Odijk stelt dat het probleem uiteindelijk bij de fabrikanten en de winkeliers ligt. „Zij hebben producten geleverd die nu niet meer goed werken. Het gaat waarschijnlijk om enkele duizenden klanten. Mensen die met door Canal Digitaal goedgekeurde ontvangers tv-kijken hebben geen probleem”, zegt Cor Jagtenberg, tevens lid van een werkgroep voor dealers van deze apparatuur. Sinds deze week wordt het signaal van Nederland 1, 2 en 3 gestoord, eerder gebeurde dat al met SBS6, Veronica en Net 5. „Klanten die er last van hebben zullen een nieuwe ontvanger moeten kopen of hun huidige apparatuur indien mogelijk moeten wijzigen. De kosten lopen uiteen van 70 euro tot meer dan 150 euro”, zegt verkoper Edwin Roels van MSat in Axel. Canal Digitaal laat weten dat de omschakeling voor hen noodzakelijk is. „We verwachten dat de oude wijze van versleutelen, de Seca 2-code, binnen afzienbare tijd gekraakt wordt. Daarom bereiden we ons voor op het in werking treden van de nieuwe codering, Seca 3″, zegt Van Hout. (via De Telegraaf)

UIT DE MEDIA:

** Mooi weer de Leeuw op Nederland 1 was zaterdagavond hetb best bekeken programma op de Nederlandse televisie. Paul de Leeuw behaalde ruim 2 miljoen kijkers. Het NOS Journaal van 20.00 uur was met ruim 1,9 miljoen kijkers tweede. Op RTL4 werd ‘Ik Hou van Holland’ bekeken door 1,5 miljoen kijkers (via kijkonderzoek.nl)

** Op zondag 23 november houdt lokale omroep Slingeland FM uit Winterswijk van 10 tot 5 uur een Open Huis. De studio’s kunnen bezichtigd worden, er zijn diverse demonstraties op het gebied van Radio Maken, en u kunt een stemtest doen voor de microfoon. Geïnteresseerden kunnen dan tevens meer ervaren over het vrijwillige werk bij Radio Slingeland; diverse vrijwilligers zijn daarvoor aanwezig om informatie te geven. Meer informatie http://www.slingelandfm.nl/..

** De Duitse parlementariër Lutz Heilmann heeft per kort geding de homepage van de Duitstalige versie van Wikipedia (http://www.wikipedia.de) laten afsluiten. Dit meldden Duitse media zaterdag. Heilmann werkte ten tijde van de communistische DDR voor de geheime dienst en heeft na de val van de Berlijnse Muur geprobeerd dat te verbergen, aldus de vermelding in Wikipedia. Het Bondsdaglid van de partij Die Linke vindt die publicatie ‘illegaal’. De advocaat van de Duitse Wikipedia-vereniging daarentegen vindt het ‘buiten proportie’ om daarom de hele internetencyclopedie te laten afsluiten. Via een omweg over de Amerikaanse homepage van Wikipedia is de gewraakte informatie trouwens nog wel toegankelijk in Duitsland. (Volkskrant/ANP)

** Bijna 2,1 miljoen Nederlandse televisiekijkers waren vrijdagavond getuige van een nieuw wereldrecord vallende dominostenen. Tijdens de tiende editie van Domino Day, die werd uitgezonden door SBS 6, vielen 4.345.027 van de 4,5 miljoen stenen om. Hiermee werd het oude wereldrecord uit 2006 verbroken. Twee jaar geleden vielen in totaal 4.079.381 dominostenen om tijdens het jaarlijkse evenement. Domino Day 2008 werd live vanuit de WTC Expo in Leeuwarden uitgezonden. De recordpoging werd zoals gebruikelijk gepresenteerd door Hans Kraay jr.

** De Telegraaf Media Groep (TMG) gaat harder saneren dan tot dusver bekend. Volgens RTLZ gaan er geen 425 maar bijna 500 voltijdbanen gaan verdwijnen. Hieronder bevinden zich 150 journalisten van alle bij TMG aangesloten krantentitels. Dit zou neerkomen op 20% van het totaal. In augustus werd nog aangekondigd dat TMG tenminste 425 voltijdsbanen zou schrappen. “Maar voortschrijdend inzicht leidt nu tot een aantal van bijna 500. Met de aangekondigde verkoop van de tijdschriftengroep verdwijnen nog eens 350 voltijdbanen”, aldus RTLZ. TMG maakt de ontslagen later vandaag bekend. De reorganisatieplannen moeten nog worden besproken met bonden en ondernemingsraad. Volgende week vrijdag hoopt TMG dan een definitief plan te kunnen presenteren.

** Op dinsdag 18 november wordt in Amersfoort, Bunschoten, Leusden en Soest de televisiezender Arte vervangen door de tv-zender ShopZo Suus. Ziggo en Arte zijn overeengekomen dat de zender in de toekomst alleen nog digitaal wordt doorgegeven. Ziggo geeft op de vrijgekomen plaats ShopZo Suus door. Arte blijft beschikbaar in het digitale Televisie Z1-pakket op kanaal 610. Voor de ontvangst hiervan is een digitale ontvanger nodig. Z1 is het abonnement dat alle Ziggo-abonnees hebben en waartoe naast circa 34 analoge tv-kanalen ook ruim 60 digitale tv-kanalen behoren. Klanten van Ziggo kunnen een gratis abonnement op het digitale Televisie Z1-pakket afsluiten. ShopZo Suus is te zien op kanaal 67 (839,25 MHz).

** Vrij Nederland stopt met de columns van Piet Grijs, een pseudoniem van de auteur Hugo Brandt Corstius. Dit bevestigde hoofdredacteur Frits van Exter van Vrij Nederland vrijdag. Brandt Corstius schreef zijn eerste column ruim vijftig jaar geleden, in 1957. Exter voert met Brandt Corstius (73) afrondende gesprekken en wil in deze fase verder niets kwijt over het beëindigen van de langdurige relatie met de columnist.

