Media kort: september 1999

SBS6 DREIGT NOS MET SCHADECLAIM

SBS6 heeft de NOS gedreigd met een schadeclaim van f.630.000 als het Journaal de videobeelden van Maxima Zorreguieta uitzendt waarvan SBS6 de uitzendrechten heeft gekocht. Het NOS-Journaal kondigde vanmorgen aan “in de loop van de dag” beelden uit te zullen zenden van Maxima die gisteren te zien waren op de Argentijnse tv. Hoofdredacteur Haasbroek overlegt met juristen over de te volgen handelwijze. Als de NOS bereid is de beelden na SBS6 uit te zenden,dan wil SBS onderhandelen over een prijs. De NOS houdt het erop dat beelden als deze geen handelswaar zouden moeten vormen.

ENECO START EIGEN TV-KANAAL: INFO TV

InfoTV komt in de plaats van ServiceTV, een kanaal met informatie over kabeltelevisie en energie dat gecombineerd met het mozaïekbeeld, in Rotterdam werd doorgegeven. InfoTV blijft gecombineerd met het mozaïekbeeld, maar is een volwaardig TV-kanaal met bewegende beelden en een eigen programmering. InfoTV zal informatie brengen over kabel en energie, maar ook informatie over opleidingsmogelijkheden en voorlichting van de overheid en diverse instellingen. In het weekend wordt een programma voor het hele gezin gepresenteerd, met onder andere een evenementenagenda, een muziekprogramma, een poprubriek en een schildercursus met Bob Ross. Op termijn zal wekelijks een internetprogramma te zien zijn. Alle programma’s worden op dezelfde dag regelmatig herhaald. Achter InfoTV zullen de teletekstdiensten Stadstext en Stadstext Interactief te vinden zijn. InfoTV wordt doorgegeven in de gemeenten Rotterdam, Dordrecht, Hoek van Holland, Hoogvliet, Hellevoetsluis, Ridderkerk, Rozenburg, Vlaardingen en Zwijndrecht.

BEELDEN MAXIMA LEVERT EXTRA KIJKERS OP

De primeur van bewegende videobeelden van Maxima Zorreguieta, de vriendin van prins Willem-Alexander, heeft Net5 vrijdagavond bijna honderdduizend extra kijkers opgeleverd. Volgens de afdeling Kijk- en Luisteronderzoek van de NOS keken 150.000 mensen om 19.00 uur naar Het Nieuws. Normaal trekt dit programma 55.000 kijkers. SBS6 zond de beelden een half uur later uit en bereikte daarmee 370.000 mensen, tegen 290.000 bij een reguliere uitzending. Weer een half uur later volgde de NOS. De belangstelling voor de Argentijnse blondine leek toen al verflauwd: 1.240.000 kijkers tegen 1,2 miljoen gemiddeld. Bij latere uitzendingen bleek geen enkel Maxima-effect meer te bespeuren. SBS, waartoe zowel Net5 als SBS6 behoren, kocht de beelden samen met De Telegraaf. (ANP)

TENSEN VAN RTL4 NAAR TROS

Vanaf volgende maand is Caroline Tensen 52 keer per jaar te zien als presentatrice van het TROS-programma Postcode Loterij Live. De Nationale Postcode Loterij (NPL) maakte in juli bekend dat ze de banden met RTL 4 had verbroken ten gunste van de TROS. Dat Caroline Tensen, één van de populairste televisie-persoonlijkheden van Nederland, meeverhuist lekte deze week uit. Tensen komt niet in dienst van de TROS. Als eerste TV-ster in Nederland krijgt ze een contract met een níet aan de televisie gelieerde organisatie: de NPL, die haar leent van Joop van den Ende Producties. Tensen staat nu onder contract van HMG en Joop van den Ende Producties. De TROS wilde de eigen ster Ron Boszhard het loterijprogramma laten presenteren, maar de NPL gaf de voorkeur aan kijkcijferkanon Caroline Tensen. TROS-voorzitter Karel van Doodewaerd: “We hadden meerdere kandidaten, maar zijn in overleg met de NPL op Caroline uitgekomen. Ze is een fantastische vakvrouw. Ron Boszhard zal dit seizoen gloriëren in de vernieuwde Match & Win-show.” Unico Glorie, directeur radio en televisie bij de Holland Media Groep, zegt dat het nieuwe contract in buitengewoon goed overleg tot stand is gekomen. “Caroline had bij ons een contract dat liep tot de zomer van volgend jaar. In overleg met haar is dat nu opengebroken. Caroline is als ambassadrice al jaren voor de NPL in de slag en voelt zich steeds meer geraakt door de goede doelen. De NPL heeft Caroline gevraagd nog meer inhoud te geven aan haar ambassadeurschap. Dan is een logische volgende stap dat ze bij deze organisatie in dienst komt. Ik wens haar alle succes.” Het programma dat Caroline Tensen voor RTL 4 presenteert, Dat staat je goed, verdwijnt met haar vertrek niet. Als opvolgster gooit, volgens ingewijden, Fabienne de Vries hoge ogen. Het is naar de inschatting van Unico Glorie zeker dat Caroline niet meer zal optreden als gastvrouw van het RTL 4-gala op 2 oktober, over tien jaar commericële omroep in Nederland. “Dat zou een beetje verwarrend zijn voor de kijkers omdat ze vanaf die week ook voor het eerst bij de TROS te zien is.” (o.a. Algemeen Dagblad)

KLAAS LAND VERLAAT KINK FM

Producer Klaas Land verlaat KINK FM. Klaas Land is de man achter de Kink FM schermen en initiator van vele projecten en programma’s als het Clubcircuit, Dr.Ska en Witlof. Klaas Land heeft een nieuwe (nog geheime) uitdaging gevonden.

