Oranje niet op WK, verkopen nieuwe tv’s blijft achter

De verkoop van nieuwe televisies voor het aanstaande WK voetbal blijft achter ten opzichte van vier jaar geleden. Vier jaar geleden deed ‘Oranje’ wel mee op het wereldkampioenschap voetbal. Dit jaar ontbreekt het Nederlands elftal en dat merkt de detailhandel bij de verkoop van nieuwe tv’s.

26 procent lager

Volgens cijfers die het Algemeen Dagblad heeft verkregen van GfK blijven de verkopen van nieuwe televisies ongeveer 26 procent achter ten opzichte van vier jaar geleden. Het ontbreken van Oranje wordt gezien als grootste oorzaak van de achterblijvende verkopen.

“Geen voetbalgekte”

“Voetbalfans zullen er deze keer het beste van maken met de tv-toestellen die ze al hebben. Er heerst geen voetbalgekte, die mensen dwingt om hun tv’s te upgraden voorafgaand aan een belangrijke wedstrijd van het eigen team.“, aldus Menno van den Elzen van GfK tegenover de krant.

Lager

Fabrikanten en winkels hadden de opsteker goed kunnen gebruiken want volgens het AD zit de Nederlandse tv-markt in een crisis. “Tot half juni ligt het aantal tv-verkopen in Nederland al 11,4 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar“, zegt Van den Elzen van GfK tegenover Algemeen Dagblad. “Wij voorspellen dat de tv-verkopen dit jaar nog onder die van 2017 zullen liggen.

Ultra HD

Het feit dat de wedstrijden van het WK-voetbal in Ultra HD worden uitgezonden in Nederland lijkt de verkoop van nieuwe tv’s ook niet te stimuleren. Overigens zijn de Ultra HD-beelden voor een beperkte groep Nederlanders te bekijken. De speciale versie van NPO 1, NPO 1 UHD, wordt zover nu bekend alleen uitgezonden door Canal Digitaal (satelliet), KPN (via apart Internet 4K-abonnement) en Jonaz (aanbieder van televisie via glasvezel in delen van Nederland).