** Kabelaanbieder CAIWAY legt een WiFi-netwerk aan in winkelcentrum De Tuinen in Naaldwijk. Het netwerk is aangelegd op initiatief van de Naaldwijkse winkeliersvereniging, CAIWAY en de groep Access Innovations. Vanaf vrijdag 21 november kunnen abonnees van CAIWAY gratis gebruik maken van het WiFi-netwerk. (CAIW)

** RTV Oost gaat van 5 tot en met 9 januari, samen met andere regionale radiozenders, een actie houden om luisteraars weer terug te winnen na het uitzenden van de Top 2000. Met de actie moeten de zenders zichzelf tijdens de nieuwsluwe weken die volgen weer in het nieuws brengen. De Nummer 1 Week wordt landelijk opgezet, maar de zenders bepalen zelf hoe ze de actie invullen. RTV Utrecht voert de actie al een paar jaar succesvol uit. (RTV Oost)

** De TROS heeft Paul Siteur als hoofd van het digitale themakanaal Sterren.nl. Hij is verantwoordelijk voor het verder uitbouwen van het themakanaal en het merk Sterren.nl. Siteur was eerder hoofd operationele zaken en uitvoerend producent bij onder andere Palazzina Produkties en was betrokken bij programma’s als Opgelicht en Mystery Party. Verder was hij verantwoordelijk voor de DVD-registraties van de concerten van Anouk. Sterren.nl is het digitale themakanaal voor Nederlandstalige muziek. (Spreekbuis)

** Er komt een miljoen euro extra beschikbaar voor RTV N-H. Provinciale Staten hebben dat deze week besloten. Het geld is bedoeld voor de crossmediale activiteiten van RTV N-H. Volgens Provinciale Staten van NoordHolland is het crossmediaal gaan van RTV N-H onontbeerlijk om in de toekomst de inwoners van Noord-Holland blijvend goed te informeren. Het bedrag wordt beschikbaar gesteld om in de komende vijf jaar activiteiten te ontwikkelen op het gebied van internet, mobiele telefonie, tv en andere crossmediale activeiten. (RTV NH)

Stekker uit Concertzender

De Raad van Bestuur van de Nederlandse Omroep Stichting (NOS, ook bekend als NPO) maakt per 1 januari aankomende een einde aan de uitzendingen van Concertzender. Dit heeft de Concertzender bekend gemaakt. Concertzender bestaat sinds 1982 als zender die zich op serieuze muziek richt. Het radiostation kent distributie via de digitale ether (DVB-T via de eigen capaciteit van de Nederlandse Publieke Omroep waarmee het ook voor Digitenne-abonnees toegankelijk is), hernieuwde kabelkapaciteit die gestaag aan het uitbreiden was (o.a. Rekam, UPC Haarlem/Fryslan, Kabel TV Krimpen e.d.) nadat eerder de Raad van Bestuur van de NOS Radio 6 op de landelijke kabelplek van Concertzender plaatste. Ook is de zender via internet beschikbaar, waar ook 12 themakanalen van Concertzender worden uitgezonden waaronder een ‘surround’ kanaal dat ook via de kabel wordt aangeboden. Volgens Concertzender is een ‘zender die zich richt op de serieuze muziek niet langer welkom’. Concertzender stelt dat Ruurd Bierman van de Raad van Bestuur van de Nederlandse Publieke Omroep en voorzitter van Stichting Concertzender, deze niet ‘meer vindt passen in het bestel van de publieke omroep waar toegankelijkheid en herkenbaarheid tegenwoordig zo in de smaak zijn’ en waar vooral om luistercijfers’ gestreden wordt. Concertzender stelt ‘zijn taak als muziekzender voor en door het muziekleven nog lang te kunnen voortzetten. Desnoods zonder financiering van de NPO, hoewel de radiozender een publieke zender bij uitstek is.’ Volgende maand viert de zender haar zilveren jubileum. D66 uitte onlangs haar zorgen over de toekomst van Concertzender en stelde daar kamervragen over. (Dutchmedia)

Radio 538 groeit in luisteronderzoek

Radio 538 is de grootste stijger in marktaandeel in het CLO, de luistercijfers over de periode september-oktober 2008 van Intomart GfK. Radio 538 gaat maar liefst van 10,7 naar 11,4 procent. Radio 1 incasseerde de grootste daling: van 7,3 naar 6,8. De ORN-zenders kwamen uit op 13,4 procent en bleven daarmee gelijk in marktaandeel. Radio 2 ging van 9,9 naar 9,6, terwijl Sky Radio van 9,0 naar 8,9 daalde. De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 9.366 respondenten van 10 jaar en ouder. De gemiddelde luistertijd bedraagt in deze periode 3 uur en 7 minuten per dag. Alle marktaandelen:

aug/sept(in%)	sept/okt(in%)
01	Radio 538	10.7	11.4
02	Radio 2	9.9	9.6
03	Sky Radio	9.0	8.9
04	Radio 3FM	7.4	7.7
05	Radio 1	7.3	6.8
06	Q-Music	6.7	6.7
07	Radio Veronica	6.3	6.6
08	100 % NL	2.8	2.7
--	Arrow Classic Rock Radio	2.6	2.7
10	Radio5	2.4	2.6
11	Radio 10 Gold	2.6	2.5
12	ClassicFM	2.1	2.1
13	SlamFM	2.3	2.0
14	Radio 4	2.0	1.9
15	Arrow Jazz FM	0.8	0.8
--	BNR Nieuwsradio	0.7	0.8
17	CAZ!	0.4	0.4
18	KinkFM	0.3	0.3
--	TMF Radio	0.3	0.3
20	Radio 6	0.3	0.2
==	Regio Radio	13.4	13.4
==	Regionale Commercieel Radio	4.1	3.9
==	Overige	5.8	5.6

UIT DE MEDIA:

** Radiozender 3FM heeft woensdag de prestigieuze internationale AIB award gewonnen voor het 3FM Serious Request. Daarnaast kreeg het een eervolle vermelding als succesvol crossmediaal evenement. De AIB Award werd woensdagavond uitgereikt in Londen. Zendermanager Florent Luyckx nam de prijs namens het drietal in ontvangst. “Deze internationale onderscheiding onderstreept dat Serious Request in het buitenland als een succesvol en vernieuwend Nederlands format wordt herkend”, laat hij weten. Vorige maand werd de actie al bekroond met het Gouden Radio Oortje voor het beste radio-evenement van 2007. (RTL)

** NLKabel heeft het OLON Bestuur laten weten dat zij geen prijs meer stellen op overleg met het OLON bureau over een convenant waarin algemene uitgangspunten en afspraken gemaakt zouden worden over de doorgifte van publieke lokale omroepen. NLKabel verwijt de OLON een campagne te zijn gestart richting politiek met misleidende informatie. Een passage uit de brief van de OLON aan minister Plasterk over dit onderwerp is NLKabel in het verkeerde keelgat geschoten. Hierin stelt de OLON dat op een aantal punten geen overeenstemming zal worden bereikt met de kabelsector, dit was tijdens het overleg ook steeds weer naar voren gekomen. (OLON)

** Kabelaar Ziggo is gestopt met de doorgifte van de filmzender ActionNow! via haar digitale pluspakket. Volgens een medewerker van Ziggo is het contract tussen Ziggo en ActionNow! stopgezet. Welke zender ActionNow! gaat opvolgen is onduidelijk.

