Volgens het RAB komt dat waarschijnlijk doordat er later dit jaar geen groot evenement is als de Olympische Spelen en het WK voetbal. Vorig jaar dreef dit de bestedingen van adverteerders juist op.
De stations ontvingen afgelopen kwartaal bij elkaar 46,9 miljoen euro, tegen 47,7 miljoen een jaar geleden. Er werd door adverteerders wel iets meer aan reclamespotjes uitgegeven. Die bestedingen stegen licht naar 44,5 miljoen euro. Maar de zogenoemde non-spotreclame haalde met 2,5 miljoen euro het record van vorig jaar niet. Deze reclame-inkomsten lagen wel op een hoger niveau dan in het eerste kwartaal van 2013.
Ziggo grootste adverteerder
Grootste adverteerders op de radio waren afgelopen kwartaal Ziggo en fusiepartner UPC. Ook Renault, Kruidvat en KPN gaven veel uit om hun naam op de ether te krijgen. Het aantal merken dat op radio adverteert is gestegen naar 957, vorig jaar in dezelfde periode waren er 911 radio-adverteerders.
Liedewij Hentenaar, directeur RAB: “Je ziet door het niveau van de spot bestedingen en het aantal adverteerders dat de kracht van radio in de mediamix bij steeds meer adverteerders op het netvlies komt en beklijft. Adverteerders willen gehoord worden door heel Nederland en met radio kan dat snel en met grote impact”