“Nederland kent meest succesvolle start digitale radio via de ether”

Nederland heeft de meest succesvolle start van digitale etherradio (DAB+). Onderzoeksbureau GfK heeft dit bekend gemaakt tijdens ‘De Dag van Digitale Radio’ die plaatsvond in Den Haag.

Gerekend vanaf het moment van de lancering van DAB+ radio-uitzendingen in september 2013 betreft 6,2 procent van de verkochte radioproducten digitale radio DAB+. In vergelijking met de lancering de eerste twee jaar in Duitsland (5,2 procent) en Engeland (4,8 procent) is Nederland volgens GfK koploper. In de eerste vijf maanden van 2015 werden verder ruim 16.000 auto’s verkocht met DAB+ aan boord, oftewel tien procent van alle verkochte auto’s, aldus GfK.

Volgens Jan Westerhof, voorzitter Stuurgroep Digital Radio NL, blijkt de samenwerking tussen publieke en commerciële omroepen, overheid, fabrikanten, retailers en auto-industrie en een breed scala aan belanghebbenden goed te werken. Het einddoel is net als in andere landen in Europa toe te werken naar de afschakeling van de FM-frequentie voor radio. Noorwegen begint op 11 januari 2017 als eerste Europese land met het afschakelen van FM.

Uitbreiding netwerk

Momenteel zijn de regionale publieke en commerciële radiozenders druk bezig om hun DAB+-netwerk uit te rollen. Voor een groot deel van Nederland is de DAB-dekking inmiddels gerealiseerd. In de Randstad moeten vanaf 1 september de regionale radiozenders te horen zijn via DAB+. De Nederlandse Publieke Omroep gaat haar netwerk de komende maanden ook uitbreiden zodat een beter in- en outdoor-dekking wordt gerealiseerd.