** Op maandag 17 november aanstaande worden in het Instituut voor Beeld en Geluid de Radio1-WAF awards uitgereikt in de categorieen Kort Nieuws, Reportage, Sport en Primeur. De nominaties zijn inmiddels bekend en kunnen hier worden beluisterd.

** Het laatste live-programma op TMF stopt ermee. Volgende maand zal het programma Reaction voor het laatst op TMF te zien zijn. Het programma komt ten einde omdat Nikki Plessen en Valerio Zeno beiden naar andere omroepen zijn vertrokken. Wel heeft TMF al weer een opvolger voor het programma bedacht. Ook dit wordt weer een live show met waarschijnlijk Saar en Sacha die de presentatie op zich nemen. Reaction was drie jaar op de buis. (RTL)

** BNN heeft, in lijn met de Code Goed Bestuur van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO), een driekoppige Raad van Toezicht benoemd. Algemeen Directeur Lucas Goes: “We hebben drie leden gevonden die BNN goed aanvoelen, maar juist ook aanvullen: een vrouw die zich meer dan bewezen heeft in de top van het Nederlandse bedrijfsleven, een manager in hart en nieren met een uitgebreid bestuurlijk netwerk, en een merkspecialist met verstand van marketing en communicatie. Zij zullen samen met de Ledenraad het merk en onze bedrijfsvoering monitoren. Ik ben heel blij dat we deze mensen aan boord hebben gehaald; hier worden we als BNN beter van.” Het gaat om Stephanie Fransen (voorzitter), Ferry Houterman en Roland van der Vorst. (Persbericht)

** Martine Ferment is door Ziggo aangesteld als interim Directeur Klantenservice over. Ze vervangt Joop Evers, die al een paar weken ziek thuis zit. De aanhoudende problemen bij kabelbedrijf Ziggo eisen hun tol. Ferment is directeur-eigenaar van Ferment Management en tevens bestuurslid van de Vereniging Contactcenters Nederland (VCN). Tot medio vorig jaar was ze directeur operations bij Wehkamp. (Telecommerce)

** BBC Radio 3 en Radio 227 vervangen Juize FM en Radio Noordzee Nationaal in Flevoland. Per 1 december 2008 hebben de zenders Juize FM en Radio Noordzee Nationaal aangegeven niet langer beschikbaar te zijn. De programmaraad heeft UPC geadviseerd om Juize FM en Radio 227.

** 44.000 huishoudens in Zeeland hebben woensdag van 17.30 uur tot 19.00 uur zonder telefoon gezeten. Het gaat om mensen die een digitale aansluiting via Delta hebben. Volgens een woordvoerder van Delta komt het doordat enkele landelijke lijnen waren uiitgevallen. Om 19.00 uur zaten nog 1000 huishoudens zonder telefoon. Delta verwacht dat ook die mensen snel weer kunnen bellen en internetten. (Omroep Zeeland)

** De grote kabelaars in Nederland kunnen sinds een aantal dagen de tv-zender FAN TV niet meer doorgeven via hun digitale tv-pakketten. “Ziggo en ook de andere kabelbedrijven krijgen geen signaal meer aangeboden van FAN TV. De reden/oorzaak hiervan is nog onbekend”, aldus een medewerker van Ziggo.

ANP wint rechtszaak tegen persbureau Novum

De rechtbank in Amsterdam heeft woensdag in een bodemprocedure persbureau Novum veroordeeld voor het stelselmatig inbreken in de computer van concurrent ANP. De rechters achten bewezen dat redacteuren van Novum Nieuws tussen 2002 en 2004 met behulp van valse wachtwoorden inbraken in de afgesloten nieuwsserver van het Algemeen Nederlands Persbureau. Zij gebruikten de opgevraagde nieuwsartikelen voor hun eigen berichtgeving. Novum moet een schadevergoeding van 50.000 euro aan het ANP betalen. Ook de kosten die het ANP maakte voor de rechtszaak, moet Novum aan het ANP vergoeden. In een aparte procedure moet nog in kaart worden gebracht wat de overige schade is. Die bestaat onder meer uit het feit dat een aantal bestaande ANP- klanten overstapte naar Novum Nieuws, omdat dit bedrijf een vergelijkbare service kon aanbieden tegen een veel lager tarief. De rechters oordelen dat het misbruik werd geïnitieerd door het Novum-managementsteam. Op een bepaald moment werden er in een maand tijd illegaal meer dan 1700 berichten geraadpleegd door Novum. Een tegenvordering van Novum is woensdag door de rechtbank afgewezen. Namens de directie van het ANP meldde Hella Liefting woensdag zeer tevreden te zijn over het vonnis. “We zijn opgelucht dat aan een jarenlange juridische strijd een eind is gekomen en dat het ANP op alle fronten in het gelijk is gesteld. (NU.nl)

UIT DE MEDIA:

** Er komt geen structurele financiële steun voor mediabedrijven. Dat zei minister Ronald Plasterk van Media dinsdagavond in Amsterdam. Daar werd het 20-jarig bestaan van het Commissariaat voor de Media gevierd. Volgens de minister kan de overheid bijvoorbeeld geen kranten redden van de financiële ondergang, mocht zich dat voordoen. Plasterk licht zijn standpunt verder toe in een Mediabrief. Die wordt vrijdag in het kabinet besproken en gaat dan naar de Tweede Kamer. Plasterk kondigde ook aan het Commissariaat en het Stimuleringsfonds voor de Pers te vragen een onderzoek te doen naar de situatie van de regionale dagbladpers.

** Kabel en satelliet-operatoren stoeien duidelijk nog met modellen om HDTV breder geïntroduceerd te krijgen bij kijkers. Dit bleek uit de HD-update/HD Awards die gisteren in Hilversum gehouden werd. Satellietoperator Canal Digitaal maakte bij monde van haar algemeen directeur Kees Färber bekend slechts 5000 abonnees te hebben verkregen op het HDTV/themapakket dat 9,95 euro per maand kost. Dit blijken vooral bestaande abonnees te zijn die al duurdere pakketten afnamen.