WEGENER-ARCADE WIL AF VAN MUZIEKPOOT

Wegener Arcade wil van zijn muziekactiviteiten af. Officieel heet het nog dat het uitgeefconcern de positie van de muziekpoot heroverweegt, maar Wegener heeft het geld van een eventuele verkoop hard nodig om de overname van de vijf VNU-kranten te financieren. De Apeldoornse uitgever is bereid f 1,8 miljard neer te leggen voor De Gelderlander, BN/de Stem, Brabants Dagblad, de Limburger en het Eindhovens Dagblad. De Limburger wordt vervolgens doorverkocht aan De Telegraaf. In de toekomst moet het bedrijf overigens diep in de buidel tasten voor het personeel: Wegener kondigde dinsdag aan ook het totale arbeids- voorwaardenpakket van de huidige VNU-medewerkers over te nemen. De VNU-voorwaarden zijn in vergelijking met die van Wegener Arcade royaal. Het VNU-personeel verdient naar verluidt aanzienlijk meer dan gemiddeld en krijgt jaarlijks een winstuitkering van ruim 10 procent. (ANP)

NIEUW TWENTS RADIOSTATION ALLEEN OP INTERNET

Een nieuw Twents radiostatio gaat alleen uitzenden via internet. Volgens iniatiefnemer H. Schaap is de financiering rond en vinden de eerste proefuitzendingen begin november plaats. Radio Twente Internationaal (RTI) is het eerste Nederlandse radiostation dat alleen gebruik maakt van de digitale snelweg. Met een gewone radio zijn de uitzendingen niet te ontvangen. Mocht het station een succes worden, dan wil Schaap met een franchiseformule in andere regio’s soortgelijke zenders opzetten. RTI gaat binnenlands, buitenlands en regionaal nieuws brengen. Ook is er aandacht voor regionale evenementen en sport. ,,En er wordt veel muziek gedraaid. Geen heavy-metal, maar iets dat makkelijk in het gehoor ligt”, aldus Schaap. De studio, waar zes tot tien mensen werken, komt tussen Enschede en Hengelo te staan. Daarnaast worden er op langere termijn enkele correspondenten in de grootste steden van Twente aangetrokken. (ANP)

VAN DEN ENDE: OVERHEID MOET ZICH MEER BEMOEIEN MET COMMERCIELE TV

TV-producent Joop van den Ende wil dat de overheid zich gaat bemoeien met de programmering van de commerciële zenders. Die beperken zich volgens hem te veel tot “amusement en grofheden”. Van den Ende vindt dat commerciële zenders, net als de publieke omroep, zich moeten houden aan een wettelijk percentage amusement, cultuur en informatie. Volgens Van den Ende, de grootste leverancier van amusementsprogramma’s, heeft tien jaar commerciële televisie in Nederland geleid tot “verpaupering van het programma- aanbod”. Hij erkent dat een deel van deze programma’s afkomstig is van zijn bedrijf EndeMol, maar hij zegt niet verantwoordelijk te zijn voor de programmamix van welke klant dan ook. “Mijn programma’s en artiesten zijn meegesleurd in een inhoudelijk totaal oninteressante omgeving.”

In Amsterdam begint vandaag een tweedaags omroepcongres over tien jaar commerciële televisie. Begin oktober 1989 zond RTL 4 (toen nog RTL Veronique) voor het eerst uit. “Als ik de balans opmaak”, zegt Van den Ende, “kan ik niet positief zijn. Dat zeg ik ook direct tegen de stations. Hun aanbod bestaat voornamelijk uit amusement en grofheden. Daar is op zichzelf niets op tegen. Ik weet welke taal er gesproken wordt op de steiger. Maar er is meer in de wereld. Dergelijke programma’s moeten worden ingebed in een mix van nieuws, discussie- programma’s en goed drama.” Van den Ende verwijt met name de aandeelhouders van RTL 4 een gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel en liefde voor televisie. “Toen ik tien jaar geleden Henny Huisman aan de KRO leverde en Ron Brandsteder aan de TROS, waren die een onderdeel van een gevarieerde avond. Die mix is verdwenen. Dat komt omdat aandeelhouders niet inhoudelijk over televisie nadenken. Het gaat hen alleen om geld.” Als positieve uitzondering noemt Van den Ende RTL Nieuws en Barend & Van Dorp. Vooral van dat laatste programma is de producent een groot voorstander. “Ik hoop dat het mag blijven bestaan, het maakt RTL 4 interessanter.” Dat kan volgens hem ook bereikt worden met extra voorwaarden in de mediawet. “Zoveel procent amusement, informatie, drama en jeugdprogramma’s. Dat is in Engeland ooit zo geregeld en daarom zijn ITV en Channel 4 inhoudelijk veel beter.”

Volgens Veronica-voorzitter Joop van der Reijden schiet Van den Ende “zichzelf in de voet”. Van der Reijden is aandeelhouder van de Holland Media Groep. Overheidsbemoeienis zoals publieke zenders die kennen, leidt volgens hem tot minder werk voor EndeMol. Daarnaast waarschuwt Van der Reijden dat nieuwe Nederlandse regels slechts invloed hebben op een deel van de commerciële zenders. “RTL 4 en RTL 5 zijn nog steeds Luxemburgse stations.” Volgens Rick van der Ploeg, staatssecretaris mediazaken, moet de overheid zich niet bemoeien met de inhoud van commerciele TV-zenders. Van der Ploeg zei dit woensdag aan het begin van het Nationale Omroepcongres als reactie op de uitspraken van Joop van den Ende in De Volkskrant. (o.a. Volkskrant en NOSTT)

COMMISSARIAAT: NIEUWS PAST NIET BIJ JFK

De nieuwsuitzendingen van Business Nieuws Radio op de jazz-zender JFK passen niet in de programmaformule van deze FM-zender. Dat schrijft het Commissariaat voor de Media in een advies aan staatssecretaris R. van der Ploeg van Mediazaken. In juni van dit jaar gaf Van de Ploeg toestemming tot samenwerking tussen JFK en de commerciële nieuwszender. Hiermee werd het monopolie van de publieke omroep op nieuwsvoorziening op de FM doorbroken. Business Nieuws Radio ging overdag de uitzendingen verzorgen, wat leidde tot protesten van andere gegadigden voor een FM-frequentie. Daarop vroeg de staats- secretaris het Commissariaat om advies in deze kwestie. Het is nog niet duidelijk wat de gevolgen zullen zijn van deze uitspraak. (Algemeen Dagblad)

