Nieuwe campagne Digital Radio+ maandag van start

Maandag start een nieuwe campagne om digitale radio via de ether (DAB+), in Nederland bekend onder de naam Digital Radio+, meer bekendheid te geven in Nederland. In september volgt er ook een vernieuwde website voor digitalradio.nl. 

Spotjes

De spotjes zijn vanaf maandag in ieder geval te zien op NPO1, NPO2 en NPO3 en bouwt voort op de eerdere spotjes waar het nummer ‘Physical’ van Olivia Newton-John wordt gebruikt door radio-bekendheden om digitale radio te promoten. Onder andere de DJ’s Erik de Zwart (Radio Veronica), Frank van der Lende (NPO 3FM), Hugo Borst (NPO Radio 1) en Rob van Someren (Radio 10) werken mee aan de promo’s. Gezien de zomertijd hebben de DJ’s de vaste radiostudio ingeruild voor de buiten lucht onder het motto ‘Let’s get outside’. Voice-over bij de spotjes is wederom Leo van der Goot.

Vernieuwe website

Naast nieuwe spotjes zal er in september ook een nieuwe website in gebruik worden genomen voor digitalradio.nl. Digitalradio.nl is de verzamelwebsite van zowel commerciële- als publieke radiozenders met informatie over digitale radio via de ether. Deze website is al enige tijd niet meer voorzien van actuele informatie maar volgens Jacqueline Bierhorst van Digital Radio+ komt daar snel verandering in: ” Streven is dat de vernieuwde website rond begin september klaar is”, aldus Bierhorst tegenover MediaMagazine.nl.

Regionale radiozenders

Sinds enige tijd zijn in grote delen van Nederland de publieke regionale omroepen te beluisteren via DAB+ via diverse regionale kavels. In West-Nederland zijn de regionale omroepen nog niet te ontvangen via DAB+ maar zenderexploitant Broadcast Partners is druk bezig om het netwerk in die regio gereed te krijgen. De verwachting is dat binnen enkele weken de testuitzendingen gaan starten middels twee steunzenders in Rotterdam en Amsterdam. Vanaf september zullen ook alle regionale commerciële radiozenders worden toegevoegd aan deze regionale DAB-kavels.

Investeringen in digitale radio

Door de onzekerheid die er bestaat rond de toekenning van ethervergunningen van de commerciële radiozenders heerst er ook onzekerheid over het investeringsklimaat van de commerciële omroepen in digitale radio. Diverse radiozenders hebben al laten weten dat wanneer de frequenties opnieuw geveild gaan worden in 2017 de investeringen voor digitale radio de komende periode op een laag pitje worden gezet. De Tweede Kamer en Minister Kamp (Economische Zaken) staan lijnrecht tegenover elkaar rond dit onderwerp. De minister wil de frequenties voor commerciële radiozenders veilen, de Tweede Kamer wil verlengen zodat de commerciële radiozenders kunnen investeren in digitale radio via de ether.

Toekomst is digitaal

Minister Kamp geeft in zijn voorstel wel aan dat de toekomst van digitale radio via de ether wat hem betreft ‘digitaal’ is. Er komt meer digitale frequentieruimte beschikbaar voor commerciële radiozenders en er worden verplichtingen gesteld over het verder verbeteren van de dekking van digitale radio via de ether (zogenaamde ‘indoor-dekking’).

Nieuwe spotjes Digital Radio+