** Radiopresentatrice Sam Mason is ontslagen door haar werkgever BBC nadat zij tijdens het radioprogramma een taxibedrijf verzocht een ‘niet- Aziatische’ chauffeur te sturen. Dit meldde de Britse krant Mail dinsdag. De presentatrice vond niet dit geen racistisch verzoek. “Als de taxi voor mezelf was, had het me niet eens uitgemaakt als de chauffeur twee hoofden had gehad. Maar ik belde de taxi voor mijn dochter, en zij schrikt erg van een kerel met een tulband.” Het taxibedrijf weigerde in te gaan op het verzoek. “Het is een racistisch verzoek. We kunnen de Aziatische chauffeurs niet benadelen en een Engelse sturen.” (De Pers)

** Het Britse mediabedrijf Virgin Media gaat de komende drie jaar 2200 banen schrappen. Dat maakte topman Neil Berkett dinsdag bekend. Volgens Berkett is de maatregel noodzakelijk om ,,Virgin Media op een effectieve manier te laten concurreren”. De topman beloofde de komende weken met meer details te komen over het banenverlies. Virgin Media, dat vorige week stabiele winstcijfers over het derde kwartaal publiceerde, werd een paar jaar geleden gevormd door de fusie tussen kabelmaatschappijen NTL, Telewest en de mobiele telefoondivisie van Virgin, het zakenimperium van investeerder Richard Branson. Bij die fusie gingen er ook al duizenden banen verloren. (BNR)

** Gordon gaat het tekort bijpassen voor het optuigen van de IJsselsteinse zendmast als kerstboom. De zanger beloofde dit vanochtend tijdens de radio-uitzending van Giel Beelen op 3 FM. In zijn gesprek met de dj zei Gordon dat hij de lampjes in de Grootste Kerstboom ter Wereld weer wil zien branden van en naar zijn optredens en dat hij ze desnoods zelf komt aansteken. Voorzitter Ton Westland van Stichting Kerstboom wil hem daar graag aan houden. ,,Hij heeft toch ook mooie Kerstliederen in zijn repertoire?” Westland zou vandaag nog worden teruggebeld door het management van Gordon over diens aanbod. Stichting Kerstboom had dit jaar, mede als gevolg van de kredietcrisis, meer moeite nieuwe sponsors te vinden voor de Grootste Kerstboom ter Wereld. 

** De lokale radio-omroepen van Wijchen, Heumen, Beuningen en Nijmegen gaan vanaf maart 2009 dagelijks minimaal twee uur live-radio maken. Het liefst willen Webfm (Beuningen), De Wijchense Omroep, Unique FM (Heumen) en Nijmegen1 zes uur uitzenden op de ‘drive-times’: tussen 7.00 en 9.00, 12.00 en 14.00 en 17.00-19.00 uur. Maar dat hangt af van het aantal medewerkers. Volgens Patrick Huisman van Webfm (en woordvoerder van het samenwerkingsverband) trekken de stations samen op omdat er te weinig vrijwilligers zijn. Huisman hoopt dat door de samenwerking zich meer vrijwilligers melden en betere radio kan worden gemaakt. De omroepen werken nu al samen in het programma Regiosport, dat zij iedere zaterdagavond en zondagmiddag uitzenden. Ook maken zij samen 4daagseradio en 4daagsetv. (Gelderlander)

** Omroep Zeeland TV wil vanaf dinsdag op zoveel mogelijk afstandsbedieningen het voorkeurnummer 9 krijgen. Delta wijzigt de indeling van de tv-kabel, met voorrang voor landelijke omroepen. Daardoor dreigt Omroep Zeeland op een veraf gelegen plaats te eindigen. Vanwege de hoge kijkcijfers hoort Omroep Zeeland bij de eerste tien, vindt de hoofdredactie. Wie Omroep Zeeland op 9 wil hebben, moet dat handmatig doen met de afstandsbediening (Omroep Zeeland)

** De Rotterdamse commerciële tv-zender RNN7 is overgegaan in andere handen. Enkele Haagse investeerders hebben de zender inmiddels overgenomen. De nieuwe eigenaars maken voor 1 december hun plannen bekend. In ieder geval is zeker dat de zender zich weer zal gaan richten op het verzorgen van een regionaal programma. Ook zoekt de zender samenwerking met andere regionale zenders. Er worden geen personeel en/of materialen overgenomen. Wel is gegarandeerd dat in goede samenspraak met de oude RNN organisatie, alle belangen van klanten en adverteerders zoveel mogelijk worden gerespecteerd. In juni werd een inval gedaan bij RNN7 wegens betalingsachterstanden. Er werd uitzendapparatuur meegenomen. RNN7 ging vervolgens 24 uur op zwart. In oktober gebeurde dat nog eens, maar nu zou het gaan om ‘technische problemen’. Inmiddels zijn er weer uitzendingen van oude programma’s te zien. (Adformatie)

** De Velsense lokale omroep Seaport TV zendt vanaf deze week elke dag uit. Dat gebeurt op vaste tijdstippen. Het bestuur wil daarmee bereiken dat meer Velsenaren Seaport TV kennen, er vaker op afstemmen en weten wanneer er iets te zien is. Tot nu toe is dat een groot probleem, aldus het bestuur. Vooralsnog worden maar twee programma’s uitgezonden: Velsenarij en de talkshow Velsen Centraal. Elke dag tussen 17 en 18 uur zendt Seaport TV uit. De ene dag is Velseanarij te zien, de volgende dag Velsen Centraal. Deze programma’s worden op dezelfde dag herhaald. En ene dag gebeurt dat om 13 uur, de andere dag om 19 uur. (ND)

** Schaker en journalist Johan van Mil (49) is zondag overleden. Hij stierf aan complicaties die eind augustus na een hartoperatie onstonden. De Eindhovenaar was een van de stuwende krachten achter Schaaknieuws, het enige Nederlandstalige schaakblad. Hij was als laatste van de oprichters nog aan het blad verbonden. (BD)

** Het AD/Utrechts Nieuwsblad dreigt een rechtszaak te beginnen tegen het nieuwe blad De Utrechter. Het AD is boos dat De Utrechter wordt gemaakt met publiek geld. Volgens de krant is dat oneerlijke concurrentie. Het AD wil desnoods via de rechter voorkomen dat nieuwe edities van De Utrechter verschijnen, als die edities opnieuw worden gefinancierd uit publieke middelen. Tot nu toe is er een proefnummer van het blad verschenen. (RTV Utrecht)

** De gebouwen van het voormalig zendcomplex Radio Kootwijk op de Veluwe moeten in handen komen van Staatsbosbeheer. Dat is de wens van de provincie en de gemeente Apeldoorn. In het voorjaar komt Staatsbosbeheer met een plan voor de invulling van de gebouwen en de monumentale kathedraal. Daarna wil Staatsbosbeheer marktpartijen benaderen voor de exploitatie van gebouwen. In 2004 droeg KPN het voormalige zendcomplex over aan de Staat. In de afgelopen jaren is een zoektocht naar een nieuwe functie voor Radio Kootwijk niet geslaagd. (RTV Gelderland)