RADIO 2 KRIJGT MARCONI AWARD VOOR BESTE ZENDER

Radio 2 heeft woensdag tijdens het negende Nationale Omroepcongres in Amsterdam de Marconi Award voor de beste radiozender gekregen. De zender ontving de vakprijs twee jaar geleden ook al. Willem Duys werd onderscheiden als radioman van het jaar. Hij stopte eind juni na 37 jaar met zijn bekende programma Muziek Mozaïek. De prijs voor het beste amusementsprogramma ging naar Frits Spits, voor zijn Radio 2-programma Tijd voor twee. Beste informatieve progamma was het Radio 1 Journaal. Clairy Polak (Radio 1, 4 en 5) ging aan de haal met de prijs voor beste progammamaker. Als beste stem koos de vakjury Jos Bergenhenegouwen (Arrow Classic Rock). (ANP)

HILTERMANN STOPT MET RADIOCOLUMN

Mr. G.B.J. Hiltermann stopt na 43 jaar met zijn radiocolumn. Hij is op 22 november voor het laatst te horen bij de AVRO. Hiltermann begon de column in 1956. ‘De toestand in de wereld’ werd in de loop der jaren een begrip. Voordat hij bij de AVRO te horen was, had de nu 85-jarige Hiltermann al voor De Telegraaf gewerkt en was hij oprichter en hoofdredacteur van Elseviers Weekblad. Van 1952 tot 1965 was hij eigenaar en directeur van de Haagse Post. Daarna werd hij hoofdredacteur van de zesde druk van de Winkler Prins Encyclopedie. Verder maakte hij voor de televisie reportages in het buitenland. Hiltermann kwam vorig jaar nog in opspraak toen hij in zijn column politieke vluchtelingen ,,etnische profiteurs” noemde. Die zaak heeft niets te maken met zijn vertrek, aldus een woordvoerder van de AVRO. ,,Hiltermann gaat nu echt met pensioen.” (ANP)

RECHTER: CLUBS EIGENAAR TV-RECHTEN

Voetbalclubs zijn eigenaar van de tv- rechten bij duels in het eigen stadion, zo heeft Rotterdamse rechtbank bepaald in de bodemprocedure die de KNVB vorig jaar had aangespannen tegen Feyenoord. De bond stapte naar de rechtbank na een uitspraak in kort geding uit ’96,waarin Feyenoord in het geweer kwam tegen het besluit van de KNVB- vergadering betaald voetbal om de tv-rechten collectief te verkopen aan de zender Sport7. Feyenoord werd in die zaak in het gelijk gesteld. Doordat de clubs uit de eredivisie de Eredivisie NV contractueel toestemming hebben verleend de uitzendrechten tot 2002 te verhandelen,heeft de uitspraak van de rechtbank geen directe gevolgen. (NOStt)

SLOTHFM WORDT OMROEP THOLEN

De lokale omroep van Tholen en omstreken heet sinds vrijdag 3 september Omroep Tholen. Daarmee kwam de naam radio Sloth fm na zo’n 15 jaar te vervallen. Tegelijk met de naamswijziging werd de nieuwe studio aan de rand van Tholen-stad geopend door Burgemeester Van der Munnik. De nieuwe studio aan de rand van Tholen-stad is zeker drie keer groter dan de oude lokatie. Omroep Tholen streeft nu naar verdere kwaliteitsverbetering. Het station is te beluisteren op 106.5 fm in de ether en via de kabel op 107.5 fm.

KEIZERSTAD GAAT COMMERCIEEL

Keizerstad stapt uit het publieke bestel en gaat verder als commerciële omroep. Het station is met ingang van 1 oktober niet meer te ontvangen via de 97.7 MHz. De omroep, die deze maand zeventien jaar bestaat, heeft middels een fusie met 8FM Brabant en Rebecca Radio de beschikking gekregen over de Gelderse etherfrequentie van Radio 8FM Brabant en de Gelderse kabelaansluitingen van Rebecca Radio. Niet alleen de frequentie is veranderd bij Keizerstad FM 87.8. De omslag van publiek naar commercieel heeft ook gevolgen voor de programmering van het station. Als commerciële zender brengt Keizerstad FM 87.8 vooral veel muziek en op gezette tijden informatie uit de directe omgeving van de luisteraar. Twee keer per uur is er een nieuws-bulletin van enkele minuten, waarin naast het internationale en nationale nieuws, veel aandacht is voor nieuws uit het Knooppunt Arnhem/Nijmegen. Zo’n tien jaar geleden maakte de piraat reeds de overstap naar publieke omroep, en verhuisde van Nijmegen naar Elst. In opdracht van de stichting RTV Over-Betuwe fungeerde Keizerstad als lokale omroep voor de gemeenten Elst, Heteren, Bemmel en Gendt. In eerste instantie zond Keizerstad alleen voor Elst uit, korte tijd later werd Heteren aan het uitzendgebied toegevoegd. In het midden van de jaren negentig werd het verzorgingsgebied van de omroep uitgebreid met de gemeenten Bemmel en Gendt, waardoor het station uitgroeide tot een toonaangevende omroep in het Knooppunt Arnhem/Nijmegen.

Inmiddels hebben de stichting RTV Over-Betuwe en Prima Promotie, de exploitatiemaatschappij van Keizerstad besloten om met ingang van 1 oktober uit elkaar te gaan. Dit is in goed overleg gebeurd. Het bestuur van de stichting RTV Over-Betuwe beraadt zich op dit moment over haar positie en gaat een onderzoek instellen naar de haalbaarheid van het exploiteren van een publieke omroep in de gemeenten Elst, Heteren, Bemmel en Gendt. De uitslag van dit onderzoek wordt eind dit jaar verwacht.

