PowNed-voorzitter Dominique Weesie verwacht dat zijn omroep binnen vijf jaar is verdwenen van radio en televisie: online is de toekomst aldus Weesie. “Op onze website hebben we meer dan 3 miljoen unieke bezoekers per maand. Daar is het voor ons te halen.”, aldus Weesie tegenover het Algemeen Dagblad vandaag.
Eerste online omroep
Volgens het Algemeen Dagblad wil de omroep wil zich als eerste in het Nederlandse publieke medialandschap volledig gaan richten op het internet. Weesie is sinds januari bezig om deze wens te verwezenlijken door dagelijks een paar items online te zetten.
Bereik
Volgens de voorzitter van de omroep zit het bereik van PowNed online, niet op tv-zender NPO 3 waar de omroep nu de wekelijkse talkshow Studio PowNed uitzendt. De omroep stopte in eind 2014 met het dagelijkse PowNews, omdat ‘bijna het hele omroepbudget’ naar de nieuwsrubriek ging. De omroep kwam vervolgens met de wekelijkse talkshow Studio PowNed. De kijkcijfers van dit programma zijn mager: de laatste twee afleveringen scoorden nog geen 200.000 kijkers.
Goedkoper
Weesie geeft aan dat de helft van het geld voor elke aflevering van Studio PowNed naar technische zaken zoals geluid en regie. ,,Dat geld kan ik net zo goed gebruiken voor internet. Online is veel goedkoper.”, aldus Weesie tegenover het Algemeen Dagblad. PowNed moet in 2020 beschikken over 150.000 betalende leden om door te mogen. De omroep wil voor die deadline al volledig online actief zijn.
Radio
Op de radio is PowNed nog actief met een radioprogramma op NPO Radio 1 waar Prem Radhakishun een wekelijks nachtprogramma maakt. Eerder stopte de omroep met haar radiozendtijd op NPO 3FM.
BBC Three
De plannen die PowNed heeft zijn deze week al werkelijkheid geworden in Groot Brittannie. Deze week stopte de publieke omroep BBC met haar jongerenzender BBC Three als regulier televisiekanaal. BBC Three heeft de overstap gemaakt naar een online kanaal.