Zaterdag is de ‘Week van de digitale radio’ afgesloten met het bekend worden van de winnaar van de actie ‘Maak kans op een digitale DAB+ autoradio met daaromheen de nieuwe Fiat 500’. De winnaar van de Fiat 500 met DAB+-ontvangst is Erwin Nauta uit Doetinchem. Zaterdag werd het finale spel gespeeld met de vijf dagwinnaars bij ‘Beeld en Geluid’ in Hilversum. Uiteindelijk ging Erwin Nauta er met de hoofdprijs van door.
‘Week van de digitale radio’
De prijsvraag was onderdeel van de ‘Week van de Digitale Radio’ waarbij landelijke commerciële en publieke radiozenders alsmede publieke regionale radiozenders middels diverse acties aandacht geven aan het fenomeen digitale radio via de ether: DAB+. De acties worden gecoördineerd vanuit het samenwerkingsverband van radiozenders voor digitale radio in Nederland: Digital Radio.
Hogere uitzendkwaliteit NPO-zenders
Tijdens de ‘Week van de digitale radio’ werd er niet alleen prijsvragen uitgeschreven maar verbeterde de Nederlandse Publiek Omroep (NPO) ook nog eens de uitzendkwaliteit van haar radiozenders via DAB+. Deze zogenaamde bitrate werd in veel gevallen opgehoogd van 64 kbps naar 96 kbps. De klassieke radiozender NPO Radio 4 zendt sinds deze week zelfs uit in een kwaliteit van 128 kbps.
Meer steunzenders
Daarnaast heeft de NPO haar digitale ethernetwerk deze week uitgebreid met nieuwe steunzenders in onder andere Sittard en Oostburg (Zeeland). De verwachting is dat er binnenkort nieuwe steunzenders worden aangezet in Groenlo, Winterswijk, Stadskanaal, Westkapelle en Terneuzen. Deze uitbreiding maakt onderdeel uit van de zogenaamde “Fase 3”-uitbreiding van het DAB+-netwerk van de NPO.
Autoradio’s
Ook werden er goede cijfers bekend gemaakt rond de verkoop van autoradio’s voorzien van DAB+ in Nederland. De auto is nog steeds de populairste plek waar geluisterd wordt naar de radio. Digital Radio meldt deze week dat er in Nederland ruim 30.000 auto’s rondrijden met de mogelijkheid tot DAB+-ontvangst. “Dat is 14 procent van het totaal aantal verkochte auto’s in de eerste helft van dit jaar en een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder”, aldus Jacqueline Bierhorst, project director Digital Radio tegenover BNR Nieuwsradio.
Regionale commerciële radiozenders
Sinds 1 september zenden de regionale commerciële radiozenders ook uit via DAB+. De regionale commerciële radiozenders maken nog geen onderdeel uit van het platform Digital Radio maar houden via social media ook acties om DAB+ onder de aandacht van de luisteraars te brengen. Zo hebben RadioNL en Radio Continu deze wee diverse Facebook-acties gehouden waarbij DAB+-radio’s worden weggegeven. RadioNL biedt deze week een DAB+ radio aan in haar webwinkel voor nog geen 40 euro.
Tweets:
Dit is 'm dan! Erwin's prijs! Gefeliciteerd man! #winnaar #weekvandedigitaleradio pic.twitter.com/8aBPtKnBjG
— Digital Radio NL (@DigitalRadio_nl) October 10, 2015
Nieuwe voorraad DAB+ Radio's binnengekomen. Bestel nu je eigen DAB+ Radio via http://t.co/PM4a1269Ze pic.twitter.com/UkgKXCF0sK
— RADIONL (@radionlfm) October 6, 2015
We sluiten de Week vd Digitale Radio in stijl af met goed nieuws voor #DAB+: http://t.co/lWv4Ph2LYn pic.twitter.com/SIVZByS5j2
— BNR Nieuwsradio (@BNR) October 9, 2015