Uitgangspunt is dat De Telegraaf en de gratis dagbladen binnen TMG elkaar zo goed mogelijk aanvullen en versterken, zonder elkaar ‘in de weg’ te zitten op de lezers- of advertentiemarkt. Er zal daarom ook gewerkt worden aan een aanscherping van de positionering en de distributie van Metro en Sp!ts, om zo de bestaande overlap in bereik te verkleinen en de kwaliteit van het gezamenlijke bereik te verhogen.
NVJ: over jaar nog 1 gratis krant
De kans is groot dat de Telegraaf Media Groep na de aankoop van Metro niet twee gratis kranten in de markt houdt. ,,Het zal me niet verbazen dat tussen nu en een jaar één van de twee kranten wordt opgeheven.” Dit zegt Thomas Bruning, algemeen secretaris van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ), woensdag in een reactie op de overname tegenover RTL Nieuws. Bruning zegt dat de aankoop van Metro door De Telegraaf een strategische zet is van de uitgeverij om in een dalende advertentiemarkt een belangrijke speler te blijven. ,,Vanuit de strategie van De Telegraaf begrijp ik het wel”, zegt Bruning.