De Persgroep in verzet tegen radiofusie TMG/Talpa

Het Belgische mediaconcern De Persgroep is van plan zijn belangen te verdedigen tegenover de geplande radiofusie tussen Telegraaf Media Groep (TMG) en Talpa Holding van John De Mol in Nederland.

Qmusic

Dat zegt Christian Van Thillo, de topman van De Persgroep, in een interview met het dagblad FD. De Persgroep is in Nederland actief met de commerciële radiozender Qmusic. Als het radioverbond effectief tot stand komt, komt Qmusic met een marktaandeel van 9 procent te staan tegenover 27 procent voor de directe concurrenten (Radio 538, Slam!, Radio Veronica en Sky Radio).

“Verdedigen”

“We gaan kijken wat dit betekent voor de concurrentie. “We gaan onze belangen verdedigen. Dat is logisch, dat zou elk bedrijf in deze situatie doen. Dit stelt ons wel voor een uitdaging.”, aldus Van Thillo. Er zijn geen plannen bij De Persgroep om het belang in de Nederlandse radiozender Qmusic te verkopen: “Met Qmusic stoppen is niet iets wat ik gemakkelijk zou doen. Het wordt toch een deel van je lichaam. Bovendien is het goed renderend.”, aldus Van Thillo.

Fusie

Overigens hebben de Telegraaf Media Groep en Talpa/538 Groep nog geen aanvraag bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) gedaan omtrent hun fusieplannen voor de radio-activiteiten. De Telegraaf Media Groep en Talpa/538 Groep deden op 15 januari jl. de aankondiging tot in feite een verkoop van Sky Radio en Radio Veronica aan Talpa die deze stations in een radio-bedrijf met Radio 538 en Slam! zal onderbrengen. Telegraaf Media Groep verkrijgt daar een belang van 22,85 % in.

Het nieuwe radiobedrijf wordt het grootste commerciële radiobedrijf van Nederland. Thans heeft Talpa ook 50 % van One Media Sales dat de radioreclameverkoop doet voor alle landelijke commerciële radiozenders behoudens Q-Music en de nieuw te verwerven Sky Radio/Radio Veronica.

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.