EMMY AWARDS UITGEREIKT

Twee series die spelen in de wereld van de advocatuur zijn zondag bij de uitreiking van de Emmy Awards in Los Angeles bekroond. The Practice en Ally McBeal kregen respectievelijk de prijs voor de beste dramatische en voor de beste komische serie. De Emmys zijn een soort Oscar voor televisie-producties. De prijs voor beste vrouwelijke actrice in een dramatische rol werd toegekend aan Edie Falco voor de rol van de vrouw van een maffioso in The Sopranos. Helen Hunt kreeg de prijs voor de beste komische vrouwelijke rol voor haar optreden in de serie Mad About You. Bij de mannen kreeg Dennis Franz de Emmy voor beste dramatische acteur voor zijn rol als agent in NYPD Blue. De prijs voor de beste komische rol ging naar John Lithgow voor zijn optreden in 3rd Rock From The Sun. (ANP)

SPIJKERMAN STOPT MET STEEN & BEEN SHOW

Jack Spijkerman stopt met de Steen & Been Show. Vrijdag presenteert hij het programma voor het laatst. Zijn opvolger is cabaretier Dolf Jansen, die Spijkerman de afgelopen jaren al regelmatig verving. Spijkerman maakte op Radio 3 vooral furore met zijn telefoon- gesprekken met onder andere middenstanders over niet bestaande ‘neuskwelders’ en ‘kluunwapsen’. Een ander bekend onderdeel van zijn programma was ‘Heb je een wens, vraag het de VARA’. Hij vervulde een slordige tweeduizend wensen van luisteraars. Spijkerman presenteerde sinds 3 december 1085 ruim 500 afleveringen van de Steen & Been Show. Hij gaat nog wel door met zijn televisieprogramma Kopspijkers en met Spijkers met Koppen op Radio 2. (AD)

KABELAARS GAAN TELEFOONNET AANLEGGEN

Vier grote kabelmaatschappijen gaan een landelijk telefoonnet aanleggen dat volledig onafhankelijk is van het telefoonnet van KPN Telecom. De vier bedrijven zullen daartoe hun bestaande televisienetwerken met elkaar verbinden. Omdat in deze netwerken gebruik wordt gemaakt van glasvezelkabels zijn ze ook geschikt voor telefonie. De vier bedrijven (Casema, UPC, Castel en Palet) denken eind volgend jaar met hun alternatieve telefoonnet te kunnen beginnen. Ze zeggen dan 68 procent van de Nederlanders te kunnen bereiken. De betrokken ondernemingen hopen dat meer kabelbedrijven zich bij het initiatief zullen aansluiten zodat een volledige landelijke dekking kan worden gerealiseerd. De OPTA, de toezichthouder voor de telecombranche, juicht het initiatief toe. KPN Telecom zegt zich geen zorgen te maken over de komst van een tweede telefoonnet.

NEDERLAND 2 MOET KIJKERSTREKKER WORDEN

De publieke omroepen bundelen hun krachten in de strijd tegen de commerciele zenders. Vanaf volgend jaar zenden alle omroepen hun ‘brede’ programma’s uit via Nederland 2, waarop ook voetbal en evenementen te zien blijven. De gezamenlijke aanpak van de publieke omroepen moet Nederland 2 een marktaandeel van 17 a 18 procent opleveren, 1 a 2 procent meer dan dat van de huidige marktleider RTL 4. Nederland 1 en 3 moeten respectievelijk 13 en 10 procent marktaandeel realiseren. Dat staat in het voorstel voor netprofilering dat de raad van bestuur maandag aan de voorzitters van de publieke omroepen heeft gestuurd en waarover NOS-bestuur en omroepvoorzitters (vertegenwoordigd in de raad van toezicht van de NOS) overeenstemming lijken te hebben bereikt, na veel informeel, maar beslist ook intensief overleg. Een sterk Nederland 2 moet het publiek dat is verdwenen naar de commerciele omroep of daarheen dreigt te vertrekken, terugwinnen. Hoewel in principe alle omroepen aan het tweede net kunnen bijdragen, zullen VPRO en NPS dat in praktijk niet doen, omdat hun programma’s niet passen bij het brede en toegankelijke net dat Nederland 2 wil zijn. In de vooravond worden dagelijks programma’s uitgezonden die favoriet zijn bij jongeren, aangevuld met een nieuw te vervaardigen soap-achtige dramaserie voor deze doelgroep, te bekostigen uit het programmaversterkingsbudget van de NOS. Elke omroep houdt een ’thuisnet’, waarop minimaal tweederde van zijn programma’s te zien is. AVRO, KRO en NCRV blijven uitzenden via Nederland 1, de ‘verdiepende’ familiezender, waarop ook levensbeschouwing een plaats heeft.  De EO, die toetreedt tot de netredactie van Nederland 1, brengt een deel van zijn programma’s op deze zender onder, maar houdt Nederland 2 als thuisnet, evenals TROS en BNN. Op Nederland 3 blijven NPS, VARA en VPRO werken aan experimentele en grensverkennende programma’s voor een ‘cultureelprogressieve’ doelgroep. Op dat net komt ook het veel- besproken jeugdblok, elke werkdag tussen 16.00 en 19.00 uur en gevuld met alle kinderprogramma’s van de verschillende publieke omroepen. Het voorstel van de raad van bestuur wordt vrijdag met de raad van toezicht verder besproken. De verwachting van NOS- bestuurder Hans van Beers is dat de omroepen ermee zullen instemmen. (Volkskrant)

UPC MOET CANAL+ DIGITAAL DOORGEVEN

Kabelexploitant A2000, onderdeel van UPC, moet de twee televisiezenders van Canal+ digitaal in plaats van analoog doorgeven. Dit heeft de Rotterdamse rechtbank gisteren in kort geding bepaald. Door nieuwe techniek is het mogelijk twee zenders op één digitaal kanaal te verspreiden. Hierdoor moet Canal+ betalen voor de doorgifte van één in plaats van twee kanalen. De betaalzender moest vorig jaar 2,1 miljoen gulden doorgiftevergoeding per zender per jaar betalen aan UPC. Hoeveel dat nu wordt voor het ene kanaal, is nog onduidelijk. Desondanks is Canal+ blij met de uitspraak. “Dit scheelt ons een heleboel geld”, aldus woordvoerder R. Muller. UPC was naar de rechter gestapt nadat telecom-autoriteit OPTA A2000 had opgedragen per 15 september Canal+ digitaal door te geven. A2000 weigerde dit omdat het volgens de kabelmaatschappij technisch onmogelijk was. De rechter heeft nu bepaald dat de OPTA een nieuwe datum moet vaststellen waarop UPC Canal+ digitaal moet gaan doorgeven. Bovendien moet de OPTA een tarief vaststellen voor digitale doorgifte. Ook UPC toont zich tevreden. “Het is Canal+ helemaal niet te doen om digitale doorgifte van de zenders. Canal+ wil uitbreiding van digitale diensten op ons net”, aldus woordvoerder J. Simmons. “De rechter heeft gezegd dat wij alleen de zenders van Canal+ digitaal moeten doorgeven. Hierdoor zijn de mogelijkheden van Canal+ op ons net andere diensten aan te bieden, dichtgetimmerd.” Hij wijst er ook op dat de prijs nog niet vaststaat. (Parool)

