“Animo voor DAB+ nog beperkt”

Digitale radio via de ether (DAB+) wil in Nederland nog niet van de grond komen ondanks de grootscheepse radio-reclame ‘Let’s get digital’ van de gezamenlijke publieke- en commerciële radiozenders. Dit blijkt uit onderzoek van ‘NOS op 3’.

Er worden de laatste jaren wel meer digitale radio’s verkocht, maar internetradio is veel groter stelt Internetwinkel Coolblue tegenover de NOS. “Veel consumenten zijn al eerder overgestapt van FM-radio naar internetradio: thuis via draadloze WiFi-speakers en onderweg vanaf een smartphone streamen naar een Bluetooth-speaker.” De verkoop van draadloze speakers groeit dus sterker dan de verkoop van DAB-radio’s.

Ook de BOVAG geeft aan dat DAB+ nog niet leeft onder haar dealers.  “Wij krijgen er geen vragen over en dat zegt wel iets over hoe het leeft bij de dealers.”, aldus Paul de Waal van de BOVAG. Het lijkt hem ook sterk dat de FM er vanaf 2017 al uit kan. “Er zijn 8 miljoen personenauto’s en er worden per jaar 400.000 nieuwe auto’s verkocht. Dus voordat al die auto’s een nieuwe radio hebben, ben je wel even bezig. En dan heb ik het nog niet eens over busjes en vrachtwagens.”

Jacqueline Bierhorst heeft wel alle vertrouwen in Digitale Radio. Ze is Project Manager Digital Radio+. “Van alle mensen die van plan zijn een nieuwe radio te kopen, denkt een kwart aan eentje met DAB+”, zegt ze. Dat klinkt weinig, maar dat is het volgens haar niet: “Nee, het begint net.”