Vlaanderen: Akkoord tussen radiozenders, Norkring en overheid over uitrol DAB+

In Vlaanderen hebben de landelijke radiozenders, netwerkoperator Norkring en de Vlaamse overheid een zogenaamd memorandum of understanding gesloten voor de digitalisering van het radiolandschap in Vlaanderen middels DAB+. Dit heeft minister Sven Gatz (media) vandaag bekend gemaakt.

Alle partijen

Niet alleen de commerciële radiozenders Qmusic, Joe en Nostalgie hebben het memorandum ondertekend maar ook de Vlaamse publieke omroep VRT. “Het memorandum is een belangrijke stap om tot een succesvolle uitrol van DAB+ te komen.”, aldus de minister.

Digitalisering

De Vlaamse minister is al enige tijd bezig met een plan van aanpak voor het verder digitaliseren van het radiolandschap. De minister is bezig extra ruimte vrij te maken in de digitale ether om zo meer radiozenders ruimte te bieden. “Hoe meer kanalen digitaal worden uitgezonden, hoe meer luisteraars het immers de moeite zullen vinden om digitaal naar de radio te luisteren.“, aldus de minister in een persbericht. De lokale radiozenders blijven voorlopig alleen via de FM uitzenden.

Nostalgie

Momenteel zender de radiozenders van de VRT, Qmusic en Joe al uit via de digitale ether. Uiterlijk 1 september 2018 moeten alle landelijke radiostations overal in Vlaanderen digitaal, via DAB+, te beluisteren zijn. Nostalgie zal ten laatste vanaf september digitaal uitzenden.

Capaciteit

De VRT zendt uit via haar digitale netwerk op kanaal 12A, de radiozenders van MEDIALAAN (Qmusic en Joe) zenden uit via het commerciële DAB+-netwerk van aanbieder Norkring op kanaal 11A. Het is nog niet bekend op welk netwerk Nostalgie gaat uitzenden. Onlangs is gebleken dat er nog regionale digitale capaciteit te verdelen is op kanaal 5 in Vlaanderen. Daarnaast is er mogelijk nog een landelijk kanaal beschikbaar (kanaal 10) maar dat kanaal wordt momenteel gebruikt door aanbieder Norkring voor digitale televisie via de ether.

Consensus

Sven Gatz: “Om tot een volledige industriële consensus te komen, is er ook overeenstemming nodig tussen de hoofdrolspelers: de landelijke zenders (van de VRT, MEDIALAAN en Nostalgie), de netwerkoperator (Norkring) en de Vlaamse overheid. Vervolgens kan dan de consumentenapparatuur worden aangepakt, wordt er gepraat met de autoconstructeurs om voor een wijder verspreide DAB+ ontvangst op autoradio’s te zorgen en tenslotte volgt er dit najaar een communicatiecampagne.

Memorandum of understanding

In het memorandum of understanding onderschrijven alle partners ten volle de digitalisering van radio. Ze streven samenwerking na op het gebied van eenvormige communicatie, branding, promotie, contacten met de industrie en openheid naar andere radiozenders op DAB+. Deze uitgangspunten worden nu op korte termijn uitgewerkt in een projectplan met acties rond campagnes, monitoring en stakeholderconsultaties” .