VAN DER PLOEG VRAAGT ADVIES COMMISSARIAAT INZAKE UPC

Staatsecretaris Van der Ploeg (Media) vraagt het Commissariaat voor de Media te bekijken of kabelmaatschappij UPC de Mediawet overtreedt. Het bedrijf heeft de kabelfrequenties in Friesland gewijzigd, waardoor circa 5000 mensen in de regio onder meer Omrop Fryslân TV niet meer kunnen ontvangen. UPC verplaats de regionale en lokale omroep naar de zogehete S-band. Toestellen van acht jaar en ouder hebben die niet, waardoor de eigenaars van zo’n televisie de regionale zender niet meer kunnen ontvangen. Van der Ploeg denkt dat UPC hiermee handelt in strijd met de Mediawet, omdat de publieke regionale zenders in het ‘must-carrypakket’ zitten, zei hij gisteren in de Tweede Kamer. Kabelbedrijven moeten dat pakket verplicht doorgeven. Ook zijn de regionale publieke omroepen rampenzenders. UPC hoopt met de frequentiewijziging ruimte te creëren voor nieuwe activiteiten, zoals internet via de kabel. Veel huishoudens kunnen de regionale en loakel omroep allen blijven zien door een nieuwe televisie te kopen. “De meeste mensen voor wie dat geldt zijn ouderen en minder draagkrachtigen”, aldus Van der Ploeg. Directeur P. Gaanderse van Omrop Fryslân TV vindt het beleid van UPC “stompzinnig”. Maar hij denkt ook dat de Mediawet niet duidelijk genoeg is over de verplichting publieke zenders door te geven. (Algemeen Dagblad)

TMF WEB BIEDT GRATIS INTERNET

TV-zender The Music Factory gaat vanaf woensdag 15 september als het eerste commerciele televisiestation in Nederland volledig vrije en gratis toegang tot Internet aanbieden met TMF WEB (www.tmfweb.nl). TMF WEB biedt gebruikers een volledig Internetpakket, “dat niet onderdoet voor pakketten die verschillende Internetproviders in Nederland tegen betaling aanbieden.”, aldus TMF. De technische faciliteiten voor TMF WEB worden geleverd door GX Networks.

OVERHEID WIL TV-FREQUENTIES VEILEN

De Nederlandse overheid wil de nieuwe etherfrequenties voor de Nederlandse aardse tv-netten per opbod verkopen. Het kabinet wil hiermee de vrije markt laten werken. In Zweden is vorig jaar hetzelfde plan met succes gehanteerd.  Een en ander hangt samen met de Delta Debat in de tweede kamer vandaag plaats zal vinden en als centrale discussiepunt de digitale samenleving zal kennen. Niet iedere partij is gecharmeerd van de frequentie verkoopplannen, men wil eigenlijk ook een goed alternatief voor de kabel-tv. De vraag is alleen of Nederland(ers) het nog wel zo leuk vinden dan weer overal etherantennes op daken te zien verschijnen en of de opbrengst van de veiling niet erg handig is voor andere doeleinden. Uiteindelijk zullen kabinet, tweede kamer, en het consortium van bedrijven van digitale aanbieders(KPN,Canal+, HMG) tot overeenstemming moeten komen. Elders in Europa, zoals in Zweden en Engeland, is het verkopen van frequenties het begin geweest van een felle concurrentie strijd tussen verschillende pakket aanbieders via kabel, satelliet en aardse netten.

PER ZENDER VERSCHILLENDE NOS-JOURNAALS

Het NOS Journaal wil per zender verschillende bulletins maken, bedoeld voor verschillende soorten kijkers. Hoofdredacteur N. Haasbroek is bereid zijn uitzendingen aan te passen aan de nieuwe profielen van Nederland 1, 2 en 3. Zo Denkt hij jongeren en lager opgeleiden beter te kunnen bereiken. Volgens Haasbroek kunnen onderwerpen, vormgeving en Presentatoren van het Journaal beter worden afgestemd op de kleur van de zender. Zo passen de presentatoren Harmen siezen En Sacha de Boer goed bij het nieuwe, ’toegankelijke’ Nederland 2, vindt hij. Philip Freriks en Marga van Praag zou hij Vanwege ‘hun eigen inbreng’ daar niet neerzetten. Het gekozen verschil in onderwerpen omschrijft de hoofdredacteur als een ‘subtiele accentverschuiving’. Zo moet Nederland 2 zich richten op een breed publiek, inclusief “kijkers met minder politieke en culturele interesse, die nu niet goed worden bereikt”. Dat vraagt volgens Haasbroek om onderwerpen die “wat dichter bij het publiek staan”. Als voorwaarde voor zijn medewerking vraagt Haasbroek, boven op zijn jaarlijkse budget van 52 miljoen gulden drie miljoen extra van het NOS-bestuur. Vandaag beslissen de omroepverenigingen over een scherpere profilering van Nederland 1, 2 en 3. Die is nodig om kijkers terug te winnen van commerciële zenders. Vooral een ’toegankelijk Nederland 2′ moet de publieke omroep afhelpen van het imago ‘saai en inspannend’. (Volkskrant)

VEEL KIJKERS VOOR BIG-BROTHER

De eerste aflevering van het Veronica-programma Big Brother heeft donderdag ruim 1,1 miljoen kijkers getrokken. De zender zegt ,,zeer tevreden te zijn”. Het programma had een marktaandeel van 28 procent. Volgens de Dienst Kijk- en Luisteronderzoek van de NOS haalde Veronica in het verleden dergelijk hoge kijkcijfers alleen met topfilms en met enkele afleveringen van Sex voor de Buch. In de eerste aflevering van Big Brother kon worden kennis gemaakt met de negen kandidaten die met elkaar in een huis vol camera’s moeten samenwonen. Overigens neemt dat aantal snel af: één kandidaat moet over een week het huis al verlaten. De kijkers beslissen daarover, nadat de bewoners zelf twee kandidaten hebben genomineerd. (ANP)

SCHAGEN FM NEEMT NIEUWE FREQUENTIE IN GEBRUIK

Streekradio Schagen FM heeft donderdag 16 september haar nieuwe zender op de 97.8 MHz in gebruik genomen. Na jaren strijd en maanden van voorbereiding is Schagen FM nu in heel Noord-Holland noord via die nieuwe frequentie te ontvangen. De Rijksdienst voor Radiocommunicatie, de organisatie die frequenties uitgeeft, zag het liefst dat Schagen FM via meerdere frequenties zou gaan uitzenden. De lokale omroep voor Schagen, Niedorp, Zijpe en Harenkarspel was het hier niet mee eens en kaartte de kwestie aan bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Na bijna 3 jaar kwam de verlossing: Schagen FM krijgt 1 frequentie voor haar hele uitzendgebied.

