Reclamebestedingen op radio flink gedaald

De netto bestedingen voor radioreclame zijn in het derde kwartaal van dit jaar met 10,9 procent gedaald vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Ze kwamen uit op 42 miljoen euro. Dat blijkt uit cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB) , die dinsdag zijn gepubliceerd en waarover De Telegraaf bericht.

 

De grootste branche op radio in het derde kwartaal van 2012 is de financiële dienstverlening met een bestedingsaandeel van 25,1%. Jaarlijks heeft deze branche een stijging laten zien van 17,8% in 2009 naar 20,9% in 2010 en 23,3% in 2011. Tweede branche is de zakelijke dienstverlening met een bestedingsaandeel van 23,8%. Nieuw in de top 3 is de branche Brandstof, Energie, (Petro)Chemie met een bestedingsaandeel van 23%, een stijging van ruim 7 procentpunt ten opzichte van het derde kwartaal vorig jaar (16,8%).

 Volgens voorzitter Arian Buurman van de RAB, een organisatie die zich bezighoudt met radio als reclamemedium, heeft de hele mediamarkt last van de gevolgen van de economische crisis en ontkomt ook de radio daar niet aan. (Persbericht RAB/ANP/telegraaf)