‘Media-fusies’: Meldingen Europese Commissie/ACM laten op zich wachten

Er zijn nog geen meldingen gedaan van de voorgenomen fusie van Ziggo en Vodafone Nederland en Sky Radio/Radio Veronica en Radio 538/Slam!FM. Een dergelijke aankondiging wordt normaal gepubliceerd door de ACM, respectievelijk de Europese Commissie zodra deze hiervan een formele melding binnenkrijgen. Beide fusies zullen het telecom- en radiolandschap behoorlijk doen veranderen als het om machtsconcentraties gaat.

Ziggo/Vodafone

In het geval van Ziggo en Vodafone hebben beide bedrijven op 15 februari aangekondigd te fuseren. Zowel woordvoerders van Ziggo-eigenaar Liberty Global als van Vodafone Group gingen niet in op specifieke vragen wanneer een dergelijke aanvraag gedaan zal worden en waarom deze nog niet is gedaan. De aanvraag voor de overname van Ziggo werd destijds door Liberty Global op 14 maart 2014 gedaan, waarna de toestemming hiervoor op 10 oktober volgde, oftewel circa 7 maanden na dato, waarna in november 2014 de overname geëffectueerd werd.

Meer tijd nodig

De overname-aankondiging werd destijds op 27 januari 2014 gedaan. Het lijkt er met andere woorden op dat Vodafone en Liberty Global/Ziggo er meer tijd voor nodig hebben om een aanvraag bij de Europese Commissie in te dienen dan de Ziggo-overname. De woordvoerders wezen er wel op dat de transactie zal worden gemeld bij de Europese Commissie en ze gaan nog steeds uit van effectuering van de fusie omstreeks het einde van 2016.

Radiofusie

Ook de Telegraaf Media Groep en Talpa/538 Groep hebben nog geen aanvraag bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) gedaan omtrent hun fusieplannen voor de radio-activiteiten. De Telegraaf Media Groep en Talpa/538 Groep deden op 15 januari jl. de aankondiging tot in feite een verkoop van Sky Radio en Radio Veronica aan Talpa die deze stations in een radio-bedrijf met Radio 538 en Slam! zal onderbrengen.

Telegraaf Media Groep verkrijgt daar een belang van 22,85 % in. Het nieuwe radiobedrijf wordt het grootste commerciële radiobedrijf van Nederland. Thans heeft Talpa ook 50 % van One Media Sales dat de radioreclameverkoop doet voor alle landelijke commerciële radiozenders behoudens Q-Music en de nieuw te verwerven Sky Radio/Radio Veronica. BNR Nieuwsradio heeft aangekondigd per 1 mei uit One Media Sales te stappen.

“Nog geen nieuws te melden”

De overige 50 % van One Media Sales is van RadioCorp (Radio 10 en 100%NL). Martijn Jonkers van Telegraaf Media Groep zegt desgevraagd tegenover Mediamagazine.nl dat hierover pas mededelingen gedaan worden als er nieuws te melden alt. Verder kon de directeur corporate communicatie niet op vragen ingaan. Telegraaf Media Groep stelde eerder dat medio tweede kwartaal meer details zouden komen over de voorgenomen fusie/overname door Talpa van Sky Radio en Radio Veronica (dat zou aldus medio mei moeten zijn). Talpa/538 Groep reageerde desgevraagd niet op vragen.

Laat een bericht achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.