De publieke omroep VPRO gaat weer een programma maken op NPO Radio 2. Het programma wordt uitgezonden op de zondagavond en gepresenteerd door Leo Blokhuis. De VPRO was lange tijd niet actief op NPO Radio 2.
Geen hoorcolleges, maar wél de relevante informatie
“Muziek draaien die je niet elke dag, elk uur hoort. Dat is wat Leo Blokhuis verstaat onder verrassende radio. Op NPO Radio 2 wil hij dat gaan maken met nieuwe, aansprekende muziek, die hij op zijn eigen wijze met verhalen voorziet van context. Geen hoorcolleges maar wél die relevante informatie waardoor een single of albumtrack niet zo maar uit de lucht komt vallen. Volgens Leo is Radio 2 al lang geen begoniazender meer voor huisvrouwen en geldt een hit schrijven bij de VPRO niet meer als vloeken in de kerk.”, aldus de VPRO bij de najaarspresentatie vandaag.
Stekker uit NPO Radio 6
Zijn nieuwe programma moet beginnen als de stekker uit NPO Radio 6 wordt getrokken. Hiermee komt een einde aan het programma Sweet Soul Music vol oude en nieuwe soul, dat hij zes jaar lang maakte. Maar ook voor die muziek zal hij op NPO Radio 2 een scherp oor houden. “Wie neemt die rol van NPO Radio 6 over? Ik zou graag in mijn programma ook die muziek oppakken.”
Geen ouderwets medium
Bij de perspresentatie van de VPRO lichtte hij zijn nieuwe programma toe: “Er zijn mensen die denken dat radio een extreem ouderwets medium is. Ik niet. Zoals ik ook nog graag vrienden van vlees en bloed heb, die ik lachend in de ogen kan kijken in plaats van een smiley te sturen, of een ‘like’. Zoals ik ook nog graag in een echte winkel kom om me door de verkoper een album aan te laten smeren of om even te zoeken naar de best passende maat van een kledingstuk. Ik houd van radio.”, aldus Blokhuis tegenover de website 3voor12.
“Het was het eerste medium in Hilversum waar ik voor werkte en je vergeet nooit je eerste liefde. Het is een medium dat iets aan de verbeelding over laat en dat spannend en verrassend kan zijn. Ik wil verrassende radio maken. Muzikaal niet dichtgetimmerd door playlistjes van de zender, maar muziek draaien die je niet elke dag, elk uur hoort. Gelardeerd met goeie verhalen en relevante informatie. Geen college’s, maar net even die informatie die er voor zorgt dat een liedje niet zomaar uit de lucht komt vallen, maar wat context krijgt.”, aldus Blokhuis.