De zender zou in eerste instantie in het voorjaar in gebruik worden genomen. Dit liep vertraging op, omdat geen gebruik kon worden gemaakt van een zendmast bij de b.b. bunker in Schagen. Die zendmast was in slechte staat en zal binnenkort worden ontmanteld. De oplossing kwam van Libertel. Het bedrijf in mobiele communicatie had plannen om op industrieterrein de Witte Paal in Schagen een nieuwe zendmast te bouwen. Die mast is afgelopen donderdag geplaatst. De nieuwe zender heeft een veel groter vermogen dan de twee bestaande zenders. Met bijna 200 watt en een antennehoogte van 40 meter zorgt de zender voor een prima ontvangst in de hele kop van Noord-Holland. Verder is de zender voorzien van R.D.S. waardoor op ontvangers met die functie Schagen FM duidelijk herkenbaar is. Alleen dit weekend is Schagen FM via drie frequenties te beluisteren. Op de twee bestaande frequenties zal vanaf maandag 20 september een doorverwijzing naar de nieuwe frequentie te horen zijn. Een week later worden deze zenders definitief uitgezet.

KABINET VERBIEDT TV-PROGRAMMA’S VOL PORNO EN GEWELD

Programma’s met harde porno of extreem geweld die schadelijk zijn voor jongeren onder 16 jaar mogen niet langer op de televisie worden uitgezonden. Een nieuw instituut, het NICAM, gaat bekijken welke tv-programma’s daaronder vallen. Dit heeft het kabinet vrijdag besloten. De maatregel is een reactie op de nieuwe Europese Televisierichtlijn. Die verplicht leden van de Europese Unie maatregelen te nemen tegen gewelddadige en pornografische televisiebeelden. De tv-omroepen, de video- en de filmbranche moeten zelf het film- en videomateriaal indelen in leeftijdsgroepen. Zij moeten erop toezien dat die indeling ook wordt gehandhaafd. Werkt deze zogeheten zelfregulering niet, dan grijpt het kabinet alsnog in. Klachten over te gewelddadige tv-uitzendingen kunnen leiden tot 50 duizend gulden boete. Het aanbieden, verstrekken of vertonen van schadelijke films en video’s aan kinderen jonger dan 16 jaar kan tevens worden gestraft met een jaar gevangenisstraf. (Volkskrant)

“FLINKE BEZUINIGINGEN BIJ RTL4”

Bij RTL 4 staan dramatische bezuinigen voor de deur. De programmakosten moeten komend jaar met zo’n 15 tot 20 procent omlaag, wat neerkomt op een korting van ruim 17 miljoen op het bestaande budget. Dat heeft programmadirecteur B. van der Veer van RTL 4 vorige week te horen gekregen tijdens een emotioneel verlopen bijeenkomst in Baarn. Hoewel nog niet is besloten hoe en waar de bezuinigingen zullen plaatshebben, richt de aandacht zich op dure programma’s als RTL Live, buitenlandse films en sereis. RTL Nieuws lijkt vooralsnog buiten schot te blijven. De maatregelen zijn een reactie op de teleurstellende winstverwachtingen van HMG (RTL 4, RTL 5 en Veronica) voor dit jaar. (Algemeen Dagblad)

NOS JOURNAAL PROGRAMMA VAN DE EEUW

Televisiekijkers hebben het NOS-Journaal uitgeroepen tot Programma van de Eeuw. Deze publieksprijs werd uitgereikt tijdens het door de TROS uitgezonden Gouden- Beeldenfestival. RTL 4 kreeg zeven vakprijzen voor onder meer de categorie Nieuws & Actualiteit (Kosovo), Presentatie (Jeroen Pauw) en Sport/Talkshow (duo Barend,Van Dorp). De prijs voor de beste comedy ging naar KRO’s Toen was geluk heel gewoon, voor beste drama naar Oud geld (AVRO). De NPS won met enkele afleveringen van Het uur van de Wolf in de categorieen Cultuur, Documentaire en Muziek. Jack Spijkerman won Amusement en Presentatie Amusement. Andere winnaars waren Otje (Jeugd Fictie), Pierlala (Jeugd Non-fictie), de NOS-registratie van het huwelijk van prins Maurits (Evenementen), Per seconde wijzer (Spelshow/Quiz), De nieuwe wereld (Informatie), Gerard Cox (Acteur comedy), Simone Kleinsma (Actrice comedy), Per seconde wijzer (beste Quiz/Spelshow). Sonja Barend ontving de Carriere Award, de Postcode Loterij Award voor het beste kinderprogramma ging naar Kinderen staan op van de KRO. De Prix d’Excellence werd gewonnen door regisseur Hans Hulscher. (NOS TT)

FNV KIEM WIL OPHELDERING OVER BEZUINIGINGEN BIJ HMG

FNV Kiem eist opheldering over de bezuinigingsplannen van de Holland Media Groep (HMG). De kunst- en mediapoot van de vakorganisatie maakt zich zorgen over de werkgelegenheid bij het mediabedrijf, waaronder de zenders RTL 4 en 5 en Veronica vallen. “Er kan geen sprake zijn van personele consequenties louter en alleen om de winst van HMG te vergroten”, meent bestuurder L. Voormeulen. De FNV-voorman heeft daarom een spoedfax gestuurd aan HMG-directeur P. Porsius. Hij reageert daarmee op berichten in de pers dat het concern 15 tot 20 procent wil bezuinigen op het budget van RTL 4. In totaal zou dat neerkomen op zo’n ƒ17 miljoen. Volgens de media hebben de aandeelhouders aangedrongen op de bezuinigingen, omdat de winstverwachting van HMG nogal teleurstellend is. Met name RTL 4 zou daarvoor verantwoordelijk zijn. Voormeulen vindt het des te prangender dat de HMG-directie de vakorganisaties en het personeel inlicht over de eventuele bezuinigingen, omdat deze zomer juist afspraken zijn gemaakt over de communicatie tussen de bonden en het bestuur. (Telegraaf)