** Nederland 1 was in week 45 marktleider met 21,3 procent (tijdvak 18.00 – 24.00 uur, doelgroep 6+). SBS6 had een hoger marktaandeel dan RTL4. SBS6 had een aandeel van 14,4 procent en RTL4 kwam uit op 13,7 procent. SBS6 scoorde vooral goed omdat ze het best bekeken programma van de week had: de uitzending van Peter R. de Vries, misdaadverslaggever over Joran van der Sloot van gisteravond. Er keken 3.464.000 mensen naar. Ook het NOS Journaal van 20.00 uur van zondagavond kwam boven de 3 miljoen kijkers uit, terwijl Studio Sport Eredivisie bijna 3 miljoen kijkers had. (Stichting Kijkonderzoek/Adformatie)

** TV Oost is één van de regionale zenders met plannen voor een Nederlandse variant op de Duitse krimireeks Tatort. Het is de bedoeling dat elf regionale omroepen op zaterdagavond een zogeheten regiokrimi gaan uitzenden. De ene keer speelt een aflevering in Overijssel, dan andere keer in Gelderland of Limburg. De scripts en de scenario’s die zijn bedacht door producent NL Film en TV en zijn goedgekeurd door de omroepen. Nu moet nog 1,8 miljoen euro bijeen worden gebracht door de omroepen. NL Film en TV produceert nu voor diverse regionale omroepen soapseries. (TV Oost)

** De in de Democratische Republiek Congo ontvoerde Belgische journalist Thomas Scheen is weer vrij. Dat heeft zijn werkgever, de Duitse kwaliteitskrant Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), vrijdag in de interneteditie laten weten. De krant meldde dat Scheen en zijn twee Congolese medewerkers het goed maken. Ze staan onder bescherming van militairen van de VN-vredesmissie Monuc. Rebellen van de Mai-Mai ontvoerden de 43-jarige Scheen dinsdag in het oosten van Congo, waar in de provincie Noord-Kivu wordt gevochten. (ANP/AD)

** De wedstrijd Manchester City-FC Twente is donderdagavond op TV Oost door 245.000 mensen bekeken. TV Oost was daarmee donderdagavond tijdens zowel tijdens de eerste als tweede helft de best bekeken zender in Overijssel. Naast kijkers uit Overijssel trok de wedstrijd ook publiek uit Noord-Holland, Utrecht en Brabant. (TV Oost)

** De uitzendingen van RADIONL zijn vanaf heden ook te vinden in iTunes. Deze mediaspeler van Apple wordt wereldwijd door miljoenen audio en video liefhebbers gebruikt. RADIONL directeur Nico Silvius: “Letterlijk miljoenen mensen hebben nu met 2 muisklikken het geluid van RADIONL op zijn of haar PC of Mac. iTunes wordt immers standaard bij alle Apple’s geleverd. Maar ook al die mensen die een iPhone of iPod gebruiken. We hadden al erg veel succes met onze streams op internet en mobiel. Het platform dat Apple ons biedt via iTunes is een zeer belangrijk middel om onze positie op internet verder uit te breiden de komende tijd. We zijn hier dan ook erg blij mee.”

** Het Commissariaat voor de Media (CvdM) wil dat publieke omroepen beter nagaan waar het sponsorgeld vandaan komt ter financiering van medische programma’s. Boetes legt de mediawaakhond vooralsnog niet op, meldde een CvdM-woordvoerster vrijdag. Het gebeurt geregeld dat omroepen geld krijgen van ideële instellingen om zo documentaires te bekostigen. Dat is toegestaan, maar vaak krijgen die goededoelenorganisaties geld van producenten van medicijnen of andere medische middelen. Elf medische programma’s werden in het CvdM-onderzoek betrokken. Drie van deze programma’s hebben bijdragen ontvangen van particuliere ondernemingen, terwijl dat niet is toegestaan. De Mediawet moet namelijk voorkomen dat commerciële invloed wordt uitgeoefend op publieke programma’s. (ANP/AD)

Grote bezuinigingsslag PCM-kranten

Bij PCM Uitgevers, die onder meer de dagbladen NRC Handelsblad, De Volkskrant en Trouw uitgeeft, moet bezuinigd worden. Volgens Bert Groenewegen, bestuursvoorzitter van PCM Uitgevers, hebben de dagbladen te kampen met stijgende kosten en vallen de advertentie-inkomsten, mede als gevolg van de kredietcrisis, sterk tegen. „Het valt niet uit te sluiten dat er gedwongen ontslagen moeten vallen”, aldus Groenewegen. Volgens Groenewegen zijn met name de kosten voor lonen, papier en bezorging de afgelopen twee jaar flink gestegen en staan de advertentie-inkomsten „bij alle titels behoorlijk onder druk”. Groenewegen: „Als we de abonnementsprijzen niet verder willen verhogen, moet er bij de verschillende bedrijven gesneden worden in de kosten, miljoenen euro’s per titel.” 

“Betalingsachterstanden Arrow bij overheid”

Er dreigen grote problemen voor Arrow. Crosspoints BV, de eigenaar van de zenders Arrow Classic Rock, Arrow Jazz FM en de nog te starten Arrow Talks via de middengolf, heeft een betalingsachterstand bij de overheid. “Er is een procedure gestart om het openstaande bedrag in te vorderen”, bevestigd het Agentschap Telecom tegenover RadioFreak.nl. Hoe groot het bedrag is wil een woordvoerder niet zeggen. Er zijn geruchten dat het om ruim tiem miljoen euro gaat. Het Agentschap int de kosten van de vergunningen voor de frequenties. In het geval van Arrow is dat een miljoen euro per jaar voor Arrow Jazz FM en ruim vier miljoen euro voor Arrow Classic Rock. Voor de 828 AM die in maart van dit jaar aangetrokken werd, moet 33.000 euro neergelegd worden. Er zijn geruchten dat Arrow snel failliet zal gaan, maar directeur Ad Ossendrijver onkent dat er sprake is van problemen. “Het is allemaal onzin. We hebben geen betalingsachterstand. Dat het Agentschap dat nu zegt, verbaasd me. Ik heb wel bezwaar gemaakt tegen de toezichtskosten, maar we betalen die ook gewoon.” Volgens Ossendrijver is er een partij in de radiomarkt die Arrow probeert zwart te maken. Wie dat is wil hij niet zeggen. “Ik ga wel maatregelen nemen tegen diegene die dit allemaal de wereld in helpt.” 

