NOS tevreden over Olympische winterspelen

De 22e editie van de Olympische Winterspelen is op televisie gevolgd door in totaal 14 miljoen Nederlanders (wat betekent dat 91% van de mensen van zes jaar en ouder tenminste vijf minuten zonder onderbreking hebben gekeken).

Dit bericht de NOS in een persbericht. De absolute piek, van 4,8 miljoen kijkers, werd gemeten op zondag 16 februari om 16.33 uur, direct na de even sensationele als verrassende winst van Jorien ter Mors op de 1500 meter schaatsen bij de vrouwen.

Volgens Jan de Jong, algemeen directeur van de NOS, toont dit eens te meer aan waarom dit soort grote sportevenementen zo goed bij de publieke omroep past: “Bijna de hele Nederlandse bevolking heeft naar de Olympische Spelen gekeken bij de NOS. Publieker ga je het niet krijgen. Deze prachtige cijfers zijn geen doel op zich, maar een illustratie van het maatschappelijk fenomeen dat de spelen nu eenmaal zijn. Daarbij presteerden de Nederlandse sporters boven verwachting goed. Dat helpt zeer. Het gaat in de eerste plaats om hen, laat dat duidelijk zijn. Maar daarnaast durf ik wel te roepen dat de afdeling Sport fantastisch werk heeft geleverd. De kwaliteit droop van het scherm. En dat met zo’n kleine groep mensen als je het vergelijkt met buitenlandse omroepen. Grote klasse.”

Studio Sportwinter erg in trek
Ook het dagelijkse avondprogramma NOS Studio Sportwinter, onder leiding van Henry Schut en sidekick Erben Wennemars, trok veel kijkers: gemiddeld zaten op primetime 1,7 miljoen mensen voor de buis. De meest bekeken editie was die van maandag 10 februari, de dag met drie Nederlandse schaatsmedailles op de 500 meter mannen.

Records voor NOS olympische site
Onder werktijd werd ook massaal gebruikgemaakt van de livestream op NOS.nl. Op dinsdagmiddag 18 februari was het ‘onlinestadion’ tot de laatste plaats uitverkocht. Een recordaantal van om en nabij de 230.000 kijkers volgde toen de 10 kilometer schaatsen voor mannen via de stream. Niet eerder bezochten zo veel mensen de NOS-stream tijdens een groot sportevenement. De olympische site was sowieso erg in trek en noteerde in totaal 6,1 miljoen unieke bezoekers. Nog nooit trok een speciale evenementenwebsite van de NOS meer bezoekers. Ook maakten deze winterspelen duidelijk dat steeds meer mensen hun smartphone of tablet gebruiken om het nieuws te volgen. De NOS-app voor mobiel is gedurende de Olympische Spelen ruim 250.000 keer extra gedownload. Het gebruik van de NOS-app per dag is in deze periode verdubbeld ten opzichte van de maand januari.