PROVINCIE GELDERLAND VRAAGT ADVIES COMMISSARIAAT

Het Gelderse provinciebestuur wil van het Commissariaat voor de Media weten of kabelbedrijf UPC Nederland de wet overtreedt door een frequentiewijziging door te voeren. Dit heeft als gevolg dat mensen met een oud televisietoestel TV Gelderland niet meer kunnen ontvangen. UPC Nederland, ontstaan uit een fusie van Telekabel, A2000 en Gelrevision, wil de kabel onder meer gaan gebruiken voor telefonie en internet. Daarom is het volgens het bedrijf noodzakelijk een aantal zenders te verhuizen naar de S-band. TV-toestellen die ouder zijn dan 8 jaar hebben die band niet. UPC is gisteren in Arnhem met de frequentiewijziging begonnen. Deze week volgen Nijmegen en Apeldoorn. Binnen enkele weken moeten in heel Gelderland zeven zenders zijn verhuisd naar de S-band. Eerder voerde UPC Nederland de wijziging al door in Friesland. Omrop Fryslân verloor daardoor volgens directeur P. Gaanderse ongeveer 5000 kijkers. Naar aanleiding daarvan wilde staatssecretaris Van der Ploeg (Media) ook al van het commissariaat weten of UPC de Mediawet overtreedt. (Telegraaf)

MEDIAKABEL BIEDT UPC KANALEN AAN

De UPCtv kanalen, Extreme Sports Channel en Film1, worden vóór het einde van het jaar door Mediakabel aan de ruim 1,6 miljoen abonnees aangeboden. Dit maakte UPCtv vanmorgen bekend. Voor het eerst bieden niet-UPC bedrijven de kanalen aan, als onderdeel van het pakket themazenders van Mediakabel dat onder de naam Mr Zap op de markt is gebracht. Samen met de 1,6 miljoen kabelabonnees van UPC Nederland zullen de kanalen beschikbaar komen voor in tataal meer dan 3.2 miljoen Nederlandse kabelabonnees. “We zijn verheugd dat de Mediakabel-bedrijven onze themakanalen aan hun abonnees gaan aanbieden” zei Stephen Cohen, coo van UPCtv. Hij voegde daaraan toe dat hun doelgroepkanalen in principe voor alle systemen beschikbaar komen. Paul lsraël, commercieel directeur van Mediakabel: “We zien deze overeenkomst als het begin van een verdere samenwerking met UPCtv. We verwachten dat UPCtv nog meer kanalen voor doelgroepen zal ontwikkelen.”  (Adformatie)

FOX KOOPT NIEUWE AFLEVERINGEN SEINFELD

Fox 8 heeft 46 nieuwe afleveringen van de comedy Seinfeld aangekocht. Fox kaapte de afleveringen weg voor de neus van Veronica, die al zeven jaar Seinfeld uitzendt en er lange tijd op los herhaalde, tot ergernis van de fans. Veronica is gepikeerd over de handelswijze van distributeur Colombia Tristar, die naar het schijnt niet eens contact met Veronica op heeft genomen toen Fox zich aandiende. Vanaf maandag 4 oktober zijn de nieuwe Seinfelds bij Fox te zien. En Veronica zendt op zondag herhalingen uit. (NOS TT)

VAN DER LAAR NAAR RTL5

Irene van der Laar stapt over van SBS6 naar RTL 5. Ze gaat daar de serie Trendies presenteren, een programma over extreme luxe en rijkdom. Van der Laar presenteerde bij SBS6 onder meer De nachtrijder, De heetste plekjes van Nederland en Moviebox.

MINISTERIE VRAAGT BUSINESSNIEUWS OM FORMATWIJZIGING

Het ministerie van OCW heeft de exploitanten van Business Nieuws Radio volgens vakblad De Journalist gevraagd of ze van plan zijn de formule van het programma aan te passen. Van het antwoord zal afhangen of er maatregelen tegen Business Nieuws worden genomen. De ‘aanpassing’ wordt gevraagd nadat van het Commissariaat voor de Media als oordeel was ontvangen, dat Business Nieuws Radio ten onrechte de FM- band van JFK-Jazz is gaan gebruiken. Staatssecretaris Aad Nuis wees in 1997 de frequentie aan aandeelhoudergener Arcade toe onder voorwaarde, dat alleen muziek mocht worden uitgezonden, af en toe onderbroken door reclame en korte nieuwsflitsen. De exploitanten van Business Nieuws wilden begin deze week nog niet meedelen wat ze het ministerie zullen antwoorden.

KIJKEN VIA SCHOTEL GROEIT ONSTUIMIG

In de eerste helft van dit jaar zijn 80.000 huishoudens overgestapt op satellietontvangst. Dat is een toename van 32%. Thans zijn er 320.000 Nederlandse huishoudens die niet via de kabel maar via satellietontvangst naar televisie kijken. Dit blijkt uit een NIPO-onderzoek in opdracht van het Luxemburgse bedrijf Astra dat de satellietontvangst van 33 miljoen Europeaanse gezinnen verzorgt. Overigens blijft Nederland een kabelland. Van de 6,6 miljoen huishoudens heeft nu 5% een satellietaansluiting. Volgens Astra zijn er diverse verklaringen voor de toename. Voor een deel zijn dat mensen die afgelegen wonen en geen kabelaansluiting krijgen. Een groeiend aantal mensen zegt echter uit onvrede haar kabelabonnement op omdat zij bepaalde kanalen niet kunnen ontvangen. Een ander deel ergert zich aan het feit dat steeds meer kabelexploitanten populaire zenders achter een decoder gaan plaatsen waardoor de kosten omhoog gaan. Kijken via de schotel is nu net zo duur als kijken via de kabel. Van de 320.000 schotelaars heeft meer dan 200.000 een zogeheten digitale ontvangst. Dit betekent dat meer dan zestig zenders kunnen worden ontvangen waaronder vrijwel alle Nederlandse kanalen. Ruim 100.000 gezinnen bezitten een ‘ouderwetse’ analoge installatie. Zij zijn verstoken van Nederlandse zenders. Steeds meer mensen stappen over van analoog op digitaal. Dat vereist een investering van circa ƒ1400. (Telegraaf)