Kritiek op cijfers publieke omroep

Het Commissariaat voor de Media heeft kritiek op de meerjarenbegroting 2009-2013 van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO). Zo stelt de mediawaakhond in zijn advies aan minister Plasterk (Media) dat de NPO zichzelf een goede dienst zou bewijzen als het verschil tussen de publieke en commerciële radiozenders duidelijker zou worden aangegeven. Ook wordt een heldere analyse gemist waarom het marktaandeel van Radio 1 en 2 daalt. Het Commissariaat vraagt zich af of er sprake is van intern kannibalisme: „Zo zou een deel van het verlies van luistertijdaandeel van Radio 2 best eens verklaard kunnen worden uit de winst van Radio 5.” NPO verwacht in 2010 een tekort van 40 miljoen euro. Het Commissariaat zegt dat bij een aantal van de genoemde oorzaken bedragen ontbreken. Ook blijft bijvoorbeeld onbeantwoord waarom de inkomsten van omroepgidsen straks lager zullen zijn. Het viel het Commissariaat op dat bij de beschrijving van het bereik van de doelgroepen ‘zowel bij tv als radio de nadruk erg leek te liggen op de leeftijdscategorie van 20-49 jaar; een groep die ook wel bekend staat als de ‘boodschappers’.’ Bij navraag lichtte de NPO toe dat het gaat om een groep die van oudsher slecht door de publieke omroep wordt bereikt en dat de doelstelling om dat te veranderen niet moet worden gezien in het licht van het vergroten van de STER-inkomsten. „Wij begrijpen de argumentatie, maar vinden deze niet goed terug in de meerjarenbegroting.” Verder wil het Commissariaat dat er een representatief onderzoek komt naar het bereik van themakanalen om de behoefte van die kanalen aan te tonen. Voor wat betreft de vier nieuwe themakanalen op de radio verzoekt de waakhond minister Plasterk om een meer edetailleerde onderbouwing te vragen alvorens die aanvraag te honoreren. Toch adviseert het Commissariaat de budgetaanvraag van de publieke omroep (761 miljoen euro voor 2009) te honoreren. De budgetten van 20102013 voldoen echter nog niet aan de wettelijke eisen en zouden nader moeten worden toegelicht. Een woordvoerder van de raad van bestuur van de publieke omroep kon gisteren niet reageren op de brief. „Wij hebben de brief zelf net gekregen en zullen deze eerst moeten bestuderen.” (Telegraaf)

UIT DE MEDIA:

** Mai-Mairebellen hebben in de Democratische Republiek Congo de Belgische journalist Thomas Scheen ontvoerd. Dit heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken in Brussel donderdag laten weten. De 43-jarige Scheen werkt voor de Duitse kwaliteitskrant Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ). Hij is dinsdag in het oosten van het Afrikaanse land gegijzeld, waar in de provincie Noord-Kivu gevochten wordt. Naar verluidt eisen de Mai-Mairebellen in ruil voor de vrijlating van Scheen dat de Tutsi-rebellen de plaats Rutshuru ontruimen. (ANP/AD)

** Sinds het verdwijnen van Omroep Hilversum wordt achter de schermen hard gewerkt om ‘opvolger’ rti Hilversum van de grond te krijgen. Dit moet een publiek multimediaal platform worden. Willem Bol, bestuursvoorzitter over de letters rti: ,,Voor de drie media waarmee we werken: radio, televisie en internet. Het wordt niet alleen een tv-zender, ook een community. Met in elk geval een dagelijks nieuwsprogramma over Hilversum. Verder denken we aan een talkshow en doelgroepgerichte programma’s.” (Gooi en Eemlander)

** VMBO-leerlingen van de Christelijke Scholengemeenschap Walcheren (CSW) helpen dinsdag 11 november ouderen bij het opnieuw instellen van hun televisietoestellen. Delta wijzigt in Zeeland op die dag het kabelnet waardoor aanpassingen nodig zijn. In acht zorginstellingen op Walcheren zullen de scholieren hierbij de bewoners assisteren. De VMBO-leerlingen die te hulp schieten zitten in het derde jaar. Ze hebben techniek als specialisatie. (Omroep Zeeland)

** De NOS-uitzendingen over de VS-verkiezingen hebben in de nacht van dinsdag op woensdag goed gescoord. Dat bleek donderdag uit gegevens van de Stichting KijkOnderzoek (SKO). Gemiddeld keken tussen 02.00 en 06.30 uur 231.000 mensen naar de diverse verrichtingen die uiteindelijk zouden leiden tot de uitverkiezing van Barack Obama tot nieuwe Amerikaanse president. Voor zo’n nachtelijk tijdstip is dat geen slechte score. Toen Nederland wakker werd, liepen de cijfers snel op. Rond 06.40 uur keken er al 411.000 belangstellenden naar Nederland 1. Rond 08.00 uur was dat opgelopen naar 623.000 kijkers. Het nieuws op RTL4 trok rond die tijd 229.000 kijkers. (ANP/AD)

** Dj’s van 3FM blijken het draaien van plaatjes met gehoorschade te moeten bekopen. Van zes onderzochte dj’s hebben er twee een forse gehoorbeschadiging, twee een redelijke gehoorbeschadiging en twee een lichte gehoorbeschadiging, maakte de Nationale Hoorstichting donderdag bekend tijdens de uitzending van Giel Beelen op 3FM. De dagelijkse vaste 3FM-dj’s Giel Beelen, Gerard Ekdom, Paul Rabbering, Michiel Veenstra, Coen Swijnenberg en Sander Lantinga lieten zich eerder in de week onderwerpen aan een gehoortest door medewerkers van de Nationale Hoorstichting en het Leids Universitair Medisch Centrum. Rob Stenders was ziek en kon er niet aan meedoen. Coen Swijnenberg heeft het beste gehoor, Giel Beelen staat op de tweede plaats. (ANP/BNR)

** De Amerikaanse schrijver Michael Crichton is dinsdag in Los Angeles op 66-jarige leeftijd overleden. Dat heeft zijn management in een verklaring laten weten, meldde CNN woensdag. ,,Hij overleed plotseling, na een moedig gevecht tegen kanker”, aldus de verklaring. Crichton is vooral bekend door zijn boek Jurassic Park, dat in 1993 werd verfilmd door Steven Spielberg. Ook schreef en produceerde hij de bekende Amerikaanse televisieserie ER. (ANP/AD)

Talpa: Juize.FM van de kabel, einde Radio Digitaal

Juize.FM verdwijnt vanaf 1 december van de kabel. Vanaf dan zal de HipHop- en R&B-zender via de website van Radio 538 te beluisteren zijn en worden omgedoopt in ‘538 Juize’. Daarnaast wordt de huidige programmering geschrapt en gaat het als een non-stop zender verder. Dit bericht de website Radiofreak.nl. Naast Juize.FM, zal Talpa ook stoppen met RadioDigitaal.nl. Het platform waarop veel online radiostations zijn gestart wordt uit de lucht gehaald. Alleen de populaire internetzenders blijven. Die zullen worden ondergebracht bij de websites van Radio 538 en Radio 10 Gold. Hiermee blijven de best beluisterde onderdelen van Radio Digitaal actief. De radiostations die bijvoorbeeld overgaan naar Radio 538 online zijn ‘538 Dance Department’ en ‘538 non-stop 40’. Onder Radio 10 Gold komen onder andere de kanalen ‘Radio 10 Gold 60’s & 70’s Hits’, ‘Radio 10 Gold 80’s Hits’ en ‘Radio 10 Gold 90’s Hits’ te hangen”, zo laat een woordvoerster aan RadioFreak.nl weten.

