Netflix heeft ambitie om grootste producent ter wereld te worden

Streamingdienst Netflix heeft de ambitie om de grootste producent ter wereld te worden. Dit heeft Reed Hastings, de topman van Netflix, deze week gezegd. Door zwaar te investeren in de eigen producties wil de dienst de steeds groter wordende concurrentie voorblijven aldus de topman. Hastings geeft aan dat deze nieuwe producties niet alleen uit de Verenigde Staten zullen komen. Ook Europese film- en televisiemakers pikken een graantje mee.

Kleinere spelers

Volgens Hastings komt de concurrentie van Netflix ook van kleinere spelers: “Een televisiezender oprichten en in de markt zetten, kostte vroeger miljoenen euro’s. Nu kan iedereen die een goed verhaal te vertellen heeft voor enkele honderden euro’s zelf internet-tv maken.” Hastings verwacht dat de concurrentie de komende jaren alleen maar zal toenemen.

Kinder- en jeugdsprogramma’s

Netflix wil de komende jaren meer investeren in onder meer kinder- en jeugdprogramma’s. Hastings verwacht dat de streamingdienst eind 2017 ongeveer 20 eigen kinderseries kan aanbieden aan haar klanten. Ook zullen er meer eigen gemaakte familie/comedyseries worden opgenomen in het aanbod. Sinds kort zijn al Fuller House en The Ranch als series opgenomen in het aanbod. Andere series die zijn aangekondigd is een tweede seizoen van “Marco Polo” en in het najaar de nieuwe reeks “The crown” over de Britse Queen Elisabeth, met onder meer Claire Foy, Matt Smith en John Lithgow. Naast series gaat Netflix ook meer aandacht besteden aan het maken van eigen documentaires en zelfs kookprogramma’s.

Europa

De streamindienst gaat ook meer eigen series uit Europa aanbieden. Met “Marseille” start binnenkort een Franse serie en later komt er met “Dark” ook een Duitse originele Netflix-serie. Die “regionale” series zijn overigens niet bedoeld voor een “regionaal” publiek, de series komen wereldwijd uit.

Prijsstijging

De uitbreiding van het aanbod met eigen Netflix-series heeft wel gevolgen voor de prijzen van de dienst. Zo gaat in de Verenigde Staten een abonnement gemiddeld met 2 euro per maand naar omhoog. Het ligt in de lijn der verwachting dat ook in ons land de prijzen zullen worden aangepast.

Laat een bericht achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.