MR ZAP WEDEROM UITGESTELD

De introductie van betaal-televisie door Mediakabel via verschillende kabelmaatschappijen is uitgesteld. Het systeem waarmee op bestelling films, muziek en spelletjes thuis op de televisie te ontvangen zijn, moet langer en uitvoeriger getest worden. Een landelijke  introductie-campagne die deze week zou beginnen, is eveneens verschoven. De nieuwe televisiedienst, met de merknaam Mr Zap, bestaat uit een speciaal computerkastje en een afstandsbediening. Daarmee kan de consument voor een paar tientjes per maand zelf bepalen van welke diensten hij gebruikmaakt. Zo kan hij iedere maand zestig nieuwe films bekijken. Het gaat om films die meteen nadat ze op video verschijnen, te bestellen zijn. Het bekijken van de films kan op ieder gewenst moment zonder reclame-onderbrekingen. Daarnaast kan de kijker met Mr Zap een pakket van themazenders uitkiezen. Volgens woordvoerder B. Rondas voldoet het systeem nog niet aan de eisen die het bedrijf stelt. “We willen er pas op grote schaal mee beginnen, als de multi-mediabox en het netwerk goed functioneren. Het systeem wordt nog uitgebreid getest en dat verloopt trager dan we gedacht hadden. Vervolgens gaan vierhonderd huishoudens Mr Zap thuis testen en als dat goed verloopt, kunnen we het overal introduceren”, zegt Rondas. Volgens de woordvoerder is niet bekend wanneer betaaltelevisie nu van start kan gaan. (De Limburger)

BIRGIT SCHUURMAN NAAR FOX-KIDS

Birgit Schuurman, zusje van soap-ster en presentatrice Katja, heeft een contract met de televisiezender Fox 8 getekend. Zij gaat de functie als presentatrice bij Fox Kids vervullen. Fox Kids is een onderdeel van de zender dat zich richt op de kleintjes onder ons. Schuurman zal iedere dag het programma ‘Wacky Wake Up’ gaan presenteren. Daarnaast is zij ook te bewonderen tijdens het ‘Girls Weekend’ dat op 9 oktober bij Fox uitgezonden wordt. Dit is niet haar televisiedebuut, want eerder speelde zij al in enkele series als ‘Westzijde Posse’ van Veronica. Haar huidige zangcarrière zal nu op een lager pitje komen te staan.

“KIJKERS BETALEN TE LANG OMROEPBIJDRAGE”

DEN HAAG (ANP) – GroenLinks vindt het vreemd dat de Dienst Omroepbijdragen nog steeds kijk- en luistergeld voor een periode van een jaar blijft innen, terwijl het kabinet deze bijdrage per 1 januari wil afschaffen. ,,Kunt u zich voorstellen dat veel mensen er geen touw meer aan kunnen vastknopen?”, stelt Tweede-Kamerlid Halsema (GroenLinks) dinsdag in een schriftelijke vraag aan staatssecretaris Van der Ploeg (Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen). GroenLinks wil dat kijkers hun heffing slechts tot 1 januari 2000 hoeven te betalen. Als dat niet kan, moeten mensen hun geld terug kunnen krijgen. (ANP)

NEDERLANDERS KIJKEN MEER TV

Nederlanders van zes jaar en ouder hebben vorig jaar meer naar de televisie gekeken. Volgens de jaarcijfers van de NOS Kijk- en Luisteronderzoek (KLO) keken de Nederlanders in 1998 2 uur en 45 minuten per dag naar de buis. De KLO vermoedt dat de toename van 10 minuten in vergelijking met een jaar eerder kan worden toegeschreven aan de vele, vooral oranje getinte evenementen. Koningin Beatrix werd zestig, de Olympische Winterspelen in Nagano, het huwelijk van prins Maurits en Marilène, het WK voetbal in Frankrijk en Domino D-Day waren de grote publiekstrekkers. In juni en juli werd veel meer dan gemiddeld gekeken. De Nederlanders zaten massaal klaar voor de wedstrijden tijdens het WK voetbal. De 64 live-reportages trokken gemiddeld 2,7 miljoen kijkers. De zeven wedstrijden die Oranje speelde, werden gemiddeld door 6,7 miljoen mensen gevolgd. Nederland – Brazilië, in de halve finale, brak het kijkersrecord. Van de Nederlandse bevolking van zes jaar en ouder beleefde 57,6 procent het duel thuis voor de buis. In totaal trok de spannende wedstrijd 11,7 miljoen kijkers. (ANP)

BUCH KRIJGT ZES MAANDEN VOOR BELASTINGFRAUDE

Televisiemaker Menno Buch is dinsdag wegens belastingfraude veroordeeld tot zes maanden onvoorwaardelijke celstraf. De rechtbank in Rotterdam achtte bewezen dat Buch zich in het begin van de jaren negentig heeft schuldig gemaakt aan miljoenenfraude met telefoonseksbedrijven. Buch hoeft niet de cel in. De straf kan eventueel worden omgezet in zes maanden dienstverlening. Hij heeft al aangegeven daaraan de voorkeur te geven. Het Openbaar Ministerie eiste eerder op de dag 24 maanden celstraf, waarvan acht maanden voorwaardelijk. Buch had al eerder schuld bekend aan de delicten die hem ten laste waren gelegd. (ANP)

LUISTERCIJFERS JUNI/JULI

Mei / Juni	Juni / Juli
1	Skyradio	15.3	15.4
2	Radio 3FM	14.4	14.4
3	Radio 10 Gold	9.2	9.2
4	Radio 2	8.7	8.8
5	Radio 1	7.5	8.0
6	Radio 538	6.1	5.9
7	Noordzee FM	5.6	5.8
8	Veronica FM	4.1	4.0
9	Classic FM	1.8	2.0
10	Radio 4	1.2	1.3
11	Arrow Classic Rock 828	1.1	0.9
12	Radio 5	0.7	0.8
13	Love Radio	0.4	0.4
14	Kink FM	0.4	0.3
--	Regionale Radio	15.4	15.2
--	Overige zenders	8.1	7.8