AT5 zet freelancers eruit

Alle tien à vijftien freelancers van AT5 moeten er maandag uit. De werkgelegenheid voor de tachtig à negentig vaste medewerkers is vanaf januari 2009 niet gegarandeerd. Vooral de reclame-inkomsten van de stadszender lopen dramatisch terug. Volgens directeur en waarnemend hoofdredacteur John de Zwart is de enige mogelijkheid om op enigszins acceptabel niveau voort te gaan een hogere subsidie, ‘desnoods een lening’ van de gemeente. De subsidie is voor komend jaar niet aangepast aan de inflatie, waardoor de zender 1,8 in plaats van twee miljoen krijgt. ”Al zou de gemeente alleen dat weer terugdraaien, dan hebben we toch weer twee ton meer,” aldus een haast wanhopige, maar wel strijdlustige De Zwart, die er bij zijn aantreden in 2006 rekening mee had gehouden dat hij dankzij de subsidie in elk geval nog vijf jaar kon doorgaan. Daarnaast speelt dat de 1,3 miljoen kabelgelden die AT5 ontvangt, anders dan eerder was afgesproken teruglopen vanaf 2011 tot nul in 2013. Maar de grootste klap is de dramatische terugloop van reclamegelden. De Zwart: ”Terwijl de laatste maanden die inkomsten goed moeten maken, houden de kleine adverteerders de hand op de knip. Dat zal door de crisis komen. Het was advertentioneel toch al geen goed jaar, hoewel we deze zomer met nieuwe, goedkope middagprogrammering de zender aantrekkelijker hebben proberen te maken. In elk geval gaat de telefoon nu niet meer.” 

UIT DE MEDIA:

** Radio Rembrandt is opgenomen in het digitale radiopakket van KPN Interactieve TV. “Vanaf de start, ruim drie jaar geleden, is gekozen voor uitsluitend digitale doorgifte”, zo laat de zender weten. Rembrandt was al te ontvangen via de digitale radiopakketten van UPC, Ziggo, Deltakabel en via internet. (Persbericht)

** Rond de kerstdagen staat een deel van het decor uit het televisieprogramma Top 2000 a gogo in de hal van Beeld en Geluid opgesteld. Bezoekers kunnen dan iets drinken aan de beroemde bar waaraan Matthijs van Nieuwkerk en Leo Blokhuis met hun gasten de Top 2000 doornemen. Beeld en Geluid is een van de ongveer 2000 luisterpunten waar men naar de uitzending van de Top 2000 kan luisteren. Horeca Nederland lanceert deze luisterpunten tussen Kerst en Oud en Nieuw bij diverse horeca-ondernemingen verspreid over het hele land. Uit eigen archief zal Beeld en Geluid op een speciale ‘jukebox’ enkele honderden videoclips uit de Top 2000 vertonen. Het Top 2000 a gogo Café is gratis te bekijken bij Beeld en Geluid tijdens de openingstijden van dinsdag 23 december 2008 t/m zondag 4 januari 2009: 10:00 uur tot 21:00 uur. (Spreekbuis)

Het Gesprek: doorstart op 4 januari 2009

De tv-zender Het Gesprek zal op zondag 4 januari 2009 een doorstart maken. Programmadirecteur Thomas Hendriks maakte op een Kabelraden-bijeenkomst voor programmaraden bekend dat met een aantal partners structurele afspraken gemaakt zijn waardoor de zender kan doorstarten. Medio september werd bekend dat de interviewzender in afwachting van nieuwe samenwerkingsverbanden geen nieuwe programma’s meer zou uitzenden. In de nieuwe schema’s blijft het format van Het Gesprek nagenoeg gelijk, zij het dat de ‘interviewzender’ zich nu vooral als ‘kwaliteitszender’ wil profileren. Het Gesprek dat sinds begin oktober 2007 bestaat, is een initiatief van Derk Sauer, Ruud Hendriks en Frits Barend. Volgens Hendriks blijft dit trio het volledige eigendom houden over de zender. Eerder dit jaar mislukte een traject tot samenwerking met de PCM-uitgave De Volkskrant. Volgens Hendriks zal een aantal nog bekend te maken partners programma’s uitzenden via Het Gesprek. In de nieuwe opzet is het de bedoeling dat de zender verder werkt aan haar profiel. De programmering van Het Gesprek per januari 2009 lijkt op die in september jl. was ingezet. Zowel het (in het Nederlands ondertitelde) nieuws van BBC World News (21:00-21:30 uur en 23:30-00:00 uur) alsmede Hard Talk (eveneens van BBC World News om 23 uur) krijgen er een plek. De tv-zender Het Gesprek zal op zondag 4 januari 2009 een doorstart maken. Programmadirecteur Thomas Hendriks maakte op een Kabelraden-bijeenkomst voor programmaraden bekend dat met een aantal partners structurele afspraken gemaakt zijn waardoor de zender kan doorstarten. Medio september werd bekend dat de interviewzender in afwachting van nieuwe samenwerkingsverbanden geen nieuwe programma’s meer zou uitzenden. In de nieuwe schema’s blijft het format van Het Gesprek nagenoeg gelijk, zij het dat de ‘interviewzender’ zich nu vooral als ‘kwaliteitszender’ wil profileren. (via Dutchmedia)

UIT DE MEDIA:

** Nederland 1 behaalde in week 44 een marktaandeel van 22,2 procent en was daarmee marktleider. RTL4 was tweede met 14,3 procent (tijdvak 18.00 – 24.00 uur, 6+). SBS 6 had een marktaandeel van 12,7 procent. De drie publieke zenders hadden samen 38 procent. RTL Nederland behaalde met zijn vier zenders 26,9 procent en SBS Broadcasting kwam uit op 22,6 procent. Het best bekeken programma was afgelopen week het 20.00 uur Journaal van de NOS op zondag met 2.777.000 kijkers, gevolgd door Spoorloos (KRO, Nederland 1) met 2.675.000 kijkers en Studio Sport Eredivisie (NOS, Nederland 1) met 2.406.000 kijkers. (Stichting Kijkonderzoek/Adformatie)

** EO-directeur Jaap Kooij zegt weinig te kunnen met de kritiek die Henk Hagoort, baas van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) en voormalig EO-directeur, heeft op de drie actualiteitenrubrieken van de Publieke Omroep. Volgens de NPO-baas bereiken de publieke omroepen de Wilders- en Verdonkstemmers niet. Vreemd, vindt Kooij. “Onlangs is nog een voorstel voor een EO-programma afgewezen omdat het te veel gericht was op de Verdonk-kiezers. Er zit nogal eens een gat tussen beleid en praktijk bij de NPO.” (Villamedia/ND)

** Kabelaar UPC voegt Nostalgienet toe aan haar digitale pakket.”Via NostalgieNet brengt UPC de mooiste en leukste fragmenten van vroeger in de huiskamer van haar UPC Digitale TV Royaal-abonnees. Om deze beelden aan te kunnen bieden, werkt NostalgieNet samen met verschillende Nederlandse beeldarchieven. Programma’s die NostalgieNet uitzendt zijn onder meer ‘Bijzonder Jaar’ dat een serie van nostalgische jaaroverzichten bevat; ‘Retourtje Toen’ waarin gewone mensen herinneringen ophalen; ‘Pareltjes uit het Polygoon’ met hoogtepunten uit de Polygoon Journaals en ‘Stil Genieten’ waarin beelden zonder geluid worden getoond.”,aldus UPC. UPC heeft kanaal 312 gereserveerd voor Nostalgiene

** Stichting Kabel Huissen heeft het lokale kabelnetwerk overgedragen aan het eveneens in Huissen gevestigde Regiokabel. Bij de overdracht zijn afspraken gemaakt over de kwaliteit van het netwerk, investeringen en het prijsniveau van de diensten. SKH blijft toezicht houden op de activiteiten van Regiokabel.

** Kabelraden.nl heeft kennis genomen van het initiatief van mediaondernemer Gerard Ardesch van TV oranje voor Programmaraden TV (eerder genoemd als Kabelraden TV). “Wij juichen een initiatief van een zender die het mogelijk maakt om verschillende programma’s te bekijken van harte toe. Wel wil kabelraden.nl benadrukken dat zij niet betrokken is bij dit idee en ook in de toekomst daarbij geen rol voor zichzelf ziet. Wij blijven programmaraden ondersteunen bij hun werk, het opstellen van een goed advies. Een dergelijke zender kan daarbij een rol spelen en wij wensen de initiatiefnemers dan ook succes met hun plannen”, aldus Pablo Meegdes van Kabelraden.nl

** Aan de Linnaeusstraat in Amsterdam zal zondag een klein groepje de moord op cineast Theo van Gogh herdenken. Vandaag is het precies vier jaar geleden dat de filmmaker en columnist vermoord werd. Hij stond bekend om zijn stekelige opmerkingen. Van Gogh fietste over de Linnaeusstraat toen hij door Mohammed B, werd neergeschoten. B. stak het slachtoffer dood en spieste en briefje op zijn lichaam. In juli 2005 werd B. veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf. Bij ‘De Schreeuw’, het monument ter nagedachtenis aan van Gogh in het Oosterpark, wordt ook een bijeenkomst gehouden en zullen bloemen worden gelegd. (BON)

** De bijna zestig programmaraden voor radio en televisie in Nederland krijgen volgend jaar de beschikking over een eigen TV-zender. Het idee daarvoor werd vandaag gelanceerd tijdens de jaarlijkse Nationale TV en Radio Dag in het Spoorwegmuseum in Utrecht en met applaus begroet. Het initiatief is afkomstig van de Steenwijker mediaondernemer Gerard Ardesch, die de afgelopen twee jaar samen met zijn compagnon Jur Bron betrokken w as bij de start van drie nieuwe televisiezenders: TV Oranje, BravaHDTV en SchlagerTV. De nieuwe zender zal jaarlijks aan circa tien nieuwe televisie-initiatieven de mogelijkheid bieden om te laten zien wie ze zijn en wat ze doen. Ardesch: ‘Hierdoor krijgen deze nieuwe initiatieven eindelijk volop de gelegenheid om zich te presenteren bij het grote kijkerspubliek. En daardoor krijgt de kijker de kans om hierop inhoudelijk te reageren naar hun programmaraden, die op hun beurt daarmee in hun jaarlijkse advisering rekening kunnen houden. Kabelexploitanten krijgen hierdoor fantastische marketinginformatie voor de samenstelling van met name hun digitale televisiepakketten. Bovendien zal er in de programmering ruimte zijn voor programmaraden en kabelexploitanten om hun diensten bij het grote publiek onder de aandacht te brengen. De programmaraden beslissen zelf welke nieuwe zenders gedurende een jaar op hun eigen zender worden toegelaten. En in mijn gedachtegang gebeurt dat dan onder regie en directie van Kabelraden.nl, het landelijk steunpunt voor de programmaraden in Nederland’. (Persbericht)

** UPC mag het tarief voor radio en televisie tussentijds ongevraagd verhogen. Dat blijkt uit een artikel in de overeenkomst die is gesloten met de gemeenten op Voorne-Putten. De Spijkenisser VVD is zeer ontstemd dat de kabelexploitant dit niet heeft gemeld in een informatiebrief aan de bewoners. Raadslid Peter Belinfante heeft van wethouder ‘t Hart de verzekering gekregen dat hij dit met UPC gaat bespreken. De kabelaar verhoogde deze maand het tarief van 10,14 euro tot 13,90; dat wordt vanaf 1 januari 15,47 en een jaar later 17,03 euro. Hiermee zegt de provider op het landelijk geldende tarief te zitten. De gemeenten hielden jarenlang een tariefsverhoging tegen en moeten van de rechter hiervoor een schadevergoeding betalen aan UPC. (AD)

** Radio-presentator Bob Lagaaij is vanaf 1 november met vervroegd pensioen. Lagaaij was een van de pioniers toen Omroep Zeeland op 1 januari 1990 met radio-uitzendingen begon. Hij presenteerde spraakmakende programma’s zoals het politiek café Zeeuwse Kringen, het programma Zeeuws Diep en Zegt u ‘t maar, waarin luisteraars hun mening kunnen geven. Bob Lagaaij blijft te zien bij Omroep Zeeland als lid van het forum van het TV-programma Nu de Week. (Omroep Zeeland)